Rytmi

Sininen valo valvottaa

Sininen valo valvottaa

Päivänvalossa on paljon sinistä valoa. Se auttaa meitä pysymään hereillä. Nukahtamista säätelee aivojen erittämä melatoniini, jota alkaa erittyä elimistöön auringon laskiessa.

Sininen valo kännykän, tabletin ja tietokoneen näytöllä vähentää pimeähormoni melatoniinin tuotantoa aivoissa. Sininen valo kertoo keholle, että nyt on päivä – pysyttele hereillä!

Iltaisin katsotaan paljon televisiota ja käytetään älylaitteita. Niiden sininen valo häiritsee melatoniinin eritystä, jolloin nukahtaminen vaikeutuu.

Jos käytät kännykkää tai tablettia juuri ennen nukkumaan menoa, himmennä ruudun valoa asetuksista tai käytä yösovellusta, joka poistaa piristävän sinisen valon ruudulta.

Punertavalla valolla ei ole sinisen valon kaltaista vaikutusta aivoihin, vaan se viittaa iltaan ja lähestyvään uneen. Kokeile tiirailla kännykkää iltaisin punertavien aurinkolasien läpi!

Kysymys & vastaus

kyllästynyt

Hienoa kuulla, että olet motivoitunut panostamaan terveellisiin elintapoihin – jotta voi tehdä muutoksia, täytyy ensin olla motivaatiota! Liikkeelle kannattaisi lähteä kartoittamalla nykytilannettasi: Millaiset elintapasi ovat tällä hetkellä? Minkä suhteen kannattasi tehdä muutoksia? Minkälaisiin muutoksiin olet itse valmis? Terveellisiin elintapoihin lukeutuu esimerkiksi terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, riittävä uni ja lepo, säännöllinen liikunta ja päihteettömyys. Hyvään ja terveelliseen elämään kuuluu kuitenkin myös esimerkiksi se, että nauttii olostaan ja on läheisiä ja tärkeitä ihmissuhteita.

Kaikkea ei tarvitse eikä kannatakaan muuttaa kerralla. Mieluummin kannattaa edetä askel kerrallaan ja tehdä muutoksia siinä tahdissa, että pystyy pitämään niistä kiinni. Näin muutoksista tulee lopulta osa arkea pysyvästi. Jos on hyvin ehdoton ja ankara itselleen, saattaa oma puhti loppua kesken. Tällöin voi kokea heti epäonnistuneensa ja luovuttaa kokonaan.

Jos tuntuu, että kaipaat lisätukea muutoksiin, voisit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle ja voisitte yhdessä käydä läpi tilannettasi. Voit itse jo valmiiksi miettiä, mitkä asiat koet itsellesi tärkeimmäksi muuttaa ja mitä olisit valmis tekemään muutoksien eteen. Kaverin voi myös houkutella mukaan esimerkiksi liikunta- tai ruokavaliohaasteeseen. Voitte esimerkiksi aloittaa yhdessä uuden liikuntaharrastuksen tai sopia, että herkkuhetki rajoittuu yhteen päivään viikossa tai että joka aterialla täytyy syödä kasviksia.

Mukavaa syksyä sinulle!

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Tietokone- ja konsolipelit, some sekä netti kuuluvat kivana osana elämään, mutta joskus niihin voi jäädä koukkuun. Tunnista liiallisen käytön hälytysmerkit, ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin ja ota elämä haltuusi!

Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Vain kolme ja puoli vuotta sitten Abdul ”Abba” Hussein, 19, ei ollut vielä kilpaillut missään lajissa, ikinä. Nyt hän on vapaaottelun ammattilainen – miten ihmeessä?

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Matti 8 ja Handshaking muuttivat kimppakämppään Töölöön – ja kas, Töölön Ketterä oli syntynyt. Duo päivittää kuulumisiaan tiuhaan somessa eikä piittaa negatiivisista palautteista.

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.