Rytmi

Uni lataa akut

Kun väsyttää, et ole parhaimmillasi ja maailma tuntuu synkemmältä paikalta. Arkirytmihäiriötä ei fiksata yhdessä yössä, mutta näin pääset hyvään alkuun!

Moni tinkii unesta siksi, ettei jäisi mistään paitsi, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai pelimaailmassa. Vaikka digimaailma on usein aktiivinen öisin, mieti kohdallasi – kumpi on tärkeämpää, oma jaksamisesi vai muiden seuraaminen?

Nuorena tarvitset reilusti unta, noin 8-10 h yössä, sillä nukkuessasi aivot palautuvat päivän tapahtumista. Unen saanti vaikuttaa myös muistiin, oppimiseen, kasvuun ja terveyteen.

Oletko tietoinen, että energiajuomat vaikuttavat uneen? Niiden sisältämä kofeiini vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unenlaatua ja lyhentää yöunta. Heti aamulla olet taas väsyneempi ja väsyneenä saatat helposti napostella epäterveellisesti. Napostelu piristää hetkellisesti, mutta pian taas väsyttää ja näin epätoivottu kierre on valmis.

Älylaitteiden selailu saattaa tuntua rentouttavalta, mutta todellisuudessa niiden antama sininen valo vaikuttaa ihmiseen virkistävästi. Siispä ruutujen tuijottelu nukkumaan mennessä siirtää nukahtamista. Nukkumaan mennessä kirjan tai lehtien lukeminen on parempi vaihtoehto.

Liikunta tekee hyvää keholle ja mielelle – se antaa energiaa. Muista, että sykettä nostava liikunta pari tuntia ennen nukkumaanmenoa voi kuitenkin vaikeuttaa unensaantia. Rauhoita siis iltarutiinisi hyvissä ajoin.

Keho arvostaa myös säännöllisyyttä. Moni yrittää korjata univajeensa yössä tai kahdessa ja pettyy, kun herää yhtä väsyneenä. Kokeile vähintään viikon kuuria, jos haluat huomata eron!

Tahdista arkirytmisi – 5 vinkkiä:

  1. Vältä digimaailman sinistä valoa ennen nukkumaanmenoa.
  2. Yritä mennä nukkumaan aina samaan aikaan, vaikka sarjamaraton houkuttelisi valvomaan.
  3. Ota tarvittaessa lyhyet 10–15 min päivätorkut. Älä nuku pidempään, ettei unirytmisi mene sekaisin.
  4. Napauta aamulla valo päälle, se auttaa heräämistä.
  5. Liikunta parantaa unen laatua ja helpottaa nukahtamista. Vältä kuitenkin urheilua ennen nukkumaanmenoa!

Lue lisää:

Miksi uni on tärkeää?

Rytmit ja rutiinit

Mistä on hyvä päivä tehty?

Nuoret, jotka nukkuvat arkisin alle 8 tuntia

Arkirytmihäiriöitä lakanoiden välissä? Testaa itsesi!

Katso myös

RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?

Miksi uni on tärkeää?

Ihmiset nukkuvat, apinat nukkuvat, kärpäset nukkuvat ja sinivalaat nukkuvat. Emme kuitenkaan tiedä, miksi uni on välttämätöntä. Silti on selvää,... Lue lisää

Rytmi ja rutiinit

Vaikka vanhempien asettamat kotiintuloajat ja koulutyön vaatimat aamuherätykset tuntuisivat tylsiltä, kannattaa vankasti luottaa yhteen asiaan: arkipäivissä on hyvä olla... Lue lisää
LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuvailemasi väsymys pitkään kestäessään ei ole normaalia, vaan vaatii tutkimista ja mielellään aivan lähipäivinä. Väsymystä voi aiheuttaa moni asia: masennus, anemia, kilpirauhaspulmat, stressi ja monet kehon sairaudet. Hiusten lähteminen voi liittyä tähän asiaan, sillä se on esimerkiksi yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Myös moni muu hormonihäiriö tai vaikka keliakia voi aiheuttaa samaa.

Kannattaa siis ilman muuta olla lähipäivinä yhteydessä lääkäriin tai terveydenhoitajaan asian selvittämiseksi. Voit itse yrittää huolehtia siitä, että yöuni ei venyisi yli 9 tunnin mittaiseksi ja koita välttää myös pitkiä päiväunia (laita vaikka herätys päälle 30 min päähän). Lisäksi on hyvä syödä säännöllisesti ja monipuolisesti noin 4 kertaa päivässä. Kannattaa välttää rasvaista ja sokerista ruokaa, ja suosia sen sijaan kokojyväviljaa, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi! 

Harmillista kuulla, ettet saa unta öisin. Vaikka unentarve onkin yksilöllistä, niin alle 5 tunnin yöunet ovat etenkin nuorelle todella lyhyet. Nuorilla unentarve vaihtelee yleensä 8-10 tunnin välillä. Riittävä uni pitää meidät terveinä ja toimintakykyisinä, ja kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle riittävä unen saanti on erityisen tärkeää. 

Biologinen keskuskellomme ohjaa vuorokausirytmiämme ja unen ajoittumista. Tämän perusteella ihmiset jaotellaan usein ns. aamu- ja iltavirkkuihin. Vuorokausirytmimme voi myös vaihdella esimerkiksi eri elämänvaiheissa. Kerroit kysymyksessäsi oman rytmisi olevan enemmän iltapainotteinen. Nuoruudessa vuorokausirytmin siirtyminen iltapainotteiseksi onkin varsin tavallista.  

On myös ihan luonnollista, jos kokee viihtyvänsä paremmin pimeässä ja hiljaisessa, kuin valoisassa päivässä. Ongelmaksi sen suhteen, että haluaisit valvoa yöt ja nukkua päivät, muodostuu kuitenkin valitettavasti se, että yhteiskuntamme pyörii varsin päiväpainotteisesti ja nuorten on esimerkiksi käytävä koulussa päivisin. Tulevaisuudessa voit toki miettiä, haluaisitko suuntautua esimerkiksi sellaiseen ammattiin, jossa on mahdollisuus tehdä yötöitä. 

Oletko pohtinut, mikä voisi olla syynä sille, ettet saa unta iltaisin? Koetko nukkumaan mennessäsi pyöritteleväsi mielessäsi ajatuksia, jotka eivät anna rauhaa tai tunnetko itsesi alakuloiseksi? Nämä tekijät voivat vaikuttaa siihen, että nukahtaminen on hankalaa. Mikäli haluat keskustella nukkumisesta jonkun kanssa, voit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luo. Yhdessä voitte miettiä syitä unen häiriintymiselle ja tehdä suunnitelman tilanteesi helpottamiseksi. 

Tsemppiä syksyyn ja levollisia yöunia!  

Fressis

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

On aika pistää arjen palikat kuntoon! Seuraavassa on viisi kaikille tuttua ongelmaa ratkaisuineen.