Lopettamisen tuki

Haluatko eroon nikotiinista? Näin selätät hankalat tilanteet

Miten pääset eroon nikotiinista ja yli hetkistä, joissa ennen käytit nuuskaa, tupakkaa tai sähkötupakkaa? Tässä kolme kokeilemisen arvoista kikkaa.

Haluatko eroon nikotiinista? Näin selätät hankalat tilanteet

Mieti päivääsi aamusta iltaan ja kirjoita ylös ne hetket, joissa on ”pakko” saada tupakkaa tai nuuskaa. Vai saako vaikka kiukustuminen tai alakuloinen fiilis sinut viemään käden taskuun askille tai purkille? Suunnittele tarkasti, miten selviät niistä hetkistä! Tässä muutama tilanne ja kokeilemisen arvoinen idea, joiden avulla eroon nikotiinista pääseminen voi helpottua.

Tiedät itse, mikä sinulle toimii parhaiten, mutta sinun on oltava valmistautunut, kun tuttu tilanne tietty fiilis tulee eteen. Uuden tavan oppiminen vaatii toistoja, mutta pian se sujuu kuin itsestään!

Vaikea tilanne #1: Keskittyminen

Arttu Lindeman yrittää myös lopettaa nuuskan käytön. Hän on opettanut itsensä keskittymään ja rauhoittumaan nuuskan avulla esimerkiksi biisintekoon. Arttu myöntää, että on järkevämpää opetella keskittymään tavoilla, jotka eivät vaikuta haitallisesti terveyteen.

Kokeile tätä: Purkka. Tikkari. Porkkana?

Kun lopetat nuuskan käytön tai tupakan polttamisen, voit hetken käyttää ”keppihevosta”. Ota yksi tikkari tilanteessa, jossa ennen käytit nuuskaa tai poltit tupakkaa. Tai laita soimaan voimabiisi. Anna aivoillesi ja aisteillesi jotakin nopeaa hyvää, johon voit siirtää ajatukset tupakasta tai nuuskasta.

Kuvio menee näin: Alat pelata lempipeliäsi > tikkari. Luet kokeisiin > tikkari. Valmistaudut futis- tai jääkiekkomatsiisi > tikkari.

Tajusit kyllä, helppo kuvio, mutta opeta se aivoillesi niin aukottomasti, että lopulta ensimmäinen ajatus tupakan tai nuuskan himossa on – tikkari. Tai se voimabiisi.

Pieni napostelu on ok, jos saat katkaistua sillä terveyttäsi pilaavan tavan, mutta vältä ylimääräistä herkuttelua. Sähkötupakkaan sen sijaan ei ole ok, sillä vain jatkat riippuvuuttasi etkä pääse eroon nikotiinista.

Vaikea tilanne #2: Juhlat

Kaveripaine. Hauskanpito. Voiko olla hauskaa ilman tupakkaa tai nuuskaa? Todellakin voi! Kun muut ottavat bileissä purkin tai askin esiin, mitä tekee nikotiinin käytön lopettanut henkilömme A?

Kokeile tätä: Puhu. Myös itsellesi.

Hengitä syvään ja muistuta itsellesi, miksi et enää polta tai nuuskaa. Se voi olla yksi sana. Yksi ihminen. Yksi syy. Se riittää, ja muistat heti, miksi olet lopettanut. Syy voi olla myös kirjoitettuna paperille, jonka otat siitä samasta taskusta, mistä ennen kaivoit tupakat tai nuuskan.

Kun rauhoitat itseäsi hengittämällä rauhallisesti, hetken kuluttua mieliteko meneekin ohi.

Ja muista, et ole lopettamassa, olet jo lopettanut! Olethan kertonut kaikille, ettet käytä enää nuuskaa tai ettet polta? Puhu uudesta elämästäsi ja alat uskoa siihen itsekin enemmän.

Vaikea tilanne #3: Matka

Oletko nuuskannut tai röökannut aina matkalla kouluun, treeneihin tai kotiin? Meneekö käsi taskuun heti, kun astut kadulle?

Kokeile tätä: Huijausliike.

Asiantuntijoiden mukaan myös liike voi auttaa ohittamaan vaikean hetken. Sen sijaan, että tartut askiin tai rasiaan, tee lyhyt kävely, ota vesihuikka pullosta tai kehitä muu helppo liikkeeseen perustuva rutiini, joka on helppo käynnistää mielihalun iskiessä.

Ja muista, olet nyt ihminen, joka ei nuuskaa tai polta. Olet uusi ihminen. Älä keskity siihen, mitä sinulla ei ole, vaan siihen, mitä sinulla tulee olemaan: Vähintäänkin parempi hapenottokyky ja parempi kunto, ja sinä haistat, maistat ja loistat. Kyllä – loistat! Ihosi kirkastuu, kun verenkierto paranee ja akne vähenee.

 

Teksti: Tyttielina Kujala

 

Lisää vinkkejä lopettamiseen:

tupakoinnin lopettaminen

nuuskan käytön lopettaminen

Katso myös

Lopeta

Olet nyt päättänyt lopettaa nuuskan käytön. Ota päivä kerrallaan, usko itseesi ja pidä päätöksestäsi kiinni! Nuuskan käytön lopettamiseen voi... Lue lisää

Pysy tupakoimattomana

Onnittelut, olet päässyt eroon tupakasta! Mahtava saavutus! Mieti, mitä uusia hyviä asioita tupakoinnin lopettaminen on tuonut elämääsi. Fyysisesti olet... Lue lisää

Valmistaudu lopettamiseen

Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen näiden toimiviksi todettujen vinkkien avulla: 1. Päätä päivämäärä, jolloin lopetat tupakoinnin. Voit valita minkä tahansa päivämäärän... Lue lisää
Tupakka

Lopettaminen on loistoidea

Katso tästä infograafista mitä positiivisia asioita tupakoinnin lopettaminen tuo mukanaan.

Lopettamisen tukiNuuska

“Kyllä sä pystyt lopettamaan nuuskaamisen, luota vaan itseesi!”

Demin ja Fressiksen gallup paljastaa, ettei nuuskaamista pidetä siistinä juttuna. Kyselyyn vastanneet myös vinkkaavat, miten tsempata kaveria lopettamaan!

Tiesitkö että...

Kukin lopettaa tupakoinnin tyylillään

Haluatko lopettaa tupakoinnin?

Tupakoinnin lopettaminen on jokaiselle tupakoitsijalle oma yksilöllinen prosessinsa. Ensimmäinen askel tupakasta eroon pääsemisessä on jo se, että alkaa pohtia tupakoinnin lopettamista. Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Tupakoinnin lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka riippuvainen on nikotiinista ja se, millainen merkitys tupakoinnilla on itsellesi ja elämässäsi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta ajatukselta itselle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Lue lisää vinkkejä valmistautumiseen ja lopettamiseen Fressiksen tietopankista.

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Tosi hyvä, että haluat päästä heti eroon nuuskasta. Nuuska sisältää runsaasti nikotiinia, joka voi aiheuttaa voimakastakin riippuvuutta. Olet kuitenkin käyttänyt nuuskaa niin vähän aikaa, että sinulla on hyvät mahdollisuudet onnistua käytön lopettamisessa. Tärkeintä on päättää lopettaa käyttö ja pitää kiinni tästä päätöksestä. Kavereille kannattaa myös kertoa päätöksestäsi lopettaa nuuskaaminen, niin he voivat tsempata sinua ja olla esimerkiksi tarjoamatta nuuskaa vaikka pyytäisit. Vierotusoireita voi esiintyä, kuten esimerkiksi ärtyisyyttä, levottomuutta, keskittymisvaikeuksia tai päänsärkyä. Nämä ovat kuitenkin oireita, jotka menevät ajan myötä ohi. Mahdollisiin vierotusoireisiin voit varautua pitämällä mukana esimerkiksi xylitol-purukumia tai yrittää keksiä jotain muuta mielekästä tekemistä, mikä veisi ajatukset pois nuuskasta.

Fressiksen sivuilta löydät lisää tietoa ja vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen. Lisäksi voit kokeilla ilmaista Erovirasto-sovellusta, joka voi auttaa sinua nuuskan käytön lopettamisessa. Tsemppiä!

Fressis

Oon jääny koukkuun nuuskaan ja kaverit ei halua, että käytän | BuenoAsk

Oon jäänyt koukkuun nuuskaan ja kaverit ei halua, että käytän. Mitä teen? Voit olla kiitollinen siitä, että sinulla on välittäviä kavereita. Tilanne voisi myös olla toisinpäin, jolloin kaverit yllyttäisivät...

Kertooko hammaslääkäri nuuskaamisesta vanhemmille?

Kertooko hammaslääkäri nuuskasta vanhemmille? Hammaslääkäreitä sitoo vaitiolovelvollisuus, myös alaikäisen kohdalla. Hammaslääkäri tai suuhygienisti ei siis kerro nuuskaamisesta vanhemmille. Mikäli hammaslääkärissä käy vanhempien kanssa, on hyvä huomioida, että hammaslääkäri saattaa...

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, olet ottanut jo ensimmäisen askeleen tupakasta eroon pääsemisessä, kun olet alkanut pohtia lopettamista! Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Kysyit, miten kannattaa lopettaa. Eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään, mutta joskus voi olla helpompi lopettaa vähentämällä ensin polttamiensa savukkeiden määrää päivässä. Tämä voisi tapahtua käytännössä esimerkiksi niin, että pidennät aikaa polttamiesi savukkeiden välillä ja siten pikkuhiljaa lopetat kokonaan. On myös hyvä määritellä jokin päivämäärä, jolloin lopetat tupakoinnin kokonaan.

Vieroitusoireet voivat vaivata aluksi, mutta haluan tsempata ja muistuttaa, että ne helpottavat kyllä päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan. Vieroitusoireita voi helpottaa nukkumalla riittävästi, syömällä terveellisesti sekä liikkumalla. Liikunta tuo usein samoja mielihyvän tunteita, joita on aiemmin saanut tupakasta. Lisäksi liikunta helpottaa stressiä.

On melko yleistä, että kauan polttaneilla on muodostunut tavaksi mennä tietyissä tilanteissa tupakalle. Näistä tavoista voi kuitenkin oppia pois. Tilanteet on siis hyvä tunnistaa ja tiedostaa, ja pohtia tupakoinnin tilalle jotain korvaavaa tekemistä. Jotkut lähtevät lenkille, toiset syövät pastilleja tai purkkaa.

Lopettamisesta ei tarvitse selvitä yksin. Toisten ihmisten tuki ja apu helpottavat usein lopettamista. Olisiko sinulla lähipiirissäsi joku sopiva henkilö, jolle voisit kertoa, että aiot lopettaa tupakoinnin ja joka voisi kannustaa ja auttaa sinua lopettamisessa? Joku, jolle voisit esimerkiksi soittaa tai laittaa viestin, jos sinun tekee mieli polttaa.

Tietoa ja tukea lopettamiseen löydät myös Stumppi.fi -sivustolta. Myös Fressiksestä löydät lisää vinkkejä lopettamisen tueksi.

Tsemppiä kovasti lopettamiseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Mahtavaa, että haluat lopettaa tupakoinnin. Oma halu ja motivaatio lopettaa on onnistumisen kannalta erittäin tärkeää. Olet selvästi jo hyvässä vauhdissa, kun olet onnistunut olemaan jo kuukauden polttamatta. Sehän on hieno saavutus!

Aloitat viestisi kuitenkin kertomalla, ettet vain pysty lopettamaan. Miksi ajattelet näin? Se, että haluat lopettaa, olet jo kuukauden ollut polttamatta ja olet löytänyt nikotiinikorvaustuotteista apua, kuvastaa sitä, että olet hienosti jo matkalla kohti tupakattomuutta. Uskon vahvasti, että pystyt kyllä lopettamaan tupakoinnin ja lopulta myös nikotiinikorvaustuotteiden käytön!

Ovatko kenties vieroitusoireet sellaisia, jotka aiheuttavat tunteen siitä, ettei lopettaminen tunnu mahdolliselta? Jos näin on, haluan tsempata sinua ja muistuttaa, että ne helpottavat kyllä ja lopulta loppuvat kokonaan. Vieroitusoireita voi helpottaa nukkumalla riittävästi, syömällä terveellisesti ja liikkumalla. Panosta raikkaisiin ja terveellisiin välipaloihin kuten hedelmiin ja vihanneksiin. Lisää arkeesi liikuntaa: kävele tai pyöräile, harrasta mieluisia urheilulajeja tai haasta itsesi kokeilemaan jotakin uutta liikuntamuotoa. Liikunta tuo samoja mielihyvän tunteita, joita olet aiemmin saanut tupakasta. Lisäksi liikunta helpottaa stressiä 😉

Toivotan sinulle tsemppiä lopettamiseen ja kehotan sinua tutustumaan myös vinkkeihimme.

Kivaa loppusyksyä!

Ps. Fressiksen lisäksi tukea lopettamiseen saat esimerkiksi

  • kouluterveydenhoitajalta
  • maksuttomasta Stumppi-puhelimesta
  • lopettamisryhmistä; näitä voi kysyä nuorisotalolta, terveysasemalta tai koulusta. 28 päivää ilman –lopettamisryhmiä järjestetään useilla paikkakunnilla sekä verkossa. Voit hypätä mukaan mihin tapaamisen tahdot, riippuen mikä teema kiinnostaa.
Fressis