Aurinko

Jes, lomalle aurinkoon! Muista aurinkosuoja, sillä aurinko on nyt polttavampi kuin koskaan

Jos haluat välttää ihosyövän, vältä ruskettumista ja etenkin palamista. Näillä vinkeillä voit nauttia auringosta täysillä!

Jes, lomalle aurinkoon! Muista aurinkosuoja, sillä aurinko on nyt polttavampi kuin koskaan

Ota haltuun kolmen V:n sääntö

Kun muistat kolme V:tä: varjon, vaatteet ja voiteen, voit nauttia aurinkolomasta huoletta. Aurinkovoide suojaa UV-säteilyltä. On kuitenkin tärkeää, että muistat levittää voidetta tarpeeksi ja lisätä sitä muutaman tunnin välein. Parhaiten auringon voimakkaalta säteilyltä suojaavat löysät ja tummasävyiset vaatteet. Korvia ja niskaa suojaava hattu on tärkeä, sillä niihin aurinko porottaa usein huomaamattasi. Muista myös suojata silmäsi. Laadukkaat aurinkolasit tunnistat CE-merkistä, UV-400-merkistä ja siitä, että niissä on lupaus sataprosenttisesta UV-suojasta.

Aurinkovarjon katveessakin tarvitset aurinkovoiteen ja vaatteiden suojaa, sillä hiekka ja vesi heijastavat auringon säteilyä.

Ihosi ei unohda

Ihon palaminen nuorena lisää huomattavasti ihosyövän riskiä myöhemmin elämässä, sillä jokaisesta palamisesta jää ihoon muistijälki. Siksi kannattaa välttää palamista kaikin mahdollisin keinoin. Toistuva palaminen lisää riskiä sairastua pahanlaatuiseen melanoomaan. Auringon ultraviolettisäteily on ihosyövän tärkein yksittäinen aiheuttaja. Olennaista syövän kehittymiselle on ihon palamiset vuosien mittaan, ja paljonko UV-säteilyä ihminen on saanut elämänsä aikana. Jopa 95 prosenttia ihosyövistä voidaan estää, jos auringolta suojaudutaan oikein.

Suosi toimintaa, älä pötköttelyä!

Makuuasennossa UV-säteilyä saa nelinkertaisen annoksen pystyasentoon verrattuna. Liikkeessä säteilylle altistuminen jakautuu tasaisemmin eri ihoalueille. Sitä paitsi aikakin kuluu mukavammin, kun vaikkapa kävelet rannalla tarkkailemassa ihmisiä tai heittelet palloa.

Jos välttämättä haluat ihanan rusketuksen, hanki se purkista. Tosin kemiallisen rusketuksen vaikutuksia ei ole tutkittu tarpeeksi, joten sitäkään ei voida julistaa turvalliseksi.

Auringon UV-säteily on voimistunut

Aurinko vaurioittaa ihoa helpommin kuin vielä muutama vuosikymmen sitten. Ilmastonmuutos aiheuttaa otsonikerroksen ohenemista, ja se puolestaan voimistaa auringon ultravioletti- eli UV-säteilyä maan pinnalla. Varjossa UV-säteilyä on vähemmän kuin auringossa.

Muita auringon voimakkuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi sijainti maapallolla, kellonaika sekä säteilyn heijastuminen. Aurinkolomalla etelässä aurinko on siis voimakkaampi kuin meillä pohjoisessa kesällä.

Rusketus tai tummempi ihonsävy ei suojaa auringon vaurioilta

Auringolta suojautuminen on tärkeää myös niille, jotka eivät pala helposti. Suurimmalla osalla suomalaisista on vaalea tai punapigmenttinen iho, joka palaa helposti. Heidän on erityisen tärkeää suojautua polttavalta auringolta huolellisesti. Rusketuksen tarkoitus on suojata ihon syvempiä kerroksia, mutta tummempi-ihoisetkaan eivät voi huidella rannalla ilman suojaa, sillä rusketus vastaa enimmillään aurinkosuojakerrointa 4.

D-vitamiinin tankkaamiseen aurinko ei riitä

Jotkut sanovat oleilevansa auringossa D-vitamiinin vuoksi. Vitamiinitankkaukseen riittää kuitenkin lyhyt hetki. Vaaleaihoinen suomalainen saa riittävästi D-vitamiinia huhti – syyskuussa, kun oleskelee auringossa noin vartin kolmesti viikossa kasvot ja kädet paljaana.

Auringon D-vitamiinitankkaus on kuitenkin lyhytaikainen ilo, sillä se puolittuu noin 3–6 viikossa. Suomessa asuva tarvitsee siis D-vitamiinia ravinnosta ja purkista. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat kala, maitotuotteet ja maksa.

 

Teksti Johanna Liukkonen

Katso myös

UV-säteily vahingoittaa ihoa

Jos auringossa oleskelee liian pitkään, iho palaa. Jo ihon punoitus on merkki lievästä palamisesta, mutta pahempia oireita ovat esimerkiksi... Lue lisää

Varjo, vaate ja voide suojaavat auringolta

Auringon UV-säteilyn haitallisilta vaikutuksilta voi välttyä suojautumalla. Kun muistaa kolmen v-kirjaimen säännön, pääsee jo pitkälle. Tärkeimmät suojautumiskeinot ovat varjo,... Lue lisää
Aurinko
Muista nämä aurinkoisina päivinä

Muista nämä aurinkoisina päivinä

Lue lisää aurinkosuojautumisesta täältä

Aurinko

Tubettaja ILONAn aurinkosuojavinkit

Katso lifestyle-tubettaja ILONAn vinkit auringolta suojautumiseen.

Fressis

Aurinko

3 x näin suojaat silmät auringolta

Auringon UV-säteily on hyvin haitallista silmillesi, mutta saat ne suojattua helposti aurinkolaseilla. Vaikka kympin markettilaseilla!

Aurinko

7 harhaluuloa auringosta

Oletko kuullut urbaanilegendan, että vaaleat vaatteet suojaavat ihoa parhaiten auringolta? Kumoamme tässä jutussa myös kuusi muuta harhaluuloa auringonotosta ja kerromme, miten nautit auringosta turvallisemmin.

Millainen on sun auringolta suojautumisen outfit?

Vaikuttajat MolyBros-duo jalkautuvat nuorison keskuuteen. Videolla nähdään erilaisia aurinkotyylejä. Oikeita ja vääriä.

Säteilyturvakeskus STUK

Kesä ei jatku ikuisesti – milloin auringolta pitäisi suojautua?

UV-indeksi on helppo mittari sille, milloin UV-säteily on voimakasta. Mitä korkeampi UV-indeksi on, sitä nopeammin iho palaa. Kannattaa myös muistaa, että iho voi kärähtää muulloinkin kuin kesällä.

UV-säteily so what – Eli miksi auringon UV-säteilyltä täytyy suojautua?

Pitkäkestoinen altistuminen UV-säteilylle ja ihon kärähtäminen lisäävät riskiä sairastua ihosyöpään.

Tunnista ihotyyppisi, suojaudu oikein

Oman ihotyypin tunnistaminen käy helposti ja auttaa hahmottamaan, miten paljon suojaa tarvitset auringolta.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksistäsi!

Normaalin ikkunalasin läpi voi ruskettua, jos on ihotyyppi, joka ruskettuu helposti pienestäkin määrästä UV-säteilyä. Ikkunalasi päästää lävitse UV-A-säteilyä, joka voi ruskettaa ihoa – tosin näin muodostunut rusketus kestää vain päiviä. Lasin läpi saatavan UV-säteilyn määrä on kuitenkin niin vähäinen, että suurimmalle osalle ihmisistä sillä ei ole vaikutusta. Lasin läpipäässyt UV-A säteily vanhentaa ihoa, joten jos ikkunan ääressä ollaan säännöllisesti pitkiä aikoja, kannattaa UV-säteilyltä suojautua. Ikkunalasi ei päästä lävitse polttavaa ja pidempikestoisen rusketuksen muodostavaa UV-B-säteilyä.

Nykyautojen tuulilaseissa on UV-säteilyn läpäisyä estävä kalvo, joka ei päästä lävitse UV-säteilyä lainkaan. Sen sijaan sivulasit ovat normaalia lasia, joka päästää lävitseen UV-A-säteilyä.

Parvekelasien ja muiden pinnoitettujen lasien osalta tilannetta on vaikea arvioida. Lasiin tehtyjen lämpösäteilyyn vaikuttavien pinnoitteiden tai mahdollisten UV-suojakalvojen ominaisuuksista riippuu, päästävätkö ne UV-säteilyä lävitse. Osa päästää UV-säteilyn lävitse ja osa ei päästä lainkaan. Parvekelasien ominaisuuksista kannattaa keskustella myyjän kanssa.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Se on ihan totta, että mikään aurinkorasva ei täysin estä ruskettumista. Aurinkorasva ei myöskään suojaa sataprosenttisesti auringon haitalliselta ultraviolettisäteilyltä (UV-säteily). Ruskettuminen on ihon puolustusmekanismi auringon UV-säteilyä vastaan. Tämä ei kuitenkaan estä viettämästä aikaa ulkona ja oleilla esimerkiksi veden ääressä, kun muistaa suojautua oikein.

Tärkeimmät keinot suojata ihoa haitallisilta UV-säteiltä on nauttia auringosta kohtuudella, oleilla varjossa, suojata ihoa vaatteella ja käyttää aurinkorasvaa. Auringon säteilyn voimakkuus ilmoitetaan usein kesällä säätiedotuksen yhteydessä ja kun UV-indeksi on vähintään 3, tulee silloin suojautua auringolta. Auringon paahteelta kannattaa suojautua hakeutumalla varjoon erityisesti kesällä keskipäivän aikaan.

Väljät, värilliset ja tiiviisti kudotusta kankaasta tehdyt vaatteet suojaavat ihoa tehokkaammin kuin vaaleat, ohuet ja ihonmyötäiset. Lierihattu suojaa myös pään ja kaulan aluetta sekä aurinkolasit suojelevat silmiä. On olemassa myös aurinkosuojavaatteita, joita voi käyttää vedessä.

Aurinkorasvan käytössä on hyvä kiinnittää huomiota, että sen suojakerroin on vähintään 30, jos oleilee suorassa auringonpaisteessa. Lisäksi rasvaa tulisi laittaa reilusti, mieluummin puoli tuntia ennen aurinkoon menoa ja lisätä voidetta varsinkin uimisen ja hikoilun jälkeen.

Ihon ruskettuminen riippuu ihotyypistä, auringon säteilyn voimakkuudesta ja aurinkorasvan suojakertoimesta. Toiset ruskettuvat herkemmin ja toisen iho voi palaa lyhyessäkin ajassa. Aurinkorasvan suojakerroin kertoo sen kyvystä estää auringon UV-säteilyn aiheuttamaa ihon palamista. Valitse aina sellainen aurinkorasva, joka suojaa sekä UVA-, että UVB-säteiltä.

Ruskettumiselta ei siis voi täysin välttyä, mutta näillä keinoilla voit suojella ihoasi haitallisilta UV-säteiltä ja hidastaa ihon ruskettumista. Auringosta on mahdollista myös nauttia, kun nautiskelee siitä kohtuudella ja suojaa ihoa palamiselta.

Lisää auringolta suojautumisesta voit lukea Fressiksestä.

Kivaa kevättä!

Fressis