LiikeYleinen

9 asiaa, joista tunnistat liikkuvasi liikaa

Liikunnanohjaaja Nora Yrjölä kertoo, milloin treenistä on tulossa kehosi vihollinen.

9 asiaa, joista tunnistat liikkuvasi liikaa

Jos tunnistat itsesi seuraavista yhdeksästä vaaranmerkistä, hyvästä harrastuksesta voi olla tulossa elämää rajoittava pakkomielle.

Tarkkaile näitä

  1. Pitäisi lähteä treenaamaan, mutta motivaatio on hukassa. Väsyttää, etkä jaksaisi raahautua mihinkään. Sisäinen pakko ajaa sinut kuitenkin jälleen kerran salille tai lenkille.
  2. Et palaudu treenistä. Leposyke voi olla koholla.
  3. Et ehdi etkä jaksa nähdä kavereitasi. Heille pitäisi vain selitellä, miksi et esimerkiksi syö normaalisti. Omat rutiinisi ovat kaiken a ja o.
  4. Illalla ei nukuta tai heräilet öisin.
  5. Kuka tuo tyyppi peilissä on? Olemuksesi on nuutunut.
  6. Vatsasi ei toimi kunnolla. Syöt liian vähän tai väärin tai stressaat liikunnasta, mikä  voi vaikuttaa vatsan toimintaan.
  7. Kuukautiskiertosi on epäsäännöllistä. Kuukautiset jäävät välistä tai loppuvat kokonaan.
  8. Treenaat väsyneenä. Et tee liikkeitä oikein, vaan satutat helposti itseäsi.
  9. Olosi on saamaton ja alakuloinen. Uusiin asioihin tarttuminen on vaikeaa ja hidasta.

Tunnistitko itsesi?

Ole yhteydessä kouluterveydenhoitajaan tai lääkäriin. Jos treenaamisesta on tullut pakkomielle, ota tavoitteeksi entistä rennompi suhtautuminen liikuntaan. Alkuun pääset harventamalla treenikertoja tai jopa pitämällä kokonaan taukoa urheilusta.

Usko pois, se kannattaa!

 

Teksti Henna Helne

 

Jutun asiantuntijoina liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Nora Yrjölä sekä Suomen Syöpäyhdistys

Jonnan 4H-kerho innostaa tyttöjä ja poikia kokkaamaan

Jonna Partanen, 18, käy lukiota ja harrastaa vapaa-aikanaan ruuanlaittoa. Hän kokkailee sekä itsekseen että kavereiden ja perheen kanssa. ”Olen oppinut ruuanlaittoa kotona vanhemmiltani ja isoäideiltäni. Tykkään tutkia reseptejä ja kokeilla niitä.” Terveellinen kotiruoka on Partasen juttu. Hän arvostaa ruuassa ekologisuutta ja terveellisyyttä. ”Teen mielelläni esimerkiksi fajitaksia kasvis-soijatäytteellä, koska en itse syö lihaa. Pataruokiakin teen lihan […]

Testaa, miten nuuska vaikuttaa urheilusuoritukseen

Avaa testi uudessa välilehdessä

Nuuskaamalla annat tasoitusta

Eikö peli kulje? Olisiko nuuskalla osuutta asiaan?

Katso, miksi nuuska ei paranna suorituskykyä

 

Fressis

Kovasta jätkästä toisten auttajaksi

Rankan nuoruuden elänyt Ville elää vihdoin itsensä näköistä elämää.

Kysymys & vastaus

Normaalia?

Rintasyöpä on tuossa iässä todella harvinainen. Rinnoissa voi olla kasvuvaiheessa kyhmyjä, jotka ovat ihan normaaleja. Rinnoissa aivan normaali rauhaskudos voi tuntua niin tiiviinä, että se antaa vaikutelman kyhmystä ja hyvänlaatuisia (EI siis syöpää) kyhmyjä voi tulla nuorellakin.

Koska asia painaa mieltäsi kovasti, kannattaisi Sinun puhu asiasta joko äitisi, kouluterveydenhoitajan tai terveyskeskuslääkärin kanssa. Terveydenhuoltoalan henkilöillä on vaitiolovelvollisuus, joten voit turvallisesti mennä keskustelemaan asiasta heidän kanssaan. Hienoa, että olet noin valveutunut.

Joskus, jos lähipiirissä joku aikuinen nainen on sairastunut rintasyövän, lähipiiri huolestuu omasta terveydestään. Se on aivan normaalia. Sinun iässäsi rinnat kasvat, muuttavat muotoaan, mikä voi myös aiheuttaa huolta. Varmaa tiedätkin, että vaihtelut hormonitasoissa kuukautiskierron aikana voivat johtaa rintojen koon muutokseen joka kuukauden aikana. Monet nuoret naiset kokevat muutoksia, kuten lievää turvotusta, kipua ja arkuutta rinnoissaan juuri ennen kuukautisten alkamista, mutta näitä oireita voi myös esiintyä mihin tahansa kuukautiskierron aikaan. On myös hyvin yleistä, että sekä rinnat että nännit muuttavat kokoaan elämän eri vaiheissa (kuten murrosiässä). Hienoa, että kysyt rohkeasti asiasta.

Lähihoitaja jyrähtää: Jyrkkä ei nikotiinille!

Lähihoitaja-opiskelija Heli Valtasaari kertoo miksi tupakointi ei sovi lähihoitajan työhön.