LiikeRytmi

Rytmiä arkeen

Ota hyöty irti koulumatkoista ja muista syödä monipuolisesti.

Rytmiä arkeen

Hyvän päivän kaava

 

Klo 7–9

Kävele tai pyöräile kouluun. Jos matka on pitkä ja käytät bussia, jää edeltävällä pysäkillä pois ja kävele edes pieni matka. Valitse aina portaat hissin sijaan.

 

Klo 11–12

Ruokailu. Monipuolinen lounas auttaa jaksamaan. Täytä puolet lautasesta kasviksilla ja syö myös kalaa tai kanaa ja hiilihydraateiksi riisiä, perunaa tai pastaa.

 

Klo 14

Välipala. Vältä karkkeja ja limsaa. Syö mieluummin leipä, hedelmä tai jogurtti. Myös välipalapatukat auttavat jaksamaan.

 

Klo 15–20

Lataa akkuja liikunnalla tai vaikka ottamalla lyhyet päiväunet. 10 minuutin pituiset torkut ovat hyödyllisimmät: ne vähentävät uneliaisuutta ja parantavat oppimiskykyä ja muistia. Syö kunnon päivällinen illansuussa!

 

Klo 20–22

Syö iltapala ja rentoudu hetki ennen sänkyynmenoa. Sijoita kännykkä vähän kauemmas sängystä ja laita se äänettömälle. Tavoittele säännöllistä unirytmiä eli mene nukkumaan aina samaan aikaan.

Huomioi myös nämä

  • Liiku 1–2 tuntia päivässä. Kävele kouluun tai mene fillarilla. Kaikki lasketaan!
  • Käytä aina portaita, kun mahdollista. Välillä on hyvä liikkua niin, että syke nousee. Portaat ovat hyvä pikatreeni.
  • Tarkkaile ettei kaikki vapaa-aikasi kulu somessa ja digimaailmassa – tapaa ihmisiä myös livenä. Mummo ilahtuu ikihyviksi vaikkapa perinteisestä puhelinsoitosta.
  • Kokeile uutta liikuntalajia muutama viikko – älä luovuta heti ensimmäisen kerran jälkeen. Joskus innostus uuteen lajiin iskee jälkijunassa.
  • Saat lisää voimaa ja notkeutta, jos kuormitat lihaksia ainakin kolme kertaa viikossa. Salin sijaan voit treenata kotona tai ulkona.
  • Älä istu pitkään aloillasi. Sopikaa koulussa opettajan kanssa, että aina puolen tunnin jälkeen noustaan ylös.

Teksti Leena Seppinen

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi

MattePlays: 24h liikuntahaaste

Youtube-videollaan Matte näyttää, että liikunta on oikeasti hauskaa! Matte inspiroi juuri sinua liikkumaan ja näyttää hauskoja erilaisia lajeja. Avaa video uudessa välilehdessä.

MattePlays

Kaisa Ottelinin Viikonloppu

Youtube-videota katsomalla pääset mukaan Kaisa Ottelinin viikonloppuun! Videolla Kaisa inspiroi katsojia urheilemaan ja viettämään aikaa läheisten kanssa. Avaa video uudessa välilehdessä

Kaisa Ottelin

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi! 

Harmillista kuulla, ettet saa unta öisin. Vaikka unentarve onkin yksilöllistä, niin alle 5 tunnin yöunet ovat etenkin nuorelle todella lyhyet. Nuorilla unentarve vaihtelee yleensä 8-10 tunnin välillä. Riittävä uni pitää meidät terveinä ja toimintakykyisinä, ja kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle riittävä unen saanti on erityisen tärkeää. 

Biologinen keskuskellomme ohjaa vuorokausirytmiämme ja unen ajoittumista. Tämän perusteella ihmiset jaotellaan usein ns. aamu- ja iltavirkkuihin. Vuorokausirytmimme voi myös vaihdella esimerkiksi eri elämänvaiheissa. Kerroit kysymyksessäsi oman rytmisi olevan enemmän iltapainotteinen. Nuoruudessa vuorokausirytmin siirtyminen iltapainotteiseksi onkin varsin tavallista.  

On myös ihan luonnollista, jos kokee viihtyvänsä paremmin pimeässä ja hiljaisessa, kuin valoisassa päivässä. Ongelmaksi sen suhteen, että haluaisit valvoa yöt ja nukkua päivät, muodostuu kuitenkin valitettavasti se, että yhteiskuntamme pyörii varsin päiväpainotteisesti ja nuorten on esimerkiksi käytävä koulussa päivisin. Tulevaisuudessa voit toki miettiä, haluaisitko suuntautua esimerkiksi sellaiseen ammattiin, jossa on mahdollisuus tehdä yötöitä. 

Oletko pohtinut, mikä voisi olla syynä sille, ettet saa unta iltaisin? Koetko nukkumaan mennessäsi pyöritteleväsi mielessäsi ajatuksia, jotka eivät anna rauhaa tai tunnetko itsesi alakuloiseksi? Nämä tekijät voivat vaikuttaa siihen, että nukahtaminen on hankalaa. Mikäli haluat keskustella nukkumisesta jonkun kanssa, voit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luo. Yhdessä voitte miettiä syitä unen häiriintymiselle ja tehdä suunnitelman tilanteesi helpottamiseksi. 

Tsemppiä syksyyn ja levollisia yöunia!  

Fressis