RuokaRytmi

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Mikä kolmesta aamusyöjätyypistä olet? Tunnista itsesi ja löydä itsellesi maistuvin aamiainen.

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Aamiainen tekee hyvää: sen jälkeen olet vireä ja muisti pelaa. Pystyt keskittymään ihan eri tavalla, kuin jos nälkä kurnisi suonissa.

Kokoa aamiaisesi lautasmallin mukaan, mutta itseäsi kuunnellen. Ei ole yhtä oikeaa aamupalaa – kokeilemalla löydät itsellesi maistuvat vaihtoehdot.

Millainen aamusyöjä olet? Tunnista oma tyyppisi!

1. En vaan pysty syömään mitään heti heräämisen jälkeen

Kokeile tätä: Sujauta reppuun hedelmä ja pieni pussillinen pähkinöitä, sillä myös repusta hieman myöhemmin nautitut eväät lasketaan aamiaiseksi.

Vinkki: Jos ruoka ei aamuisin tunnu maistuvan, syynä voi myös olla liian runsas iltasyöminen tai huonosti nukuttu yö.

2. Söisin, mutta en millään ehdi

Kokeile tätä: Valmista aamiainen jo edellisenä iltana.

Vinkki: Esimerkiksi tuorepuuroa tai smoothieta voi tehdä iltapalalle reilumman annoksen ja säästää loput aamuksi.

3. Syön, mutta kiireen takia vaan jotain keksejä kaapista

Kokeile tätä: Ota kaapista jogurtti tai rahka. Jos kaapissa on pähkinöitä tai pakkasessa marjoja, niitä voi heittää sekaan. Hyvä, täyttävä startti on myös leipä, jonka päälle siivutat valmiiksi keitetyn kananmunan.

Vinkki: Jos aamupala ei muutaman viikon kokeilujen jälkeenkään vain mene alas, niin ei ehkä se ei sitten vain ole sinun juttusi. Siinä tapauksessa: panosta monipuoliseen, värikkääseen lounaaseen.

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie

Katso myös

Kysymys
Ruoka
Hellesyöjä Mitä syödä hellepäivinä kun ruoka ei maistu? Kuumalla ilmalla lämmin ruoka ei maistu ollenkaan. Mikä olisi terveellinen kylmä vaihtoehto lounaalle/päivälliselle?
Fressis

Moikka! Hyvä kysymys!

Lautasmalli kertoo, miten kootaan terveellinen ja monipuolinen ruoka-annos ja lautasmallin periaatetta voi hyvin soveltaa myös ei-lämpimiin ruokiin. Lautasmallin ykkösjuttu on, että puolet annoksesta on kasviksia, sitten neljännes täysjyvähiilihydraattia ja neljännes proteiinin lähteitä. Lisäksi tasapainoinen ateria sisältää myös pehmeitä rasvoja.

Kylmä lounas tai päivällinen voi olla esimerkiksi ruokaisa salaatti, jossa on runsaasti erilaisia kasviksia, proteiinina vaikka raejuustoa tai savulohta omien mieltymysten mukaan ja hiilihydraatin lähteenä vaikka täysjyväpastaa tai siivu ruisleipää margariinin kanssa. Salaatinkastikkeeksi kannattaa valita öljypohjaisia vaihtoehtoja, joissa on meille tärkeitä, välttämättömiä rasvahappoja.

Salaatin ohella täysipainoisen aterian voi koota muullakin tapaa. Esimerkiksi smoothiesta saa riittävän täyttävän, jos hedelmien ja kasvisten sekaan heittää vaikka pähkinöitä (hyvä rasvan lähde), kaurahiutaleita (kuitua ja hiilihydraattia) ja luonnonjugurttia (proteiinia). Sitten vaan sekaan suosikkihedelmiäsi ja kasviksia! Kolmas, viileä ateriavaihtoehto voi olla esimerkiksi ihan vain täysjyväleipä tai pari, joiden päältä löytyy esimerkiksi kananmunaa ja juustoa (proteiinin lähteitä), paljon kasviksia sekä margariini.

Ja huomionarvoista on myös se, että jokaisella ruokailulla ei ole tarpeen noudattaa supertarkasti lautasmalliajattelua ravintoaineiden osuuksien näkökulmasta. Tärkeintä on, että pitkällä aikavälillä saa riittävästi ja monipuolisesti eri ravintoaineita. Lisäksi jos helteellä kokee ruokahaluttomuutta, voi olla hyvä idea syödä pieniä aterioita vähän useammin.

Helteillä kannattaa muistaa nesteytys ennen kaikkea! Riittävä nesteen määrä riippuu iästä, fyysisestä aktiivisuudesta ja ruokavaliosta, mutta hellepäivänä noin 1–1,5 litraa nestettä on yleensä riittävä määrä.

Lue lisää aiheesta Fressiksen tietopankista.

Ihania kesäpäiviä!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
RytmiYleinen
Yöpissis Onko normaalia jos öisin on kova pissahätä? Hei! Olen jo 11v tyttö ja välillä mä herään yöllä kun on mentävä vessaan. Hirvee pissahätä! Muutaman kerran mä olen pissannut mun pikkuhousuihini kun...
Fressis

Hei Yöpissis (hauska nimimerkki!),

Hyvä kysymys! Aika monet käyvät kerran ja joskus parikin kertaa yöllä pissalla, se on ihan normaalia. Ilmeisesti ongelma onkin se pissan lirahtelu eivätkä varsinaisesti vessakäynnit.

Et kertonut, lirahtaako pikkareihin pikkuisen vai kastuvatko paikat kunnolla. Yleensä tytöt pystyvät aika hyvin pysäyttämään virtsasuihkuaan niin että ihan kaikki ei lirahda kerralla. Et myöskään kertonut, onko oireesi uusi vai oletko koko elämäsi ajan ollut yöpissijä.

Se että ylipäätään moni meistä pystyy olemaan pissaamatta koko yöunen ajan, on oikeastaan aika erikoista. Päivällähän yleensä käymme pissalla tiheämmin kuin kerran kahdeksassa-yhdeksässä tunnissa. Pissanpidätyskyky riippuu paljon antidiureetti-nimisestä hormonista, joka kehityksen aikana saa vähitellen vuorokausirytmin sellaiseksi, että yöllä erittyy vähemmän virtsaa kuin päivällä.  Joillakin ihmisillä tämän vuorokausirytmin kehittyminen kestää pidempään kuin toisilla. Yökastelu on pojilla tavallisempaa kuin tytöillä.

Jos pissaa lirahtaa oikeasti aika paljon, sinun kannattaa kertoa asiasta luotettavalle aikuiselle, kuten huoltajallesi ja mennä lääkäriin. Antidiureettista hormonia on olemassa suussa sulavina tabletteina. Tarvitaan kuitenkin lääkärin kirjoittama resepti, että tätä lääkettä saisi ostettua apteekista. Ennen lääkkeen aloittamista suljetaan pois, ettei oireesi taustalla ole virtsatietulehdusta.

Tavallisempaa kuin ongelmat antidiureettisen hormonin erityksessä, on kuitenkin se, että sinulla on tapana juoda turhan paljon iltaisin. Jos juo paljon, erittyy paljon pissaakin. Voisit siit koittaa vähentää iltajuomista ja käydä vielä vessassa ennen nukkumaanmenoa.

Noista alapään kutinoista ja muista tuntemuksista sanon vain sen, että pimppi tykkää ilmakylvyistä. Jos olet huomannut, että liian kireät farkut tai pikkuhousut hiostavat, voisit koittaa vaihtaa ne puuvillaisiin ja kepeämpiin pöksyihin tai pitää öisin vain yöpaitaa ilman pöksyjä. Siis siinä vaiheessa kun pissan lirahtelut on saatu kuriin.

Tsemppiä matkaan!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
MieliRuoka
ahdistunut Syömiseen ja painoon liittyvä ahdistus Moi. Oon 12v tyttö ja mua ahdistaa tosi paljon että lihoon. Oon laihtunut viimevuodesta yli 5kg ja nyt ahdistaa jos ne samat kilot tulee...
Fressis

Moikka!

Hienoa, kun laitoit meille viestiä, etkä jäänyt pohtimaan painoosi liittyvää ahdistusta enempää yksin. Murrosiässä oma keho muuttuu: moni kokee omasta kehostaan epävarmuutta ja omaa kroppaa verrataan myös herkästi muihin. Kaikki tämä on luonnollista, mutta jos oman kehon muutokset alkavat ahdistaa, kuten sinulla, on asian äärelle syytä pysähtyä.

Kerroit laihtuneesi vuoden aikana yli 5 kiloa. Murrosiässä painon muutoksista on syytä jutella aina terveydenhoitajan kanssa, sillä muutokset painossa voivat vaikuttaa omaan kasvuun ja kehitykseen pidemmällä aikavälillä. Terveydenhoitaja osaa antaa myös neuvoja turvalliseen painonpudotukseen, mikäli sille on tarvetta. Harvoin kasvavalla nuorella on.

Terveydenhoitajan kanssa olisi hyvä jutella myös kertomastasi herkkujen syöntiin liittyvästä ahdistuksen tunteesta. Herkkujen syömisestä ei nimittäin kuulu tulla syyllistä oloa, vaan herkuista tulisi voida nauttia – niille on paikkansa terveellisessä ja monipuolisessa ruokavaliossa. Syyllisyys ja syömisten kontrollointi voi olla yksi merkki syömishäiriöstä, eli sairaudesta, johon tarvitaan hoitoa. Syyllisyys ja sitä seuraava tarve kuluttaa syödyt herkut vievät myös voimia ja aikaa sellaisilta asioilta, jotka mahdollisesti lisäisivät hyvää oloasi, kuten harrastuksilta, kavereilta ja perheeltä.

Nyt olisi siis tärkeää, että puhut asiasta terveydenhoitajan kanssa mahdollisimman pian. Mikäli hänelle juttelu tuntuu hankalalta, voit kertoa ajatuksistasi myös lempiopettajallesi tai koulupsykologille. Jos et tiedä mitä sanoa, voit näyttää meille kirjoittamasi viestin. Olit siinä kirjannut hienosti ajatuksiasi ylös. Jos kovasti jännittää, voit käydä juttelemassa asiasta ensin nimettömänä lasten ja nuorten chatissa. Ota asia esille vielä ennen kesälomia, jotta voit nauttia kesästä huolettomammin.

Rohkeutta ja tsemppiä, sinä ansaitset voida hyvin!

Oliko vastauksesta hyötyä?