RytmiYleinen

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Tietokone- ja konsolipelit, some sekä netti kuuluvat kivana osana elämään, mutta joskus niihin voi jäädä koukkuun. Tunnista liiallisen käytön hälytysmerkit, ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin ja ota elämä haltuusi!

Tästä tiedät, että vietät liikaa aikaa pelaamalla, somessa tai netissä

Pelaatko liikaa?

Tietokone- tai konsolipelaaminen on parhaimmillaan superhauskaa ja myös sosiaalista tekemistä kavereiden tai muiden pelaajien kanssa.

Tunnista vaaranmerkit: Jos pelaamisen ilo katoaa ja pelaat, vaikkei edes huvittaisi, on syytä pohtia omaa pelaamista. Valpastu, jos käytät pelaamiseen niin paljon aikaa, että et ehdi tavata kavereita tai käydä muissa harrastuksissa ja läksyt sekä muut velvollisuudet jäävät hoitamatta. Pahimmillaan et ehdi edes nukkua, syödä tai käydä pesulla.

Kokeile tätä: Laita ylös, kuinka paljon pelaat ja miltä se tuntuu, esimerkiksi ”Fifaa klo 18–21 kavereiden kanssa ja oli ihan kivaa” tai ”Final Fantasyä kaksi tuntia koulun jälkeen, väsyttää ja jäi ärsyyntynyt fiilis.”

Ota avuksi nettisovellus pelipäiväkirja.fi, joka auttaa pelaamismäärien hahmottamisessa ja suunnittelussa. Sinun ei tarvitse luopua peleistä kokonaan, vaan saada ne luontevaksi ja sopivan kokoiseksi osaksi elämääsi.

Jos olo tuntuu pelaamisen jälkeen huonolta, olet esimerkiksi tuskastunut tai vihainen, kokeile määrätietoisesti täyttää elämääsi muulla tekemisellä, kuten kavereiden tapaamisella tai liikunnalla. Tunnustele, muuttuuko fiilis paremmaksi muutamassa päivässä.

Pidäthän myös huolen, ettei pelaaminen syö jatkuvasti yöuniasi. Nuku riittävästi. Väsyneenä ei mikään oikein suju. Muista pelatessa myös riittävät tauot ja tarkkaile, etteivät hartiat nouse korviin pelin tiimellyksessä vaan pysyvät rentoina.

Oletko aina somessa?

Somessa vietetään aikaa kavereiden kanssa, kommentoidaan muiden tekemisiä ja seurataan monia asioita, ilmiötä ja uutisia.

Tunnista vaaranmerkit: Olet yhteydessä kavereihin pääasiassa somessa, Snäpissä, Instassa ja Facessa. Tuntuu, että on pakko tietää koko ajan, mitä muut tekevät ja mitä he ajatteleva sinusta. Haet somesta peukutuksia ja sydämiä, mutta entistä useammin sinulle tulee surullinen tai jopa kiukkuinen mieli muiden kommenteista tai niiden puutteesta. Tunnet itsesi jopa yksinäiseksi, vaikka somessa käy kuhina.

Kokeile tätä: Opettele käyttämää somea apuvälineenä sosiaalisten suhteiden luomisessa ja ylläpidossa, mutta varmista, että olet ihmisten kanssa tekemisissä myös kasvotusten. Pyhitä elämääsi paljon somevapaata aikaa, esimerkiksi aamulla ennen kymmentä ja illalla yhdeksän jälkeen: tee vaikka aamu- tai iltapalaa koko perheelle, lue päivän lehti, käy kävelyllä tai rauhallisessa rentouttavassa suihkussa. Voit myös tuijottaa kattoon, sillä aina ei tarvitse olla mitään tekemistä.

Vietätkö aikaa netissä 24/7?

Netissä ulottuvillemme avautuu koko maailma. Sieltä haetaan hyvin erilaisia asioita, kuten pelejä, monenlaista tietoa, uutisia, sosiaalista vuorovaikutusta, kuvia ja videoita.

Tunnista vaaranmerkit: Netti on aina auki silmiesi edessä ja pläräät hakukoneita ajattelematta. Netissä on helppo koukuttua esimerkiksi sosiaaliseen mediaan, peleihin, pelivideoihin tai vaikka pornoon, ja joskus niiden kuluttaminen tuntuu riistäytyvän käsistä. Sisältä alkaa ahdistaa ja tunnet pahaa oloa. Koet koko elämäsi olevan netissä.

Kokeile tätä: Seuraa kahden viikon ajan, kuinka paljon kulutat aikaa netissä. Jos tuntuu, että se hallitsee elämääsi eikä muu, kuten kaverit, perhe, harrastukset ja läksyt, kiinnosta, yritä vähentää. Päätä esimerkiksi pysyä kolme tuntia joka päivä poissa verkosta – tai mikä nyt sinun elämässäsi tuntuu sopivalta nettivapaalta ajalta. Keskity ihmisiin, kun heitä on ympärilläsi, eli juttele ja kuuntele muita äläkä vilkuile kännykkää tai ruutua.

 

Juttuun haastateltiin EHYT ry:tä erityisasiantuntija Inka Silvennoista, joka kannustaa järkevään pelaamiseen ja netin käyttöön sekä omien rajojen tuntemiseen.

 

Teksti Susanna Cygnel

Kuva iStock

Katso myös

Kysymys
RytmiYleinen
Juu Paino ja pituus eivät kerro paljoakaan terveydestä Oon 14-vuotias poika painan 93-94kg ja pituus on 186cm, olenko ylipainoinen?
Fressis

Hei nimimerkki ”Juu” – ja kiitos viestistäsi!

Kysyt, oletko ylipainoinen. Valitettavasti kysymykseen on vaikea vastata sinua tapaamatta. On kuitenkin selvää, että paino ja pituus itsessään eivät vielä kerro paljoakaan terveydestäsi, eikä etenkään siitä, miltä sinusta itsestäsi tuntuu omassa kehossasi. Jos antamistasi mitoista laskee painoindeksin, saa vastauksen:  ”Ikäisekseen pitkillä ja lihaksikkailla lapsilla painoindeksi saattaa olla yli 25, vaikka rasvaprosentti on normaali. Jos näin ei ole, lapsi on todennäköisesti ylipainoinen. Painoindeksiä on syytä seurata kerran kuussa, ettei se enää nouse.”

Tämä tarkoittaa siis sitä, että painoindeksisi on korkeahko. Mutta kuten alussa sanoin, paino ja pituus yksin eivät vielä kerro paljoakaan terveydestäsi, eikä myöskään kehon koostumuksestasi. Siksi en keskittyisi siihen, mitä niillä laskettu painoindeksin lukema kertoo. Murrosikäisen nuoren kohdalla sopivaa painoa on muutenkin vaikea antaa, sillä kehossa tapahtuu sekä pituuskasvua että painonmuutoksia kehityksen edetessä.

Näitä mittojasi ja painoindeksiä enemmän olisinkin kiinnostunut siitä, mitä ja miten syöt ja liikut sekä miten lepäät? Syötkö säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä? Saatko syömästäsi ruoasta vitamiineja, kuitua ja muita ravintoaineita? Syötkö päivittäin hedelmiä ja vihanneksia, täysjyväleipää, puuroa? Käytätkö vähärasvaisia maitotuotteita ja syötkö kalaa? Kun syö monipuolisesti ja säännöllisesti, auttaa se jaksamaan ja pitämään verensokerin tasaisena. Pohdin myös sitä, liikutko päivittäin 1-2 tuntia? Liikkuminen voi olla kaikenlaista pienistä arjen askareista kävelylenkkeihin ja liikunnalliseen harrastukseen. Monipuolisen ruokavalion ja säännöllisen liikkumisen lisäksi kasvavalle nuorelle on tärkeää myös se, että nukkuu riittävästi. Saatko nukuttua 8-9 tuntia yössä?

Jos nämä peruspalikat eli ruokavalio, liikunta ja lepo ovat sinulla tasapainossa, voit olla aika tyytyväinen huolimatta siitä, mitä puntarin lukema näyttää. Jos et ole oikein varma, syötkö oiken ja miten voisit syödä vielä terveellisemmin, voisit käydä tapaamassa koulusi terveydenhoitajaa. Hänen kanssaan voisitte muutenkin jutella jaksamisestasi ja siitä, miten kasvusi etenee ja mitä itse ajattelet painostasi. Terveydenhoitaja näkee terveystiedoistasi missä vaiheessa kehityksesi on ja osaa arvioida sitä, onko tarvetta jollain tavalla tarkkailla painoa.

Fressiksestä löydät paljon tietoa ja vinkkejä liikkumiseen, syömiseen ja riittävästä levosta huolehtimiseen, kannustan sinua tutustumaan myös niihin!

Hyvää ja levollista loppuvuotta sinulle!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
SeksiYleinen
Onko vaarallista Voiko finni muuttua patiksi rinnan sisällä? Mun nännissä on ollu iso finni ja nyt se on muuttunu sellaseks patiks mun nännin/tissin sisällä oon 12v tyttö onko normaalii?
Fressis

Moikka ja kiitos viestistäsi!

On ihan normaalia, että myös rintakehän/rintojen alueella voi joskus esiintyä finnejä. Finnit voivat olla pinnallisia tai tuntua joskus myös ihonalaisina ”patteina”. Joskus rintojen alueella voi esiintyä myös muunlaisia patteja. Useimmiten nuorilla tällaisetkin patit ovat ihan hyvälaatuisia muutoksia, kuten nesterakkuloita eli kystia, eikä niiden vuoksi ole syytä huoleen.

Mikäli asia kuitenkin vielä huolestuttaa sinua, kannustan sinua keskustelemaan asiasta esimerkiksi jonkun läheisen aikuisen kanssa. Voit myös olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan ja käydä tarkistuttamassa tilanteen hänen vastaanotollaan.

Mukavaa loppuvuotta!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
SeksiYleinen
Todellako Voiko suihkulla tehty itsetyydytys lisätä riskiä syövälle? Kysymystä ei poikkeuksellisesti julkaista sen pituuden vuoksi. Kysymys koskee sitä, onko suihkulla tapahtuva itsetyydytys riski millekään syövälle ja tarvitseeko siitä olla huolissaan jos näin...
Fressis

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi! Tämä on kysymys, jota useat nuoret miettivät ja jota aika-ajoin kysytään Fressiksessä paljon. 😊

Sinun ei tarvitse olla asiasta huolissaan, sillä itsetyydytys suihkulla ei ole riskitekijä millekään syövälle. Emättimeen ei kuitenkaan kannata ruiskuttaa suoraan vettä sen vuoksi, että emättimessä on oma normaali bakteerikanta, joka ylläpitää emättimen limakalvon tasapainoa. Runsas suihkuttelu suoraan emättimeen voi häiritä tätä normaalia bakteerikantaa ja aiheuttaa limakalvojen ärtymistä sekä emätintulehdustakin. Myös ulkosynnyttimien liiallisesta pesusta voi seurata alapään limakalvojen ärtymistä ja kuivumista. Hygienian kannalta hellä ulkosynnyttimien vesipesu päivittäin riittää. Emätin ei tarvitse puhdistuakseen huuhteluita tai suihkuja, vaan se puhdistaa itse itsensä esimerkiksi valkovuodon avulla.

Mukavaa syksyä!

Oliko vastauksesta hyötyä?