Rytmi

Uni lataa akut

Kun väsyttää, et ole parhaimmillasi ja maailma tuntuu synkemmältä paikalta. Arkirytmihäiriötä ei fiksata yhdessä yössä, mutta näin pääset hyvään alkuun!

Moni tinkii unesta siksi, ettei jäisi mistään paitsi, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai pelimaailmassa. Vaikka digimaailma on usein aktiivinen öisin, mieti kohdallasi – kumpi on tärkeämpää, oma jaksamisesi vai muiden seuraaminen?

Nuorena tarvitset reilusti unta, noin 8-10 h yössä, sillä nukkuessasi aivot palautuvat päivän tapahtumista. Unen saanti vaikuttaa myös muistiin, oppimiseen, kasvuun ja terveyteen.

Oletko tietoinen, että energiajuomat vaikuttavat uneen? Niiden sisältämä kofeiini vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unenlaatua ja lyhentää yöunta. Heti aamulla olet taas väsyneempi ja väsyneenä saatat helposti napostella epäterveellisesti. Napostelu piristää hetkellisesti, mutta pian taas väsyttää ja näin epätoivottu kierre on valmis.

Älylaitteiden selailu saattaa tuntua rentouttavalta, mutta todellisuudessa niiden antama sininen valo vaikuttaa ihmiseen virkistävästi. Siispä ruutujen tuijottelu nukkumaan mennessä siirtää nukahtamista. Nukkumaan mennessä kirjan tai lehtien lukeminen on parempi vaihtoehto.

Liikunta tekee hyvää keholle ja mielelle – se antaa energiaa. Muista, että sykettä nostava liikunta pari tuntia ennen nukkumaanmenoa voi kuitenkin vaikeuttaa unensaantia. Rauhoita siis iltarutiinisi hyvissä ajoin.

Keho arvostaa myös säännöllisyyttä. Moni yrittää korjata univajeensa yössä tai kahdessa ja pettyy, kun herää yhtä väsyneenä. Kokeile vähintään viikon kuuria, jos haluat huomata eron!

Tahdista arkirytmisi – 5 vinkkiä:

  1. Vältä digimaailman sinistä valoa ennen nukkumaanmenoa.
  2. Yritä mennä nukkumaan aina samaan aikaan, vaikka sarjamaraton houkuttelisi valvomaan.
  3. Ota tarvittaessa lyhyet 10–15 min päivätorkut. Älä nuku pidempään, ettei unirytmisi mene sekaisin.
  4. Napauta aamulla valo päälle, se auttaa heräämistä.
  5. Liikunta parantaa unen laatua ja helpottaa nukahtamista. Vältä kuitenkin urheilua ennen nukkumaanmenoa!

Lue lisää:

Miksi uni on tärkeää?

Rytmit ja rutiinit

Mistä on hyvä päivä tehty?

Nuoret, jotka nukkuvat arkisin alle 8 tuntia

Katso myös

Millainen nukkuja olet?

Arkirytmihäiriöitä lakanoiden välissä? Testaa unenlahjasi!

Tee testi
RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?

Miksi uni on tärkeää?

Ihmiset nukkuvat, apinat nukkuvat, kärpäset nukkuvat ja sinivalaat nukkuvat. Emme kuitenkaan tiedä, miksi uni on välttämätöntä. Silti on selvää,... Lue lisää

Rytmi ja rutiinit

Vaikka vanhempien asettamat kotiintuloajat ja koulutyön vaatimat aamuherätykset tuntuisivat tylsiltä, kannattaa vankasti luottaa yhteen asiaan: arkipäivissä on hyvä olla... Lue lisää
LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Kesätyömme Fressiksellä

Kesätyön aloitus ja Fressikseen tutustuminen  Olemme työskennelleet Fressiksellä kaksi viikkoa, ja kesätyöjaksomme on nyt päättynyt. Pääsimme tutustumaan uusiin ihmisiin ja teimme monipuolisia työtehtäviä eri työkavereiden kanssa. Kahtena ensimmäisenä työpäivänä olimme toimistolla Helsingin Unioninkadulla. Ensimmäiset päivät olivat suurimmaksi osaksi tutustumista työkavereihin ja perehtymistä työtehtäviin, joita teimme paljon myös etätyöskentelynä. Ekojen päivien aikana teimme haastattelukysymyksiä liittyen syöpään sekä suunnittelimme sisällön tuottamista Instagramiin. Kolmannesta työpäivästä lähtien […]

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis

Leivo mutakakku ja muut vinkit, joilla löydät hyvän arkirytmin kotona

Opiskelu kotoa käsin haastaa jokaisen, olipa kyseessä koronavirus tai vaikkapa lukuloma. Nette, Emmiina ja Hanno kertovat, miten he ovat löytäneet poikkeustilanteessa toimivat rutiinit..

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Tällä hetkellä olet lievästi alipainoinen. Noin viisi kiloa painoa lisää ja painoindeksin perusteella olisit normaalipainoinen. Mutta nyt tärkeä asia: olet vielä varsin nuori ja kehityksesi on kesken. Luultavasti murrosikäsi jatkuu vielä ja vähitellen pituuden ja paino suhde korjaantuu itsestään. Voi olla, että olet kasvanut pituutta nopeasti viime vuosien aikana ja painosi vähän laahaa jäljessä. Kun pituuskasvu tasaantuu, korjaantuu usein painokin.

Vakava alipaino on terveysriski, aivan kuin vakava ylipainokin. Lisääntymisterveydelle, eli lasten saamiselle, sekä yli- että alipaino voivat aiheuttaa ongelmia. Nyt kuitenkin jälleen muistuttaisin, että olet nuori ja luulisin, että lasten saaminen ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen. Jos silloin, kun toivot tulevasi äidiksi, sinulla olisi jotain terveyshuolia, saat varmasti apua ja tukea terveydenhuollosta. Sinun ei tarvitse siis olla asiasta sen enempää huolissasi.

Mitä nyt voit tehdä, on elää ihan tavallista nuoren elämää. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää on syödä monipuolisesti, nukkua riittävästi, pitää hauskaa kavereiden kanssa ja liikkua säännöllisesti. Lisäksi on hyvä välttää päihteiden käyttöä. On myös tärkeää jakaa mahdolliset huolet jonkun kanssa ja tarvittaessa pyytää niihin apua, niin kuin nyt olet tehnytkin.

Aurinkoista kevään odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla huolissasi asiasta, sillä television katselu ei ole vaarallista eikä se aiheuta syöpää.

Arkeemme sisältyy nykypäivänä usein paljon istumista ja myös erilaisten ”ruutujen” ääressä olemista. Pitkäaikainen paikallaanolo ja ruudun ääressä oleminen voi kuitenkin saada olon tuntumaan ”vetämättömältä” ja aiheuttaa esimerkiksi niska- tai selkäkipuja.

Ihmiskeho- ja mieli tarvitsevatkin istumisen ja paikallaanolon vastapainoksi myös liikettä pysyäkseen terveenä ja hyvinvoivana. Istumista ja paikallaanoloa on hyvä pyrkiä tauottamaan esimerkiksi jaloittelemalla. Lisäksi arkipäivään on hyvä sisällyttää myös säännöllistä ja monipuolista liikuntaa. Liikkumalla säännöllisesti voi helposti edistää omaa hyvinvointiaan ja saada lisää energiaa arkipäivän puuhiin. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö vapaa-ajalla voisi myös hyvin löhöillä telkkaria katsellen. Oman hyvinvoinnin kannalta kyse on ennen kaikkea tasapainosta arjen eri toimintojen välillä.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuvailemasi väsymys pitkään kestäessään ei ole normaalia, vaan vaatii tutkimista ja mielellään aivan lähipäivinä. Väsymystä voi aiheuttaa moni asia: masennus, anemia, kilpirauhaspulmat, stressi ja monet kehon sairaudet. Hiusten lähteminen voi liittyä tähän asiaan, sillä se on esimerkiksi yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Myös moni muu hormonihäiriö tai vaikka keliakia voi aiheuttaa samaa.

Kannattaa siis ilman muuta olla lähipäivinä yhteydessä lääkäriin tai terveydenhoitajaan asian selvittämiseksi. Voit itse yrittää huolehtia siitä, että yöuni ei venyisi yli 9 tunnin mittaiseksi ja koita välttää myös pitkiä päiväunia (laita vaikka herätys päälle 30 min päähän). Lisäksi on hyvä syödä säännöllisesti ja monipuolisesti noin 4 kertaa päivässä. Kannattaa välttää rasvaista ja sokerista ruokaa, ja suosia sen sijaan kokojyväviljaa, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis