Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Oletko koskaan miettinyt, että jos kaikki aika menee katse näytöllä, päivä menee ohi ennen kuin huomaatkaan.

Älylaitteista löytyvät niin pelit, muistot, muistiinpanot, kirjat, streamit ja sarjat, kaverit, kartat ja kalenterit. Ja juurikin laajan sisällön takia älylaitteita tulee käytettyä huomaamattaan todella paljon. Älylaitteiden sovellukset on suunniteltu koukuttamaan mahdollisimman paljon, joten viestejä, ilmoituksia ja uusia ärsykkeitä tulvii näytöille loputtomasti. Pystyt kuitenkin itse säätelemään älylaitteesi ilmoitusasetuksia ja laittamaan esimerkiksi puhelimen yöksi kokonaan äänettömälle tai jopa lentotilaan.

Usein älylaitteet vievät huomion myös silloin, kun olisi oikeasti muuta tekemistä. Koulussa, kaupassa, kahvilassa tai ruokapöydässä tulee helposti keskityttyä seuran tai asian sijaan vaikkapa puhelimeen. Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka hienolta tuntuu, jos muut ovat todella läsnä?

Keskusteluissa on tärkeää antaa tärkeää antaa keskustelukumppanille täysi huomio – katsoa silmiin, keskittyä ja kuunnella. Kun et kaivele puhelinta pöydälle tai vilkuile muilta tulleita viestejä, annat ystävälle tunteen siitä, että hänen asiansa ovat tärkeitä.

Älylaitteiden, kuten puhelimen katselu rasittaa helposti niskaa ja silmiä.  Lisäksi näyttöruudun sininen valo tutkitusti valvottaa, eikä nukahtamista todellakaan helpota laitteen koukuttavat virikkeet. Suositusruutuaika onkin kaksi tuntia päivässä – pystyisitkö siihen? Aloita vähän kerrallaan alla olevalla vinkkilistalla ja haasta kaverisi mukaan!

Näin laitat ruudun parkkiin:

  1.  Sovi ystävien kanssa välillä, että puhelimet laitetaan pois näkyviltä. Ensimmäisenä sortuva tarjoaa kahvit tai jäätelöt.
  2. Vähennä asetuksista sinulle tulevien ilmoitusten määrää. Voit myös kirjautua välillä ulos sosiaalisista medioista.
  3. Hyödynnä puhelimen käyttörajoitukset. Extreme-vaihtoehto addikteille: pyydä vanhempia asettamaan rajat niin, ettet tiedä salasanaa.
  4. Sijoita laturi epämukavaan paikkaan ja hanki markkinoiden lyhyin laturi. Silloin puhelimen ladatessa akkua, voit keskittyä lataamaan omaasi.
  5. Nukkumaan mennessä vie puhelin mahdollisimman kauaksi sängystä, niin sinun on noustava ylös, kun herätys soi.

Lue lisää:

Mistä on hyvä päivä tehty

Koukussa kännykkään?

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Paljonko pelaat vuorokaudessa?

 

 

7–14-vuotiaat, joilla on älypuhelin käytössään:

Koukussa kännykkään? Testaa itsesi!

Katso myös

Rytmi

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Rytmiä arkeen

Riittävä lepo, säännöllinen syöminen sekä sopiva määrä liikuntaa auttavat jaksamaan. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.

Onks pakko harrastaa?

Onko kaikilla pakko olla harrastus? Mikä itseasiassa luokitellaan harrastukseksi? Fressiksen raati pureutui harrastamiseen.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Väsymys voi johtua monesta asiasta ja usein se on myös monen asian summa. Harvemmin se johtuu laiskuudesta. Sitä paitsi laiskottelu tekee silloin tällöin hyvää.

Väsymyksen taustalla voi joskus olla jokin sairaus kuten kilpirauhasen toimintahäiriö tai anemia. Kilpirauhasen toimintahäiriöihin voi liittyä myös muita oireita kuten suolistontoiminnan muutoksia tai painon muutosta. Anemiaan taas voi liittyä huimausta, kalpeutta ja fyysisen suorituskyvyn laskua. Myös masennus on sairaus ja sen yksi oire on jatkuva väsymys runsaastakin nukkumisesta huolimatta. Masennukseen liittyy myös alakuloisuus ja surullisuus, mielenkiinnon ja mielihyvän kokemisen puute sekä kielteiset ajatukset itsestä.

Ihminen voi myös väsyä arjen kiireiden, tapahtumien ja muutosten keskellä ilman mitään sairautta. Elämässä on voinut tulla eteen jokin iso muutos, kuten koulun tai työpaikan vaihto. Tällöin asian käsittely ja läpikäynti vievät henkisiä voimavaroja ja ihminen voi väsyä. Se on ihan luonnollista ja silloin on hyvä hidastaa tahtia ja huolehtia siitä, että on aikaa levätä ja nukkua riittävästi. Energiaa riittää taas paremmin kaikkeen muuhun, kun asia on käsitelty ja hyväksytty.

Joskus elämässä voi olla muuten vaan kiire koulun, töiden ja harrastusten kanssa. Lisäksi pitäisi vielä jaksaa huolehtia ihmissuhteista, kuten olla perheen, kavereiden tai seurustelukumppanin kanssa. Aikaa ei välttämättä jää levolle ja ihminen vähitellen uupuu. Suomen talvi on myös pitkä ja pimeä. Toiset reagoivat siihen herkemmin, esimerkiksi väsymällä. Usein kevään myötä alkaa taas jaksaa paremmin, kun valoa on enemmän ja pimeys väistyy.

Jos tunnistaa itsessään väsymystä, on hyvä pysähtyä sen äärelle. Kannattaa miettiä väsymyksen syitä ja antaa myös levolle aikaa. On siis hyvä asia, että olet huomannut olevasi väsynyt. Voisit käydä juttelemassa väsymyksestä terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa etenkin, jos sinulla muitakin mainitsemiani mahdolliseen sairauteen viittaavia oireita. Voit myös miettiä, onko elämässäsi tapahtunut muutoksia ja oletko antanut itsellesi riittävästi aikaa lepoon yöunien lisäksi. Aina ei pelkkä hyvä yöuni riitä, jos päivä ja ilta on tupattu täyteen velvollisuuksia ja tekemistä. Arkeen on hyvä varata aikaa rentoutumiseen ja köllöttelyyn. Myös säännöllinen liikunta, reippailu ulkona ja monipuolien ruokavalio tukevat jaksamista ja virkistävät. Halutessasi voit lukea lisää liikkumisesta, monipuolisesta ruokavaliosta ja arkirytmistä Fressiksen sivuilta.

Toivottavasti näistä pohdinnoista oli apua ja hakeuduthan myös herkästi terveydenhuollon ammattihenkilön arvioon, jotta tarvittaessa väsymystä aiheuttavat sairaudet voidaan sulkea pois!

Fressis

Justimusfilms x Fressis.fi

Justimuksen Sami, Juho ja Joose tekivät ensimmäisen podcastinsa ikinä aiheesta hyvinvointi. Aiheessa päästään pintaa syvemmälle ja kuullaan miten he itse pitävät huolta omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Lisäksi kuullaan myös hyviä vinkkejä pieniin tekoihin joilla saa boostattua omaa hyvinvointiaan.

Fressis

Justimus: ”Mikään ei ole meille pyhää”

Justimuksen Sami, Juho ja Joose ammentavat energiaa terveistä elintavoista.

EPT-viikko: Testaa tietosi raha- ja digipelaamisesta

Ehkäisevän päihdetyön -viikon testillä selvität kuinka hyvin tiedostat ansaintalogiikan peliteollisuuden taustalla.

Avaa testi uudessa välilehdessä