Rytmi

Jokainen hoitaa oman ruutunsa!

Oletko koskaan miettinyt, että jos kaikki aika menee katse näytöllä, päivä menee ohi ennen kuin huomaatkaan.

Älylaitteista löytyvät niin pelit, muistot, muistiinpanot, kirjat, streamit ja sarjat, kaverit, kartat ja kalenterit. Ja juurikin laajan sisällön takia älylaitteita tulee käytettyä huomaamattaan todella paljon. Älylaitteiden sovellukset on suunniteltu koukuttamaan mahdollisimman paljon, joten viestejä, ilmoituksia ja uusia ärsykkeitä tulvii näytöille loputtomasti. Pystyt kuitenkin itse säätelemään älylaitteesi ilmoitusasetuksia ja laittamaan esimerkiksi puhelimen yöksi kokonaan äänettömälle tai jopa lentotilaan.

Usein älylaitteet vievät huomion myös silloin, kun olisi oikeasti muuta tekemistä. Koulussa, kaupassa, kahvilassa tai ruokapöydässä tulee helposti keskityttyä seuran tai asian sijaan vaikkapa puhelimeen. Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka hienolta tuntuu, jos muut ovat todella läsnä?

Keskusteluissa on tärkeää antaa tärkeää antaa keskustelukumppanille täysi huomio – katsoa silmiin, keskittyä ja kuunnella. Kun et kaivele puhelinta pöydälle tai vilkuile muilta tulleita viestejä, annat ystävälle tunteen siitä, että hänen asiansa ovat tärkeitä.

Älylaitteiden, kuten puhelimen katselu rasittaa helposti niskaa ja silmiä.  Lisäksi näyttöruudun sininen valo tutkitusti valvottaa, eikä nukahtamista todellakaan helpota laitteen koukuttavat virikkeet. Suositusruutuaika onkin kaksi tuntia päivässä – pystyisitkö siihen? Aloita vähän kerrallaan alla olevalla vinkkilistalla ja haasta kaverisi mukaan!

Näin laitat ruudun parkkiin:

  1.  Sovi ystävien kanssa välillä, että puhelimet laitetaan pois näkyviltä. Ensimmäisenä sortuva tarjoaa kahvit tai jäätelöt.
  2. Vähennä asetuksista sinulle tulevien ilmoitusten määrää. Voit myös kirjautua välillä ulos sosiaalisista medioista.
  3. Hyödynnä puhelimen käyttörajoitukset. Extreme-vaihtoehto addikteille: pyydä vanhempia asettamaan rajat niin, ettet tiedä salasanaa.
  4. Sijoita laturi epämukavaan paikkaan ja hanki markkinoiden lyhyin laturi. Silloin puhelimen ladatessa akkua, voit keskittyä lataamaan omaasi.
  5. Nukkumaan mennessä vie puhelin mahdollisimman kauaksi sängystä, niin sinun on noustava ylös, kun herätys soi.

Lue lisää:

Oletko ruutuaddikti? Tee testi.

Mistä on hyvä päivä tehty

Koukussa kännykkään?

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Paljonko pelaat vuorokaudessa?

 

 

7–14-vuotiaat, joilla on älypuhelin käytössään:

Katso myös

Oletko ruutuaddikti?

Tee testi
Rytmi

Uni lataa akut

Näillä vinkeillä autat aivojasi palautumaan päivän tapahtumista ja jaksat paremmin.

RuokaRytmi

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Kesätyömme Fressiksellä

Kesätyön aloitus ja Fressikseen tutustuminen  Olemme työskennelleet Fressiksellä kaksi viikkoa, ja kesätyöjaksomme on nyt päättynyt. Pääsimme tutustumaan uusiin ihmisiin ja teimme monipuolisia työtehtäviä eri työkavereiden kanssa. Kahtena ensimmäisenä työpäivänä olimme toimistolla Helsingin Unioninkadulla. Ensimmäiset päivät olivat suurimmaksi osaksi tutustumista työkavereihin ja perehtymistä työtehtäviin, joita teimme paljon myös etätyöskentelynä. Ekojen päivien aikana teimme haastattelukysymyksiä liittyen syöpään sekä suunnittelimme sisällön tuottamista Instagramiin. Kolmannesta työpäivästä lähtien […]

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis

Leivo mutakakku ja muut vinkit, joilla löydät hyvän arkirytmin kotona

Opiskelu kotoa käsin haastaa jokaisen, olipa kyseessä koronavirus tai vaikkapa lukuloma. Nette, Emmiina ja Hanno kertovat, miten he ovat löytäneet poikkeustilanteessa toimivat rutiinit..

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Tällä hetkellä olet lievästi alipainoinen. Noin viisi kiloa painoa lisää ja painoindeksin perusteella olisit normaalipainoinen. Mutta nyt tärkeä asia: olet vielä varsin nuori ja kehityksesi on kesken. Luultavasti murrosikäsi jatkuu vielä ja vähitellen pituuden ja paino suhde korjaantuu itsestään. Voi olla, että olet kasvanut pituutta nopeasti viime vuosien aikana ja painosi vähän laahaa jäljessä. Kun pituuskasvu tasaantuu, korjaantuu usein painokin.

Vakava alipaino on terveysriski, aivan kuin vakava ylipainokin. Lisääntymisterveydelle, eli lasten saamiselle, sekä yli- että alipaino voivat aiheuttaa ongelmia. Nyt kuitenkin jälleen muistuttaisin, että olet nuori ja luulisin, että lasten saaminen ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen. Jos silloin, kun toivot tulevasi äidiksi, sinulla olisi jotain terveyshuolia, saat varmasti apua ja tukea terveydenhuollosta. Sinun ei tarvitse siis olla asiasta sen enempää huolissasi.

Mitä nyt voit tehdä, on elää ihan tavallista nuoren elämää. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää on syödä monipuolisesti, nukkua riittävästi, pitää hauskaa kavereiden kanssa ja liikkua säännöllisesti. Lisäksi on hyvä välttää päihteiden käyttöä. On myös tärkeää jakaa mahdolliset huolet jonkun kanssa ja tarvittaessa pyytää niihin apua, niin kuin nyt olet tehnytkin.

Aurinkoista kevään odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla huolissasi asiasta, sillä television katselu ei ole vaarallista eikä se aiheuta syöpää.

Arkeemme sisältyy nykypäivänä usein paljon istumista ja myös erilaisten ”ruutujen” ääressä olemista. Pitkäaikainen paikallaanolo ja ruudun ääressä oleminen voi kuitenkin saada olon tuntumaan ”vetämättömältä” ja aiheuttaa esimerkiksi niska- tai selkäkipuja.

Ihmiskeho- ja mieli tarvitsevatkin istumisen ja paikallaanolon vastapainoksi myös liikettä pysyäkseen terveenä ja hyvinvoivana. Istumista ja paikallaanoloa on hyvä pyrkiä tauottamaan esimerkiksi jaloittelemalla. Lisäksi arkipäivään on hyvä sisällyttää myös säännöllistä ja monipuolista liikuntaa. Liikkumalla säännöllisesti voi helposti edistää omaa hyvinvointiaan ja saada lisää energiaa arkipäivän puuhiin. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö vapaa-ajalla voisi myös hyvin löhöillä telkkaria katsellen. Oman hyvinvoinnin kannalta kyse on ennen kaikkea tasapainosta arjen eri toimintojen välillä.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kuvailemasi väsymys pitkään kestäessään ei ole normaalia, vaan vaatii tutkimista ja mielellään aivan lähipäivinä. Väsymystä voi aiheuttaa moni asia: masennus, anemia, kilpirauhaspulmat, stressi ja monet kehon sairaudet. Hiusten lähteminen voi liittyä tähän asiaan, sillä se on esimerkiksi yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Myös moni muu hormonihäiriö tai vaikka keliakia voi aiheuttaa samaa.

Kannattaa siis ilman muuta olla lähipäivinä yhteydessä lääkäriin tai terveydenhoitajaan asian selvittämiseksi. Voit itse yrittää huolehtia siitä, että yöuni ei venyisi yli 9 tunnin mittaiseksi ja koita välttää myös pitkiä päiväunia (laita vaikka herätys päälle 30 min päähän). Lisäksi on hyvä syödä säännöllisesti ja monipuolisesti noin 4 kertaa päivässä. Kannattaa välttää rasvaista ja sokerista ruokaa, ja suosia sen sijaan kokojyväviljaa, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis