Lopettamisen tuki

Haluatko eroon nikotiinista? Näin selätät hankalat tilanteet

Miten pääset eroon nikotiinista ja yli hetkistä, joissa ennen käytit nuuskaa, tupakkaa tai sähkötupakkaa? Tässä kolme kokeilemisen arvoista kikkaa.

Haluatko eroon nikotiinista? Näin selätät hankalat tilanteet

Mieti päivääsi aamusta iltaan ja kirjoita ylös ne hetket, joissa on ”pakko” saada tupakkaa tai nuuskaa. Vai saako vaikka kiukustuminen tai alakuloinen fiilis sinut viemään käden taskuun askille tai purkille? Suunnittele tarkasti, miten selviät niistä hetkistä! Tässä muutama tilanne ja kokeilemisen arvoinen idea, joiden avulla eroon nikotiinista pääseminen voi helpottua.

Tiedät itse, mikä sinulle toimii parhaiten, mutta sinun on oltava valmistautunut, kun tuttu tilanne tietty fiilis tulee eteen. Uuden tavan oppiminen vaatii toistoja, mutta pian se sujuu kuin itsestään!

Vaikea tilanne #1: Keskittyminen

Arttu Lindeman yrittää myös lopettaa nuuskan käytön. Hän on opettanut itsensä keskittymään ja rauhoittumaan nuuskan avulla esimerkiksi biisintekoon. Arttu myöntää, että on järkevämpää opetella keskittymään tavoilla, jotka eivät vaikuta haitallisesti terveyteen.

Kokeile tätä: Purkka. Tikkari. Porkkana?

Kun lopetat nuuskan käytön tai tupakan polttamisen, voit hetken käyttää ”keppihevosta”. Ota yksi tikkari tilanteessa, jossa ennen käytit nuuskaa tai poltit tupakkaa. Tai laita soimaan voimabiisi. Anna aivoillesi ja aisteillesi jotakin nopeaa hyvää, johon voit siirtää ajatukset tupakasta tai nuuskasta.

Kuvio menee näin: Alat pelata lempipeliäsi > tikkari. Luet kokeisiin > tikkari. Valmistaudut futis- tai jääkiekkomatsiisi > tikkari.

Tajusit kyllä, helppo kuvio, mutta opeta se aivoillesi niin aukottomasti, että lopulta ensimmäinen ajatus tupakan tai nuuskan himossa on – tikkari. Tai se voimabiisi.

Pieni napostelu on ok, jos saat katkaistua sillä terveyttäsi pilaavan tavan, mutta vältä ylimääräistä herkuttelua. Sähkötupakkaan sen sijaan ei ole ok, sillä vain jatkat riippuvuuttasi etkä pääse eroon nikotiinista.

Vaikea tilanne #2: Juhlat

Kaveripaine. Hauskanpito. Voiko olla hauskaa ilman tupakkaa tai nuuskaa? Todellakin voi! Kun muut ottavat bileissä purkin tai askin esiin, mitä tekee nikotiinin käytön lopettanut henkilömme A?

Kokeile tätä: Puhu. Myös itsellesi.

Hengitä syvään ja muistuta itsellesi, miksi et enää polta tai nuuskaa. Se voi olla yksi sana. Yksi ihminen. Yksi syy. Se riittää, ja muistat heti, miksi olet lopettanut. Syy voi olla myös kirjoitettuna paperille, jonka otat siitä samasta taskusta, mistä ennen kaivoit tupakat tai nuuskan.

Kun rauhoitat itseäsi hengittämällä rauhallisesti, hetken kuluttua mieliteko meneekin ohi.

Ja muista, et ole lopettamassa, olet jo lopettanut! Olethan kertonut kaikille, ettet käytä enää nuuskaa tai ettet polta? Puhu uudesta elämästäsi ja alat uskoa siihen itsekin enemmän.

Vaikea tilanne #3: Matka

Oletko nuuskannut tai röökannut aina matkalla kouluun, treeneihin tai kotiin? Meneekö käsi taskuun heti, kun astut kadulle?

Kokeile tätä: Huijausliike.

Asiantuntijoiden mukaan myös liike voi auttaa ohittamaan vaikean hetken. Sen sijaan, että tartut askiin tai rasiaan, tee lyhyt kävely, ota vesihuikka pullosta tai kehitä muu helppo liikkeeseen perustuva rutiini, joka on helppo käynnistää mielihalun iskiessä.

Ja muista, olet nyt ihminen, joka ei nuuskaa tai polta. Olet uusi ihminen. Älä keskity siihen, mitä sinulla ei ole, vaan siihen, mitä sinulla tulee olemaan: Vähintäänkin parempi hapenottokyky ja parempi kunto, ja sinä haistat, maistat ja loistat. Kyllä – loistat! Ihosi kirkastuu, kun verenkierto paranee ja akne vähenee.

 

Teksti: Tyttielina Kujala

 

Lisää vinkkejä lopettamiseen:

tupakoinnin lopettaminen

nuuskan käytön lopettaminen

Katso myös

Lopeta

Olet nyt päättänyt lopettaa nuuskan käytön. Ota päivä kerrallaan, usko itseesi ja pidä päätöksestäsi kiinni! Nuuskan käytön lopettamiseen voi... Lue lisää

Pysy tupakoimattomana

Onnittelut, olet päässyt eroon tupakasta! Mahtava saavutus! Mieti, mitä uusia hyviä asioita tupakoinnin lopettaminen on tuonut elämääsi. Fyysisesti olet... Lue lisää

Valmistaudu lopettamiseen

Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen näiden toimiviksi todettujen vinkkien avulla: 1. Päätä päivämäärä, jolloin lopetat tupakoinnin. Voit valita minkä tahansa päivämäärän... Lue lisää
Tupakka

Lopettaminen on loistoidea

Katso tästä infograafista mitä positiivisia asioita tupakoinnin lopettaminen tuo mukanaan.

Lopettamisen tukiNuuska

“Kyllä sä pystyt lopettamaan nuuskaamisen, luota vaan itseesi!”

Demin ja Fressiksen gallup paljastaa, ettei nuuskaamista pidetä siistinä juttuna. Kyselyyn vastanneet myös vinkkaavat, miten tsempata kaveria lopettamaan!

Tiesitkö että...

Kukin lopettaa tupakoinnin tyylillään

Haluatko lopettaa tupakoinnin?

Tupakoinnin lopettaminen on jokaiselle tupakoitsijalle oma yksilöllinen prosessinsa. Ensimmäinen askel tupakasta eroon pääsemisessä on jo se, että alkaa pohtia tupakoinnin lopettamista. Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Tupakoinnin lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka riippuvainen on nikotiinista ja se, millainen merkitys tupakoinnilla on itsellesi ja elämässäsi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta ajatukselta itselle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Lue lisää vinkkejä valmistautumiseen ja lopettamiseen Fressiksen tietopankista.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Mahtavaa, että haluat lopettaa tupakoinnin. Oma halu ja motivaatio lopettaa on onnistumisen kannalta erittäin tärkeää. Olet selvästi jo hyvässä vauhdissa, kun olet onnistunut olemaan jo kuukauden polttamatta. Sehän on hieno saavutus!

Aloitat viestisi kuitenkin kertomalla, ettet vain pysty lopettamaan. Miksi ajattelet näin? Se, että haluat lopettaa, olet jo kuukauden ollut polttamatta ja olet löytänyt nikotiinikorvaustuotteista apua, kuvastaa sitä, että olet hienosti jo matkalla kohti tupakattomuutta. Uskon vahvasti, että pystyt kyllä lopettamaan tupakoinnin ja lopulta myös nikotiinikorvaustuotteiden käytön!

Ovatko kenties vieroitusoireet sellaisia, jotka aiheuttavat tunteen siitä, ettei lopettaminen tunnu mahdolliselta? Jos näin on, haluan tsempata sinua ja muistuttaa, että ne helpottavat kyllä ja lopulta loppuvat kokonaan. Vieroitusoireita voi helpottaa nukkumalla riittävästi, syömällä terveellisesti ja liikkumalla. Panosta raikkaisiin ja terveellisiin välipaloihin kuten hedelmiin ja vihanneksiin. Lisää arkeesi liikuntaa: kävele tai pyöräile, harrasta mieluisia urheilulajeja tai haasta itsesi kokeilemaan jotakin uutta liikuntamuotoa. Liikunta tuo samoja mielihyvän tunteita, joita olet aiemmin saanut tupakasta. Lisäksi liikunta helpottaa stressiä 😉

Toivotan sinulle tsemppiä lopettamiseen ja kehotan sinua tutustumaan myös vinkkeihimme.

Kivaa loppusyksyä!

Ps. Fressiksen lisäksi tukea lopettamiseen saat esimerkiksi

  • kouluterveydenhoitajalta
  • maksuttomasta Stumppi-puhelimesta
  • lopettamisryhmistä; näitä voi kysyä nuorisotalolta, terveysasemalta tai koulusta. 28 päivää ilman –lopettamisryhmiä järjestetään useilla paikkakunnilla sekä verkossa. Voit hypätä mukaan mihin tapaamisen tahdot, riippuen mikä teema kiinnostaa.
Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet alkanut pohtimaan nuuskan haittoja. Riski sairastua syöpään pienenee, kun et altista itseäsi enää syöpää aiheuttaville aineille, joita nuuska sisältää. Syövän syntymiseen vaikuttavat kuitenkin elintapojen lisäksi mm. ikä ja ympäristö. Syövän syntyminen on lisäksi hyvin monivaiheinen, usein vuosia kestävä tapahtumasarja. Ei siis voida sanoa, että nuuskan käyttö yksinään tai etenkään yksittäinen nuuskapussi olisi syövän syntymisen syynä. Nuuskalla on myös muita ja välittömämpiäkin haittoja, ja siksi lopettaminen kannattaa aina.

Lopettamista tukee hyvä valmistautuminen, joten voisit käydä lukemassa vinkkejämme lopettamiseen. Lopettamisen polku on jokaisella erilainen ja eri tavat toimivat eri ihmisille. Sinunkin kannattaa pohtia, mikä tapa voisi sopia sinulle. Joskus lopettaminen voi olla helppoa ja yksinkertaista, jättää vaan sen seuraavan nuuskan ottamatta. Joskus lopettaminen voi olla hieman haastavampaa, jos esimerkiksi kärsii pahoista vieroitusoireista. Silloin voi kokeilla lopettamista vähentämällä pikkuhiljaa määrää ja lopulta lopettamalla kokonaan.

Nuuskan käytön lopettaminen on meillä Fressiksellä suosittu aihe. Käy lukemassa artikkeleita sekä muiden kysymyksiä ja niiden vastauksia aiheeseen liittyen täältä.

Tsemppiä lopettamiseen, onnistut siinä varmasti!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Olet ottanut jo ensimmäisen askeleen tupakasta eroon pääsemisessä, kun olet alkanut pohtia lopettamista ja terveyshaittoja, hienoa! Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Kysyit, miten kannattaa lopettaa. Eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään mutta joskus voi olla helpompi lopettaa vähentämällä ensin polttamiensa savukkeiden määrää päivässä. Tämä voisi tapahtua käytännössä esimerkiksi niin, että pidennät aikaa polttamiesi savukkeiden välillä ja siten pikkuhiljaa lopetat kokonaan. Vieroitusoireet voivat vaivata aluksi, mutta haluan tsempata ja muistuttaa, että ne helpottavat kyllä päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan.

Kerroit viestissäsi, että joskus menet alitajuntaisesti vain tupakalle, vaikkei välttämättä tekisi edes mieli. On melko yleistä, että kauan polttaneilla on muodostunut tavaksi mennä tietyissä tilanteissa tupakalle. Näistä tavoista voi kuitenkin oppia pois. Tilanteet on siis hyvä tunnistaa ja tiedostaa, ja pohtia tupakoinnin tilalle jotain korvaavaa tekemistä. Jotkut lähtevät lenkille, toiset syövät pastilleja tai purkkaa.

Nuuskaaminen ei ole hyvä keino lopettamisen tukena. Nuuskan korkea nikotiinipitoisuus voi jopa voimistaa riippuvuutta ja vaikeuttaa näin tupakasta irti pääsyä. Jos vieroitusoireet tuntuvat sietämättömiltä, kannattaa pohtia ennemminkin, olisiko nikotiinikorvaustuotteista hyötyä. Olet jo täysi-ikäinen, joten voit käydä ostamassa esim. nikotiinipurkkaa apteekista. Nikotiinikorvaustuotteista ja niiden käytöstä kannattaa kuitenkin aina keskustella apteekin henkilökunnan kanssa.

Lisää tietoa ja tukea lopettamiseen löydät Stumppi.fi -sivustolta.

Tsemppiä lopettamiseen, onnistut siinä varmasti!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtavaa kuulla, että haluat lopettaa nuuskan käytön! Kannustan sinua siihen ehdottomasti, sillä lopettamalla nuuskaamisen suusi terveys paranee, hengityksesi raikastuu sekä säästät myös rahaa 😉

Nuuskan aiheuttamat limakalvovauriot paranevat useimmiten melko pian sen jälkeen, kun nuuskaamisen lopettaa. Pitkään käytettynä nuuska voi aiheuttaa myös ienvetäytymiä, ikenien syöpymistä ja hampaan kiinnityskudoksen löystymistä. Nämä muutokset ovat valitettavasti pysyviä. Minkälaisia muutoksia sinä olet huomannut suussasi nuuskaamisen takia? Hammaslääkäri osaa arvioida parhaiten nuuskan aiheuttamia haittoja suussa, joten jos suusi terveys sinua huolettaa, kannattaa rohkeasti mennä hammaslääkärin juttusille 😉

Lopettamisen tapoja on monia. Joskus lopettaminen voi olla helppoa ja yksinkertaista, jättää vaan sen seuraavan nuuskan ottamatta. Joskus lopettaminen voi olla hieman haastavampaa, jos esimerkiksi kärsii pahoista vieroitusoireista. Mutta ei hätää, vieroitusoireet helpottavat päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan!

Tässä muutama vinkki lopettamisen tueksi:

  • Tee päätös lopettamisesta.
  • Ota päivä kerrallaan, usko itseesi ja pidä päätöksestäsi kiinni.
  • Selviydyt vieroitusoireista paremmin, kun nukut riittävästi, liikut ja syöt terveellisesti. Voit korvata nuuskan esim. purukumilla, sokerittomilla pastilleilla, vähäkalorisilla välipaloilla.
  • Nuuskaaminen on tapa, josta pääset eroon opettelemalla tilalle uusia tapoja. Kun mielesi tekee nuuskaa, ajattele muita asioita ja kehitä itsellesi korvaava tekeminen: soita ystävällesi, lähde ulos tai tee jotain muuta mukavaa.
  • Jos sinun on mahdoton kestää vieroitusoireita, keskustele esimerkiksi terveydenhoitajan tai apteekin henkilökunnan kanssa nikotiinikorvaustuotteista. Muistathan, että alle 18-vuotiaat saavat nikotiinikorvaustuotteita vain reseptillä.

Käy lisäksi lukemassa kaikki Fressiksen vinkit nuuskaamisen lopettamiseen. Voit myös käydä lukemassa muiden kysymyksiä ja niihin vastauksia nuuskaamisen lopettamiseen liittyen nimimerkeiltä 2k01, nuuskamuikkunen ja nuori.

Tsemppiä lopettamiseen, pystyt siihen aivan varmasti!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtava kuulla, että haluat lopettaa nuuskan käytön. Kannustan sinua siihen ehdottomasti, sillä lopettamalla nuuskaamisen suusi terveys paranee, hengityksesi raikastuu sekä säästät myös rahaa 😉 Lisäksi, jos vielä harrastat jääkiekkoa, ei nuuskan sisältämä nikotiini enää rasita kehoasi ja haittaa suorituskykyäsi.

On valitettavasti hankala antaa varmaa ja toimivaa vinkkiä helpoimpaan tapaan lopettaa. Joskus lopettaminen voi olla helppoa ja yksinkertaista, jättää vaan sen seuraavan nuuskan ottamatta. Joskus lopettaminen voi olla hieman haastavampaa, jos esimerkiksi kärsii pahoista vieroitusoireista kuten sinä viestisi perusteella. Mutta ei hätää, vieroitusoireet helpottavat päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan!

Tässä muutama vinkki lopettamisen tueksi:

  • Tee päätös lopettamisesta.
  • Ota päivä kerrallaan, usko itseesi ja pidä päätöksestäsi kiinni.
  • Selviydyt vieroitusoireista paremmin, kun nukut riittävästi, liikut ja syöt terveellisesti. Voit korvata nuuskan esim. purukumilla, sokerittomilla pastilleilla, vähäkalorisilla välipaloilla.
  • Nuuskaaminen on tapa, josta pääset eroon opettelemalla tilalle uusia tapoja. Kun mielesi tekee nuuskaa, ajattele muita asioita ja kehitä itsellesi korvaava tekeminen: soita ystävällesi, lähde ulos tai tee jotain muuta mukavaa.
  • Jos sinun on mahdoton kestää vieroitusoireita, keskustele esimerkiksi terveydenhoitajan tai apteekin henkilökunnan kanssa nikotiinikorvaustuotteista. Muistathan, että alle 18-vuotiaat saavat nikotiinikorvaustuotteita vain reseptillä.

Käy lisäksi lukemassa kaikki Fressiksen vinkit nuuskaamisen lopettamiseen. Voit myös käydä lukemassa muiden kysymyksiä ja niihin vastauksia nuuskaamisen lopettamiseen liittyen nimimerkeiltä 2k01, nuuskamuikkunen ja nuori.

Tsemppiä lopettamiseen ja kivaa syksyn alkua!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kuulostaa siltä, että sinulle on kehittynyt riippuvuus. Nuuskan sisältämä nikotiini ja sen aiheuttama riippuvuus ovatkin keskeisiä syitä sille, miksi ihmiset jatkavat nuuskan käyttöä. Voisit käydä tekemässä Fressiksen sivuilla nuuskariippuvuustestin. Testin avulla saat arviota riippuvuutesi tasosta.

Mutta ei hätää, nikotiiniriippuvuudesta on mahdollista päästä irti! Nuuskan käytön lopettamiseen voi olla monta tietä ja keinoa, ja jokaisella on omanlainen. Joskus lopettaminen voi olla helppoa ja yksinkertaista, joskus haastavampaa ja aikaa vievää. Yleensä lopettamiseen valmistautumisesta on joka tapauksessa hyötyä.

Voisit aloittaa valmistautumisesi lukemalla Fressiksen sivuilta löytyvät kattavat vinkit nuuskaamisen lopettamiseen. Vinkkien avulla saat tietoa, miten voit valmistautua lopettamiseen ja mitä on hyvä ottaa huomioon matkan varrella. Mahdolliset vieroitusoireet voivat esimerkiksi olla haasteena, mutta ne helpottavat päivä päivältä ja loppuvat lopulta kokonaan! Jos lopettaminen yksin tuntuu haastavalta tai vieroitusoireet ovat sietämättömiä, voisit olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan tai lääkäriin. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voisit keskustella, olisiko nikotiinikorvaustuotteista mahdollisesti apua.

Saamme paljon kysymyksiä nuuskaamisen lopettamiseen liittyen. Et ole siis yksin tai ainoa, joka kaipaa lopettamiseen tukea. Käy lukemassa esimerkiksi kysymykset ja vastaukset nimimerkeiltä 2k01, nuuskamuikkunen ja nuori.

Tsemppiä ja kivaa syksyn alkua!

Fressis