Mieli

Jännittäminen on normaalia!

Elämään kuuluu se, että jännittää vaikkapa esiintymistä tai sitä, mitä muut minusta ajattelevat. Siksi onkin lohdullista tietää, että iän myötä jännitys lievenee luonnostaan ja sitä voi oppia hallitsemaan tai hyödyntämään. Iän karttuessa emme enää myöskään murehdi niin paljon sitä, mitä muut meistä ajattelevat. On hyvä pitää mielessä, että myös muut ihmiset jännittävät todennäköisesti saman verran ja samoja asioita kuin sinäkin! 

Jännittäminen on normaalia!

Maailman ihmisistä ylivoimaisesti suurin osa pelkää esiintymistä yleisölle. Erilaisten tilanteiden jännittäminen on ihmisille normaalia ja kuuluu ihmisenä olemisen kokemuksiin. Jännittäminen on niin yleistä, että sille on annettu monta nimeä. Puhutaan esimerkiksi ramppikuumeesta, esiintymisjännityksestä, kilpailujännityksestä tai koejännityksestä.

Jännittäminen laukaisee hengissäselviytymisreaktion

Jännittäminen tuntuu usein epämiellyttävinä tuntemuksina kehossa ja erilaisina oireina: sydän pamppailee, kädet hikoilevat, huimaa ja heikottaa. Se johtuu siitä, että ihminen on edelleen se sama kivikautinen olento, jonka henkiinjääminen riippui siitä, kuinka hyvin hän pakeni vaaroja.

Tässä henkiinjäämisen seikkailussa meitä on auttanut oma supervoimamme eli sympaattinen hermosto. Se valmistaa elimistöä taistelemaan tai pakenemaan. Supervoiman avulla silmiemme pupillit laajenevat, jotta näkisimme pimeässä paremmin, hengityksemme kiihtyy ja verenpaine nousee. Sydämemme pumppaa verta kiivaammin ja hapenotto tehostuu. Tämä supervoima ei kuitenkaan aina tunnu miellyttävältä.

Ota jännittäminen hallintaan ja hyödynnä sitä

Psykologi Minna Martin on kirjoittanut, että jännittämisestä ei kannata eikä tarvitse luopua. Kyse on pikemminkin siitä, että saamme ”vatsassa tuntuvat perhoset liitelemään muodostelmassa”, eli opimme myös hyödyntämään jännittämistä.  Voima-asennot ja syvään hengittäminen voivat auttaa kehoa sekä karistamaan jännitystä että hyödyntämään jännityksen aiheuttamaa virkeää ja valpasta oloa.

Otetaan esimerkiksi supersankari ”Ihmenainen” ja hänen tavaramerkkinsä voimaposeeraus: kädet lanteilla, jalat erillään, olkapäät takana sekä katse itsevarmasti eteenpäin kohdistettuna. Tässä asennossa saat jännittävässä tilanteessa kehossasi virtaamaan ”testosteronihormonia”, joka auttaa sinua poistamaan pelkoja kehossa. Sen sanotaan myös vähentävän stressihormonia. Tällaista voima-asentoa kannattaa kokeilla itsekseen vaikkapa vessassa ennen jotain jännittävää tilannetta.

Lisätietoa jännittämisestä ja vinkkejä rentoutusharjoituksista:

Ja muista, jos olet katsomassa toisten esitystä: esiintyjääkin varmasti on jännittää. Ystävällisellä katseella ja hymyllä rohkaiset ja kannustat esiintyjää parhaimpaan suoritukseen!

Katso myös

Stressin kanssa pärjääminen

“Elämä, raha, opiskelu, ihmissuhteet, harrastukset, asuminen, tulevaisuus…” Lista on pitkä, kun nuorilta kysytään, mikä heitä stressaa. Stressistä, paineista ja... Lue lisää

Mielen vahvistaminen

Mieltä voi treenata, kuten fyysistä kuntoakin. Koska ihmiset ovat kokonaisuuksia, terveelliset elämäntavat ja tasapaino arjen valinnoissa vahvistavat myös mieltä.... Lue lisää

Tunteet saavat toimimaan – tunnista ne

Tunteet tuntuvat mielessä ja kehossa ja saavat ihmiset toimimaan. Nuoruudessa tunteet tuntuvat kehossa ja mielessä erityisen voimakkaasti ja tämä... Lue lisää
LiikeRytmi

Hallitse stressiä

Stressi kuuluu kaikkien elämään, mutta liiallisena se voi olla haitallista ja siksi stressiä kannattaa hallita. Tässä viisi vinkkiä stressinhallintaan.

Rytmi

En saa unta – mikä avuksi?

Mieti näitä lauseita: Oletko makoillut sängyssä tuntikausia ilman, että saat unen päästä kiinni? Toistuuko tämä usein? Oletko päivällä väsynyt, etkä pysty hoitamaan työ- tai koulutehtäviä kunnolla? Jätätkö kavereiden tapaamiset väliin, koska olet väsynyt?  Jos vastasit kyllä yhteen tai useampaan kysymykseen, olet ehkä kärsinyt jonkinasteisesta unihäiriöstä. Unettomuuden oireita esiintyy meistä jokaisella eri elämäntilanteissa. Aivomme toimivat siten, […]

MieliRytmi

Stressin hallinta

Stressaako? Tässä muutama vinkki stressin poistamiseen.

Mieli

Iskikö stressi? Näin tasaat paineet!

Tunnista vaaranmerkit ja ota haltuun toimivat niksit stressin ja paineiden lievittämiseksi.

MieliYleinen

Joalin Loukamaa: ”Olen aika hidastempoinen ihminen”

Tanssija-laulaja, somevaikuttaja Joalin Loukamaa, 19, tuli isolle yleisölle tutuksi viimeistään kevään 2021 Selviytyjät-sarjasta. Siinä hän ihastutti pelitaidoillaan ja ystävällisyydellään, ja ylsi kisassa mitalisijoille. Miten Selviytyjät muutti Joalinin elämää, miten hän huolehtii omasta jaksamisestaan – ja mistä unelmoi?

LiikeMieliYleinen

Justimus: Jalat maassa ja pää kunnossa

Justimus naurattaa Youtubessa kahjoilla sketseillä. Omassa elämässään Sami, Juho ja Joose ovat superhyviä tyyppejä, jotka vaalivat terveitä elämäntapoja.

Mieli

Ota välillä iisisti

Stressi veks! Videolta saat keinoja, miten voi omassa arjessaan hetkeksi pysähtyä ja rentoutua. Lue lisää stressinhallinnasta Fressiksen tietopankista.

Fressis

Mieli

Selätä uupumus – keinot ovat monet!

Pahimmallakin uupumuksen hetkellä on tärkeä muistaa, että uupumuksesta pääsee yli. Aivot ja keho toipuvat, kunhan niille antaa aikaa levätä.

MieliYleinen

Vituttaa – näin käännät sen voimavaraksi

Vituttaa vaan niin paljon! Ei hätää: vitutuksen voi hyvin toivottaa tervetulleeksi kylään, muttei asettumaan taloksi.

MieliYleinen

”En enää halua eroon ujoudestani”

Lapsesta lähtien jännittämisestä kärsinyt Minka ­Salmi­rinne, 25, tietää, että ujoudessa on myös hyviä puolia.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos viestistäsi!

Pahoittelut, jos et ole saanut aiempaan viestiisi vastausta. Toivottavasti tämä viesti tavoittaa sinut. Kerroit, että koet paineita ulkonäöstäsi. Murrosikä alkaa jokaisella hieman eri aikaan, usein 9–13 vuoden paikkeilla. Sen tuloa ei voi nopeuttaa, mutta on hyvä pitää kiinni monipuolisesta ruokailusta ja riittävistä unista, jotta keho saa riittävästi energiaa muutoksiin. Lisää murrosiän etenemisestä voit lukea täältä.

Oman murrosiän etenemistahti voi aiheuttaa ahdistusta ja vertailua muihin. Usein arvostelemme itseämme kaikista eniten. Myös kiusaaminen jättää herkästi jälkensä ja saa monesti näkemään vikoja itsessä, joita ei tosiasiassa edes ole. Kuten kerroit, kaverit, joita ihailet eivät itse näe itsessään sitä samaa hyvää, jota sinä näet. Tämä toimii myös toisinpäin, eli kaikki se hyvä, jota sinussa on, jää herkästi itseltäsi huomaamatta. Tosiasia kuitenkin on, että sinussakin on sellaista, jota joku muu kadehtii juuri parhaillaan.

Olet ollut todella rohkea, kun olet kertonut ihastumisesta! Todella ikävää, että tilanne päätyi kertomallasi tavalla, se on varmasti tuntunut pahalta. Hienoa, että olet pikkuhiljaa päässyt asian ylitse. Muistathan, että se, että et ole saanut ihastuksellesi vastakaikua ei johdu sinusta. Emme voi valita kehen ihastumme ja kehen emme, eli vaikka olisit ihan toisenlainen, voi olla, että siltikään vastakaikua ei tulisi. Älä anna siis tämänkään vaikuttaa itsetuntoosi.

Nuoruus vie valtavasti voimia, sillä silloin myös aivojen kehityksessä tapahtuu paljon ja mieli voi olla aika myllerryksessä. Silloin on tärkeä miettiä, mitkä ovat ne asiat, jotka tuovat iloa arkeen. Usein se on joku järjestetty harrastus, mutta voi olla myös jotain itsenäisesti tehtävää, kuten piirtäminen, lenkkeily tai vaikka leipominen. Voisitteko isäsi kanssa jutella esim. koulun opettajan kanssa ja pohtia olisiko omalla paikkakunnalla harrastuksia, joita voisit kokeilla? Harrastuksissa uuden oppiminen lisää myös hyvää itsetuntoa, joten se voisi olla yksi tapa opetella näkemään itsessäsi olevia hyviä juttuja.

Kuten kirjoitit viestissäsi, usein omasta olosta kertominen helpottaa. Jos siis tuntuu siltä, että kaipaisit vielä lisää tukea omiin pohdintoihin, niin voit kirjoittaa uudelleen. Voisit myös kokeilla jutella näistä asioista nuorten chatissa – nimeä ei tarvitse kertoa ja voit aloittaa laittamalla saman viestin, jonka kirjoitit tänne. Chattiin pääset täältä. Joskus pieni apu ulkopuolelta auttaa näkemään itsessä olevat hyvät puolet. Älä anna asioiden paisua liian isoiksi päässäsi, vaan tartu niihin rohkeasti nyt. Näin voit käyttää energiasi kivoihin asioihin murehtimisen sijaan.

Rohkeutta ja mukavia asioita syksyysi!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei!

Kerroit, että uimaan meno ahdistaa nykyään, vaikka ennen pidit siitä. Osaatko sanoa, mikä on muuttunut? Onko uimassa tapahtunut jotain, joka on muuttanut asian kivasta ahdistavaksi? Koulu-uinnit ahdistavat monia erityisesti murrosiän aikaan, joten vastaan kysymykseesi siitä vinkkelistä.

Murrosiässä omassa kehossa tapahtuu paljon muutoksia. Muutokset ovat yksilöllisiä ja voi olla, että luokkakaverit ovat murrosiässä eri vaiheessa, jolloin oma kroppa voi tuntua erilaiselta verrattuna muihin. Tällöin on tosi luonnollista, että esim. uimaan meneminen ahdistaa. Voi myös olla, että muilla on murrosikä jo pidemmällä kuin itsellä. Oman kropan vertailu muihin on tosi yleistä, mutta aika turhaa, sillä oman kehon muutoksiin ei voi juuri vaikuttaa. Siihen mihin voi vaikuttaa, on oma suhtautuminen. Jos itse häpeilee omaa kroppaa, se näkyy herkästi myös ulospäin ja silloin siihen kiinnittävät muutkin herkemmin huomiota. Sinun kroppasi on ainutlaatuinen ja hyvä juuri sellaisena kuin se on. Osaisitko nähdä kehosi sen kautta, mitä kaikkea kivaa se sinulle mahdollistaa?

On tosi tärkeää, että saat ahdistuksen tunteeseen apua, jotta voisit taas nauttia uimisesta kuten ennen. Mitä pidempään ahdistus kasvaa sisällä, sitä vaikeammaksi uimaan meneminen saattaa muuttua. Olisi siis tosi tärkeää, että uskaltautuisit juttelemaan asiasta aikuisen kanssa. Voisitko aloittaa hakemalla rohkaisua nimettömänä nuorten chatista? Siellä voit jutella aikuisen kanssa ilman, että sinun tarvitsee kertoa, kuka olet. Voisit saada sieltä vielä paremmin juuri sinun tilanteeseesi sopivia vinkkejä, jos tämä viesti ei auta riittävästi, tai kyse on muusta, kuin murrosiän kehomuutoksista. Hävetä ei kannata, sillä jokainen aikuinen on käynyt läpi lapsuudessaan hyvin samoja asioita, kuin mitä sinä nyt. Kokeile jo vaikka tänään MLL chattia. On tärkeää, että elämässä on asioita, joista nauttii. Hae siis rohkeasti apua, jotta voit taas nauttia uimisesta. Sinä ansaitset voida hyvin.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Onpa hienoa, että olet löytänyt itsellesi sellaisen tyypin, jonka kanssa juttelu tuntuu hyvältä. Ulkoapäin ei voi määritellä minkälainen on hyvä ystävyys-/tai kaverisuhde, tärkeintä on, että se tuntuu itsestä hyvältä. Myös kaverien määrä on hyvin yksilöllistä – joku kaipaa ympärilleen useita ihmisiä, toiselle riittää vähempi. Molemmat ovat ihan yhtä oikeita tapoja. Joskus kirjoittamalla kommunikointi voi tuntua helpommalta kuin kasvokkain tapaaminen ja kaveruutenne kuulostaa tuntuvan hyvältä juuri sinulle, joten ei syytä huoleen. Verkossa jutellessa on hyvä muistaa, että jos joskus tapaatte kasvokkain, niin mielikuva toisesta voi olla erilainen kuin miksi sen on verkossa muodostanut. Verkossa on myös mahdollista teeskennellä olevansa jotain muuta, kuin mitä on. Mutta samaan hengenvetoon voi todeta, että verkossa on myös mahdollista synnyttää syviä, pitkiä ystävyyssuhteita, eli aina ei kannata pelätä pahinta. Nauti siis kaveruudestanne ja mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Ihastuminen on ihana asia, ja hienoa, että olette tilanteessa, jossa molemmat tykkäätte toisistanne! On täysin normaalia, ettei aina tiedä, mitä omalle ihastuksen kohteelleen sanoisi. Jutteleminen saattaa jännittää ja puheenaiheiden keksiminen olla vaikeaa. Joskus jo pelkkä iloinen moikkaaminen ja kuulumisten kysyminen saattaa olla tarpeeksi ”murtamaan jään” keskustelussa.

Ihastukselleen voi puhua ihan tavallisista asioista, joista puhuu muidenkin kavereiden kanssa ja sitä kautta oppia tuntemaan toista paremmin. Toiseen tutustumisessa ei ole olemassa yhtä ainoaa ja oikeaa tapaa. Jos keskustelu kasvotusten tuntuu aluksi vaikealta, voit kokeilla laittaa hänelle myös viestiä. Jos tiedät hänet sosiaalisen median kautta, voit saada aikaan jutustelua reagoimalla tai kommentoimalla hänen somepostauksiinsa.

Sinun ei tarvitse kokea painetta ihastuksesi kanssa juttelemisesta, jos se tuntuu liian vaikealta. Joskus juttelu voi olla myös vain oikeasta hetkestä kiinni ja puheenaiheet tulla mieleen siinä hetkessä. Toisille myös esimerkiksi isommassa/pienemmässä kaveriporukassa juttelu voi olla aluksi luontevampaa kuin keskustelu kahden kesken.

Kerroit, että tiedät hänen myös pitävän sinusta. Hyvä keskustelunavaus voi olla myös pieni kehu tai muu ajatus, joka osoittaa sinun huomanneen ihastuksesi kohteen. Kehuista ja myös sen kuulemisesta, mistä toinen pitää sinussa, tulee aina hyvä mieli. Tärkeää on muistaa kohdella toista arvostaen ja kunnioittavasti.

Voit lukea aiheesta lisää Väestöliiton sivuilta

Tsemppiä ja rohkeutta sinulle!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos viestistäsi!

Olit huolissasi siitä, ettet kykene itkemään. Oletko kyennyt ennen? Onko tilanteessa tapahtunut muutos? Jokainen ilmaisee tunteitaan eri tavoin, eikä itkeminen ole mikään ainoa oikea tapa. Mutta jos itkeminen on aiemmin ollut tuttu tapa purkaa tunteita ja nyt itkua ei enää tule, on asiasta hyvä jutella. Masennus on yleinen sairaus, joka näkyy mm. mielialassa ja toimintakyvyssä. Lievää masennusta sairastavalla arki usein sujuu, vaikka se vaatiikin enemmän ponnistelua. Masennus ei ole myöskään aina pelkkää synkkyyttä, vaan myös sosiaalinen, iloinen ja reipas ihminen voi olla masentunut. Masennuksen keskeinen oire on kuitenkin mielialan ja mielihyvän kokemisen lasku, joka jatkuu pidempään. Voit lukea lisää masennuksesta täältä.

Se, onko kyse masennuksesta, vai jostain muusta, ei ole ehkä tärkeintä, vaan se, miten tilanne vaikuttaa sinun oloosi. Omasta olosta ja huolista kannattaa jutella hyvin matalalla kynnyksellä esim. kouluterveydenhoitajan kanssa, jos kotona juttelu ei tunnu hyvältä. Yksin ei kannata pyöritellä, silloin asiat usein paisuvat. Jos et tiedä kenen puoleen kääntyä, käy juttelemassa nimettömänä aikuisen kanssa esim. Sekasin-chatissa. Joskus myös muiden nuorten kanssa juttelu voi auttaa. Sekasin-Discordissa voit jutella nimettömänä ja peilata ajatuksiasi muiden kanssa.

Kerroit myös, että stressaat ulkonäköäsi. Vanhemmilla on tapana joskus puuttua vähän liikaakin nuorten elämään, etenkin siinä vaiheessa, kun nuoret alkavat aikuistua ja irtaantua. Äitisi kommentit kannattaa sivuuttaa, hänelle voi sanoa, että ne eivät tunnu sinusta mukavilta. Jos mielessä on muita murheita, niin silloin pienemmätkin asiat voivat alkaa tuntua isommilta kuin ovatkaan. Silloin kannattaa koittaa suodattaa ikävää oloa tuovat asiat ja keskittyä sellaisiin asioihin, tai ihmisten seuraan, jotka saavat oloa paremmaksi.

Vapaa-ajan viettämisessä pelien ääressä ei ole mitään vikaa, etenkin jos koet pelien tarjoavan onnistumisen tunteita. Kunhan pelien ohella jää energiaa muuhun, kuten koulunkäyntiin ja ihmissuhteiden ylläpitoon, ja arkeen kuuluu myös jonkin verran liikuntaa, ei asiasta tarvitse huolestua. Pelaaminen on ihan yhtä hyvä harrastus, kuin mikä tahansa muukin. On tärkeää, että elämässä on hyvää mieltä tuovia asioita, joten jos pelaaminen on sinulle sellainen, on siitä hyvä pitää kiinni. Älä epäröi hakea lisää tukea pohdintoihisi, jos siltä tuntuu, ja jotta voit keskittyä elämässä hyvää tuoviin asioihin!

Tsemppiä syksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos meille lähettämästäsi viestistä. Olen pahoillani, jos aiempaan viestiisi ei ole joko vastattu, tai vastaus ei ole tuonut toivottua apua tilanteeseen. Viestissäsi kerrot todella pahasta olosta ja itsetuhoisista ajatuksista. Tilanteesi kuulostaa sellaiselta, joka ei parane ilman apua. Nyt on siis todella tärkeää, että haet ja otat vastaan avun. Pahaa oloa ei voi ottaa toiselta pois, jos toinen ei ole itse siihen valmis. Niinpä sinun käsissäsi on se, että olet valmis ottamaan apua vastaan.

Myös kavereiden saaminen helpottuu, kun ensin voi itse hyvin. Jos kokee itsensä kovin arvottomaksi ja huonoksi, on ystävystyminen vaikeaa. Niinpä ensin olisi hyvä saada tukea siihen, että opit näkemään oman arvokkuutesi. Siihen tarvitset aikuisen apua.

Tiedäthän, että nuorten hyvinvointi on aikuisten vastuulla? On liikaa vaadittu, että näin isoja asioita joutuisi kannattelemaan kovin nuorena yksin. Avun pyytäminen ja omasta tilanteesta puhuminen on varmasti vaikeaa, mutta on hyvin tärkeää, että et jää pahan olon kanssa nyt yksin. Jos läheisille aikuisille puhuminen jännittää, tai et tiedä kenelle jutella, käy juttelemassa nimettömänä MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa tai chatissa tai nuorille tarkoitetussa Sekasin-chatissa. Molemmat ovat auki joka ilta, Sekasin-chat jopa päivisin, joten käy kokeilemassa saman tien.

Rohkeutta avun vastaanottamiseen, sinä ansaitset voida hyvin.

Fressis