RytmiYleinen

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Tietokone- ja konsolipelit, some sekä netti kuuluvat kivana osana elämään, mutta joskus niihin voi jäädä koukkuun. Tunnista liiallisen käytön hälytysmerkit, ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin ja ota elämä haltuusi!

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Pelaatko liikaa?

Tietokone- tai konsolipelaaminen on parhaimmillaan superhauskaa ja myös sosiaalista tekemistä kavereiden tai muiden pelaajien kanssa.

Tunnista vaaranmerkit: Jos pelaamisen ilo katoaa ja pelaat, vaikkei edes huvittaisi, on syytä pohtia omaa pelaamista. Valpastu, jos käytät pelaamiseen niin paljon aikaa, että et ehdi tavata kavereita tai käydä muissa harrastuksissa ja läksyt sekä muut velvollisuudet jäävät hoitamatta. Pahimmillaan et ehdi edes nukkua, syödä tai käydä pesulla.

Kokeile tätä: Laita ylös, kuinka paljon pelaat ja miltä se tuntuu, esimerkiksi ”Fifaa klo 18–21 kavereiden kanssa ja oli ihan kivaa” tai ”Final Fantasyä kaksi tuntia koulun jälkeen, väsyttää ja jäi ärsyyntynyt fiilis.”

Ota avuksi nettisovellus pelipäiväkirja.fi, joka auttaa pelaamismäärien hahmottamisessa ja suunnittelussa. Sinun ei tarvitse luopua peleistä kokonaan, vaan saada ne luontevaksi ja sopivan kokoiseksi osaksi elämääsi.

Jos olo tuntuu pelaamisen jälkeen huonolta, olet esimerkiksi tuskastunut tai vihainen, kokeile määrätietoisesti täyttää elämääsi muulla tekemisellä, kuten kavereiden tapaamisella tai liikunnalla. Tunnustele, muuttuuko fiilis paremmaksi muutamassa päivässä.

Pidäthän myös huolen, ettei pelaaminen syö jatkuvasti yöuniasi. Nuku riittävästi. Väsyneenä ei mikään oikein suju. Muista pelatessa myös riittävät tauot ja tarkkaile, etteivät hartiat nouse korviin pelin tiimellyksessä vaan pysyvät rentoina.

Oletko aina somessa?

Somessa vietetään aikaa kavereiden kanssa, kommentoidaan muiden tekemisiä ja seurataan monia asioita, ilmiötä ja uutisia.

Tunnista vaaranmerkit: Olet yhteydessä kavereihin pääasiassa somessa, Snäpissä, Instassa ja Facessa. Tuntuu, että on pakko tietää koko ajan, mitä muut tekevät ja mitä he ajatteleva sinusta. Haet somesta peukutuksia ja sydämiä, mutta entistä useammin sinulle tulee surullinen tai jopa kiukkuinen mieli muiden kommenteista tai niiden puutteesta. Tunnet itsesi jopa yksinäiseksi, vaikka somessa käy kuhina.

Kokeile tätä: Opettele käyttämää somea apuvälineenä sosiaalisten suhteiden luomisessa ja ylläpidossa, mutta varmista, että olet ihmisten kanssa tekemisissä myös kasvotusten. Pyhitä elämääsi paljon somevapaata aikaa, esimerkiksi aamulla ennen kymmentä ja illalla yhdeksän jälkeen: tee vaikka aamu- tai iltapalaa koko perheelle, lue päivän lehti, käy kävelyllä tai rauhallisessa rentouttavassa suihkussa. Voit myös tuijottaa kattoon, sillä aina ei tarvitse olla mitään tekemistä.

Vietätkö aikaa netissä 24/7?

Netissä ulottuvillemme avautuu koko maailma. Sieltä haetaan hyvin erilaisia asioita, kuten pelejä, monenlaista tietoa, uutisia, sosiaalista vuorovaikutusta, kuvia ja videoita.

Tunnista vaaranmerkit: Netti on aina auki silmiesi edessä ja pläräät hakukoneita ajattelematta. Netissä on helppo koukuttua esimerkiksi sosiaaliseen mediaan, peleihin, pelivideoihin tai vaikka pornoon, ja joskus niiden kuluttaminen tuntuu riistäytyvän käsistä. Sisältä alkaa ahdistaa ja tunnet pahaa oloa. Koet koko elämäsi olevan netissä.

Kokeile tätä: Seuraa kahden viikon ajan, kuinka paljon kulutat aikaa netissä. Jos tuntuu, että se hallitsee elämääsi eikä muu, kuten kaverit, perhe, harrastukset ja läksyt, kiinnosta, yritä vähentää. Päätä esimerkiksi pysyä kolme tuntia joka päivä poissa verkosta – tai mikä nyt sinun elämässäsi tuntuu sopivalta nettivapaalta ajalta. Keskity ihmisiin, kun heitä on ympärilläsi, eli juttele ja kuuntele muita äläkä vilkuile kännykkää tai ruutua.

 

Juttuun haastateltiin EHYT ry:tä erityisasiantuntija Inka Silvennoista, joka kannustaa järkevään pelaamiseen ja netin käyttöön sekä omien rajojen tuntemiseen.

 

Teksti Susanna Cygnel

Kuva iStock

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis

ZoneVD: ”Miksi tupakkatuotteita ei kannata käyttää?”

Tubettaja ZoneVD kertoo, ettei ole koskaan koittanut tupakkatuotteita, eli tupakkaa, nuuskaa tai sähkösavuketta – eikä aio sitä koskaan tehdä. Katso video ja kuulet syitä sille, miksi hän on päättänyt...

ZoneVD

Tomas: ”Näitä 10 asiaa et tiennyt tupakasta!”

Videossa tubettaja Tomas kertoo 10 faktaa, joita et välttämättä tiennyt tupakasta ja nuuskasta! Katso video tai lue alta faktat ja laske, montako tiesit ennestään? Yhdysvaltalaisen statistiikan mukaan 90% aikuisena...

Tomas

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit että poika on snäpissä aika suoraan kertonut ajatuksiaan sinusta ja koittanut kuunnella sinun ja kaverisi yhteistä jutustelua. Kertomasi mukainen käytös saattaa viestiä ihastumisesta, tai ainakin jonkinasteisesta kiinnostumisesta. Pojan tunteita tärkeämpää on kuitenkin se, mitä itse ajattelet tilanteesta? Viestistäsi ei käynyt ilmi oletko itse ihastunut tähän poikaan? Jos et itse ole ihastunut, niin se kannattaa sanoa pojalle suoraan. Voit sanoa tai kirjoittaa esimerkiksi, että kiitos kivoista kommenteista, mutta haluaisin olla kanssasi vain kaveri.

Kerroit, että poika on vasta eronnut tyttöystävästään. Joskus eron jälkeen aletaan nopeasti seurustella uudelleen, jotta pääsisi nopeasti ylitse edellisestä. Tämä ei kuitenkaan aina ole hyvä idea. Seurustelu nimittäin tarjoaa aina mahdollisuuden tutustua myös itseensä. Seurustelun päätyttyä voisi olla hyvä olla hetki yksinään ja pohtia mitä oppi itsestään ja omista tarpeistaan ja mikä johti seurustelun päättymiseen. Näin ollen voisi olla hyvä ajatus, että et ainakaan itse kiirehtisi pojan suhteen mitenkään. Tilanteesta voi tehdä hankalan se, että poika on kaverisi veli. Pojan ihastuminen -ja etenkin jos tunteet ovat molemminpuolisia – saattaa siis vaikuttaa myös teidän kaveruuteenne. Eli voisit myös pohtia, mitä kaverisi mahtaisi tilanteesta ajatella? Voisitko ottaa asian hänen kanssaan esille?

Älä siis kiirehdi nyt mitenkään, vaan voisit seurailla sekä omia tunteitasi, että pojan toimia ihan rauhassa. Jos haluat pohtia näitä asioita vielä lisää, voisit jutella asiasta nimettömänä aikuisen kanssa. Avoimia chatteja voit katsoa täältä: https://www.netari.fi/avoimet-chatit/

Mukavaa syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Rintasyöpä on hyvin, hyvin harvinainen sairaus nuorilla. On hyvin epätodennäköistä, että sinulla olisi rintasyöpä.

Olet 13-vuotias ja rintasi ovat kehittymässä. Kun tytöllä alkaa rintojen kehitys murrosiässä, alkuun vain nänni on yleensä koholla. Sen jälkeen rintarauhaskudos alkaa muotoutua, itse rinta kohota ja nännin ympärillä oleva nännipihakin suurenee. Rintarauhaskudos tuntuu muhkuraiselta tunnusteltaessa. Murrosiässä rintojen kehittyessä niiden koko sekä muoto muuttuvat ja rinnat voivat olla keskenään erilaiset ja eri kokoiset. Rinnat muotoutuvat myös elämän aikana vielä aikuisenakin esimerkiksi raskauden ja imetyksen jälkeen. Oikeastaan kenelläkään ei ole kahta täysin samanlaista rintaa.

Toisen rinnan suurempi koko ja muhkuraisuus voivat liittyä kohdallasi ihan normaaliin tytön murrosiän kehitykseen. Jos asia kuitenkin huolestuttaa ja vaivaa sinua, voisit käydä esimerkiksi juttelemassa asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa. Aina voi myös varata ajan lääkärille, jolloin lääkäri pystyy tutkimaan asiaa tarkemmin.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksestäsi!

Rinnoissa tapahtuu muutoksia iän myötä ja kuukauden eri vaiheissa. Rinnoissa ilmenevien poikkeavien muutosten ja oireiden havaitseminen on helpompaa, jos niitä seuraa säännöllisesti. Onkin hyvä, että olet itse tutkinut rintojasi ja havainnut tämän muutoksen.

Todennäköisimmin sinulla ei ole syytä huoleen, sillä esimerkiksi rintasyöpä on sinun ikäiselläsi erittäin harvinainen. Valtaosa rinnoissa olevista kyhmyistä on hyvänlaatuisia muutoksia, kuten nesterakkuloita eli kystia.

Löytämäsi ”möykky” ja kuvailemasi rinnan kipu kuitenkin selkeästi mietityttävät sinua. Jotta saat selvyyden asiaan ja huolen pois mielestäsi, voisi sinun hyvä olla vielä yhteydessä esimerkiksi omaan terveysasemaasi.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis