Henna: videoiden sisällöt tekstimuodossa

Ajatuksia ruokailusta

Videon sisältö tekstimuodossa: Mul on täs just lounastauko meneillään, niin ajattelin, et nyt vois olla ihan hyvä hetki puhua ruokailusta. Ruokailu vaikuttaa tosi paljon mun vireyteen ja mä huomaan heti, jos mä en oo syöny tarpeeks, ni sit mä oon paljon kiukkuisempi. Sen takii mä pyrin parhaani mukaan pitää kiinni siitä, että mä syön säännöllisesti. Mulle kaikista toimivin vaihtoehto on se, että mä en noudata mitään liian tiukkaa ruokavaliota. Mä oon kyllä joskus kokeillut jotain herkkulakkoja sun muuta, mut ei ne oo toiminu mulla yhtään mulle kaikista toimivin on just et syö mahdollisimman monipuolisesti, kaikkea kohtuudella. Mä kuitenkin liikun paljon, ni tärkeintä on just se, että saa riittävästi ravintoa. Välillä tulee oltua tosi pitkiä päiviä laskemassa tai skeittaamassa ja silloin mä koen tosi tärkeenä sen, että mulla on eväät mukana. Et sit oikeesti ei vireystila pääse tippuu ihan liian alas. Mun mielestä tosi hyvät eväät on esimerkiksi voileivät, joku proteiinirahka. Kaikki sellainen, mikä sisältää tosi paljon energiaa, mut et ne on sit kuitenkin helppo napata mukaan. Kokeile säkin vaikka viikon ajan pakata eväät mukaan kun lähdet jonneki. Testaa, et miten se vaikuttaa sun vireystilaan!

Liikkumalla myös mieli pysyy virkeänä

Videon sisältö tekstimuodossa: Mä oon harrastanu pienestä asti kaikkea erilaista liikuntaa pesäpallosta tanssiin ja 8-vuotiaana mä aloitin lumilautailun, kun mä innostuin siitä, kun mun veli ja iskäkin laski laudalla. Siitä muutama vuos myöhemmin me hommattiin myös skeittilauta. Erityisesti lumilautailu ja skeittaus on mulle tärkeitä, koska niissä pääsee koko ajan oppimaan uutta ja ikinä ei oo niin sanotusti valmis ja kaikki onnistumisen tunteet virkistää tosi paljon mun mieltä. Lumilautailu ja skeittaus on valitettavasti aika tapaturma-alttiita lajeja. Sen takia mä pidän mun kehosta huolta myös oheisharjoittelulla, käymällä muun muassa salilla ja lenkillä. Mä koen, että mitä monipuolisempaa liikunta on, sitä paremmat on sen tarjoamat hyödyt ja sitä virkempi mieli. Mä haluun haastaa just sut kokeilemaan tän kuun aikana jotakin lajia, jota sä et oo vielä kokeillut. Se voi olla just esimerkiksi skeittaus, lumilautailu tai ihan mikä vaan. Mun mielestä olemalla avoin uusille jutuille monesti löytää uusia mielenkiinnonkohteita ja mitä enemmän kokeilee, sitä paremmin tietää, mistä tykkää ja löytää just ne itelle mieluisat jutut, joiden parissa on sit kiva kokea niitä onnistumisen tunteita.

Musiikki rytmittää arkea

Videon sisältö tekstimuodossa: Mielen virkeyden kannalta mulle tosi suuressa roolissa on myös musiikki. Mul on oikeastaan lähes kaikkialla mukana nappikuulokkeet. Jos esimerkiksi joskus tuntuu siltä, ettei ole motivaatiota lähteä salille, tai lenkille, ni heti kun ottaa musat korviin ja vaan ottaa ja lähtee, ni se fiilis nousee saman tien. Ja toisinaan, jos tuntuu siltä, ettei meinaa saada unta, tai on muuten vaan vaikee rauhottua, ni sit rauhallinen musiikki auttaa mulla siinä. Mulle on ollu tosi hyvä tapa kasata soittolistoja, josta löytyy musiikkia eri tilanteisiin. Kokeile säkin tehdä soittolistat tilanteisiin, jossa sun pitää oikein kunnolla saada energiaa ja tilanteisiin, jossa sun pitää rauhoittua, ja kokeile, miten se vaikuttaa sun arkeen.

Porukasta saa voimaa

Videon sisältö tekstimuodossa: Mä rakastan liikuntaa, mut mun mielestä se on seurassa vielä paljon hauskempaa. Mä liityin tosi nuorena mukaan lumilautailuseuraan ja lähdin mukaan leireille ja mä oon lumilautailun kautta tavannut tosi monta samanhenkistä ystävää ja ne ystävyyssuhteet tulee varmasti kestämään läpi koko elämän. Mun mielen hyvinvoinnin kannalta on tosi tärkeää, et mun elämässä on ihmisiä, joiden kanssa voi jakaa niin ilot kuin surutkin, ja tehdä yhdessä kaikkia kivoja asioita ja harrastaa yhdessä ja samanhenkinen seura auttaa mua olemaan itsevarmempi. Siksi mä haluan kannustaa sue miettimään, mitä sä haluut tehdä ja ettimään siihen sopiva porukka. Yhdessä harrastamalla kehittyy paljon nopeemmin, kuin yksin ja siinä virkistyy mielikin samalla.

Luovuutta ja lepoa arjen hulinassa

Videon sisältö tekstimuodossa: Jos mua stressaa tai ahdistaa joku asia, niin mä tykkään kirjoittaa siitä. Joskus mä jopa äänitän mun ajatukset biisin muotoon asti. Mä oon myös tosi paljon kiinnostunut muodista ja mä tykkään tosi paljon maalata mun omia vaatteita ja mä koen, et silloin kun mä maalaan, ni mä oon tosi läsnä itteni ja omien ajatusten kanssa. Siin ei oo mitään häiriötekijöitä. Lumilautailu ja skeittaus on aika sellaisia extreme-lajeja ja välillä tulee mentyä vähän tukka putkellakin paikasta toiseen, ni mä koen et kaikki sellainen luova tekeminen on tosi hyvä tapa rauhoittua. Ja se on mun mielenterveyden kannalta tosi tärkeetä, että mä pääsen välillä oikeesti rauhoittumaan. Mä suosittelen kyl suakin kokeilemaan jotain luovaa tekemistä. Se voi olla just esimerkiksi piirtämistä, kirjoittamista, jonku soittimen soittamista… Ihan mitä vaan. Mut kokeile vaikka viikon ajan silleen, et joka päivä otat semmoisen tunnin rauhoittumishetken, kun teet jotain luovaa ja testaa, et miten se vaikuttaa sun hyvinvointiin.

Omana itsenä on hyvä olla

Videon sisältö tekstimuodossa: Mun hyvinvoinnin kannalta on aina ollut tosi tärkeetä se, et mä saan olla täysin oma itseni, mut se ei aina oo helppoo, koska meille syötetään kaikkia malleja siitä, millainen ihmisen pitäis olla ja nykyisin netissä on vähän liiankin helppo kirjoittaa kaikkia negatiiivisia kommentteja. Esimerkiksi munkin leveitä housuja on joskus haukuttu ja on kyseenalaistettu sitä, kuinka tyttö voi skeittaa ja snoukata, mutta lumilautailu ja skeittaus on mulle tosi rakkaita lajeja ja leveet housut sattuu olemaan osa mun tyyliä, joten mä en oo ikinä halunnu antaa muiden vaikuttaa siihen, kuka mä oon, tai mitä mä tykkään tehdä. Mä koen, että ihminen saavuttaa kaikista hienoimpia kokemuksia ja on kaikista onnellisin silloin kun se on täysin oma itsensä. Sen takia mä haluun kannustaa sua olemaan just sellainen kun sä oot. Älä lue negatiivisia kommentteja, kehu itseäs paljon. Sä voit kirjoittaa vaikka jääkaapin oveen kehuja ittestäs. Sä riität just tommosena ku sä oot.

Anna palautetta!

Videon sisältö tekstimuodossa: Kiitos, että tsekkasit mun vinkit! Kerro ihmeessä, oliko näistä sulle jotakin hyötyä. Jätä palautetta tohon alas.