Liike

Trampoliini-parkour: Oulan hyppy tuntemattomaan

Trampoliini-parkour on hauska laji, jossa yhdistyy trampoliinilla hyppiminen sekä hikiliikunta salissa hyppien, juosten ja esteitä ylittäen.

Trampoliini-parkour: Oulan hyppy tuntemattomaan

Trampoliini-parkour-harrastaja Oula Vartiainen, 14, tietää heti, mistä tempusta hän on kaikkein ylpein.

”Meillä oli rata, josta osa piti juosta seinää pitkin. Oli mahtava fiilis, kun onnistuin siinä ensi kertaa!”

Oula on harrastanut trampoliini-parkour-lajia vuoden espoolaisessa Tempputemmellyksessä. Tunnilla treenataan tasapuolisesti sekä trampoliinihyppyjä että parkouria, joka on Oulan mielestä hyvä yhdistelmä.

”Olin hyppinyt aiemmin trampoliinilla omalla pihalla ja parkour taas kiinnosti uutena lajina.”

Trampoliinilla suosikkiliike on voltti

Oula treenaa kerran viikossa poikien omassa ryhmässä, jossa on noin 20 jäsentä ja ohjaaja. Harjoitukset alkavat alkulämmittelyllä, kuten polttopallolla ja hipalla, johon on yhdistetty lihaskuntoa.

Sen jälkeen harjoitellaan trampoliinilla erilaisia hyppyjä ja temppuja. Oulan suosikki on voltti, jonka hän hallitsi jo kurssin alussa. Nyt hän treenaa saidia eli sivuvolttia ja bäkkiä eli takavolttia.

Ohjaajat neuvovat oikeanlaisen tekniikan ja pitävät huolta hyppyjen turvallisuudesta.

”Tiedän, ettei esimerkiksi bäkkiä tarvitse pelätä. Ohjaajat sanovatkin, että taito on ja vain uskallus puuttuu”, Oula sanoo.

Parkour-harjoittelua ympäri salia

Trampoliinilta harjoitukset jatkuvat parkourin parissa. Lajissa liikutaan mahdollisimman sulavasti ja ketterästi ympäri salia esimerkiksi hyppien, juosten ja esteitä ylittäen.

”On kiva harjoitella trampoliinin vastapainoksi lattialla. Tunnin aikana saa todellakin hien pintaan.”

Trampoliini-parkourissa parasta on hyvä ja kannustava ilmapiiri. Muille ei naureskella, vaikka moka sattuisikin. Oula on myös saanut lisää rohkeutta ja lihasmassaa.

Harjoitusten jälkeen olo on edelleen samanlainen kuin ihan ensimmäisen tunnin jälkeen:

”Tajusin, että tämä on ihan parasta. Halusin heti seuraaviin harjoituksiin.”

 

Teksti Ida Valpas, kuva Petri Mulari

Katso myös

Liike

Pienet liikkumisteot päivittäin tukevat terveyttä ja hyvinvointia. Jokaisella on oma tapansa liikkua ja kaikki liike on hyväksi keholle ja... Lue lisää

Kuinka paljon ja miten pitäisi liikkua?

Säännöllinen ja monipuolinen liikkuminen tukee nuoren tervettä kasvua ja kehitystä. Jokaiselle löytyy oma tapa liikkua ja kaikki liike on... Lue lisää

Liikkumisen hyödyt

Liikkuminen edistää terveyttä ja hyvinvointia. Liikkuminen vaikuttaa positiivisesti fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen, ehkäisee sairauksia ja vammoja, tukee vammoista kuntoutumista,... Lue lisää

Mitä uutta voisi kokeilla?

Liikkumismuotoja ja -lajeja on loputtomasti. Liikkumista voi harrastaa ohjatusti ja omatoimisesti, kukin omien mieltymystensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Liikkumista on... Lue lisää
Artikkeli
Liike

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

Liikkuessa kunto kasvaa, terveys vahvistuu ja mieli virkistyy, sehän on selvää. Mutta liikunnalla on monia yllättäviäkin vaikutuksia, joita et arvaisi.

Artikkeli
LiikeMieliRytmi

Liiku itsellesi hyvä olo ja mieli

Unohda ulko­näkö­paineet liikunnassa. Liiku, jotta voit hyvin. Lue vinkit, miksi ja miten kannattaa liikkua.