Kysymys
Ruoka
TyhmäRuokashoppaaja Mikä avuksi kun en osaa päättää mitä ruokia ostaisin? Tuntuu etten osaa enää käydä ruokakaupassa. Teen kyllä järkevän ostoslistan kotona, mutta kaupassa en enää haluakkaan niitä ruokia. Ajattelen että ne eivät maistukaan hyvältä...
Fressis

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi! 🙂

Yksi yksinkertainen apu kaupassakäynnin haasteisiisi voisi olla Sydänmerkki-tuotteiden suosiminen. Voi olla, että Sydänmerkki onkin entuudestaan sinulle jo tuttu, mutta lyhyesti sanottuna merkki tarkoittaa, että kyseinen tuote on terveellisempi vaihtoehto omassa tuotekategoriassaan. Jos siis haluat suosia terveellisiä ruokia, mutta et oikein osaa päättää minkä tuotteen valitset, niin katso löytyisikö joukosta Sydänmerkittyä vaihtoehtoa. Sydänmerkki kertoo siitä, että esimerkiksi leivässä on enemmän kuitua ja vähemmän suolaa, tai levitteissä on enemmän pehmeää rasvaa. Sydänmerkittyjen tuotteiden kirjo on laaja ja siihen voi luottaa, että sydänmerkitty tuote on kahdesta samanlaisesta tuotteesta terveellisempi, koska merkin kriteerit ovat moniammatillisen asiantuntijaryhmän luomia. Tuoteryhmäkohtaisiin kriteereihin voi tutustua täällä.

Onko sinulla muuten ruokahaluttomuutta tai laihtumista? Entä oletko tyytyväinen kehonkuvaasi? Maistuuko sinulle lämmin ruoka lainkaan vai syötkö pääsääntöisesti välipaloja? Jos pohdit näitä asioita, suosittelen että otat yhteyttä esimerkiksi terveydenhoitajaan, jotta pääset keskustelemaan niistä ammattilaisen kanssa.

Kuvailemissasi välipaloissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta jotta saisit riittävästi energiaa sekä monipuolisesti eri ravintoaineita, joita kehosi tarvitsee toimiakseen optimaalisella tavalla, olisi hyvä syödä vähintään kerran päivässä lämmin ruoka. Se sisältää kasviksia, hiilihydraatin lähteen (peruna/riisi/pasta mieluiten täysjyvänä) sekä proteiinin lähteen (kasviproteiini, kala, kana, satunnaisesti myös liha).

Lautasmalli on hyvä ohjenuora tasapainoisen aterian kokoamiseen. Lisäksi on hyvä muistaa, että ruokavalio on kokonaisuus, johon mahtuu mukaan myös sattumia ja niitä niin sanotusti epäterveelliseksikin ajateltuja ruokia. Kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta ei haittaa yhtään, vaikka silloin tällöin söisikin jonkin runsassokerisen tai -rasvaisen herkun, kunhan ruokavalion pohja on kunnossa ja koostuu hyvistä valinnoista.

Jos koet tarvitsevasi vielä henkilökohtaisempaa ohjausta ja tukea ruokien valintaan liittyvissä asioissa, niin kannattaa siinäkin tapauksessa pyrkiä terveydenhoitajan vastaanotolle keskustelemaan aiheista.

Tsemppiä ruokaostoksiin!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Ruoka
J Mitä Sydänmerkki kertoo elintarvikkeesta ja onko rasvoilla väliä? Sydäntuotteet ovat terveellisiä (kaiketi). Elovena Kaurahiutale on sydänmerkin omaava tuote ja maksaa pari euroa. Lidlin Kaurahiutale ei ole sydänmerkki-tuote ja maksaa euron luokkaa. Molemmat...
Fressis

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sydänmerkki on elintarvikepakkauksista löytyvä merkki, joka on kehitetty helpottamaan arkea. Se ohjaa tekemään terveyden kannalta parempia vaihtoehtoja helposti. Elintarvikkeille myönnetään Sydänmerkki hakemuksen perusteella ja kaikki valmistajat eivät sitä hae. Tällöin rinnakkaisilla elintarvikkeilla voi olla ihan sama koostumus ja siten samat ravintoarvot, kuten esimerkiksi kaurahiutaleilla. Sydänmerkin puuttuminen ei tee elintarvikkeesta automaattisesti huonompaa. Voi olla, että siihen ei vain ole haettu Sydänmerkkiä.

Rasvojen osalta terveellisiä vaihtoehtoja päivittäiseen käyttöön ovat margariinit eli pääosin kasvirasvaa sisältävät rasvat, joissa on vähintään 60 % rasvaa. Voi ja erilaiset ”riinit” eli voita sisältävät rasvat sisältävät epäterveellistä tyydyttynyttä rasvaa, jonka päivittäistä käyttöä ei suositella. Elintarvikkeen ainesosaluettelosta voi helposti tarkistaa, sisältääkö kyseinen rasva voita. Kauppojen omien merkkien margariinit ovat siis myös hyviä vaihtoehtoja, vaikka niissä ei olisikaan Sydänmerkkiä. Kysyit myös oliiviöljystä. Oliiviöljy on kasviperäinen tuote ja terveyden kannalta myös hyvä valinta. On hyvä kuitenkin huomioida, että oliiviöljy sisältä enemmän energiaa kuin margariini.

Oliko vastauksesta hyötyä?
Artikkeli
Ruoka

Enchiladat

Herkulliset enchilada-tortillakääröt voit tehdä liha,kana,kala tai kasvisversiona.

Artikkeli
Ruoka

Marjajäätelö

Superhelppoon marjajäätelöön tarvitset vain kolmea raaka-ainetta.

Artikkeli
Ruoka

Mantelinen tuorepuuro

Runsaskuituiset chian siemenet tuovat vaihtelua aamupuuroon.

Artikkeli
Ruoka

Pannukakku

Herkullinen ja helppo pannukakku on klassikko jälkiruokien joukossa.

Artikkeli
Ruoka

Smoothie bowl

Kun haluat vaihtelua perinteiseen smoothieen, voit tehdä lusikoitavan smoothie bowlin.