Rytmi

Sininen valo valvottaa

Sininen valo valvottaa

Päivänvalossa on paljon sinistä valoa. Se auttaa meitä pysymään hereillä. Nukahtamista säätelee aivojen erittämä melatoniini, jota alkaa erittyä elimistöön auringon laskiessa.

Sininen valo kännykän, tabletin ja tietokoneen näytöllä vähentää pimeähormoni melatoniinin tuotantoa aivoissa. Sininen valo kertoo keholle, että nyt on päivä – pysyttele hereillä!

Iltaisin katsotaan paljon televisiota ja käytetään älylaitteita. Niiden sininen valo häiritsee melatoniinin eritystä, jolloin nukahtaminen vaikeutuu.

Jos käytät kännykkää tai tablettia juuri ennen nukkumaan menoa, himmennä ruudun valoa asetuksista tai käytä yösovellusta, joka poistaa piristävän sinisen valon ruudulta.

Punertavalla valolla ei ole sinisen valon kaltaista vaikutusta aivoihin, vaan se viittaa iltaan ja lähestyvään uneen. Kokeile tiirailla kännykkää iltaisin punertavien aurinkolasien läpi!

Liiku itsellesi hyvä olo ja mieli

Unohda ulko­näkö­paineet liikunnassa. Liiku, jotta voit hyvin. Lue vinkit, miksi ja miten kannattaa liikkua.

Miklun vinkit arkeen

Tubettajan elämä on vauhdikasta! Videolla Miklu kertoo oman vinkkinsä.

Katso Miklun YouTubesta pidempi video hänen päivärutiineistaan. Kurkista siihen arkeen, jota Miklu ei yleensä videoillaan näytä!

Miklun kanava

Miklun Fressis-haastattelu

Fressis

Pernilla Böckermanin terveellinen startti aamuun

Tubettaja Pernilla Böckermanin vinkit aamupalaksi. Esittelyssä pari Pernillan suosikkia aamun evääksi.

Miklu Bäck: ”Annan kaikkeni tubettamiselle”

Tubettaja Miklu Bäck haluaa kehittyä aina vaan paremmaksi. Hän herää aamuisin iloisena, koska pitää huolta hyvinvoinnistaan muun muassa nukkumalla riittävästi.

Pidä huolta mielestäsi

Mielen hallinnassa on kyse konkreettisista taidoista, joita voi oppia ja harjoitella. Lue viisi vinkkiä, joita lisäämällä omaan elämääsi voit lisätä myös omaa hyvinvointiasi.