Aurinko

#dinhud är din enda hud – lyssna på den

Skydd mot solen är inte bara förnuftigt, utan också verkligen viktigt. Lyckligtvis är det också väldigt enkelt att göra det. Så här gör du.

#dinhud är din enda hud – lyssna på den

Skugg

Det är bäst att vistas i skuggan vid klart väder. Att undvika den härliga, men bedrägliga hettan mitt på dagen minskar effektivt mängden UV-strålning som träffar huden. Visste du förresten att du får ungefär hälften av dagens UV-dos mellan klockan 11 och 15? Du kan undvika det värsta solgasset om du tar din löprunda tidigt på morgonen eller väljer ett svalkande kvällsdopp i stället för en beachtur mitt på dagen.

#dinhud behöver skugga

Kläder

är det bästa skyddet mot solen. Ta på dig en skjorta när det är hett, eftersom du kan bränna huden och skada den för resten av livet om du går lättklädd eller med en bar kropp. Kom också ihåg kepsen och solglasögonen så är stilen (och solskyddet) komplett!

#dinhud vill inte brynas

Skyddsfaktor

Huden älskar en ordentlig skyddsfaktor. Ju högre skyddsfaktor solkrämen har, desto bättre – vid soligt väder minst 30. Skyddsfaktorn anger produktens effekt, men bara en effektiv kräm räcker inte till. Ju längre man vistas i solen, desto mer UV-strålning får huden, trots krämen. Krämen skyddar huden mot den påfrestning som UV-strålningen orsakar och minskar strålningens inverkan på huden, men hindrar inte den helt. Kom ihåg att applicera mer kräm under dagen, särskilt efter att du simmat.

#dinhud älskar skyddsfaktorn

Vatten

Vatten svalkar när det är hett. När vädret är varmt och solen gassar behöver kroppen extra mycket vätska. För att du inte ska glömma dricka är det bra att du har med dig en dricksflaska – du kan fylla på den om och om igen med friskt, kallt vatten.

#dinhud – lyssna på den

#dinhud är Strålsäkerhetscentralens (STUK) kampanj som uppmuntrar människor att skydda sig mot solen. I kampanjen medverkar också Fressis och Meteorologiska institutet.

STUK är en myndighet inom Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde som övervakar strål- och kärnsäkerheten i Finland. STUKs mål är att skydda människorna, samhället, miljön och de framtida generationerna mot strålningens skadliga konsekvenser.

Katso myös

Aurinko

Sommaren varar inte för evigt – när gäller det att skydda sig mot solen?

Skydd mot solen hör inte bara till gassande sommardagar eller semesterresor. UV-indexet berättar snabbt när UV-strålningen är stark och huden behöver skydd.

Aurinko

Känn din hudtyp, skydda dig rätt

Det är lätt att känna igen sin hudtyp, och det hjälper dig skapa en uppfattning om hur mycket skydd mot solen du behöver.

Aurinko

UV-strålning so what – Eller varför måste man skydda sig mot solens UV-strålning?

Om huden exponeras för UV-strålning under en lång tid och huden blir bränd ökar risken för att insjukna i hudcancer.

Aurinko

Millainen on sun auringolta suojautumisen outfit?

Vaikuttajat MolyBros-duo jalkautuvat nuorison keskuuteen. Videolla nähdään erilaisia aurinkotyylejä. Oikeita ja vääriä.

Säteilyturvakeskus STUK

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Näin aurinkoisina kesäpäivinä kannattaa suojautua auringolta käyttämällä aurinkorasvaa, hakeutumalla varjoon erityisesti keskipäivällä ja suojaamalla ihoa vaatteilla. Yleisesti ottaen, kun UV-indeksi on 3 tai sen yli, on hyvä suojautua auringolta. Tämä on hyvä huomioida myös pilvisellä säällä ja talvella. UV-indeksiä voi seurata esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen sivuilla. Mitä korkeampi indeksi on, sitä lyhyemmän ajan voi oleskella auringossa palamatta. UV-säteily on voimakkaimmillaan keskipäivällä klo 11–15 välillä, jolloin kannattaa mahdollisuuksien mukaan hakeutua varjoon, lisätä aurinkorasvaa ja suojata ihoa vaatteilla ja silmiä aurinkolaseilla.

Yleisesti ottaen herkkäihoiset voivat palaa kovassa auringonpaahteessa jo kymmenessä minuutissa. Erilaisia ihotyyppejä voi karkeasti jakaa kuuteen eri ihotyyppiin. Ihotyypit I ja II ovat alttiimpia palamiselle, ja heillä on myös kaikista suurin ihosyöpäriski. Kerroit olevasti vaaleaihoinen, eli jos muutenkin palat herkästi auringossa ja rusketut huonosti, on hyvä suojata ihoa auringolta.

Kysyit, palautuuko iho auringon rasitukselta. Iho ei karaistu auringon UV-säteilylle, vaan ihoon jää ns. muistijälki. Eli pitkäkestoinen ja toistuva altistuminen auringon UV-säteilylle ja ihon palaminen auringossa lisää riskiä sairastua ihosyöpään myöhemmällä iällä. Oikealla suojautumisella, eli varjo, vaate ja voide, voidaan kuitenkin ehkäistä jopa 95 prosenttia ihosyövistä! Lisää auringolta suojautumisesta voit lukea Fressiksen aurinkokanavalta.

Fressis

Kesä ei jatku ikuisesti – milloin auringolta pitäisi suojautua?

UV-indeksi on helppo mittari sille, milloin UV-säteily on voimakasta. Mitä korkeampi UV-indeksi on, sitä nopeammin iho palaa. Kannattaa myös muistaa, että iho voi kärähtää muulloinkin kuin kesällä.

UV-säteily so what – Eli miksi auringon UV-säteilyltä täytyy suojautua?

Pitkäkestoinen altistuminen UV-säteilylle ja ihon kärähtäminen lisäävät riskiä sairastua ihosyöpään.

Tunnista ihotyyppisi, suojaudu oikein

Oman ihotyypin tunnistaminen käy helposti ja auttaa hahmottamaan, miten paljon suojaa tarvitset auringolta.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksistäsi!

Normaalin ikkunalasin läpi voi ruskettua, jos on ihotyyppi, joka ruskettuu helposti pienestäkin määrästä UV-säteilyä. Ikkunalasi päästää lävitse UV-A-säteilyä, joka voi ruskettaa ihoa – tosin näin muodostunut rusketus kestää vain päiviä. Lasin läpi saatavan UV-säteilyn määrä on kuitenkin niin vähäinen, että suurimmalle osalle ihmisistä sillä ei ole vaikutusta. Lasin läpipäässyt UV-A säteily vanhentaa ihoa, joten jos ikkunan ääressä ollaan säännöllisesti pitkiä aikoja, kannattaa UV-säteilyltä suojautua. Ikkunalasi ei päästä lävitse polttavaa ja pidempikestoisen rusketuksen muodostavaa UV-B-säteilyä.

Nykyautojen tuulilaseissa on UV-säteilyn läpäisyä estävä kalvo, joka ei päästä lävitse UV-säteilyä lainkaan. Sen sijaan sivulasit ovat normaalia lasia, joka päästää lävitseen UV-A-säteilyä.

Parvekelasien ja muiden pinnoitettujen lasien osalta tilannetta on vaikea arvioida. Lasiin tehtyjen lämpösäteilyyn vaikuttavien pinnoitteiden tai mahdollisten UV-suojakalvojen ominaisuuksista riippuu, päästävätkö ne UV-säteilyä lävitse. Osa päästää UV-säteilyn lävitse ja osa ei päästä lainkaan. Parvekelasien ominaisuuksista kannattaa keskustella myyjän kanssa.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Se on ihan totta, että mikään aurinkorasva ei täysin estä ruskettumista. Aurinkorasva ei myöskään suojaa sataprosenttisesti auringon haitalliselta ultraviolettisäteilyltä (UV-säteily). Ruskettuminen on ihon puolustusmekanismi auringon UV-säteilyä vastaan. Tämä ei kuitenkaan estä viettämästä aikaa ulkona ja oleilla esimerkiksi veden ääressä, kun muistaa suojautua oikein.

Tärkeimmät keinot suojata ihoa haitallisilta UV-säteiltä on nauttia auringosta kohtuudella, oleilla varjossa, suojata ihoa vaatteella ja käyttää aurinkorasvaa. Auringon säteilyn voimakkuus ilmoitetaan usein kesällä säätiedotuksen yhteydessä ja kun UV-indeksi on vähintään 3, tulee silloin suojautua auringolta. Auringon paahteelta kannattaa suojautua hakeutumalla varjoon erityisesti kesällä keskipäivän aikaan.

Väljät, värilliset ja tiiviisti kudotusta kankaasta tehdyt vaatteet suojaavat ihoa tehokkaammin kuin vaaleat, ohuet ja ihonmyötäiset. Lierihattu suojaa myös pään ja kaulan aluetta sekä aurinkolasit suojelevat silmiä. On olemassa myös aurinkosuojavaatteita, joita voi käyttää vedessä.

Aurinkorasvan käytössä on hyvä kiinnittää huomiota, että sen suojakerroin on vähintään 30, jos oleilee suorassa auringonpaisteessa. Lisäksi rasvaa tulisi laittaa reilusti, mieluummin puoli tuntia ennen aurinkoon menoa ja lisätä voidetta varsinkin uimisen ja hikoilun jälkeen.

Ihon ruskettuminen riippuu ihotyypistä, auringon säteilyn voimakkuudesta ja aurinkorasvan suojakertoimesta. Toiset ruskettuvat herkemmin ja toisen iho voi palaa lyhyessäkin ajassa. Aurinkorasvan suojakerroin kertoo sen kyvystä estää auringon UV-säteilyn aiheuttamaa ihon palamista. Valitse aina sellainen aurinkorasva, joka suojaa sekä UVA-, että UVB-säteiltä.

Ruskettumiselta ei siis voi täysin välttyä, mutta näillä keinoilla voit suojella ihoasi haitallisilta UV-säteiltä ja hidastaa ihon ruskettumista. Auringosta on mahdollista myös nauttia, kun nautiskelee siitä kohtuudella ja suojaa ihoa palamiselta.

Lisää auringolta suojautumisesta voit lukea Fressiksestä.

Kivaa kevättä!

Fressis