RytmiYleinen

Kesätyömme Fressiksellä

Meillä Fressiksessä on ollut neljä nuorta kesätyöntekijää kahden viikon ajan. Lue artikkelista millaista heillä oli!

Kesätyömme Fressiksellä

Kesätyön aloitus ja Fressikseen tutustuminen 

Olemme työskennelleet Fressiksellä kaksi viikkoa, ja kesätyöjaksomme on nyt päättynyt. Pääsimme tutustumaan uusiin ihmisiin ja teimme monipuolisia työtehtäviä eri työkavereiden kanssa. Kahtena ensimmäisenä työpäivänä olimme toimistolla Helsingin Unioninkadulla. Ensimmäiset päivät olivat suurimmaksi osaksi tutustumista työkavereihin ja perehtymistä työtehtäviin, joita teimme paljon myös etätyöskentelynäEkojen päivien aikana teimme haastattelukysymyksiä liittyen syöpään sekä suunnittelimme sisällön tuottamista Instagramiin. Kolmannesta työpäivästä lähtien olimme loppuviikon etätöissä kotona. Loppuviikkoon sisältyi syöpähaastattelu, Fressiksen sisältöön tutustumista ja sen ideointia, sekä haastattelu nuorten urheilijoiden nuuskan käytöstä. Ensimmäisestä viikosta meille jäi hyvät fiilikset ja jäimme innolla odottamaan seuraavaa työviikkoa. 

Toinen työviikkomme

Toisen työviikkomme aloitimme taas toimistolla. Maanantain aikana meidän oli tarkoitus pitää tumppitalkoot Maailman ympäristöpäivän kunniaksi, mutta sateen vuoksi se siirtyi loppuviikolle. Sen sijasta testasimme ja arvioimme Tarmo-terveyspeliä, sekä pidimme kesäkumiarvonnan Fressiksen Instagram-storyssa. Seuraavana päivänä siirryimme taas etätöihin ja arvoimme kesäkumiarvonnan voittajan. Näiden kolmen etätyöpäivän aikana työstimme pareittain edellisenä viikkona tekemämme urheilu ja nuuska –haastattelun pohjalta artikkeleita, arvioimme Fressiksen sisältöjä, sekä teimme tulevaa sisältöä Instagramiin. Viimeisenä työpäivänämme olimme toimistolla, ja saimme koirasta uuden työkaverin. Aloitimme kirjoittamaan tätä artikkelia, ja loppupäivästä oli luvassa läksiäiset työkaverien kanssa sekä tumppitalkoot.

Työskentelymme sosiaalisen median parissa

Työhömme sisältyi paljon somettamista Fressiksen Instagram-storyyn. Teimme sinne esimerkiksi kyselyitä, vinkkejä, päivityksiä työpäivistämme ja vastailimme meille lähetettyihin kysymyksiin. Meillä kaikilla oli kaksi omaa

somevastuupäivää kesätyöjakson aikana, joina vastuuhenkilö päivitti Instagramia omien ideoidensa pohjalta. Sosiaalisesta mediasta katsoimme myös vaikuttajien tekemiä yhteistyövideoita Fressiksen kanssa, jotta pystyimme kehittelemään ideoita tulevaisuutta varten.

Fiiliksiämme kesätyöjaksosta

Kesätyömme Fressiksellä oli kivaa, koska tutustuimme uusiin ihmisiin, saimme lisää työkokemusta ja pääsimme tekemään mielenkiintoisia työtehtäviä. Opimme paljon uutta terveyden edistämiseen liittyvistä asioista sekä erilaisista työskentelytavoista. Etätyö oli meille uusi juttu, mutta se sujui hyvin. Pääsimme nopeasti kiinni työskentelyn rytmiin ja uusiin tapoihin toimia. Meille jäi tosi hyvät fiilikset koko työjaksosta. Työskentelimme yksin, pareittain ja ryhmässä, joka toi vaihtelevuutta työhön. Työskentely etänä tapahtui Teams-palvelun avulla, jossa pidimme yhteisiä kokouksia, jotta pystyimme pitää yhteyttä myös toisiimme. Parhaiten mieleemme jäi somettaminen ja molemmat pitämämme haastattelut. Nyt meillä on arvokasta työkokemusta tulevaisuutta varten.

Aurinkoa kesäänne toivottelee,

Miisa, Seni, Saku ja Emilia

Katso myös

Kysymys
Rytmi
Väsyy Uneen ja nukahtamiseen liittyvät haasteet Miksi kotipäiviä edeltävinä iltoina nukahdan ongelmitta(noin klo 23), mutta en millään saa unta ennen klo 01-03 silloin kun on joku meno tiedossa seuraavalle päivälle?...
Fressis

Hei ja kiitos viestistäsi.

Kertomasi kuulostaa tosiaan siltä, että jokin poikkeama tulevassa päivässä – vaikka pienikin – aiheuttaa huolta tai hermoilua, ehkä epävarmuuttakin, ja tämä puolestaan voi johtaa levottomaan oloon nukkumaan mennessä ja uni ei tule. Tunnistatko levottomuutta tai hermoilua? Se voi olla myös hyvin huomaamatonta ja alitajuntaista.

Levottomuutta voi rauhoittaa erilaisilla konsteilla. Ensin olisi hyvä pyrkiä tunnistamaan, mikä tulevassa päivässä aiheuttaa stressiä. Esimerkiksi puhelinsoitossa voi huolettaa se, että muistaa ylipäänsä soittaa, tai osaako sanoa oikeat asiat. Tällaisessa tilanteessa voit varautua kirjaamalla jo etukäteen ylös asioita, joita haluat puhelussa kertoa, tai asettamalla muistutuksen aamulle, että et unohda soittoa. Tällainen ennakointi voi poistaa levottomuutta monissa muissakin tilanteissa.

Toisena konstina on ns. huolihetki. Eli hetki, jonka tietoisesti varaat mielessä pyöriville asioille ja jonka aikana kirjaat nämä asiat ylös. Silloin ne ovat pois mielen päältä ja niihin voi tarvittaessa palata aamulla. Hyvä uni rakastaa myös säännöllisyyttä. Esimerkiksi reissut pois kotoa sotkevat herkästi rutiineja ja samalla myös unta. Siksi reissuissakin olisi hyvä pyrkiä pitämään kiinni unta tukevista rutiineista, kuten säännöllisestä nukkumaanmenoajasta, tai iltarituaaleista, kuten puhelimen selailun lopettamisesta vähintään tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Yllä mainittujen vinkkien lisäksi on olemassa monia muita vinkkejä, jotka tukevat ihan joka päiväistä unen tuloa, mutta joihin on hyvä kiinnittää erityistä huomiota silloin jos tiedät, että tulevina päivinä on asioita joiden pelkäät vaikuttavan uneen. Näitä konsteja löydät täältä. Kokeile rakentaa omat iltarituaalit näiden vinkkien pohjalta ja mikäli et huomaa muutosta muutamien viikkojen aikana, voi olla hyvä käydä juttelemassa asiasta vielä oman kunnan/oppilaitoksen/työterveyden terveydenhoitajan kanssa.

Levollista vuoden alkua!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
RytmiYleinen
Poikanen Kuinka voisin laihduttaa terveellisesti? Hei olen 2kuukauden päästä 13v ja minulla olisi kysymys. Haluaisin tietää miten voisin laihduttaa terveellisesti omaan ikääni verrattuna. Olen tällä hetkellä 155cm ja 79kg...
Fressis

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Alkuun on tosi hienoa kuulla, että koet itsesi hyväkuntoiseksi 😊 Se on tosi tärkeää arjessa jaksamisen kannalta.

Nuoruudessa kehossa tapahtuu paljon muutoksia. Painon lisääntyminen murrosiässä on hyvin tavallista, kun kehon rasvakoostumus muuttuu. Lisäksi saatat todennäköisesti vielä kasvaa pituutta. Kehosi kehitys on siis vielä kesken ja kehonkoostumuksessasi voi tapahtua vielä paljonkin muutoksia kehityksen edetessä.

Kerroit, että olit yrittänyt laihduttaa, mutta tästä oli seurannut päänsärkyjä ja väsymystä. Nämä oireet ovat voineet johtua esimerkiksi siitä, että olet saanut liian niukasti energiaa. Lähtökohtaisesti onkin hyvä muistaa, ettei laihduttaminen ole pääsääntöisesti hyväksi kasvavalle nuorelle. Laihduttamisen sijaan kannattaa panostaa terveellisiin elintapoihin pitkällä aikavälillä.

Säännöllinen ja monipuolinen syöminen on yksi terveyden ja hyvinvoinnin kulmakivistä. Kasvavan nuoren olisi hyvä syödä säännöllisesti ja monipuolisesti 5 kertaa päivässä. Kun ruokailurytmi on säännöllinen, ei tule myöskään tarvetta täyttää mahaa esimerkiksi herkuilla. Herkkuhetkillekin on toki paikkansa, eikä ruokailun suhteen pidä olla liian ehdoton.

Hyvinvoinnin kannalta tärkeää on myös riittävä liikkuminen. Kerroitkin, että olet hyväkuntoinen ja esimerkiksi juoksu sujuu mukavasti. Onkohan sinulla kenties jo jokin mukava liikunnallinen harrastus? Harrastamisen lisäksi arjessa voi liikkua monella tapaa, esimerkiksi kävelemällä/pyöräilemällä koulumatkat. Lasten ja nuorten liikkumissuositusten mukaan olisi hyvä liikkua reippaasti ja rasittavasti vähintään tunti päivässä. Myös unella ja levolla on tärkeä merkitys hyvinvoinnille. Nukuthan siis riittävästi?

Suosittelen siis keskittymään terveellisiin ja säännöllisiin elintapoihin sekä sellaisiin arjen rutiineihin, jotka tuottavat sinulle hyvää mieltä ja tukevat jaksamistasi. Vinkkejä näihin aiheisiin liittyen löydät Fressiksen tietopankista.

Jos painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on niistä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Hänen kanssaan voitte yhdessä keskustella kehityksestäsi ja häneltä voit saada tarvittaessa myös vinkkejä esimerkiksi syömiseen liittyen.

Mukavaa loppuvuotta!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
RytmiYleinen
Juu Paino ja pituus eivät kerro paljoakaan terveydestä Oon 14-vuotias poika painan 93-94kg ja pituus on 186cm, olenko ylipainoinen?
Fressis

Hei nimimerkki ”Juu” – ja kiitos viestistäsi!

Kysyt, oletko ylipainoinen. Valitettavasti kysymykseen on vaikea vastata sinua tapaamatta. On kuitenkin selvää, että paino ja pituus itsessään eivät vielä kerro paljoakaan terveydestäsi, eikä etenkään siitä, miltä sinusta itsestäsi tuntuu omassa kehossasi. Jos antamistasi mitoista laskee painoindeksin, saa vastauksen:  ”Ikäisekseen pitkillä ja lihaksikkailla lapsilla painoindeksi saattaa olla yli 25, vaikka rasvaprosentti on normaali. Jos näin ei ole, lapsi on todennäköisesti ylipainoinen. Painoindeksiä on syytä seurata kerran kuussa, ettei se enää nouse.”

Tämä tarkoittaa siis sitä, että painoindeksisi on korkeahko. Mutta kuten alussa sanoin, paino ja pituus yksin eivät vielä kerro paljoakaan terveydestäsi, eikä myöskään kehon koostumuksestasi. Siksi en keskittyisi siihen, mitä niillä laskettu painoindeksin lukema kertoo. Murrosikäisen nuoren kohdalla sopivaa painoa on muutenkin vaikea antaa, sillä kehossa tapahtuu sekä pituuskasvua että painonmuutoksia kehityksen edetessä.

Näitä mittojasi ja painoindeksiä enemmän olisinkin kiinnostunut siitä, mitä ja miten syöt ja liikut sekä miten lepäät? Syötkö säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä? Saatko syömästäsi ruoasta vitamiineja, kuitua ja muita ravintoaineita? Syötkö päivittäin hedelmiä ja vihanneksia, täysjyväleipää, puuroa? Käytätkö vähärasvaisia maitotuotteita ja syötkö kalaa? Kun syö monipuolisesti ja säännöllisesti, auttaa se jaksamaan ja pitämään verensokerin tasaisena. Pohdin myös sitä, liikutko päivittäin 1-2 tuntia? Liikkuminen voi olla kaikenlaista pienistä arjen askareista kävelylenkkeihin ja liikunnalliseen harrastukseen. Monipuolisen ruokavalion ja säännöllisen liikkumisen lisäksi kasvavalle nuorelle on tärkeää myös se, että nukkuu riittävästi. Saatko nukuttua 8-9 tuntia yössä?

Jos nämä peruspalikat eli ruokavalio, liikunta ja lepo ovat sinulla tasapainossa, voit olla aika tyytyväinen huolimatta siitä, mitä puntarin lukema näyttää. Jos et ole oikein varma, syötkö oiken ja miten voisit syödä vielä terveellisemmin, voisit käydä tapaamassa koulusi terveydenhoitajaa. Hänen kanssaan voisitte muutenkin jutella jaksamisestasi ja siitä, miten kasvusi etenee ja mitä itse ajattelet painostasi. Terveydenhoitaja näkee terveystiedoistasi missä vaiheessa kehityksesi on ja osaa arvioida sitä, onko tarvetta jollain tavalla tarkkailla painoa.

Fressiksestä löydät paljon tietoa ja vinkkejä liikkumiseen, syömiseen ja riittävästä levosta huolehtimiseen, kannustan sinua tutustumaan myös niihin!

Hyvää ja levollista loppuvuotta sinulle!

Oliko vastauksesta hyötyä?