Monet tupakoinnin lopettaneet kertovat, että lopettaminen helpottui huomattavasti, kun sai tehtyä päätöksen asiasta.

Päätöksenteossa voi auttaa, kun pohtii seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä hyviä asioita tai etuja saat tupakasta?
  • Mitä huonoja asioita tai haittoja tupakka tuo elämääsi?
  • Mikä motivoi sinua lopettamaan tupakoinnin?

On tärkeää, että itse haluat lopettaa tupakoinnin. Siksi sinun on hyvä vaikka kirjata ylös niitä syitä, miksi haluat lopettaa. Se vahvistaa päätöstäsi ja motivaatiotasi ja pääset helpommin yli hankalista hetkistä.

Sitten pääsetkin suunnittelemaan tätä tärkeää käännekohtaa elämässäsi: Valmistaudu lopettamiseen

Lue myös nämä

Artikkeli
Tupakka

Lopettaminen on loistoidea

Katso tästä infograafista mitä positiivisia asioita tupakoinnin lopettaminen tuo mukanaan.

Kysymys
NuuskaTupakka
Haluan lopettaa Miten tupakoinnin ja nuuskaamisen voi lopettaa helpoimmin? Olen 13-vuotias, ja olen käyttänyt noin vuoden nuuskaa ja tupakkaa. Pari nuuskapussia päivässä ja pari savuketta. Onko siitä ollut haittaa terveydelle? Miten nikotiini tuotteiden...
Fressis

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Tosi hienoa, että olet päättänyt lopettaa tupakoinnin ja nuuskaamisen! Sinulla on loistava mahdollisuus vaikuttaa terveyteesi jatkossa. On vaikea sanoa, minkä verran tupakointi ja nuuskaaminen on vaikuttanut terveyteesi tai kuntoosi. Kerroit itse, että olet huomannut kuntosi huonontuneen. Joka tapauksessa terveytesi ja kuntosi alkavat kyllä kohentua heti, kun lopetat tupakan ja nuuskan käytön. Lopettamisen myötä jaksat paremmin ja liikkuminenkin tuntuu mukavammalta. Lopettaminen tuntuu pian olon virkistymisenä ja kunnon kohenemisena.

Tupakoinnin ja nuuskaamisen lopettamista kannattaa vähän suunnitella. Lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka riippuvainen olet nikotiinista. Voit testata riippuvuutesi näillä testeillä: Koukussa nikotiiniin ja Testaa nuuskariippuvuutesi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta sinulle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Ensimmäisiksi päiviksi on hyvä varata sellaista tekemistä, joka pitää sinut kiireisenä ja ajatuksesi pois tupakasta ja nuuskasta. Jos sinun tekee mieli niitä, muista, että mieliteko helpottaa jo muutamassa minuutissa.  Muutenkin mielitekoja tulee päivä päivältä harvemmin. Voit myös kokeilla erilaisia rentoutusharjoituksia helpottamaan oloasi. Niitä löydät esimerkiksi Youtubesta. Mieti myös, miten kieltäydyt, jos kaverit tarjoavat sinulle tupakkaa tai nuuskaa. Näin pääset helpommin ohi tilanteesta.

Lue nimimerkkien Nuuskaaja, Harmillinen ja K lähettämät lopettamiseen liittyvät kysymykset ja vastauksemme niihin.

Lisää vinkkejä lopettamiseen löydät täältä:

Näin lopetat tupakoinnin
Korvasin nuuskan ulkoilulla, purkalla ja ruualla
Toni: Lopettaminen onnistui vasta kun halusin sitä

Tsemppiä lopettamiseen ja mukavaa joulunaikaa sinulle!

Oliko vastauksesta hyötyä?