LiikeNuuskaRuoka

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Luulitko, että nuuskaaminen rentouttaa tai että lihakset kasvavat, kun tankkaat protskua purkista? Lue, niin tiedät paremmin.

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

1. Eihän energiajuoma päivässä haittaa?

Kyllä haittaa! Energiajuoma ei sovi päivittäiseen käyttöön. Sen sisältämä kofeiini voi aiheuttaa uniongelmia, pahoinvointia, sydämentykytyksiä ja ripulia. Jos energiajuomia kuluu päivittäin ja useita pulloja, on vaikea saada unta ja aamulla taas ei jaksaisi nousta. Tilanne ei korjaudu energiajuomilla vaan niiden käyttöä vähentämällä ja säännöllisen unirytmin harjoittelulla.

2. Onko energiajuoma limua haitallisempaa?

On. Kumpaakaan ei kannata juoda päivittäin, mutta energiajuomien runsaaseen käyttöön liittyy enemmän riskejä. Jos niitä käyttää usein ja paljon kerralla, voi tulla uniongelmien lisäksi päänsärkyä, närästystä ja sydämentykytyksiä. Hampaiden takia niin limuissa kuin energiajuomissa kannattaa suosia sokerittomia vaihtoehtoja.

3. Auttaako energiajuoma jaksamaan kokeissa?

Satunnaisesti käytettynä energiajuoman kofeiini voi piristää, mutta säännöllisen ja runsaan käytön vaikutukset ovat päinvastaiset: energiajuoma sekoittaa unirytmin eikä unta saa riittävästi. Kokeissa jaksaa paremmin hyvien yöunien avulla.

4. Rentouttaako nuuskaaminen?

Ei rentouta. Kun nuuskaa on käyttänyt jonkin aikaa, elimistö kaipaa säännöllisesti nikotiinia. Uusi nikotiiniannos helpottaa oloa, mutta kyse on rentoutumisen sijaan siitä, että vieroitusoireet helpottuvat.

5. Treenaan kovaa, tarvitsenko proteiinijuomaa?

Proteiinipitoisesta juomasta esimerkiksi kunto­salitreenin jälkeen voi olla hyötyä, mutta sen rooli treenaamisen kokonaisuudessa on pieni. Lihakset kasvavat, kun treenaa oikein, syö monipuolisesti ja lepää riittävästi. Proteiinilisänä tai palautusjuomana käy hyvin myös esimerkiksi maito.

6. Kasvavatko lihakset, kun tankkaan proteiinia purkista?

Lihakset kasvavat hyvin myös ilman proteiini­lisää. Yleensä saamme riittävästi proteiinia tavallisesta monipuolisesta ruoasta. Pelkällä suurella proteiinin määrällä ei pysty lihaksia kasvattamaan, vaan ylimääräinen proteiini varastoituu elimistöön energiana kuten rasvana. Jos esimerkiksi proteiinipitoiselle palautusjuomalle kuitenkin tuntee tarvetta, se tulisi nauttia monipuolisen ruokavalion päälle – ei tilalle.

7. Onko proteiinirahka parempi valinta?

Myös tavallisessa maustamattomassa rahkassa on runsaasti proteiinia. Rahkahifistelyn sijaan treeniä tukee parhaiten monipuolinen ruokavalio, joka sisältää proteiinia, pehmeitä rasvoja ja erilaisia hiilihydraatteja kuten perunaa, leipää ja kasviksia.

8. Onko ravintolisistä hyötyä?

Ravintoaineet imeytyvät tavallisesti parhaiten ruoasta, ei purkista. Ravintolisiä* enemmän kannattaakin panostaa tavalliseen, monipuoliseen ja kasviksia sisältävään ruokaan. Sen lisäksi 2–17-vuotiaiden on syytä nauttia purkista d-vitamiinia 7,5 µg/vrk vuoden ympäri.

 

Asiantuntijat: Anna Kara (Suomen sydänliitto) ja Taina Kangas (Syöpäjärjestöt)

 

*Ravintolisiä ovat esimerkiksi vitamiinien, kivennäisaineiden, kuidun ja rasvahappojen saantiin tarkoitetut valmisteet sekä yrtti-, levä- ja mehiläisvalmisteet.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Energianuuska muistuttaa oikeaa nuuskaa, mutta energianuuska ei sisällä tupakkaa tai nikotiinia. Energianuuska sisältää piristäviä aineita kuten kofeiinia, teetä ja rohdoskasvi ginseniä. Lisäksi energianuuska sisältää makeutusaineita, säilöntäaineita ja makuaineita ja joskus myös vitamiineja, antioksidantteja ja mineraaleja.

Energianuuska ei ole tupakkatuote, mutta se luokitellaan tupakan vastikkeeksi. Se tarkoittaa sitä, että tupakkalain mukaan tupakkatuotteita tai tupakan vastikkeita ei saa myydä alle 18-vuotiaille.

Energianuuskan sisältämä kofeiinipitoisuus on pienempi kuin esimerkiksi energiajuomissa, mutta me Fressiksessä emme suosittele kummankaan tuotteen käyttöä. Lapsen ja nuoren keho reagoi voimakkaammin kofeiiniin kuin aikuisen. Suurina määrinä kofeiini voi aiheuttaa univaikeuksia, päänsärkyä, sydämentykytystä, pahoinvointia ja ripulia. Energianuuska vaikuttaa myös hampaisiin: hampaat saattavat värjäytyä ja reikiintyä helpommin.

Energianuuskasta on kysynyt myös nimimerkki Pikkupoika. Kannattaa käydä lukaisemassa, mitä hänen kysymykseensä on vastattu.

Fressis

Mistä on terveet tyypit tehty? Fressiksen vinkit monipuoliseen ateriaan.

Arjen perusraaka-aineista voi koota monipuolisen aterian joka sisältää kaikki tarvittavat ravintoaineet. Nappaa talteen Fressiksen ateriavinkit.

Fressis

Röökikroppa.fi menee ihon alle

Sukella sisään Röökikroppaan ja tutki miten tupakka ja nuuska vaikuttavat kehoon.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerroit käyttäneesi nuuskaa parin kiekon verran. Nuuskan käyttö näkyy ensimmäisenä suun limakalvoilla. Kohtaan, jossa nuuskaa pidetään suussa, muodostuu paksuuntunut ja vaaleahko ryppyinen kohta. Tämä korjaantuu useimmiten, kun lopettaa nuuskan käytön. Pidempään käytettynä nuuska aiheuttaa ikenien vetäytymistä, erityisesti siinä kohdassa, missä nuuskaa pidetään. Ikenen vetäytyessä hampaiden kaula paljastuu ja hampaat ovat alttiimmat reikiintymiselle ja vihlomiselle. Nämä ikenien muutoksen ovat valitettavasti pysyviä. Lisää nuuskan vaikutuksista suun terveyteen voi lukea Fressiksen artikkelista.

Kysyit suusyövän riskistä. Yleisesti syövän syntymiseen vaikuttaa hyvin monivaiheinen ja vuosia tai jopa vuosikymmeniä kestävä tapahtumasarja. Tässä tapahtumasarjassa ovat mukana vaikuttamassa muun muassa elintavat, elinympäristö ja joskus puhdas sattuma. Vielä ei tarkalleen osata sanoa, kuinka paljon nuuskan käyttö lisää suusyövän riskiä. Suusyövän riski kuitenkin moninkertaistuu alkoholin ja tupakkatuotteiden yhteiskäytössä.

Käyttämälläsi nuuskamäärällä on voinut olla joitakin lyhytaikaisia vaikutuksia kehossasi, mutta sinulle tuskin on aiheutunut mitään pidempiaikaista haittaa. Toki jos huomaat suussasi muutoksia, joista et ole varma, on hyvä hakeutua esimerkiksi hammaslääkärin vastaanotolle. Tärkeintä on nyt tehdä terveytesi kannalta paras päätös ja lopettaa nuuskan käyttö. Siten voit parhaiten välttyä nuuskan aiheuttamilta haitoilta. Halutessasi voit lukea lisää nuuskan käytön lopettamisesta Fressiksen tietopankista.

Samasta aiheesta ovat kysyneet myös nimimerkit Sipakko ja Annel127. Lisätietoa nuuskasta ja suusyövästä löydät Ilman syöpää -sivulta (erityisesti Matti Rautalahden Suunuuska aiheuttaa syöpää -artikkeli sivun alalaidassa).

Mukavaa ja nuuskatonta kevättä!

Fressis

Liikunnan lyhyt matikka

Katso infograafista vinkit siihen miten liikut helposti tunnin päivässä.

Liikkeen lisääminen on pieniä tekoja

Liikkuminen on hyvinvointiin panostamista. Videolta saat konkreettisia ja helppoja vinkkejä, miten voit lisätä liikkumista arjessasi. Lue lisää liikkumisen hyödyistä Fressiksen tietopankista.

Fressis