Liike

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

Liikkuessa kunto kasvaa, terveys vahvistuu ja mieli virkistyy, sehän on selvää. Mutta liikunnalla on monia yllättäviäkin vaikutuksia, joita et arvaisi.

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

1. Säästät rahaa

via GIPHY

Rahaa ei kulu turhanpäiväisiin asioihin, kun hikoilet liikunnan parissa – et kauppakeskuksessa. Liikunnasta saat hyvä mielen, etkä enää tarvitse shoppailukierroksia fiiliksen parantamiseksi! Sitä paitsi liikkuminen paikasta toiseen kävellen tai pyörällä säästää bensarahat tai bussilipun hinnan. Elämäsi varrella liikunta tuo myös paljon isompia säästöjä: pysyt terveenä, jaksat opiskella ja tehdä töitä ilman jatkuvia sairasteluja ja vaivoja.

2. Ekologinen jalanjälkesi pienenee

via GIPHY

Vahvistat kestävää elämäntapaa, kun kuljet lihasvoimalla esimerkiksi työ- ja koulumatkat. Kävely ja pyöräily on ekologista: synnytät vähemmän saasteita kuin moottorivoimalla edeten. Liikenne aiheuttaa ison osan kasvihuonekaasuista, mutta lihasvoimalla haitallisten päästöjen määrä on nolla!

3. Luontosuhteesi vahvistuu

via GIPHY

Moni liikunta tapahtuu ulkosalla, jolloin huomaat, kuinka päivät ovat eri pituisia eri vuoden aikoina ja miltä luonto näyttää kesäsateen jälkeen. Lenkkipolulla bongaat eläimiä tai ainakin niiden jälkiä ja kuulet ääniä. Opit lukemaan luonnon merkkejä ihan uudella tavalla ja ehkä alat myös arvostaa ympäristöäsi entistä enemmän.

4. Verkostoidut!

via GIPHY

Kun harrastat liikkumista yhdessä muiden kanssa, saat kavereita ja tunnet kuuluvasi ryhmään. Samalla luot verkostoja tulevaisuutta varten – nykyiset pelikaverisi saattavat olla tulevaisuuden työkavereitasi! Opittuasi toimimaan muiden kanssa esimerkiksi joukkueessa sinun on helpompi mennä uuteen kouluun tai työpaikkaan ja tutustua muihin.

5. Hommat tulee tehtyä

via GIPHY

Hyötyliikunta on ihan parasta! Imuroi, pese ikkunat, tamppaa matot ja oikein reippaana harjoituspäivänä siivoa koko koti. Lumen luominen ja halkojen hakkaaminen ovat maailman parasta kuntoa kohottavaa treeniä, kun taas marjametsässä tarpominen tai kasvimaalla mönkiminen kehittävät tasapainoa ja notkeutta.

 

Juttuun haastateltiin terveystieteiden tohtori Minna Aittasaloa UKK-instituutista.

 

Teksti Susanna Cygnel

Katso myös

Liikkumisen hyödyt

Liikkumisesta seuraa terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kannalta myönteisiä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia. Liikkuminen lisää terveyttä, ehkäisee sairauksia ja... Lue lisää

Mieleinen tekeminen ja harrastukset

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että elämässä on pieniä, mukavia tekemisiä päivittäin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa... Lue lisää

Mitkä asiat vaikuttavat liikkumiseesi?

Siihen miten ja kuinka paljon liikumme, vaikuttavat jokaisella meistä monet eri tekijät. Oman liikkumisen kannalta onkin hyvä pohtia, mikä... Lue lisää
Kysymys & vastaus
Liike

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymyksessäsi toivot siis vinkkejä liikkumisen lisäämiseen, hienoa! Sinulla on jo liikunnallisia harrastuksia, mikä on erittäin hyvä pohja liikunnan lisäämisen kannalta. Suomen syksy ja alkutalvi ovat monelle haasteellisia ulkokelien ja pimeyden vuoksi. Kuitenkin liikkumista voi harrastaa monella eri tapaa, sisällä tai ulkona. Liikkumisen lisäämisessä kannattaa ensin miettiä, mistä asioista sinulle tulee hyvä olo ja mieli. Oli kyse sitten hyötyliikunnasta, hikijumpasta, ulkoilusta tai vain höntsäliikunnasta kavereiden kanssa, tärkeintä on, että se on kivaa.

Liikkumisen lisääminen kannattaa toteuttaa vähitellen, pieniä asioita muuttamalla. Esimerkiksi ensimmäisenä tavoitteena voi olla, että lisää viikkoon yhden lyhyen kotijumpan. Kun tavoitteet on asettanut itselleen sopiviksi, on tavoitteiden saavuttaminen helpompaa. Tällä tavalla liikkumisesta tulee helpommin säännöllistä ja liikkuminen tulee osaksi omaa arkea. Liikkumisen lisäämisestä ja eri liikkumismuodoista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Täältä löytyy myös monipuolisia harjoitusohjelmia kotona tehtävään harjoitteluun, jos sellaiset kiinnostavat. Koulun liikunnanopettajalta saat varmasti myös hyviä vinkkejä oman asuinalueen muista liikuntamahdollisuuksista. Myös monet nuorisopalvelut tarjoavat erilaisia liikkumismahdollisuuksia. Näistä kannattaa kysyä oman asuinalueen nuorisotaloilta.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis
Tiesitkö että...

Kestävyys kehittyy jo 10 minuutin liikkumisessa

Kestävyysharjoittelu kuulostaa pitkiltä lenkeiltä kävellen, juosten, hiihtäen, tanssien tai uiden. Jokaisen on tärkeä liikkua pitkäkestoisia, yhtämittaisia jaksoja, mutta kestävyyttäkään ei tarvitse aina tuntitolkulla harjoittaa. Jo 10 minuutin liikuntajaksot kehittävät kestävyyttä.

Myös arkiliikkuminen, kuten käveleminen tai pyöräileminen kouluun tai asioille, kavereiden luokse ja harrastuksiin, kehittää kestävyyttä.

Mihin sitten tarvitaan lihaskuntoa, liikehallintaa tai liikkuvuutta? Ja kuinka niitä voi harjoittaa. Lue lisää

LiikeMieliRytmi

Liiku itsellesi hyvä olo ja mieli

Unohda ulko­näkö­paineet liikunnassa. Liiku, jotta voit hyvin. Lue vinkit, miksi ja miten kannattaa liikkua.

LiikeMieli

Peppu pois penkiltä!

Liika istuminen on haitallista. Vaikka muuten sporttailisit ahkerasti. Eihän sinulla ole jo someniska?

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet saanut kesän aikana voimiasi takaisin! On vaikeaa sanoa, kummasta pulssin lasku johtuu – kunnosta vai alhaisesta painosta. Joillakin ihmisillä pulssi on myös luonnostaan harva. Kannustaisin sinua keskustelemaan asiasta lääkärin tai hoitajan kanssa. Kannattaa myös muistaa, että toipuminen syömishäiriöstä vie aikaa ja on välttämätöntä, että se tapahtuu hallitusti. On tärkeää, että liikut vain sen verran, kuin toipuvalle kehollesi on sopivaa ja että ravitsemuksen määrä on liikuntamääriin nähden riittävä.

Syömishäiriöliiton SYLI-chat ja tukipuhelin tarjoavat myös keskusteluapua ja vertaistukea, jos koet sille tarvetta.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis

Plogging ja 4 muuta ulkotreeniä luonnossa – tunnetko jo nämä hauskat ja tehokkaat lajit?

Aivot saavat happea, kroppa treeniä ja mieli rauhoittuu. Polkujuoksu saattaa kuulostaa tutulta, mutta mitä ihmettä on plogging?

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

Kotihiiri, aloitteleva eränkävijä, auringonpalvoja, historian ystävä, sporttaaja tai konkarivaeltaja – täältä löydät itsellesi sopivan luontoretkikohteen.

Liikunnan lyhyt matikka

Katso infograafista vinkit siihen miten liikut helposti tunnin päivässä.

Liikkeen lisääminen on pieniä tekoja

Liikkuminen on hyvinvointiin panostamista. Videolta saat konkreettisia ja helppoja vinkkejä, miten voit lisätä liikkumista arjessasi. Lue lisää liikkumisen hyödyistä Fressiksen tietopankista.

Fressis

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

Vapaaottelija Olli Santalahti aloitti vapaaottelun 13-vuotiaana ja ottelee nykyään ammattilaisena. Tupakkatuotteisiin Santalahti suhtautuu negatiivisesti.