Aurinko

7 harhaluuloa auringosta

Oletko kuullut urbaanilegendan, että vaaleat vaatteet suojaavat ihoa parhaiten auringolta? Kumoamme tässä jutussa myös kuusi muuta harhaluuloa auringonotosta ja kerromme, miten nautit auringosta turvallisemmin.

7 harhaluuloa auringosta

Harhaluulo 1: Auringolta tarvitsee suojautua vain etelänmatkoilla

Ikävä kyllä voit saada ihosyövän auringosta myös kotimaassa, joten suojaudu auringolta aina, kun UV-indeksi  on kolme tai enemmän. Suomessa UV-säteily on voimakkaimmillaan toukokuusta elokuuhun klo 11–15. Monen iho voi palaa kovassa säteilyssä jo 10 minuutissa. Tarkista päivän UV-indeksi Ilmatieteenlaitoksen sivuilta.

 

Harhaluulo 2. Ruskettunut iho ei pala

Palaa se, sillä voimakaskin rusketus vastaa enimmillään suojakerrointa 4. Se ei vielä suojaa ihoa palamiselta, joten aurinkosuoja on tarpeen. Jos ihotyyppisi on 1 tai 2, olet erityisen herkkä palamiselle.

 

Harhaluulo 3. Aurinkorasva suojaa parhaiten auringon haitoilta

Itse asiassa auringolta suojaavat parhaiten nämä: vaatteet, aurinkolasit ja varjossa oleilu. Paljaille ihoalueille levitettävä aurinkorasva tuo lisäsuojaa.

 

Harhaluulo 4: Vaaleat vaatteet suojaavat auringolta parhaiten

Hmm… Tummat ja värilliset, löysät vaatteet suojaavat paremmin kuin vaaleat ja ihoa myötäilevät.

 

Harhaluulo 5: Suomessa riittää ohut kerros aurinkorasvaa, jonka suojakerroin on pieni

Ei riitä! Käytä koko kropan rasvaamiseen vähintään kourallinen aurinkorasvaa, jonka suojakerroin on 30 tai enemmän. Levitä rasva vähintään puoli tuntia ennen aurinkoon menoa ja lisää aina sitä uimisen jälkeen – ja muutenkin parin tunnin välein. Älä koskaan käytä aurinkorasvaa siksi, että voisit oleilla auringossa pidempään, vaan suojataksesi ihoasi UV-säteiltä auringossa ollessasi.

 

Harhaluulo 6: Nuori, vahva iho suojaa hyvin auringolta

Päinvastoin: lapsen ja nuoren iho on aikuisen ihoa herkempi, eivätkä ihon omat suojamekanismit ole vielä täysin kehittyneet. Jos palat toistuvasti lapsena tai nuorena, lisäät riskiäsi sairastua ihosyövistä salakavalimpaan eli melanoomaan. Käytä siksi aina aurinkosuojaa.

 

Harhaluulo 7: Palanut iho on ohimenevä haitta

Olisikin! Punoittava tai palanut iho kertoo, UV-säteily on päässyt vaurioittamaan ihosolujasi pysyvästi. Palaminen ei vahvista ihoa vaan jättää siihen muistijäljen, joka lisää riskiä sairastua ihosyöpään myöhemmin. Vaikka kortisonipitoinen voide voi lievittää voimakkaimpia ihoreaktiota ja kipuun auttaa tulehduskipulääke, syntyneitä soluvaurioita ne eivät poista. Minimoi syntyneet vahingot välttämällä palamista enää jatkossa!

 

Teksti: Fressiksen toimitus

Lisää tietoa aiheesta löydä täältä

Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Ihmisten välillä vaihtelee suuresti se, miten kauan he voivat oleskella auringossa palamatta. Aiemmin hankittu rusketus ei vaikuta tuohon aikaan, eivätkä auringonotto tai palaminen karaise ihoa. Ihmisen ihotyyppi voi olla hyvin herkkä tai paremmin aurinkoa sietävä. Herkkäihoiset voivat palaa kovassa paahteessa jo kymmenessä minuutissa. He eivät rusketu herkästi, ja heillä on myös muita suurempi riski sairastua pahalaatuiseen ihosyöpään, melanoomaan.

Ihmiset voidaan jakaa karkeasti kuuteen eri ihotyyppiin sen mukaan, miten hyvin iho sietää aurinkoa. Vain harva kuuluu puhtaasti yhteen ihotyyppiin, mutta luokittelusta ja oman ihotyypin tunnistamisesta on silti hyötyä. Luokkien avulla voi oppia, miten auringossa kannattaa käyttäytyä ja kuinka hyvin suojautua. Voit lukea lisää ihotyypeistä ja tunnistaa oman ihotyyppisi täältä.

On hankala arvioida, miten haitallista on, jos palaa kerran – haitallisuus riippuu ihotyypistä ja siitä, miten vakavia auringon aiheuttamat polttamat ovat olleet. On kuitenkin tärkeä muistaa, että ihon palaminen nuorena lisää huomattavasti ihosyövän riskiä myöhemmin elämässä, sillä jokaisesta palamisesta jää ihoon muistijälki. Siksi kannattaa välttää palamista kaikin mahdollisin keinoin. Toistuva palaminen lisää riskiä sairastua pahanlaatuiseen melanoomaan. Auringon ultraviolettisäteily on ihosyövän tärkein yksittäinen aiheuttaja. Olennaista syövän kehittymiselle on ihon palamiset vuosien mittaan, ja paljonko UV-säteilyä ihminen on saanut elämänsä aikana. Jopa 95 prosenttia ihosyövistä voidaan estää, jos auringolta suojaudutaan oikein.

Auringolta suojautuminen on tärkeää myös niille, jotka eivät pala helposti. Suurimmalla osalla suomalaisista on vaalea tai punapigmenttinen iho, joka palaa helposti. Heidän on erityisen tärkeää suojautua polttavalta auringolta huolellisesti. Rusketuksen tarkoitus on suojata ihon syvempiä kerroksia, mutta tummempi-ihoisetkaan eivät voi huidella rannalla ilman suojaa, sillä rusketus vastaa enimmillään aurinkosuojakerrointa 4.

Voit lukea lisää aurinkovoiteen käyttämisestä ja auringolta suojautumisesta.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Ihmisten välillä vaihtelee suuresti se, miten kauan he voivat oleskella auringossa palamatta. Aiemmin hankittu rusketus ei vaikuta tuohon aikaan, eivätkä auringonotto tai palaminen karaise ihoa. Rusketuksen antama suoja vastaa suunnilleen aurinkorasvan suojakerrointa 4. Ihmisen ihotyyppi voi olla hyvin herkkä tai paremmin aurinkoa sietävä.

Herkkäihoiset voivat palaa kovassa paahteessa jo kymmenessä minuutissa. He eivät rusketu herkästi, ja heillä on myös muita suurempi riski sairastua pahalaatuiseen ihosyöpään, melanoomaan.

Ihmiset voidaan jakaa karkeasti kuuteen eri ihotyyppiin sen mukaan, miten hyvin iho sietää aurinkoa. Vain harva kuuluu puhtaasti yhteen ihotyyppiin, mutta luokittelusta ja oman ihotyypin tunnistamisesta on silti hyötyä. Luokkien avulla voi oppia, miten auringossa kannattaa käyttäytyä ja kuinka hyvin suojautua. Voit lukea lisää ihotyypeistä ja tunnistaa oman ihotyyppisi täältä.

Kun haluaa ottaa aurinkoa, aurinkorasvan suojakertoimen pitää olla vähintään 30, jotta se tehoaa. Suojakerroin (SPF) kertoo aurinkovoiteen kyvystä estää UVB-säteilyn aiheuttamaa ihon palamista. Aurinkovoide suodattaa noin 96 prosenttia auringon UVB-säteilystä. Aurinkorasva ei estä ruskettumista. Toisaalta, ruskettuminen ei ole terveellistä, sen todistavat tutkimukset. Rusketus on ihon keino suojata ihon syvempiä kerroksia auringon säteilyltä, ja sen suoja vastaa enintään suojakerrointa 4. Voit lukea lisää aurinkorasvan käytöstä tästä.

Voiteesta huolimatta iho saa sitä enemmän UV-säteilyä, mitä kauemmin oleskelet auringossa. Auringossa oleskelun yhteydessä kannattakin muistaa neljä V:tä: voide, varjo, vaate ja vettä janoon. Parhaiten auringon voimakkaalta säteilyltä suojaavat löysät ja tummasävyiset vaatteet. Korvia ja niskaa suojaava hattu on tärkeä, sillä niihin aurinko porottaa usein huomaamattasi. Muista myös suojata silmäsi. Laadukkaat aurinkolasit tunnistat CE-merkistä, UV-400-merkistä ja siitä, että niissä on lupaus sataprosenttisesta UV-suojasta. Aurinkovarjon katveessakin tarvitset aurinkovoiteen ja vaatteiden suojaa, sillä hiekka ja vesi heijastavat auringon säteilyä.

Todettujen ihosyöpien määrä on valitettavasti lisääntynyt vuosi vuodelta. Useimmat ihosyövät johtuvat runsaasta altistumisesta auringolle ja ihon palamisesta jo lapsesta ja nuoresta alkaen. Jos välttämättä haluaa iholleen rusketuksen, kannattaa se hankkia purkista eli itseruskettavilla ihovoiteilla. Tosin kemiallisen rusketuksen vaikutuksia ei ole tutkittu tarpeeksi, joten sitäkään ei voida julistaa turvalliseksi.

Fressis

Nauti auringosta turvallisesti

Katso infograafista Fressiksen vinkit siihen miten hengaat turvallisesti auringossa.

Aurinkorasva voi oikeasti pelastaa henkesi – 5 kysymystä ja vastausta aurinkovoiteesta

Aurinkorasva – mikä on sopiva määrä ja kuinka usein sitä pitää lisätä? Lue kysymykset ja vastaukset ja suojaudu auringolta oikein!

Jes, lomalle aurinkoon! Muista aurinkosuoja, sillä aurinko on nyt polttavampi kuin koskaan

Näillä vinkeillä suojaudut auringossa ja voit nauttia lämmöstä täysillä!

Tubettaja ILONAn aurinkosuojavinkit

Katso lifestyle-tubettaja ILONAn vinkit auringolta suojautumiseen.

Testaa millainen aurinkofiilistelijä olet.

Fressis