Mieli

Menikö tunteisiin? Tunnista tunteitasi – niillä on tärkeä tehtävä

Synnynnäisellä temperamentilla on paljon vaikutusta siihen, miten tunnet. Onneksi tunnetaitoja voi myös treenata. Nappaa vinkit ja kokeile itse!

Menikö tunteisiin? Tunnista tunteitasi – niillä on tärkeä tehtävä

Voi hitto! Nyt meni tunteisiin! Elämä voi välillä olla suoranaista tunteiden myllerrystä. Erityisesti murrosiässä tunteet voivat vaihdella nopeastikin.

Tunteet syntyvät, kun jokin ärsyke, kuten oma ajatus tai jokin ulkopuolinen tapahtuma, aktivoi tunteita käsitteleviä alueita aivoissa.

Tunteiden kokemisen voimakkuus vaihtelee eri tilanteissa, ja moni asia vaikuttaa tunteisiin.

Temperamentti ja kokemukset vaikuttavat

”Synnynnäiset tuntemisen tavat eli temperamentti vaikuttaa siihen, mitä tunnemme ja miten”, kertoo asiantuntija Katri Peräaho MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä.

Temperamentti ratkaisee suhtautumisemme esimerkiksi jännitykseen – onko jännityksen tunne jotain mitä tavoittelemme vai jotain mitä pelkäämme?

Temperamentin lisäksi aiemmat kokemukset vaikuttavat tunteisiin. Aiempi epäonnistuminen voi vaikuttaa tunteisiin, joita koemme myöhemmin vastaavassa tilanteessa.

Tunne ei ole sama kuin mieliala. Tunteet voivat vaihdella nopeastikin, kun taas mieliala on pidempikestoinen olotila.

Myöskään kehon ja mielen yhteyttä ei kannata unohtaa. Tunteet voivat tuntua koko kehossa. Surullisena voi tuntua siltä, että koko keho lamaantuu, iloisena taas olo voi olla kevyt ja energinen.

Tunnetaidot – avain pärjäämiseen

Nuorena tunnetaidot eivät ole vielä kehittyneet, koska elämänkokemusta ei ole kertynyt samalla tavalla kuin aikuisena. Siksi tunteet voivat tuntua haastavilta, vaikeilta ymmärtää ja hallita sekä erityisen voimakkailta – niin hyvässä kuin pahassa.

Avain omien tunteiden kanssa pärjäämiseen on tunnetaidoissa: miten osaa tunnistaa ja sanoittaa omat tunteet.

”Emme voi estää tunteiden tulemista, mutta voimme vaikuttaa siihen, miten reagoimme niihin”, Katri Peräaho toteaa.

Tunnetaidot auttavat meitä myös olemaan empaattisempia eli ymmärtämään muiden tunteita.

MIELI ry:n tunnekartta.

Harjoittele tunnetaitoja näin

Haastava tunne ei tunnu kivalta, mutta siitä voi oppia paljon. Esimerkiksi näin:

Kun haastava tunne nousee pintaan, ota aikalisä. Rentouta hartiat ja keskity hengitykseen. Se auttaa saamaan tilaa tunteen ja toiminnan väliin – ettei toimi tunteen vallassa.

Havainnoi omaa kehoasi: millaisia fyysisiä tuntemuksia tunne aiheuttaa? Sykkiikö sydän lujempaa, hengitätkö nopeammin, jännitätkö lihaksia? Mitä viestiä keho sinulle kertoo, mikä tunne on kyseessä?

Kun olet tunnistanut tunteen, pysähdy miettimään, mistä ja miksi tuo tunne syntyi. Tunteen ymmärtäminen auttaa sinua toimimaan jatkossa entistä paremmin vastaavissa tilanteissa.

Video: Näin kuuntelet kehoasi

Fakta

Puhu tunteista ja näytä ne

  • Haastavista tunteista puhuminen vapauttaa negatiivista energiaa, joka muuten kuormittaisi mieltä ja kehoa.
  • Haastavan tunteen vallassa on vaikeaa puhua, joten pysähdy ensin tutkimaan tunnetta itseksesi kaikessa rauhassa. Sen jälkeen puhu tunteesta avoimesti perheen tai kavereiden kanssa.
  • Myönteisistä tunteista puhuminen helpottaa myös kielteisten tunteiden tunnistamista ja sanoittamista.
  • Jos puhuminen tuntuu vaikealta, sen voi aloittaa nimettömissä verkkopalveluissa. Sen jälkeen puhuminen läheiselle aikuiselle voi tuntua helpommalta.
  • Myös kirjeen tai päiväkirjan kirjoittaminen, maalaaminen tai muu luova keino voi auttaa tunteiden purkamisessa.
  • Muista, että kaikki tunteet ovat sallittuja. Tunteet välittävät meille tärkeitä viestejä siitä, miten voimme ja miten meidän pitäisi toimia.

Tukea ja apua

 

Teksti Maija Koivisto

Katso myös

Mielen vahvistaminen

Mieltä voi treenata, kuten fyysistä kuntoakin. Koska ihmiset ovat kokonaisuuksia, terveelliset elämäntavat ja tasapaino arjen valinnoissa vahvistavat myös mieltä.... Lue lisää

Mitä on mielenterveys?

Mielenterveys on hyvinvoinnin tila, jossa ihminen tuntee itsensä ja tietää omat rajansa. Hyvinvoiva ihminen pystyy selviytymään elämään kuuluvien normaalien... Lue lisää

Empatia ja itsemyötätunto

Jokainen ihminen on yhtä arvokas, ovat jokaisen ulkoiset puitteet millaiset tahansa. Ihminen on kuitenkin niin sopeutunut siihen, että hänet... Lue lisää

Stressin kanssa pärjääminen

“Elämä, raha, opiskelu, ihmissuhteet, harrastukset, asuminen, tulevaisuus…” Lista on pitkä, kun nuorilta kysytään, mikä heitä stressaa. Stressistä, paineista ja... Lue lisää
Mieli

Minäkö muka rageen?

Kiukku on yhtä luonnollista kuin ilo tai suru. Siksi on ok suuttua, kun siltä tuntuu. Tunteiden kanssa on opittava tulla toimeen.

MieliYleinen

Paniikkikohtaus iski: ”Luulin, että kuolen siihen paikkaan”

Anni Rajalahti, 22, tietää, ettei ole ongelmansa kanssa yksin.

Rytmi

Pidä huolta mielestäsi

Mielen hallinnassa on kyse konkreettisista taidoista, joita voi oppia ja harjoitella. Lue viisi vinkkiä, joita lisäämällä omaan elämääsi voit lisätä myös omaa hyvinvointiasi.

MieliYleinen

Vituttaa – näin käännät sen voimavaraksi

Vituttaa vaan niin paljon! Ei hätää: vitutuksen voi hyvin toivottaa tervetulleeksi kylään, muttei asettumaan taloksi.

Tunteet saavat toimimaan – tunnista ne

Tunteet tuntuvat mielessä ja kehossa ja saavat ihmiset toimimaan. Nuoruudessa tunteet tuntuvat kehossa ja mielessä erityisen voimakkaasti ja tämä... Lue lisää
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos meille lähettämästäsi viestistä.

Kerroit pelkääväsi, että menetät sinulle rakkaan ihmisen. Oletteko puhuneet yhdessä asiasta, vai päättelitkö asian esim. hänen muuttuneesta käytöksestään, tai jostain muusta asiasta? Ihan ensimmäiseksi omista peloista kannattaa kertoa tälle pojalle. Helppoa se ei varmastikaan ole, mutta vain silloin saat varmuuden siitä, onko pelolle aihetta. Joskus voi pelätä niin paljon menettävänsä toisen, että pelko sumentaa ajatukset ja alkaa kuvitella pahinta. Yksin asian pohtiminen vie myös voimia ja usein asiat saavat silloin liian isot mittasuhteet. Siksi asioista on aina hyvä jutella.

Jos keskustelun jälkeen kuitenkin käy niin, että tienne eroavat, niin on erityisen tärkeää, että et jää tilanteessa yksin. Ihmissuhteissa tulee väistämättä elämän aikana pettymyksiä ja niitä saa surra. Jos kuitenkin tuntuu siltä, että ympärillä olevat ihmiset eivät ymmärrä tilanteen merkityksellisyyttä, niin voit ottaa aina yhteyttä esim. Sekasin-chattiin tai Väestöliiton chattiin. Molemmissa on kuuntelevia, tilanteen ymmärtäviä aikuisia, joiden kanssa voit käydä läpi tilanteen herättämiä, ikäviä tunteita. Jos haluat, voit ottaa yhteyttä myös etukäteen kerätäksesi rohkeutta pojalle puhumiseen. Sinä ansaitset voida hyvin, joten älä jää asian kanssa yksin.

Rohkeutta sinulle tilanteen käsittelyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

Seurustelulle ei ole varsinaisesti mitään lain asettamia ikärajoja, jos siihen ei liity mitään seksuaalista. Usein seurusteluun kuitenkin liittyy seksuaalisia tekoja, joten on hyvä olla tietoinen lain määrittämästä suojaikärajasta. Se tarkoittaa, että yli 16-vuotias ei saa olla seksuaalisesti kanssakäymisessä alle 16-vuotiaan kanssa. Lain tarkoitus ei ole kuitenkaan rajoittaa nuorten keskinäistä, tasavertaista seurustelua. Eli jos nähdään, että nuoret ovat kehitysasteeltaan samalla tasolla ja seurustelu on tasavertaista, ei siinä rikota lakia. Suojaikärajasta voit lukea lisää täältä.

Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä vähemmän ikäerolla on merkitystä. Mutta nuoruudessa kolme vuotta voi tuntua isolta erolta. 18-vuotiaana mietitään ja ehkä jo eletäänkin itsenäistä elämää, eli hyvin erilaisia asioita kuin 15-vuotiaana. Jokainen kuitenkin kehittyy omaan tahtiin, joten mitään yhtä oikeaa vastausta, lakia lukuun ottamatta, ei ole.  Seurustelussa tärkeänä elementtinä on tasavertaisuus, eli se että molemmilla on yhtäläinen oikeus ja mahdollisuus vaikuttaa suhteen etenemiseen ja siinä tapahtuviin asioihin.

Et kertonut viestissäsi tietääkö tyttö tunteistasi ja ovatko ne molemminpuolisia. Jos ovat, niin asiasta on hyvä jutella molempien vanhempien kanssa, jotta kaikki ovat selvillä siitä, mitä tapahtuu. Tämä on jo tuon lain puitteissa tärkeää. Jos juttelu tuntuu haastavalta, niin voisit alkuun käydä juttelemassa nuorille tarkoitetussa, nimettömässä chatissa tilanteestanne. Voitte osallistua keskusteluun joko yhdessä, tai erikseen.

Jos tyttö ei tiedä tunteistasi, niin voisitteko aloittaa ihan kavereina? Kaverimielessä tutustuminen antaa teille molemmille tilaa tarkkailla omia tunteitanne hieman tarkemmin. Voi olla, että tutustumisen myötä omat tunteet voivat muuttua, tai saatatte huomata ikäeron vaikutuksen vahvemmin.

Tsemppiä tilanteeseen!

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit, että olet epävarma painostasi ja lisäksi sinulla on tunne, että sinun pitäisi laihduttaa. Mittojesi perusteella olet täysin normaalipainoinen. Muutenkin on hyvä muistaa, etteivät nuorille sovi mitkään laihdutuskuurit. Kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Painoa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä tunne siitä, että viihtyy kehossaan. Me kaikki olemme eri kokoisia ja näköisiä, eikä vertailu muihin sen vuoksi kannata.

Painon tarkkailun sijaan kannattaakin keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta liikkumalla säännöllisesti itselle mieluisalla tavalla, syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti sekä nukkumalla riittävästi. Mikäli painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on siitä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Muistathan, ettei vaa`an lukemilla ole merkitystä sille, minkälainen olet ihmisenä. Me kaikki olemme erilaisia ja arvokkaita omina itsenämme.

Mukavaa alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Olet mittojesi perusteella täysin normaalipainoinen nuorukainen 😊

Muistathan, että paino on vain numeroita vaa’alla. Painoa tärkeämpi mittari on aina oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä tunne siitä, että viihtyy kehossaan. Olemme kaikki eri kokoisia, eri muotoisia ja eri näköisiä, eikä vertailu muihin sen vuoksi kannata. Kiinnitä painon tarkkailun sijaan huomiota itsessäsi niihin asioihin mistä pidät ja pyri elämään terveellistä elämää liikkuen säännöllisesti itsellesi mieluisalla tavalla, syömällä terveellisesti sekä nukkumalla riittävästi 😉

Kivaa joulun odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi. Hienoa, että kirjoitit meille, etkä jäänyt pohtimaan asiaasi yksin.

Osaatko sanoa mistä pelkosi on lähtenyt liikkeelle? Luitko esimerkiksi asiasta, näitkö jotain somessa, tai onko joku tuttusi sairastunut kyseiseen tautiin? Joskus lisätiedon saaminen auttaa, mutta se saattaa myös lisätä ahdistusta, etenkin jos tietojen kanssa jää yksin.

ALS-tauti on Suomessa hyvin harvinainen. Sairaudet ovat usein monimutkaisia ja monen asian summia, joita aikuistenkin on välillä vaikea ymmärtää. Niinpä nuorena on vielä vaikeampi sisäistää kaikkea tietoa. Sairaudenpelot ovat yleisiä nuorilla, eikä pelon tunteessa ole mitään noloa. Pitkittyessä pelon kanssa eläminen vie kuitenkin voimia ja iloa elämästä.

Oletko kertonut peloistasi kotona? Olisi tärkeää, että saisit pelkojesi käsittelyyn tukea, usein jo pelkkä asian ääneen sanominen helpottaa pelkoja. Jos tuntuu, että kotona asiasta on vaikea jutella, niin voisitko jutella asiasta esim. kouluterveydenhoitajan kanssa? Tai nimettömässä nuorten tukipalvelussa? Tärkeintä olisi, että et nyt jää asian kanssa yksin, joten ota se rohkeasti esille parhaaksi katsomallasi tavalla.

Rohkeutta ja levollista joululomaa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

Toimintatapoja on yhtä monia kuin on perheitäkin. Jotkut perheet eivät sauno ikinä yhdessä, toisissa perheissä nuoret lopettavat saunomisen vanhempiensa kanssa murrosikäisinä, toiset saunovat yhdessä aina. Jos siis yhdessä saunominen ja peseytyminen on teille molemmille täysin luontevaa, ei asiassa ole mitään ihmeellistä.

Kivaa loppuvuotta!

Fressis