Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos viestistäsi!

Olit huolissasi siitä, ettet kykene itkemään. Oletko kyennyt ennen? Onko tilanteessa tapahtunut muutos? Jokainen ilmaisee tunteitaan eri tavoin, eikä itkeminen ole mikään ainoa oikea tapa. Mutta jos itkeminen on aiemmin ollut tuttu tapa purkaa tunteita ja nyt itkua ei enää tule, on asiasta hyvä jutella. Masennus on yleinen sairaus, joka näkyy mm. mielialassa ja toimintakyvyssä. Lievää masennusta sairastavalla arki usein sujuu, vaikka se vaatiikin enemmän ponnistelua. Masennus ei ole myöskään aina pelkkää synkkyyttä, vaan myös sosiaalinen, iloinen ja reipas ihminen voi olla masentunut. Masennuksen keskeinen oire on kuitenkin mielialan ja mielihyvän kokemisen lasku, joka jatkuu pidempään. Voit lukea lisää masennuksesta täältä.

Se, onko kyse masennuksesta, vai jostain muusta, ei ole ehkä tärkeintä, vaan se, miten tilanne vaikuttaa sinun oloosi. Omasta olosta ja huolista kannattaa jutella hyvin matalalla kynnyksellä esim. kouluterveydenhoitajan kanssa, jos kotona juttelu ei tunnu hyvältä. Yksin ei kannata pyöritellä, silloin asiat usein paisuvat. Jos et tiedä kenen puoleen kääntyä, käy juttelemassa nimettömänä aikuisen kanssa esim. Sekasin-chatissa. Joskus myös muiden nuorten kanssa juttelu voi auttaa. Sekasin-Discordissa voit jutella nimettömänä ja peilata ajatuksiasi muiden kanssa.

Kerroit myös, että stressaat ulkonäköäsi. Vanhemmilla on tapana joskus puuttua vähän liikaakin nuorten elämään, etenkin siinä vaiheessa, kun nuoret alkavat aikuistua ja irtaantua. Äitisi kommentit kannattaa sivuuttaa, hänelle voi sanoa, että ne eivät tunnu sinusta mukavilta. Jos mielessä on muita murheita, niin silloin pienemmätkin asiat voivat alkaa tuntua isommilta kuin ovatkaan. Silloin kannattaa koittaa suodattaa ikävää oloa tuovat asiat ja keskittyä sellaisiin asioihin, tai ihmisten seuraan, jotka saavat oloa paremmaksi.

Vapaa-ajan viettämisessä pelien ääressä ei ole mitään vikaa, etenkin jos koet pelien tarjoavan onnistumisen tunteita. Kunhan pelien ohella jää energiaa muuhun, kuten koulunkäyntiin ja ihmissuhteiden ylläpitoon, ja arkeen kuuluu myös jonkin verran liikuntaa, ei asiasta tarvitse huolestua. Pelaaminen on ihan yhtä hyvä harrastus, kuin mikä tahansa muukin. On tärkeää, että elämässä on hyvää mieltä tuovia asioita, joten jos pelaaminen on sinulle sellainen, on siitä hyvä pitää kiinni. Älä epäröi hakea lisää tukea pohdintoihisi, jos siltä tuntuu, ja jotta voit keskittyä elämässä hyvää tuoviin asioihin!

Tsemppiä syksyyn!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei! Aikuisille kertominen ei aina ole helppoa ja vaatii aikamoisen määrän rohkeutta. Jo tänne kirjoittaminen on vaatinut sinulta rohkeutta, mutta olet uskaltanut tehdä senkin, se on tosi hienoa! Voisitko ottaa ystäväsi mukaan? Usein yhdessä meneminen on helpompaa, kun on toinen turvana. Tai jos aikuiselle kertominen silti jännittää, niin kokeile ensin jutella aikuisen kanssa jostain kevyemmistä asioista. Kun se tuntuu sujuvan, voit pikkuhiljaa alkaa kertoa omasta olostasi enemmän. Jos tuntuu oikein hankalalta, niin kokeile juttelua Nuortennetin chatissa. Kukaan ei tiedä kuka olet ja voit sielläkin jutella ensin kevyemmistä asioista ja jos siltä tuntuu, niin kertoa enemmän pikkuhiljaa. Kertominen helpottuu ainoastaan harjoittelemalla. Ensimmäinen kerta on kuin laastarin repäisy – alkuun jännittää, että sattuuko, mutta usein se tuntuu paljon pahemmalta mielessä kuin oikeasti sitten onkaan. Usko itseesi, uskallat ihan varmasti!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei! Hienoa, että laitoit viestiä. Nuoruudessa monella on ajanjaksoja, jolloin mieli on hyvinkin maassa ja olo on toivoton. Usein kyse on kuitenkin ohi menevistä hetkistä, mutta mikäli olo jatkuu pitkään, on siihen syytä saada apua. Kerroit olevasi huolissasi omasta tilanteestasi. Asioita ei kannata jäädä pohtimaan liian pitkään yksin ja nyt olisi hyvä, että kävisit juttelemassa olostasi ja ajatuksistasi esimerkiksi koulun terveydenhoitajan kanssa. Jos mahdollista, olisi hyvä kertoa olostasi myös kotona. Kun otat asiat puheeksi nyt, ehdit saada omaan oloon tukea ennen kesälomia.

Kertomista ei kannata jännittää, sillä aikuiset kyllä ymmärtävät, että nuoruus ja kasvaminen ei ole aina helppoa ja välillä kaipaa tukea omaan jaksamiseen. Voit myös näyttää tämän tänne kirjoittamasi viestin, jos et tiedä mistä aloittaa. Jos kertominen kuitenkin jännittää, voit käydä juttelemassa omasta olostasi ja saamassa rohkaisua ensin nimettömänä aikuisen kanssa Nuortennetin chatissa tai Sekasin-chatissa. Tärkeintä on, että et nyt jää ajatustesi kanssa yksin, jotta ne eivät pääse paisumaan isommiksi. Sinä ansaitset voida hyvin ja nauttia tulevasta kesälomasta tietäen, että asiat kääntyvät parhain päin. Rohkeutta sinulle! ❤

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hyvä, että kysyit apua. Kaverisi on todella kokenut rankkoja aikoja ja hänestä herää suuri huoli. Hän tarvitsee nyt ehdottomasti aikuisen apua ja tukea, kuten sinäkin ajattelet. Kaverisi ei kuitenkaan haluaisi kertoa itsetuhoisista ajatuksistaan ja voinnistaan aikuiselle, koska kokee ettei häntä voida auttaa.

Onneksi asia ei ole näin vaan häntä voidaan auttaa. Usein kuitenkin huonosti voiva ja itsetuhoisista ajatuksista kärsivä ihminen on todella jumissa eikä kykene näkemään mitään poispääsyä raskaasta olostaan. Häntä voi pelottaa ja jopa hävettää omat ajatuksensa. Hän voi olla niin uupunut, ettei jaksa ja pysty itse hakemaan apua.

Sinulla on nyt taakka harteillasi, kun tiedät kaverisi tilanteesta etkä haluaisi kertomasi mukaan avata asiaa aikuiselle. Tilanne on nyt kuitenkin niin vakava, että sinun kannattaa ehdottomasti kääntyä aikuisen puoleen. Ensinnäkin siksi, että kaverisi on voi oikeasti olla hengenvaarassa ja hän voi todella huonosti. Toisekseen tämä taakka on sinulle liian suuri kantaa ja olet ilmeisesti itsekin alaikäinen. Tämä asia kuuluu nyt aikuisen hoitoon.

Aikuinen, jolle voit kertoa asiasta, voi olla kouluterveydenhoitaja, opettaja, oma vanhempasi tai joku muu tuttu aikuinen. Kouluterveydenhuollossa tiedetään, miten tällaisten asioiden kanssa edetään. Oman vanhemman tai muun aikuisen kanssa voi myös ottaa yhteyttä kouluterveydenhuoltoon, lastensuojelun tai terveyskeskuksen päivystykseen. Voitte soittaa myös Mielenterveysseuran ympäri vuorokauden auki olevaan kriisipuhelimeen puh. 09-2525 0111.

Kaverisi on onnekas, kun hänellä on sinut ystävänä. Hädän hetkellä olet ollut rinnalla ja kysyt apua hänen puolestaan. Voit itse olla kaverisi tukena ystävänä sen verran kuin itse jaksat, mutta sinä et pysty hänen tilannettaan yksin ratkaisemaan. Sen vuoksi käännythän aikuisen puoleen ja annat aikuisen ottaa tilanteesta vastuun!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos tärkeästä viestistäsi!

Kerrot että kohdallesi on osunut murhetta, menetyksiä ja riitoja ja myös tilanne kotona on vaikea. Kerroit myös, että otat paljon kantaaksesi ystäviesi huolia, mutta et saa itse kerrottua omistasi. Tuntuu, että kannat paljon vastuuta muiden hyvästä olosta, mutta oma olosi jää taustalle. Kasvuun kuuluu ajoittaiset mielialanvaihtelut, mutta kertomasi kuulostaa siltä, että kyseessä voisi olla jotakin muuta. Masennuksen tunteet voivat olla ohimeneviä, mutta mikäli olo jatkuu yli kahden viikon ajan, voi kyseessä olla masennus, joka vaatii hoitoa. Kertomasi olotila, sekä mainitsemasi viiltely kertovat, että kyseessä voi olla tällainen tilanne, ja nyt olisi tärkeää, että saat oloosi pian apua.

Kenenkään ei tarvitse selvitä yksin ja harva on niin vahva, että selviää kaikista elämän koettelemuksista ilman apua. Avun pyytäminen ei ole helppoa ja se vaatii rohkeutta. Uskon kuitenkin, että sinusta on siihen. Ensimmäisen askeleen ottaminen on kuin laastarin irti repäisy – jännittää ja kihelmöi, mutta pahin on nopeasti ohi ja olo alkaa helpottaa, kun tunteita puhuu ulos. Kuvaat viestissäsi tosi hienosti omia tunteitasi ja ajatuksiasi. Mitä jos näyttäisit kirjoittamasi viestin koulussa terveydenhoitajalle tai jollekin opettajista, jos terveydenhoitajan luo meno jännittää? Oikeastaan sillä ei ole väliä kenen aikuisen puoleen käännyt, kunhan käännyt. Kertomastasi olosta on mahdollista päästä eteenpäin ja voida hyvin. Yksin se on vaikeaa, eikä sinun tarvitse siihen pystyä. Ympärilläsi on ihmisiä, jotka välittävät sinusta ja kysyvät vointiasi, koska haluavat sinun voivan hyvin. Anna heille mahdollisuus olla vaihteeksi sinun tukenasi.

On hienoa, että pystyt vielä kokemaan iloa ja onnellisuutta ystäviesi kanssa, vaali näitä hetkiä. On kuitenkin aikuisten vastuulla huolehtia, että saat keskittyä kasvamiseen ja ilon aiheisiin kaikkina päivän hetkinä, etkä jää murheidesi tuoman taakan alle yksin. Mitä jos ystäväsi kertoisi sinulle saman, jonka kerroit nyt viestissäsi? Kehottaisit häntä varmastikin juttelemaan asiasta aikuisen kanssa, koska olisit hänestä huolissasi. Miksi et toimisi samoin itsesi kohdalla?

Jos olosi tuntuu joululoman aikana kurjalta, kun koulu on tauolla, tai jos kotona on hankalaa olla, voit käydä juttelemassa olostasi myös nimettömässä chatissa aikuisten kanssa. Avoinna olevat chatit löydät täältä: https://www.netari.fi/avoimet-chatit/

Rohkeutta sinulle! Pidä itsestäsi huolta, olet sen arvoinen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kurjaa kuulla, että kaverisi voi huonosti. Kaverisi on onnekas siinä mielessä, että hänellä on ainakin yksi ystävä, joka välittää. Kuten suomalainen sananlasku kuuluu, hädässä ystävä tunnetaan.

Silloin kun ihminen kärsii masennuksen oireista, hän vetäytyy helposti omiin oloihinsa. Hän ei välttämättä jaksa tehdä niitä asioita, joita aiemmin piti mielekkäinä. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi yhteydenpito kavereihin ja osallistuminen harrastuksiin. Hänen voi olla myös vaikea aloittaa tehtävien tekemistä. Myös arkisista asioista huolehtiminen voi olla hänelle työlästä. Hän voi olla alakuloinen ja ärtynyt. Hän voi jopa viestittää muille, että pysykää pois tieltä häiritsemästä. Hän saattaa ajatella, että on muiden mielestä huono, arvoton, ruma ja tylsä. Sen vuoksi masentunut ihminen tarvitsee ammattiavun lisäksi ympärilleen perheenjäseniä ja kavereita, jotka jaksavat seistä hänen rinnallaan myös huonoina päivinä.

Kaverina sinusta voi olla todella suuri apu ystävällesi. Toisen tukena olemisen ei tarvitse olla mitään erityisen ihmeellistä. Auttaa voi monella tapaa, eikä siihen ole olemassa yhtä ja tiettyä tapaa. Toiset ovat hyviä kuuntelijoita, toiset kokevat helpommaksi tehdä jotain konkreettista kaverin puolesta. Voit esimerkiksi kertoa kaverillesi, että olet huomannut, että hän voi huonosti. Voit kertoa, että välität hänestä ja haluat olla hänen tukenaan. Tällaisen asian sanominen ei voi mennä kovin pieleen. Voit kysellä häneltä aika ajoin, mitä kuuluu, kaipaisiko hän seuraa ja haluaisiko hän ehkä jutella tai tehdä jotain yhdessä. Voit itse ehdottaa hänelle jotain kivaa ja rentouttavaa tekemistä, josta hänelle voisi tulla vähän pirteämpi mieli. Sellaisia kokemuksia hän tarvitsee! Voit viedä hänet esimerkiksi kivaan kahvilaan tai kävelylle, ehdottaa leffaan menoa tai keksiä jonkun kivan pienen yllätyksen, josta arvelet hänen pitävän. Voit auttaa häntä läksyjen teossa tai tehdä palveluksen jossain ihan arkisessa asiassa. Voit myös piristää häntä sanomalla hänestä jotain positiivista. Voit kertoa, että hän on sinulle tärkeä ystävä juuri sellaisenaan kun hän on.

Sinun ei tarvitse etkä voi olla kuraattori, psykologi tai lääkäri. Voit olla kuitenkin ystävä, joka seisoo rinnalla, kuuntelee ja ihan pienilläkin arjen jutuilla viestittää, että välität.

Tsemppiä!

Fressis

Vuosia masennuksesta kärsinyt Heidi: ”Elämä on sittenkin tärkeää”

Perheen ja ystävien tuki, psykiatrinen hoito sekä oman alan löytyminen nostivat Heidi Suokkaan, 19, ylös masennuksen ja pahan olon kierteestä.