Liike

”Haluan tehdä historiaa paralympialaisissa”

Pyörätuoli ei ole hidaste, kun Helmi Saxberg, 15, innostuu uudesta lajista. Hänen unelmansa on hypätä benjihyppy.

”Haluan tehdä historiaa paralympialaisissa”

Minulla on synnynnäinen selkäydinvamma, jonka vuoksi olen toiselta luokalta asti istunut pyörätuolissa. Pystyn kuitenkin siirtymään esimerkiksi tuolilta toiselle itse.

Asun pienellä paikkakunnalla, jossa esteettömyyttä ei aina ole otettu huomioon. Olen esimerkiksi käynyt treeneissä, jotka olivat talon toisessa kerroksessa eikä käytössä ollut hissiä. Joka kerta minut ja pyörätuolini piti kantaa ylös. Valitin siitä äidin kanssa, kunnes harjoitukset siirrettiin toiseen saliin.

Showtanssi: kaverit ja kilpailut parasta

Olen aina tykännyt esiintyä. Kun olin viisivuotias, äiti alkoi selvittää, mitä voisin harrastaa pyörätuolissa. Hän löysi teatterin, mutta selvisi, että sinne on vaikea kulkea esteettömästi. Sitten paikallisesta yleisurheiluseurasta löytyi showtanssiryhmä, jonka ohjaaja otti minut mielellään mukaan.

Aluksi kävin tunneilla lasten rollaattorin kanssa. Vaikka olen ryhmän ainoa liikuntavammainen, joukkueeni on aina suhtautunut minuun reilusti ja auttavaisesti. Sain showtanssin kautta monta hyvää kaveria.

Meillä oli harjoitukset kahdesti viikossa, kisojen lähestyessä joskus useamminkin. Kuljin usein harjoituksiin itse pyörätuolilla kelaten.

Parasta showtanssissa oli kaverit ja kilpailut, vaikka alussa esiintyminen jännittikin. Kisoissa tapaa muita tanssijoita ympäri Suomen, näkee eri ryhmien ohjelmia ja pääsee viettämään aikaa oman tiimin kanssa. Joskus tosin harmitti, jos jouduin pyörätuolin takia kulkemaan kisamatkat bussin sijaan perheen kyydillä enkä päässyt kavereiden kanssa samaa matkaa.

Miekkailu: todella hyvää liikuntaa

Pari vuotta sitten aloin googlailla uusia harrastuksia ja löysin miekkailun. Se kuulosti erikoiselta ja siihen pystyi osallistumaan myös pyörätuolissa. Luin myös, ettei kukaan suomalainen ole koskaan osallistunut paralympialaisiin miekkailussa. Päätin olla ensimmäinen.

Miekkailutreeneissä vastapuoli istuu tavallisella tuolilla ja miekkailemme istualtaan. Se on todella hyvää liikuntaa, jossa refleksit, kunto ja nopeus kehittyvät. Myös tanssista on hyötyä, sillä se on opettanut rytmitajua. Jätin tosin showtanssin tauolle, jotta pystyn keskittymään paremmin ysiluokan suorittamiseen.

Miekkailusali on Tampereella noin 40 kilometrin päässä kotoani, mutta saimme kaupungin vammaispalvelujen kautta järjestettyä minulle taksikyydit harjoituksiin. Pyörätuolin takia minun täytyy aina etukäteen selvittää, millaiset mahdollisuudet minulla on kulkea uuteen paikkaan yksin. Siitä huolimatta voi sattua yllätyksiä. Joskus esimerkiksi portaille laitettavat painavat pyörätuolirampit on nostettu sivuun, jolloin en yksin pääse eteenpäin.

Riippuliito- tai benjihyppy: vielä toteutumaton unelma!

Miekkailun ohella saan liikuntaa kelaamalla pyörätuolilla noin kilometrin koulumatkat päivittäin. Lisäksi tapaan fysioterapeuttia kuntosalilla, jossa treenaamme esimerkiksi jalkojen perusvahvuutta ja käsilihaksia. Meillä oli myös ennen perheen kanssa tapana mennä joka perjantai yhdessä uimahalliin. On tärkeää pitää kunnosta huolta, jotta jaksaa liikkua paikasta toiseen.

Haaveilen riippuliito- tai benjihypystä, koska tykkään vauhdista. Huvipuistossa edes perheeni ei uskalla kanssani hurjimpiin laitteisiin.

 

Teksti Ida Valpas, kuva Riina Peuhu

Katso myös

Liike

Ihminen on luotu liikkumaan. Maailma ympärillämme on kuitenkin rakentunut sellaiseksi, että välttämättömät päivittäiset toiminnot on mahdollista suorittaa lähes liikkumatta.... Lue lisää

Liikkumisen hyödyt

Liikkumisesta seuraa terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kannalta myönteisiä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia. Liikkuminen lisää terveyttä, ehkäisee sairauksia ja... Lue lisää

Päivittäinen aktiivisuus on pieniä tekoja

Liikkumisen ei ole tarkoitus olla suorittamista, jossa pyritään väkisin keräämään riittävästi minuutteja ja liikuntakertoja. Liikkuminen ja liikunnan tulisi ennen... Lue lisää

Mitä uutta voisi kokeilla?

Liikkumismuotoja ja -lajeja on loputtomasti. Liikuntaa voi harrastaa niin ohjatusti kuin omatoimisestikin, kukin omien mieltymystensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Liikkumista... Lue lisää

Mielen vahvistaminen

Mieltä voi treenata, kuten fyysistä kuntoakin. Koska ihmiset ovat kokonaisuuksia, terveelliset elämäntavat ja tasapaino arjen valinnoissa vahvistavat myös mieltä.... Lue lisää
Liike

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

Liikkuessa kunto kasvaa, terveys vahvistuu ja mieli virkistyy, sehän on selvää. Mutta liikunnalla on monia yllättäviäkin vaikutuksia, joita et arvaisi.

LiikeMieliYleinen

7 x Näin liikut tunnin joka päivä – ja helposti!

Koulussa, kotona ja kavereilla tulee istuttua ihan liikaa. Jokaisen pitäisi nimittäin muistaa liikkua vähintään tunti päivässä. Näistä aineksista kokoat sen helposti.

Liike

Liikkeen lisääminen on pieniä tekoja

Liikkuminen on hyvinvointiin panostamista. Videolta saat konkreettisia ja helppoja vinkkejä, miten voit lisätä liikkumista arjessasi.

Fressis

LiikeMieliRytmi

Liiku itsellesi hyvä olo ja mieli

Unohda ulko­näkö­paineet liikunnassa. Liiku, jotta voit hyvin. Lue vinkit, miksi ja miten kannattaa liikkua.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Nopea hengästyminen voi johtua pelkästään siitä, että on harrastanut vähän liikuntaa ja kunto on huono. Minkälaiset ovat sinun liikuntatottumuksesi? Jos et pahemmin harrasta liikuntaa tai aktiivisuutesi on muutenkin vähäistä, voi hengästyminen johtua siis huonosta kunnosta. Jos näin on, kannustan sinua pohtimaan ja etsimään itsellesi mieluisia tapoja liikkua, ja lisätä aktiivisuutta päiviisi pikkuhiljaa, niin kuntokin kasvaa 😊 Fressiksen Liike-kanavalta voit käydä hakemassa vinkkejä liikuntaan.

Jos nopea hengästyminen on sinulle uutta ja tullut yhtäkkiä, tai koet vähäisessäkin rasituksessa kovaa hengenahdistusta, kannattaa asiaa ehkä käydä selvittelemässä lääkärin vastaanotolla.

Kysyit myös, oletko ylipainoinen. Et kuitenkaan kerro ikääsi. Nuorilla etenkin murrosiässä keho on vielä muuttuvassa tilassa. Nuorille onkin vaikea asettaa mitään tarkkaa normaalipainoa, kun pituuden ja painon suhde on vasta tasoittumassa. Pelkästään mittojesi perusteella eli painoindeksisi mukaan kyseessä on lievä ylipaino. Mittarit ovat kuitenkin vain suuntaa antavia, eivätkä yleensä kerro esimerkiksi hyvinvoinnista mitään. Pieni pyöreys ei ole haitallista, ja vaakaa parempi mittari on aina oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä se, että viihtyy kehossaan. Normaalin kasvun ja kehityksen sekä yleisen hyvinvointisi kannalta sinun kannattaa vaa’an lukemien seuraamisen sijaan panostaa terveelliseen ja säännölliseen syömiseen, riittävään aktiivisuuteen ja liikuntaan sekä hyvään nukkumiseen.😉

Kivaa loppuvuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Yliliikkuvuudella tarkoitetaan nivelen poikkeuksellisen laajaa liikelaajuutta. Yliliikkuvuus voi olla paikallista eli vain tietyssä nivelessä tai yleistä eli esiintyä yleisesti koko nivelistössä. Nivelten yliliikkuvuutta esiintyy noin kymmenellä prosentilla suomalaisista.

Yliliikkuvuus ei välttämättä aiheuta mitään oireita tai haittaa. Yleisimpänä oireena yliliikkuvuuteen voi liittyä nivelkipua, etenkin kehon suurissa nivelissä, kuten olkapäässä tai polvessa. Lihasten antama tuki on erityisen tärkeää yliliikkuville nivelille. Etenkin jos yliliikkuvuus aiheuttaa oireita, on tärkeää huolehtia niveltä ympäröivien lihasten vahvistamisesta.

Jos yliliikkuvuus aiheuttaa esimerkiksi kipua, on hyvä hakeutua terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle tilanteen selvittämiseksi.

Hyvää loppukesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Voimistelu onkin monipuolinen ja haastava liikuntalaji. Voimistelu kehittää mm. vartalon hallintaa, ketteryyttä, lihaskuntoa ja liikkuvuutta. Kerrot harrastaneesi voimistelua päivittäin viimeisen puolen vuoden aikana ja nyt tuntuu, että sitä taitaa olla liikaa. Hienoa, että olet pysähtynyt pohtimaan omaa jaksamistasi.

Kysymyksessäsi pyydät vinkkiä, miten voisit vähentää liikkumista. Päivittäinen liikkuminen on hyvä juttu, mutta on hyvä pitää mielessä se, mistä tulee oikeasti itselle hyvä olo ja mieli. Liikutko näin paljon itsesi vuoksi vai sen vuoksi, että voit näyttää taitojasi muille? Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä. Viikon aikana on hyvä liikkua myös eri tavoin, niin että noin puolet olisi reipasta ja hengästyttävää liikkumista ja puolet kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta kehittävää. Kaikista tärkeintä on kuitenkin löytää itselleen sopiva yhdistelmä eri liikkumisen tavoista, niin että kroppa ja mieli jaksaa. Lepo on myös tärkeää palautumisen kannalta. Jos seuravana päivänä kroppa tuntuu väsyneeltä, voisi päivän aikana kokeilla esimerkiksi kevyempää kävely- tai pyöräilylenkkiä.

Toivottavasti tästä on sinulle apua ja löydät itsellesi sopivan tavan ja määrän liikkua. Mukavaa kesän jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis

Kotitreeni – helppo kunto-ohjelma koko viikoksi

Kaipaatko salille tai harjoituksiin? Kokeile monipuolisesti eri lajeja! Kokosimme viikkolukujärjestyksen, jonka avulla löydät liikkumisen ilon.