Kysymys
Yleinen
. Esinahka ja verenvuoto Munasta esinahkan vierestä on alkanut vuotaa verta niin onko se vaarallista ja kauan paranemiseen menee?
Fressis

Hei,

Valitettavasti näin viestin välityksellä on haastavaa selvittää verenvuodon syytä. Kyseessä saattaa olla terskan ja esinahan välisten kiinnikkeiden (frenulum) repeämisestä. Se saattaa johtua esimerkiksi esinahan venymisestä/venyttämisestä. Kuitenkaan emme voi perustaa vastaustamme arvailuun, vaan ihan hyvä on selvittää tilanne lääkärin vastaanotolla, jos verenvuoto on edelleen jatkunut tai sinulle on tullut muita vaivoja, kuten tulehdusoireita (kipua, kuumotusta, punoitusta tms.). Voit hakeutua lääkäriin esimerkiksi koulun terveydenhoitajan tai terveysaseman kautta. Kerro tilanteesta ja lääkärille pääsemisen tarpeestasi huoltajallesi tai muulle luotettavalle aikuiselle, joka voi auttaa ajan varaamisessa. Sillä välin pidä penis puhtaana, vesipesu riittää. Seuraa miten tilanne muuttuu – se saattaa parantua nopeasti itsestäänkin. Täältä voit lukea lisää esinahasta ja kiinnikkeistä: Mikä on esinahka? | Hyväkysymys.fi (hyvakysymys.fi)

Aurinkoista kevättä!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Seksi
... Mistä johtuu verinen vuoto yhdynnän jälkeen? Mulla on minipillerit ollu huhtikuusta asti ja keskiviikkona harrastin seksiä, ja aloin sen aikana vuotamaan verta ja vuosin torstaina...
Fressis

Hei, oikeassa olet, minipillerit eivät ehkäise seksitautitartuntaa. Kondomi on ainoa ehkäisymenetelmä, joka suojaa sekä raskaudelta että seksitaudeilta.

Jos sinulla on syytä epäillä seksitautitartuntaa, sinun kannattaa hakeutua seksitautitesteihin. Ajankohtaisimman tiedon oman asuinkuntasi seksitautitestauksesta saat soittamalla terveysasemallesi tai ottamalla yhteyttä ehkäisyneuvolaasi. He osaavat neuvoa sinua eteenpäin. Terveysasemilla ja sukupuolitautien poliklinikalla tehtävät seksitautitestit eivät maksa mitään.

Minipillereiden aikana veristä vuotoa voi tulla vähän miten sattuu. Osalla naisista minipillerit lopettavat vuodot kokonaan, mutta osalla jatkuu pieni tiputtelu. Joillakin vuotoja tulee epäsäännöllisesti, ja pienellä osalla vuodot voivat olla myös melkein yhtä runsaita kuin ilman pillereitä. En usko, että sinulla on siis siltä osin syytä huoleen.

Joskus yhdynnän jälkeinen verenvuoto voi kuitenkin olla merkki tulehduksesta tai seksitaudista, ja siksi testeihin kannattaa hakeutua. Yhdynnän jälkeinen verenvuoto voi aiheutua myös esimerkiksi limakalvoille yhdynnän aikana syntyneestä nirhaumasta. Tällaisessa tapauksessa apuna voi toimia liukuvoiteen käyttö. Jos seksin jälkeinen vuoto alkaa toistua, eikä kyseessä ole seksitauti, kannattaa varata aika lääkärille, jotta vuodon syy saadaan selvitettyä.

Oliko vastauksesta hyötyä?