Ihmiset nukkuvat, apinat nukkuvat, kärpäset nukkuvat ja sinivalaat nukkuvat. Emme kuitenkaan tiedä, miksi uni on välttämätöntä. Silti on selvää, että kaikkien eläimien vuorokausirytmiin kuuluvassa nukkumisessa on kyse hyvin perustavasta biologisesta mekanismista.

Riittävä yöuni pitää meidät terveinä tai toimintakykyisinä. Vastaavasti univaje tekee väsyneeksi ja heikentää sen myötä muistia sekä kykyämme ajatella ja keskittyä.

Unesta nipistämällä tekeekin helposti itselleen karhunpalveluksen. Väsyneenä asioiden hoitoon menee enemmän aikaa kuin levänneenä.

Unen määrällä leikittely voi olla myös vaarallista. Univaje liittyy useisiin terveysongelmiin, kuten diabetekseen ja keskivartalolihavuuteen, masennukseen, kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja jopa alttiuteen sairastua flunssaan.

Riittävää unta tulisi ajatella ruokavalion tai liikunnan kaltaisena osana terveydestä huolehtimista. Nukkuminen on helppo ja halpa tapa pitää itsestään huolta – nukkuakseen ei tarvitse muuta kuin aikaa.

Lue myös nämä

Artikkeli
Rytmi

En saa unta – mikä avuksi?

Silloin tällöin vaivaava unettomuus ei ole vakavaa. Jos unettomuus toistuu noin kolmesti viikossa usean kuukauden ajan, voi olla kyse unettomuushäiriöstä.

Artikkeli
RytmiYleinen

”Herätä mut unesta”

Pienetkin äänet häiritsevät Tessa Tuomelan, 18, nukahtamista. Kun hän lopulta nukahtaa, herääminen ei ole ihan helppoa.

Artikkeli
Rytmi

Arkirytmi – 5 tyypillistä ongelmaa ja helpot vinkit niiden selättämiseksi

On aika pistää arjen palikat kuntoon! Seuraavassa on viisi kaikille tuttua ongelmaa ratkaisuineen.