NuuskaSähkötupakkaTupakka

Sähkötupakka on susi lampaan vaatteissa

Sähkötupakka on susi lampaan vaatteissa

Sähkötupakkaa ja nuuskaa markkinoidaan ovelasti. Ole tarkkana leffassa ja somessa.

Youtube-videossa jahdataan tiheää­, suurta­ höyrypilveä, ja nauru raikaa. Tykkääjiä ja kommentoijia on tuhansia, katsonta­kertoja lähes miljoona. Sähkötupakoinnista eli vapettamisesta on tehty viihdettä. Sitä markkinoidaan trendikkäänä elämäntapa­valintana. Laskelmoidun hauskoja­ nettivideoita katsoessa voi helposti unohtaa, että videolla houkutellaan ostamaan ja kokeilemaan nikotiinituotteita.

On hyvää bisnestä saada sinut koukkuun.

Tupakkaa on mainostettu vuosien varrella monella positiivisia mielikuvia ruokkivalla tavalla. On ollut tupakkamainoksia Formula 1 -kuskien puvuissa ja autojen kyljissä. Ja ylellisenä tunnetun kosmetiikkamerkin glamouria tihkuva YSL-tupakka sekä buutseja ”Miehille, jotka kulkevat omia polkujaan” – Camel-tupakka suussaan. Tupakan terveyshaitat tiedetään, ja tupakka- ja nikotiinituotteiden markkinointiin ja myyntiin liittyvää lainsäädäntöä onkin kiristetty ympäri maailmaa.

Suomessa tupakkatuotteita ei saa markkinoida enää ollenkaan. Tupakkatuotteita markkinoidaan silti edelleen epäsuorilla keinoilla. Markkinointia, jossa kuluttajaa johdetaan tahallaan harhaan, kutsutaan piilomainonnaksi. Kuluttajansuojalain mukaan se on Suomessa kiellettyä. Sinun pitää voida aina ­helposti erottaa, onko tuotteen näkyvyys mediassa maksettua vai ei.

Nuoret ovat tärkeä kohderyhmä nikotiinituotteita valmistaville yrityksille. Koska tupakkayhtiöt tienaavat rahaa nikotiiniriippuvuudella, sinun saamisesi koukkuun on hyvää bisnestä. Useimmat nikotiinituotteita käyttävät aikuiset ovat aloittaneet käytön jo nuorena. Se ei ole ihme, sillä nuorena tekee mieli kokeilla, ja uusien teknologioiden omaksuminenkin on helppoa. Ikävä vaan, että nikotiinista tulee niin helposti riippuvaiseksi.

 

ilmio_aikajana ilmio_aikajana2

 

Ja mitä nuorempana tupakkatuotteiden käytön aloittaa, sitä enemmän tupakkayhtiö tienaa. Perinteisen tupakan rinnalle on tullut muita nikotiinituotteita, kuten nuuska, sähkötupakka ja sähköinen vesipiippu (e-shisha). Myös perinteiset tupakkayritykset ovat laajentaneet toimintaansa vaihtoehtoisten nikotiinituotteiden pariin.

Vloggari voi olla tupakkayhtiön asialla.

Tupakkayhtiöt ovat jo kauan tehneet yhteistyötä viihdealan kanssa. Ne hyödyntävät etenkin elokuvia markkinoinnissaan, osittain siksi, että nuoret ovat ahkeria leffankatsojia. Markkinoijat tietävät, että elo­kuviin mennään viihtymään, ja huonot vaikutteet voivat ­jäädä alitajuntaan kuin vahingossa. Jos polttaminen tai nuuskaaminen näyttää elokuvassa hyvältä, se saattaa herättää kiinnostuksen. Maksetulla­ tuotesijoittelulla luodaan myönteinen mielikuva tupakkatuotteista­ ja niiden käyttäjistä.

Somesta on tullut tärkeä kanava uusien nikotiinituotteiden markkinoinnissa. Vloggarit ja Instagram-julkkikset ovat uusia idoleja ja mielipidevaikuttajia. Siksi juuri he ovat tupakkayrityksille houkuttelevia viestinviejiä. Youtubessa on paljon käyttäjien nuuska- ja sähkötupakka-vlogeja. Niissä vertaillaan tuotteita, opastetaan käytössä ja hifistellään esimerkiksi sähkötupakkaan liittyvillä laitteilla ja nesteillä. Joukossa on myös huumorivideoita, joissa tehdään nuuskaamiseen ja sähkötupakan polttamiseen liittyviä temppuja. Instagramista löytyy miljoonia osumia sähkösavukkeisiin liittyvillä hakusanoilla. Sisällön joukossa on paljon profiileja, joissa sähkötupakkaa markkinoidaan nuorten ja vähäpukeisten naisten avulla.

Nikotiinituotteiden myyntiin erikoistuneet yritykset ovat myös perustaneet omia Youtube-kana­viaan. Lisäksi ne tarjoavat vloggareille ja Instagram-malleille auliisti tuotteitaan kokeiltavaksi. Piilomainontaa somessa on erityisen vaikea havaita. Mikä on käyttäjän omaa sisältöä, mikä yrityksen maksamaa markkinointia? Suositteleeko vloggari tuotetta omasta halustaan vai koska on saanut siitä palkkion?

Laki ei puutu yksittäisten bloggareiden ja vloggareiden tuottamaan tupakkatuotteita käsittelevään sisältöön, kunhan kirjoitukset, videot ja kuvat eivät sisällä tupakkatuotteiden mainontaa.

Terveysriskejä ei juurikaan käsitellä.

Piilomainonnan lisäksi some tarjoilee myönteistä kuvaa sähkösavukkeista ja nuuskasta. Moni kertoo somessa, että on lopettanut tupakoinnin niiden avulla. Tyypillistä on myös kyseenalaistaa nikotiinituotteita koskeva­ tutkimus ja syyttää viranomaisia ja asian­tuntijoita kuluttajien holhoamisesta.
Nuuskan ja sähkötupakan terveysriskejä ei juurikaan käsitellä.

Markkinointikikat eivät rajoitu pelkästään piilomainontaan. Tuotepakkausten ulkonäkö perustuu kohderyhmätutkimukseen ja markkinoinnin ammattilaisten suunnitelmiin. Ei ole sattumaa, että sähkötupakkaa myydään Hello Kitty -kuosissa, nuuskapurkki on kuin kaunis meikkirasia tai että sähkötupakan höyryä on tehty houkuttelevammaksi erilaisin värein.

Myös tuotteiden maustaminen ja ­hajustaminen on eräänlaista piilomainontaa. Vaniljan, toffeen tai suklaan makuisen höyryn ja nuuskan on tarkoitus tehdä käytöstä miellyttävää ja luoda vaikutelma tuotteen harmittomuudesta. Tosiasiassa tuotteet eivät ole harmittomia.

Kesällä 2016 voimaan astunut tupakkalaki rajoittaa nikotiinituotteiden markkinointia. Sähkötupakkaa säädellään nyt kuin muitakin tupakkatuotteita: esilläpito ja markkinointi on kielletty, ja pakkauksiin on lisättävä tuoteselosteet ja varoitustekstit. Myös karkkiaromit ja väriaineet poistuvat. Lakien kiristyessä yritykset ovat alkaneet lanseerata tuotteita, jotka ovat vähemmän haitallisia terveydelle, mutta aiheuttavat silti riippuvuutta. Suunnitteilla on esimerkiksi nikotiiniolutta­, nikotiinivettä­ ja nikotiinihammastahnaa.

Pysy siis hereillä äläkä anna kenenkään sumuttaa sinua tekemään tyhmiä päätöksiä ja terveydelle haitallisia ostoksia.

 

Teksti: Ninni Sandelius ja Katarina Cygnel-Nuortie

Kuvat: Getty Images ja iStock

Kuvitus: Iida Kiviranta

Taustahaastattelut: tutkija Siiri Mäkelä, Suomen Syöpäyhdistys, toiminnanjohtaja Mervi Hara, Suomen Ash.
Lähteet: Nuorten terveystapatutkimus 2015. Nuorten tupakka­tuotteiden ja päihteiden käyttö 1977-2015. valvira.fi. Suomen Syöpäyhdistys.

Ostitko kaverilta nuuskaa tai tilasit nuuskaa netistä? Seuraamukset voivat yllättää

Nuuskaa ei saa Suomessa myydä, välittää tai ostaa. Nuuskan tilaaminen netistä on salakuljetusta. Yksi kilogramma salakuljetettua nuuskaa = 372 euroa veroseuraamuksia + sakot Nuuskan ostaja voi saada 1 v 6 kk vankeutta. Nuuskan myyjä voi saada sakot tai 6 kk vankeutta. Nuuskaa ei saa tuoda tai antaa lahjaksi kenellekään. Älä pelaa nuuskan kanssa.   Teksti […]

7 syytä, miksi nuuska on PA…haa urheilijalle

Älä alenna suorituskykyäsi nuuskaamalla. Nuuskan sisältämä nikotiini rasittaa kehoa jo ennen urheilusuoritusta. Jos nuuska parantaisi urheilusuoritusta, se olisi doping-aine. Nikotiini heikentää lihaksen palautumista kovasta rasituksesta. Nikotiini hidastaa vammojen, haavojen ja luunmurtumien parantumista. Nikotiini alentaa vastustuskykyä. Nuuska on PA… haa.   Teksti Katarina Cygnel-Nuortie, infografiikka Vesa Siirilä          

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Erilaisten nuuskatuotteiden sisältöjä ja haittoja on tuskin vertailtu tutkimuksissa. Tupakattomien nuuskien osalta suurimmasta osasta emme tiedä tarkkaan sisältöä tai laatua. Mikään terveystuote ei kuitenkaan ole kysymyksessä. Vaikka tupakattomat nuuskat eivät sisällä tupakkakasvia, ovat ne silti terveydelle haitallisia. Nikotiinipussien makuvaihtoehdot voivat luoda mielikuvan haitattomuudesta, mutta ei tuotteen maustaminen tee siitä vähemmän haitallista.

Suomessa myytävät nikotiinipussit on tutkittu ja hyväksytty lääkelainmukaisesti, mutta ne ovatkin tarkoitettu tilapäiseksi itsehoitotuotteeksi täysi-ikäisille ihmisille tupakoinnin lopettamiseen. Näissä itsehoitoon tarkoitetuissa nikotiinipusseissa on korkeintaan 4 milligrammaa nikotiinia. Ulkomaiset nikotiinipussit sisältävät usein paljon enemmän nikotiinia, ja osassa tuotteita sitä on jopa vaarallisen paljon. Esimerkiksi Ruotsissa ja Virossa myytävissä nikotiinipusseissa sitä voi olla 50 milligrammaa tai jopa vieläkin enemmän. Jotkut nikotiinipussit sisältävät jopa yli 200 mg nikotiinia. Se voi olla tappava määrä. Voit käydä lukemassa nikotiinin haitoista täältä.

Eri tupakka- ja nikotiinituotteiden haittojen vertailu ei ole tarkoituksenmukaista, sillä haittojen syntymekanismit voivat olla hyvinkin erilaisia. Kaikki nikotiinia sisältävät tuotteet ovat kuitenkin terveydelle haitallisia, ja suosittelenkin sinua pysymään niistä erossa 😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet onnistunut lopettamaan nuuskaamisen! Se on terveytesi ja hyvinvointisi kannalta erittäin hyvä päätös 😉 Nuuskaamisen lopettamisen vuoksi nikotiini ei enää pääse supistamaan verisuoniasi, joten verenkiertosi on mitä luultavimmin parantunut. On kuitenkin vaikea arvioida, voiko peniksessä tuntuva kihelmöinti olla seurausta nuuskaamisen lopettamisesta. Jos kihelmöinti/pistely jatkuu tai pahenee, voisit varmuuden vuoksi olla yhteydessä lääkäriin.

Tsemppiä ja hyvää loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestäsi!

Ei ole olemassa kovin kattavaa tutkimustietoa siitä, miten nuoren tupakointi yksinään vaikuttaa pituuskasvuun ja lopulliseen pituuteen. Pituuskasvun ja murrosiän kehityksen eteneminen on nuoruusiässä yksilöllistä ja siihen vaikuttaa muutkin tekijät kuin tupakointi tai tupakoimattomuus. Murrosiän kehityksen vaihe vaikuttaa oleellisesti kasvunopeuteen ja siihen, kuinka paljon kasvua vielä on mahdollisesti jäljellä. Pituuskasvuun vaikuttaa olennaisesti myös perimä eli vanhempien, sisarusten ja muidenkin lähisukulaisten pituus ja kasvutapa. Ravitsemuksella ja yleisellä terveydentilallakin on merkitystä.

Joitakin tutkimuksia on kuitenkin tehty ja tulokset viittaisivat siihen, että nuorena tupakoivat tai jatkuvasti tupakansavulle altistuvat jäisivät lyhyemmiksi kuin ne, jotka eivät tupakoi tai altistu jatkuvasti tupakansavulle nuorena.

Tupakointi nuoruudessa on joka tapauksessa kasvun, kehityksen ja yleisen terveyden kannalta erittäin haitallista. Voit lukea tupakoinnin haitoista täältä. Pysythän sinäkin erossa tupakasta? 😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Mahtavaa, että haluat lopettaa tupakoinnin. Oma halu ja motivaatio lopettaa on onnistumisen kannalta erittäin tärkeää. Olet selvästi jo hyvässä vauhdissa, kun olet onnistunut olemaan jo kuukauden polttamatta. Sehän on hieno saavutus!

Aloitat viestisi kuitenkin kertomalla, ettet vain pysty lopettamaan. Miksi ajattelet näin? Se, että haluat lopettaa, olet jo kuukauden ollut polttamatta ja olet löytänyt nikotiinikorvaustuotteista apua, kuvastaa sitä, että olet hienosti jo matkalla kohti tupakattomuutta. Uskon vahvasti, että pystyt kyllä lopettamaan tupakoinnin ja lopulta myös nikotiinikorvaustuotteiden käytön!

Ovatko kenties vieroitusoireet sellaisia, jotka aiheuttavat tunteen siitä, ettei lopettaminen tunnu mahdolliselta? Jos näin on, haluan tsempata sinua ja muistuttaa, että ne helpottavat kyllä ja lopulta loppuvat kokonaan. Vieroitusoireita voi helpottaa nukkumalla riittävästi, syömällä terveellisesti ja liikkumalla. Panosta raikkaisiin ja terveellisiin välipaloihin kuten hedelmiin ja vihanneksiin. Lisää arkeesi liikuntaa: kävele tai pyöräile, harrasta mieluisia urheilulajeja tai haasta itsesi kokeilemaan jotakin uutta liikuntamuotoa. Liikunta tuo samoja mielihyvän tunteita, joita olet aiemmin saanut tupakasta. Lisäksi liikunta helpottaa stressiä 😉

Toivotan sinulle tsemppiä lopettamiseen ja kehotan sinua tutustumaan myös vinkkeihimme.

Kivaa loppusyksyä!

Ps. Fressiksen lisäksi tukea lopettamiseen saat esimerkiksi

  • kouluterveydenhoitajalta
  • maksuttomasta Stumppi-puhelimesta
  • lopettamisryhmistä; näitä voi kysyä nuorisotalolta, terveysasemalta tai koulusta. 28 päivää ilman –lopettamisryhmiä järjestetään useilla paikkakunnilla sekä verkossa. Voit hypätä mukaan mihin tapaamisen tahdot, riippuen mikä teema kiinnostaa.
Fressis