Liike

Awak Kuier: ”Rakastan korista tosi paljon”

Naisten koripallossa vain muutama huippuammattilainenkaan donkkaa. 194-senttinen Awak Kuier donkkasi jo 15-vuotiaana. Edessä on valoisa tulevaisuus Suomen maajoukkueessa ja USA:n kentillä, mutta huippulahjakkuudenkin on treenattava ja elettävä urheilijan elämää.

Awak Kuier: ”Rakastan korista tosi paljon”

Awak Kuier pelasi lapsena korista veljensä kanssa. Kun kaveri aloitti pelaamisen joukkueessa, hän päätti mennä mukaan kokeilemaan.

”Olin noin 11-vuotias, ja aika pitkä jo silloin. Kun pelasimme SM-sarjassa ja pärjäsimmekin, koriksesta tuli vakavampi harrastus. Päätin, että haluan koripalloammattilaiseksi. Nyt treenaan viikossa noin 18–20 tuntia. Treeneissä mulla on aina kivaa. Tavoitteenani on päästä ensin USA:n yliopistokorikseen ja sen jälkeen ammattilaiseksi. Isoin unelma on naisten NBA.

Koris on parasta, mitä voin tehdä. Rakastan korista tosi paljon. Se ei ole muuttunut, vaikka  treenaaminen on nykyään tosi tavoitteellista. Parasta koriksessa on joukkuepelaaminen ja yhdessä tekeminen.”

Treeni

”Kun treenimäärä kasvoi, väsyin nopeammin. Tajusin, että urheileminen pitää huomioida elämäntavoissa. Aloin nukkua ja syödä paremmin.

Vanhempani eivät juo alkoholia, ja mulle on pienestä pitäen sanottu, että se ei ole hyvä asia. Jos joku tarjoaa alkoholia, sanon ei ihan automaattisesti. Samoin tupakasta kieltäytyminen on itsestäänselvyys.
En ole nähnyt, että kukaan urheilijakavereistani polttaisi. Siinä on tosi paljon haittoja, eikä siitä ole mitään apua urheilemisessa.

Joskus on pitänyt tehdä valintoja. Varsinkin Kotkassa niitä tilanteita tuli koulukavereiden kanssa, kun koris ei ollut mulle vielä niin vakava asia – tai ainakaan kaverini eivät tienneet sitä. Silloin tuli joskus kuittailua, että miksi sä pingotat. Täällä Helsingissä sellaista ei ole niin paljoa, koska täällä mulla on paljon urheilijakavereita.”

Vapaa-aika

”Vapaa-ajalla tykkään olla kavereiden kanssa. Katsotaan leffoja tai mennään vaikka keilaamaan.

Perhe on minulle tosi tärkeä. Minulla on viisi veljeä ja sisko. Tulimme Suomeen, kun olin kaksivuotias. Asun nykyään Vantaalla.

Tykkään seurata korista myös vapaa-ajalla, varsinkin USA:n yliopistopelejä. Monet yliopistot ovat jo olleet sieltä yhteydessä, ja olen käynyt leireillä New Orleansissa ja Orlandossa. Olisi kiva päästä johonkin lämpimään paikkaan. Psykologian opiskelu kiinnostaisi.

Tykkään asettaa pieniä tavoitteita. Sitten kun saavuttaa niitä, saa lisää motivaatiota treenata entistäkin kovempaa ja ottaa uusia tavoitteita. Kannattaa luottaa itseensä eikä stressata liikaa asioista.”

Awak Kuier

Syntynyt: 19.8.2001
Syntymäpaikka: Kairo, Egypti
Pituus: 194 cm
Seura: HBA-Märsky
Erityistaito: Naisten koripallossa vain muutama huippuammattilainen donkkaa, mutta Awak Kuier­ donkkasi jo 15-vuotiaana.
Saavutukset: Alle 18-vuotiaiden EM-kulta 2019, alle 20-vuotiaiden EM-hopea 2019, naisten maajoukkuedebyytti 16-vuotiaana.

 

Teksti ja kuva Jussi Eskola

Katso myös

Liike

Ihminen on luotu liikkumaan. Maailma ympärillämme on kuitenkin rakentunut sellaiseksi, että välttämättömät päivittäiset toiminnot on mahdollista suorittaa lähes liikkumatta.... Lue lisää

Mitä uutta voisi kokeilla?

Liikkumismuotoja ja -lajeja on loputtomasti. Liikuntaa voi harrastaa niin ohjatusti kuin omatoimisestikin, kukin omien mieltymystensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Liikkumista... Lue lisää
Liike

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

Liikkuessa kunto kasvaa, terveys vahvistuu ja mieli virkistyy, sehän on selvää. Mutta liikunnalla on monia yllättäviäkin vaikutuksia, joita et arvaisi.

LiikeMieliRytmiYleinen

Joukkue auttoi oikealle polulle

Olin viisivuotias, kun pohjoishelsinkiläisestä päiväkodistani tultiin hakemaan pelaajia Icehearts-jalkapallojoukkueeseen. Luulin aluksi, että olin suostunut johonkin välituntifutiksen tyyppiseen touhuun, mutta kyseessä olikin ihan oikea joukkue.

Mieleinen tekeminen ja harrastukset

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että elämässä on pieniä, mukavia tekemisiä päivittäin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa... Lue lisää
LiikeMieliRytmiYleinen

Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Vain kolme ja puoli vuotta sitten Abdul ”Abba” Hussein, 19, ei ollut vielä kilpaillut missään lajissa, ikinä. Nyt hän on vapaaottelun ammattilainen – miten ihmeessä?

LiikeMieliRytmi

Onks pakko harrastaa?

Onko kaikilla pakko olla harrastus? Mikä itseasiassa luokitellaan harrastukseksi? Fressiksen raati pureutui harrastamiseen.

Kaisa Ottelinin Viikonloppu

Youtube-videota katsomalla pääset mukaan Kaisa Ottelinin viikonloppuun!

Videolla Kaisa inspiroi katsojia urheilemaan ja viettämään aikaa läheisten kanssa.

Avaa video uudessa välilehdessä

Kaisa Ottelin

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään.

Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Avaa video uudessa välilehdessä

Dokke Tas

Trampoliini-parkour: Oulan hyppy tuntemattomaan

Trampoliini-parkour on hauska laji, jossa yhdistyy trampoliinilla hyppiminen sekä hikiliikunta salissa hyppien, juosten ja esteitä ylittäen.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtavaa, että olet löytänyt itsellesi mielekkään liikuntaharrastuksen. Ja hienoa kuulla, että kuntosalilla käymisen myötä olet saanut kehitettyä lihasvoimaasi, sillä lihasvoiman kehittymisellä on paljon positiivisia vaikutuksia terveyden kannalta.

Lihasvoimaharjoittelun lisäksi liikunnan olisi hyvä sisältää myös kestävyyskuntoa sekä liikkuvuutta kehittävää harjoittelua. Voisitkin kokeilla alkuun lisätä harjoitteluusi kuntosalin lisäksi muutaman kerran viikossa esimerkiksi pyöräilyä tai kävelyä. Liikkuvuutta tukevaa harjoittelua voit tehdä esimerkiksi kuntosaliharjoittelun yhteydessä vaikkapa alkulämmittelynä. Myös kaikenlainen arkiaktiivisuus, kuten portaiden kävely hissin käytön sijasta, on hyväksi terveydelle.

Liikunnan ohella myös terveellinen ravinto on tärkeä hyvinvoinnin kulmakivi. Ruokavaliossa kannattaa suosia kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljoja, hyvänlaatuisia rasvoja sekä hyviä proteiininlähteitä. Toitkin kysymyksessäsi esiin erityisesti proteiinin saannin. Proteiinit toimivat mm. lihaskudoksen rakennuspalikoina. Tavallisesta ruoasta, kuten kalasta, kanasta ja palkokasveista, saa usein riittävästi proteiinia, joten tarvetta esimerkiksi erillisille proteiinilisille ei yleensä ole. Liiallinen proteiini muuttuu energiaksi, joka varastoituu usein kehoon rasvakudoksena. Ravinnon sisällön lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota säännölliseen ateriarytmiin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun. Lisätietoa ravitsemuksesta voit lukea Fressiksen sivuilta.

Keho ja mieli tarvitsevat jaksaakseen myös unta ja lepoa. Oman hyvinvoinnin kannalta on myös tärkeä muistaa, että tekee asioita, joista tulee itselle hyvä mieli ja olo. On myös hyvä tiedostaa, ettei vaaka useinkaan kerro koko totuutta. Tärkeämpää on tuntea olonsa jaksavaksi ja hyvinvoivaksi.

Sama aihe on mietityttänyt myös nimimerkkiä Angela H.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis

3 tarinaa: hurahdin uuteen lajiin

Tiedätkö, että agilitya voi harrastaa ilman omaa koiraa, että hevospelosta voi päästä eroon tai että kunnari ei ole hyvän pelaajan merkki?