Ruoka

Emmiina: ”Kokin työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä”

Turhan tarkka reseptien seuraaminen ei ole tarpeen, sanoo vuoden nuori kokki Emmiina Lehtonen. Näin kokkaat kuin Emmiina!

Emmiina: ”Kokin työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä”

Kun vuoden nuori kokki, tamperelainen Emmiina Lehtonen, 24, sai kutsun nuorten kokkien SM-kilpailuihin, hän kieltäytyi empimättä. Siis kieltäytyi. Kokkina työskentelevä Emmiina nimittäin ajatteli, ettei hänestä ole kilpailemaan.

”Heti puhelun jälkeen tajusin, että tilaisuuksiin pitäisi uskaltaa tarttua. Soitin takaisin ja lupauduin mukaan”, Emmiina sanoo.

Yllätyksekseen Emmiina voitti suomenmestaruuden ylivoimaisesti. Syyskuussa vuoden nuori kokki kilpailee nuorten kokkien maailmanmestaruudesta Taiwanissa.

”En olisi ikinä uskonut, että voisin voittaa. Ajattelin, että ei tässä auta muu kuin lähteä Taiwaniin”, Emmiina sanoo.

Ammattikoulusta tähtiravintoloihin

Peruskoulun jälkeen Emmiina suuntasi kokiksi, koska kotitalous oli hänen todistuksessaan kymppi. Ammattikoulussa hänen opiskeluintonsa vaihteli. Kokkauksen salat avautuivat vasta työharjoittelussa ravintolassa, jossa Emmiina alkoi ymmärtää alaa koulussa opetettua syvemmin.

”Ruoanlaiton ei tarvitse olla kikkailua, vaan pelkistä luomuporkkanoista ja suolasta saa aikaan ihmeitä rasvassa paistamalla”, Emmiina sanoo.

Emmiinalle jäi palo oppia lisää ravintolan pyörittämisestä, joten hän haki Tampereen ammattikorkeakouluun restonomiopintoihin. Opinnot johtivat hänet työharjoitteluun Osloon kolmen Michelin-tähden ravintolaan. Jo ravintolassa syöminen oli huikea kokemus.

”Siellä juttelin mestarikokki Sasu Laukkosen kanssa ja pääsin hetkeksi töihin hänen yhden Michelin-tähden ravintolaansa”, Emmiina sanoo.

”Voin vain lähteä matkalle ja syödä”

Intohimo ruokaan on lapsuudenkodin perua. Kotileikkien sijaan Emmiina leikki ravintolaa. Lisäksi Emmiinan isä ja sukulaiset metsästävät.

”Lapsuuteni olen elänyt sorsalla ja jäniksellä. Olen oppinut arvostamaan ruokaa, joka on tehty alusta asti itse”, Emmiina sanoo.

Intohimo ruokaan kulkee Emmiinan mukana myös vapaalla. Paitsi että hän seuraa ruokatrendejä, ruoka on myös reissatessa ykkösjuttu.

”Minulla ei tarvitse olla mitään matkasuunnitelmia. Voin vain lähteä matkalle ja syödä”, Emmiina sanoo. Seuraamalla Emmiinaa Instagramissa pääset mukaan hänen herkullisille ruokamatkoilleen.

Kääntöpuolena kokin ammatti haukkaa valtaosan vapaa-ajasta. Suuri osa ammattikoulun kavereista on jo vaihtanut alaa. Työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä.

”Kokiksi opiskelu on rentoa ja hauskaa. Työelämässä se tarkoittaa kuitenkin siivoamista, pitkiä työpäiviä ja viikonloppuja keittiössä”, Emmiina sanoo.

Paras ruoka on puhdasta ja värikästä

Kotona vuoden nuori kokki kokkaa itselleen vapaapäivinä. Silloin hän tekee ruokansa tuoreista raaka-aineista, mutta aina sille ei ole aikaa.

”Puolivalmisteiden tai einesten käyttö ei ole siksi mikään häpeä”, Emmiina sanoo.

Emmiina suosii tuoretta ja värikästä ruokaa. Esimerkiksi kevätkääryleisiin voi rullata käsittelemättömiä vihanneksia. Tuoreista vihanneksista tehdystä ruoasta jää myös hyvä olo.

”Syömisestä ei tule silloin ähkyä eikä huonoa omaatuntoa”, Emmiina sanoo.

Emmiina kannustaa nuoria laittamaan ruokaa itse. Ruoanlaiton voi aloittaa ostamalla itselle maistuvia raaka-aineita ja kokeilemalla, mitä niistä syntyy. Turhan tarkka reseptien seuraaminen ei ole tarpeen.

Jos aika on kortilla, myös puolivalmisteisiin voi lisätä mukaan jotakin tuoretta ja vihreää.

”Ruoanlaitto muuttuu joka kerta vähän helpommaksi”, Emmiina sanoo.

Risotto on suomenmestarin oma herkkuruoka. Vaikka Emmiina ei himoitsekaan rasvaista ruokaa, myös kokilla on lupa välillä herkutella.

”Karkkeja tulisi tuskin syötyä, jos poikaystäväni jättäisi ne kaupan hyllylle”, Emmiina sanoo.

Kokkikilpailut vaativat kovaa treeniä

Loppukesän Emmiina on treenannut nuorten kokkien maailmanmestaruuskilpailuihin. Vaikka treenit ovat stressaavia, uteliaisuus ajaa Emmiinaa kisaamaan.

”Kokkikilpailut koukuttavat. Onneksi tähän kilpailuun ei valmistauduta vuosien ajan, kuten pahimmillaan tehdään.”

Restonomiksi pian valmistuva Emmiina on tyytyväinen työpaikkaansa Tullin Sauna -ravintolassa Tampereella. MM-kilpailuiden jälkeen Emmiina aikookin ottaa hetken rennosti.

”Voittoa lähden hakemaan. Heti perään en silti uusiin kilpailuihin osallistu.”

3 vinkkiä: näin kokkaat kuin Emmiina

  1. Suosi tuoreita ja värikkäitä raaka-aineita.
  2. Osta itselle maistuvia raaka-aineita ja kokeile, mitä niistä syntyy. Älä seuraa reseptejä turhan tarkkaan.
  3. Jos käytät puolivalmisteita tai eineksiä, lisää annoksiin jotain tuoretta ja vihreää.

 

 

View this post on Instagram

 

Morning market

A post shared by Emmiina Lehtonen (@emmmiina) on

Teksti Niina Kellinsalmi, kuva Riina Peuhu

Katso myös

RuokaYleinen

Jonnan 4H-kerho innostaa tyttöjä ja poikia kokkaamaan

Lukiota käyvälle Jonna Partaselle ruuanlaitto on rakas harrastus.

Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse ”Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

AlkoholiRytmiYleinen

Minkä ohjeen antaisitte nuorelle itsellenne, LCMDF-bändin Emma ja Mia?

LCMDF-bändin sisarukset Emma ja Mia kertovat arjestaan ja arkirytmistään.

Säännöllinen ateriarytmi arjen tukena

Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se... Lue lisää
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos viestistäsi! Hienoa että haluat auttaa ystävääsi ja olla hänen tukenaan, vaikeissa tilanteissa ystävien merkitys korostuu entisestään. Mikäli epäilet, että ystävälläsi saattaa olla syömishäiriöön viittaavaa käyttäytymistä, on aiheen puheeksi ottaminen tärkeää, sillä mitä aiemmin tilanteeseen pystyy puuttumaan, sitä nopeammin toipuminen voi käynnistyä.

Kannattaa valmistautua hyvin tilanteeseen, jossa aiot ottaa aiheen puheeksi. Voit esimerkiksi pyytää ystäväsi kävelylle tai sellaiseen paikkaan, joka on turvallinen ympäristö, eikä ole pelkoa, että tilanteeseen tulisi ulkopuolisia henkilöitä tai muita keskeytyksiä. Mieti etukäteen mitä haluat sanoa, ja muotoile mieluiten lauseesi ns. omasta näkökulmastasi: ”Sinä olet huolestunut, koska sinusta tuntuu, että ystävällä ei ole kaikki hyvin”. Esittele siis asiasi sillä tavalla, miten sinä olet sen kokenut ja huomannut, ettei ystävästäsi tunnu, että syyllistäisit tai syyttäisit häntä. Voit jatkaa kysymällä, että onko ystäväsi itse kiinnittänyt huomiota siihen, ettei hän syö koulussa täysipainoista lounasta? Voi olla, että käyttäytymisen taustalla on muitakin huolia, joten ehkä kannattaa tiedustella, onko ystävälläsi murheita elämän muilla osa-alueilla, liittyen esimerkiksi perheeseen. On hyvä myös korostaa, että välität ystävästäsi ja haluat auttaa ja olet valmis kuuntelemaan hänen huoliaan.

Mikäli sinusta tuntuu hankalalta ottaa asia puheeksi kasvotusten, voit harkita viestin tai kirjeen kirjoittamista. Kun ystäväsi saa viestin ollessaan yksin, voi se herätellä häntä olemaan vastaanottavaisempi.

Lisäksi vinkkaan sinulle Syömishäiriöliiton tukipalvelut, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää: Syömishäiriötä sairastaville ja läheisille on olemassa maksuton tukipuhelin. Tukipuhelimessa päivystävät Syömishäiriöliiton työntekijät. Lisäksi Syömishäiriöliitolla on SYLI-chat, josta voi saada apua. Syömishäiriöliiton sivuilla on myös paljon lisätietoa aiheesta ja vertaistukea, joita kannattaa hyödyntää. Apua voi tarvittaessa hakea myös kouluterveydenhuollon kautta.

Tsemppiä ja aurinkoista kevään jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla huolissasi, sillä maito ei aiheuta rintasyöpää eikä muitakaan syöpiä. Nykytiedon mukaan maito on terveyden kannalta neutraali tai lievästi terveyttä edistävä tuote. Tämä tarkoittaa, että jos maito vaikuttaa terveyteen jollain tavalla, niin enintään positiivisesti, mutta vaikutukset eivät ole suuria. Ravitsemuksessa kuitenkin kokonaisuus ratkaisee ja yksittäisillä ruoilla on loppujen lopuksi aika pieni merkitys kokonaisterveyteen. Jos syö pääsääntöisesti terveellistä ruokaa säännöllisesti, niin sillä pääsee jo tosi pitkälle.

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan, että nestemäisiä maitotuotteita käytetään 5-6 dl päivässä. Tämä ei tarkoita, että maitoa tulee juoda puoli purkkia päivässä, vaan tähän lasketaan myös jugurtti, piimä, viili ym. maitotuotteet. Ja ilmankin maitoa pärjää mainiosti, mutta tällöin tulee kiinnittää huomiota muutamiin ravintoaineisiin, joita maitotuotteista saa. Maitotuotteet ovat ruokavaliossamme keskeisiä kalsiumin, jodin, D-vitamiinin sekä B12-ja B 2-vitamiinin lähteitä. Jos esimerkiksi suosii kasvipohjaisia jugurtteja ja kasvimaitoja, niin kannattaa varmistaa purkin kyljestä, että niihin on lisätty näitä vitamiineja.

Netissä esiintyy valtava kirjo kaikenlaisia terveysväitteitä ja muun muassa erilaisia listauksia siitä, mitä syöpiä mitkäkin ruoat aiheuttavat. Tällaisia väittämiä lukiessa kannattaa olla melko kriittinen ja miettiä, onko sivusto/tietolähde luotettava. Jos haluat lukea vielä lisää maidosta luotettavasta lähteestä, niin kannattaa tsekata Ruokatieto yhdistyksen artikkeli sekä Syö hyvää -materiaali.

Mukavaa kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Punaiseksi lihaksi luetaan naudan, porsaan sekä lampaan liha sekä joskus myös riista ja hevosen liha. Lisäksi kaikki näistä valmistetut lihajalosteet, kuten leikkelet, makkarat ja jauheliha ovat punaista lihaa/prosessoituja lihajalosteita. Jauhelihaa voi toki valmistaa esimerkiksi broileristakin, eli jauheliha ei automaattisesti ole punaista lihaa.

Punaista lihaa suositellaan syötävän enintään 500 grammaa viikossa, mikä tarkoittaa viikkotasolla noin 3-5 annosta, riippuen toki annoskoosta. Punainen liha on hyvä raudan ja proteiinin lähde, mutta etenkin lihajalosteet sisältävät usein runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa. Lihatuotteista kannattaakin valita mahdollisimman vähärasvaisia ja suolaisia tuotteita.

Kuten sanoit, laajoissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihajalosteiden ja punaisen lihan runsas käyttö lisää suolistosyövän riskiä, eritoten paksusuolensyövän osalta. Tästä johtuen punaiselle lihalle onkin annettu käyttösuositus 500 g viikossa ja yleisesti ihmisiä neuvotaan vähentämään lihan syöntiä.

Lihan syöminen ei kuitenkaan tarkoita, että syöpää sairastuminen on taattua, vaan runsaasti lihaa syövillä on hieman suurempi todennäköisyys sairastua, kuin niillä, jotka eivät syö punasta lihaa yhtä paljon. Punaiseen lihaan ja lihavalmisteisiin kannattaa sekä terveyden, että ympäristön näkökulmasta suhtautua satunnaisena erityisruokana – lihaa ei tarvitse olla joka aterialla, vaan esimerkiksi muutama liha-ateria viikossa on hyvin suositusten puitteissa. Lisää aiheesta voit lukea halutessasi täältä.

Mukavaa alkanutta kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Alipainolla tarkoitetaan sitä, että painon suhde pituuteen on liian pieni. Selvä alipaino ei ole terveydelle hyväksi. Lisäksi, jos alipaino on pitkäkestoista ja siihen liittyy fyysiseen ja psyykkiseen vointiin liittyviä oireita, tilanne voi johtaa terveydelle haitalliseen tilanteeseen. Alipainon vaarallisuus terveydelle riippuu siis alipainon vakavuudesta, kestosta ja sen taustalla olevista asioista.

Säännöllinen, riittävä ja monipuolinen ravitsemus on tärkeää kaikille, mutta erityisesti kasvaville lapsille ja nuorille. Ruoan määrän lisäksi myös ruoan sisällöllä ja ruokailun säännöllisyydellä on merkitystä. Ruokailurytmin olisi hyvä olla säännöllinen. Päivän aikana voi syödä esimerkiksi 3-5 tunnin välein (aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, lisäksi omasta päivärytmistä ja liikunnan määrästä riippuen 1-2 välipalaa). Ruokavaliossa kannattaa tietysti suosia kasviksia, täysjyväviljaa, hyviä proteiinin lähteitä ja hyvälaatuista rasvaakin tarvitsemme ehdottomasti. Ruokailun ja ravitsemuksen lisäksi myös liikunta vaikuttaa painoon. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän täytyy kiinnittää huomiota siihen, että syö riittävästi ja monipuolisesti. Myös lepo ja palautuminen ovat olennaisia asioita. Rentous ja elämästä nauttiminen on tärkeää! Herkkuhetkillekin on siis paikkansa eikä ruokailun ja liikunnan suhteen pidä olla ehdoton.

Jos tarkoituksenmukaisesti säätelee ruokamäärää ja/tai harrastaa runsaasti liikuntaa pitääkseen painon liian alhaisena, on syytä huolestua. Tällöin taustalla voi olla syömishäiriöön liittyviä ajatusmalleja. Tällöin olisi tärkeää keskustella asiasta jonkun kanssa ja hakea tilanteeseen ammattilaisen apua. Lisäksi joskus alipaino voi johtua myös fyysisestä sairaudesta. Tällöin lapsen tai nuoren pituuskasvukin voi hidastua. Jos todella syö hyvin ja monipuolisesti ja paino on silti turhan alhainen, tilannetta voi olla hyvä seurata ja joitakin sairauksia on hyvä sulkea kertaalleen pois lääkärin tutkimuksella ja verikokeilla – etenkin, jos on muitakin oireita kuten vaikka toistuvaa vatsakipua.

Tietämättä tarkkaan painoasi, pituuttasi, ikääsi ja muuta terveydentilan taustaa, kysymykseesi on vaikea ottaa yksityiskohtaisemmin kantaa. Jokainen meistä on lisäksi yksilöllinen. Olemme esimerkiksi luustoltamme ja lihaksistoltamme erilaisia. Toiset saattavat pysyä hyvin hoikkina hyvästä syömisestä huolimatta ja toisille taas liiallisen painon kertyminen voi olla haastavaa hallita. Joskus peili kertoo paremman totuuden kuin vaaka. Kaikkein tärkeintä on se, että voi hyvin, on terve ja tyytyväinen itseensä!

Voisit kuitenkin käydä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luona juttelemassa ruokailustasi ja painostasi. Voit ehkä saada häneltä tarvittaessa jotain hyviä vinkkejä ruokailun suhteen. Tarvittaessa painoasi ja kasvuasi voidaan myös seurata ja sinut voidaan myös varmuudeksi ohjata lääkärille.

Aurinkoista kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sinun ei tarvitse olla asiasta huolissasi. Mikroaaltouunit ovat normaalissa käytössä turvallisia. Ruoan lämmittäminen mikrolla ei lisää syöpäriskiä, eikä mikron käytöstä ole Suomessa havaittu myöskään muita terveyshaittoja.

Mukavaa kevään odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Tällä hetkellä olet lievästi alipainoinen. Noin viisi kiloa painoa lisää ja painoindeksin perusteella olisit normaalipainoinen. Mutta nyt tärkeä asia: olet vielä varsin nuori ja kehityksesi on kesken. Luultavasti murrosikäsi jatkuu vielä ja vähitellen pituuden ja paino suhde korjaantuu itsestään. Voi olla, että olet kasvanut pituutta nopeasti viime vuosien aikana ja painosi vähän laahaa jäljessä. Kun pituuskasvu tasaantuu, korjaantuu usein painokin.

Vakava alipaino on terveysriski, aivan kuin vakava ylipainokin. Lisääntymisterveydelle, eli lasten saamiselle, sekä yli- että alipaino voivat aiheuttaa ongelmia. Nyt kuitenkin jälleen muistuttaisin, että olet nuori ja luulisin, että lasten saaminen ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen. Jos silloin, kun toivot tulevasi äidiksi, sinulla olisi jotain terveyshuolia, saat varmasti apua ja tukea terveydenhuollosta. Sinun ei tarvitse siis olla asiasta sen enempää huolissasi.

Mitä nyt voit tehdä, on elää ihan tavallista nuoren elämää. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää on syödä monipuolisesti, nukkua riittävästi, pitää hauskaa kavereiden kanssa ja liikkua säännöllisesti. Lisäksi on hyvä välttää päihteiden käyttöä. On myös tärkeää jakaa mahdolliset huolet jonkun kanssa ja tarvittaessa pyytää niihin apua, niin kuin nyt olet tehnytkin.

Aurinkoista kevään odotusta!

Fressis