Mieli

Menikö tunteisiin? Tunnista tunteitasi – niillä on tärkeä tehtävä

Synnynnäisellä temperamentilla on paljon vaikutusta siihen, miten tunnet. Onneksi tunnetaitoja voi myös treenata. Nappaa vinkit ja kokeile itse!

Menikö tunteisiin? Tunnista tunteitasi – niillä on tärkeä tehtävä

Voi hitto! Nyt meni tunteisiin! Elämä voi välillä olla suoranaista tunteiden myllerrystä. Erityisesti murrosiässä tunteet voivat vaihdella nopeastikin.

Tunteet syntyvät, kun jokin ärsyke, kuten oma ajatus tai jokin ulkopuolinen tapahtuma, aktivoi tunteita käsitteleviä alueita aivoissa.

Tunteiden kokemisen voimakkuus vaihtelee eri tilanteissa, ja moni asia vaikuttaa tunteisiin.

Temperamentti ja kokemukset vaikuttavat

”Synnynnäiset tuntemisen tavat eli temperamentti vaikuttaa siihen, mitä tunnemme ja miten”, kertoo asiantuntija Katri Peräaho MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä.

Temperamentti ratkaisee suhtautumisemme esimerkiksi jännitykseen – onko jännityksen tunne jotain mitä tavoittelemme vai jotain mitä pelkäämme?

Temperamentin lisäksi aiemmat kokemukset vaikuttavat tunteisiin. Aiempi epäonnistuminen voi vaikuttaa tunteisiin, joita koemme myöhemmin vastaavassa tilanteessa.

Tunne ei ole sama kuin mieliala. Tunteet voivat vaihdella nopeastikin, kun taas mieliala on pidempikestoinen olotila.

Myöskään kehon ja mielen yhteyttä ei kannata unohtaa. Tunteet voivat tuntua koko kehossa. Surullisena voi tuntua siltä, että koko keho lamaantuu, iloisena taas olo voi olla kevyt ja energinen.

Tunnetaidot – avain pärjäämiseen

Nuorena tunnetaidot eivät ole vielä kehittyneet, koska elämänkokemusta ei ole kertynyt samalla tavalla kuin aikuisena. Siksi tunteet voivat tuntua haastavilta, vaikeilta ymmärtää ja hallita sekä erityisen voimakkailta – niin hyvässä kuin pahassa.

Avain omien tunteiden kanssa pärjäämiseen on tunnetaidoissa: miten osaa tunnistaa ja sanoittaa omat tunteet.

”Emme voi estää tunteiden tulemista, mutta voimme vaikuttaa siihen, miten reagoimme niihin”, Katri Peräaho toteaa.

Tunnetaidot auttavat meitä myös olemaan empaattisempia eli ymmärtämään muiden tunteita.

MIELI ry:n tunnekartta.

Harjoittele tunnetaitoja näin

Haastava tunne ei tunnu kivalta, mutta siitä voi oppia paljon. Esimerkiksi näin:

Kun haastava tunne nousee pintaan, ota aikalisä. Rentouta hartiat ja keskity hengitykseen. Se auttaa saamaan tilaa tunteen ja toiminnan väliin – ettei toimi tunteen vallassa.

Havainnoi omaa kehoasi: millaisia fyysisiä tuntemuksia tunne aiheuttaa? Sykkiikö sydän lujempaa, hengitätkö nopeammin, jännitätkö lihaksia? Mitä viestiä keho sinulle kertoo, mikä tunne on kyseessä?

Kun olet tunnistanut tunteen, pysähdy miettimään, mistä ja miksi tuo tunne syntyi. Tunteen ymmärtäminen auttaa sinua toimimaan jatkossa entistä paremmin vastaavissa tilanteissa.

Video: Näin kuuntelet kehoasi

Fakta

Puhu tunteista ja näytä ne

  • Haastavista tunteista puhuminen vapauttaa negatiivista energiaa, joka muuten kuormittaisi mieltä ja kehoa.
  • Haastavan tunteen vallassa on vaikeaa puhua, joten pysähdy ensin tutkimaan tunnetta itseksesi kaikessa rauhassa. Sen jälkeen puhu tunteesta avoimesti perheen tai kavereiden kanssa.
  • Myönteisistä tunteista puhuminen helpottaa myös kielteisten tunteiden tunnistamista ja sanoittamista.
  • Jos puhuminen tuntuu vaikealta, sen voi aloittaa nimettömissä verkkopalveluissa. Sen jälkeen puhuminen läheiselle aikuiselle voi tuntua helpommalta.
  • Myös kirjeen tai päiväkirjan kirjoittaminen, maalaaminen tai muu luova keino voi auttaa tunteiden purkamisessa.
  • Muista, että kaikki tunteet ovat sallittuja. Tunteet välittävät meille tärkeitä viestejä siitä, miten voimme ja miten meidän pitäisi toimia.

Tukea ja apua

 

Teksti Maija Koivisto

Katso myös

Mielen vahvistaminen

Mieltä voi treenata, kuten fyysistä kuntoakin. Koska ihmiset ovat kokonaisuuksia, terveelliset elämäntavat ja tasapaino arjen valinnoissa vahvistavat myös mieltä.... Lue lisää

Mitä on mielenterveys?

Mielenterveys on hyvinvoinnin tila, jossa ihminen tuntee itsensä ja tietää omat rajansa. Hyvinvoiva ihminen pystyy selviytymään elämään kuuluvien normaalien... Lue lisää

Empatia ja itsemyötätunto

Jokainen ihminen on yhtä arvokas, ovat jokaisen ulkoiset puitteet millaiset tahansa. Ihminen on kuitenkin niin sopeutunut siihen, että hänet... Lue lisää

Stressin kanssa pärjääminen

“Elämä, raha, opiskelu, ihmissuhteet, harrastukset, asuminen, tulevaisuus…” Lista on pitkä, kun nuorilta kysytään, mikä heitä stressaa. Stressistä, paineista ja... Lue lisää
Mieli

Minäkö muka rageen?

Kiukku on yhtä luonnollista kuin ilo tai suru. Siksi on ok suuttua, kun siltä tuntuu. Tunteiden kanssa on opittava tulla toimeen.

MieliYleinen

Paniikkikohtaus iski: ”Luulin, että kuolen siihen paikkaan”

Anni Rajalahti, 22, tietää, ettei ole ongelmansa kanssa yksin.

Rytmi

Pidä huolta mielestäsi

Mielen hallinnassa on kyse konkreettisista taidoista, joita voi oppia ja harjoitella. Lue viisi vinkkiä, joita lisäämällä omaan elämääsi voit lisätä myös omaa hyvinvointiasi.

MieliYleinen

Vituttaa – näin käännät sen voimavaraksi

Vituttaa vaan niin paljon! Ei hätää: vitutuksen voi hyvin toivottaa tervetulleeksi kylään, muttei asettumaan taloksi.

Tunteet saavat toimimaan – tunnista ne

Tunteet tuntuvat mielessä ja kehossa ja saavat ihmiset toimimaan. Nuoruudessa tunteet tuntuvat kehossa ja mielessä erityisen voimakkaasti ja tämä... Lue lisää
Kysymys & vastaus

Moikka!

Onpa tosi kiva kuulla, että olet saanut lisää itseluottamusta ja rohkaistunut sen myötä kertomaan ihastuksestasi 🙂 Se on tosi rohkeaa!

Ihastuminen on tunne, joka monesti pistää myös ”kielen solmuun”. Tällöin ei oikein tiedä, mitä ja milloin pitäisi sanoa. Ihastuksesta kertomiseen ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa tai oikeaa aikaa. Kerroit, että olet ajatellut lähestyä ihastustasi viestillä. Viestin lähettäminen voi olla hyvä tapa, sillä se antaa toiselle hieman aikaa miettiä, millaisia tunteita kertomasi hänessä herättää. Voit vaikka viestillä ensin kysellä kuulumisia ja kertoa sen jälkeen ihastuksellesi mitä häntä kohtaan tunnet. Voit myös pohtia, millainen viesti sinusta itsestäsi olisi kiva saada.

Mikäli tunteesi eivät saisi vastakaikua, muistathan, ettei vika ole sinussa. Lähes jokainen tulee jossain vaiheessa elämää torjutuksi, koska aina tunteet ja toiveet eivät kohtaa. Parhaimmassa tapauksessa ihastus on kuitenkin molemminpuolista. Ja jos näin ei ole, niin saitpa sen ainakin selville, ja voit olla tosi ylpeä itsestäsi, kun rohkaistuit kertomaan omista tunteistasi.

Kaikkea hyvää sinulla jatkoon! 😊

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi! Kerrot, että sinulla on syömishäiriö ja olet laihtunut vuodentakaisesta painostasi. On hyvä asia, että pystyt kertomaan sairastavasi syömishäiriötä. Sen myöntäminen on jo iso askel häiriön voittamisessa.

Syömishäiriön oireina on vääristynyt ja vaikea suhtautuminen omaan painoon, kehonkuvaan ja syömiseen. Omaa painoa halutaan kontrolloida ja lihomisen pelko voi olla suuri. Oma keho nähdään todellista suurempana ja omaa kehoa on vaikea hyväksyä. Syöminen voi aiheuttaa syyllisyyttä ja ahdistusta. Syömisen jälkeen voi tulla tarve oksentaa, liikkua runsaasti tai tehdä jotain muuta, jolla voi kompensoida ruoasta saatua energiaa.

Pelkäät kovasti lihomista, vaikka olet laihtunut ja olet normaalipainoinen. Sinulla kuulostaa olevan edelleen syömishäiriön oireita ja hyötyisit varmasti ammattilaisen avusta. Jos sinulla ei ole tällä hetkellä hoitokontaktia syömishäiriön vuoksi, voisit käydä juttelemassa tilanteestasi esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Olisi tärkeää, että terveydenhuollon ammattilainen arvioi tilannettasi ja voitte miettiä, miten sinua voisi auttaa, jotta paranet ja voit paremmin. Jos sinulla on olemassa oleva hoitokontakti, sinun kannattaa keskustella painoon liittyvistä asioista sinua hoitavien ammattilaisten kanssa. Jos kärsii syömishäiriöstä, olisi tärkeää opetella joustavaa ja rentoa ruokailua sekä suhtautumista omaan kehoon. Tämä voi kuulostaa ahdistavalta ja jopa mahdottomalta, mutta hyvän hoidon ja ajan kanssa, syömishäiriö on mahdollista voittaa.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei!

Uteliaisuus seksuaalista materiaalia kohtaan kuuluu nuoren seksuaaliseen kasvuun ja kehitykseen. On siis hyvin luonnollista, että nuorelle tulee tarve katsoa pornoa. Jos porno kuitenkin herättää epämiellyttäviä tunteita ja ajatuksia, on tärkeää, että saat tukea niihin.

Kerrot tuntevasi syyllisyyttä ja haluavasi eroon tästä tunteesta. Kaikki tunteet, myös epämiellyttäviksi koetut tunteet, ovat tärkeitä ja osa meitä, eikä niitä saa poistettua itsestään. Tunteita voi kuitenkin oppia säätelemään, niin ettei ne aiheuta pitkäaikaista kärsimystä. Nuori tarvitsee usein turvallisen aikuisen, jonka kanssa keskustella seksuaalisuudesta ja oppia kohtaamaan erilaisia tunteita. Kehen sinä voisit turvautua? Kenelle voisit kertoa kokemuksestasi ja pornon aiheuttamista tunteista?

Mikäli et halua puhua kenellekään läheiselle ihmiselle, voit hakeutua keskustelemaan seksuaalisuudesta esimerkiksi koulun terveydenhoitajalle. Voit myös jutella luottamuksellisesti sinua mietityttävistä asioista Väestöliiton seksuaalineuvontachatissa tai ottaa yhteyttä Sexpon maksuttomaan neuvontapuhelimeen. Tärkeää olisi, ettet jäisi tunteen ja kokemuksen kanssa yksin.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

Sinun iässäsi tapahtuu paljon psyykkiseen ja fyysiseen kasvuun liittyviä asioita, jotka vievät voimia jo itsessään. Kun siihen päälle lisätään vielä kuluneen vuoden mukanaan tuomat muutokset ja epävarmuudet, sekä huolet omasta seksuaalisesta suuntautumisesta, kavereista ja tulehtuneet välit perheeseen, niin ei ihme, että olosi on voimaton.

Kun voimavarat ovat vähissä, voi olla hyvin vaikea löytää motivaatiota pitää itsestään huolta. Mitä pidempään kaikkea tätä huolta kannattelee omilla harteilla, sitä painavammaksi se kuitenkin muuttuu. Mitään taikakonstia tilanteen paremmaksi muuttamiseksi ei ole, mutta se mikä on varmaa, on se, että tarvitset nyt tukea tämän kaiken kannatteluun. Yksin sinun ei tarvitse, eikä kuulu jaksaa. Kuten itse viestissäsikin kirjoitit, asioista ulkopuoliselle avautuminen usein helpottaa oloa. Parhaiten sinua voisi auttaa koulun terveydenhoitaja. Voisitko ajatella käyväsi juttelemassa hänen kanssaan? Jos oikeiden sanojen löytäminen on vaikeaa, voit näyttää tämän kirjoittamasi viestin. Olet siinä avannut todella hyvin kaikkea sitä, mikä sinulle aiheuttaa nyt kuormaa. Olet jo sen ikäinen, että automaattisesti terveydenhoitaja ei ota yhteyttä vanhempiisi, vaan hänellä on velvollisuus pohtia mikä on sinun vointisi kannalta parasta. Paljon pystytään tekemään myös ilman, että vanhempien tarvitsee tietää ja terveydenhoitajalle on hyvä alkuun avata pelkosi liittyen siihen, että vanhempasi saavat tietää.

Jos terveydenhoitajalle puhuminen ei tunnu hyvältä, voit ottaa myös yhteyttä nimettömänä nuorille tarkoitettuun chat-palveluun (Esim. sekasin.fi). Ulkopuolisen kanssa voi lähteä pohtimaan sitä, mikä on se ensimmäinen pieni askel, jolla omaa oloa saisi pikkuhiljaa paremmaksi. Yksin näitä vastauksia voi olla väsyneenä hankala löytää ja kun saat jaettua taakkaa, huomaat kyllä pian, että elämässä on itseasiassa aika paljon hyvääkin. Tämän tilanteen ei siis tarvitse olla sinun tulevaisuutesi, vaan apua vastaanottamalla voit taas nauttia ja iloita elämästä. Rohkeutta avun hakemiseen, sinä ansaitset voida hyvin.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Ystäväsi tupakointi ja nuuskan käyttö on ihan aiheellinen huoli. Niiden käyttö on kaikin puolin haitallista terveydelle. Jos ystäväsi on kanssasi samaa ikäluokkaa, on hän todennäköisesti ehtinyt käyttää tupakkaa ja nuuskaa vielä melko vähän aikaa. Siksi olisikin erittäin hyvä hetki kannustaa ja tsempata häntä lopettamaan käyttö. Mitä vähemmän aikaa tupakkaa tai nuuskaa on ehtinyt käyttää, sitä helpommin niistä pääsee myös eroon.

Päätös lopettaa tupakointi tai nuuskaaminen lähtee aina itsestä, mutta kavereiden tuki ja tsemppaaminen voi olla isona apuna tässä. Yleensä toisen toruminen tai haitoista ”paasaaminen” ei oikein innosta lopettamaan. Sen sijaan tupakoinnin tai nuuskaamisen käytön lopettamisen hyötyjen pohtiminen yhdessä voi herättää ihan uusia ajatuksia. Voit myös ihan hyvin sanoa suoraan kaverillesi, että olet huolissasi hänen terveydestään. Voit myös vinkata kaverillesi ihan uudesta ja ilmaisesta Erovirasto-sovelluksesta, joka tukee tupakoinnin tai nuuskan käytön lopettamisessa.

On hienoa, että huolehdit kaverisi terveydestä. On kuitenkin hyvä muistaa, että emme aina voi vaikuttaa siihen, mitä toinen tekee. Parhaiten voit tukea häntä kannustamalla lopettamaan ja ihan vaan olemalla hänen ystävänsä 😊

Kivaa kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

Oman tilan merkitys korostuu nuoruudessa. Harmillisesti kaikki vanhemmat eivät tätä kuitenkaan aina ymmärrä, tai muista millaista oli itse olla nuori. Itsetyydytyksestä ei varmastikaan ole helppo puhua äidin kanssa, mutta äitisi käytös ei saisi estää sinua tekemästä itsellesi mieluisia asioita. Itsetyydytys on myös tärkeä tapa tutustua omaan kroppaan ja siihen minkälainen kosketus tuntuu hyvälle ja mikä ei, eli unohtaa sitä ei kannata.

Voisitko sanoa äidillesi, että kaipaat välillä omaa tilaa, kertomatta sen tarkemmin mitä haluat tehdä? Voisithan itsetyydytyksen sijaan vaikka tehdä läksyjä tai jutella kaverin kanssa – ei äitisi tarvitse tietää mitä oikeasti teet. Voisiko oveen ripustaa lapun, jossa on pyyntö koputtamisesta, tai jossa lukee, jos ei saa häiritä? Voit myös aloittaa keskustelun kysymällä äidiltäsi miksi hän käy niin usein huoneessasi. Voi olla, että hänellä on jokin syy, josta voitte sitten keskustella, tai jos hänellä ei ole syytä, niin voit pyytää häntä lopettamaan. Sinun ei tarvitse kertoa itsetyydytyksestä, sillä se on sinun yksityinen asiasi, eikä kuulu äidillesi. Lukottomassa ovessa on aina riski, että joku kävelee sisään, etenkin jos ei ole sovittu yhdessä pelisäännöistä, kuten koputtamisesta tai häiriöttömistä illoista. Olisiko itsetyydytystä mahdollista joskus kokeilla vaikka suihkussa?

Jokaisella on oikeus omaan rauhaan ja tilaan, myös silloin kun asuu kotona. Ota asia siis rohkeasti esille äitisi kanssa. Se voi tuntua vaikealta, mutta palkitsee varmasti, ja mitään pahaa tilanteesta tuskin voi seurata. Tsemppiä sinulle!

Fressis