Rytmi

Sininen valo valvottaa

Sininen valo valvottaa

Päivänvalossa on paljon sinistä valoa. Se auttaa meitä pysymään hereillä. Nukahtamista säätelee aivojen erittämä melatoniini, jota alkaa erittyä elimistöön auringon laskiessa.

Sininen valo kännykän, tabletin ja tietokoneen näytöllä vähentää pimeähormoni melatoniinin tuotantoa aivoissa. Sininen valo kertoo keholle, että nyt on päivä – pysyttele hereillä!

Iltaisin katsotaan paljon televisiota ja käytetään älylaitteita. Niiden sininen valo häiritsee melatoniinin eritystä, jolloin nukahtaminen vaikeutuu.

Jos käytät kännykkää tai tablettia juuri ennen nukkumaan menoa, himmennä ruudun valoa asetuksista tai käytä yösovellusta, joka poistaa piristävän sinisen valon ruudulta.

Punertavalla valolla ei ole sinisen valon kaltaista vaikutusta aivoihin, vaan se viittaa iltaan ja lähestyvään uneen. Kokeile tiirailla kännykkää iltaisin punertavien aurinkolasien läpi!

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Matti 8 ja Handshaking muuttivat kimppakämppään Töölöön – ja kas, Töölön Ketterä oli syntynyt. Duo päivittää kuulumisiaan tiuhaan somessa eikä piittaa negatiivisista palautteista.

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Vilma Alina: ”Lavalla ei jaksa rapakunnossa”

Vilma Alina tietää kokemuksesta, että esiintyminen ja epäsäännöllinen työrytmi vaativat hyvää kuntoa. Fressiksen kysymys nuuskaamisesta saa Vilma Alinan purskahtamaan nauruun – arvaatko, miksi?

Salkkareiden uusi Severi: ”Tee sitä, mitä haluat!”

”Jos haluat kokeilla jotain uutta, vaikka hakea mukaan tv-sarjaan, kokeile – se voi onnistua!” rohkaisee Roope Puhakka.

”Herätä mut unesta”

Pienetkin äänet häiritsevät Tessa Tuomelan, 18, nukahtamista. Kun hän lopulta nukahtaa, herääminen ei ole ihan helppoa.