Liike

Awak Kuier: ”Rakastan korista tosi paljon”

Naisten koripallossa vain muutama huippuammattilainenkaan donkkaa. 194-senttinen Awak Kuier donkkasi jo 15-vuotiaana. Edessä on valoisa tulevaisuus Suomen maajoukkueessa ja USA:n kentillä, mutta huippulahjakkuudenkin on treenattava ja elettävä urheilijan elämää.

Awak Kuier: ”Rakastan korista tosi paljon”

Awak Kuier pelasi lapsena korista veljensä kanssa. Kun kaveri aloitti pelaamisen joukkueessa, hän päätti mennä mukaan kokeilemaan.

”Olin noin 11-vuotias, ja aika pitkä jo silloin. Kun pelasimme SM-sarjassa ja pärjäsimmekin, koriksesta tuli vakavampi harrastus. Päätin, että haluan koripalloammattilaiseksi. Nyt treenaan viikossa noin 18–20 tuntia. Treeneissä mulla on aina kivaa. Tavoitteenani on päästä ensin USA:n yliopistokorikseen ja sen jälkeen ammattilaiseksi. Isoin unelma on naisten NBA.

Koris on parasta, mitä voin tehdä. Rakastan korista tosi paljon. Se ei ole muuttunut, vaikka  treenaaminen on nykyään tosi tavoitteellista. Parasta koriksessa on joukkuepelaaminen ja yhdessä tekeminen.”

Treeni

”Kun treenimäärä kasvoi, väsyin nopeammin. Tajusin, että urheileminen pitää huomioida elämäntavoissa. Aloin nukkua ja syödä paremmin.

Vanhempani eivät juo alkoholia, ja mulle on pienestä pitäen sanottu, että se ei ole hyvä asia. Jos joku tarjoaa alkoholia, sanon ei ihan automaattisesti. Samoin tupakasta kieltäytyminen on itsestäänselvyys.
En ole nähnyt, että kukaan urheilijakavereistani polttaisi. Siinä on tosi paljon haittoja, eikä siitä ole mitään apua urheilemisessa.

Joskus on pitänyt tehdä valintoja. Varsinkin Kotkassa niitä tilanteita tuli koulukavereiden kanssa, kun koris ei ollut mulle vielä niin vakava asia – tai ainakaan kaverini eivät tienneet sitä. Silloin tuli joskus kuittailua, että miksi sä pingotat. Täällä Helsingissä sellaista ei ole niin paljoa, koska täällä mulla on paljon urheilijakavereita.”

Vapaa-aika

”Vapaa-ajalla tykkään olla kavereiden kanssa. Katsotaan leffoja tai mennään vaikka keilaamaan.

Perhe on minulle tosi tärkeä. Minulla on viisi veljeä ja sisko. Tulimme Suomeen, kun olin kaksivuotias. Asun nykyään Vantaalla.

Tykkään seurata korista myös vapaa-ajalla, varsinkin USA:n yliopistopelejä. Monet yliopistot ovat jo olleet sieltä yhteydessä, ja olen käynyt leireillä New Orleansissa ja Orlandossa. Olisi kiva päästä johonkin lämpimään paikkaan. Psykologian opiskelu kiinnostaisi.

Tykkään asettaa pieniä tavoitteita. Sitten kun saavuttaa niitä, saa lisää motivaatiota treenata entistäkin kovempaa ja ottaa uusia tavoitteita. Kannattaa luottaa itseensä eikä stressata liikaa asioista.”

Awak Kuier

Syntynyt: 19.8.2001
Syntymäpaikka: Kairo, Egypti
Pituus: 194 cm
Seura: HBA-Märsky
Erityistaito: Naisten koripallossa vain muutama huippuammattilainen donkkaa, mutta Awak Kuier­ donkkasi jo 15-vuotiaana.
Saavutukset: Alle 18-vuotiaiden EM-kulta 2019, alle 20-vuotiaiden EM-hopea 2019, naisten maajoukkuedebyytti 16-vuotiaana.

 

Teksti ja kuva Jussi Eskola

Katso myös

Liike

Ihminen on luotu liikkumaan. Maailma ympärillämme on kuitenkin rakentunut sellaiseksi, että välttämättömät päivittäiset toiminnot on mahdollista suorittaa lähes liikkumatta.... Lue lisää

Mitä uutta voisi kokeilla?

Liikkumismuotoja ja -lajeja on loputtomasti. Liikuntaa voi harrastaa niin ohjatusti kuin omatoimisestikin, kukin omien mieltymystensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Liikkumista... Lue lisää
Liike

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

Liikkuessa kunto kasvaa, terveys vahvistuu ja mieli virkistyy, sehän on selvää. Mutta liikunnalla on monia yllättäviäkin vaikutuksia, joita et arvaisi.

LiikeMieliRytmiYleinen

Joukkue auttoi oikealle polulle

Olin viisivuotias, kun pohjoishelsinkiläisestä päiväkodistani tultiin hakemaan pelaajia Icehearts-jalkapallojoukkueeseen. Luulin aluksi, että olin suostunut johonkin välituntifutiksen tyyppiseen touhuun, mutta kyseessä olikin ihan oikea joukkue.

Mieleinen tekeminen ja harrastukset

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että elämässä on pieniä, mukavia tekemisiä päivittäin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa... Lue lisää
LiikeMieliRytmiYleinen

Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Vain kolme ja puoli vuotta sitten Abdul ”Abba” Hussein, 19, ei ollut vielä kilpaillut missään lajissa, ikinä. Nyt hän on vapaaottelun ammattilainen – miten ihmeessä?

LiikeMieliRytmi

Onks pakko harrastaa?

Onko kaikilla pakko olla harrastus? Mikä itseasiassa luokitellaan harrastukseksi? Fressiksen raati pureutui harrastamiseen.

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis

Kotitreeni – helppo kunto-ohjelma koko viikoksi

Kaipaatko salille tai harjoituksiin? Kokeile monipuolisesti eri lajeja! Kokosimme viikkolukujärjestyksen, jonka avulla löydät liikkumisen ilon.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Pohdit kysymyksessäsi, miten paljon urheileva nuori voi syödä herkkuja viikossa ja vaikuttaako herkkujen syöminen lihasten kasvuun? Urheilevan nuoren ja oikeastaan kaikkien nuorten ravitsemuksessa tärkeää on monipuolinen perusravinto ja säännöllinen ateriarytmi. Monipuoliseen ravintoon kuuluu paljon kasviksia ja hedelmiä, kuitupitoista täysjyvää sekä proteiinia ja pehmeää rasvaa. Ja näitä kun nauttii päivän mittaan säännöllisesti (3-5h välein), voi myös herkutella kohtuullisin määrin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun.

Joillekin sopii, että sallii itselleen pienen herkun joka päivä (vaikka se pullapala päivässä), toiset taas keskittävät herkuttelun esimerkiksi yhdelle päivälle. Tärkeintä kuitenkin on, että herkut ovat herkutteluhetkiä varten, ei nälän sammuttamiseen. Kun ravitsemuksen perusta on kunnossa, ei herkuttelu vaikuta lihasten kehitykseen tai kasvuun. Urheilevan nuoren ravinnosta voit lukea lisää esim. Terve urheilija -sivulta.

Kysyit myös lihaskuntoharjoittelusta. Lihaskunnon harjoittamisessa ja kehittämisessä on hyvä muistaa kaksi perusasiaa: säännöllinen ja monipuolinen harjoittelu. Liikuntasuositusten mukaan monipuolista lihaskuntoharjoittelua on hyvä tehdä noin 3 kertaa viikossa. Kerrot tekeväsi vatsalihasharjoittelua joka toinen päivä 10 minuutin ajan. Kun haluaa kehittää lihaskuntoa, harjoittelu kannattaa toteuttaa niin, että harjoittelun jälkeen lihaksissa tuntuu väsymystä. Kropan täytyy kuitenkin tuntua palautuneelta edelliseltä harjoituskerralta, kun aloittaa seuraavan treenipäivän harjoituksen. Olisi hyvä, että lihaskuntoharjoitteluusi sisältyisi monipuolisesti kehoa kuormittavia harjoitteita. Tämän lisäksi omaan harjoitteluun olisi hyvä sisällyttää hengästyttävää liikkumista. Vinkkejä lihaskuntoharjoitteluun löydät esimerkiksi Smart Movesin sivuilta.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis

”Elämääni mahtui vain treenaaminen”

Katariina sairastui ylikuntoon lukiossa. Omaan kehoon rakastuminen on vaatinut aikaa, mutta nyt Katariina on onnellisempi kuin koskaan.

”Haluan tehdä historiaa paralympialaisissa”

Synnynnäinen selkäydinvamma ja pyörätuoli ei ole hidaste, kun Helmi innostuu uudesta lajista. Hänen unelmansa on hypätä benjihyppy.

Teethän nämä 3 suosittua saliliikettä oikein?

Näissä konkarikin voi mennä vipuun! Liikunnanohjaajaksi opiskeleva Velu Immonen, 22, neuvoo vinkit oikeaan tekniikkaan kolmessa suositussa saliliikkeessä.