Valmistaudu

Valmistaudu nuuskan käytön lopettamiseen näiden toimiviksi todettujen vinkkien avulla:

1. Päätä päivämäärä, jolloin lopetat nuuskan käytön

Voit valita minkä tahansa päivän seuraavan parin viikon ajalte. Valitse päivä, jolloin sinulla ei ole tavallista enempää stressaavia asioita, kuten kokeita.

2. Testaa nikotiiniriippuvuutesi

Tee riippuvuustesti. Testi kertoo, kuinka riippuvainen olet nikotiinista. Mikäli huomaat, että olet voimakkaasti riippuvainen nikotiinista ja lopettaminen on vaikeaa, voit keskustella asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa. Terveydenhoitaja tai lääkäri osaa arvioida, olisiko nikotiinikorvaushoidosta sinulle hyötyä. Alaikäinen tarvitsee reseptin nikotiinikorvaushoitojen ostamiseen apteekista. Lääkärin tai terveydenhoitajan antamien ohjeiden mukaan käytettynä lyhytaikaisesta nikotiinikorvaushoidosta ei ole haittaa. Ohjeita oikeaan käyttöön saa myös apteekin henkilökunnalta.

3. Vähennäkäyttämäsi nuuskan määrää ja pidennä välejä nuuskaamiskertojen välillä:

Vähennä nuuska-annosten määrää päivässä.

  • Tee pienempiä kerta-annoksia.
  • Pidä nuuskaa vähemmän aikaa suussasi.
  • Vaihda miedompaan tai vähemmän mieluisaan nuuskamerkkiin.
  • Älä osta nuuskaa isoja määriä kerralla.

Jos käytät nuuskan lisäksi savukkeita, sähkösavuketta (sähkötupakka) tai vesipiippua, lopeta myös niiden käyttö. Muiden nikotiinia sisältävien tuotteiden käyttö tupakoinnin lopettamisen apuvälineenä ei myöskään kannata, koska silloin nikotiiniriippuvuus saattaa vain siirtyä yhdestä nikotiinituotteesta toiseen.

4. Kerronuuskan käytön lopettamisestasi lähipiirillesi

Kerro läheisillesi (esim. kavereillesi, perheellesi tai valmentajallesi), että aiot lopettaa nuuskan käytön. Kun kerrot päätöksestäsi, sitoudut siihen paremmin. Muistuta erityisesti nuuskaa käyttäviä kavereitasi ja läheisiäsi, että he huomioivat päätöksesi lopettaa.

Etsi lähipiiristäsi joku sopiva henkilö, joka voi auttaa ja kannustaa sinua. Hyviä vinkkejä voit erityisesti saada heiltä, jotka ovat itse lopettaneet nuuskaamisen tai tupakoinnin.

5. Valmistaudu tulevaan

Mieti seuraavia kysymyksiä ja kirjoita vastaukset itsellesi muistiin:

  • Mitä teet, kun nuuska houkuttaa?
  • Mitä vastaat, kun sinulle tarjotaan nuuskaa?
  • Mitä tekemistä keksit nuuskaamisen tilalle?
  • Mikä tulee olemaan vaikeinta lopettamisessa?
  • Miten selviydyt vaikeista tilanteista ja miten kannustat itseäsi?
  • Miten palkitset itsesi, kun onnistut?

Pidä vastauksesi tallessa. Kun vaikeita hetkiä tulee, löydät listalta selviytymiskeinoja.

6. Hävitä nuuskat

Kun lopettamispäivä koittaa, hävitä nuuskat ja nuuskaamiseen liittyvät välineet.

Lue seuraavaksi: Lopeta

Lue myös nämä

Lopeta

On päivä, jolloin olet päättänyt olla ensimmäistä kertaa ilman tupakkaa. Tsemppiä – sinä onnistut kyllä! Tupakoinnin lopettaminen voi aiheuttaa... Lue lisää
Nuuska

10 x näin eroon nuuskasta

Nuuskaamisen lopettaminen: tee elämäsi paras päätös ja heivaa nuuska huulestasi lopullisesti.

Kysymys & vastaus
Nuuska

Kiitos kysymyksestäsi!

Nuuskan haitat ovat usein havaittavissa konkreettisesti kaikista nopeimmin suussa. Ensimmäisiä merkkejä ovat esimerkiksi pahanhajuinen hengitys, hampaiden värjäytyminen ja kuluminen sekä paksuuntunut limakalvo. Pitkäaikainen nuuskan käyttö voi aiheuttaa myös mm. ienten vetäymiä. Valitettavasti ikenet eivät uudistu, ja ienvetäytymiä voidaan joutua korjaamaan jopa leikkauksin.

Nuuskan käytön lopettamisen myötä suun terveys paranee, kun suun limakalvon tulehdus ja ientulehdus yleensä vähenevät. Lisäksi lopettamalla varmistaa, ettei nuuskan käyttö aiheuta enää lisähaittoja suussa tai muualla elimistössä.

Suosittelemme sinua varaamaan ajan hammaslääkärille, jotta hän voi tutkia suusi kunnon ja sen, onko sinun tapauksessasi kyseessä ienvetäytymästä. Hammaslääkäri voi myös antaa sinulle tarkempaa tietoa ja neuvoja tilanteesi perusteella. Lisäksi kannustamme sinua lopettamaan nuuskan käytön.

Fressikseen on koottu tietoa nuuskan käytön lopettamisesta tänne. Lue myös 10 X näin eroon nuuskasta ja katso Sammon keskuslukion vinkkivideo. Lisäksi tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Hyvää jatkoa ja tsemppiä lopettamiseen!

Fressis
LiikeNuuska

Näin pääsin nuuskasta eroon

Juuso Simpanen aloitti nuuskan käytön jalkapalloilijana ja päätti lopettaa seitsemän vuoden käytön jälkeen. Katso videolta Juuson vinkit siihen, miten nuuskasta pääsee eroon.

Lue myös

Juuson haastattelu
Erik Rautakoski: En halunnut olla enää koukussa nuuskaan
Näin lopetat nuuskan käytön

Juuso Simpanen

LiikeNuuskaYleinen

En halunnut olla enää koukussa nuuskaan

On vapauttavaa, että nuuskan kaltaisen mieliteon sijaan voi keskittyä tärkeisiin asioihin, kuten opiskeluun, treenaamiseen ja terveelliseen syömiseen, kertoo nuuskaamisen kerralla lopettanut Erik Rautakoski, 21.

LiikeNuuska

Korvasin nuuskan ulkoilulla, purkalla ja ruualla

Entinen jalkapalloilija ja nykyinen ultrajuoksija Juuso Simpanen, 26, ei voisi enää kuvitella käyttävänsä nuuskaa. Kun Juuso oli jalkapallouransa huipulla, nuuska oli kuitenkin osa päivittäistä arkea. ”Se oli vähän semmoista yhteisöllisyyttä kavereiden kanssa. Kovan treenin tai ruuan jälkeen käytettiin nuuskaa.” Juuso lopetti nuuskan käytön seitsemän vuoden jälkeen.

Kysymys & vastaus
NuuskaTupakka

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Tosi hienoa, että olet päättänyt lopettaa tupakoinnin ja nuuskaamisen! Sinulla on loistava mahdollisuus vaikuttaa terveyteesi jatkossa. On vaikea sanoa, minkä verran tupakointi ja nuuskaaminen on vaikuttanut terveyteesi tai kuntoosi. Kerroit itse, että olet huomannut kuntosi huonontuneen. Joka tapauksessa terveytesi ja kuntosi alkavat kyllä kohentua heti, kun lopetat tupakan ja nuuskan käytön. Lopettamisen myötä jaksat paremmin ja liikkuminenkin tuntuu mukavammalta. Lopettaminen tuntuu pian olon virkistymisenä ja kunnon kohenemisena.

Tupakoinnin ja nuuskaamisen lopettamista kannattaa vähän suunnitella. Lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka riippuvainen olet nikotiinista. Voit testata riippuvuutesi näillä testeillä: Koukussa nikotiiniin ja Testaa nuuskariippuvuutesi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta sinulle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Ensimmäisiksi päiviksi on hyvä varata sellaista tekemistä, joka pitää sinut kiireisenä ja ajatuksesi pois tupakasta ja nuuskasta. Jos sinun tekee mieli niitä, muista, että mieliteko helpottaa jo muutamassa minuutissa.  Muutenkin mielitekoja tulee päivä päivältä harvemmin. Voit myös kokeilla erilaisia rentoutusharjoituksia helpottamaan oloasi. Niitä löydät esimerkiksi Youtubesta. Mieti myös, miten kieltäydyt, jos kaverit tarjoavat sinulle tupakkaa tai nuuskaa. Näin pääset helpommin ohi tilanteesta.

Lue nimimerkkien Nuuskaaja, Harmillinen ja K lähettämät lopettamiseen liittyvät kysymykset ja vastauksemme niihin.

Lisää vinkkejä lopettamiseen löydät täältä:

Näin lopetat tupakoinnin
Korvasin nuuskan ulkoilulla, purkalla ja ruualla
Toni: Lopettaminen onnistui vasta kun halusin sitä

Tsemppiä lopettamiseen ja mukavaa joulunaikaa sinulle!

Fressis
LiikeNuuska

Nuuska: 7 X harhaluulo

Biitti huulessa, eikä muka syytä huoleen? Kumosimme nuuskaan liittyvät harhaluulot.