LiikeYleinen

9 asiaa, joista tunnistat liikkuvasi liikaa

Liikunnanohjaaja Nora Yrjölä kertoo, milloin treenistä on tulossa kehosi vihollinen.

9 asiaa, joista tunnistat liikkuvasi liikaa

Jos tunnistat itsesi seuraavista yhdeksästä vaaranmerkistä, hyvästä harrastuksesta voi olla tulossa elämää rajoittava pakkomielle.

Tarkkaile näitä

  1. Pitäisi lähteä treenaamaan, mutta motivaatio on hukassa. Väsyttää, etkä jaksaisi raahautua mihinkään. Sisäinen pakko ajaa sinut kuitenkin jälleen kerran salille tai lenkille.
  2. Et palaudu treenistä. Leposyke voi olla koholla.
  3. Et ehdi etkä jaksa nähdä kavereitasi. Heille pitäisi vain selitellä, miksi et esimerkiksi syö normaalisti. Omat rutiinisi ovat kaiken a ja o.
  4. Illalla ei nukuta tai heräilet öisin.
  5. Kuka tuo tyyppi peilissä on? Olemuksesi on nuutunut.
  6. Vatsasi ei toimi kunnolla. Syöt liian vähän tai väärin tai stressaat liikunnasta, mikä  voi vaikuttaa vatsan toimintaan.
  7. Kuukautiskiertosi on epäsäännöllistä. Kuukautiset jäävät välistä tai loppuvat kokonaan.
  8. Treenaat väsyneenä. Et tee liikkeitä oikein, vaan satutat helposti itseäsi.
  9. Olosi on saamaton ja alakuloinen. Uusiin asioihin tarttuminen on vaikeaa ja hidasta.

Tunnistitko itsesi?

Ole yhteydessä kouluterveydenhoitajaan tai lääkäriin. Jos treenaamisesta on tullut pakkomielle, ota tavoitteeksi entistä rennompi suhtautuminen liikuntaan. Alkuun pääset harventamalla treenikertoja tai jopa pitämällä kokonaan taukoa urheilusta.

Usko pois, se kannattaa!

 

Teksti Henna Helne

 

Jutun asiantuntijoina liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Nora Yrjölä sekä Suomen Syöpäyhdistys

Vaikea herätä? Helpota kouluaamuja oikealla rytmillä

Unirytmin muutokseen on hyvä varautua jo ennen koulujen alkua. Katso vinkit siihen miten teet sopeutumisesta aamuherätyksiin helpompaa.

10 vinkkiä vanhemman kanssa neuvotteluun

Katso vinkit siihen miten neuvottelet vanhempiesi kanssa ilman riitaa.

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Tuukka pitää skuuttauksessa erityisesti siitä, että harrastaminen on rentoa ja vapaata.

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.

Jonnan 4H-kerho innostaa tyttöjä ja poikia kokkaamaan

Jonna Partanen, 18, käy lukiota ja harrastaa vapaa-aikanaan ruuanlaittoa. Hän kokkailee sekä itsekseen että kavereiden ja perheen kanssa. ”Olen oppinut ruuanlaittoa kotona vanhemmiltani ja isoäideiltäni. Tykkään tutkia reseptejä ja kokeilla niitä.” Terveellinen kotiruoka on Partasen juttu. Hän arvostaa ruuassa ekologisuutta ja terveellisyyttä. ”Teen mielelläni esimerkiksi fajitaksia kasvis-soijatäytteellä, koska en itse syö lihaa. Pataruokiakin teen lihan […]

Testaa, miten nuuska vaikuttaa urheilusuoritukseen

Avaa testi uudessa välilehdessä