LiikeRytmi

Irrota ruudusta

Ruutujen ääreen uppoutuu helposti niin koulussa kuin vapaa-ajallakin. Joskus tuntuu, että ruudusta olisi hyvä irrottautua. Tässä muutama vinkki siihen, miten voit välillä valita toisin.

Irrota ruudusta
  1. Ehdit tehdä jotakin muuta

    Oletko koskaa miettinyt, mitä kaikkea muuta voisit tehdä sen sijaan, että vietät aikaa kotona Netflixin, somen tai telkkarin ääressä? Voisit esimerkiksi nähdä kavereitasi kasvotusten, urheilla tai vaikkapa leipoa.

  2. Valitse illalla kirja

    Illalla ennen nukkumaan menoa on parempi, jos luet esimerkiksi mielenkiintoista kirjaa kuin se, että viestittelet kavereillesi tai pelaat puhelimella. Tämä auttaa sinua saamaan paremmin unta! Testaa unitottumuksesi Mielenterveysseuran unitestillä

  3. Vaihda liikkeeseen

    Haasta itsesi liikkumaan sama aika, kuin minkä käytät puhelimen, tabletin, tietokoneen tai television seurassa yhteensä vaikkapa yhden illan, päivän tai viikon ajan. Kokeile vaikka aloittaa kuntosaliharrastus tai tehdä neljän liikkeen pikatreeni kotona.

  4. Muista ryhti

    Käyttäessäsi älylaitteita sekä katsoessasi televisiota on hyvä kiinnittää huomiota ryhtiin. Huono ryhti aiheuttaa jatkuessaan mm. päänsärkyä.

  5. Suojaa kuuloa ja näköä

    Muista laitteita käyttäessäsi maltillinen äänenvoimakkuus suojellaksesi kuuloasi. Silmiesi rasitusta voit vähentää laskemalla käyttämäsi laitteen näytön kirkkautta. Lue lisää sinisestä valosta

 

Teksti ja kuva Metropolian innovaatiopiskelijat 2017

Miklu Bäck: ”Annan kaikkeni tubettamiselle”

Tubettaja Miklu Bäck haluaa kehittyä aina vaan paremmaksi. Hän herää aamuisin iloisena, koska pitää huolta hyvinvoinnistaan muun muassa nukkumalla riittävästi.

Pidä huolta mielestäsi

Mielen hallinnassa on kyse konkreettisista taidoista, joita voi oppia ja harjoitella. Lue viisi vinkkiä, joita lisäämällä omaan elämääsi voit lisätä myös omaa hyvinvointiasi.

Hallitse stressiä

Stressi kuuluu kaikkien elämään, mutta liiallisena se voi olla haitallista ja siksi stressiä kannattaa hallita. Tässä viisi vinkkiä stressinhallintaan.

Kysymys & vastaus

Emilia

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Lenkkeily on oiva harrastus ja liikuntamuoto. Lenkkeily kasvattaa erityisesti kestävyyskuntoasi ja sillä on monia hyviä vaikutuksia niin fyysisen kuin psyykkisen terveytesi kannalta.

Ensinnäkin sydän-, verenkierto- ja hengityselimistösi toimintakyky paranee. Säännöllisesti lenkkeilemällä kuntosi ja hapenottokykysi nousee. Huomaat tämän siitä, että joidenkin viikkojen kuluessa sama rasitustaso hengästyttää sinua vähemmän ja sykkeesi ei kohoa enää niin paljon. Tämä johtuu sydämen iskutilavuuden kasvamisesta: sydän jaksaa pumpata kerralla suuremman määrän hapekasta verta lihaksille.

Liikunta myös tutkitusti parantaa unen laatua, kohentaa mielialaa ja lievittää stressiä. Jaksatkin paremmin keskittyä ja mielialasi on virkeämpi. Nämä vaikutukset huomaat varmasti pian, koska ulkoilu raittiissa ilmassa usein virkistää jo kertalaakista!

Säännöllinen kestävyysliikunta on pitkällä tähtäimellä myös sijoitus tulevaisuuteen, koska se parantaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa, auttaa painonhallinnassa ja laskee verenpainetta. Näin riski sairastua elintapasairauksiin kuten diabetekseen tai verenpainetautiin myöhemmällä iällä pienenevät. Säännöllisesti liikkumalla pidät itsesi terveenä myös aikuisena!

Olisi tärkeää muistaa aloittaa uusi lenkkeilyharrastus maltilla: pidä vauhti kurissa, syke riittävän matalla ja kasvata kilometrejä rauhallisella tahdilla. Jos et ole aiemmin harrastanut lenkkeilyä, juoksulenkki neljä tai viisi kertaa viikossa on itse asiassa aika paljon. Voisit hyvin varsinkin alkuun korvata jonkin juoksulenkin kävelyllä, kuntopiirillä tai salitreenillä. Lihaskunto- ja liikkuvuusharjoittelu tukevat juoksuharrastusta! Muista myös, että lepo on todella tärkeä asia kunnon kehittymiselle ja viikossa tulisi olla sen vuoksi myös lepopäiviä. Alkuun suosittelisin, että pitäisit viikossa ainakin 2 kokonaista lepopäivää.

Hyviä lenkkejä ja syksyä sinulle!

Kysymys & vastaus

kyllästynyt

Hienoa kuulla, että olet motivoitunut panostamaan terveellisiin elintapoihin – jotta voi tehdä muutoksia, täytyy ensin olla motivaatiota! Liikkeelle kannattaisi lähteä kartoittamalla nykytilannettasi: Millaiset elintapasi ovat tällä hetkellä? Minkä suhteen kannattasi tehdä muutoksia? Minkälaisiin muutoksiin olet itse valmis? Terveellisiin elintapoihin lukeutuu esimerkiksi terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, riittävä uni ja lepo, säännöllinen liikunta ja päihteettömyys. Hyvään ja terveelliseen elämään kuuluu kuitenkin myös esimerkiksi se, että nauttii olostaan ja on läheisiä ja tärkeitä ihmissuhteita.

Kaikkea ei tarvitse eikä kannatakaan muuttaa kerralla. Mieluummin kannattaa edetä askel kerrallaan ja tehdä muutoksia siinä tahdissa, että pystyy pitämään niistä kiinni. Näin muutoksista tulee lopulta osa arkea pysyvästi. Jos on hyvin ehdoton ja ankara itselleen, saattaa oma puhti loppua kesken. Tällöin voi kokea heti epäonnistuneensa ja luovuttaa kokonaan.

Jos tuntuu, että kaipaat lisätukea muutoksiin, voisit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle ja voisitte yhdessä käydä läpi tilannettasi. Voit itse jo valmiiksi miettiä, mitkä asiat koet itsellesi tärkeimmäksi muuttaa ja mitä olisit valmis tekemään muutoksien eteen. Kaverin voi myös houkutella mukaan esimerkiksi liikunta- tai ruokavaliohaasteeseen. Voitte esimerkiksi aloittaa yhdessä uuden liikuntaharrastuksen tai sopia, että herkkuhetki rajoittuu yhteen päivään viikossa tai että joka aterialla täytyy syödä kasviksia.

Mukavaa syksyä sinulle!