LiikeRuokaRytmi

Mistä on hyvä päivä tehty?

Näillä vinkeillä jaksat aamusta iltaan.

Mistä on hyvä päivä tehty?

1. Muista 8 + 8 + 8

Hyvän elämän kaava on yksinkertainen: 8 tuntia unta, 8 tuntia koulua tai työtä ja 8 tuntia vapaa-aikaa.

via GIPHY

 

2. Nuku – mokailet vähemmän

Nukkuminen on helppo ja halpa tapa pitää itsestään huolta. Jos nukut liian vähän, teet itsellesi karhunpalveluksen. Väsyneenä tulee mokailtua ja muisti ja ajattelukyky ovat heikompia kuin levänneenä.

Paras tapa nukkua hyvin on säännöllinen vuorokausirytmi: herää ja mene nukkumaan samaan aikaan viikon jokaisena päivänä. Sammuta kännykkä tai tv 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jos uni ei tule noin 15 minuutissa, nouse ylös ja tee jotain rauhoittavaa, kuten kuuntele musiikkia tai lue kirjaa. Palaa sänkyyn vasta kun väsyttää.

via GIPHY

 

3. Virittäydy päivään aamutoimilla

Hampaidenpesu ja suihku, tutut aamutoimet siivittävät hyvään päivään.

Jos aamulla herääminen on vaikeaa, laita seuraavan päivän koulutavarat ja vaatteet jo illalla valmiiksi. Eväätkin kannattaa tehdä valmiiksi jääkaappiin, jos et muuten ehdi syödä aamupalaa.

via GIPHY

 

4. Lepää ja tankkaa iltapäivällä

Koulu- tai työpäivän jälkeen on hyvä levähtää hieman. Muista välipala, se antaa energiaa loppupäivään!

via GIPHY

 

5. Löysäile ihan tarkoituksella

Jokaiseen päivään, tai vähintään viikkoon, on hyvä mahtua myös luppoaikaa, jolloin ei tarvitse suorittaa yhtään mitään. Kännykänkin voi napsauttaa äänettömälle.

Ota lyhyet päiväunet tai samoile koiran kanssa metsässä. Pysähdy ja viipyile tarkoituksella. Malta odottaa liikennevaloissa vihreää ja valitse kaupassa pisin kassajono.

Kokeile rentoutusharjoituksia. Laita minuutiksi silmät kiinni ja keskity vaan siihen, miten hengityksesi virtaa tai mitä ympäristön ääniä kuulet.

via GIPHY

 

6. Lataa akkuja harrastuksilla

Säännöllinen harrastus tuo hyvää rytmiä viikkoon ja laajentaa kaveripiiriä.

Harrastaa voi myös ilmaiseksi tai hyvin edullisesti. Testaa uimahalli, skeitti- ja skuuttipuisto, lenkkipolut, lähiliikuntapuistot ja ulkojäät. Ulkoiluta koiraa, retkeile luonnossa, tee musiikkikappaleita tai minielokuvia ilmaisohjelmilla, piirrä sarjakuvaa, maalaa, pelaa korttia, tee käsitöitä tai kokeile geokätköilyä.

Taita matkat harrastuksiin, kavereille ja kouluun kävellen tai pyöräillen jos mahdollista.

via GIPHY

 

7. Jes, viikonloppu!

Nyt saa ottaa rennosti! Iltapäivään asti ei sängyssä kuitenkaan kannata loikoilla, sillä unirytmi häiriintyy helposti. Olisi hyvä, ettei arkipäivien ja viikonlopun nukkumaanmeno- ja heräämisaikojen erona olisi kuin pari tuntia.

Jos menet arkena nukkumaan kymmeneltä, älä valvo viikonloppunakaan yli kahteentoista. Jos heräät arkisin seitsemältä, pyri nousemaan lauantaina yhdeksältä.

via GIPHY

 

8. Mieli maassa?

Vaikka tuntuisi, että koko päivä on mennyt penkin alle tai olo on tylsä, on hyvä opetella huomaamaan pienet ja mielihyvää tuottavat asiat.

Voit harjoitella tätä miettimällä jokaisen päivän päätteeksi: mitä pientä hyvää oli tässä päivässä? Harvoin arkipäivä on ilotulitusta ja glamouria, eikä niin tarvitsekaan olla. Arjen hyvä mieli voi tulla pienistä asioista.

via GIPHY

 

9. Hyvä, paha ruutuaika

On taito osata rajata aikaa, jota vietät puhelinta selaillen. On myös tärkeä sosiaalinen taito keskittyä kaveriin face-to-face eikä kaivella puhelinta taskusta, kun vietätte aikaa yhdessä.

Jos näpräilet paljon pelilaitteita tai puhelinta, muista lepuuttaa myös sormia välillä, etteivät nivelet rasitu. Peukalot krampissa koulutyökin tuppaa olemaan hankalaa. Silmätkin väsyvät. Nosta katsetta välillä ylös laitteesta, siristele ja avaa silmät apposen auki. Katso hetki mahdollisimman kauas.

via GIPHY

 

Lue lisää unesta ja rytmistä Fressiksen tietopankista.

 

Teksti: Katarina Cygnel-Nuortie

Kuva: Getty Image

Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Vain kolme ja puoli vuotta sitten Abdul ”Abba” Hussein, 19, ei ollut vielä kilpaillut missään lajissa, ikinä. Nyt hän on vapaaottelun ammattilainen – miten ihmeessä?

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Matti 8 ja Handshaking muuttivat kimppakämppään Töölöön – ja kas, Töölön Ketterä oli syntynyt. Duo päivittää kuulumisiaan tiuhaan somessa eikä piittaa negatiivisista palautteista.

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Vilma Alina: ”Lavalla ei jaksa rapakunnossa”

Vilma Alina tietää kokemuksesta, että esiintyminen ja epäsäännöllinen työrytmi vaativat hyvää kuntoa. Fressiksen kysymys nuuskaamisesta saa Vilma Alinan purskahtamaan nauruun – arvaatko, miksi?

Tiesitkö että...

Itselle sopiva ateriarytmi pitää vauhdissa

Itselle sopivan ateriarytmin tunnistaa siitä, että ennen ruokailua ehtii tulla pieni nälkä, mutta ruokapäätökset ovat vielä hyvin hallittavissa. Jos aterioiden väli on venynyt liian pitkäksi niin kaikista rasvaisimmat ja makeimmat herkut valtaavat mielen. Toiset taas saattavat huomata muuttuvansa kärsimättömäksi tai kiukkuiseksi, jos aterioita jää päivän aikana väliin.

Monelle säännöllisen syömisen ohjenuorana toimii 4-5 aterian päivärytmi eli aamupala, lounas ja päivällinen sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa.

Lue lisää ateriarytmistä

Pinkku Pinskun kesävinkit

Kesä, loma ja kaverit. Lue Pinkku Pinskun vinkit kesäpäivien viettoon.