RytmiYleinen

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Tietokone- ja konsolipelit, some sekä netti kuuluvat kivana osana elämään, mutta joskus niihin voi jäädä koukkuun. Tunnista liiallisen käytön hälytysmerkit, ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin ja ota elämä haltuusi!

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Pelaatko liikaa?

Tietokone- tai konsolipelaaminen on parhaimmillaan superhauskaa ja myös sosiaalista tekemistä kavereiden tai muiden pelaajien kanssa.

Tunnista vaaranmerkit: Jos pelaamisen ilo katoaa ja pelaat, vaikkei edes huvittaisi, on syytä pohtia omaa pelaamista. Valpastu, jos käytät pelaamiseen niin paljon aikaa, että et ehdi tavata kavereita tai käydä muissa harrastuksissa ja läksyt sekä muut velvollisuudet jäävät hoitamatta. Pahimmillaan et ehdi edes nukkua, syödä tai käydä pesulla.

Kokeile tätä: Laita ylös, kuinka paljon pelaat ja miltä se tuntuu, esimerkiksi ”Fifaa klo 18–21 kavereiden kanssa ja oli ihan kivaa” tai ”Final Fantasyä kaksi tuntia koulun jälkeen, väsyttää ja jäi ärsyyntynyt fiilis.”

Ota avuksi nettisovellus pelipäiväkirja.fi, joka auttaa pelaamismäärien hahmottamisessa ja suunnittelussa. Sinun ei tarvitse luopua peleistä kokonaan, vaan saada ne luontevaksi ja sopivan kokoiseksi osaksi elämääsi.

Jos olo tuntuu pelaamisen jälkeen huonolta, olet esimerkiksi tuskastunut tai vihainen, kokeile määrätietoisesti täyttää elämääsi muulla tekemisellä, kuten kavereiden tapaamisella tai liikunnalla. Tunnustele, muuttuuko fiilis paremmaksi muutamassa päivässä.

Pidäthän myös huolen, ettei pelaaminen syö jatkuvasti yöuniasi. Nuku riittävästi. Väsyneenä ei mikään oikein suju. Muista pelatessa myös riittävät tauot ja tarkkaile, etteivät hartiat nouse korviin pelin tiimellyksessä vaan pysyvät rentoina.

Oletko aina somessa?

Somessa vietetään aikaa kavereiden kanssa, kommentoidaan muiden tekemisiä ja seurataan monia asioita, ilmiötä ja uutisia.

Tunnista vaaranmerkit: Olet yhteydessä kavereihin pääasiassa somessa, Snäpissä, Instassa ja Facessa. Tuntuu, että on pakko tietää koko ajan, mitä muut tekevät ja mitä he ajatteleva sinusta. Haet somesta peukutuksia ja sydämiä, mutta entistä useammin sinulle tulee surullinen tai jopa kiukkuinen mieli muiden kommenteista tai niiden puutteesta. Tunnet itsesi jopa yksinäiseksi, vaikka somessa käy kuhina.

Kokeile tätä: Opettele käyttämää somea apuvälineenä sosiaalisten suhteiden luomisessa ja ylläpidossa, mutta varmista, että olet ihmisten kanssa tekemisissä myös kasvotusten. Pyhitä elämääsi paljon somevapaata aikaa, esimerkiksi aamulla ennen kymmentä ja illalla yhdeksän jälkeen: tee vaikka aamu- tai iltapalaa koko perheelle, lue päivän lehti, käy kävelyllä tai rauhallisessa rentouttavassa suihkussa. Voit myös tuijottaa kattoon, sillä aina ei tarvitse olla mitään tekemistä.

Vietätkö aikaa netissä 24/7?

Netissä ulottuvillemme avautuu koko maailma. Sieltä haetaan hyvin erilaisia asioita, kuten pelejä, monenlaista tietoa, uutisia, sosiaalista vuorovaikutusta, kuvia ja videoita.

Tunnista vaaranmerkit: Netti on aina auki silmiesi edessä ja pläräät hakukoneita ajattelematta. Netissä on helppo koukuttua esimerkiksi sosiaaliseen mediaan, peleihin, pelivideoihin tai vaikka pornoon, ja joskus niiden kuluttaminen tuntuu riistäytyvän käsistä. Sisältä alkaa ahdistaa ja tunnet pahaa oloa. Koet koko elämäsi olevan netissä.

Kokeile tätä: Seuraa kahden viikon ajan, kuinka paljon kulutat aikaa netissä. Jos tuntuu, että se hallitsee elämääsi eikä muu, kuten kaverit, perhe, harrastukset ja läksyt, kiinnosta, yritä vähentää. Päätä esimerkiksi pysyä kolme tuntia joka päivä poissa verkosta – tai mikä nyt sinun elämässäsi tuntuu sopivalta nettivapaalta ajalta. Keskity ihmisiin, kun heitä on ympärilläsi, eli juttele ja kuuntele muita äläkä vilkuile kännykkää tai ruutua.

 

Juttuun haastateltiin EHYT ry:tä erityisasiantuntija Inka Silvennoista, joka kannustaa järkevään pelaamiseen ja netin käyttöön sekä omien rajojen tuntemiseen.

 

Teksti Susanna Cygnel

Kuva iStock

Kysymys & vastaus

kyllästynyt

Hienoa kuulla, että olet motivoitunut panostamaan terveellisiin elintapoihin – jotta voi tehdä muutoksia, täytyy ensin olla motivaatiota! Liikkeelle kannattaisi lähteä kartoittamalla nykytilannettasi: Millaiset elintapasi ovat tällä hetkellä? Minkä suhteen kannattasi tehdä muutoksia? Minkälaisiin muutoksiin olet itse valmis? Terveellisiin elintapoihin lukeutuu esimerkiksi terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, riittävä uni ja lepo, säännöllinen liikunta ja päihteettömyys. Hyvään ja terveelliseen elämään kuuluu kuitenkin myös esimerkiksi se, että nauttii olostaan ja on läheisiä ja tärkeitä ihmissuhteita.

Kaikkea ei tarvitse eikä kannatakaan muuttaa kerralla. Mieluummin kannattaa edetä askel kerrallaan ja tehdä muutoksia siinä tahdissa, että pystyy pitämään niistä kiinni. Näin muutoksista tulee lopulta osa arkea pysyvästi. Jos on hyvin ehdoton ja ankara itselleen, saattaa oma puhti loppua kesken. Tällöin voi kokea heti epäonnistuneensa ja luovuttaa kokonaan.

Jos tuntuu, että kaipaat lisätukea muutoksiin, voisit hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle ja voisitte yhdessä käydä läpi tilannettasi. Voit itse jo valmiiksi miettiä, mitkä asiat koet itsellesi tärkeimmäksi muuttaa ja mitä olisit valmis tekemään muutoksien eteen. Kaverin voi myös houkutella mukaan esimerkiksi liikunta- tai ruokavaliohaasteeseen. Voitte esimerkiksi aloittaa yhdessä uuden liikuntaharrastuksen tai sopia, että herkkuhetki rajoittuu yhteen päivään viikossa tai että joka aterialla täytyy syödä kasviksia.

Mukavaa syksyä sinulle!

Mokat-arvonnan säännöt

Arvonnan järjestäjänä toimii Fressis/Suomen Syöpäyhdistys ry. Kilpailu on voimassa 10.9.2017 saakka. Palkinnon arvonta suoritetaan maanantaina 11.9.2017. Arvonnan palkintona arvotaan kaksi Bille Beino -pipoa, arvo 32 euroa. Osallistumalla kilpailuun osallistuja hyväksyy seuraavat ehdot: 1. Kilpailu on tarkoitettu Fressiksen lukijoille. 2. Kilpailuaika on 21.8.-10.9.2017. Arvonta suoritetaan 11.9.2017. 3. Kilpailuun osallistutaan kilpailulomakkeella Fressis.fi-sivustolla. 4. Voittajat valitaan arpomalla. 5. […]

Abdul Hussein: Vapaaottelija ja autonasentaja

Vain kolme ja puoli vuotta sitten Abdul ”Abba” Hussein, 19, ei ollut vielä kilpaillut missään lajissa, ikinä. Nyt hän on vapaaottelun ammattilainen – miten ihmeessä?

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Matti 8 ja Handshaking muuttivat kimppakämppään Töölöön – ja kas, Töölön Ketterä oli syntynyt. Duo päivittää kuulumisiaan tiuhaan somessa eikä piittaa negatiivisista palautteista.

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Räppiduo Halko ei voi elää ilman musiikkia – tai liikuntaa

Missä menee omat rajasi?

Homottelua, seksiin painostusta tai paljastavien kuvien levittämistä. Kuinka pitää omista rajoista kiinni? Vastaamassa Nuorten Exit.