NuuskaSähkötupakkaTupakka

Haluatko eroon nikotiinista? Näin selätät hankalat tilanteet

Miten pääset eroon nikotiinista ja yli hetkistä, joissa ennen käytit nuuskaa, tupakkaa tai sähkötupakkaa? Tässä kolme kokeilemisen arvoista kikkaa.

Haluatko eroon nikotiinista? Näin selätät hankalat tilanteet

Mieti päivääsi aamusta iltaan ja kirjoita ylös ne hetket, joissa on ”pakko” saada tupakkaa tai nuuskaa. Vai saako vaikka kiukustuminen tai alakuloinen fiilis sinut viemään käden taskuun askille tai purkille? Suunnittele tarkasti, miten selviät niistä hetkistä! Tässä muutama tilanne ja kokeilemisen arvoinen idea, joiden avulla eroon nikotiinista pääseminen voi helpottua.

Tiedät itse, mikä sinulle toimii parhaiten, mutta sinun on oltava valmistautunut, kun tuttu tilanne tietty fiilis tulee eteen. Uuden tavan oppiminen vaatii toistoja, mutta pian se sujuu kuin itsestään!

Vaikea tilanne #1: Keskittyminen

Arttu Lindeman yrittää myös lopettaa nuuskan käytön. Hän on opettanut itsensä keskittymään ja rauhoittumaan nuuskan avulla esimerkiksi biisintekoon. Arttu myöntää, että on järkevämpää opetella keskittymään tavoilla, jotka eivät vaikuta haitallisesti terveyteen.

Kokeile tätä: Purkka. Tikkari. Porkkana?

Kun lopetat nuuskan käytön tai tupakan polttamisen, voit hetken käyttää ”keppihevosta”. Ota yksi tikkari tilanteessa, jossa ennen käytit nuuskaa tai poltit tupakkaa. Tai laita soimaan voimabiisi. Anna aivoillesi ja aisteillesi jotakin nopeaa hyvää, johon voit siirtää ajatukset tupakasta tai nuuskasta.

Kuvio menee näin: Alat pelata lempipeliäsi > tikkari. Luet kokeisiin > tikkari. Valmistaudut futis- tai jääkiekkomatsiisi > tikkari.

Tajusit kyllä, helppo kuvio, mutta opeta se aivoillesi niin aukottomasti, että lopulta ensimmäinen ajatus tupakan tai nuuskan himossa on – tikkari. Tai se voimabiisi.

Pieni napostelu on ok, jos saat katkaistua sillä terveyttäsi pilaavan tavan, mutta vältä ylimääräistä herkuttelua. Sähkötupakkaan sen sijaan ei ole ok, sillä vain jatkat riippuvuuttasi etkä pääse eroon nikotiinista.

Vaikea tilanne #2: Juhlat

Kaveripaine. Hauskanpito. Voiko olla hauskaa ilman tupakkaa tai nuuskaa? Todellakin voi! Kun muut ottavat bileissä purkin tai askin esiin, mitä tekee nikotiinin käytön lopettanut henkilömme A?

Kokeile tätä: Puhu. Myös itsellesi.

Hengitä syvään ja muistuta itsellesi, miksi et enää polta tai nuuskaa. Se voi olla yksi sana. Yksi ihminen. Yksi syy. Se riittää, ja muistat heti, miksi olet lopettanut. Syy voi olla myös kirjoitettuna paperille, jonka otat siitä samasta taskusta, mistä ennen kaivoit tupakat tai nuuskan.

Kun rauhoitat itseäsi hengittämällä rauhallisesti, hetken kuluttua mieliteko meneekin ohi.

Ja muista, et ole lopettamassa, olet jo lopettanut! Olethan kertonut kaikille, ettet käytä enää nuuskaa tai ettet polta? Puhu uudesta elämästäsi ja alat uskoa siihen itsekin enemmän.

Vaikea tilanne #3: Matka

Oletko nuuskannut tai röökannut aina matkalla kouluun, treeneihin tai kotiin? Meneekö käsi taskuun heti, kun astut kadulle?

Kokeile tätä: Huijausliike.

Asiantuntijoiden mukaan myös liike voi auttaa ohittamaan vaikean hetken. Sen sijaan, että tartut askiin tai rasiaan, tee lyhyt kävely, ota vesihuikka pullosta tai kehitä muu helppo liikkeeseen perustuva rutiini, joka on helppo käynnistää mielihalun iskiessä.

Ja muista, olet nyt ihminen, joka ei nuuskaa tai polta. Olet uusi ihminen. Älä keskity siihen, mitä sinulla ei ole, vaan siihen, mitä sinulla tulee olemaan: Vähintäänkin parempi hapenottokyky ja parempi kunto, ja sinä haistat, maistat ja loistat. Kyllä – loistat! Ihosi kirkastuu, kun verenkierto paranee ja akne vähenee.

 

Teksti: Tyttielina Kujala

 

Lisää vinkkejä lopettamiseen:

tupakoinnin lopettaminen

nuuskan käytön lopettaminen

Katso myös

Lopeta

Olet nyt päättänyt lopettaa nuuskan käytön. Ota päivä kerrallaan, usko itseesi ja pidä päätöksestäsi kiinni! Nuuskan käytön lopettamiseen voi... Lue lisää

Pysy tupakoimattomana

Onnittelut, olet päässyt eroon tupakasta! Mahtava saavutus! Mieti, mitä uusia hyviä asioita tupakoinnin lopettaminen on tuonut elämääsi. Fyysisesti olet... Lue lisää

Valmistaudu lopettamiseen

Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen näiden toimiviksi todettujen vinkkien avulla: 1. Päätä päivämäärä, jolloin lopetat tupakoinnin. Voit valita minkä tahansa päivämäärän... Lue lisää
Tupakka

Lopettaminen on loistoidea

Katso tästä infograafista mitä positiivisia asioita tupakoinnin lopettaminen tuo mukanaan.

Nuuska

”Kyllä sä pystyt lopettamaan nuuskaamisen, luota vaan itseesi!”

Demin ja Fressiksen gallup paljastaa, ettei nuuskaamista pidetä siistinä juttuna. Kyselyyn vastanneet myös vinkkaavat, miten tsempata kaveria lopettamaan!

Tiesitkö että...

Kukin lopettaa tupakoinnin tyylillään

Haluatko lopettaa tupakoinnin?

Tupakoinnin lopettaminen on jokaiselle tupakoitsijalle oma yksilöllinen prosessinsa. Ensimmäinen askel tupakasta eroon pääsemisessä on jo se, että alkaa pohtia tupakoinnin lopettamista. Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Tupakoinnin lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka riippuvainen on nikotiinista ja se, millainen merkitys tupakoinnilla on itsellesi ja elämässäsi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta ajatukselta itselle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Lue lisää vinkkejä valmistautumiseen ja lopettamiseen Fressiksen tietopankista.

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Ihan mahtavaa, että olet lopettanut nuuskaamisen. Se on mahtava päätös hyvinvointisi ja terveytesi kannalta. Kannustan sinua ehdottomasti pysymään nuuskattomana jatkossakin!

Unettomuus ja uniongelmat ovat erittäin yleinen ongelma, jotka vaivaavat välillä meitä jokaista. Usein taustalla voi olla esimerkiksi jokin elämänmuutos tai stressi, mutta unettomuus ja uniongelmat ovat myös nikotiiniriippuvuuden vieroitusoireita. Nuuska sisältää runsaasti riippuvuutta aiheuttavaa nikotiinia, ja kerroit käyttäneesi nuuskaa 7 vuotta. Siksi uskonkin, että uniongelmasi liittyvät nuuskan lopettamiseen, kuten hieman itsekin arvelit. Vieroitusoireet eivät onneksi ole pysyviä, vaan aina ne jossain vaiheessa helpottavat ja loppuvat. Kesto on yksilöllistä, mutta puhutaan muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen.

Uskon siis, että uniongelmasi tulevat kyllä helpottamaan. Edesauttaaksesi unen paranemista pyri terveellisiin elintapoihin, eli liikkumaan, syömään terveellisesti, välttämään päihteitä ja pyrkimään uniongelmista huolimatta säännölliseen unirytmiin. Jos uniongelmat eivät kuitenkaan ala helpottamaan ja alkavat haitata jaksamistasi, kannattaa sinun kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen.

Tsemppiä ja kivaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit sikarin haittavaikutuksia! Sikarit ovat nikotiinia sisältäviä tupakkatuotteita, ja nikotiini (+ muut sikarin sisältämät myrkylliset aineet) imeytyvät elimistöön suun limakalvoilta. Eli vaikka sikarin savua ei useinkaan hengitetä keuhkoihin, ei se tarkoita sitä, etteikö sikarin sisältämät myrkylliset aineet pääsisi imeytymään elimistöön.

Kysyit, onko polttamisestasi jotain haittaa ja kerroit polttaneesi kaksi kuubalaista sikaria vuoden aikana. Tupakkatuotteille ei ole olemassa mitään turvarajaa ja kaikki käyttö on haitallista elimistölle. Yksittäinen tupakointikerta kuljettaa elimistöön tervaa, häkää ja lukuisia muita myrkyllisiä aineita. Nikotiini nostaa hetkellisesti verenpainetta ja toistuva käyttö voi haitata aivojen normaalia kehitystä. Voit käydä lukemassa lisää nikotiinin haitoista täältä. Mitään pysyviä haittoja muutaman polttamiskerran takia tuskin on kuitenkaan aiheutunut. Olet kuitenkin vielä kasvavassa iässä, joten suosittelen, että pysyt jatkossa erossa kaikista tupakkatuotteista ja muistakin päihteistä hyvinvointisi sekä normaalin kasvun ja kehityksen takia.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

On totta, että tupakointi voi haitata pituuskasvua. Ei kuitenkaan ole mahdollista sanoa tarkkaan, että mikä määrä tupakointia jo vaikuttaa pituuskasvuun. Siksipä en valitettavasti pysty vastaamaan sinulle sen tarkemmin, onko tupakointisi jo vaikuttanut ja miten pituuskasvuusi. Pituuskasvuun vaikuttaa myös perimä eli vanhempien, sisarusten ja muiden lähisukulaisten pituus ja pituuskasvu. Voit käydä lukemassa aikaisemman kysymyksen koskien pituuskasvua.

Olet vielä kasvava ja kehittyvä nuori, joten olisi erittäin tärkeää, että lopettaisit tupakoinnin. Voit käydä lukemassa vinkkejä lopettamiseen täältä. Lisäksi terveellisillä elintavoilla, kuten monipuolisella ravitsemuksella ja riittävillä yöunilla pystyt luomaan hyvät edellytykset kasvulle ja kehitykselle.

Tsemppiä ja kivaa kesän odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Jos olet käyttänyt nuuskaa vain pari pussia, niin on todennäköistä, että vaurioita ei ole vielä ehtinyt tapahtua. Nuuskan sisältämä nikotiini on riippuvuutta aiheuttava aine, jolloin muutamankin nuuskan käytöstä voi kuitenkin seurata pidempiaikainen riippuvuussuhde. Käytön säännöllistyessä ja jatkuessa hieman pidempään suun limakalvoille alkaa usein syntyä vaurioita. Mitä aikaisemmassa vaiheessa nuuskan käytön lopettaa, sitä vähemmän mitään vaurioita ehtii syntyä. Me täällä Fressiksellä suosittelemmekin pysymään kokonaan erossa nuuskasta. Lisätietoa nuuskan haittavaikutuksista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Aurinkoista kesän odotusta sinulle!

Fressis

10 syytä lopettaa – juuri nyt!

Tupakka ja nuuska heikentävät elimistön puolustuskykyä, ja riski sairastua esimerkiksi koronavirukseen lisääntyy. Listasimme 10 megahyvää syytä lopettaa. 

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Taudinaiheuttajat eli virukset ja bakteerit voivat siirtyä nuuskan mukana. On siis mahdollista saada koronavirustartunta, jos esimerkiksi käyttää sairastuneen käytettyä nuuskaa eli ns. rottaa. Ensisijaisesti koronavirus tarttuu kuitenkin pisaratartuntana, kun sairastunut henkilö yskii tai aivastaa.

Me Fressiksellä suosittelemme ehdottomasti pitämään muiden käyttämät nuuskat pois omasta suusta – nyt ja tulevaisuudessa. Nuuskaaminen ylipäätään on todella epäterveellistä ja nuuskan terveyshaitoista voi lukea lisää Fressiksen tietopankista.

Kivaa kesän odotusta!

 

Fressis