Rytmi

Sininen valo valvottaa

Sininen valo valvottaa

Päivänvalossa on paljon sinistä valoa. Se auttaa meitä pysymään hereillä. Nukahtamista säätelee aivojen erittämä melatoniini, jota alkaa erittyä elimistöön auringon laskiessa.

Sininen valo kännykän, tabletin ja tietokoneen näytöllä vähentää pimeähormoni melatoniinin tuotantoa aivoissa. Sininen valo kertoo keholle, että nyt on päivä – pysyttele hereillä!

Iltaisin katsotaan paljon televisiota ja käytetään älylaitteita. Niiden sininen valo häiritsee melatoniinin eritystä, jolloin nukahtaminen vaikeutuu.

Jos käytät kännykkää tai tablettia juuri ennen nukkumaan menoa, himmennä ruudun valoa asetuksista tai käytä yösovellusta, joka poistaa piristävän sinisen valon ruudulta.

Punertavalla valolla ei ole sinisen valon kaltaista vaikutusta aivoihin, vaan se viittaa iltaan ja lähestyvään uneen. Kokeile tiirailla kännykkää iltaisin punertavien aurinkolasien läpi!

Kesätöissä Fressiksessä

Fressiksessä on ollut kahden viikon ajan neljä nuorta kesätyöntekijää. Nuoret kertovat itse millaista työ someapulaisena on ollut.

3 hyvää tapaa syödä aamiainen

Mikä kolmesta aamusyöjätyypistä olet? Tunnista itsesi ja löydä itsellesi maistuvin aamiainen.

Syntymäpäivälahjaksi saatu taikurinlaatikko muutti Aatun elämän

Esiintyminen on aina ollut Aatulle mieluisaa – ja tietenkin myös itse taikuus.

Katso, että pääsi ei roiku – vältä someniska

Röhnötätkö sohvalla kännykkäsi kanssa, ja hetken kuluttua niskaan sattuu? Sinulla voi olla someniska.

Istumisen tauottaminen tuo virkeyttä päivääsi

Kaikki fyysinen aktiivisuus tekee hyvää. Löydä itsellesi sopivat keinot lisätä liikettä päivääsi.

Suomen Tuki- ja liikuntaelinliitto - Suomen TULE ry

“Tupakointi on mielestäni turhaa”

Eräänä päivänä tubettaja Hermanni Hyyryläinen sai tarpeekseen isänsä tupakoinnista. Ja mitä sitten tapahtuikaan?