Carola: videoiden sisällöt tekstimuodossa

Happihyppely

Videon sisältö tekstimuodossa: Mun arki on välillä tosi hektistä ja sen takia on joskus tosi vaikeaa miettiä sellaisia pieniä asioita, jotka saattais ehkä virkistää ja pitää mun mieltä hyvinvoivana. Tässä vuosien varrella mä oon kuitenkin oppinu, että sellaisilla ihan pienillä teoilla, esimerkiksi sellaisilla päivittäisillä happihyppelyillä, jotka voi olla tosi lyhyitäki, tai sillä ku on bussissa, ni jää yhden pysäkin aikaisemmin, ku mitä oikeesti jäis, ni pystyy tosi helposti lisäämään sellaista pientä aktiivisuutta päiviin. Jokaisen pienenkin urheilusuorituksen jälkeen mä huomaan, kuinka mä oon täynnä positiivista energiaa ja pienikin juttu on saanu mulle tosi hyvän mielen aikaiseksi. Sen takia mä kannustan just sua lisäämään tällaista pientä aktiivisuutta sun päiviin, koska se jos joku, tuo ihan sairaasti positiivista energiaa sun arkeen.

Suunnittelu, suunnittelu!

Videon sisältö tekstimuodossa: Mä ite stressaannun tosi helposti ja sen takia seuraavan viikon menot ja muut hässäkät saattaa painaa mua jo etukäteen. Mä oon keksiny mun äitin kanssa sellaisen tavan, että jos on tulossa joku tosi hektinen viikko vaikka, kun on tosi paljon menoo, ni mä käyn sen äitin tai jonkun muun läheisen kanssa läpi ja mietin, että mitä mun kannattaa minäkin päivänä tehdä ja millon mä meen minnekki. Sellanen tietynlainen asioiden ennakointi auttaa mua itteäni tosi paljon mun stressinhallinnassa, koska sillon mun kaikki asiat on valmiiksi suunniteltu, eikä mun ite tarvi käyttää mun aivotoimintaa siihen, että mä suunnittelisin niitä silleen jälkikäteen tai viimetinkaan. Tää tapa on vähentäny mun stressitasoja ihan huiman paljon ja sen takia mä vinkkaisin tätä samaa sulle, eli koita, että aikataulutat, tai ei välttämättä edes aikatauluta, mutta suunnittele sun ens viikon päivät aina etukäteen ja mietit, että mitä menoja sul on millonkin. Toivottavasti tää tapa toimii sullakin, koska mulla tää on ollu ihan sairaan suuri apu mun arkeen.

Herkuttelua hemmetti!

Videon sisältö tekstimuodossa: Mun mielestä jokaiselle elämän osa-alueelle pitäis löytää semmoinen tasapaino niiden asioiden välillä ja yks niistä asioista on mun mielestä herkuttelu ja herkut. Tällä kahvilareissulla mä jotenkin tosi paljon mietin, että voinko mä ottaa tän leivonnaisen, et onks se ihan ok? Mut sit mä tajusin, et hemmetti, miks mä en ottais sitä kun mun kerran tekee mieli ja mulle tuli oikeesti äärettömän hyvä fiilis siitä, et mä soin itselleni tuollaisen mukavan jutun mun viikonloppupäivään ja saman jutun ois voinu tehdä ihan hyvin arkenakin, ei siinä ois ollu mitään pahaa. Mul oli joskus semmoinen vaihe mun elämässä, että mä mietin tosi paljon sitä, että voinks mä syödä herkkuja ja et lihoonks mä siitä ja jotenkin herkuista tuli mulle sellainen piru jollain tapaa mulle. Mun mielestä herkkujen pitäis olla semmoinen positiivinen juttu, josta voi aina välillä nauttia ihan hyvällä omatunnolla. Ittelleen pitää mun mielestä olla armollinen. Jos sulla joskus tekee siellä kahvilassa mieli ottaa joku pulla tai muu leivonnainen, niin ota ja vastaanvanlailla jollain muulla kerralla voit olla ottamatta. Tasapaino kaikessa.

Mielelle hyvä murkinointi!

Videon sisältö tekstimuodossa: Säännöllinen ateriarytmi ja  se mitä ne ateriat sisältää on tosi tärkeitä mun oman mielen ja kehon hyvinvoinnille. Mun elämä on aika aktiivista ja sen takia mä tarviin luonnollisesti myös aika paljon ruokaa – ja oikeenlaista ruokaa – tarpeeks usein. Mun elämä on ollu aktiivisuustasoltaan jo aika paljon tällaista, mitä se on nyt ja sen takia mun ei oikeastaan tarvitse enää miettiä mun ateriarytmejä enää erikseen kun mä oon tottunu syömään tietyin väliajoin tietynlaista ruokaa. Monipuoliset välipalat auttaa mun kehoa ja mieltä jaksamaan mun päivissä ja yks mun ehdoton suosikki tällaisista välipaloista, mitä voi kantaa mukana, on suolaamattomat pistaasipähkinät. Mä ite tykkään panostaa mun välipalojen laatuun, koska laadukkaat välipalat tukee myös mun mielen hyvinvointia ja fyysistä kehitystä, kuin sellaiset huonot vaihtoehdot, kuten suklaapatukat sun muut, joita on toki myös ihan ok nauttia joskus. Muistathan just sä syödä tarpeeks usein?

Älä jää yksin!

Videon sisältö tekstimuodossa: Mun kesä 2020 kului Häräntappoase-tv-sarjan kuvauksissa ja mun viikot ja päivät oli kyl tosi kiireisiä. Päivät oli tosi pitkä ja rankkoja ja mä kyl vähän pelkäsin, että miten mä jaksan tehdä kaiken sen, mitä mä haluaisin tehdä, eli käydä vaikka salilla ja tehdä mun somejuttuja. Mä halusin kuunnella mun kehoo ja mieltä silleen realistisesti ja jätin sit sellaisia ei niin tärkeitä ja akuutteja juttuja pois mun arjesta. Kun mä jätin mun arjesta kuvausten ajaksi sellaiset ei niin akuutit jutut pois, niin mulle jäi paljon enemmän aikaa palautua niistä mun rankoista työviikoista ja –päivistä. Kun mä jätin sellaiset asiat pois mun arjesta, joita oli esimerkiksi vaikka kuntosalilla käyminen, niin mä pystyin oikeesti pyhittämään ne mun lepohetket siihen palautumiseen. Pystyin rentoutumaan. Myös se, että mä mietin, että kuinka upee tosta tv-sarjasta tulee autto mua jaksamaan niiden pitkien päivien läpi. Mun vinkki sulle on se, et jos sul on joku hektinen elämäntilanne tai paljon kiireitä, niin kuuntele itteäsi ja jätä sellaiset turhat jutut sun arjesta pois.

Ulos vaikka väkisin!

Videon sisältö tekstimuodossa: Sillon jos mulle on sattunu jotain tai mul on muuten vaan huono fiilis, tai huono päivä, niin mä tykkään lähtee ulkoilee. Se et mä sillon lähestulkoon pakotan itteni käymään ulkona, voi kääntää mun koko fiiliksen parempaan suuntaan. Sellaisina hetkinä, ku mä makaan mun sängyssä tekemättä mitään ja mun on huono olla, ni mä vaan päätän, et: “Hei nyt sä lähdet ulos!”. Mä otan mun kuulokkeet mukaan, laitan ne mun korviin ja pistän jonkun tosi hyvän podcastin soimaan ja samassa mä huomaan, että mulla on paljon parempi fiilis. Sit kun sitä on hetken kävelly siellä ulkona ja kattoo ympärilleen, ni tajuu sen, että kaikki on oikeastaan ihan hyvin. Mun omat huolet on tosi usein sellaisia, että mistä mä huolin ihan turhaan. Ni se, et mä käyn ulkona ja mietin niitä asioita siellä, ni tajuun, että ne ei ookkaan niin isoja juttuja oikeesti. Lähde säkin nollaamaan sun ajatuksia pihalle. Sillon sä teet palveluksen sun mielelle ja sun keholle.

Rrrrutiinit!

Videon sisältö tekstimuodossa: Mä harrastin viis vuotta kilpaurheilua ja sitä kautta jäi päälle sellaiset rutiinit ruokamäärien, ruokatottumusten ja ruokarytmien suhteen. Ja sitä kautta niistä on muodostunut rutiineja, joihin mun ei oikeastaan tarvitse kiinnittää huomiota, koska se tapahtuu automaattisesti. Eikä mun tarttee miettiä niitä sen enempää. Syömisasioiden selkeys on mulle ittelle tärkeää osa mun mielen hyvinvointia sen takia, koska sen takia mun ei tarvitse miettiä koska mä syön, mitä mä syön ja paljonko mä syön, koska ne tulee automaattisesti. Ja jos joskus ei tuu, ni sit mul on valmis pohja, josta mä voin lähtee rakentaa sitä mun päivän ruokailurytmiä ja ruokailujen sisältöä. Mä koen etenkin ateriarytmit ja mitä se ruoka sisältää tosi tärkeinä ittelleni. Mun tavoite on se, että mä syön aina joka aamu aamupalan. Ihan sama kuinka kiire mulla on jonnekki. Mä aloitan mun päivän aina sillä. Lisäks mä tavoittelen viittä-kuutta ateriaa päivässä. Mahdollisimman nopeesti treenin jälkeen mä yritän aina syödä jotain ja niin sanottujen lämpimien ruokien syöminen on mulle tosi tärkeetä. Kehoituksena outo, mutta muistakaa syödä!

Hyvää unta!

Videon sisältö tekstimuodossa: Nukkuminen on ihan äärettömän tärkeä asia kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin toteutumisen kannalta. Ja välillä sitä meinaa unohtaa, että miten tärkeetä se uni onkaan itselle. Unen aikana mun keho palautuu edellisen päivän rasitteista ja valmistautuu taas seuraavan päivän koettelemuksiin. Palautuminen on jokaiselle älyttömän tärkeetä. Ja just kun mä ittekkin salilla tosi paljon ja tykkään treenata, niin mä tarviin sitä unta, jos mä haluun että niitä tuloksia näkyy. Mulle itelle suurin syy, että miks mä meen liian myöhään nukkumaan, on puhelin ja some. Ja välillä on tosi vaikeeta sanoa itselleen, että nyt pistä se puhelin pois ja mee nukkuu. Mä ite teen niin, että mä pistän mun puhelimen niin kauas musta, että mä en oikeesti jaksa vaivautua ottamaan sitä sieltä. Sit se kiusaus mennä sinne puhelimelle takas ei oo niin iso. Mä koitan myös eläytyä siihen seuraavaan päivään ja miettiä, että oisko kiva suoriutua niistä jutuista sitten väsyneenä. Ei ois ja siks mä meen nukkuu.

Läheiset auttaa jaksamaan!

Videon sisältö tekstimuodossa: Terveet ja hyvinvoivat ihmissuhteet on tosi tärkeitä meidän kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta meidän elämässä. Hyvä ja terveet ihmissuhteet auttaa meitä jaksamaan vaikeina ja rankkoinakin hetkinä. Viime kesänä, eli vuoden 2020 kesänä, mä näyttelin pääroolin Häräntappoase-tv-sarjassa, jota kuvattiin melkein koko kesä. Vaikka mä nautin joka hetkestä siellä kuvauksissa, niin se oli ajanjaksano tosi rankka. Ei ollu mitään maailman helpointa työtä. Päivät oli pitkiä ja vaan viikonloput jäi vapaaksi ja silloin ei oikein muuta jaksanut tehdä kuin vaan nukkua ja levätä. Mikä mua sitten autto jaksamaan sen rankan työjakson läpi? Läheiset ihmiset. Omat fiilikset, oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia, kannattaa aina jakaa jollekin. Kun mä pidän mun elämässä vaan terveet ihmissuhteet, niin mä saan niiltä myös paljon takaisin. Mun ei tarvii olla mun fiiliksissä yksin, kun mulla on läheisiä ihmisiä, jotka tukee mua mun jutuissa.

Anna palautetta!

Videon sisältö tekstimuodossa: Moi, kiitti että katoit mun kaikki vinkit! Anna tossa alhaalla palautetta, että mitä tykkäsit niistä ja meinaatko käyttää niitä sun omassa arjessa.