Kysymys
Seksi
Näppy Hormonaalinen ehkäisy, akne ja kuukautiset Jouduin juuri lopettamaan vuosia syömäni yhdistelmäehkäisypillerit. Pillerit olivat PCOS:n ja aknen takia. Kuukautiset toimivat säännöllisesti ja harmittomasti pillerien avulla, ja akne meni tosi lieväksi,...
Fressis

Moikka ja hyvää uutta vuotta!

Ikävä kuulla, että olet joutunut lopettamaan sinulle hyvin toimineen yhdistelmäehkäisyvalmisteen. Joskus näitä tilanteita valitettavasti tulee ja sitten yritetään keksiä jokin korvaava ratkaisu. Valitettavasti tilanteesi jatkon ennustaminen on hyvin hankalaa ja oikeastaan lähes mahdotonta. Aknella on taipumusta helpottaa iän myötä ja on toki mahdollista, että se ei enää ainakaan aivan samassa mittakaavassa palaa, mutta tätä en toki uskalla luvata. Koska taustalla on PCOS, voi sekin aiheuttaa aknea.

Aknen hoitoon on muitakin vaihtoehtoja ja usein jokin aknen paikallishoitovalmiste (eli iholle levitettävä lääkevoide) kannattaakin aloittaa jo mahdollisten ensimmäisten näppyjen palatessa. Tarvittaessa lääkärin vastaanotolla voidaan arvoida myös antibioottihoidon tarvetta, jos akne äityisi pahaksi.

Jos PCOS:n myötä oli ennen pillereitä epäsäännölliset vuodot, on mahdollista, että ne palaavat. Samoin suotuisat vaikutukset vuodon määrään voivat pillerin loppumisen myötä kadota. Onkohan tilanteesi sellainen, että myöskään keltarauhashormonivalmisteita ei voi käyttää? Jos ne sopivat, drospirenonipilleriä (kauppanimeltä Slinda) voisi kokeilla vuotojen säännöllistämiseen ja vuodon määrän hillitsemiseen. Se tosin voi pahentaa aknea, mutta joillakin ihovaikutus on ollut jopa suotuisa. Tämä selviää parhaiten kokeilemalla. Ihon huolellisesta puhdistamisesta toki kannattaa myös huolehtia. Farmaseutti osaa tarvittaessa neuvoa puhdistus- ja ihonhoitotuotteiden valinnassa.

Jos minipillerit eivät myöskään sovi sinulle, tai et halua niitä käyttää, niin joissain tapauksissa on mahdollista käytettää myös lyhyissä sykleissä keltarauhashormonivalmistetta kohdun limakalvon hyperplasian hoitoon. Jos siis vuodot muodostuvat ongelmaksi, suosittelen että hakeudut lääkärin arvioon, jotta pääset keskustelemaan erilaisista hoitovaihtoehdoista ammattilaisen kanssa tarkemmin.

Toivottavasti tilanteeseesi löytyy ratkaisu!

Oliko vastauksesta hyötyä?