Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Syöpä on hyvin monimutkainen sairaus, joka kehittyy pitkän ajan kuluessa. Yksittäisen päivän, viikon tai edes kuukauden syömisellä ei ole kovin paljon merkitystä kokonaisuuden kannalta. Sen sijaan se merkitsee, millaiset ruokailutottumukset pitkällä aikavälillä, vuosien tai kymmenien vuosien kuluessa on ja millainen ruokavalio on kokonaisuudessa.

Punaiseksi lihaksi luetaan siis naudan, porsaan sekä lampaan liha sekä näistä valmistetut lihajalosteet kuten leikkeleet, makkarat ja jauheliha. Tämän hetkisen tiedon mukaan voidaan sanoa, että lihajalosteiden ja punaisen lihan runsas käyttö lisää suolistosyövän riskiä. Punaiselle lihalle on annettu käyttösuositus enintään 500 g viikossa. On epätodennäköistä, että tuo 500 g edes olisi paljon ylittynyt listaamiesi ruokien määrässä.

Käytännössä tämä suositus tarkoittaa, ettei punaista lihaa suositella syötävän yli 3-5 annosta viikossa, riippuen annoskoosta. Voit siis ajatella, että muutama pääruokaa viikossa voi ihan hyvin sisältää punaista lihaa, eikä tämä lisää syövän riskiä. Punainen liha on hyvä raudan ja proteiinin lähde, mutta etenkin lihajalosteet sisältävät runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa. Lihatuotteista kannattaakin valita mahdollisimman vähärasvaisia ja vähäsuolaisia tuotteita.

Lihan syöminen säännöllisesti ei ole tae syövän kehittymiselle eikä myöskään lihan syömättä jättäminen suojaa syövältä täysin varmasti – kyse on suuremmasta tai pienemmästä riskistä. Punaiseen lihaan ja lihavalmisteisiin kannattaa sekä terveyden että ympäristön näkökulmasta suhtautua satunnaisena erityisruokana. Lisää aiheesta myös täällä.

Mukavaa kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Liha on hyvä proteiinin ja raudan lähde ja siitä saa myös tärkeitä B-vitamiineja. Toisaalta lihassa on epäterveellisempää tyydyttynyttä eläinrasvaa ja etenkin valmiit lihatuotteet voivat sisältää paljon suolaa.

Nykyisin suositellaan välttämään runsasta lihan käyttöä. Runsaaseen punaisen lihan käyttöön liittyy myös suurentunut syöpäriski. Suositeltu määrä lihaa on alle 500 g viikossa. Lihatuotteissa on hyvä suosia vähärasvaisia ja suolattomia vaihtoehtoja.

Lihan käyttöä omassa ruokavaliossa ei tarvitse siis lopettaa kokonaan, mutta sen kohtuullinen käyttö on terveellinen sekä samalla ekologinen ratkaisu. Korvaamalla punainen liha erilaisilla kasviproteiineilla (esim. herneet, pavut, linssit), kalalla tai kanalla omaan ruokavalioon saa myös mukavaa vaihtelua!

Maito ja maitovalmisteet ovat hyvä proteiinin, kalsiumin, jodin ja useiden vitamiinien lähde. Puoli litraa nestemäisiä maitovalmisteita ja muutama viipale juustoa päivittäin kattaa elimistön kalsiumin tarpeen.

Maidolla ei ole terveydelle haitallisia vaikutuksia, mutta maitotuotteet on tärkeää valita rasvattomina tai vähärasvaisina. Halutessaan maidon ja maitovalmisteet voi korvata kasviperäisillä elintarvikkeilla, joihin on lisätty kalsiumia ja D-vitamiinia (soijajuoma, kaurajuoma, monenlaiset jogurttia vastaavat kauratuotteet jne).

Janojuomana paras vaihtoehto on vesi.

Fressis