Rytmi

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

Nälkä kiukuttaa ja huonosti nukutun yön jälkeen olo tuntuu ihan sairaalta. Voimat eivät tunnu riittävän mihinkään ja sitä paitsi jatkuva myöhästely stressaa. On aika pistää arjen palikat kuntoon! Seuraavassa on viisi kaikille tuttua ongelmaa ratkaisuineen. Kokeile, saatko näillä konsteilla arkirytmisi hallintaan.

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

Ongelma 1: En jaksa nousta aamuisin

Aamuherätykset ovat kidutusta, jos ei ole tullut nukuttua riittävästi. Hyvä ja riittävä yöuni on kuitenkin todella olennaista ihmisen hyvinvoinnille – me emme pärjää ilman riittävää unta. Iltaisin pitäisi malttaa mennä petiin ajoissa: jos herätys on klo 7, sopiva nukkumaanmenoaika olisi viimeistään klo 22.

Ratkaisu: Kiinnitä huomiota iltarutiineihisi. Rauhoita ilta-aika ennen nukkumaan menoa. Himmennä valoja, kuuntele rauhoittavia biisejä, tee rentoutusharjoituksia tai katso jokin rentouttava ohjelma. Lopeta kavereiden kanssa viestittely ajoissa, koska muuten keskustellut asiat jäävät pyörimään päähäsi ja jopa vaivaamaan. Kännykän sininen valo muistuttaa elimistön näkökulmasta auringon valoa. Se ei valmista kehoa uneen vaan virkistää. Voisitteko tehdä yhteisen päätöksen, että öisin ei viestitellä, jotta riittävästi nukkuvakaan ei jäisi yhteisten juttujen ulkopuolelle?

Ongelma 2: Olen aina myöhässä

Me olemme yksilöllisiä: toiset ovat aina myöhässä ja toiset poikkeuksetta ajoissa. Myöhästely kuitenkin on aikavarkautta muilta, eikä kovin huomaavaista. Myöhästely on myös stressaavaa myöhästelijälle itselleen.

Ratkaisu: Valmistaudu, ennakoi ja suunnittele. Jos myöhästelet etenkin aamuisin, tee aamupala illalla valmiiksi ja valitse vaatteet tuolille odottamaan. Käy edellisenä iltana päivärytmisi läpi: missä pitää olla huomenna ja mihin aikaan, onko sovittu jotain ennakolta jne. Huomio päivän suunnittelussa perheen meno, kavereiden yhteiset menot, harrastukset ja muut sovitut tapaamiset. Lähden ajoissa ja ole realistinen siinä, kuinka paljon matka vie aikaa.

Ongelma 3: Aina tekee mieli herkkuja

Ihmisellä on luontainen mieltymys makeaan ja myös rasvaiseen ruokaan. Se pukkaa pintaan etenkin, jos ruokarytmissä on aukkoja ja ehtii tulla nälkä aterioiden välissä.

Ratkaisu: Syö päivän aikana ainakin aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Valmista itsellesi ruokaa, kiinnostu ruuasta sekä raaka-aineista ja innostu kokkailusta. Tee itsellesi terveellisiä eväitä: pilko porkkanoita rasiaan tai pyöräytä smoothie matkapulloon. Kun pikkuhiljaa vierottaa itseään makeasta ja pitää itsensä kylläisenä, himot vähenevät eikä epäterveellisiä herkkuja tee koko ajan mieli.

Ongelma 4: Voimat loppuvat kesken päivän

Aina välillä tuntuu, että arki vie kaikki voimat. Voi olla, että nukut riittävästi ja syötkin ihan hyvin, mutta silti uuvuttaa lähes joka päivä. Liikunta on tärkeä osa hyvinvoivaa elämää, mutta miten siihen jäisi aikaa ja intoa?

Ratkaisu: Liikunnan ei tarvitse olla kilpaurheilua tai ohjatusti harrastamista vaan kävelylenkki koiran kanssa, pyöräily kouluun, soutaminen kalareissulla tai vaikka pihatyöt ovat tehokasta arkiliikuntaa. Entä saisitko kaveritkin innostumaan jostain uudesta kivasta tekemisestä tai vaikka pihapeleistä? Säännöllisyys on tärkeää, joten yritä mahduttaa jokaiseen päivään kivoja liikuntahetkiä. Ja kun liikut, muista juoda riittävästi vettä sekä huolehtia ruokarytmistä ja levosta.

Ongelma 5: Jatkuva stressi painaa päälle

Jokaisella on joskus liikaa tekemättömiä töitä ja tunne, että tekisi mieli piiloutua sängyn alle ja jäädä odottamaan seuraavaa lomaa. Pieni paine kuuluu toisinaan elämään ja voi viedä eteenpäin, mutta liian iso stressi vie voimat. Elämän pitäisi pääosin tuntia mielekkäältä.

Ratkaisu: Tehtävät ja työt eivät vaivaa mieltä koko ajan, kun kirjaat ne listaan ja teet yksi kerrallaan pois päiväjärjestyksestä. Pistä listaan myös pieniä helposti toteutettavia hommia, kuten ”vien roskat ulos”, jotta saat useita onnistumisia ja hyvää fiilistä pitkin viikkoa. Ole armollinen itsellesi – maailma ei tule koskaan valmiiksi. Tee runsaasti asioita, joista saat hyvää mieltä ja voimaa elämääsi. Priorisoi: kaikkia asioita ei tarvitse tehdä heti – tai koskaan.

 

Teksti Susanna Cygnel, asiantuntija Katri Peräaho (Nuorisoalan osaamiskeskus Vahvistamo)

Katso myös

Arkirytmi ja mielekäs arki

Päivä koostuu erilaisista toiminnoista, kuten levosta, syömisestä, harrastamisesta, kavereiden kanssa oleilusta, opiskelusta tai työstä. Näistä peruspilareista huolehtiminen luo rytmin... Lue lisää

Säännöllinen ateriarytmi arjen tukena

Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se... Lue lisää

Rytmi

Säännöllinen arkirytmi ja sen myötä samanlaisena toistuvat rutiinit tekevät arjesta sujuvaa. Arkeen on hyvä sisältyä sopivassa suhteessa opiskelua/työtä, lepoa... Lue lisää

Uni on kasvun ja jaksamisen kannalta tärkeää

Riittävä uni pitää meidät terveinä ja toimintakykyisinä. Uni edistää myös kasvua ja kehitystä, sillä unen aikana erittyy kasvuun tarvittavaa... Lue lisää

Päivittäinen aktiivisuus on pieniä tekoja

Faktaruutu Liikuntaa kannattaa lisätä arjessa pienillä teoilla, sillä niillä voi olla suurikin vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin. Tauota istumista ja... Lue lisää
Artikkeli
LiikeRytmi

Rytmiä arkeen

Riittävä lepo, säännöllinen syöminen sekä sopiva määrä liikuntaa auttavat jaksamaan. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.