Oma kysymys

Kuinka voisi aloittaa helposti sen että olisi vegaani… tuntuu niin vaikeelta kun kaikessa on jotain eläinperäistä. Olisiko esimerkiksi helppo aloittaa siitä että olisi kasvissyöjä??

meow

Kuulostaa siltä, että olet pohtinut tätä jo paljon. Ehdotat vaihtoehdoksi kasvissyöntiin siirtymistä, joka kuulostaa todella hyvältä ratkaisulta! Osa lihaa syövistä vaihtaa aluksi osan aterioista kasvisruuiksi ja samalla opettelee eläinperäisten tuotteiden korvaamista ruuassa, osa tiputtaa heti kaiken muun eläinperäisen paitsi kalan ja äyriäiset. Joku taas on pitkään muuten täysin kasvissyöjä, mutta juustot ovat niin suurta herkkua, että ne pysyvät herkutteluruokana mukana vuosiakin. Joku taas kokee asian niin vahvasti omakseen ja taitoa ja tietoa asiasta on jo niin paljon, että siirtyy yhdessä yössä täysin vegaaniksi.

Tässä asiassa ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan jokaisen täytyy itse löytää oma tapansa. Kannattaa aloittaa pohdinta siitä, että millä sinun on mahdollista ja kätevintä korvata eläinperäiset proteiininlähteet. Hahmottele itsellesi vaikka paperille, että millaiselta päivän syömisesi näyttävät kasvis/vegaaniversiona. Tämän ”vegaanisen ruokapäiväkirjasi” voi auttaa sinua hahmottamaan, miten käytännössä toteutat kasvis/vegaaniruokavaliota, mitkä asiat onnistuvat helposti ja onko joitakin aterioita, joissa tarvitaan erityistä etukäteisvalmistelua, jotta kasvisvaihtoehto on mahdollinen toteuttaa.

Ystäville ja lähiaikuisille kannattaa aina kertoa tällaisista ratkaisuista ja pyytää rohkeasti tukea uusien tapojen opetteluun. Yleensä ihmiset ovat innokkaita auttamaan ja sinunkin on helpompi arjessa tehdä haluamasi valintoja, kun saat tukea lähipiiristä. Entä tiedätkö ketään, jolla olisi omakohtaistakin kokemusta ja hyviä vinkkejä herkulliseen ja monipuolisen vegaaniruokavalion toteuttamiseen? Myös esimerkiksi Vegaaniliiton sivuilta löydät paljon vinkkejä vegaanin arkeen. Valitse sieltä sinulle sopivimmat ensimmäiset askeleet!

Fressis-tiimi toivottaa sinulle maistuvaista matkaa vegaaniksi!

Oma kysymys

Mitkä ovat vegaaniruokavaliossa parhaita raudan-, kalsiumin- ja d-vitamiininlähteitä?

S.S.

Vegaaniruokavalio perustuu pelkkien kasvikunnan tuotteiden käyttöön. Monipuolisesti syövät vegaanit saavat yleensä melko helpostikin riittävästi rautaa ruokavaliostaan, sillä sitä on runsaasti mm. palkokasveissa (esim. soijapavut) ja täysjyväviljassa (etenkin ruisleipä on erinomainen raudan lähde). Lisäksi vegaaniruokavalion runsas C-vitamiinipitoisuus auttaa raudan imeytymisessä.

Kalsiumin saannin vegaani varmistaa syömällä pähkinöitä ja siemeniä sekä palkokasveja (kuten kikherneitä) sekä käyttämällä päivittäin kasvimaitoja (esim. soijamaito, kauramaito), joihin on lisätty kalsiumia. Muista tarkistaa pakkauksen ainesosaluettelosta, onko tuotteeseen lisätty kalsiumia.

Ruuasta vegaani saa D-vitamiinia niistä kasvimaidoista ja kasvirasvalevitteistä, jotka ovat täydennetty D-vitamiinilla. 2–18-vuotiaille vegaaneille suositellaan lisäksi 7,5µg vahvuista D-vitamiinilisää ruokavaliota täydentämään.