Mieli

Menikö tunteisiin? Tunnista tunteitasi – niillä on tärkeä tehtävä

Synnynnäisellä temperamentilla on paljon vaikutusta siihen, miten tunnet. Onneksi tunnetaitoja voi myös treenata. Nappaa vinkit ja kokeile itse!

Menikö tunteisiin? Tunnista tunteitasi – niillä on tärkeä tehtävä

Voi hitto! Nyt meni tunteisiin! Elämä voi välillä olla suoranaista tunteiden myllerrystä. Erityisesti murrosiässä tunteet voivat vaihdella nopeastikin.

Tunteet syntyvät, kun jokin ärsyke, kuten oma ajatus tai jokin ulkopuolinen tapahtuma, aktivoi tunteita käsitteleviä alueita aivoissa.

Tunteiden kokemisen voimakkuus vaihtelee eri tilanteissa, ja moni asia vaikuttaa tunteisiin.

Temperamentti ja kokemukset vaikuttavat

”Synnynnäiset tuntemisen tavat eli temperamentti vaikuttaa siihen, mitä tunnemme ja miten”, kertoo asiantuntija Katri Peräaho MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä.

Temperamentti ratkaisee suhtautumisemme esimerkiksi jännitykseen – onko jännityksen tunne jotain mitä tavoittelemme vai jotain mitä pelkäämme?

Temperamentin lisäksi aiemmat kokemukset vaikuttavat tunteisiin. Aiempi epäonnistuminen voi vaikuttaa tunteisiin, joita koemme myöhemmin vastaavassa tilanteessa.

Tunne ei ole sama kuin mieliala. Tunteet voivat vaihdella nopeastikin, kun taas mieliala on pidempikestoinen olotila.

Myöskään kehon ja mielen yhteyttä ei kannata unohtaa. Tunteet voivat tuntua koko kehossa. Surullisena voi tuntua siltä, että koko keho lamaantuu, iloisena taas olo voi olla kevyt ja energinen.

Tunnetaidot – avain pärjäämiseen

Nuorena tunnetaidot eivät ole vielä kehittyneet, koska elämänkokemusta ei ole kertynyt samalla tavalla kuin aikuisena. Siksi tunteet voivat tuntua haastavilta, vaikeilta ymmärtää ja hallita sekä erityisen voimakkailta – niin hyvässä kuin pahassa.

Avain omien tunteiden kanssa pärjäämiseen on tunnetaidoissa: miten osaa tunnistaa ja sanoittaa omat tunteet.

”Emme voi estää tunteiden tulemista, mutta voimme vaikuttaa siihen, miten reagoimme niihin”, Katri Peräaho toteaa.

Tunnetaidot auttavat meitä myös olemaan empaattisempia eli ymmärtämään muiden tunteita.

MIELI ry:n tunnekartta.

Harjoittele tunnetaitoja näin

Haastava tunne ei tunnu kivalta, mutta siitä voi oppia paljon. Esimerkiksi näin:

Kun haastava tunne nousee pintaan, ota aikalisä. Rentouta hartiat ja keskity hengitykseen. Se auttaa saamaan tilaa tunteen ja toiminnan väliin – ettei toimi tunteen vallassa.

Havainnoi omaa kehoasi: millaisia fyysisiä tuntemuksia tunne aiheuttaa? Sykkiikö sydän lujempaa, hengitätkö nopeammin, jännitätkö lihaksia? Mitä viestiä keho sinulle kertoo, mikä tunne on kyseessä?

Kun olet tunnistanut tunteen, pysähdy miettimään, mistä ja miksi tuo tunne syntyi. Tunteen ymmärtäminen auttaa sinua toimimaan jatkossa entistä paremmin vastaavissa tilanteissa.

Video: Näin kuuntelet kehoasi

Fakta

Puhu tunteista ja näytä ne

  • Haastavista tunteista puhuminen vapauttaa negatiivista energiaa, joka muuten kuormittaisi mieltä ja kehoa.
  • Haastavan tunteen vallassa on vaikeaa puhua, joten pysähdy ensin tutkimaan tunnetta itseksesi kaikessa rauhassa. Sen jälkeen puhu tunteesta avoimesti perheen tai kavereiden kanssa.
  • Myönteisistä tunteista puhuminen helpottaa myös kielteisten tunteiden tunnistamista ja sanoittamista.
  • Jos puhuminen tuntuu vaikealta, sen voi aloittaa nimettömissä verkkopalveluissa. Sen jälkeen puhuminen läheiselle aikuiselle voi tuntua helpommalta.
  • Myös kirjeen tai päiväkirjan kirjoittaminen, maalaaminen tai muu luova keino voi auttaa tunteiden purkamisessa.
  • Muista, että kaikki tunteet ovat sallittuja. Tunteet välittävät meille tärkeitä viestejä siitä, miten voimme ja miten meidän pitäisi toimia.

Tukea ja apua

 

Teksti Maija Koivisto

Katso myös

Mielen vahvistaminen

Mieltä voi treenata, kuten fyysistä kuntoakin. Koska ihmiset ovat kokonaisuuksia, terveelliset elämäntavat ja tasapaino arjen valinnoissa vahvistavat myös mieltä.... Lue lisää

Mitä on mielenterveys?

Mielenterveys on hyvinvoinnin tila, jossa ihminen tuntee itsensä ja tietää omat rajansa. Hyvinvoiva ihminen pystyy selviytymään elämään kuuluvien normaalien... Lue lisää

Empatia ja itsemyötätunto

Jokainen ihminen on yhtä arvokas, ovat jokaisen ulkoiset puitteet millaiset tahansa. Ihminen on kuitenkin niin sopeutunut siihen, että hänet... Lue lisää

Stressin kanssa pärjääminen

“Elämä, raha, opiskelu, ihmissuhteet, harrastukset, asuminen, tulevaisuus…” Lista on pitkä, kun nuorilta kysytään, mikä heitä stressaa. Stressistä, paineista ja... Lue lisää
Mieli

Minäkö muka rageen?

Kiukku on yhtä luonnollista kuin ilo tai suru. Siksi on ok suuttua, kun siltä tuntuu. Tunteiden kanssa on opittava tulla toimeen.

MieliYleinen

Paniikkikohtaus iski: ”Luulin, että kuolen siihen paikkaan”

Anni Rajalahti, 22, tietää, ettei ole ongelmansa kanssa yksin.

Rytmi

Pidä huolta mielestäsi

Mielen hallinnassa on kyse konkreettisista taidoista, joita voi oppia ja harjoitella. Lue viisi vinkkiä, joita lisäämällä omaan elämääsi voit lisätä myös omaa hyvinvointiasi.

MieliYleinen

Vituttaa – näin käännät sen voimavaraksi

Vituttaa vaan niin paljon! Ei hätää: vitutuksen voi hyvin toivottaa tervetulleeksi kylään, muttei asettumaan taloksi.

Tunteet saavat toimimaan – tunnista ne

Tunteet tuntuvat mielessä ja kehossa ja saavat ihmiset toimimaan. Nuoruudessa tunteet tuntuvat kehossa ja mielessä erityisen voimakkaasti ja tämä... Lue lisää
Kysymys & vastaus

Moikka!

Ihastuminen on kyllä mahtava ja energiaa elämään tuova tunne, ihan niin kuin kuvasitkin. Ihastuminen on kuitenkin siitä erikoinen juttu, että sitä ei voi pakottaa tulevaksi. Oikeastaan tuntuu joskus siltä, että mitä kovemmin sitä tunnetta koittaa löytää, niin sitä kauempana se on. Usein ihastuminen tuntuukin tapahtuvan silloin, kun sitä vähiten odottaa. Ehkä silloin, kun on jo vähän antanut periksi, että ei ihastu koskaan.

Ihmiset ovat myös hyvin erilaisia. On sellaisia, jotka ihastuvat joka viikko uuteen ihmiseen, ja sitten sellaisia, joille ihastuminen ei tapahdu niin herkästi. Tarvitaan hyvin erityinen ihminen, jotta ihastumista pääsee tapahtumaan. Sinä taidat kuulua tähän jälkimmäiseen porukkaan, eikä siinä ole mitään väärää, erilaista, tai epänormaalia! Se on vain sinun tapasi olla sinä.

Kun on kovin ihastunut, saattaa siitä ihastuksesta puhua valtavasti. Se voi luonnollisesti ärsyttää, jos oma tilanne on kovin erilainen. Kavereille on ihan ok sanoa, että mahtavaa että oot ihastunut, mutta puhutaanko välillä jostain muusta? Aina kaverit ei huomaa itse, että puhuvat vaan ihastuksista. On siis ihan ok huomauttaa ja kertoa, että se tuntuu kurjalta, kun itse ei ole ihastunut. Odottele kuitenkin vain kärsivällisesti, sillä kun se ihastus sitten tulee kohdalle, se varmasti palkitsee ja huomaat että odottaminen on ollut sen arvoista.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit että poika on snäpissä aika suoraan kertonut ajatuksiaan sinusta ja koittanut kuunnella sinun ja kaverisi yhteistä jutustelua. Kertomasi mukainen käytös saattaa viestiä ihastumisesta, tai ainakin jonkinasteisesta kiinnostumisesta. Pojan tunteita tärkeämpää on kuitenkin se, mitä itse ajattelet tilanteesta? Viestistäsi ei käynyt ilmi oletko itse ihastunut tähän poikaan? Jos et itse ole ihastunut, niin se kannattaa sanoa pojalle suoraan. Voit sanoa tai kirjoittaa esimerkiksi, että kiitos kivoista kommenteista, mutta haluaisin olla kanssasi vain kaveri.

Kerroit, että poika on vasta eronnut tyttöystävästään. Joskus eron jälkeen aletaan nopeasti seurustella uudelleen, jotta pääsisi nopeasti ylitse edellisestä. Tämä ei kuitenkaan aina ole hyvä idea. Seurustelu nimittäin tarjoaa aina mahdollisuuden tutustua myös itseensä. Seurustelun päätyttyä voisi olla hyvä olla hetki yksinään ja pohtia mitä oppi itsestään ja omista tarpeistaan ja mikä johti seurustelun päättymiseen. Näin ollen voisi olla hyvä ajatus, että et ainakaan itse kiirehtisi pojan suhteen mitenkään. Tilanteesta voi tehdä hankalan se, että poika on kaverisi veli. Pojan ihastuminen -ja etenkin jos tunteet ovat molemminpuolisia – saattaa siis vaikuttaa myös teidän kaveruuteenne. Eli voisit myös pohtia, mitä kaverisi mahtaisi tilanteesta ajatella? Voisitko ottaa asian hänen kanssaan esille?

Älä siis kiirehdi nyt mitenkään, vaan voisit seurailla sekä omia tunteitasi, että pojan toimia ihan rauhassa. Jos haluat pohtia näitä asioita vielä lisää, voisit jutella asiasta nimettömänä aikuisen kanssa. Avoimia chatteja voit katsoa täältä: https://www.netari.fi/avoimet-chatit/

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nopea hengästyminen voi johtua pelkästään siitä, että on harrastanut vähän liikuntaa ja kunto on huono. Minkälaiset ovat sinun liikuntatottumuksesi? Jos et pahemmin harrasta liikuntaa tai aktiivisuutesi on muutenkin vähäistä, voi hengästyminen johtua siis huonosta kunnosta. Jos näin on, kannustan sinua pohtimaan ja etsimään itsellesi mieluisia tapoja liikkua, ja lisätä aktiivisuutta päiviisi pikkuhiljaa, niin kuntokin kasvaa 😊 Fressiksen Liike-kanavalta voit käydä hakemassa vinkkejä liikuntaan.

Jos nopea hengästyminen on sinulle uutta ja tullut yhtäkkiä, tai koet vähäisessäkin rasituksessa kovaa hengenahdistusta, kannattaa asiaa ehkä käydä selvittelemässä lääkärin vastaanotolla.

Kysyit myös, oletko ylipainoinen. Et kuitenkaan kerro ikääsi. Nuorilla etenkin murrosiässä keho on vielä muuttuvassa tilassa. Nuorille onkin vaikea asettaa mitään tarkkaa normaalipainoa, kun pituuden ja painon suhde on vasta tasoittumassa. Pelkästään mittojesi perusteella eli painoindeksisi mukaan kyseessä on lievä ylipaino. Mittarit ovat kuitenkin vain suuntaa antavia, eivätkä yleensä kerro esimerkiksi hyvinvoinnista mitään. Pieni pyöreys ei ole haitallista, ja vaakaa parempi mittari on aina oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä se, että viihtyy kehossaan. Normaalin kasvun ja kehityksen sekä yleisen hyvinvointisi kannalta sinun kannattaa vaa’an lukemien seuraamisen sijaan panostaa terveelliseen ja säännölliseen syömiseen, riittävään aktiivisuuteen ja liikuntaan sekä hyvään nukkumiseen.😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Pohdit ilmeisesti syitä kuvailemillesi oireille. Jatkuva levottomuus ja unen puute voivat olla merkkejä stressistä. Stressi voi vaikuttaa ruokahaluun ja yksi stressin aiheuttamista fyysisistä oireista on hikoilu. Minkälainen sinun tilanteesi on, koetko että sinulla on stressiä tai huolia?

Hikoilu on kuitenkin myös ihan täysin normaali ilmiö, ja jotkut hikoilevat luonnostaan enemmän kuin toiset. Jatkuva nälkä voi myös johtua yksinkertaisesti siitä, että säännöllinenkin ruoka on yksipuolista tai ravintoköyhää. Syöthän monipuolisesti, terveellisesti ja riittävästi?

On hankala arvioida tilannettasi tietämättä arjestasi, elintavoistasi tai terveydentilastasi enempää. Jatkuva levottomuus ja huono nukkuminen ovat kuitenkin asioita, jotka on syytä selvittää. Jos olet koululainen tai opiskelija, kouluterveydenhuollosta saat helpoiten tukea.

Voisit tutustua myös Sekasin-chattiin. Siellä voit keskustella mieltäsi askarruttavasta kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät järjestöjen ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset, jotka välittävät sinusta ja siitä mitä sinulle kuuluu.

Tsemppiä loppusyksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Harmi, ettet ole löytänyt kofeiinia tai energiajuomia koskevia sisältöjämme. Puhumme kofeiinista ja energiajuomista esimerkiksi Ruoka -teeman alla sekä energiajuomia ja jaksamista koskevissa artikkelissamme. Olemme myös vastanneet täällä Kysy asiantuntijalta -palstalla energiajuomia koskevaan kysymykseen. Käy ihmeessä lukemassa 😉

Mukavaa loppusyksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Toimintatapoja on yhtä monia kuin on perheitäkin. Jotkut perheet eivät sauno ikinä yhdessä, toisissa perheissä nuoret lopettavat saunomisen vanhempiensa kanssa murrosikäisinä, toiset saunovat yhdessä aina.

Erektio voi tulla monestakin syystä, eikä sen tulemiseen voi aina vaikuttaa. Erektion voi tällöin antaa vain olla, se menee kyllä pois. Tällaiset tilanteet eivät ole ilmeisesti aiheuttaneet teille sen suurempaa hämmennystä tai kiusaantumista, mikä on tietysti hyvä asia. Jos asia hämmentää, kannattaa siitä keskustella.

Penis tulee pestä esinahan alta peseytymisen yhteydessä, ja jos sinulle on ok, että äitisi saattaa sen nähdä, ei siinä mitään. Jos koet, että haluaisit enemmän yksityisyyttä, voit varmasti sanoa siitä äidillesi.

Eli jos yhdessä saunominen ja peseytyminen on teille molemmille täysin luontevaa, ei asiassa ole mitään ihmeellistä.

Mukavaa syksyä!

Fressis