LiikeMieliYleinen

7 x Näin liikut tunnin joka päivä – ja helposti!

Koulussa, kotona ja kavereilla tulee istuttua ihan liikaa. Jokaisen pitäisi nimittäin muistaa liikkua vähintään tunti päivässä. Näistä aineksista kokoat sen helposti.

7 x Näin liikut tunnin joka päivä – ja helposti!

1. Nouse jaloillesi

Frendi soitti, mahtavaa! Älä jää sohvalle puhumaan vaan nouse seisomaan. Voitte vaihtaa kuulumiset puhelimen sijaan myös yhteisellä kävelylenkillä.

Kun nouset seisomaan, energiankulutus kasvaa heti 13 prosenttia. Lisää siihen vielä jalkojen heiluttelua, ja kulutus kaksinkertaistuu tuolilla nököttämiseen verrattuna.

via GIPHY

 

2. Lenkitä lemmikkiä

Tarvitseeko tätä perustella sen enempää? Paitsi että voit lenkittää myös jonkun toisen lemmikkiä, joko korvausta vastaan tai omasta ilosta.

via GIPHY

 

3. Panosta sisarussuhteisiin

Onko sinulla sisarus? Hän ilahtuu ikihyviksi, kun lähdet hänen kanssaan leikkipuistoon, metsään, pyöräilemään, skeittaamaan tai skuuttamaan. Kerrytät myös ainutlaatuisia yhteisiä kokemuksia. Aika kuluu nopeasti, ja pian te molemmat olette aikuisia. Silloin on liian myöhäistä hankkia yhteisiä lapsuusmuistoja.

via GIPHY

 

4. Liiku ja tienaa

Laita lähikaupan ilmoitustaululle ilmoitus, jossa tarjoudut haravoimaan pihaa tai pesemään autoja tai ikkunoita pientä korvausta vastaan. Markkinoi palvelujasi myös naapureille ja sukulaisille. Saat paitsi liikuntaa myös taskurahaa – todellinen win-win-tilanne siis.

via GIPHY

 

5. Lihasvoimalla kouluun

Heräätkö usein niin myöhään, että ehdit kouluun vain mopolla tai skootterilla? Herää hieman aiemmin ja kulje koulumatka omin voimin, kuten kävellen, pyöräillen, rullaluistellen tai -lautaillen.

Jos kuljet kouluun bussilla, hyppää pois kyydistä pari pysäkkiä ennen koulua ja kävele loppumatka.

via GIPHY

 

6. Käytä portaita

Tee jämäkkä päätös ja valitse hissin sijaan aina portaat.

Portaiden nousu harjoittaa tehokkaasti erityisesti pakaroita ja reisiä sekä pohkeita.

via GIPHY

 

7. Muista höntsäillä!

Koulun jälkeen voi hyvin jäädä kavereiden kanssa koulun kentälle höntsäilemään vaikka futiksen merkeissä. Omatoiminen liikkuminen on ihan yhtä arvokasta kuin liikunta urheiluseurassa.

via GIPHY

Lue lisää

 

Teksti: Katarina Cygnel-Nuortie

Mikä pelottaa, jokkis-kuskit Valtteri ja Emilia?

Jokkis-kuskit Valtteri Koski, 17, ja Emilia Hongisto, 16, tutustuivat kilpa-autoilun jokamiesluokkaan lajia harrastavien vanhempiensa kautta.

Minkä ohjeen antaisitte nuorelle itsellenne, LCMDF-bändin Emma ja Mia?

LCMDF-bändin sisarukset Emma ja Mia kertovat arjestaan ja arkirytmistään.

LCMDF: ”On hyvä olla oman tiensä kulkija”

Kulttimaineeseen jo vuonna 2008 singahtanut LCMDF näyttää muillekin mimmeille tietä musa-alalle ja haaveilee gaalasta, jossa palkittaisiin ”kaikki parhaat muijat”.

Kysymys & vastaus

Hei, ja kiitos kysymyksestäsi!

Hormonikierukan ehkäisytehon kesto riippuu valmisteesta. Markkinoilla on muutamia kierukoita erilaisilla hormonipitoisuuksilla.

Se, kuinka hormonikierukka toimii, on yksilöllistä. Joillakin kierukka aiheuttaa tiputtelu- tai kuukautistyyppistä vuotoa ja joskus se puolestaan lopettaa vuodot kokonaan. Yleensä vuodot kuitenkin loppuvat puoleen vuoteen mennessä. Sinun tapauksessa vuotojen alkaminen voi kertoa, että kierukka ei vapauta enää niin paljon hormonia eli hormonipitoisuus elimistössäsi on matalampi.  Yhdyntä voi toki aiheuttaa jonkin verran vuotoa tai vuotojen taustalla voi olla myös mm. emätintulehdukset.

Koska sinulla on ollut lisääntyvää vuotoa, suosittelisin hakeutumaan ehkäisyneuvolan lääkärille tai yksityisen erikoislääkärille (gynekologille), jossa sinulle voidaan tehdä gynekologinen tutkimus. Gynekologisessa tutkimuksessa lääkäri haastattelee sinua tämän hetkisestä tilanteesta ja sisätutkimuksessa tarkastetaan mm. limakalvojen kuntoa ja kierukan paikkaa. Samalla voidaan pohtia ehkäisyn jatkoa ja mahdollista kierukan vaihtoa.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hyvä, että uskaltauduit kysymään yökastelusta, joka kuulostaa kiusaavan sinua kovin.

Yökastelu ei yleensä ole merkki sairaudesta vaan virtsarakon toiminnan hallitsemisen tavallista hitaammasta kypsymisestä. Tarkkaa syytä yökasteluun ei tiedetä, mutta joillakin yökastelijoilla yöllisen virtsanerityksen on todettu olevan tavallista runsaampaa. On myös epäilty, että hyvin sikeä uni voi estää heräämisen virtsarakon lähettämiin signaaleihin. Taipumus yökasteluun on periytyvää ja usein ainakin toisella vanhemmista on ollut lapsuudessa yökastelua. Yökastelu on varsin tavallinen vaiva pienillä lapsilla ja harvinaistuu iän karttuessa, kun hermosto ja virtsarakon hallinta kehittyvät. Yökastelua voi kuitenkin esiintyä noin 1 %:lla teini-ikäisistäkin. Vaikka vaiva on sinun iässäsi jo selvästi harvinaisempi, et ole ensimmäinen tai viimeinen teini-ikäinen, joka kärsii yökastelusta.

Yökastelun hoito riippuu lapsen tai nuoren iästä ja vaivan laadusta. Tavallisesti yökastelua hoidetaan ensisijaisesti kasteluhälyttimen ja joskus myös lääkityksen avulla. Nämä olivatkin sinulle jo tuttuja hoitokeinoja. Ummetus voi myös hankaloittaa vaivaa, koska peräsuolessa oleva uloste voi ärsyttää virtsarakkoa. Jos kakka on siis kovalla, ummetuksen hoito on myös tärkeää. Joskus harvemmin yökastelun taustalla voi olla myös virtsaelinten rakenteellinen vika. Tällaiseen rakenteelliseen vikaan voivat viitata esimerkiksi päiväaikainen kastelu, toistuvat virtsatieinfektiot tai kipu virtsatessa. Tällöin voidaan tarvittaessa tehdä lisätutkimuksia sairaalan poliklinikalla.

Yleensä yökastelun taustalla ei todeta mitään varsinaista sairautta, joten yökastelun pitäisi helpottaa, kun kasvat ja kehityt. Vaivaasi voidaan kuitenkin myös hoitaa, niin että voisit esimerkiksi käydä huolettomammin kavereilla yökylässä. Hoidon arviota varten pitäisi hakeutua lääkärin vastaanotolle. Voisitte varata ajan vanhempasi kanssa yhdessä. Sinun ei tarvitse laisinkaan pelätä asian kertomista lääkärille, me olemme tottuneet joka päiväisessä työssämme hoitamaan ihan kaikenlaisia vaivoja kaiken ikäisillä ihmisillä.

Voit pyrkiä itsekin vaikuttamaan kotikonstein yökasteluun myös siten, että vältät runsasta juomista illalla ja käyt vessassa ennen nukkumaanmenoa. Erityisesti kofeiinipitoisten juomien, kuten coca-colan nauttimista kannattaa välttää etenkin ilta-aikaan. Kofeiini lisää virtsan eritystä ja kofeiinipitoisetjuomat eivät muutenkaan sinun ikäisellesi ole kovin suositeltavia ainakaan runsain määrin nautittuna.

Fressis

Yksinäisyys loppui kertarysäyksellä: ”Syrjijästä ja syrjitystä tuli parhaat kaverit”

Ulkopuolisuuden tunne voi johtaa yksinäisyyteen. Lue miten Jenna, 17, pääsi pois suojakuorestaan.