NuuskaSähkösavuke

Sähkösavuke on susi lampaan vaatteissa

Sähkösavuke on susi lampaan vaatteissa

Sähkösavuketta eli vapea ja nuuskaa markkinoidaan ovelasti. Ole tarkkana leffassa ja somessa.

Youtube-videossa jahdataan tiheää­, suurta­ höyrypilveä, ja nauru raikaa. Tykkääjiä ja kommentoijia on tuhansia, katsonta­kertoja lähes miljoona. Sähkösavukkeen käytöstä eli vapettamisesta on tehty viihdettä. Sitä markkinoidaan trendikkäänä elämäntapa­valintana. Laskelmoidun hauskoja­ nettivideoita katsoessa voi helposti unohtaa, että videolla houkutellaan ostamaan ja kokeilemaan nikotiinituotteita.

On hyvää bisnestä saada sinut koukkuun.

Tupakkaa on mainostettu vuosien varrella monella positiivisia mielikuvia ruokkivalla tavalla. On ollut tupakkamainoksia Formula 1 -kuskien puvuissa ja autojen kyljissä. Ja ylellisenä tunnetun kosmetiikkamerkin glamouria tihkuva YSL-tupakka sekä buutseja ”Miehille, jotka kulkevat omia polkujaan” – Camel-tupakka suussaan. Tupakan terveyshaitat tiedetään, ja tupakka- ja nikotiinituotteiden markkinointiin ja myyntiin liittyvää lainsäädäntöä onkin kiristetty ympäri maailmaa.

Suomessa tupakkatuotteita ei saa markkinoida enää ollenkaan. Tupakkatuotteita markkinoidaan silti edelleen epäsuorilla keinoilla. Markkinointia, jossa kuluttajaa johdetaan tahallaan harhaan, kutsutaan piilomainonnaksi. Kuluttajansuojalain mukaan se on Suomessa kiellettyä. Sinun pitää voida aina ­helposti erottaa, onko tuotteen näkyvyys mediassa maksettua vai ei.

Nuoret ovat tärkeä kohderyhmä nikotiinituotteita valmistaville yrityksille. Koska tupakkayhtiöt tienaavat rahaa nikotiiniriippuvuudella, sinun saamisesi koukkuun on hyvää bisnestä. Useimmat nikotiinituotteita käyttävät aikuiset ovat aloittaneet käytön jo nuorena. Se ei ole ihme, sillä nuorena tekee mieli kokeilla, ja uusien teknologioiden omaksuminenkin on helppoa. Ikävä vaan, että nikotiinista tulee niin helposti riippuvaiseksi.

 

ilmio_aikajana ilmio_aikajana2

 

Ja mitä nuorempana tupakkatuotteiden käytön aloittaa, sitä enemmän tupakkayhtiö tienaa. Perinteisen tupakan rinnalle on tullut muita nikotiinituotteita, kuten nuuska, sähkösavuke ja sähköinen vesipiippu (e-shisha). Myös perinteiset tupakkayritykset ovat laajentaneet toimintaansa vaihtoehtoisten nikotiinituotteiden pariin.

Vloggari voi olla tupakkayhtiön asialla.

Tupakkayhtiöt ovat jo kauan tehneet yhteistyötä viihdealan kanssa. Ne hyödyntävät etenkin elokuvia markkinoinnissaan, osittain siksi, että nuoret ovat ahkeria leffankatsojia. Markkinoijat tietävät, että elo­kuviin mennään viihtymään, ja huonot vaikutteet voivat ­jäädä alitajuntaan kuin vahingossa. Jos polttaminen tai nuuskaaminen näyttää elokuvassa hyvältä, se saattaa herättää kiinnostuksen. Maksetulla­ tuotesijoittelulla luodaan myönteinen mielikuva tupakkatuotteista­ ja niiden käyttäjistä.

Somesta on tullut tärkeä kanava uusien nikotiinituotteiden markkinoinnissa. Vloggarit ja Instagram-julkkikset ovat uusia idoleja ja mielipidevaikuttajia. Siksi juuri he ovat tupakkayrityksille houkuttelevia viestinviejiä. Youtubessa on paljon käyttäjien nuuska- ja sähkösavuke-vlogeja. Niissä vertaillaan tuotteita, opastetaan käytössä ja hifistellään esimerkiksi sähkösavukkeisiin liittyvillä laitteilla ja nesteillä. Joukossa on myös huumorivideoita, joissa tehdään nuuskaamiseen ja sähkösavukkeen käyttöön liittyviä temppuja. Instagramista löytyy miljoonia osumia sähkösavukkeisiin liittyvillä hakusanoilla. Sisällön joukossa on paljon profiileja, joissa sähkösavukkeita markkinoidaan nuorten ja vähäpukeisten naisten avulla.

Nikotiinituotteiden myyntiin erikoistuneet yritykset ovat myös perustaneet omia Youtube-kana­viaan. Lisäksi ne tarjoavat vloggareille ja Instagram-malleille auliisti tuotteitaan kokeiltavaksi. Piilomainontaa somessa on erityisen vaikea havaita. Mikä on käyttäjän omaa sisältöä, mikä yrityksen maksamaa markkinointia? Suositteleeko vloggari tuotetta omasta halustaan vai koska on saanut siitä palkkion?

Laki ei puutu yksittäisten bloggareiden ja vloggareiden tuottamaan tupakkatuotteita käsittelevään sisältöön, kunhan kirjoitukset, videot ja kuvat eivät sisällä tupakkatuotteiden mainontaa.

Terveysriskejä ei juurikaan käsitellä.

Piilomainonnan lisäksi some tarjoilee myönteistä kuvaa sähkösavukkeista ja nuuskasta. Moni kertoo somessa, että on lopettanut tupakoinnin niiden avulla. Tyypillistä on myös kyseenalaistaa nikotiinituotteita koskeva­ tutkimus ja syyttää viranomaisia ja asian­tuntijoita kuluttajien holhoamisesta.
Nuuskan ja sähkösavukkeiden terveysriskejä ei juurikaan käsitellä.

Markkinointikikat eivät rajoitu pelkästään piilomainontaan. Tuotepakkausten ulkonäkö perustuu kohderyhmätutkimukseen ja markkinoinnin ammattilaisten suunnitelmiin. Ei ole sattumaa, että sähkösavukkeita myydään Hello Kitty -kuosissa, nuuskapurkki on kuin kaunis meikkirasia tai että sähkösavukkeen höyryä on tehty houkuttelevammaksi erilaisin värein.

Myös tuotteiden maustaminen ja ­hajustaminen on eräänlaista piilomainontaa. Vaniljan, toffeen tai suklaan makuisen höyryn ja nuuskan on tarkoitus tehdä käytöstä miellyttävää ja luoda vaikutelma tuotteen harmittomuudesta. Tosiasiassa tuotteet eivät ole harmittomia.

Kesällä 2016 voimaan astunut tupakkalaki rajoittaa nikotiinituotteiden markkinointia. Sähkösavukkeita säädellään nyt kuin muitakin tupakkatuotteita: esilläpito ja markkinointi on kielletty, ja pakkauksiin on lisättävä tuoteselosteet ja varoitustekstit. Myös karkkiaromit ja väriaineet poistuvat. Lakien kiristyessä yritykset ovat alkaneet lanseerata tuotteita, jotka ovat vähemmän haitallisia terveydelle, mutta aiheuttavat silti riippuvuutta. Suunnitteilla on esimerkiksi nikotiiniolutta­, nikotiinivettä­ ja nikotiinihammastahnaa.

Pysy siis hereillä äläkä anna kenenkään sumuttaa sinua tekemään tyhmiä päätöksiä ja terveydelle haitallisia ostoksia.

 

Teksti: Ninni Sandelius ja Katarina Cygnel-Nuortie

Kuvat: Getty Images ja iStock

Kuvitus: Iida Kiviranta

Taustahaastattelut: tutkija Siiri Mäkelä, Suomen Syöpäyhdistys, toiminnanjohtaja Mervi Hara, Suomen Ash.
Lähteet: Nuorten terveystapatutkimus 2015. Nuorten tupakka­tuotteiden ja päihteiden käyttö 1977-2015. valvira.fi. Suomen Syöpäyhdistys.

Katso myös

Kysymys
NikotiinituotteetSähkösavuke
Nimimerkki: MM
Ikä: 13-15v
Miten vape aiheuttaa riippuvuutta? MIten vape aiheuttaa riippuvuutta
Fressis

Moikka MM,

Kiitos kysymyksestäsi! Vape eli sähkösavuke sisältää usein nikotiinia ja nikotiini on vahvaa riippuvuutta aiheuttava myrkky. Riippuvuuden kehittyminen on yksilöllistä, mutta nuoren aivot kehittyvät voimakkaasti ja tänä aikana aivot ovat herkkiä erilaisten keskushermostoon vaikuttavien aineiden kuten nikotiinin vaikutuksille.

Kun vapettaa, nikotiini imeytyy keuhkoista nopeasti verenkiertoon ja vaikuttaa aivoihin. Kun nikotiinia käyttää toistuvasti, se muuttaa aivoja. Pikkuhiljaa nikotiinin sietokyky eli toleranssi kasvaa ja samojen vaikutusten kokemiseksi tarvitaan aiempaa enemmän nikotiinia. Samalla aivot herkistyvät nikotiinille, niin että nikotiinituotteiden käytön alkaa kokemaan piristäväksi ja mielihyvää tuottavaksi. Sietokyvyn kasvu ja herkistyminen ovat keskeisiä fyysisen riippuvuuden kehittymiselle.

Fyysiselle riippuvuudelle tyypillistä on kierre, jossa epämiellyttävää oloa korjataan aina uudella nikotiiniannoksella. Kun edellisestä nikotiiniannoksesta on kulunut aikaa, elimistö alkaa vaatia lisää. Yleisiä vieroitusoireita ovat ärtyneisyys ja keskittymisvaikeudet, kärsimättömyys, levottomuus, univaikeudet, päänsärky, nikotiininhimo, makean himo tai ruokahalun lisääntyminen. Uusi nikotiiniannos vaimentaa vieroitusoireet joksikin aikaa.

Fyysisen riippuvuuden lisäksi nikotiinituotteiden käyttö muuttuu ajan kuluessa tavaksi. Nikotiinituotteiden käyttö, kuten vapetus, kytkeytyy tiettyihin olotiloihin, arkisiin rutiineihin tai sosiaalisiin tilanteisiin. Myös jotkut fyysiset tuntemukset, kuten höyry kurkunpäässä, opitaan kokemaan miellyttäviksi. Siksi nikotiinituotteiden käyttöön liittyy usein myös sosiaalinen ja psyykkinen riippuvuus.

Toistuvien vieroitusoireiden kanssa on vaikeaa opiskella, tehdä töitä tai nauttia vapaa-ajasta täydellä teholla. Siksi kannattaakin pysytellä erossa nikotiinituotteista, jotta niihin ei kehity myöskään riippuvuutta. 😊

Kivaa syksyä!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
NikotiinituotteetNuuska
Nimimerkki: Nuuska
Ikä: 9-12v
Mitä tehdä jos nuuskaa menee silmään? Mitä tehdä jos nuuskaa menee silmään?
Fressis

Moikka!

Jos nuuskaa menee silmään, suosittelen huuhtelemaan silmän juoksevalla vedellä. Näin olet varmaan tehnytkin. Nuuskassa on aineita, jotka voivat ärsyttää silmää, joten silmä voi olla tapahtuneen jälkeen hieman arka.

Viestistäsi ei käy tarkemmin ilmi tapahtunutta, mutta uskoisin että tilanne on kohdallasi varmaan jo helpottanut, kun tämän vastauksen saat. Jos silmässä tuntuu arkuutta/kipua tai muuta ikävää oireilua, suosittelen soittamaan vielä omalle terveysasemalle ja kysymään sieltä neuvoa.

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
NikotiinituotteetNuuska
Nimimerkki: Mannet
Ikä: 13-15v
Onko energiapusseissa ikärajaa? Onko energiapusseissa ikärajaa
Fressis

Moikka,

Kiitos kysymyksestäsi! Tarkoitat energiapusseilla varmaankin nuuskan tai nikotiinipussien tapaan käytettäviä pusseja, jotka sisältävät kofeiinia tai muita piristeitä. Käytän nyt tässä vastauksessa tästä nimitystä energianuuska. Energianuuska koostuu yleensä kasvikuiduista, vedestä, suolasta sekä soodasta ja siihen on lisätty myös piristäviä aineita, kuten kofeiinia, teetä ja rohdoskasvi ginsengiä.  Lisäksi energianuuska sisältää makeutusaineita, säilöntäaineita ja makuaineita ja joskus myös vitamiineja, antioksidantteja ja mineraaleja. Energianuuskan myyntiä ja käyttöä rajoitetaan tupakan vastikkeen tavoin. Energianuuskan mainostaminen ja myynnin edistäminen, eli esimerkiksi esillä pitäminen kaupoissa, on kiellettyä, eivätkä monet kaupat myy energianuuskaa alle 15-vuotiaille. Energianuuskalle ei ole kuitenkaan virallista ikärajaa.

Energianuuskan käyttöä ei kuitenkaan suositella alle 15-vuotiaille, muun muassa siksi koska niiden sisältämä kofeiini on vahva piriste. Lasten ja nuorten keho reagoi piristeisiin vahvemmin kuin aikuisten. Energianuuskan sisältämästä kofeiinista voi aiheutua monenlaista haittaa. Se voi esimerkiksi vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unen laatua ja lyhentää yöunta. Kofeiiniherkälle voi ilmaantua levottomuutta, pahoinvointia, vapinaa, sydämentykytystä tai hermostuneisuutta. Todella suurina määrinä kofeiini voi aiheuttaa jopa myrkytysoireita kuten kouristuksia. Kofeiinia voi kertyä elimistöön huomaamatta liian isoja määriä, jos energianuuskan lisäksi juo esimerkiksi kolajuomia, energiajuomia, kahvia tai teetä. Runsas, ja säännöllinen kofeiinituotteiden käyttö voi johtaa myös kofeiiniriippuvuuteen. Nuorille riippuvuus muodostuu aikuisia herkemmin.

Energianuuska voi heikentää myös suun terveyttä. Mistään terveystuotteesta ei siis ole kyse, vaikka niistä syntyvät mielikuvat voivat niin väittääkin. Kannustankin sinua pitämään omasta terveydestäsi huolta ja pohtimaan onko tällaisten tuotteiden käyttö sinulle tarpeellista tai järkevää.

Kivaa kesää sinulle <3

Oliko vastauksesta hyötyä?