Ruoka

Emmiina: ”Kokin työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä”

Turhan tarkka reseptien seuraaminen ei ole tarpeen, sanoo vuoden nuori kokki Emmiina Lehtonen. Näin kokkaat kuin Emmiina!

Emmiina: ”Kokin työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä”

Kun vuoden nuori kokki, tamperelainen Emmiina Lehtonen, 24, sai kutsun nuorten kokkien SM-kilpailuihin, hän kieltäytyi empimättä. Siis kieltäytyi. Kokkina työskentelevä Emmiina nimittäin ajatteli, ettei hänestä ole kilpailemaan.

”Heti puhelun jälkeen tajusin, että tilaisuuksiin pitäisi uskaltaa tarttua. Soitin takaisin ja lupauduin mukaan”, Emmiina sanoo.

Yllätyksekseen Emmiina voitti suomenmestaruuden ylivoimaisesti. Syyskuussa vuoden nuori kokki kilpailee nuorten kokkien maailmanmestaruudesta Taiwanissa.

”En olisi ikinä uskonut, että voisin voittaa. Ajattelin, että ei tässä auta muu kuin lähteä Taiwaniin”, Emmiina sanoo.

Ammattikoulusta tähtiravintoloihin

Peruskoulun jälkeen Emmiina suuntasi kokiksi, koska kotitalous oli hänen todistuksessaan kymppi. Ammattikoulussa hänen opiskeluintonsa vaihteli. Kokkauksen salat avautuivat vasta työharjoittelussa ravintolassa, jossa Emmiina alkoi ymmärtää alaa koulussa opetettua syvemmin.

”Ruoanlaiton ei tarvitse olla kikkailua, vaan pelkistä luomuporkkanoista ja suolasta saa aikaan ihmeitä rasvassa paistamalla”, Emmiina sanoo.

Emmiinalle jäi palo oppia lisää ravintolan pyörittämisestä, joten hän haki Tampereen ammattikorkeakouluun restonomiopintoihin. Opinnot johtivat hänet työharjoitteluun Osloon kolmen Michelin-tähden ravintolaan. Jo ravintolassa syöminen oli huikea kokemus.

”Siellä juttelin mestarikokki Sasu Laukkosen kanssa ja pääsin hetkeksi töihin hänen yhden Michelin-tähden ravintolaansa”, Emmiina sanoo.

”Voin vain lähteä matkalle ja syödä”

Intohimo ruokaan on lapsuudenkodin perua. Kotileikkien sijaan Emmiina leikki ravintolaa. Lisäksi Emmiinan isä ja sukulaiset metsästävät.

”Lapsuuteni olen elänyt sorsalla ja jäniksellä. Olen oppinut arvostamaan ruokaa, joka on tehty alusta asti itse”, Emmiina sanoo.

Intohimo ruokaan kulkee Emmiinan mukana myös vapaalla. Paitsi että hän seuraa ruokatrendejä, ruoka on myös reissatessa ykkösjuttu.

”Minulla ei tarvitse olla mitään matkasuunnitelmia. Voin vain lähteä matkalle ja syödä”, Emmiina sanoo. Seuraamalla Emmiinaa Instagramissa pääset mukaan hänen herkullisille ruokamatkoilleen.

Kääntöpuolena kokin ammatti haukkaa valtaosan vapaa-ajasta. Suuri osa ammattikoulun kavereista on jo vaihtanut alaa. Työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä.

”Kokiksi opiskelu on rentoa ja hauskaa. Työelämässä se tarkoittaa kuitenkin siivoamista, pitkiä työpäiviä ja viikonloppuja keittiössä”, Emmiina sanoo.

Paras ruoka on puhdasta ja värikästä

Kotona vuoden nuori kokki kokkaa itselleen vapaapäivinä. Silloin hän tekee ruokansa tuoreista raaka-aineista, mutta aina sille ei ole aikaa.

”Puolivalmisteiden tai einesten käyttö ei ole siksi mikään häpeä”, Emmiina sanoo.

Emmiina suosii tuoretta ja värikästä ruokaa. Esimerkiksi kevätkääryleisiin voi rullata käsittelemättömiä vihanneksia. Tuoreista vihanneksista tehdystä ruoasta jää myös hyvä olo.

”Syömisestä ei tule silloin ähkyä eikä huonoa omaatuntoa”, Emmiina sanoo.

Emmiina kannustaa nuoria laittamaan ruokaa itse. Ruoanlaiton voi aloittaa ostamalla itselle maistuvia raaka-aineita ja kokeilemalla, mitä niistä syntyy. Turhan tarkka reseptien seuraaminen ei ole tarpeen.

Jos aika on kortilla, myös puolivalmisteisiin voi lisätä mukaan jotakin tuoretta ja vihreää.

”Ruoanlaitto muuttuu joka kerta vähän helpommaksi”, Emmiina sanoo.

Risotto on suomenmestarin oma herkkuruoka. Vaikka Emmiina ei himoitsekaan rasvaista ruokaa, myös kokilla on lupa välillä herkutella.

”Karkkeja tulisi tuskin syötyä, jos poikaystäväni jättäisi ne kaupan hyllylle”, Emmiina sanoo.

Kokkikilpailut vaativat kovaa treeniä

Loppukesän Emmiina on treenannut nuorten kokkien maailmanmestaruuskilpailuihin. Vaikka treenit ovat stressaavia, uteliaisuus ajaa Emmiinaa kisaamaan.

”Kokkikilpailut koukuttavat. Onneksi tähän kilpailuun ei valmistauduta vuosien ajan, kuten pahimmillaan tehdään.”

Restonomiksi pian valmistuva Emmiina on tyytyväinen työpaikkaansa Tullin Sauna -ravintolassa Tampereella. MM-kilpailuiden jälkeen Emmiina aikookin ottaa hetken rennosti.

”Voittoa lähden hakemaan. Heti perään en silti uusiin kilpailuihin osallistu.”

3 vinkkiä: näin kokkaat kuin Emmiina

  1. Suosi tuoreita ja värikkäitä raaka-aineita.
  2. Osta itselle maistuvia raaka-aineita ja kokeile, mitä niistä syntyy. Älä seuraa reseptejä turhan tarkkaan.
  3. Jos käytät puolivalmisteita tai eineksiä, lisää annoksiin jotain tuoretta ja vihreää.

 

 

View this post on Instagram

 

Morning market

A post shared by Emmiina Lehtonen (@emmmiina) on

Teksti Niina Kellinsalmi, kuva Riina Peuhu

Katso myös

RuokaYleinen

Jonnan 4H-kerho innostaa tyttöjä ja poikia kokkaamaan

Lukiota käyvälle Jonna Partaselle ruuanlaitto on rakas harrastus.

Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse ”Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

AlkoholiRytmiYleinen

Minkä ohjeen antaisitte nuorelle itsellenne, LCMDF-bändin Emma ja Mia?

LCMDF-bändin sisarukset Emma ja Mia kertovat arjestaan ja arkirytmistään.

Säännöllinen ateriarytmi arjen tukena

Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se... Lue lisää

Juomilla on väliä

Sillä on väliä mitä juomia juot. Tässä infograafissa on tiivistettynä suositeltavat ja vältettävät juomat.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hyvä, että otit yhteyttä ja kerroit tilanteestasi. Laihdutit siis jo muutama vuosi sitten niin, että painosi putosi roimasti. Sen jälkeen kertomasi perusteella ajatuksesi ovat liikkuneet paljon ja toistuvasti syömisen, painon ja lihomisen pelon ympärillä. Kertomasi mukaan liikut paljon ja useamman kerran viikossa. Joinakin päivänä liikut jopa kaksi kertaa. Laskujeni mukaan olet koko ajan ollut normaalipainoinen ja nyt olet hoikka. Kerroit myös toistuvista ahmimiskohtauksista ja tarpeesta ahmia.

Syömisen ja painon jatkuva tarkkailu, lihomisen pelko, liikunnan runsas harrastaminen sekä ahmiminen viittaavat siihen, että syömiseen ja omaan kehoon liittyvät ajatukset eivät ole enää terveellä pohjalla. Pohdit itsekin, kuinka saisit syömisen kuriin. Olet siis itsekin tunnistanut, ettei tilanne ole ehkä enää hallinnassasi. Omia syömiseen ja painoon liittyviä ongelmia ja mahdollisia syitä sen taustalla ei ole helppo tunnistaa. Joskus ahdistavat ajatukset tai ikävät kokemukset elämässä voivat heijastua syömiseen. Nuoruusiässä myös keho muuttuu ja mieli käy läpi aikamoista myllerrystä. Vaikeita ajatuksia saattaakin päätyä hallitsemaan esimerkiksi laihduttamalla tai ahmimalla. Vähitellen syömisen ja painon kontrollointi voi ruveta hallitsemaan arkea ja viedä tilaa kaikelta muulta. Tällöin voidaan puhua syömishäiriöstä.

Syömiseen ja kehonkuvaan liittyvät ongelmat aiheuttavat inhimillistä kärsimystä ja rajoittavat elämää. Syömishäiriö on myös sairaus, jossa mielen hyvinvoinnin lisäksi vaarantuu fyysinen terveys. Sen vuoksi syömishäiriöön sopivaan oireiluun olisi tärkeää saada apua ajoissa. Nuorella naisella säännöllinen ja riittävä ravitsemus ja sekä terveet liikuntatottumukset ovat tärkeitä esimerkiksi luuston terveyden ja hormonitoiminnan kannalta.

Kuvaamasi tilanteen perusteella tarvitset ammattilaisen apua ja tukea. Sinun tulisi hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle juttelemaan tilanteestasi. Myös koulukuraattori tai –psykologi osaavat auttaa. Avun pyytäminen ei aina ole helppoa ja ahmiminen saattaa esimerkiksi aiheuttaa häpeää. Jos avun hakeminen tuntuu vaikealta yksin, voisit jutella asiasta ensin vaikka vanhempasi tai jonkun muun luotettavan aikuisen kanssa.

Sekasin-chat on nuorille tarkoitettu palvelu, jossa voi myös nimettömänä jutella mieltä askarruttavista asioista. Voit lisäksi keskustella Syömishäiriöliiton tukipuhelimessa tilanteestasi.

Halutessasi voit lukea lisää aiheesta Nyyti ryn sivuilta tai Nuorten mielenterveystalon sivuilta.

Toivottavasti uskaltaudut ja rohkaistut hakemaan apua!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos hyvästä kysymyksestäsi!

On totta, että useiden raaka-aineiden koostumus ja ravintoaineiden pitoisuudet muuttuvat valmistettaessa. Luotettava lähde tämän tyyppiseen vertailuun on kansallinen koostumustietopankki Fineli.fi, josta voit hakusanoilla hakea tarkempia vastauksia tähän kysymykseen. Esimerkiksi 100 grammassa keitettyä riisiä, jossa ei ole lisättyä suolaa, on hiilihydraatteja 90%, proteiinia 7%, kuituja 1% ja rasvaa 2%.

Jos tarkastelet internetissä olevien kilokalorilaskureiden energiatietoja, niissä pääsääntöisesti ilmoitetaan erikseen, onko kyseessä kypsennetty vai kypsentämätön ruoka-aine. Kilokalorilaskureiden lähteet ovat kuitenkin usein epäselviä ja mahdollisesti epäluotettavia, joten suosittelemmekin hyödyntämään mm. edellä mainittua Fineli.fi-palvelua omatoimiseen vertailuun.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi, ja kiitos kysymyksestäsi!

Ensinnäkin todella hienoa, jos pystyt rajaamaan herkuttelusi yhteen päivään viikossa. Kysymykseesi voi melko suoraan vastata, että on ok syödä kerran viikossa jäätelöä jos syöt muutoin tasapainoisesti ja säännöllisesti sekä muistat myös liikkua päivittäin riittävästi. Pitää kuitenkin huomioida, että jos syöt jotakin muuta makeaa, kuten vaikkapa irtokarkkeja tai leivoksia muina päivinä, pitää pohtia uudestaan sokeristen herkkujen syömistä viikon aikana. Sanot kuitenkin, että muina päivinä et juuri syö sokeria eli yleisterveyden ja suun terveyden osalta jäätelö-herkuttelu kerran viikossa on ok, eikä sinulla ole tämän takia hätää diabeteksen suhteen.

Diabetes-tyypeistä yleisimmin tunnettuja ovat tyypin 1 diabetes ja tyypin 2 diabetes. Kaikilla diabetestyypeillä voi olla erilaisia ilmenemismuotoja ja siksi hoitomuoto voi vaihdella ruokavalion ja insuliinin välillä. Tyypin 1 diabetes vaatii elinikäisen insuliinihoidon, kun taas tyypin 2 diabetesta sairastavan on toisinaan mahdollista ylläpitää verensokeritasonsa normaalin rajoissa painonhallinnan ja liikunnan avulla.

Diabetes-tyypistä riippuen sen puhkeamiseen voi vaikuttaa geneettinen alttius ja elintavat. On yleensä mahdotonta sanoa, mistä tietystä syystä ihmisellä puhkeaa diabetes: yleensä tämä sairaus on monen tekijän summa, eli yhtä tiettyä syytä diabetekselle ja sen puhkeamiselle ei välttämättä ole. Diabeteksen ennaltaehkäisyn kannalta on todella tärkeää muistaa säännöllinen liikunta, tasapainoinen ateria (esimerkiksi lautasmalli) ja säännöllinen ateriarytmi: eli muista syödä aamupalaa, lounas, välipaloja ja päivällinen. Myös tupakoimattomuus on tärkeä asia, koska tupakointi lisää normaalipainoisten riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Halutessasi voit lukea lisää monipuolisesta ravitsemuksesta Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis

Loihdi nyhtökaurasta tomaattikastike ja kaksi jämäruokaa

Kokkaa ensin reilu annos nyhtökaura- tai härkistomaattikastiketta. Seuraavana päivänä kastikkeesta syntyy linssipata ja sitten linssipadasta pasteijoita.

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

Vapaaottelija Olli Santalahti aloitti vapaaottelun 13-vuotiaana ja ottelee nykyään ammattilaisena. Tupakkatuotteisiin Santalahti suhtautuu negatiivisesti.