Rytmi

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

Nälkä kiukuttaa ja huonosti nukutun yön jälkeen olo tuntuu ihan sairaalta. Voimat eivät tunnu riittävän mihinkään ja sitä paitsi jatkuva myöhästely stressaa. On aika pistää arjen palikat kuntoon! Seuraavassa on viisi kaikille tuttua ongelmaa ratkaisuineen. Kokeile, saatko näillä konsteilla arkirytmisi hallintaan.

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

Ongelma 1: En jaksa nousta aamuisin

Aamuherätykset ovat kidutusta, jos ei ole tullut nukuttua riittävästi. Hyvä ja riittävä yöuni on kuitenkin todella olennaista ihmisen hyvinvoinnille – me emme pärjää ilman riittävää unta. Iltaisin pitäisi malttaa mennä petiin ajoissa: jos herätys on klo 7, sopiva nukkumaanmenoaika olisi viimeistään klo 22.

Ratkaisu: Kiinnitä huomiota iltarutiineihisi. Rauhoita ilta-aika ennen nukkumaan menoa. Himmennä valoja, kuuntele rauhoittavia biisejä, tee rentoutusharjoituksia tai katso jokin rentouttava ohjelma. Lopeta kavereiden kanssa viestittely ajoissa, koska muuten keskustellut asiat jäävät pyörimään päähäsi ja jopa vaivaamaan. Kännykän sininen valo muistuttaa elimistön näkökulmasta auringon valoa. Se ei valmista kehoa uneen vaan virkistää. Voisitteko tehdä yhteisen päätöksen, että öisin ei viestitellä, jotta riittävästi nukkuvakaan ei jäisi yhteisten juttujen ulkopuolelle?

Ongelma 2: Olen aina myöhässä

Me olemme yksilöllisiä: toiset ovat aina myöhässä ja toiset poikkeuksetta ajoissa. Myöhästely kuitenkin on aikavarkautta muilta, eikä kovin huomaavaista. Myöhästely on myös stressaavaa myöhästelijälle itselleen.

Ratkaisu: Valmistaudu, ennakoi ja suunnittele. Jos myöhästelet etenkin aamuisin, tee aamupala illalla valmiiksi ja valitse vaatteet tuolille odottamaan. Käy edellisenä iltana päivärytmisi läpi: missä pitää olla huomenna ja mihin aikaan, onko sovittu jotain ennakolta jne. Huomio päivän suunnittelussa perheen meno, kavereiden yhteiset menot, harrastukset ja muut sovitut tapaamiset. Lähden ajoissa ja ole realistinen siinä, kuinka paljon matka vie aikaa.

Ongelma 3: Aina tekee mieli herkkuja

Ihmisellä on luontainen mieltymys makeaan ja myös rasvaiseen ruokaan. Se pukkaa pintaan etenkin, jos ruokarytmissä on aukkoja ja ehtii tulla nälkä aterioiden välissä.

Ratkaisu: Syö päivän aikana ainakin aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Valmista itsellesi ruokaa, kiinnostu ruuasta sekä raaka-aineista ja innostu kokkailusta. Tee itsellesi terveellisiä eväitä: pilko porkkanoita rasiaan tai pyöräytä smoothie matkapulloon. Kun pikkuhiljaa vierottaa itseään makeasta ja pitää itsensä kylläisenä, himot vähenevät eikä epäterveellisiä herkkuja tee koko ajan mieli.

Ongelma 4: Voimat loppuvat kesken päivän

Aina välillä tuntuu, että arki vie kaikki voimat. Voi olla, että nukut riittävästi ja syötkin ihan hyvin, mutta silti uuvuttaa lähes joka päivä. Liikunta on tärkeä osa hyvinvoivaa elämää, mutta miten siihen jäisi aikaa ja intoa?

Ratkaisu: Liikunnan ei tarvitse olla kilpaurheilua tai ohjatusti harrastamista vaan kävelylenkki koiran kanssa, pyöräily kouluun, soutaminen kalareissulla tai vaikka pihatyöt ovat tehokasta arkiliikuntaa. Entä saisitko kaveritkin innostumaan jostain uudesta kivasta tekemisestä tai vaikka pihapeleistä? Säännöllisyys on tärkeää, joten yritä mahduttaa jokaiseen päivään kivoja liikuntahetkiä. Ja kun liikut, muista juoda riittävästi vettä sekä huolehtia ruokarytmistä ja levosta.

Ongelma 5: Jatkuva stressi painaa päälle

Jokaisella on joskus liikaa tekemättömiä töitä ja tunne, että tekisi mieli piiloutua sängyn alle ja jäädä odottamaan seuraavaa lomaa. Pieni paine kuuluu toisinaan elämään ja voi viedä eteenpäin, mutta liian iso stressi vie voimat. Elämän pitäisi pääosin tuntia mielekkäältä.

Ratkaisu: Tehtävät ja työt eivät vaivaa mieltä koko ajan, kun kirjaat ne listaan ja teet yksi kerrallaan pois päiväjärjestyksestä. Pistä listaan myös pieniä helposti toteutettavia hommia, kuten ”vien roskat ulos”, jotta saat useita onnistumisia ja hyvää fiilistä pitkin viikkoa. Ole armollinen itsellesi – maailma ei tule koskaan valmiiksi. Tee runsaasti asioita, joista saat hyvää mieltä ja voimaa elämääsi. Priorisoi: kaikkia asioita ei tarvitse tehdä heti – tai koskaan.

 

Teksti Susanna Cygnel, asiantuntija Katri Peräaho (Nuorisoalan osaamiskeskus Vahvistamo)

Katso myös

Rytmi ja rutiinit

Vaikka vanhempien asettamat kotiintuloajat ja koulutyön vaatimat aamuherätykset tuntuisivat tylsiltä, kannattaa vankasti luottaa yhteen asiaan: arkipäivissä on hyvä olla... Lue lisää

Säännöllinen ateriarytmi arjen tukena

Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se... Lue lisää

Rytmi

Säännöllinen päivärytmi ja riittävä määrä unta auttavat jaksamaan päivästä toiseen, tekemään koulutyöt ja olemaan hyvällä mielellä. Kun vuorokausirytmi on... Lue lisää

Miksi uni on tärkeää?

Ihmiset nukkuvat, apinat nukkuvat, kärpäset nukkuvat ja sinivalaat nukkuvat. Emme kuitenkaan tiedä, miksi uni on välttämätöntä. Silti on selvää,... Lue lisää

Miten nukkua riittävästi?

Paras tapa auttaa keskuskellon toimintaa on säännöllinen vuorokausirytmi. Tätä auttaa esimerkiksi herääminen ja nukkumaan meno samaan aikaan sekä arkena,... Lue lisää

Päivittäinen aktiivisuus on pieniä tekoja

Liikkumisen ei ole tarkoitus olla suorittamista, jossa pyritään väkisin keräämään riittävästi minuutteja ja liikuntakertoja. Liikkuminen ja liikunnan tulisi ennen... Lue lisää
LiikeRytmi

Rytmiä arkeen

Riittävä lepo, säännöllinen syöminen sekä sopiva määrä liikuntaa auttavat jaksamaan. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.

Tiesitkö että...

Itselle sopiva ateriarytmi pitää vauhdissa

Itselle sopivan ateriarytmin tunnistaa siitä, että ennen ruokailua ehtii tulla pieni nälkä, mutta ruokapäätökset ovat vielä hyvin hallittavissa. Jos aterioiden väli on venynyt liian pitkäksi niin kaikista rasvaisimmat ja makeimmat herkut valtaavat mielen. Toiset taas saattavat huomata muuttuvansa kärsimättömäksi tai kiukkuiseksi, jos aterioita jää päivän aikana väliin.

Monelle säännöllisen syömisen ohjenuorana toimii 4-5 aterian päivärytmi eli aamupala, lounas ja päivällinen sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa.

Lue lisää ateriarytmistä

LiikeNuuskaRuoka

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Rytmi

Vaikea herätä? Helpota kouluaamuja oikealla rytmillä

Unirytmin muutokseen on hyvä varautua jo ennen koulujen alkua. Katso vinkit siihen miten teet sopeutumisesta aamuherätyksiin helpompaa.

Tiesitkö että...

Vuorokausirytmi 8+8+8

Vuorokaudessa on 24 tuntia. Ne olisi hyvä suurin piirtein jakaa kolmeen osaan: 8 tuntia nukkumiseen ja lepoon, 8 tuntia opiskeluun ja koulunkäyntiin ja 8 tuntia vapaa-aikaan ja omaan mielekkääseen tekemiseen.

Arkea ja jaksamista helpottaa, kun siinä on paljon ”ärrää” eli rytmiä ja rutiinia. Rutiinit auttavat ylläpitämään rytmiä ja helpottavat arkea. Lue lisää

Tiesitkö että...

Unentarve on yksilöllinen

Nuoret tarvitsevat unta keskimäärin 8-9 tuntia vuorokaudessa. Unentarve on kuitenkin yksilöllinen: toinen tarvitsee pidemmät yöunet ja toinen pärjää vähemmällä. Unentarvetta ei voi muokata tahdonvoimalla, mutta se voi muuttua elämänvaiheesta toiseen.

Omaan unen tarvetta ei tiettävästi voi muokata harjoittelemalla tai tahdonvoimalla. Unen tarve elää kuitenkin ihmisen mukana ja voi muuttua elämänvaiheesta toiseen. Lue lisää

LiikeMieliNuuskaRuokaRytmiSähkötupakkaSeksiTupakkaYleinen

Vilma Alina: ”Lavalla ei jaksa rapakunnossa”

Vilma Alina tietää kokemuksesta, että esiintyminen ja epäsäännöllinen työrytmi vaativat hyvää kuntoa. Fressiksen kysymys nuuskaamisesta saa Vilma Alinan purskahtamaan nauruun – arvaatko, miksi?

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis

Leivo mutakakku ja muut vinkit, joilla löydät hyvän arkirytmin kotona

Opiskelu kotoa käsin haastaa jokaisen, olipa kyseessä koronavirus tai vaikkapa lukuloma. Nette, Emmiina ja Hanno kertovat, miten he ovat löytäneet poikkeustilanteessa toimivat rutiinit..

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Tällä hetkellä olet lievästi alipainoinen. Noin viisi kiloa painoa lisää ja painoindeksin perusteella olisit normaalipainoinen. Mutta nyt tärkeä asia: olet vielä varsin nuori ja kehityksesi on kesken. Luultavasti murrosikäsi jatkuu vielä ja vähitellen pituuden ja paino suhde korjaantuu itsestään. Voi olla, että olet kasvanut pituutta nopeasti viime vuosien aikana ja painosi vähän laahaa jäljessä. Kun pituuskasvu tasaantuu, korjaantuu usein painokin.

Vakava alipaino on terveysriski, aivan kuin vakava ylipainokin. Lisääntymisterveydelle, eli lasten saamiselle, sekä yli- että alipaino voivat aiheuttaa ongelmia. Nyt kuitenkin jälleen muistuttaisin, että olet nuori ja luulisin, että lasten saaminen ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen. Jos silloin, kun toivot tulevasi äidiksi, sinulla olisi jotain terveyshuolia, saat varmasti apua ja tukea terveydenhuollosta. Sinun ei tarvitse siis olla asiasta sen enempää huolissasi.

Mitä nyt voit tehdä, on elää ihan tavallista nuoren elämää. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää on syödä monipuolisesti, nukkua riittävästi, pitää hauskaa kavereiden kanssa ja liikkua säännöllisesti. Lisäksi on hyvä välttää päihteiden käyttöä. On myös tärkeää jakaa mahdolliset huolet jonkun kanssa ja tarvittaessa pyytää niihin apua, niin kuin nyt olet tehnytkin.

Aurinkoista kevään odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla huolissasi asiasta, sillä television katselu ei ole vaarallista eikä se aiheuta syöpää.

Arkeemme sisältyy nykypäivänä usein paljon istumista ja myös erilaisten ”ruutujen” ääressä olemista. Pitkäaikainen paikallaanolo ja ruudun ääressä oleminen voi kuitenkin saada olon tuntumaan ”vetämättömältä” ja aiheuttaa esimerkiksi niska- tai selkäkipuja.

Ihmiskeho- ja mieli tarvitsevatkin istumisen ja paikallaanolon vastapainoksi myös liikettä pysyäkseen terveenä ja hyvinvoivana. Istumista ja paikallaanoloa on hyvä pyrkiä tauottamaan esimerkiksi jaloittelemalla. Lisäksi arkipäivään on hyvä sisällyttää myös säännöllistä ja monipuolista liikuntaa. Liikkumalla säännöllisesti voi helposti edistää omaa hyvinvointiaan ja saada lisää energiaa arkipäivän puuhiin. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö vapaa-ajalla voisi myös hyvin löhöillä telkkaria katsellen. Oman hyvinvoinnin kannalta kyse on ennen kaikkea tasapainosta arjen eri toimintojen välillä.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuvailemasi väsymys pitkään kestäessään ei ole normaalia, vaan vaatii tutkimista ja mielellään aivan lähipäivinä. Väsymystä voi aiheuttaa moni asia: masennus, anemia, kilpirauhaspulmat, stressi ja monet kehon sairaudet. Hiusten lähteminen voi liittyä tähän asiaan, sillä se on esimerkiksi yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Myös moni muu hormonihäiriö tai vaikka keliakia voi aiheuttaa samaa.

Kannattaa siis ilman muuta olla lähipäivinä yhteydessä lääkäriin tai terveydenhoitajaan asian selvittämiseksi. Voit itse yrittää huolehtia siitä, että yöuni ei venyisi yli 9 tunnin mittaiseksi ja koita välttää myös pitkiä päiväunia (laita vaikka herätys päälle 30 min päähän). Lisäksi on hyvä syödä säännöllisesti ja monipuolisesti noin 4 kertaa päivässä. Kannattaa välttää rasvaista ja sokerista ruokaa, ja suosia sen sijaan kokojyväviljaa, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi