RuokaRytmi

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Mikä kolmesta aamusyöjätyypistä olet? Tunnista itsesi ja löydä itsellesi maistuvin aamiainen.

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Aamiainen tekee hyvää: sen jälkeen olet vireä ja muisti pelaa. Pystyt keskittymään ihan eri tavalla, kuin jos nälkä kurnisi suonissa.

Kokoa aamiaisesi lautasmallin mukaan, mutta itseäsi kuunnellen. Ei ole yhtä oikeaa aamupalaa – kokeilemalla löydät itsellesi maistuvat vaihtoehdot.

Millainen aamusyöjä olet? Tunnista oma tyyppisi!

1. En vaan pysty syömään mitään heti heräämisen jälkeen

Kokeile tätä: Sujauta reppuun hedelmä ja pieni pussillinen pähkinöitä, sillä myös repusta hieman myöhemmin nautitut eväät lasketaan aamiaiseksi.

Vinkki: Jos ruoka ei aamuisin tunnu maistuvan, syynä voi myös olla liian runsas iltasyöminen tai huonosti nukuttu yö.

2. Söisin, mutta en millään ehdi

Kokeile tätä: Valmista aamiainen jo edellisenä iltana.

Vinkki: Esimerkiksi tuorepuuroa tai smoothieta voi tehdä iltapalalle reilumman annoksen ja säästää loput aamuksi.

3. Syön, mutta kiireen takia vaan jotain keksejä kaapista

Kokeile tätä: Ota kaapista jogurtti tai rahka. Jos kaapissa on pähkinöitä tai pakkasessa marjoja, niitä voi heittää sekaan. Hyvä, täyttävä startti on myös leipä, jonka päälle siivutat valmiiksi keitetyn kananmunan.

Vinkki: Jos aamupala ei muutaman viikon kokeilujen jälkeenkään vain mene alas, niin ei ehkä se ei sitten vain ole sinun juttusi. Siinä tapauksessa: panosta monipuoliseen, värikkääseen lounaaseen.

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie

Mitä tiedät syömisestä ja ruoasta? Testaa ja voit voittaa smoothie-blenderin!

Testaa tietosi ruokaan ja syömiseen liittyvistä asioista. Muista jättää yhteystietosi niin osallistut smoothie-blenderin arvontaan!

Pikaruokaa hyvällä maulla

Näillä terveellisemmillä pikaruokaresepteillä maustat ja monipuolistat ruokavaliotasi helposti, nopeasti ja ennen kaikkea edullisesti. Parempaa halvalla!

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtavaa, että olet löytänyt itsellesi mielekkään liikuntaharrastuksen. Ja hienoa kuulla, että kuntosalilla käymisen myötä olet saanut kehitettyä lihasvoimaasi, sillä lihasvoiman kehittymisellä on paljon positiivisia vaikutuksia terveyden kannalta.

Lihasvoimaharjoittelun lisäksi liikunnan olisi hyvä sisältää myös kestävyyskuntoa sekä liikkuvuutta kehittävää harjoittelua. Voisitkin kokeilla alkuun lisätä harjoitteluusi kuntosalin lisäksi muutaman kerran viikossa esimerkiksi pyöräilyä tai kävelyä. Liikkuvuutta tukevaa harjoittelua voit tehdä esimerkiksi kuntosaliharjoittelun yhteydessä vaikkapa alkulämmittelynä. Myös kaikenlainen arkiaktiivisuus, kuten portaiden kävely hissin käytön sijasta, on hyväksi terveydelle.

Liikunnan ohella myös terveellinen ravinto on tärkeä hyvinvoinnin kulmakivi. Ruokavaliossa kannattaa suosia kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljoja, hyvänlaatuisia rasvoja sekä hyviä proteiininlähteitä. Toitkin kysymyksessäsi esiin erityisesti proteiinin saannin. Proteiinit toimivat mm. lihaskudoksen rakennuspalikoina. Tavallisesta ruoasta, kuten kalasta, kanasta ja palkokasveista, saa usein riittävästi proteiinia, joten tarvetta esimerkiksi erillisille proteiinilisille ei yleensä ole. Liiallinen proteiini muuttuu energiaksi, joka varastoituu usein kehoon rasvakudoksena. Ravinnon sisällön lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota säännölliseen ateriarytmiin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun. Lisätietoa ravitsemuksesta voit lukea Fressiksen sivuilta.

Keho ja mieli tarvitsevat jaksaakseen myös unta ja lepoa. Oman hyvinvoinnin kannalta on myös tärkeä muistaa, että tekee asioita, joista tulee itselle hyvä mieli ja olo. On myös hyvä tiedostaa, ettei vaaka useinkaan kerro koko totuutta. Tärkeämpää on tuntea olonsa jaksavaksi ja hyvinvoivaksi.

Sama aihe on mietityttänyt myös nimimerkkiä Angela H.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

Ongelma 1: En jaksa nousta aamuisin Aamuherätykset ovat kidutusta, jos ei ole tullut nukuttua riittävästi. Hyvä ja riittävä yöuni on kuitenkin todella olennaista ihmisen hyvinvoinnille – me emme pärjää ilman riittävää unta. Iltaisin pitäisi malttaa mennä petiin ajoissa: jos herätys on klo 7, sopiva nukkumaanmenoaika olisi viimeistään klo 22. Ratkaisu: Kiinnitä huomiota iltarutiineihisi. Rauhoita ilta-aika […]

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Tosi hyvä että kysyit tätä aihetta, joskin emme osaa antaa ihan täydellistä vastausta. Gfuel on Yhdysvalloissa tuotettava energiajuoma, jota markkinoidaan etenkin e-urheilua harrastaville. Juomaa myyvä Gamma Labs ei kuitenkaan ilmoita juoman lyijypitoisuutta. Tämän vuoksi mahdotonta sanoa, kuinka vaarallista se on tai kuinka paljon sitä on sen lyijypitoisuuden puolesta turvallista juoda. Tällä hetkellä Yhdysvalloissa vaikuttaisi olevan vireillä oikeusjuttu yrityksen puutteellisista pakkausmerkinnöistä johtuen.

Huolenaiheesi on kuitenkin hyvin tärkeä, sillä lyijy on sekä ihmisten terveydelle että ympäristölle haitallinen raskasmetalli, ja etenkin lapsille ja nuorille lyijyn saaminen voi olla vaarallista. Lyijy ei nimittäin poistu elimistöstä kuten monet muut aineet, vaan se varastoituu sisäelimiin ja voi aiheuttaa jopa pysyviä vaurioita etenkin hermostolle, munuaisille, maksalle ja sydämen toiminnalle. Tällaiset vauriot syntyvät kuitenkin suuren altistumisen seurauksena esimerkiksi vanhoista lyijypohjaisista maaleista.

Euroopassa ruokien turvallisuutta ja myös niiden lyijypitoisuutta valvotaan tarkasti. Euroopan ruokaturvallisuusviranomainen on asettanut suosituksen, ettei ruoasta tai juomasta tulisi saada yli 0,5 mikrogrammaa (µg) lyijyä painokiloa kohden vuorokaudessa. Jos painaa siis esimerkiksi 50 kilogrammaa, ei päivittäinen lyijymäärä saisi olla yli 25 mikrogrammaa (µg). Mikäli saat jostain selville, paljonko lyijyä GFuelissa on, voit itse verrata, paljonko saat tuotteesta lyijyä näihin suosituksiin nähden.

Energiajuomia ylipäänsä kannattaisi kuitenkin välttää, sillä niissä on paljon sokeria sekä kofeiinia. Lisätietoa energiajuomista voit lukea Fressiksestä.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Normaalipainolle on laskettu raja-arvot, jotka perustuvat nimenomaan terveydellisiin seikkoihin. Normaalipainoinen ihminen on todennäköisesti terveempi, kuin henkilö, jolla on yli- tai alipainoa. Toki on ihmisiä, joilla lievä ali- tai ylipaino ei aiheuta ongelmia, mutta yleisimmin, kun ihmisiä tarkastellaan isoina tuhansien ihmisten joukkoina, nähdään selvästi, että normaalipaino on terveyden ylläpitämisen kannalta hyvä tila.

Ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä sen suhteen, miten keho reagoi alipainoon. Osan kohdalla jo pienikin alipaino voi näkyä esimerkiksi kuukautiskierron häiriöinä, viluisuutena, ummetuksena, sydämen pulssin hidastumisena, matalana verenpaineena, väsymyksenä ja jaksamattomuutena.

Kerroit, että nykyisillä elintavoillasi painosi on pysynyt normaalipainon alarajalla. Miksi siis haluaisit vielä pudottaa painoa lisää? Koetko paineita pudottaa painoa ulkonäköön liittyvien asioiden vuoksi? On tärkeää muistaa, ettei kenenkään ulkonäkö tai ulkomuoto kuitenkaan määritä sitä, millaisia me olemme ihmisenä ja persoonana. Voit lukea lisää aiheesta Nuortennetin sivuilta.

Jos painoon liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, huomaat pohtivasi usein syömistäsi tai esimerkiksi olet lisännyt liikuntaa laihtuaksesi, olisi hyvä käydä juttelemassa asiasta esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa. Voit myös jutella asiasta nimettömänä esimerkiksi Nuortennetin chatissa tai  Sekasin-chatissa.

Tsemppiä syksyyn! Olet hyvä juuri sellaisena kuin olet!

Fressis