LiikeRytmi

Irrota ruudusta

Ruutujen ääreen uppoutuu helposti niin koulussa kuin vapaa-ajallakin. Joskus tuntuu, että ruudusta olisi hyvä irrottautua. Tässä muutama vinkki siihen, miten voit välillä valita toisin.

Irrota ruudusta
  1. Ehdit tehdä jotakin muuta

    Oletko koskaa miettinyt, mitä kaikkea muuta voisit tehdä sen sijaan, että vietät aikaa kotona Netflixin, somen tai telkkarin ääressä? Voisit esimerkiksi nähdä kavereitasi kasvotusten, urheilla tai vaikkapa leipoa.

  2. Valitse illalla kirja

    Illalla ennen nukkumaan menoa on parempi, jos luet esimerkiksi mielenkiintoista kirjaa kuin se, että viestittelet kavereillesi tai pelaat puhelimella. Tämä auttaa sinua saamaan paremmin unta! Testaa unitottumuksesi Mielenterveysseuran unitestillä

  3. Vaihda liikkeeseen

    Haasta itsesi liikkumaan sama aika, kuin minkä käytät puhelimen, tabletin, tietokoneen tai television seurassa yhteensä vaikkapa yhden illan, päivän tai viikon ajan. Kokeile vaikka aloittaa kuntosaliharrastus tai tehdä neljän liikkeen pikatreeni kotona.

  4. Muista ryhti

    Käyttäessäsi älylaitteita sekä katsoessasi televisiota on hyvä kiinnittää huomiota ryhtiin. Huono ryhti aiheuttaa jatkuessaan mm. päänsärkyä.

  5. Suojaa kuuloa ja näköä

    Muista laitteita käyttäessäsi maltillinen äänenvoimakkuus suojellaksesi kuuloasi. Silmiesi rasitusta voit vähentää laskemalla käyttämäsi laitteen näytön kirkkautta. Lue lisää sinisestä valosta

 

Teksti ja kuva Metropolian innovaatiopiskelijat 2017

EPT-viikko: Testaa tietosi raha- ja digipelaamisesta

Ehkäisevän päihdetyön -viikon testillä selvität kuinka hyvin tiedostat ansaintalogiikan peliteollisuuden taustalla.

Avaa testi uudessa välilehdessä

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymykseesi ei voi vastata suoraan, koska sekä vegaani- että sekaruokavalion voi muodostaa hyvin tai huonosti. Eli pelkän ruokavalion nimen perusteella on hankalaa, ellei mahdotonta arvioida ruokavalion terveellisyyttä. Siksi enemmän kannattaa miettiä sitä, miten hyvä ruokavalio muodostuu.

Yleisesti ottaen paljon kasviksia sisältävä ruokavalio on terveydelle hyväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että joka aterialla kannattaisi syödä jotain kasviksia, mielellään mahdollisimman monipuolisesti. Hyvään ruokavalioon kuuluu muitakin ”perusjuttuja” kuten, että kannattaa pyrkiä syömään säännöllisesti (noin 5 ateriaa päivässä) ja syödä sen verran, kun on nälkä.

Myös monipuolisuus kuuluu terveelliseen ruokavalioon, noudattaa sitten vegaani- tai sekaruokavaliota, tai aivan jotain muuta ruokavaliota. Kasvisten syönnin lisäksi olennaista on saada ruoasta hiilihydraatteja (hyviä lähteitä mm. peruna, pasta, leipä, puurot, jotkut murot ja myslit) ja proteiineja (kasviproteiineista, maitotuotteista, kalasta, munista ja lihasta). Rasvan suhteen kannattaa valita pehmeän rasvan lähteitä eli margariineja ja öljyjä. Eri tuoteryhmissä Sydänmerkki auttaa löytämään terveelliset valinnat. Vegaaniruokavaliota ovat myös pohtineet nimimerkit S.S. ja meow.

Karkkia tai mitä tahansa muita, suolaisia ja makeita herkkuja mahtuu hyvään ruokavalioon, mutta ei kovinkaan paljon. Asian voi miettiä vaikka niin, että jos oma ruokavalio olisi kolmion mallinen, niin herkut saisi olla vain yksi kolmion kärki. Muu osa kolmiota tulisi olla ”oikeaa ruokaa”.

Kysymyksessäsi pohdit myös lapsen/ teinin unen määrää. Unen tarve on jossain määrin yksilöllistä, mutta keskimäärin nuori tarvitsee unta 8–10 tuntia joka yö. Unen tarve voi kasvaa, kun fyysinen ja psyykkinen kuorma lisääntyy. Unen aikana keho palautuu fyysisestä rasituksesta ja lataa akkuja seuraavaa päivää varten. Myös aivot tarvitsevat unta, sillä unen aikana aivot käsittelevät edellisenä päivänä opitut asiat ja päivän tapahtumat. Riittävä uni tukee siis uuden oppimista, luovuutta ja tunteiden käsittelemistä. Unen merkityksestä voit lukea lisää täältä ja täältä. Myös nimimerkki S.K. on pohtinut nuoren unen tarvetta.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

Fressis

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus naurattaa Youtubessa kahjoilla sketseillä. Omassa elämässään Sami, Juho ja Joose ovat superhyviä tyyppejä, jotka vaalivat terveitä elämäntapoja.

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?