Tupakoinnilla ei ole riskirajaa, toisin sanoen kaikki tupakointi on haitallista. On hyvin vaikea vetää rajaa siihen, mikä määrä tupakkaa aiheuttaa pysyviä haittoja. Vaikka yhden askin polttamisesta tuskin vielä tulee pysyviä haittoja, vaarana on, että riippuvuuden vuoksi tupakointi jatkuu, jolloin terveydelliset haitatkin lisääntyvät. Tämän vuoksi tupakointi kannattaa lopettaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Lisätietoa tupakoinnin haitoista ja lopettamisesta saat Fressiksen tietopankista saat lisätietoa tupakoinnin haitoista ja lopettamisesta.

Nuuskan käyttö tosiaan näkyy ensimmäisenä suussa. On kuitenkin hyvin yksilöllistä, millaisista määristä nuuskan käyttöä jää näkyviä jälkiä.

Joka tapauksessa on tärkeää, että käyt hammaslääkärin tarkastuksessa. Voit hyvin ottaa nuuskan käytön puheeksi hammaslääkärisi kanssa. Häneltä voit saada luotettavaa tietoa nuuskan vaikutuksista ja tukea käytön lopettamiseen. Lisätietoa nuuskasta löydät Fressiksen sivuilla olevasta tietopankista.

Jokainen kehittyy ja kasvaa sekä seksuaalisesti että fyysisesti omaan tahtiin. Osa nuorista on valmiita seksiin aiemmin, osa tarvitsee enemmän aikaa. Onkin tärkeää, että jokainen nuori pohtii tätä asiaa omasta näkökulmasta.

On hyvin luonnollista, että seksi alkaa kiinnostamaan 14 – vuotiaana. Seksin pariin ei kuitenkaan kannata kiirehtiä. Kehon sekä mielen tulee olla valmis ennen kuin aloittaa seksielämän. Ensin kannattaa tutustua rauhassa itseensä ja omaan kehoon.

On myös tärkeää, että suhde kumppaniin on luottamuksellinen ja turvallinen. Myös ehkäisyasiat tulisi olla mietittynä valmiiksi.

Lisää seksistä ja seksuaalisuudesta voit lukea Väestöliiton sivuilta.

Lue myös artikkelit Seksin aloituksen aika sekä 10 harhaluuloa seksistä, seurustelusta  ja säätämisestä.

Liha on hyvä proteiinin ja raudan lähde ja siitä saa myös tärkeitä B-vitamiineja. Toisaalta lihassa on epäterveellisempää tyydyttynyttä eläinrasvaa ja etenkin valmiit lihatuotteet voivat sisältää paljon suolaa.

Nykyisin suositellaan välttämään runsasta lihan käyttöä. Runsaaseen punaisen lihan käyttöön liittyy myös suurentunut syöpäriski. Suositeltu määrä lihaa on alle 500 g viikossa. Lihatuotteissa on hyvä suosia vähärasvaisia ja suolattomia vaihtoehtoja.

Lihan käyttöä omassa ruokavaliossa ei tarvitse siis lopettaa kokonaan, mutta sen kohtuullinen käyttö on terveellinen sekä samalla ekologinen ratkaisu. Korvaamalla punainen liha erilaisilla kasviproteiineilla (esim. herneet, pavut, linssit), kalalla tai kanalla omaan ruokavalioon saa myös mukavaa vaihtelua!

Maito ja maitovalmisteet ovat hyvä proteiinin, kalsiumin, jodin ja useiden vitamiinien lähde. Puoli litraa nestemäisiä maitovalmisteita ja muutama viipale juustoa päivittäin kattaa elimistön kalsiumin tarpeen.

Maidolla ei ole terveydelle haitallisia vaikutuksia, mutta maitotuotteet on tärkeää valita rasvattomina tai vähärasvaisina. Halutessaan maidon ja maitovalmisteet voi korvata kasviperäisillä elintarvikkeilla, joihin on lisätty kalsiumia ja D-vitamiinia (soijajuoma, kaurajuoma, monenlaiset jogurttia vastaavat kauratuotteet jne).

Janojuomana paras vaihtoehto on vesi.