Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Oletko koskaan miettinyt, että jos kaikki aika menee katse näytöllä, päivä menee ohi ennen kuin huomaatkaan.

Älylaitteista löytyvät niin pelit, muistot, muistiinpanot, kirjat, streamit ja sarjat, kaverit, kartat ja kalenterit. Ja juurikin laajan sisällön takia älylaitteita tulee käytettyä huomaamattaan todella paljon. Älylaitteiden sovellukset on suunniteltu koukuttamaan mahdollisimman paljon, joten viestejä, ilmoituksia ja uusia ärsykkeitä tulvii näytöille loputtomasti. Pystyt kuitenkin itse säätelemään älylaitteesi ilmoitusasetuksia ja laittamaan esimerkiksi puhelimen yöksi kokonaan äänettömälle tai jopa lentotilaan.

Usein älylaitteet vievät huomion myös silloin, kun olisi oikeasti muuta tekemistä. Koulussa, kaupassa, kahvilassa tai ruokapöydässä tulee helposti keskityttyä seuran tai asian sijaan vaikkapa puhelimeen. Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka hienolta tuntuu, jos muut ovat todella läsnä?

Keskusteluissa on tärkeää antaa tärkeää antaa keskustelukumppanille täysi huomio – katsoa silmiin, keskittyä ja kuunnella. Kun et kaivele puhelinta pöydälle tai vilkuile muilta tulleita viestejä, annat ystävälle tunteen siitä, että hänen asiansa ovat tärkeitä.

Älylaitteiden, kuten puhelimen katselu rasittaa helposti niskaa ja silmiä.  Lisäksi näyttöruudun sininen valo tutkitusti valvottaa, eikä nukahtamista todellakaan helpota laitteen koukuttavat virikkeet. Suositusruutuaika onkin kaksi tuntia päivässä – pystyisitkö siihen? Aloita vähän kerrallaan alla olevalla vinkkilistalla ja haasta kaverisi mukaan!

Näin laitat ruudun parkkiin:

  1.  Sovi ystävien kanssa välillä, että puhelimet laitetaan pois näkyviltä. Ensimmäisenä sortuva tarjoaa kahvit tai jäätelöt.
  2. Vähennä asetuksista sinulle tulevien ilmoitusten määrää. Voit myös kirjautua välillä ulos sosiaalisista medioista.
  3. Hyödynnä puhelimen käyttörajoitukset. Extreme-vaihtoehto addikteille: pyydä vanhempia asettamaan rajat niin, ettet tiedä salasanaa.
  4. Sijoita laturi epämukavaan paikkaan ja hanki markkinoiden lyhyin laturi. Silloin puhelimen ladatessa akkua, voit keskittyä lataamaan omaasi.
  5. Nukkumaan mennessä vie puhelin mahdollisimman kauaksi sängystä, niin sinun on noustava ylös, kun herätys soi.

Lue lisää:

Mistä on hyvä päivä tehty

Koukussa kännykkään?

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Paljonko pelaat vuorokaudessa?

 

 

7–14-vuotiaat, joilla on älypuhelin käytössään:

Koukussa kännykkään? Testaa itsesi!

Katso myös

Rytmi

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuvailemasi väsymys pitkään kestäessään ei ole normaalia, vaan vaatii tutkimista ja mielellään aivan lähipäivinä. Väsymystä voi aiheuttaa moni asia: masennus, anemia, kilpirauhaspulmat, stressi ja monet kehon sairaudet. Hiusten lähteminen voi liittyä tähän asiaan, sillä se on esimerkiksi yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Myös moni muu hormonihäiriö tai vaikka keliakia voi aiheuttaa samaa.

Kannattaa siis ilman muuta olla lähipäivinä yhteydessä lääkäriin tai terveydenhoitajaan asian selvittämiseksi. Voit itse yrittää huolehtia siitä, että yöuni ei venyisi yli 9 tunnin mittaiseksi ja koita välttää myös pitkiä päiväunia (laita vaikka herätys päälle 30 min päähän). Lisäksi on hyvä syödä säännöllisesti ja monipuolisesti noin 4 kertaa päivässä. Kannattaa välttää rasvaista ja sokerista ruokaa, ja suosia sen sijaan kokojyväviljaa, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis

Scouppi: Tubettajan arkielämää

Youtube-videollaan Scouppi näyttää millaista hänen arkensa tubettajana on ja miten sitä vois muokata parempaan suuntaan. Käy ottamassa vinkit talteen!

Scouppi

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi! 

Harmillista kuulla, ettet saa unta öisin. Vaikka unentarve onkin yksilöllistä, niin alle 5 tunnin yöunet ovat etenkin nuorelle todella lyhyet. Nuorilla unentarve vaihtelee yleensä 8-10 tunnin välillä. Riittävä uni pitää meidät terveinä ja toimintakykyisinä, ja kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle riittävä unen saanti on erityisen tärkeää. 

Biologinen keskuskellomme ohjaa vuorokausirytmiämme ja unen ajoittumista. Tämän perusteella ihmiset jaotellaan usein ns. aamu- ja iltavirkkuihin. Vuorokausirytmimme voi myös vaihdella esimerkiksi eri elämänvaiheissa. Kerroit kysymyksessäsi oman rytmisi olevan enemmän iltapainotteinen. Nuoruudessa vuorokausirytmin siirtyminen iltapainotteiseksi onkin varsin tavallista.  

On myös ihan luonnollista, jos kokee viihtyvänsä paremmin pimeässä ja hiljaisessa, kuin valoisassa päivässä. Ongelmaksi sen suhteen, että haluaisit valvoa yöt ja nukkua päivät, muodostuu kuitenkin valitettavasti se, että yhteiskuntamme pyörii varsin päiväpainotteisesti ja nuorten on esimerkiksi käytävä koulussa päivisin. Tulevaisuudessa voit toki miettiä, haluaisitko suuntautua esimerkiksi sellaiseen ammattiin, jossa on mahdollisuus tehdä yötöitä. 

Oletko pohtinut, mikä voisi olla syynä sille, ettet saa unta iltaisin? Koetko nukkumaan mennessäsi pyöritteleväsi mielessäsi ajatuksia, jotka eivät anna rauhaa tai tunnetko itsesi alakuloiseksi? Nämä tekijät voivat vaikuttaa siihen, että nukahtaminen on hankalaa. Mikäli haluat keskustella nukkumisesta jonkun kanssa, voit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luo. Yhdessä voitte miettiä syitä unen häiriintymiselle ja tehdä suunnitelman tilanteesi helpottamiseksi. 

Tsemppiä syksyyn ja levollisia yöunia!  

Fressis

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

On aika pistää arjen palikat kuntoon! Seuraavassa on viisi kaikille tuttua ongelmaa ratkaisuineen.