LiikeRytmi

Rytmiä arkeen

Ota hyöty irti koulumatkoista ja muista syödä monipuolisesti.

Rytmiä arkeen

Hyvän päivän kaava

 

Klo 7–9

Kävele tai pyöräile kouluun. Jos matka on pitkä ja käytät bussia, jää edeltävällä pysäkillä pois ja kävele edes pieni matka. Valitse aina portaat hissin sijaan.

 

Klo 11–12

Ruokailu. Monipuolinen lounas auttaa jaksamaan. Täytä puolet lautasesta kasviksilla ja syö myös kalaa tai kanaa ja hiilihydraateiksi riisiä, perunaa tai pastaa.

 

Klo 14

Välipala. Vältä karkkeja ja limsaa. Syö mieluummin leipä, hedelmä tai jogurtti. Myös välipalapatukat auttavat jaksamaan.

 

Klo 15–20

Lataa akkuja liikunnalla tai vaikka ottamalla lyhyet päiväunet. 10 minuutin pituiset torkut ovat hyödyllisimmät: ne vähentävät uneliaisuutta ja parantavat oppimiskykyä ja muistia. Syö kunnon päivällinen illansuussa!

 

Klo 20–22

Syö iltapala ja rentoudu hetki ennen sänkyynmenoa. Sijoita kännykkä vähän kauemmas sängystä ja laita se äänettömälle. Tavoittele säännöllistä unirytmiä eli mene nukkumaan aina samaan aikaan.

Huomioi myös nämä

  • Liiku 1–2 tuntia päivässä. Kävele kouluun tai mene fillarilla. Kaikki lasketaan!
  • Käytä aina portaita, kun mahdollista. Välillä on hyvä liikkua niin, että syke nousee. Portaat ovat hyvä pikatreeni.
  • Tarkkaile ettei kaikki vapaa-aikasi kulu somessa ja digimaailmassa – tapaa ihmisiä myös livenä. Mummo ilahtuu ikihyviksi vaikkapa perinteisestä puhelinsoitosta.
  • Kokeile uutta liikuntalajia muutama viikko – älä luovuta heti ensimmäisen kerran jälkeen. Joskus innostus uuteen lajiin iskee jälkijunassa.
  • Saat lisää voimaa ja notkeutta, jos kuormitat lihaksia ainakin kolme kertaa viikossa. Salin sijaan voit treenata kotona tai ulkona.
  • Älä istu pitkään aloillasi. Sopikaa koulussa opettajan kanssa, että aina puolen tunnin jälkeen noustaan ylös.

Teksti Leena Seppinen

Leivo mutakakku ja muut vinkit, joilla löydät hyvän arkirytmin kotona

Opiskelu kotoa käsin haastaa jokaisen, olipa kyseessä koronavirus tai vaikkapa lukuloma. Nette, Emmiina ja Hanno kertovat, miten he ovat löytäneet poikkeustilanteessa toimivat rutiinit..

”Elämääni mahtui vain treenaaminen”

Katariina sairastui ylikuntoon lukiossa. Omaan kehoon rakastuminen on vaatinut aikaa, mutta nyt Katariina on onnellisempi kuin koskaan.

”Haluan tehdä historiaa paralympialaisissa”

Synnynnäinen selkäydinvamma ja pyörätuoli ei ole hidaste, kun Helmi innostuu uudesta lajista. Hänen unelmansa on hypätä benjihyppy.

Teethän nämä 3 suosittua saliliikettä oikein?

Näissä konkarikin voi mennä vipuun! Liikunnanohjaajaksi opiskeleva Velu Immonen, 22, neuvoo vinkit oikeaan tekniikkaan kolmessa suositussa saliliikkeessä.

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Tällä hetkellä olet lievästi alipainoinen. Noin viisi kiloa painoa lisää ja painoindeksin perusteella olisit normaalipainoinen. Mutta nyt tärkeä asia: olet vielä varsin nuori ja kehityksesi on kesken. Luultavasti murrosikäsi jatkuu vielä ja vähitellen pituuden ja paino suhde korjaantuu itsestään. Voi olla, että olet kasvanut pituutta nopeasti viime vuosien aikana ja painosi vähän laahaa jäljessä. Kun pituuskasvu tasaantuu, korjaantuu usein painokin.

Vakava alipaino on terveysriski, aivan kuin vakava ylipainokin. Lisääntymisterveydelle, eli lasten saamiselle, sekä yli- että alipaino voivat aiheuttaa ongelmia. Nyt kuitenkin jälleen muistuttaisin, että olet nuori ja luulisin, että lasten saaminen ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen. Jos silloin, kun toivot tulevasi äidiksi, sinulla olisi jotain terveyshuolia, saat varmasti apua ja tukea terveydenhuollosta. Sinun ei tarvitse siis olla asiasta sen enempää huolissasi.

Mitä nyt voit tehdä, on elää ihan tavallista nuoren elämää. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää on syödä monipuolisesti, nukkua riittävästi, pitää hauskaa kavereiden kanssa ja liikkua säännöllisesti. Lisäksi on hyvä välttää päihteiden käyttöä. On myös tärkeää jakaa mahdolliset huolet jonkun kanssa ja tarvittaessa pyytää niihin apua, niin kuin nyt olet tehnytkin.

Aurinkoista kevään odotusta!

Fressis

KooKoon C-juniorit: ”Nuuska ja alkoholi tuovat vain takapakkia”

”Me ei nuuskata eikä käytetä päihteitä”, sanovat tavoitteellisesti lätkää pelaavat KooKoon C-juniorit Eetu Niemi, Erik Nevolainen ja Eetu Pukki.