Ruoka

Emmiina: ”Kokin työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä”

Turhan tarkka reseptien seuraaminen ei ole tarpeen, sanoo vuoden nuori kokki Emmiina Lehtonen. Näin kokkaat kuin Emmiina!

Emmiina: ”Kokin työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä”

Kun vuoden nuori kokki, tamperelainen Emmiina Lehtonen, 24, sai kutsun nuorten kokkien SM-kilpailuihin, hän kieltäytyi empimättä. Siis kieltäytyi. Kokkina työskentelevä Emmiina nimittäin ajatteli, ettei hänestä ole kilpailemaan.

”Heti puhelun jälkeen tajusin, että tilaisuuksiin pitäisi uskaltaa tarttua. Soitin takaisin ja lupauduin mukaan”, Emmiina sanoo.

Yllätyksekseen Emmiina voitti suomenmestaruuden ylivoimaisesti. Syyskuussa vuoden nuori kokki kilpailee nuorten kokkien maailmanmestaruudesta Taiwanissa.

”En olisi ikinä uskonut, että voisin voittaa. Ajattelin, että ei tässä auta muu kuin lähteä Taiwaniin”, Emmiina sanoo.

Ammattikoulusta tähtiravintoloihin

Peruskoulun jälkeen Emmiina suuntasi kokiksi, koska kotitalous oli hänen todistuksessaan kymppi. Ammattikoulussa hänen opiskeluintonsa vaihteli. Kokkauksen salat avautuivat vasta työharjoittelussa ravintolassa, jossa Emmiina alkoi ymmärtää alaa koulussa opetettua syvemmin.

”Ruoanlaiton ei tarvitse olla kikkailua, vaan pelkistä luomuporkkanoista ja suolasta saa aikaan ihmeitä rasvassa paistamalla”, Emmiina sanoo.

Emmiinalle jäi palo oppia lisää ravintolan pyörittämisestä, joten hän haki Tampereen ammattikorkeakouluun restonomiopintoihin. Opinnot johtivat hänet työharjoitteluun Osloon kolmen Michelin-tähden ravintolaan. Jo ravintolassa syöminen oli huikea kokemus.

”Siellä juttelin mestarikokki Sasu Laukkosen kanssa ja pääsin hetkeksi töihin hänen yhden Michelin-tähden ravintolaansa”, Emmiina sanoo.

”Voin vain lähteä matkalle ja syödä”

Intohimo ruokaan on lapsuudenkodin perua. Kotileikkien sijaan Emmiina leikki ravintolaa. Lisäksi Emmiinan isä ja sukulaiset metsästävät.

”Lapsuuteni olen elänyt sorsalla ja jäniksellä. Olen oppinut arvostamaan ruokaa, joka on tehty alusta asti itse”, Emmiina sanoo.

Intohimo ruokaan kulkee Emmiinan mukana myös vapaalla. Paitsi että hän seuraa ruokatrendejä, ruoka on myös reissatessa ykkösjuttu.

”Minulla ei tarvitse olla mitään matkasuunnitelmia. Voin vain lähteä matkalle ja syödä”, Emmiina sanoo. Seuraamalla Emmiinaa Instagramissa pääset mukaan hänen herkullisille ruokamatkoilleen.

Kääntöpuolena kokin ammatti haukkaa valtaosan vapaa-ajasta. Suuri osa ammattikoulun kavereista on jo vaihtanut alaa. Työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä.

”Kokiksi opiskelu on rentoa ja hauskaa. Työelämässä se tarkoittaa kuitenkin siivoamista, pitkiä työpäiviä ja viikonloppuja keittiössä”, Emmiina sanoo.

Paras ruoka on puhdasta ja värikästä

Kotona vuoden nuori kokki kokkaa itselleen vapaapäivinä. Silloin hän tekee ruokansa tuoreista raaka-aineista, mutta aina sille ei ole aikaa.

”Puolivalmisteiden tai einesten käyttö ei ole siksi mikään häpeä”, Emmiina sanoo.

Emmiina suosii tuoretta ja värikästä ruokaa. Esimerkiksi kevätkääryleisiin voi rullata käsittelemättömiä vihanneksia. Tuoreista vihanneksista tehdystä ruoasta jää myös hyvä olo.

”Syömisestä ei tule silloin ähkyä eikä huonoa omaatuntoa”, Emmiina sanoo.

Emmiina kannustaa nuoria laittamaan ruokaa itse. Ruoanlaiton voi aloittaa ostamalla itselle maistuvia raaka-aineita ja kokeilemalla, mitä niistä syntyy. Turhan tarkka reseptien seuraaminen ei ole tarpeen.

Jos aika on kortilla, myös puolivalmisteisiin voi lisätä mukaan jotakin tuoretta ja vihreää.

”Ruoanlaitto muuttuu joka kerta vähän helpommaksi”, Emmiina sanoo.

Risotto on suomenmestarin oma herkkuruoka. Vaikka Emmiina ei himoitsekaan rasvaista ruokaa, myös kokilla on lupa välillä herkutella.

”Karkkeja tulisi tuskin syötyä, jos poikaystäväni jättäisi ne kaupan hyllylle”, Emmiina sanoo.

Kokkikilpailut vaativat kovaa treeniä

Loppukesän Emmiina on treenannut nuorten kokkien maailmanmestaruuskilpailuihin. Vaikka treenit ovat stressaavia, uteliaisuus ajaa Emmiinaa kisaamaan.

”Kokkikilpailut koukuttavat. Onneksi tähän kilpailuun ei valmistauduta vuosien ajan, kuten pahimmillaan tehdään.”

Restonomiksi pian valmistuva Emmiina on tyytyväinen työpaikkaansa Tullin Sauna -ravintolassa Tampereella. MM-kilpailuiden jälkeen Emmiina aikookin ottaa hetken rennosti.

”Voittoa lähden hakemaan. Heti perään en silti uusiin kilpailuihin osallistu.”

3 vinkkiä: näin kokkaat kuin Emmiina

  1. Suosi tuoreita ja värikkäitä raaka-aineita.
  2. Osta itselle maistuvia raaka-aineita ja kokeile, mitä niistä syntyy. Älä seuraa reseptejä turhan tarkkaan.
  3. Jos käytät puolivalmisteita tai eineksiä, lisää annoksiin jotain tuoretta ja vihreää.

 

 

View this post on Instagram

 

Morning market

A post shared by Emmiina Lehtonen (@emmmiina) on

Teksti Niina Kellinsalmi, kuva Riina Peuhu

Katso myös

RuokaYleinen

Jonnan 4H-kerho innostaa tyttöjä ja poikia kokkaamaan

Lukiota käyvälle Jonna Partaselle ruuanlaitto on rakas harrastus.

Rytmi

Jesse ”JerAx” Vainikka: ”Jos pelaaminen ei tuntuisi hauskalta, niin en mä tätä tekisi”

Elokuun 25. päivä ei ollut mikä tahansa turnauspäivä, vaan päivä, jolloin Jesse ”Jerax” Vainikka, 26, voitti lajinsa arvostetuimman videopeliturnauksen.

AlkoholiRytmiYleinen

Minkä ohjeen antaisitte nuorelle itsellenne, LCMDF-bändin Emma ja Mia?

LCMDF-bändin sisarukset Emma ja Mia kertovat arjestaan ja arkirytmistään.

Säännöllinen ateriarytmi arjen tukena

Ruuasta saamme energiaa ja ravintoaineita, jotta kehomme toimii ja ajatus kulkee. Jotta saisimme ruuasta parhaan tuen päivän askareisiin, se... Lue lisää
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Todella hienoa, että syöt hedelmiä runsaasti päivittäin. Hedelmiä syömällä kehosi saa tarvitsemiaan vitamiineja, kuituja ja kivennäisaineita, jotka tukevat kehon hyvinvointia.

Suomessa suositellaan, että hedelmiä syötäisiin noin puoli kiloa päivässä – tämä määrä sinulla ylittyykin siis reippaasti. Ravitsemuksessa ja ruokailussa pätee aina yksi nyrkkisääntö, jota kannattaa noudattaa myös hedelmien kohdalla: mitään ei kannattaisi syödä ylen määrin ja kohtuus kaikessa. Hedelmien ”liikasyömisestä” käydään keskustelua myös lehdissä ja mediassa, koska terveellisten aineisosien lisäksi hedelmissä on runsaasti sokereita ja happoja. Hedelmien sokerit ja hapot voivat olla haitaksi terveydelle ja suun hampaille. Alan asiantuntijoilla on kuitenkin osittain ristiriitaisia näkemyksiä asiasta. Lisäksi runsas hedelmien syöminen voi viedä tilaa muilta aterioilta ja tärkeiltä ruoka-ainesosilta. Kannattaa siis pohtia, voisitko mahdollisesti vähentää hedelmien päivittäistä määrää ja esimerkiksi korvata osan hedelmistä vihanneksilla, kasviksilla ja juureksilla lämpimän aterian yhteydessä. Syömisessä kaikkein tärkeintä on ruokavalion tasapainoinen kokonaisuus. Tasapainoisesta ruokavaliosta ja ateriarytmistä voit lukea lisää Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Kiitos hyvästä kysymyksestäsi!

Olet jo itse hienosti selvittänyt ainesosaluettelosta, mitä juomasi sisältää. Ainesosaluettelossa ei siis mainittu tarkemmin, mitä aromiaineita veden maustamiseen on käytetty. Tämän vuoksi vastausta kysymykseesi ei ihan kokonaan ainesosaluettelosta saa. On nimittäin niin, että aromiaineiden happamuutta on melko vaikea arvioida.

Kivennäisvedessä ei kuitenkaan ole mm. sokeria, joten siltä osin hampaasi ovat suojassa ylimääräisiltä happohyökkäyksiltä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että sitruuna ja lime ovat itsessään hyvin happamia hedelmiä. Jos juo paljon ja toistuvasti näillä hedelmillä maustettuja vesiä, on se myös huonoksi hampaille. Sitruuna-lime kivennäisvesi ei vaikuta sisältävän aitoa hedelmää, vaan juurikin aromiaineita, joiden hapokkuutta on vaikea arvioida.

Ruokaviraston tarjoamien tietojen mukaan elintarvikkeissa ei ole tarpeen ilmoittaa, jos jokin ainesosa on haitallinen hampaille. Siksi onkin hienoa, että olet itse perehtynyt asiaan ja tarkistat, mitä juomasi sisältävät. Ruokaviraston sivuilta voit halutessasi lukea laajemmin, mitä ravintoarvomerkintöjä elintarvikkeista tulisi löytyä.

Joka tapauksessa suosittelisin, että joisit päivittäin enemmän tavallista vesijohtovettä kuin maustettua kivennäisvettä, vaikka se tuskin on haitaksi hampaillesi. Näin voit pelata varman päälle!

Aikaisempi virvoitusjuomiin liittyvä kysymys löytyy täältä.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet aloittamassa terveellistä ja ilmastoystävällistä elämäntapaa. Se voi tuntua isolta muutokselta, mutta on varmasti mahdollinen. Jos uuden ruokavalion aloittaminen tuntuu aluksi vaikealta, voit aloittaa elämäntapamuutoksen hiljalleen, ja siirtyä vegaaniseen ruokavalioon asteittain. Voit esimerkiksi syödä vegaanista ruokaa 1-2 päivänä viikossa, ja hiljalleen kasvattaa näiden päivien määrää. Tämä antaa sinulle aikaa opetella uusia ruokia ja ruokalajeja, mutta samalla myös kehosi sopeutuu uudenlaiseen ruokavalioon.

Vegaaniruokavalio perustuu pelkkien kasvikunnan tuotteiden käyttöön, jolloin siis eläinperäiset tuotteet kuten liha, broileri ja lehmänmaito jäävät pois. Pituuskasvusi tuskin kärsii vegaanisesta ruokavaliosta, mutta kasvuiässä sinun on tärkeää opetella koostamaan ateriasi niin, että se sisältää kaikkia tarvitsemiasi ravinteita ja huomioida, että ateriarytmisi on tasapainoinen.

Vegaani tarvitsee 5–6 täysipainoista ateriaa päivässä energian, proteiinin ja muun ravinnonsaannin takaamiseksi. Riittävän proteiininsaannin turvaamiseksi kannattaa suosia kasvikunnan proteiinin lähteitä usealla aterialla. Hyviä proteiinin lähteitä ovat täysjyvävilja, palkokasvit eli pavut, herneet, linssit sekä soija eri muodoissaan eli mm. tofu ja soijasuikaleet. Vegaanin ruokavaliota on suositeltavaa täydentää B12-vitamiinilisällä ja D3- tai D2-vitamiinilisällä, joiden ostamiseen voi kysyä apua apteekissa olevilta työntekijöiltä.

Hyvin suunniteltu vegaaniruokavalio on monipuolinen ja sisältää:

  • Viljatuotteita: esimerkiksi ruisleipää ja täysjyväpastaa
  • Vihanneksia ja juureksia: esimerkiksi perunaa, bataattia, porkkanaa ja punajuurta
  • Palkokasveja: esimerkiksi linssejä, papuja, soijaa ja soijasta jalostettuja tuotteita, kuten tofua
  • Sieniä: esimerkiksi kantarelleja, herkkutattia tai herkkusieniä
  • Erilaisia pähkinöitä ja siemeniä
  • Erilaisia hedelmiä ja marjoja
  • Kasvirasvoja: esimeriksi rypsiöljyä tai oliiviöljyä
  • Maitoa korvaavan ravitsevan ruokajuoman, kuten D-vitamiinilla täydennetyn soija- tai kaurajuoman. Maitojuoman lisäksi kaupoissa on nykyään runsaasti eläinperäisiä maitotuotteita korvaavia elintarvikkeita, kuten kaura- ja soijapohjaisia jogurtteja ja juustoja, joita kannattaa syödä aamu- ja välipaloina.

Herkullisia ja ravitsevia vegaanisia ruokareseptejä löytyy internetistä paljon, joten niitä kannattaa etsiä, lueskella ja kokeilla. Lisää voit lukea Vegaaniliiton sivuilta. On varmasti tärkeää myös keskustella asiasta huoltajasi kanssa: hän voi auttaa sinut alkuun ja ostaa kotiin sellaista ruokaa, joka sopii vegaaniseen ruokavalioon. Lisäksi koulussa kannattaa tuoda asia esille, jotta voit varmistaa täysipainoisen vegaanisen aterian itsellesi myös koulupäivän aikana.

Hyvää alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Olet ollut todella hyvä ystävä ja tehnyt jo paljon ystäväsi tilanteen eteen. On raskasta katsella, kun itselleen läheinen ystävä on selvästi avun tarpeessa, muttei ole vielä valmis vastaanottamaan apua. Sellaiset tilanteet ovat terveydenhuollon ammattilaisillekin vaikeita. Ystävälläsi vaikuttaa kertomasi perusteella olevan selvä ongelma syömisensä suhteen ja hän voi kärsiä syömishäiriöstä, joka on hoitoa vaativa vakava sairaus.

Olet toiminut tähän mennessä hienosti: olet kertonut hänelle ääneen huolestasi ja olet jopa tukenut häntä syömisessä ja painon nostamisessa. Hän myös tuntuu luottavan sinuun, koska on voinut kertoa sinulle syömisensä rajoittamisesta. Voit jatkossakin puhua huolestasi ääneen. Voit kertoa hänelle, että huolesi on sen verran suuri, että mielestäsi hänen olisi hyvä hakeutua lääkärin tai jonkun toisen terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Lääkärin lisäksi opiskeluterveydenhuollossa terveydenhoitaja, psykologi tai kuraattori voi osata alkuun auttaa. Terveyskeskuksissa on lisäksi psykiatrisia sairaanhoitajia. On myös paikkakunnasta riippuen paikkoja, joihin voi hakeutua matalammallakin kynnyksellä juttelemaan nuoriin perehtyneen työntekijän kanssa (nuorisoasemat tai muut vastaavat nuorisovastaanotot). Lisäksi tietoa syömishäiriöistä ja tukea itsellesikin voit saada Syömishäiriöliiton sivuilta.

Jos ystäväsi ei ole valmis lähtemään ammattilaisen puheille, voit edelleen olla hänelle tukena ja valmiina kuuntelemaan. Voit myös edelleen kertoa huolestasi ääneen. Muista kuitenkin, ettei hänen toipumisensa ole sinun vastuullasi. Olet ystävä, et lääkäri tai psykologi – senkin voi sanoa hänelle. Se ei tarkoita, että olisit hylkäämässä häntä vaan yrität päinvastoin auttaa häntä ammattiavun piiriin tilanteessa, jossa hän sitä todella tarvitsee ja jossa sinun pelkkä tukesi ei enää riitä. Joskus henkilö, jolla on ilmiselvästi avuntarvetta, ei sitä heti näe tai pysty hyväksymään. Usein syömishäiriöön liittyy häpeää, itseinhoa ja alemmuuden tunnetta. Syömishäiriöstä kärsivä ei myöskään usein koe olevansa sairas ja hänen kehonkuvansa on vääristynyt. Ystävälläsi voi olla siksi todella vaikeaa puhua asiasta ulkopuoliselle.

Jos tilanne käy sinulle liian raskaaksi, kerro siitä jollekin läheiselle ja vedä myös raja siihen, mitä pystyt ja mitä et pysty tekemään. Tarvittaessa esimerkiksi Syömishäiriöliiton chatissa voit jutella asiaan perehtyneen ammattilaisen kanssa tilanteesta. Uskon, että ystäväsi on lopulta sinulle todella kiitollinen tuestasi ja siitä, että olet uskaltanut ottaa hänestä vaikealta tuntuvan asian puheeksi.

Fressis

Justimusfilms x Fressis.fi

Justimuksen Sami, Juho ja Joose tekivät ensimmäisen podcastinsa ikinä aiheesta hyvinvointi. Aiheessa päästään pintaa syvemmälle ja kuullaan miten he itse pitävät huolta omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Lisäksi kuullaan myös hyviä vinkkejä pieniin tekoihin joilla saa boostattua omaa hyvinvointiaan.

Fressis

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!