Ruoka

Parempi maailma alkaa keittiöstä  – 12 vinkkiä ja 1 nyrkkisääntö

Se miten keittiössä toimit ja mitä suuhusi laitat, vaikuttaa ympäristöön ja ilmastoon. Vinkeillämme teet fiksuja valintoja.

Parempi maailma alkaa keittiöstä  – 12 vinkkiä ja 1 nyrkkisääntö

Jokainen suupala kuormittaa ympäristöä tavalla tai toisella. Ruoantuotanto vapauttaa ilmakehään kasvihuonepäästöjä ja rehevöittää vesistöjä.

Vähiten päästöjä aiheuttavat avomaalla luonnonmukaisesti kasvatetut viljelykasvit ja vihannekset. Isoja päästöjä synnyttävät eläinperäiset tuotteet sekä kasvikset, joiden kasvatus kuluttaa paljon energiaa, kuten kasvihuoneessa talvella viljellyt kasvikset.

Ympäristöystävälliset valinnat

  1. Syö  lautasmallin mukaan: ½ kasviksia, ¼ täysjyväviljaa tai perunaa, ¼ proteiinia + hyvää, pehmeää rasvaa eli kotoisia rypsi- tai rapsiöljyjä.
  2. Valitse kotimaisia sesongin kasviksia: kesällä avomaalla kasvatettuja vihanneksia sekä marjoja ja hedelmiä, talvella porkkanaa, punajuurta, kaalia, lanttua ja naurista.
  3. Suosi perunaa ja erilaisia viljatuotteita kuten ohraa, kauraa ja ruista. Vähennä riisin käyttöä, sillä riisin ilmastovaikutukset ovat huomattavasti suuremmat kuin kotimaisten viljojen, esimerkiksi ohran.
  4. Tankkaa proteiinia kotimaisista herneistä, härkäpavuista, pensaspavuista ja linsseistä. Aterian pääraaka-aineen ei tarvitse aina olla liha – kasvisruokapäivä tai kaksi viikossa sopii sekasyöjällekin!
  5. Eläintuotteista ilmastoystävällisin proteiinin lähde on kanamunat, ja kotimainen luonnonkala pesee muun lihan. Jos käytät lihaa, pysy kohtuudessa. Se on sekä ympäristöystävällinen että terveyden kannalta hyvä ratkaisu.
  6. Kokeile maitotuotteiden korvaamista esimerkiksi kaurapohjaisilla valmisteilla. Vähennä juuston määrää ruoanvalmistuksessa ja laita leivän päälle juuston sijaan kasvispohjaisia levitteitä tai vihannesviipaleita.
  7. Syö lautanen tyhjäksi äläkä muutenkaan heitä ruokaa roskiin vaan hyödynnä tähteet.
  8. Valmista ja lämmitä pienet ruoka-annokset mikrossa. Esimerkiksi kun valmistat puuron lieden sijaan mikrossa, annoksen ilmastovaikutus vähenee 70 prosenttia.
  9. Valitse lieden levy kattilan pohjan koon mukaan. Kun lämmität vettä, pidä kattilan kansi päällä. Vältä turhaa veden valutusta hanasta.
  10. Älä tiskaa juoksevan veden alla vaan altaassa tai astianpesukoneessa.
  11. Varmista, että jääkaapin tai pakastimen ovi menee aina kunnolla kiinni.
  12. Käy kaupassa jalan tai pyörällä.

Nyrkkisääntö

Kotimaiset kasvikset ja liha ovat usein parempi vaihtoehto kuin ulkomailta tuodut. Kasviproteiini – vaikka se olisi tuotu ulkomailta – taas on usein lihaa parempi vaihtoehto.

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie

 

Lähteet: ruokatieto.fi, ilmasto-opas.fi, martat.fi ja ymparistoosaava.fi

Katso myös

Kysymys
MieliRuoka
Nimimerkki: Jääsormet
Ikä: Yli 18v
Syömishäiriö ja paleleminen Minulla oli/on syömishäiriö, laihduin yli vuoden ajan(yli 10kg lähti), mutta en ole onneksi superpahasti nälkiintynyt vaan hoikkuudesta huolimatta yhä normaalipainon puolella. Vaikuttaa siltä, että...
Fressis

Hei, kiitos viestistäsi!

Kerrot laihtuneesi yli 10 kg syömishäiriöoireiden seurauksena, mutta painosi pysyneen kuitenkin niin sanotusti normaalipainon puolella. Tämän jälkeen olet kärsinyt palelemisesta.

Onpa mukava kuulla, että olet tilanteen ahdistavuudesta huolimatta näin hienosti saanut painonmenetyksen pysähtymään! 😊 Toivottavasti saat tarvitsemaasi tukea ja apua syömishäiriöstä toipumiseen. Vaikka painosi ei tippunut alipainon puolelle, pidän mahdollisena sitä, että keho on tunnistanut merkittävän energiavajeen aiempaan tasoon nähden, ja että palelu syntyisi kehon asettumisesta ikään kuin ”säästöliekille”.

Jos tilanne ei ala yhtään asettua lähikuukausina, voisi olla aiheellista kertaalleen tarkastaa muutama perusverikoe (esimerkiksi perusverenkuva ja kilpirauhasarvot) muiden mahdollisten syiden poissulkemiseksi. Luulisin, että kehoa ei sen kummemmin voi ”huijata” palelun suhteen eli kannustaisin varmaankin sinua vain pukeutumaan lämpimästi. 😊

Jos haluat jutella aiheesta vielä lisää, suosittelen sinua tutustumaan vielä Syli ry:n palveluihin, tai ottamaan yhteyttä esimerkiksi kouluterveydenhoitajaan. Toivotaan, että toipumisesi edistyy edelleen! ❤

Oliko vastauksesta hyötyä?
Artikkeli
Ruoka

Jasmin Muurinen: ”Oli lautasella sitten kotiruokaa, hampurilainen tai hieno ravintola-annos, ruoka on ilo!”

Sisällöntuotannon ja markkinoinnin ammattilainen, vaikuttaja Jasmin Muurinen rakensi ruokasuhteensa uudelleen huomattuaan, että entinen ruokavalio ei sopinut hänelle. Jasmin kannustaa muitakin kuuntelemaan omaa kehoaan ja etsimään itselleen sopivan ruokavalion – yksittäisiä ruoka-aineita demonisoimatta.

Kysymys
MieliRuokaSeksi
Nimimerkki: Mietteliäs123
Ikä: 13-15v
Syömishäiriö ja rintojen kehittyminen Moii oon siis tällänen 14 vuotias tyttö ja mulla oli syömishäiriö 11-14 vuotiaana ja oon nyt siis parantumassa mutta mun rinnat ei kerenny kasvaa...
Fressis

Hei,

Pohdiskelet rintojen kasvun mahdollisuuksia sairastettuasi syömishäiriön. Hieno juttu, että olet toipumassa! Vakava pitkäkestoinen aliravitsemus voi johtaa murrosiän kehityksen hidastumiseen tai jopa pysähtymiseen. Syömishäiriö on siis hyvin voinut johtaa rintojen kasvun hidastumiseen. Tuntematta sairaushistoriaasi tarkemmin voisin yleisellä tasolla todeta, että kehon ravitsemustilan korjautuessa, ja etenkin rasvakudoksen määrän lisääntyessä (naissuku)hormonituotanto elpyy. Sitä myöten nukuksissa ollut murrosiän kehitys yleensä käynnistyy uudelleen. Eli rintasi voivat hyvinkin alkaa taas kasvamaan. 😊 Rintojen lopulliseen kokoon tietysti vaikuttavat monet muutkin tekijät, kuten vanhemmilta saadut perintötekijät, ja toki rinnoissa voi tapahtua muutoksia vielä aikuisenakin.

Voimia toipumisen tielle!

Oliko vastauksesta hyötyä?