Rytmi

Uni lataa akut

Kun väsyttää, et ole parhaimmillasi ja maailma tuntuu synkemmältä paikalta. Arkirytmihäiriötä ei fiksata yhdessä yössä, mutta näin pääset hyvään alkuun!

Moni tinkii unesta siksi, ettei jäisi mistään paitsi, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai pelimaailmassa. Vaikka digimaailma on usein aktiivinen öisin, mieti kohdallasi – kumpi on tärkeämpää, oma jaksamisesi vai muiden seuraaminen?

Nuorena tarvitset reilusti unta, noin 8-10 h yössä, sillä nukkuessasi aivot palautuvat päivän tapahtumista. Unen saanti vaikuttaa myös muistiin, oppimiseen, kasvuun ja terveyteen.

Oletko tietoinen, että energiajuomat vaikuttavat uneen? Niiden sisältämä kofeiini vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unenlaatua ja lyhentää yöunta. Heti aamulla olet taas väsyneempi ja väsyneenä saatat helposti napostella epäterveellisesti. Napostelu piristää hetkellisesti, mutta pian taas väsyttää ja näin epätoivottu kierre on valmis.

Älylaitteiden selailu saattaa tuntua rentouttavalta, mutta todellisuudessa niiden antama sininen valo vaikuttaa ihmiseen virkistävästi. Siispä ruutujen tuijottelu nukkumaan mennessä siirtää nukahtamista. Nukkumaan mennessä kirjan tai lehtien lukeminen on parempi vaihtoehto.

Liikunta tekee hyvää keholle ja mielelle – se antaa energiaa. Muista, että sykettä nostava liikunta pari tuntia ennen nukkumaanmenoa voi kuitenkin vaikeuttaa unensaantia. Rauhoita siis iltarutiinisi hyvissä ajoin.

Keho arvostaa myös säännöllisyyttä. Moni yrittää korjata univajeensa yössä tai kahdessa ja pettyy, kun herää yhtä väsyneenä. Kokeile vähintään viikon kuuria, jos haluat huomata eron!

Tahdista arkirytmisi – 5 vinkkiä:

  1. Vältä digimaailman sinistä valoa ennen nukkumaanmenoa.
  2. Yritä mennä nukkumaan aina samaan aikaan, vaikka sarjamaraton houkuttelisi valvomaan.
  3. Ota tarvittaessa lyhyet 10–15 min päivätorkut. Älä nuku pidempään, ettei unirytmisi mene sekaisin.
  4. Napauta aamulla valo päälle, se auttaa heräämistä.
  5. Liikunta parantaa unen laatua ja helpottaa nukahtamista. Vältä kuitenkin urheilua ennen nukkumaanmenoa!

Lue lisää:

Miksi uni on tärkeää?

Rytmit ja rutiinit

Mistä on hyvä päivä tehty?

Nuoret, jotka nukkuvat arkisin alle 8 tuntia

Arkirytmihäiriöitä lakanoiden välissä? Testaa itsesi!

Katso myös

RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Kuinka paljon aikaa päivästä oikeasti kuluu älylaitteiden parissa?

Miksi uni on tärkeää?

Ihmiset nukkuvat, apinat nukkuvat, kärpäset nukkuvat ja sinivalaat nukkuvat. Emme kuitenkaan tiedä, miksi uni on välttämätöntä. Silti on selvää,... Lue lisää

Rytmi ja rutiinit

Vaikka vanhempien asettamat kotiintuloajat ja koulutyön vaatimat aamuherätykset tuntuisivat tylsiltä, kannattaa vankasti luottaa yhteen asiaan: arkipäivissä on hyvä olla... Lue lisää
LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Katso vinkit, joilla jaksat aamusta iltaan ja pidät elämän rytmissä.

Rytmiä arkeen

Riittävä lepo, säännöllinen syöminen sekä sopiva määrä liikuntaa auttavat jaksamaan. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.

Onks pakko harrastaa?

Onko kaikilla pakko olla harrastus? Mikä itseasiassa luokitellaan harrastukseksi? Fressiksen raati pureutui harrastamiseen.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Väsymys voi johtua monesta asiasta ja usein se on myös monen asian summa. Harvemmin se johtuu laiskuudesta. Sitä paitsi laiskottelu tekee silloin tällöin hyvää.

Väsymyksen taustalla voi joskus olla jokin sairaus kuten kilpirauhasen toimintahäiriö tai anemia. Kilpirauhasen toimintahäiriöihin voi liittyä myös muita oireita kuten suolistontoiminnan muutoksia tai painon muutosta. Anemiaan taas voi liittyä huimausta, kalpeutta ja fyysisen suorituskyvyn laskua. Myös masennus on sairaus ja sen yksi oire on jatkuva väsymys runsaastakin nukkumisesta huolimatta. Masennukseen liittyy myös alakuloisuus ja surullisuus, mielenkiinnon ja mielihyvän kokemisen puute sekä kielteiset ajatukset itsestä.

Ihminen voi myös väsyä arjen kiireiden, tapahtumien ja muutosten keskellä ilman mitään sairautta. Elämässä on voinut tulla eteen jokin iso muutos, kuten koulun tai työpaikan vaihto. Tällöin asian käsittely ja läpikäynti vievät henkisiä voimavaroja ja ihminen voi väsyä. Se on ihan luonnollista ja silloin on hyvä hidastaa tahtia ja huolehtia siitä, että on aikaa levätä ja nukkua riittävästi. Energiaa riittää taas paremmin kaikkeen muuhun, kun asia on käsitelty ja hyväksytty.

Joskus elämässä voi olla muuten vaan kiire koulun, töiden ja harrastusten kanssa. Lisäksi pitäisi vielä jaksaa huolehtia ihmissuhteista, kuten olla perheen, kavereiden tai seurustelukumppanin kanssa. Aikaa ei välttämättä jää levolle ja ihminen vähitellen uupuu. Suomen talvi on myös pitkä ja pimeä. Toiset reagoivat siihen herkemmin, esimerkiksi väsymällä. Usein kevään myötä alkaa taas jaksaa paremmin, kun valoa on enemmän ja pimeys väistyy.

Jos tunnistaa itsessään väsymystä, on hyvä pysähtyä sen äärelle. Kannattaa miettiä väsymyksen syitä ja antaa myös levolle aikaa. On siis hyvä asia, että olet huomannut olevasi väsynyt. Voisit käydä juttelemassa väsymyksestä terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa etenkin, jos sinulla muitakin mainitsemiani mahdolliseen sairauteen viittaavia oireita. Voit myös miettiä, onko elämässäsi tapahtunut muutoksia ja oletko antanut itsellesi riittävästi aikaa lepoon yöunien lisäksi. Aina ei pelkkä hyvä yöuni riitä, jos päivä ja ilta on tupattu täyteen velvollisuuksia ja tekemistä. Arkeen on hyvä varata aikaa rentoutumiseen ja köllöttelyyn. Myös säännöllinen liikunta, reippailu ulkona ja monipuolien ruokavalio tukevat jaksamista ja virkistävät. Halutessasi voit lukea lisää liikkumisesta, monipuolisesta ruokavaliosta ja arkirytmistä Fressiksen sivuilta.

Toivottavasti näistä pohdinnoista oli apua ja hakeuduthan myös herkästi terveydenhuollon ammattihenkilön arvioon, jotta tarvittaessa väsymystä aiheuttavat sairaudet voidaan sulkea pois!

Fressis

Justimusfilms x Fressis.fi

Justimuksen Sami, Juho ja Joose tekivät ensimmäisen podcastinsa ikinä aiheesta hyvinvointi. Aiheessa päästään pintaa syvemmälle ja kuullaan miten he itse pitävät huolta omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Lisäksi kuullaan myös hyviä vinkkejä pieniin tekoihin joilla saa boostattua omaa hyvinvointiaan.

Fressis

Justimus: ”Mikään ei ole meille pyhää”

Justimuksen Sami, Juho ja Joose ammentavat energiaa terveistä elintavoista.

EPT-viikko: Testaa tietosi raha- ja digipelaamisesta

Ehkäisevän päihdetyön -viikon testillä selvität kuinka hyvin tiedostat ansaintalogiikan peliteollisuuden taustalla.

Avaa testi uudessa välilehdessä