/ Kysymys & vastaus
Lopettamisen tukiNuuskaTupakka

Nikotiinituotteiden käytön vähentäminen

Poltan säännöllisesti ja käytän nuuskaa nikotiini on koitumassa ongelmaksi ja mietin mistä olisi hyvä lähteä aloittamaan vähentäminen en ole kauhean vanha ja koulussa ulkoiluaikoina on vaikea olla polttamatta minulla menee kääntökamat neljässä päivässä tai puoli kiekkoa 2 päivään joten nikotiinin käyttö on aika runsasta

nuori

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet halukas vähentämään nikotiinituotteiden käyttöä ja ehkä lopulta pääsemään niistä kokonaan eroon!

Olet kertomasi perusteella ilmeisesti jo huomannut joitain nikotiinin aiheuttamia ongelmia. Nikotiini aiheuttaa usein mm. riippuvuutta, joka ilmenee erilaisina vieroitusoireina. Vieroitusoireita voivat olla esimerkiksi ärtyneisyys, päänsärky ja nuuskanhimo. Vieroitusoireet helpottavat kuitenkin päivä päivältä, joten niiden takia ei kannata lannistua. Jos kaipaat apua vieroitusoireiden kanssa selviämiseen, voit kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen.

Pohdit kysymyksessäsi nikotiinituotteiden käytön vähentämistä. Käyttö voikin olla helpompi lopettaa kokonaan, kun vähentää ensin polttamiensa savukkeiden tai käyttämiensä nuuska-annosten määrää päivässä. Tämä voi tapahtua käytännössä esimerkiksi niin, että pidennät aikaa polttamiesi savukkeiden tai nuuskaamiskertojen välillä. Jos sinulla on tapana käyttää nuuskaa isoja annoksia kerralla (esim. useampia pusseja samalla kertaa), voisit myös kokeilla pienentää käyttämäsi annoksen kokoa.

Kerroit, että sinun on vaikea olla polttamatta esimerkiksi ulkoiluaikoina. Käyttekö ulkoiluaikoina tupakalla yhdessä kavereiden kanssa? Tupakointiin voi kehittyä myös sosiaalinen riippuvuus, jonka myötä yhteisistä tupakointihetkistä luopuminen voi tuntua vaikealta. Lopettamisen onnistumisessa nikotiiniriippuvuudesta eroon pääsemisen lisäksi myös vanhasta tavasta eroon pääseminen on yhtä lailla tärkeää. Jos teillä on tapana käydä yhdessä kavereiden kanssa tupakalla, voisi sinun olla hyvä kertoa kavereille, että yrität vähentää/lopettaa nikotiinituotteiden käyttöä. Voisit myös sopia heidän kanssaan, etteivät he ainakaan tarjoa sinulle savukkeita/nuuskaa. Lisäksi voisit keskustella kavereidesi kanssa, jos joku heistä olisi halukas vähentämään/lopettamaan kanssasi. Voihan olla, että joku kaverisikin on miettinyt lopettamista, mutta ei ole vain sanonut sitä ääneen. Tällöin voisitte yhdessä keksiä jotain korvaavaa tekemistä ”tupakkataukojen” tilalle. Vanhasta tavasta eroon pääsemiseksi on hyvä jo etukäteen miettiä jotain korvaavaa tekemistä niihin hetkiin, kun tekisi mieli polttaa tai ottaa nuuska.

Lopettamisessa hyvänä apuna toimivat myös riittävä uni, terveellinen ruokavalio sekä liikunta. Lisää vinkkejä lopettamiseen löydät Fressiksen tietopankeista.

Samasta aiheesta on Fressiksessä kysynyt myös mm. nimimerkki Nuuskamuikkunen.

Tsemppiä!

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestä!

Tosi hienoa, että olet lopettanut nuuskan käytön!

Sinua mietityttää kuitenkin vielä nuuskan käytön aiheuttamat mahdolliset haitat. Kerroit, että nuuskan käyttösi on ollut satunnaista ja kestänyt alle vuoden. Nuuskan käytön haitat ilmenevät jokaisella yksilöllisesti ja sen vuoksi haittojen ilmenemistä pidemmällä aikavälillä on valitettavasti vaikea tarkkaan arvioida. Sinulla ei kuitenkaan liene syytä sen suurempaan huoleen, koska nuuskan käyttö on ollut satunnaista ja melko lyhytaikaista, ja olet nyt lopettanut nuuskan käytön.

Kerroit, että huomasit nuuskaa käyttäessäsi jonkinlaisia oireita ikenissä. Nuuskan käytön aiheuttamat haitat näkyvätkin yleensä ensimmäisenä juuri suussa. Tavallisin nuuskan käytön aiheuttama vaurio on limakalvovaurio, joka ilmestyy siihen kohtaan, jossa nuuskaa pidetään. Pitkään käytettynä nuuska voi aiheuttaa pysyviä muutoksia suuhun, kuten hampaiden kiinnityskudoksen löystymistä. Lievemmät limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskan käytön lopettaa. Sinullakin ikenien oireet ovat luultavasti hävinneet käytön lopettamisen myötä.

Suun terveyden lisäksi nuuskan käyttö vaikuttaa toki haitallisesti koko kehon terveyteen. Säännöllisesti ja pidempään käytettynä se voi lisätä myös riskiä mm. 2 tyypin diabeteksen tai suun ja nielun alueen syöpien kehittymiselle. Mutta kuten aiemmin todettu, sinulla nuuskan käyttö on ollut melko lyhytaikaista ja satunnaista, joten vakavampia haittoja tästä tuskin on aiheutunut. Terveytesi ja hyvinvointisi kannalta on erittäin hyvä päätös, että jatkossakin pysyttelet erossa nuuskasta ja muista nikotiinituotteista!

Lisätietoa aiheesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Kivaa syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka! Kiitos kysymyksestä!

Tarkoitatkohan paperitupakalla paperin polttamista niin kuin tupakkaa? Se ei ole laitonta, mutta ei myöskään hyväksi elimistölle. Paperitupakan polttamisesta liikkuu uskomuksia, ettei se olisi haitallista, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Palamisesta syntyvän savun ja hään hengittäminen on aina terveydelle haitallista, riippumatta siitä mitä poltetaan, eikä sitä siksi kannata tehdä. Savu voi muun muassa aiheuttaa päänsärkyä ja huonovointisuutta sekä ärsyttää hengityselimiä.

En tiedä oletko itse kokeillut paperitupakan polttamista, mutta me täällä Fressiksessä haluamme rohkaista sinua pysymään erossa niin paperitupakasta kuin tupakkatuotteista. Se on terveytesi kannalta fiksu päätös.

Fressis

Mauton: ”Mun tarina nuuskan käytöstä”

Mauttoman ensimmäinen nuuskan testaaminen tapahtui joukkuekavereiden kehotuksesta ja aiheutti sen, että hän muuttui valkoiseksi ja oksensi. Kokemuksen jälkeen Mauton sanoi itselleen, ettei testaisi enää koskaan nuuskaa, mutta ryhmäpaineen myötä...

Jalmafi: ”Elin kuten Teemu Selänne”

Tubettaja Jalmari elää videollaan vuorokauden kuten Teemu Selänne ja kertoo, miksi nuuska ei kuulu urheiluun! ”Jos haluaa menestyä NHL:ssä pitää antaa kaikki itsestään – siksi minä en ole koskaan...

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Ensinnäkin on tosi hienoa, että haluat lopettaa tupakoinnin.

Nuorten kehossa tapahtuu murrosiässä valtavasti muutoksia. Nuoren kehittyvät aivot ovat myös herkkiä nikotiinin haittavaikutuksille, minkä takia tupakoinnin lopettamispäätös kannattaa tehdä ja pitää siitä kiinni. Sitä et tule koskaan katumaan. Älä kuitenkaan ole liian huolissasi. On erittäin todennäköistä, että murrosikäsi kehitys jatkuu normaalina, kun päätät tässä vaiheessa jättää tupakan ja muut nikotiinituotteet taaksesi.

On totta, että tupakointi voi haitata muun muassa pituuskasvua. Ei kuitenkaan ole mahdollista sanoa tarkkaan, mikä määrä tupakointia jo vaikuttaa pituuskasvuun. Pituuskasvuun vaikuttaa myös perimä eli vanhempien, sisarusten ja muiden lähisukulaisten pituus ja pituuskasvu. Jos haluat oppia lisää siitä, miten tupakointi voi vaikuttaa elimistöön ja kehoon, voit tutkia asiaa esimerkiksi Röökikroppa-sivustolla.

Olet vielä kasvava ja kehittyvä nuori. Tupakoinnin lopettamisen lisäksi terveellisillä elintavoilla, kuten monipuolisella ravitsemuksella ja riittävillä yöunilla pystyt luomaan hyvät edellytykset normaalille kasvulle ja kehitykselle.

Jos kaipaat tupakoinnin lopettamiseen lisätukea, voit kokeilla Fressiksen Erovirasto-sovellusta.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Tosi hienoa, että haluat päästä eroon nuuskasta. Se on päätös, missä ehdottomasti kannattaa pysyä!

Kysyit ensin ylähuuleen ja ikeneen ilmestyneistä haavoista. Nuuska tosiaan ärsyttää suun limakalvoja ja nuuskan aiheuttavat vauriot näkyvät suussa yksilöllisesti. Näin ikeniäsi näkemättä on vaikea sanoa tarkkaan, onko haavaumat aiheutuneet juuri nuuskan käytöstä vai jostain muusta. Suun haavaumien syy olisikin ihan hyvä selvittää hammaslääkärin vastaanotolla, varsinkin jos sinulla on ollut haavaumia jo pidempään. Hammaslääkärin kanssa voit luottamuksellisesti keskustella nuuskan käytöstä ja saada tarvittaessa myös vinkkejä nuuskan käytön lopettamisen tueksi. Todennäköisimmin kyse ei ole mistään vakavasta, sillä esimerkiksi suusyöpä on nuorilla todella harvinainen.

Nuuskan aiheuttamat suun limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskaamisen lopettaa. Eli ehdottomasti kannustaisin sinua lopettamaan nuuskan käytön. Muutenkin on hyvä pitää huolta suun terveydestä puhdistamalla hammasvälit päivittäin esimerkiksi hammaslankaimella tai -väliharjalla ja harjata hampaat fluorihammastahnalla kahdesti päivässä.

Kysyit myös vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen. Joillekin sopii paremmin, että lopettaa heti kokonaan ja osalle toimii paremmin se, että esimerkiksi vähentää vähitellen nuuskan käyttökertoja. Tärkeintä on tehdä päätös lopettaa nuuskan käyttö ja pysyä siinä. Vinkkejä vierotusoireiden helpottamiseen ja nuuskan käytön lopettamiseen valmistautumiseen löydät Fressiksen sivuilta. Tukea nuuskan käytön lopettamiseen on saatavilla myös ilmaisesta mobiilisovelluksesta, Erovirastosta.

Tsemppiä nuuskan käytön lopettamiseen ja kivaa kesää!

Fressis