LiikeNuuskaRuoka

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Luulitko, että nuuskaaminen rentouttaa tai että lihakset kasvavat, kun tankkaat protskua purkista? Lue, niin tiedät paremmin.

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

1. Eihän energiajuoma päivässä haittaa?

Kyllä haittaa! Energiajuoma ei sovi päivittäiseen käyttöön. Sen sisältämä kofeiini voi aiheuttaa uniongelmia, pahoinvointia, sydämentykytyksiä ja ripulia. Jos energiajuomia kuluu päivittäin ja useita pulloja, on vaikea saada unta ja aamulla taas ei jaksaisi nousta. Tilanne ei korjaudu energiajuomilla vaan niiden käyttöä vähentämällä ja säännöllisen unirytmin harjoittelulla.

2. Onko energiajuoma limua haitallisempaa?

On. Kumpaakaan ei kannata juoda päivittäin, mutta energiajuomien runsaaseen käyttöön liittyy enemmän riskejä. Jos niitä käyttää usein ja paljon kerralla, voi tulla uniongelmien lisäksi päänsärkyä, närästystä ja sydämentykytyksiä. Hampaiden takia niin limuissa kuin energiajuomissa kannattaa suosia sokerittomia vaihtoehtoja.

3. Auttaako energiajuoma jaksamaan kokeissa?

Satunnaisesti käytettynä energiajuoman kofeiini voi piristää, mutta säännöllisen ja runsaan käytön vaikutukset ovat päinvastaiset: energiajuoma sekoittaa unirytmin eikä unta saa riittävästi. Kokeissa jaksaa paremmin hyvien yöunien avulla.

4. Rentouttaako nuuskaaminen?

Ei rentouta. Kun nuuskaa on käyttänyt jonkin aikaa, elimistö kaipaa säännöllisesti nikotiinia. Uusi nikotiiniannos helpottaa oloa, mutta kyse on rentoutumisen sijaan siitä, että vieroitusoireet helpottuvat.

5. Treenaan kovaa, tarvitsenko proteiinijuomaa?

Proteiinipitoisesta juomasta esimerkiksi kunto­salitreenin jälkeen voi olla hyötyä, mutta sen rooli treenaamisen kokonaisuudessa on pieni. Lihakset kasvavat, kun treenaa oikein, syö monipuolisesti ja lepää riittävästi. Proteiinilisänä tai palautusjuomana käy hyvin myös esimerkiksi maito.

6. Kasvavatko lihakset, kun tankkaan proteiinia purkista?

Lihakset kasvavat hyvin myös ilman proteiini­lisää. Yleensä saamme riittävästi proteiinia tavallisesta monipuolisesta ruoasta. Pelkällä suurella proteiinin määrällä ei pysty lihaksia kasvattamaan, vaan ylimääräinen proteiini varastoituu elimistöön energiana kuten rasvana. Jos esimerkiksi proteiinipitoiselle palautusjuomalle kuitenkin tuntee tarvetta, se tulisi nauttia monipuolisen ruokavalion päälle – ei tilalle.

7. Onko proteiinirahka parempi valinta?

Myös tavallisessa maustamattomassa rahkassa on runsaasti proteiinia. Rahkahifistelyn sijaan treeniä tukee parhaiten monipuolinen ruokavalio, joka sisältää proteiinia, pehmeitä rasvoja ja erilaisia hiilihydraatteja kuten perunaa, leipää ja kasviksia.

8. Onko ravintolisistä hyötyä?

Ravintoaineet imeytyvät tavallisesti parhaiten ruoasta, ei purkista. Ravintolisiä* enemmän kannattaakin panostaa tavalliseen, monipuoliseen ja kasviksia sisältävään ruokaan. Sen lisäksi 2–17-vuotiaiden on syytä nauttia purkista d-vitamiinia 7,5 µg/vrk vuoden ympäri.

 

Asiantuntijat: Anna Kara (Suomen sydänliitto) ja Taina Kangas (Syöpäjärjestöt)

 

*Ravintolisiä ovat esimerkiksi vitamiinien, kivennäisaineiden, kuidun ja rasvahappojen saantiin tarkoitetut valmisteet sekä yrtti-, levä- ja mehiläisvalmisteet.

Katso myös

Kysymys
Liike
En tiiä Mistä voisin löytää uuden liikuntaharrastuksen? Millainen on hyvä harrastus oon ratsastaja mutta haluaisin tavoitteellisen ja kivan liikunta harrastuksen ja oon 12v?
Fressis

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi.

Hienoa kuulla, että harrastat jo ratsastusta, siinä saat myös mukavasti liikuntaa. 😊 Kysyit, millainen on hyvä harrastus ja vastaisin hyvin yksinkertaisesti, että sellainen, joka saa sinut hyvälle tuulelle ja voimaan paremmin. Tärkeää on siis, että harrastat sellaista asiaa, josta itse pidät.

Ratsastuksen ohelle käy hyvin monenlainen liikunnallinen harjoittelu aina ryhmätanssista salille ja juoksupolulta karateen. Ihan mikä vain, mikä sinua kiinnostaa 🙂 Oletko miettinyt, haluaisitko mieluummin yksilö- vai joukkuelajin? Entä paljonko haluat käyttää aikaa siihen ratsastuksen ohella? Kun olet pohtinut toiveitasi voit jatkaa tutustumalla asuinpaikkasi tarjoamiin harrastusmahdollisuuksiin – pohdi niistä erityisesti sitä, mikä sinusta voisi olla kivaa. Usein erilaisia harrastuksia pääsee myös kokeilemaan kerran, jos vain ottaa rohkeasti yhteyttä kyseiseen harrasteseuraan. Fressiksen tietopankkiin on koottu tietoa erilaisista liikuntaharrastuksista.

Puhuit myös siitä, että haluaisit tavoitteellisen harrastuksen. Mitä vain harrastusta voi harrastaa tavoitteellisesti – tavoitteet vain ovat erilaisia. Voitkin siis pohtia, mitä oikeastaan ajattelet tavoitteellisella harrastamisella? Millä tavalla toivoisit olevasi tavoitteellinen? Nämä ohjaavat uuden harrastuksen etsimistä. Harrastamiseen liittyvää ideointia ja tavoitteellisuutta kannattaa pohtia myös esimerkiksi huoltajan tai liikunnanopettajan kanssa. 😊

Tsemppiä uuden harrastuksen etsimiseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Ruoka
KN Onko siitä haittaa jos ei juo aterialla vaan aterioiden välissä? Jos syö jotain tosi kuivaa ruokaa, vaikkapa näkkäreitä, ja ei samalla juo ollenkaan, niin voiko suolisto mennä tukkoon? Vai kosteutuuko ruoka tarpeeksi vatsassa? Onko...
Fressis

Heippa!

Ruoansulatuksen kannalta siitä ei ole haittaa, ettei aterialla juo ruokajuomaa. Suolisto ei voi tästä tukkeutua, sillä ruoansulatusentsyymit niin mahalaukussa kuin ohutsuolessa pilkkovat syömämme ruoan hyvin tehokkaasti pieniksi osasiksi niin, että ravintoaineet pääsevät imeytymään. Tähän ei tarvita erikseen nestettä, vaan pilkkoutumisprosessi kyllä toimii joka tapauksessa. Eli päivittäisen nestetarpeen voi täyttää kyllä aterioiden välilläkin.

Juomista aterian yhteydessä kuitenkin puoltaa suun ja hampaiden terveys. Makeat ja happamat juomat aikaansaavat happohyökkäyksen suussa, mikä vaurioittaa hampaiden kiillettä. Jos aterioiden välissä juo usein, niin happohyökkäyksiä tulee enemmän ja samoin hampaat kuormittuvat enemmän, mikä altistaa reikiintymiselle. Vesi ei saa aikaan happohyökkäystä, eli sitä voi juoda huoletta aterioiden välissäkin.

Kannattaa lukea vielä lisätietoa artikkelistamme liittyen suun terveyteen ja ruokailuun, jos aihe kiinnostaa enemmänkin.

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
NikotiinituotteetNuuska
Moi Nuuska, suun terveys ja nuuskaamisen lopettaminen Nuuskaa olen käyttänyt silloin tällöin noin 6 kk sisällä välillä en kuukauteen välillä useamman kerran viikossa, varmaan 3-5 kiekkoa silti mennyt ja otan sitä...
Fressis

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hyvä että mietit suun terveyttä. Ikenet voivat vetäytyä monesta syystä, joista yksi on nuuskan aiheuttama mekaaninen rasitus. Siinä ienrajan kulku muuttuu ja hampaan kaula voi paljastua muutamia millejä. Hampaan kaulan paljastuminen voi näyttää esteettisesti ikävältä ja joskus vihloa, mutta mitään varsinaista vaaraa se ei aiheuta. Ikenen vetäytyminen on muutos joka ei palaudu. Muut nuuskan aiheuttamat muutokset kuten värjäymät on sen sijaan mahdollista hoitaa hyvällä puhdistuksella ja tarvittaessa hampaiden valkaisulla. Paras mitä voit itse tehdä haittojen ehkäisemiseksi, on puhdistaa hammasvälit päivittäin esimerkiksi hammaslankaimella ja harjata hampaat hellästi mutta napakasti sähköharjalla ja fluoritahnalla.

Me täällä Fressiksellä kannustamme nuuskaamattomuuteen. Mitä pidempään sitä jatkaa, sen vaikeammaksi lopettaminen käy. Hienoa, että oletkin päättänyt lopettaa nuuskaamisen kokonaan! Tukea lopettamiseen saat Fressiksestä ja Erovirasto-sovelluksesta. Tsemppiä lopettamiseen, pystyt siihen varmasti!

Oliko vastauksesta hyötyä?