Liike

”Haluan tehdä historiaa paralympialaisissa”

Pyörätuoli ei ole hidaste, kun Helmi Saxberg, 15, innostuu uudesta lajista. Hänen unelmansa on hypätä benjihyppy.

”Haluan tehdä historiaa paralympialaisissa”

Minulla on synnynnäinen selkäydinvamma, jonka vuoksi olen toiselta luokalta asti istunut pyörätuolissa. Pystyn kuitenkin siirtymään esimerkiksi tuolilta toiselle itse.

Asun pienellä paikkakunnalla, jossa esteettömyyttä ei aina ole otettu huomioon. Olen esimerkiksi käynyt treeneissä, jotka olivat talon toisessa kerroksessa eikä käytössä ollut hissiä. Joka kerta minut ja pyörätuolini piti kantaa ylös. Valitin siitä äidin kanssa, kunnes harjoitukset siirrettiin toiseen saliin.

Showtanssi: kaverit ja kilpailut parasta

Olen aina tykännyt esiintyä. Kun olin viisivuotias, äiti alkoi selvittää, mitä voisin harrastaa pyörätuolissa. Hän löysi teatterin, mutta selvisi, että sinne on vaikea kulkea esteettömästi. Sitten paikallisesta yleisurheiluseurasta löytyi showtanssiryhmä, jonka ohjaaja otti minut mielellään mukaan.

Aluksi kävin tunneilla lasten rollaattorin kanssa. Vaikka olen ryhmän ainoa liikuntavammainen, joukkueeni on aina suhtautunut minuun reilusti ja auttavaisesti. Sain showtanssin kautta monta hyvää kaveria.

Meillä oli harjoitukset kahdesti viikossa, kisojen lähestyessä joskus useamminkin. Kuljin usein harjoituksiin itse pyörätuolilla kelaten.

Parasta showtanssissa oli kaverit ja kilpailut, vaikka alussa esiintyminen jännittikin. Kisoissa tapaa muita tanssijoita ympäri Suomen, näkee eri ryhmien ohjelmia ja pääsee viettämään aikaa oman tiimin kanssa. Joskus tosin harmitti, jos jouduin pyörätuolin takia kulkemaan kisamatkat bussin sijaan perheen kyydillä enkä päässyt kavereiden kanssa samaa matkaa.

Miekkailu: todella hyvää liikuntaa

Pari vuotta sitten aloin googlailla uusia harrastuksia ja löysin miekkailun. Se kuulosti erikoiselta ja siihen pystyi osallistumaan myös pyörätuolissa. Luin myös, ettei kukaan suomalainen ole koskaan osallistunut paralympialaisiin miekkailussa. Päätin olla ensimmäinen.

Miekkailutreeneissä vastapuoli istuu tavallisella tuolilla ja miekkailemme istualtaan. Se on todella hyvää liikuntaa, jossa refleksit, kunto ja nopeus kehittyvät. Myös tanssista on hyötyä, sillä se on opettanut rytmitajua. Jätin tosin showtanssin tauolle, jotta pystyn keskittymään paremmin ysiluokan suorittamiseen.

Miekkailusali on Tampereella noin 40 kilometrin päässä kotoani, mutta saimme kaupungin vammaispalvelujen kautta järjestettyä minulle taksikyydit harjoituksiin. Pyörätuolin takia minun täytyy aina etukäteen selvittää, millaiset mahdollisuudet minulla on kulkea uuteen paikkaan yksin. Siitä huolimatta voi sattua yllätyksiä. Joskus esimerkiksi portaille laitettavat painavat pyörätuolirampit on nostettu sivuun, jolloin en yksin pääse eteenpäin.

Riippuliito- tai benjihyppy: vielä toteutumaton unelma!

Miekkailun ohella saan liikuntaa kelaamalla pyörätuolilla noin kilometrin koulumatkat päivittäin. Lisäksi tapaan fysioterapeuttia kuntosalilla, jossa treenaamme esimerkiksi jalkojen perusvahvuutta ja käsilihaksia. Meillä oli myös ennen perheen kanssa tapana mennä joka perjantai yhdessä uimahalliin. On tärkeää pitää kunnosta huolta, jotta jaksaa liikkua paikasta toiseen.

Haaveilen riippuliito- tai benjihypystä, koska tykkään vauhdista. Huvipuistossa edes perheeni ei uskalla kanssani hurjimpiin laitteisiin.

 

Teksti Ida Valpas, kuva Riina Peuhu

Katso myös

Liike

Ihminen on luotu liikkumaan. Maailma ympärillämme on kuitenkin rakentunut sellaiseksi, että välttämättömät päivittäiset toiminnot on mahdollista suorittaa lähes liikkumatta.... Lue lisää

Liikkumisen hyödyt

Liikkumisesta seuraa terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kannalta myönteisiä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia. Liikkuminen lisää terveyttä, ehkäisee sairauksia ja... Lue lisää

Päivittäinen aktiivisuus on pieniä tekoja

Liikkumisen ei ole tarkoitus olla suorittamista, jossa pyritään väkisin keräämään riittävästi minuutteja ja liikuntakertoja. Liikkuminen ja liikunnan tulisi ennen... Lue lisää

Mitä uutta voisi kokeilla?

Liikkumismuotoja ja -lajeja on loputtomasti. Liikuntaa voi harrastaa niin ohjatusti kuin omatoimisestikin, kukin omien mieltymystensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Liikkumista... Lue lisää

Mielen vahvistaminen

Mieltä voi treenata, kuten fyysistä kuntoakin. Koska ihmiset ovat kokonaisuuksia, terveelliset elämäntavat ja tasapaino arjen valinnoissa vahvistavat myös mieltä.... Lue lisää
Liike

5 yllättävää syytä harrastaa liikuntaa

Liikkuessa kunto kasvaa, terveys vahvistuu ja mieli virkistyy, sehän on selvää. Mutta liikunnalla on monia yllättäviäkin vaikutuksia, joita et arvaisi.

LiikeMieliYleinen

7 x Näin liikut tunnin joka päivä – ja helposti!

Koulussa, kotona ja kavereilla tulee istuttua ihan liikaa. Jokaisen pitäisi nimittäin muistaa liikkua vähintään tunti päivässä. Näistä aineksista kokoat sen helposti.

Liike

Liikkeen lisääminen on pieniä tekoja

Liikkuminen on hyvinvointiin panostamista.Videolta saat konkreettisia ja helppoja vinkkejä, miten voit lisätä liikkumista arjessasi.

Fressis

LiikeMieliRytmi

Liiku itsellesi hyvä olo ja mieli

Unohda ulko­näkö­paineet liikunnassa. Liiku, jotta voit hyvin. Lue vinkit, miksi ja miten kannattaa liikkua.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Voimistelu onkin monipuolinen ja haastava liikuntalaji. Voimistelu kehittää mm. vartalon hallintaa, ketteryyttä, lihaskuntoa ja liikkuvuutta. Kerrot harrastaneesi voimistelua päivittäin viimeisen puolen vuoden aikana ja nyt tuntuu, että sitä taitaa olla liikaa. Hienoa, että olet pysähtynyt pohtimaan omaa jaksamistasi.

Kysymyksessäsi pyydät vinkkiä, miten voisit vähentää liikkumista. Päivittäinen liikkuminen on hyvä juttu, mutta on hyvä pitää mielessä se, mistä tulee oikeasti itselle hyvä olo ja mieli. Liikutko näin paljon itsesi vuoksi vai sen vuoksi, että voit näyttää taitojasi muille? Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä. Viikon aikana on hyvä liikkua myös eri tavoin, niin että noin puolet olisi reipasta ja hengästyttävää liikkumista ja puolet kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta kehittävää. Kaikista tärkeintä on kuitenkin löytää itselleen sopiva yhdistelmä eri liikkumisen tavoista, niin että kroppa ja mieli jaksaa. Lepo on myös tärkeää palautumisen kannalta. Jos seuravana päivänä kroppa tuntuu väsyneeltä, voisi päivän aikana kokeilla esimerkiksi kevyempää kävely- tai pyöräilylenkkiä.

Toivottavasti tästä on sinulle apua ja löydät itsellesi sopivan tavan ja määrän liikkua. Mukavaa kesän jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis

Kotitreeni – helppo kunto-ohjelma koko viikoksi

Kaipaatko salille tai harjoituksiin? Kokeile monipuolisesti eri lajeja! Kokosimme viikkolukujärjestyksen, jonka avulla löydät liikkumisen ilon.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Pohdit kysymyksessäsi, miten paljon urheileva nuori voi syödä herkkuja viikossa ja vaikuttaako herkkujen syöminen lihasten kasvuun? Urheilevan nuoren ja oikeastaan kaikkien nuorten ravitsemuksessa tärkeää on monipuolinen perusravinto ja säännöllinen ateriarytmi. Monipuoliseen ravintoon kuuluu paljon kasviksia ja hedelmiä, kuitupitoista täysjyvää sekä proteiinia ja pehmeää rasvaa. Ja näitä kun nauttii päivän mittaan säännöllisesti (3-5h välein), voi myös herkutella kohtuullisin määrin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun.

Joillekin sopii, että sallii itselleen pienen herkun joka päivä (vaikka se pullapala päivässä), toiset taas keskittävät herkuttelun esimerkiksi yhdelle päivälle. Tärkeintä kuitenkin on, että herkut ovat herkutteluhetkiä varten, ei nälän sammuttamiseen. Kun ravitsemuksen perusta on kunnossa, ei herkuttelu vaikuta lihasten kehitykseen tai kasvuun. Urheilevan nuoren ravinnosta voit lukea lisää esim. Terve urheilija -sivulta.

Kysyit myös lihaskuntoharjoittelusta. Lihaskunnon harjoittamisessa ja kehittämisessä on hyvä muistaa kaksi perusasiaa: säännöllinen ja monipuolinen harjoittelu. Liikuntasuositusten mukaan monipuolista lihaskuntoharjoittelua on hyvä tehdä noin 3 kertaa viikossa. Kerrot tekeväsi vatsalihasharjoittelua joka toinen päivä 10 minuutin ajan. Kun haluaa kehittää lihaskuntoa, harjoittelu kannattaa toteuttaa niin, että harjoittelun jälkeen lihaksissa tuntuu väsymystä. Kropan täytyy kuitenkin tuntua palautuneelta edelliseltä harjoituskerralta, kun aloittaa seuraavan treenipäivän harjoituksen. Olisi hyvä, että lihaskuntoharjoitteluusi sisältyisi monipuolisesti kehoa kuormittavia harjoitteita. Tämän lisäksi omaan harjoitteluun olisi hyvä sisällyttää hengästyttävää liikkumista. Vinkkejä lihaskuntoharjoitteluun löydät esimerkiksi Smart Movesin sivuilta.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis

”Elämääni mahtui vain treenaaminen”

Katariina sairastui ylikuntoon lukiossa. Omaan kehoon rakastuminen on vaatinut aikaa, mutta nyt Katariina on onnellisempi kuin koskaan.

Teethän nämä 3 suosittua saliliikettä oikein?

Näissä konkarikin voi mennä vipuun! Liikunnanohjaajaksi opiskeleva Velu Immonen, 22, neuvoo vinkit oikeaan tekniikkaan kolmessa suositussa saliliikkeessä.