Valmistaudu lopettamiseen

Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen näiden toimiviksi todettujen vinkkien avulla:

1. Päätä päivämäärä, jolloin lopetat tupakoinnin.

Voit valita minkä tahansa päivämäärän lähitulevaisuudesta, kuitenkin niin, ettei se ole kahta-kolmea viikkoa kauempana. Valitse päivä, jolloin sinulla ei ole tavallista enempää stressaavia asioita, kuten kokeita.

2. Testaa nikotiiniriippuvuutesi

Tee riippuvuustesti. Testi kertoo, kuinka riippuvainen olet nikotiinista. Mikäli huomaat, että olet voimakkaasti riippuvainen nikotiinista ja lopettaminen on vaikeaa, voit keskustella asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa. Terveydenhoitaja tai lääkäri osaa arvioida, olisiko nikotiinikorvaushoidosta sinulle hyötyä. Alaikäinen tarvitsee reseptin nikotiinikorvaushoitojen ostamiseen apteekista. Lääkärin tai terveydenhoitajan antamien ohjeiden mukaan käytettynä lyhytaikaisesta nikotiinikorvaushoidosta ei ole haittaa. Ohjeita oikeaan käyttöön saa myös apteekin henkilökunnalta.

3. Vähennä tupakointia vähitellen jo ennen lopettamista

  • Vähennä paikkoja, joissa poltat.
  • Osta pienempiä askeja tupakkaa.
  • Polta vain puolet tupakasta yhdellä kerralla.
  • Tee itsesi tietoiseksi jokaisesta savukkeesta, jonka poltat. Älä polta yhtäkään tupakkaa ilman, että olet ensin harkinnut asiaa.

Jos käytät savukkeiden lisäksi nuuskaa, sähkösavuketta (sähkötupakka) tai vesipiippua, lopeta myös niiden käyttö. Muiden nikotiinia sisältävien tuotteiden käyttö tupakoinnin lopettamisen apuvälineenä ei myöskään kannata, koska silloin nikotiiniriippuvuus saattaa vain siirtyä yhdestä nikotiinituotteesta toiseen.

4. Kerro lopettamisestasi läheisillesi.

Kerro poika-/tyttöystävällesi, kavereillesi ja perheenjäsenillesi, että aiot lopettaa tupakoinnin. Pyydä tukea, kannustusta ja ymmärrystä. Muistuta erityisesti tupakoivia kavereitasi ja läheisiäsi, että he huomioivat päätöksesi lopettaa tupakointi.

Toisten ihmisten tuki ja apua helpottaa lopettamista. Onko lähipiirissäsi joku sopiva henkilö, joka voi auttaa ja kannustaa sinua? Jos sinulla on nuuskan käytön tai tupakoinnin lopettaneita läheisiä, kysy heiltä vinkkejä. Jos kaverisi tai vanhempasi haluaa lopettaa nuuskan käytön tai tupakoinnin samaan aikaan kanssasi, yhdistäkää voimat. Yhdessä lopettaminen voi olla helpompaa.

5. Valmistaudu tulevaan.

Mieti seuraavia kysymyksiä ja kirjoita vastaukset itsellesi muistiin:

  • Miten palkitset itsesi, kun tupakoinnin lopettaminen onnistuu?
  • Voit keksiä itsellesi esimerkiksi voimalauseen, joka auttaa sinua pääsemään hankalista hetkistä yli.

Jos tupakan himo iskee, käy läpi vastauksesi.

6. Hävitä tupakat ja tupakointivälineet.

Kun lopettamisen hetki koittaa, hävitä tupakat, muut tupakkatuotteet ja tupakointiin liittyvät välineet. Muista ”Poissa silmissä, poissa mielestä”.

Jos haluat lisätukea, vinkkejä tai keskusteluapua, ole yhteydessä koulun tai terveyskeskuksen terveydenhoitajaan. Maksutonta apua saat myös Stumppi-palvelusta.

Seuraavaksi pääsetkin sitten jo tuumasta toimeen: Lopeta