Ruoka

Vegaani Unna: ”Vegaaniruoasta ei tule ähky olo”

Unna Kontio, 19, oli intohimoinen lihansyöjä, kunnes kaveri kertoi kasvisruoasta. Ruokavalion muutos paransi jaksamista.

Vegaani Unna: ”Vegaaniruoasta ei tule ähky olo”

Unna Kontio siirtyi kasvisruokavalioon kolme vuotta sitten, lukion toisella luokalla. Kasvisruoasta hän kiinnostui kuunneltuaan kaverinsa ihmettelyä siitä, miksi ihminen tarvitsi lihaa. Asiaa selvitettyään Unna havaitsi, ettei keho tosiaankaan tarvitse eläintuotteita toimiakseen.

Ensi alkuun Unna söi kasvisruokaa. Vegaaniksi hän ryhtyi puolitoista vuotta myöhemmin. Kun kaikki eläinperäiset tuotteet jäivät pois ruokavaliosta, Unna tunsi olonsa hyvin energiseksi ja kevyeksi.

”Vegaaniruoasta ei tule ähky olo.”

Vegaaniruokavaliossa näytti olevan muitakin hyviä puolia. Unnan ruoansulatus toimii paremmin ja ihon epäpuhtaudet ovat vähentyneet.

Vegaanin ruokavalio

Unnan ruokavalio koostuu viljavalmisteista, palkokasveista, kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Siihen kuuluu myös pähkinöitä, siemeniä, sieniä ja ravintorasvoja. Eläinkunnan tuotteita ei ole sen sijaan ollenkaan: ei lihaa, kalaa, kanaa tai maitotuotteita. Unna ei syö kananmuniakaan.

Moni miettii, saako keho vegaaniruoasta riittävästi ravintoaineita kuten proteiinia. Unnan mukaan lähes kaikki eläinkunnan tuotteet voi korvata jollain kasvikunnan tuotteella.

”Ainoastaan katkarapuja on ikävä – niitä ei voi korvata millään.”

Punaisen lihan sijaan Unna syö paljon vihreitä kasviksia, esimerkiksi pinaattia, vihreitä papuja ja lehtikaalia.

Mieluummin nyhtökauraa kuin soijarouhetta

Unnan vegaaniruokavalio ei ole ongelma perheelle tai ystäville. Joskus Unnan perheessä kokkaillaan kaikille sopivia ruokia, joskus lihaa syövät perheenjäsenet laittavat omia herkkujaan.

”Kun kerron olevani vegaani, moni ajattelee, että nyt tulee puolen tunnin käännytyspuhe, mutta en ole harrastanut sellaista.”

”Puolet kavereistani syö lihaa joka toinen päivä. Se on ihan ok. Osa on ryhtynyt kasvissyöjiksi. Jokainen tekee oman valintansa.”

Vegaaniruokavalion myötä Unna on alkanut suhtautua ruoantuotantoon entistä tiedostavammin.

”Kaikki eivät voi lähteä Pohjoisnavalle pelastamaan jääkarhuja, mutta kaupassa voi tehdä tietoisia valintoja ja vaikuttaa siten ympäristöön. Lihantuotanto vaatii enemmän vettä kuin kasvistuotanto ja aiheuttaa enemmän päästöjä.”

Unna valitsee mielellään lähellä tuotettuja tuotteita, esimerkiksi nyhtökauraa soijarouheen sijaan. Hän yrittää välttää myös muovipakkauksia ja hävikkiä. Unna työskentelee katuruokaketju Fafa’ssa ja näkee päivittäin, miten paljon ravintolassa syntyy hävikkiä ja miten sitä voidaan vähentää. Kotioloissa hävikkiä ei synny, jos ostaa juuri sen verran ruokaa kuin jaksaa syödä.

Fakta: näin syöt terveellisesti

Terveellisen ruokavalion voi koota monella tapaa: se voi olla vegaani-, kasvis- tai sekaruokavalio. Mitä tahansa näistä noudatatkin, niin vanha tuttu lautasmalli toimii. Syöminen ei ole vaikeaa, kunhan noudatat muutamia yksinkertaisia periaatteita.

  1. Syö monipuolisesti lautasmallin mukaan: annoksesta ¼ täysjyväviljaa, ¼ proteiinia, ½ kasviksia ja hyvää, pehmeää rasvaa joka aterialla. Katso myös video Näin kasaat hyvän välipalan
  2. Jos et syö eläinperäisiä tuotteita, saat proteiinia palkokasveista, pähkinöistä, siemenistä, sienistä ja täysjyväviljasta. Sekasyöjän proteiininlähteitä ovat lisäksi punainen liha, kala, kana, maito ja kananmunat.

Innostu huoletta siis kuhasta, lohesta, nyhtökaurasta tai härkiksestä. Haasta vanhempasi tuomaan leivän päälle kokeiluun kaupasta seitania kinkkuleikkeleen sijaan. Ja jos herkkuasi sattuvat olemaan makkararuuat niin nauti niistä, mutta älä joka viikko.

Punaista lihaa, eli sian-, naudan ja lampaanlihaa, kannattaa syödä mahdollisimman vähän, sillä punaisen lihan ja erityisesti lihavalmisteiden on todettu lisäävän useiden syöpien riskiä. Lue lisää proteiinista.

 

Teksti Helen Moster, kuva Jaakko Taavila

 

Lähteet: ruokatieto.fi ja fressis.fi/tietopankki

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit, että olet epävarma painostasi ja lisäksi sinulla on tunne, että sinun pitäisi laihduttaa. Mittojesi perusteella olet täysin normaalipainoinen. Muutenkin on hyvä muistaa, etteivät nuorille sovi mitkään laihdutuskuurit. Kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Painoa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä tunne siitä, että viihtyy kehossaan. Me kaikki olemme eri kokoisia ja näköisiä, eikä vertailu muihin sen vuoksi kannata.

Painon tarkkailun sijaan kannattaakin keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta liikkumalla säännöllisesti itselle mieluisalla tavalla, syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti sekä nukkumalla riittävästi. Mikäli painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on siitä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Muistathan, ettei vaa`an lukemilla ole merkitystä sille, minkälainen olet ihmisenä. Me kaikki olemme erilaisia ja arvokkaita omina itsenämme.

Mukavaa alkanutta vuotta!

Fressis

Miksi energiajuomista valitetaan? | BuenoAsk

Miksi energiajuomista valitetaan? – Miksi energiajuomat ovat trendikkäitä ja cooleja? Mitä kaikkea energiajuomat sisältää?

BuenoTalk

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet epävarma painostasi ja asiasta puhuminen jollekin tuntuu vaikealta. Hienoa, että rohkaistuit laittamaan meille viestiä!

Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä ja sinullahan liikettä näyttäisi tulevan päivittäin ja monipuolisesti. Joukkuevoimistelu onkin fyysisesti vaativa laji ja on tosi hyvä, että sen rinnalla liikkumiseesi sisältyy koululiikuntaa ja kevyttä liikettä, kuten koulumatkat kävellen.

Pohdit kysymyksessäsi, että pitäisikö sinun huolestua painostasi. Sinun ei missään nimessä tarvitse olla huolissaan eikä sinulla ole tarvetta ryhtyä laihduttamaan. Tärkeää on huolehtia, että liikkumisen ja urheilun lisäksi saat riittävästi ja monipuolisesti perusruokaa ja lepoa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän keho tarvitsee ravintoa ja rakennusaineita. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, niin kroppa jaksaa, eikä painosta tarvitse olla huolissaan. Myös keho ja mieli rasittuu päivän aikana, oli se sitten treeniä tai normi koulupäivä. Siksi onkin hyvä muistaa, että aikaa jäisi myös ihan vaan olemiselle ja riittäville yöunille.

Urheilijan terveellisistä elintavoista ja ravitsemuksesta voit lukaista Terve urheilija -sivuilta tai voimisteluliiton sivuilta. Jos tuntuu, että ajatukset pyörivät liikaa painon ympärillä, niin siitä on hyvä mennä juttelemaan vaikka kouluterveydenhoitajalle.

Tsemppiä loppuvuoteen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Harmi, ettet ole löytänyt kofeiinia tai energiajuomia koskevia sisältöjämme. Puhumme kofeiinista ja energiajuomista esimerkiksi Ruoka -teeman alla sekä energiajuomia ja jaksamista koskevissa artikkelissamme. Olemme myös vastanneet täällä Kysy asiantuntijalta -palstalla energiajuomia koskevaan kysymykseen. Käy ihmeessä lukemassa 😉

Mukavaa loppusyksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi ja kiitos kysymyksistäsi!

Vastaan selkeyden vuoksi numerojärjestyksessä kysymyksiisi 😊

1 Hienoa kuulla, ettei sinua haittaa vaa’an lukemat! Olet täysin normaalipainoinen, ja oletkin viestisi perusteella hienosti ymmärtänyt, että pelkkä paino ei oikeastaan kerro ihmisestä eikä hänen hyvinvoinnistaan mitään. Tärkeämpää on, että voit hyvin ja koet olevasi hyvä sellaisena kuin olet. Kerroit kuitenkin, että koet olevasi vähän lihava ja sinua haittaa reitesi ja vatsasi. Oletko pohtinut, että miksi ja mistä nämä ajatukset kumpuavat? Nuorena on ihan normaalia pohtia omaa kehoaan ja sitä, mikä on normaalia ja mikä ei. Välillä tulee myös vertailtua itseään muihin. Olemme kuitenkin kaikki täysin erilaisia. Olemme eri pituisia, eri painoisia ja eri muotoisia, eli jokainen meistä on ainutlaatuinen. Vertailu on siis melko hyödytöntä, eikö vain? 😉

Olet myös vielä sen verran nuori, että kehityksesi ja kasvusi on vielä kesken. Kehosi voi siis vielä muokkaantua paljonkin. Omilla ajatuksillamme ja sillä, mitä mieltä olemme itsestämme, on iso vaikutus jokapäiväiseen fiilikseemme. Jos esimerkiksi useimmiten vain pohtii niitä asioita, mistä ei itsessään tykkää, ei yleisfiiliskään ole kovin hyvä, eikö vain? Mutta jos kääntääkin ajatukset siihen, mistä itsessään tykkää, on mielikin paljon parempi. Kehotankin sinua miettimään enemmän nyt niitä asioita, mistä itsessäsi tykkäät! Saatat huomata positiivisen muutoksen ajatuksissasi melko nopeasti 😉

2 Kuulostaa siltä, että sinulla on alkanut valkovuoto, hienoa! Tämä on tärkeä vaihe tytön kehityksessä. Yleensä valkovuoto on nimenomaan vaaleaa, ehkä hieman kellertävää nestemäistä ainetta. Voit lukea valkovuodosta lisää täältä.

3 Kiva kuulla, että haluat panostaa ruokavalioosi! Tärkeintä kasvavassa iässä on säännöllinen, riittävä ja monipuolinen ruokavalio. Kieltäytyminen voi toki tuntua hankalalta, mutta oman perheen kesken olisi tärkeää voida huoletta kieltäytyä ja vaikuttaa perheen ruokailuun. Voisitkin vallan hyvin keskustella vanhempiesi kanssa ajatuksistasi liittyen ruokavalioonne ja herkkuihin kotona. Muista kuitenkin, että herkuttelu kuuluu elämään eikä ruokavalion kanssa kannata olla liian ehdoton.

Mukavaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Kiitos kysymyksestäsi – hienoa kuulla, että haluaisit muuttaa koko perheenne ruokavaliota terveellisempään suuntaan!

Kerrot että teillä syödään lähes jokaisella aterialla lihaa. Punaista lihaa suositellaan käytettäväksi enintään 500 g viikossa eli käytännössä tämä tarkoittaa noin 3-5 annosta viikossa riippuen annoskoosta.

Punaisen lihan ja lihajalosteiden käytön on osoitettu lisäävän suolistosyövän riskiä. Lihan syöminen ei kuitenkaan tarkoita, että varmasti sairastuu syöpään, mutta riski on hieman suurempi. Lihan käytön vähentämiselle on kuitenkin myös muita perusteita, joista voisit keskustella vanhempiesi kanssa. Liha on hyvä proteiinin ja raudan lähde, mutta se sisältää kovaa rasvaa ja suolaa. Runsas suolan käyttö nostattaa verenpainetta ja kovan rasvan käytöllä on myös vaikutuksia sydämen terveydelle, sillä se nostaa kolesteroliarvoja. Voisitko ehkä kertoa vanhemmillesi myös näistä asioista?

Toinen hyvä syy vähentää lihan käyttöä on myös ilmastonäkökulma: lihatuotanto kuormittaa merkittävästi ympäristöä ja lisää ilmastonmuutosta. Voisiko tästä löytyä perusteluja vanhemmillesi?

Niin kuin sanoitkin, niin syömisen vältteleminen ei ole kovin kestävä ratkaisu. Ainakin kouluruokailun yhteydessä pystyt varmaankin valitsemaan kasvisruokaa lounaalle.

Miltä kuulostaisi ajatus, että esittäisit nämä perustelut vanhemmillesi (eli lihan käyttömäärän viikkosuositus, terveysvaikutukset sekä ilmastovaikutukset) ja ehdottaisit vanhemmillesi, että jatkossa söisitte liharuokaa vaikka muutaman kerran viikossa. Muina päivinä voisitte syödä esimerkiksi kala- ja kanaruokia ja ehkä joinain päivinä kasvisruokakin voisi olla vaihtoehto. Netistä löytyy valtavasti helppoja kasvisruokareseptejä. Jos ruoanlaitto tuntuu tylsältä, voit ehdottaa, että suosisitte Sydänmerkittyjä valmisruokia aina välillä – ne ovat parempi valinta terveyden kannalta ja helpottavat arkea.

Satunnaiset grillailut sopivat oikein hyvin ruokavalioon ja voihan sinne grilliinkin heittää kasviksia mukaan. Vinkkejä terveellisempään grillailuun löydät esimerkiksi täältä. Tärkeintä on ruokailutottumukset kokonaisuutena, satunnaisia erityisiä hetkiä ja grillijuhlia mahtuu terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon oikein hyvin.

Lisätietoa aiheesta voit lukea esimerkiksi Fressiksen tietopankista sekä Syö hyvää-sivustolta. Sama aihe on mietityttänyt Fressiksessä myös nimimerkkejä Utelias ja Tyhmä minä.

Tsemppiä keskusteluihin ja ihanaa kesää!

Fressis