LiikeNuuskaRuoka

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Luulitko, että nuuskaaminen rentouttaa tai että lihakset kasvavat, kun tankkaat protskua purkista? Lue, niin tiedät paremmin.

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

1. Eihän energiajuoma päivässä haittaa?

Kyllä haittaa! Energiajuoma ei sovi päivittäiseen käyttöön. Sen sisältämä kofeiini voi aiheuttaa uniongelmia, pahoinvointia, sydämentykytyksiä ja ripulia. Jos energiajuomia kuluu päivittäin ja useita pulloja, on vaikea saada unta ja aamulla taas ei jaksaisi nousta. Tilanne ei korjaudu energiajuomilla vaan niiden käyttöä vähentämällä ja säännöllisen unirytmin harjoittelulla.

2. Onko energiajuoma limua haitallisempaa?

On. Kumpaakaan ei kannata juoda päivittäin, mutta energiajuomien runsaaseen käyttöön liittyy enemmän riskejä. Jos niitä käyttää usein ja paljon kerralla, voi tulla uniongelmien lisäksi päänsärkyä, närästystä ja sydämentykytyksiä. Hampaiden takia niin limuissa kuin energiajuomissa kannattaa suosia sokerittomia vaihtoehtoja.

3. Auttaako energiajuoma jaksamaan kokeissa?

Satunnaisesti käytettynä energiajuoman kofeiini voi piristää, mutta säännöllisen ja runsaan käytön vaikutukset ovat päinvastaiset: energiajuoma sekoittaa unirytmin eikä unta saa riittävästi. Kokeissa jaksaa paremmin hyvien yöunien avulla.

4. Rentouttaako nuuskaaminen?

Ei rentouta. Kun nuuskaa on käyttänyt jonkin aikaa, elimistö kaipaa säännöllisesti nikotiinia. Uusi nikotiiniannos helpottaa oloa, mutta kyse on rentoutumisen sijaan siitä, että vieroitusoireet helpottuvat.

5. Treenaan kovaa, tarvitsenko proteiinijuomaa?

Proteiinipitoisesta juomasta esimerkiksi kunto­salitreenin jälkeen voi olla hyötyä, mutta sen rooli treenaamisen kokonaisuudessa on pieni. Lihakset kasvavat, kun treenaa oikein, syö monipuolisesti ja lepää riittävästi. Proteiinilisänä tai palautusjuomana käy hyvin myös esimerkiksi maito.

6. Kasvavatko lihakset, kun tankkaan proteiinia purkista?

Lihakset kasvavat hyvin myös ilman proteiini­lisää. Yleensä saamme riittävästi proteiinia tavallisesta monipuolisesta ruoasta. Pelkällä suurella proteiinin määrällä ei pysty lihaksia kasvattamaan, vaan ylimääräinen proteiini varastoituu elimistöön energiana kuten rasvana. Jos esimerkiksi proteiinipitoiselle palautusjuomalle kuitenkin tuntee tarvetta, se tulisi nauttia monipuolisen ruokavalion päälle – ei tilalle.

7. Onko proteiinirahka parempi valinta?

Myös tavallisessa maustamattomassa rahkassa on runsaasti proteiinia. Rahkahifistelyn sijaan treeniä tukee parhaiten monipuolinen ruokavalio, joka sisältää proteiinia, pehmeitä rasvoja ja erilaisia hiilihydraatteja kuten perunaa, leipää ja kasviksia.

8. Onko ravintolisistä hyötyä?

Ravintoaineet imeytyvät tavallisesti parhaiten ruoasta, ei purkista. Ravintolisiä* enemmän kannattaakin panostaa tavalliseen, monipuoliseen ja kasviksia sisältävään ruokaan. Sen lisäksi 2–17-vuotiaiden on syytä nauttia purkista d-vitamiinia 7,5 µg/vrk vuoden ympäri.

 

Asiantuntijat: Anna Kara (Suomen sydänliitto) ja Taina Kangas (Syöpäjärjestöt)

 

*Ravintolisiä ovat esimerkiksi vitamiinien, kivennäisaineiden, kuidun ja rasvahappojen saantiin tarkoitetut valmisteet sekä yrtti-, levä- ja mehiläisvalmisteet.

Herkuttelun ABC

Kolme taatusti toimivaa vinkkiä, joiden avulla pääset tasapainoon herkuttelun kanssa.

Kysymys & vastaus

Hei nimimerkki Ravintoa!

Poikkeuksellisesti vastaamme viestiisi ilman, että julkaisemme kysymystäsi. Kuvailemasi tilanteen perustella suosittelemme sinua olemaan yhteydessä Syli Ry:n neuvontaan, mistä tavoitat oikeat ammattilaiset auttamaan sinua tilanteessasi. Heiltä saat neuvoja ja tukea. Lisätiedot, aukioloajat ja yhteystiedot löydät täältä.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Tosi hienoa, että haluat päästä eroon nuuskasta. Se on päätös, missä ehdottomasti kannattaa pysyä!

Kysyit ensin ylähuuleen ja ikeneen ilmestyneistä haavoista. Nuuska tosiaan ärsyttää suun limakalvoja ja nuuskan aiheuttavat vauriot näkyvät suussa yksilöllisesti. Näin ikeniäsi näkemättä on vaikea sanoa tarkkaan, onko haavaumat aiheutuneet juuri nuuskan käytöstä vai jostain muusta. Suun haavaumien syy olisikin ihan hyvä selvittää hammaslääkärin vastaanotolla, varsinkin jos sinulla on ollut haavaumia jo pidempään. Hammaslääkärin kanssa voit luottamuksellisesti keskustella nuuskan käytöstä ja saada tarvittaessa myös vinkkejä nuuskan käytön lopettamisen tueksi. Todennäköisimmin kyse ei ole mistään vakavasta, sillä esimerkiksi suusyöpä on nuorilla todella harvinainen.

Nuuskan aiheuttamat suun limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskaamisen lopettaa. Eli ehdottomasti kannustaisin sinua lopettamaan nuuskan käytön. Muutenkin on hyvä pitää huolta suun terveydestä puhdistamalla hammasvälit päivittäin esimerkiksi hammaslankaimella tai -väliharjalla ja harjata hampaat fluorihammastahnalla kahdesti päivässä.

Kysyit myös vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen. Joillekin sopii paremmin, että lopettaa heti kokonaan ja osalle toimii paremmin se, että esimerkiksi vähentää vähitellen nuuskan käyttökertoja. Tärkeintä on tehdä päätös lopettaa nuuskan käyttö ja pysyä siinä. Vinkkejä vierotusoireiden helpottamiseen ja nuuskan käytön lopettamiseen valmistautumiseen löydät Fressiksen sivuilta. Tukea nuuskan käytön lopettamiseen on saatavilla myös ilmaisesta mobiilisovelluksesta, Erovirastosta.

Tsemppiä nuuskan käytön lopettamiseen ja kivaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka! Hyvä, että kirjoitit tänne meille.

Apua voi hakea silloinkin, kun on vain huolissaan, eikä ole ihan varma siitä, onko jokin vialla vai ei. Kerroit, että sinulla on syömiseen liittyvää epämukavuutta, haluat laihtua ja ruokaan ja kaloreihin liittyvät ajatukset ovat paljon mielessä. Tämä on jo syy hakea apua pian. Sinun ei kannata nyt huolehtia, mitä seuraa siitä, kun haet apua. Voi olla, että liikkumisesta ja painosta keskustellaan, kuten olet miettinytkin. Luultavimmin kanssasi keskustellaan myös esimerkiksi riittävän ruuan saannin tärkeydestä.

Kannustan sinua keskustelemaan jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Jos kouluterveydenhoitajasi on vielä paikalla, varaa hänelle aika pikapuoliin. Vanhemmillekin voi kertoa, vaikka asia vähän jännittäisikin. Voi olla, ette hekin ovat huomanneet, että syöt vähemmän kuin ennen. Mitä nopeammin saat tilanteeseen apua, sitä parempi. Kannattaa siis toimia heti, kun tämän vastauksen saat.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysyt, miksi et koe olevasi ruokailun jälkeen kylläinen ja pohdit mahalaukkusi kokoa.

Tarkastellaan alkuun hieman kylläisyyden tunnetta ja siihen liittyviä tekijöitä. Kehon perustoimintaa on se, että se pyrkii energiatasapainoon. Tällöin ruoasta saatu energia vastaa kulutettuun energiaan (eli esimerkiksi jos liikut joinain päivinä huomattavan paljon, kehosi tarvitsee todennäköisesti enemmän ruokaa eli nälkä voi tuntua suuremmalta). Kaikille energiatasapaino on yksilöllinen ja se voi muuttua elämän eri vaiheissa. Kerrot olevasi yli 18-vuotias, mutta tarkkaa ikääsi emme tiedä. On kuitenkin hyvä huomioida, että teini-iässä ja varhaisen aikuisuuden vaiheessa muun muassa vilkas hormoninen vaikutus ja kehon muuttuminen ja kasvaminen voivat vaikuttaa paljon siihen, miten keho reagoi syötyyn ruokaan ja kylläisyyden tunnetta voi olla hankalampi saavuttaa. Jos olet esimerkiksi parikymppinen, on hyvin mahdollista, että hormonaalinen toiminta on yksi syy siihen, miksi koet kylläisyyden tunteen saavuttamisen hankalaksi. Mikäli hormonit ovat tähän yksi syy, tilanne helpottaa varmasti ajan kanssa.

Myös opitut tavat ja tottumukset voivat sekoittaa ihmisten kykyjä toimia vaistojensa varassa ja kuunnella kylläisyyden tuntemuksia. Lisäksi psyykkiset tekijät, kuten tunteet, saattavat laukaista halua syödä tai johtaa ruokahaluttomuuteen elimistön energiantarpeesta huolimatta. Kerroitkin kysymyksessäsi, että sinulla on ollut aikaisemmin ahmimiskohtauksia. Ne voivat viitata siihen, että sinulle on ollut aiemmin tunteisiin tai muihin psyykkisiin tekijöihin liittyviä haluja syödä runsaasti. Tämä voi myös vaikuttaa siihen, että kylläisyyden tunnetta on hankala kokea tällä hetkellä.

Mahalaukun kokoa sinun ei kannata ajatella tai pohtia – jatkossa on hyvä kiinnittää huomiota ruokatilanteeseen rauhoittumiseen ja siihen, että syöt paljon kuitupitoista ruokaa. Yksi tärkein tapa tunnistaa ja palauttaa uudelleen kylläisyyden tunteen kokeminen on säännöllinen vuorokausi- ja ateriarytmi. Syö siis säännöllisesti mm. aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja illallinen. Aseta ateriat lautaselle ja istu alas ruoan äärelle, ota itsellesi aikaa syömiseen ja kunnioita omaa niin sanottua ruokarauhaasi. Vältä syömistä muun muassa sohvalla, sängyssä tai suoraan jääkaapista. Kun syöt rauhassa, voit samalla kuunnella itseäsi ja kehon tuntemuksia: rauhallinen syöminen helpottaa sitä, että tunnistat kylläisyyden tunteen.  Kuitupitoisia ruokia puolestaan ovat erilaiset hedelmät (mm. omenat), marjat (mm. mustikat) ja vihannekset (mm. porkkana), jotka kaikki sopivat hyvin välipaloiksi tai aterian kylkeen lisukkeeksi. Kuituja sisältävät myös täysjyväleivät (esim. ruisleipä) ja täysjyväkaurapuurot, pähkinät, siemenet, herneet, pavut ja linssit. Näitä syömällä saat lisää kuituja ruokavalioosi, mikä myös ajan kanssa auttaa ja helpottaa sinua tunnistamaan kylläisyyden tunnetta.

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle apua. Ihanaa alkukesää! 😊

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos hyvistä hammaskysymyksistä!

Kuulostaa siltä, että olet erinomaisesti ottanut suun terveytesi haltuun ja sinulla on paljon tarkkaa tietoa. On totta, että hampaita ei kannata pestä heti ruokailun jälkeen, varsinkaan jos on syönyt jotain tosi hapanta. Jos sinua huolettaa eroosio, niin voit toki yrittää muuttaa iltarutiiniasi niin, että iltapalan ja hampaiden harjauksen välissä olisi edes 15min aikaa. Pastilli toki nopeuttaa happohyökkäyksen loppumista, mutta samoin myös sylki huuhtelee bakteereita ja ruuantähteitä pois suusta. En tietysti neuvo tekemään suositusten vastaisesti, mutta voit ensi kerralla kysyä hammaslääkäriltä, että näkeekö hän merkkejä eroosiosta ja mikäli ei näe, uskoisin että voit turvallisin mielin jatkaa iltarutiiniasi.

Pastillien tasapainoinen nauttiminen on tärkeää enkä suosittele ylittämään päiväannosta, joka on xylitol-pastillista riippuen n. 8-10 pastillia vuorokaudessa. Suuremmat määrät voivat aiheuttaa vatsavaivoja. Ehkä voisit mieluummin miettiä, että miksi sinulla tulee makean himo? Oletko kenties syönyt hyviä monipuolisia aterioita päivän aikana tai nukkunut tarpeeksi? Xylitol-pastillin nauttiminen aterian jälkeen on oikein hyvä tapa, mutta ei niitä ole tarkoitettu napsittavaksi pakettikaupalla joka päivä. Vaikka pastilleissa käytettävät lisäaineet ovat turvallisia, niin kannattaa silti pyrkiä tasapainoiseen ja terveelliseen ateriarytmiin, jossa mikään yksittäinen asia ei nouse liian suureen rooliin.

Hampaiden mekaaninen puhdistus eli harjaus riittää tutkimusten mukaan kaksi kertaa vuorokaudessa, eikä kolmannesta harjauksesta ole erityistä hyötyä. Liika mekaaninen rasitus voi alkaa sen sijaan jo turhaan kuluttamaan hampaita, joten huolellinen puhdistus kahdesti päivässä riittää. Hammasvälit suositellaan puhdistettavaksi vähintään kerran vuorokaudessa ja kielen kaavinta hellävaraisesti on hyvä lisä siihen. Eli hammasvälien ja kielen puhdistus hampaiden harjauksen yhteydessä iltaisin riittää. Perusterve ihminen ei tarvitse säännöllisesti suuvettä, vaan mekaaninen puhdistus ja hammastahnan sisältämä fluori riittävät hyvään suun terveyteen.

Kertomasi perusteella sinulla on suun terveys oikein hyvällä tolalla!

Aurinkoista kesää sinulle 😊

Fressis