Ruoka

Vegaani Unna: ”Vegaaniruoasta ei tule ähky olo”

Unna Kontio, 19, oli intohimoinen lihansyöjä, kunnes kaveri kertoi kasvisruoasta. Ruokavalion muutos paransi jaksamista.

Vegaani Unna: ”Vegaaniruoasta ei tule ähky olo”

Unna Kontio siirtyi kasvisruokavalioon kolme vuotta sitten, lukion toisella luokalla. Kasvisruoasta hän kiinnostui kuunneltuaan kaverinsa ihmettelyä siitä, miksi ihminen tarvitsi lihaa. Asiaa selvitettyään Unna havaitsi, ettei keho tosiaankaan tarvitse eläintuotteita toimiakseen.

Ensi alkuun Unna söi kasvisruokaa. Vegaaniksi hän ryhtyi puolitoista vuotta myöhemmin. Kun kaikki eläinperäiset tuotteet jäivät pois ruokavaliosta, Unna tunsi olonsa hyvin energiseksi ja kevyeksi.

”Vegaaniruoasta ei tule ähky olo.”

Vegaaniruokavaliossa näytti olevan muitakin hyviä puolia. Unnan ruoansulatus toimii paremmin ja ihon epäpuhtaudet ovat vähentyneet.

Vegaanin ruokavalio

Unnan ruokavalio koostuu viljavalmisteista, palkokasveista, kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Siihen kuuluu myös pähkinöitä, siemeniä, sieniä ja ravintorasvoja. Eläinkunnan tuotteita ei ole sen sijaan ollenkaan: ei lihaa, kalaa, kanaa tai maitotuotteita. Unna ei syö kananmuniakaan.

Moni miettii, saako keho vegaaniruoasta riittävästi ravintoaineita kuten proteiinia. Unnan mukaan lähes kaikki eläinkunnan tuotteet voi korvata jollain kasvikunnan tuotteella.

”Ainoastaan katkarapuja on ikävä – niitä ei voi korvata millään.”

Punaisen lihan sijaan Unna syö paljon vihreitä kasviksia, esimerkiksi pinaattia, vihreitä papuja ja lehtikaalia.

Mieluummin nyhtökauraa kuin soijarouhetta

Unnan vegaaniruokavalio ei ole ongelma perheelle tai ystäville. Joskus Unnan perheessä kokkaillaan kaikille sopivia ruokia, joskus lihaa syövät perheenjäsenet laittavat omia herkkujaan.

”Kun kerron olevani vegaani, moni ajattelee, että nyt tulee puolen tunnin käännytyspuhe, mutta en ole harrastanut sellaista.”

”Puolet kavereistani syö lihaa joka toinen päivä. Se on ihan ok. Osa on ryhtynyt kasvissyöjiksi. Jokainen tekee oman valintansa.”

Vegaaniruokavalion myötä Unna on alkanut suhtautua ruoantuotantoon entistä tiedostavammin.

”Kaikki eivät voi lähteä Pohjoisnavalle pelastamaan jääkarhuja, mutta kaupassa voi tehdä tietoisia valintoja ja vaikuttaa siten ympäristöön. Lihantuotanto vaatii enemmän vettä kuin kasvistuotanto ja aiheuttaa enemmän päästöjä.”

Unna valitsee mielellään lähellä tuotettuja tuotteita, esimerkiksi nyhtökauraa soijarouheen sijaan. Hän yrittää välttää myös muovipakkauksia ja hävikkiä. Unna työskentelee katuruokaketju Fafa’ssa ja näkee päivittäin, miten paljon ravintolassa syntyy hävikkiä ja miten sitä voidaan vähentää. Kotioloissa hävikkiä ei synny, jos ostaa juuri sen verran ruokaa kuin jaksaa syödä.

Fakta: näin syöt terveellisesti

Terveellisen ruokavalion voi koota monella tapaa: se voi olla vegaani-, kasvis- tai sekaruokavalio. Mitä tahansa näistä noudatatkin, niin vanha tuttu lautasmalli toimii. Syöminen ei ole vaikeaa, kunhan noudatat muutamia yksinkertaisia periaatteita.

  1. Syö monipuolisesti lautasmallin mukaan: annoksesta ¼ täysjyväviljaa, ¼ proteiinia, ½ kasviksia ja hyvää, pehmeää rasvaa joka aterialla. Katso myös video Näin kasaat hyvän välipalan
  2. Jos et syö eläinperäisiä tuotteita, saat proteiinia palkokasveista, pähkinöistä, siemenistä, sienistä ja täysjyväviljasta. Sekasyöjän proteiininlähteitä ovat lisäksi punainen liha, kala, kana, maito ja kananmunat.

Innostu huoletta siis kuhasta, lohesta, nyhtökaurasta tai härkiksestä. Haasta vanhempasi tuomaan leivän päälle kokeiluun kaupasta seitania kinkkuleikkeleen sijaan. Ja jos herkkuasi sattuvat olemaan makkararuuat niin nauti niistä, mutta älä joka viikko.

Punaista lihaa, eli sian-, naudan ja lampaanlihaa, kannattaa syödä mahdollisimman vähän, sillä punaisen lihan ja erityisesti lihavalmisteiden on todettu lisäävän useiden syöpien riskiä. Lue lisää proteiinista.

 

Teksti Helen Moster, kuva Jaakko Taavila

 

Lähteet: ruokatieto.fi ja fressis.fi/tietopankki

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet aloittamassa terveellistä ja ilmastoystävällistä elämäntapaa. Se voi tuntua isolta muutokselta, mutta on varmasti mahdollinen. Jos uuden ruokavalion aloittaminen tuntuu aluksi vaikealta, voit aloittaa elämäntapamuutoksen hiljalleen, ja siirtyä vegaaniseen ruokavalioon asteittain. Voit esimerkiksi syödä vegaanista ruokaa 1-2 päivänä viikossa, ja hiljalleen kasvattaa näiden päivien määrää. Tämä antaa sinulle aikaa opetella uusia ruokia ja ruokalajeja, mutta samalla myös kehosi sopeutuu uudenlaiseen ruokavalioon.

Vegaaniruokavalio perustuu pelkkien kasvikunnan tuotteiden käyttöön, jolloin siis eläinperäiset tuotteet kuten liha, broileri ja lehmänmaito jäävät pois. Pituuskasvusi tuskin kärsii vegaanisesta ruokavaliosta, mutta kasvuiässä sinun on tärkeää opetella koostamaan ateriasi niin, että se sisältää kaikkia tarvitsemiasi ravinteita ja huomioida, että ateriarytmisi on tasapainoinen.

Vegaani tarvitsee 5–6 täysipainoista ateriaa päivässä energian, proteiinin ja muun ravinnonsaannin takaamiseksi. Riittävän proteiininsaannin turvaamiseksi kannattaa suosia kasvikunnan proteiinin lähteitä usealla aterialla. Hyviä proteiinin lähteitä ovat täysjyvävilja, palkokasvit eli pavut, herneet, linssit sekä soija eri muodoissaan eli mm. tofu ja soijasuikaleet. Vegaanin ruokavaliota on suositeltavaa täydentää B12-vitamiinilisällä ja D3- tai D2-vitamiinilisällä, joiden ostamiseen voi kysyä apua apteekissa olevilta työntekijöiltä.

Hyvin suunniteltu vegaaniruokavalio on monipuolinen ja sisältää:

  • Viljatuotteita: esimerkiksi ruisleipää ja täysjyväpastaa
  • Vihanneksia ja juureksia: esimerkiksi perunaa, bataattia, porkkanaa ja punajuurta
  • Palkokasveja: esimerkiksi linssejä, papuja, soijaa ja soijasta jalostettuja tuotteita, kuten tofua
  • Sieniä: esimerkiksi kantarelleja, herkkutattia tai herkkusieniä
  • Erilaisia pähkinöitä ja siemeniä
  • Erilaisia hedelmiä ja marjoja
  • Kasvirasvoja: esimeriksi rypsiöljyä tai oliiviöljyä
  • Maitoa korvaavan ravitsevan ruokajuoman, kuten D-vitamiinilla täydennetyn soija- tai kaurajuoman. Maitojuoman lisäksi kaupoissa on nykyään runsaasti eläinperäisiä maitotuotteita korvaavia elintarvikkeita, kuten kaura- ja soijapohjaisia jogurtteja ja juustoja, joita kannattaa syödä aamu- ja välipaloina.

Herkullisia ja ravitsevia vegaanisia ruokareseptejä löytyy internetistä paljon, joten niitä kannattaa etsiä, lueskella ja kokeilla. Lisää voit lukea Vegaaniliiton sivuilta. On varmasti tärkeää myös keskustella asiasta huoltajasi kanssa: hän voi auttaa sinut alkuun ja ostaa kotiin sellaista ruokaa, joka sopii vegaaniseen ruokavalioon. Lisäksi koulussa kannattaa tuoda asia esille, jotta voit varmistaa täysipainoisen vegaanisen aterian itsellesi myös koulupäivän aikana.

Hyvää alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Olet ollut todella hyvä ystävä ja tehnyt jo paljon ystäväsi tilanteen eteen. On raskasta katsella, kun itselleen läheinen ystävä on selvästi avun tarpeessa, muttei ole vielä valmis vastaanottamaan apua. Sellaiset tilanteet ovat terveydenhuollon ammattilaisillekin vaikeita. Ystävälläsi vaikuttaa kertomasi perusteella olevan selvä ongelma syömisensä suhteen ja hän voi kärsiä syömishäiriöstä, joka on hoitoa vaativa vakava sairaus.

Olet toiminut tähän mennessä hienosti: olet kertonut hänelle ääneen huolestasi ja olet jopa tukenut häntä syömisessä ja painon nostamisessa. Hän myös tuntuu luottavan sinuun, koska on voinut kertoa sinulle syömisensä rajoittamisesta. Voit jatkossakin puhua huolestasi ääneen. Voit kertoa hänelle, että huolesi on sen verran suuri, että mielestäsi hänen olisi hyvä hakeutua lääkärin tai jonkun toisen terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Lääkärin lisäksi opiskeluterveydenhuollossa terveydenhoitaja, psykologi tai kuraattori voi osata alkuun auttaa. Terveyskeskuksissa on lisäksi psykiatrisia sairaanhoitajia. On myös paikkakunnasta riippuen paikkoja, joihin voi hakeutua matalammallakin kynnyksellä juttelemaan nuoriin perehtyneen työntekijän kanssa (nuorisoasemat tai muut vastaavat nuorisovastaanotot). Lisäksi tietoa syömishäiriöistä ja tukea itsellesikin voit saada Syömishäiriöliiton sivuilta.

Jos ystäväsi ei ole valmis lähtemään ammattilaisen puheille, voit edelleen olla hänelle tukena ja valmiina kuuntelemaan. Voit myös edelleen kertoa huolestasi ääneen. Muista kuitenkin, ettei hänen toipumisensa ole sinun vastuullasi. Olet ystävä, et lääkäri tai psykologi – senkin voi sanoa hänelle. Se ei tarkoita, että olisit hylkäämässä häntä vaan yrität päinvastoin auttaa häntä ammattiavun piiriin tilanteessa, jossa hän sitä todella tarvitsee ja jossa sinun pelkkä tukesi ei enää riitä. Joskus henkilö, jolla on ilmiselvästi avuntarvetta, ei sitä heti näe tai pysty hyväksymään. Usein syömishäiriöön liittyy häpeää, itseinhoa ja alemmuuden tunnetta. Syömishäiriöstä kärsivä ei myöskään usein koe olevansa sairas ja hänen kehonkuvansa on vääristynyt. Ystävälläsi voi olla siksi todella vaikeaa puhua asiasta ulkopuoliselle.

Jos tilanne käy sinulle liian raskaaksi, kerro siitä jollekin läheiselle ja vedä myös raja siihen, mitä pystyt ja mitä et pysty tekemään. Tarvittaessa esimerkiksi Syömishäiriöliiton chatissa voit jutella asiaan perehtyneen ammattilaisen kanssa tilanteesta. Uskon, että ystäväsi on lopulta sinulle todella kiitollinen tuestasi ja siitä, että olet uskaltanut ottaa hänestä vaikealta tuntuvan asian puheeksi.

Fressis

Justimusfilms x Fressis.fi

Justimuksen Sami, Juho ja Joose tekivät ensimmäisen podcastinsa ikinä aiheesta hyvinvointi. Aiheessa päästään pintaa syvemmälle ja kuullaan miten he itse pitävät huolta omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Lisäksi kuullaan myös hyviä vinkkejä pieniin tekoihin joilla saa boostattua omaa hyvinvointiaan.

Fressis

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

3 × helppo makupala

Näillä herkullisilla välipalaresepteillä et voi epäonnistua!

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sydänmerkki on elintarvikepakkauksista löytyvä merkki, joka on kehitetty helpottamaan arkea. Se ohjaa tekemään terveyden kannalta parempia vaihtoehtoja helposti. Elintarvikkeille myönnetään Sydänmerkki hakemuksen perusteella ja kaikki valmistajat eivät sitä hae. Tällöin rinnakkaisilla elintarvikkeilla voi olla ihan sama koostumus ja siten samat ravintoarvot, kuten esimerkiksi kaurahiutaleilla. Sydänmerkin puuttuminen ei tee elintarvikkeesta automaattisesti huonompaa. Voi olla, että siihen ei vain ole haettu Sydänmerkkiä.

Rasvojen osalta terveellisiä vaihtoehtoja päivittäiseen käyttöön ovat margariinit eli pääosin kasvirasvaa sisältävät rasvat, joissa on vähintään 60 % rasvaa. Voi ja erilaiset ”riinit” eli voita sisältävät rasvat sisältävät epäterveellistä tyydyttynyttä rasvaa, jonka päivittäistä käyttöä ei suositella. Elintarvikkeen ainesosaluettelosta voi helposti tarkistaa, sisältääkö kyseinen rasva voita. Kauppojen omien merkkien margariinit ovat siis myös hyviä vaihtoehtoja, vaikka niissä ei olisikaan Sydänmerkkiä. Kysyit myös oliiviöljystä. Oliiviöljy on kasviperäinen tuote ja terveyden kannalta myös hyvä valinta. On hyvä kuitenkin huomioida, että oliiviöljy sisältä enemmän energiaa kuin margariini.

Fressis