LiikeNuuskaRuokaRytmiTupakkaYleinen

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

Vapaaottelija Olli Santalahti aloitti vapaaottelun 13-vuotiaana ja ottelee nykyään ammattilaisena. Treenejä hän ei jätä koskaan väliin – ei edes rippi- tai ylioppilasjuhlapäivänään.

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

”Innostuin nuorena vapaaottelusta, koska siinä tuntui olevan kaikkein realistisimmat kamppailumuodot eri lajeista yhdistettynä.

Aloitin kamppailulajit 10-vuotiaana judolla, ja sen jälkeen mukaan tulivat jujutsu, karate, potkunyrkkeily ja lukkopaini. Harrastin lapsena myös uintia, yleisurheilua ja telinevoimistelua.

Vapaaottelun löysin jo 13-vuotiaana. Luin lajista netistä, ja samoihin aikoihin tuli telkkarista Ultimate Fighter- realitysarja. Vapaaottelu vei mennessään, ja halusin olla siinä hyvä.

Vapaaottelussa treeni, lepo ja ravinto tärkeitä

Menin nuorenakin aina urheilu edellä, koska menestymisen halu oli niin kova. Koskaan ei ole ollut sellaista ajattelua, että treenit voisi jättää väliin. Rippi- ja ylioppilasjuhlatkin on aseteltu niin, että samana päivänä pääsee harjoittelemaan.

Vapaaottelussa lajiharjoittelu on esimerkiksi nyrkkeily- ja potkunyrkkeilytekniikkaa ja pystypainia. Myös oheisharjoitteet ja huoltotoimenpiteet täytyy tehdä hyvin: kehonhuolto, lihaskuntoharjoitteet, lenkit ja venyttelyt.

Monipuolisen urheilutaustan kautta kroppa on kestänyt kovaakin treeniä ja matseja. Minulla ei ole ollut kuin kaksi pienempää loukkaantumista 12 vuoden aikana.

Vapaaottelija Olli Santalahti

Vapaaottelija valitsee kotiruokaa, ei lisäravinteita

Aikuisten amatöörisarjassa aloin kisata 15-vuotiaana, ja ammattilaisurani yhdestätoista ottelusta olen voittanut kahdeksan. Tavoitteenani on kansainvälinen ura huippuorganisaatiossa, kuten esimerkiksi UFC:ssä tai Bellatorissa

Vapaaottelussa kilpaillaan painolukissa, ja 13 kilon pudottaminen 6–8 viikossa vaatii tarkkaa ruokavaliota. Treenin, levon ja ravinnon suhde täytyy pystyä optimoimaan, jotta on ottelupäivänä valppaana, virkeänä ja hyvässä kunnossa.

Syön monipuolista puhdasta kotiruokaa. Kun treenaa kovaa kaksi kertaa päivässä, riittävä ravinnonsaanti on tärkeää, jotta saa tarpeeksi hiilareita, proteiinia, rasvoja ja makroravintoaineita. Lisäravintoaineita en juuri käytä.

Pyrin nukkumaan vähintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Kun treenaa kovaa, se on jopa ravintoakin tärkeämpi asia. Siten jaksaa keskittyä harjoitteluun ja opintoihin. Opiskelen tuotantotalouden insinööriksi.

Tupakka ja nikotiini eivät sovi urheilijalle

Opiskelijat ja nuoret muutenkin käyttävät alkoholia aika paljonkin, ja olen aina ihmetellyt, miksi sitä täytyy juoda niin paljon. Jossain juhlissa voi tilaisuuden mukaan juoda maltillisesti, mutta säännöllinen ja viikoittainen alkoholinkäyttö ei johda mihinkään positiiviseen tai tulokselliseen suuntaan.

Koska pyrin optimoimaan omat elämäntapani, suhtaudun negatiivisesti tupakkatuotteisiin. Lääkärivanhempienikin kautta tiedän tupakan ja nuuskan haitat.

Vapaa-ajalla minua kiinnostaa ruoka ja matkustelu. On kiinnostavaa nähdä maailmaa ja kulttuureita monipuolisesti eikä vain käydä niissä perushelpoissa kohteissa.

 

Teksti Jussi Eskola, kuvat Rabbit Visuals / Niko Sieppi.

 

Abdul Hussein: vapaaottelija ja autonasentaja

 

Fakta: vapaaottelu

Kamppailu-urheilulaji, jossa tavoitteena on voittaa ottelu käyttämällä sallittuja iskuja sekä lukkoja.

Vapaaottelun nykyaikainen läpimurto tapahtui vuoden 1993 Ultimate Fighting Championship -turnauksen myötä. Suomessa vapaaotteluja on järjestetty vuodesta 1997 alkaen.

Ottelut käydään kehässä tai vaihtoehtoisesti häkissä.

Amatöörit käyttävät tyypillisesti hyvin pehmustettuja hanskoja sekä jalkasuojia. Ammattilaisotteluissa käytettävä suojavarustus rajoittuu vapaaotteluhanskoihin sekä hammas- ja alasuojiin.

Lajissa pääset alkuun hakeutumalla paikalliseen kamppailulajiseuraan.

 

Lähde: Suomen Vapaaotteluliitto

 

Katso myös

Nikotiinin haitat

Nikotiini ja sen aiheuttama riippuvuus ovat keskeisiä syitä sille, miksi ihmiset jatkavat haitallisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä. Nikotiini pystyy imeytymään elimistöömme... Lue lisää
NuuskaSähkötupakkaTupakka

Nikotiinikoukku iskee aivot kanveesiin

Kun haluaa saada itsestään kaiken irti, kannattaa pysyä kaukana tupakasta, nuuskasta ja sähkötupakasta.

Nuuska

Jos haluaa urheilussa huipulle, ei voi käyttää nuuskaa

Mitä tiukempi pelitilanne kentällä, sitä enemmän lihakset tarvitsevat happea. Jos on ennen peliä pistänyt nuuskan huuleen tai imaissut tupakan, hapen pääsy lihakseen huononee, ja se näkyy suorituksessa.

Kysymys & vastaus

Moikka!

Alapään iho on hyvin herkkää, joten sheivaus voi helposti aiheuttaa esimerkiksi näppylöitä ja kutinaa. Joskus sheivaus voi myös aiheuttaa karvatuppien tulehdusta. Haitat liittyvät siis pitkälti ihon ärtymiseen. Usein ärsytysoireet helpottavat, kun ihon antaa rauhoittua sheivauskertojen välillä. Myös ihoa ”rauhoittavat” voiteet voivat auttaa. Joskus jos tulehdus pääsee kehittymään syvemmälle, saatetaan tarvita antibioottikuuri.

Ärsytyksen ehkäisemiseksi kannattaa tulevaisuudessa muistaa terävä höylä ja karvanpoistovaahto tai muu vastaava. Karvat kannattaa ajaa kasvusuuntaan, ei vastakarvaan. On myös tärkeää, että iho on tarpeeksi kostea, kun aloitat sheivauksen. Sheivauksen jälkeen iho kannattaa pestä viileällä vedellä ja lopuksi voidella ihovoiteella.

Mukavaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Pelkän netissä käytetyn ajan sijaan on hyvä pohtia kokonaisuutta, eli mitä siellä netissä tehdään. Jos netissä olo on pääosin luonteeltaan aktiivista, kuten sinulla vieraskielistä kirjallisuutta, luovaa tekstin tuottamista sekä keskustelua ”nettikirjeiden” avulla ystävälle, ei tällaisen ruutuajan määrää ole yleensä tarpeen rajoittaa. Kuten itsekin totesit, tällainen aktiivinen tekeminen voi kehittää hyvinkin monia taitoja.

Ruutuaikaa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointisi ja se, että arkesi on kokonaisuudessaan sujuvaa ja terveellistä. Jos aikaa kuluu paljon koneella tai muulla älylaitteella, kannattaa kiinnittää huomiota asentoon sekä siihen, että tauottaa tekemistään. Myös säännöllinen ja terveellinen ruokailu sekä itselle miellyttävä liikkuminen olisi hyvä huomioida omassa arjessa, jotta arki ja hyvinvointi pysyy tasapainossa.

Sinun ei missään nimessä tarvitse luopua kirjeiden kirjoittamisesta! On todella hienoa, että sinulla on itsellesi mieluisia ja kehittäviä harrastuksia niin netissä kuin muillakin elämän alueilla, joten pidä niistä ehdottomasti kiinni 😊

Aurinkoista kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei nimimerkki Ravintoa!

Poikkeuksellisesti vastaamme viestiisi ilman, että julkaisemme kysymystäsi. Kuvailemasi tilanteen perustella suosittelemme sinua olemaan yhteydessä Syli Ry:n neuvontaan, mistä tavoitat oikeat ammattilaiset auttamaan sinua tilanteessasi. Heiltä saat neuvoja ja tukea. Lisätiedot, aukioloajat ja yhteystiedot löydät täältä.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis

Joalin Loukamaa: ”Olen aika hidastempoinen ihminen”

Tanssija-laulaja, somevaikuttaja Joalin Loukamaa, 19, tuli isolle yleisölle tutuksi viimeistään kevään 2021 Selviytyjät-sarjasta. Siinä hän ihastutti pelitaidoillaan ja ystävällisyydellään, ja ylsi kisassa mitalisijoille. Miten Selviytyjät muutti Joalinin elämää, miten hän huolehtii omasta jaksamisestaan – ja mistä unelmoi?

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Tosi hienoa, että haluat päästä eroon nuuskasta. Se on päätös, missä ehdottomasti kannattaa pysyä!

Kysyit ensin ylähuuleen ja ikeneen ilmestyneistä haavoista. Nuuska tosiaan ärsyttää suun limakalvoja ja nuuskan aiheuttavat vauriot näkyvät suussa yksilöllisesti. Näin ikeniäsi näkemättä on vaikea sanoa tarkkaan, onko haavaumat aiheutuneet juuri nuuskan käytöstä vai jostain muusta. Suun haavaumien syy olisikin ihan hyvä selvittää hammaslääkärin vastaanotolla, varsinkin jos sinulla on ollut haavaumia jo pidempään. Hammaslääkärin kanssa voit luottamuksellisesti keskustella nuuskan käytöstä ja saada tarvittaessa myös vinkkejä nuuskan käytön lopettamisen tueksi. Todennäköisimmin kyse ei ole mistään vakavasta, sillä esimerkiksi suusyöpä on nuorilla todella harvinainen.

Nuuskan aiheuttamat suun limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskaamisen lopettaa. Eli ehdottomasti kannustaisin sinua lopettamaan nuuskan käytön. Muutenkin on hyvä pitää huolta suun terveydestä puhdistamalla hammasvälit päivittäin esimerkiksi hammaslankaimella tai -väliharjalla ja harjata hampaat fluorihammastahnalla kahdesti päivässä.

Kysyit myös vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen. Joillekin sopii paremmin, että lopettaa heti kokonaan ja osalle toimii paremmin se, että esimerkiksi vähentää vähitellen nuuskan käyttökertoja. Tärkeintä on tehdä päätös lopettaa nuuskan käyttö ja pysyä siinä. Vinkkejä vierotusoireiden helpottamiseen ja nuuskan käytön lopettamiseen valmistautumiseen löydät Fressiksen sivuilta. Tukea nuuskan käytön lopettamiseen on saatavilla myös ilmaisesta mobiilisovelluksesta, Erovirastosta.

Tsemppiä nuuskan käytön lopettamiseen ja kivaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksistäsi!

Savujäämällä tarkoitetaan esimerkiksi pintamateriaaleihin tai tekstiileihin sitoutuvaa tupakansavun jäämää. Savujäämiin liittyvää tutkimusta on vielä varsin vähän ja on tärkeää tiedostaa, että tähän saakka tehdyt tutkimukset on tehty pääosin sellaisissa sisätiloissa, joissa on ennen tupakoitu (esim. julkiset sisätilat, asunnot, auto). Tutkimustietoa kodin ulkopuolella tapahtuvan tupakoinnin ja siitä aiheutuvien savujäämien kulkeutumisesta sisätiloihin on vielä todella vähän. Jonkin verran tutkimustietoa on siitä, että savujäämiä voi kulkeutua sisätiloihin esimerkiksi tupakoivien vaatteiden mukana, mutta raja-arvoja savujäämille altistumiselle ja sen aiheuttamille mahdollisille haitoille ei ole pystytty tutkimuksissa määrittämään.

Kysyit ensimmäisenä, miten pinnoilla olevat savujäämät olisi hyvä puhdistaa ja nostit esiin netissä saatavan tiedon ristiriitaisuuden. Valitettavasti savujäämien ns. oikeaoppiseen puhdistamiseen emme pysty antamaan sinulle suoraa vastausta. Joidenkin tutkimusten mukaan perinteisillä siivousmenetelmillä, kuten imuroinnilla tai pintojen pyyhkimisellä ei välttämättä pystytä puhdistamaan pintoja täysin savujäämistä, varsinkaan nikotiinin osalta. Nikotiinin on todettu pystyvän sitoutumaan eri pintoihin ja huonepölyyn varsin tehokkaasti. Mutta tässäkin on tärkeää muistaa, että näissä tutkimuksissa on ollut kyseessä sisätila, jossa on aikaisemmin tupakoitu. Kodin ulkopuolella tapahtuneen tupakoinnin kautta tai toisen vaatteiden mukana kulkeutuva savujäämä on siis merkittävästi laimeampaa ja pitoisuudet pienentyneet ennen kuin näitä pieniä hiukkasia mahdollisesti päätyisi asuntoon sisälle.

Netissä tupakansavun ja -hajun poistoon on tarjolla erilaisia menetelmiä, mutta moni näillä sivuilla esitetyistä menetelmistä on kohdistettu nimenomaan sisällä tapahtuneen tupakansavun ja sen hajun poistamiseen. Tilanteessasi varmasti asunnon yleisen siisteyden ylläpitäminen edesauttaa mahdollisten savujäämien poistamista. Siivouksessa voimakkaiden pesuaineiden ja kemikaalien käyttöä kannattaa myös käyttää harkiten, sillä nekään eivät ole pintamateriaalien kestävyyden, terveyden tai esimerkiksi luonnon kannalta aina täysin haitattomia.

Toiseksi kysyit, hajoavatko savujäämät lopulta itsestään. Kyllä näyttäisi hajoavan. Esimerkiksi Terveyskirjaston artikkelissa kerrottiin kalifornialaiskasinosta (ehkä sama tutkimus, josta mainitsit), jossa selvitettiin tupakansavun säilymistä sisätiloissa ennen tupakointikieltoa ja sen jälkeen. Tässä tutkimuksessa todettiin, että pintojen ja huonepölyn sisältämän nikotiinin 90 prosenttiseen häviämiseen kului yhdestä kolmeen kuukauteen. Joidenkin muiden tutkimuslähteiden mukaan savujäämiä voidaan havaita vielä kuukausien tai vuosien jälkeen, mutta ne kuitenkin lopulta hajoavat ajansaatossa.

Ja vastaus kolmanteen kysymykseesi, voiko savujäämän nähdä paljaalla silmällä? – Ei voi. Sisätiloissa, joissa on tupakoitu runsaasti, voi toki havaita erityisesti tupakansavun sisältämän tervan aiheuttamat värjäytymät, mutta muuten savujäämiä ei voi nähdä paljaalla silmällä.

Toivottavasti tästä vastauksesta oli sinulle hyötyä. Savujäämät ovat melko uusi tutkimuksen kohde ja siksi tietoa on vielä vähän. Kuitenkin altistuminen savujäämälle tapahtuu pitkän ajan kuluessa ja suurimmat riskit savujäämille altistumiselle tapahtuu erityisesti sisätiloissa, joissa tupakoidaan tai on tupakoitu aikaisemmin. On tosi hyvä, että pysyt erossa tupakasta ja taloudessanne asuva tupakoiva henkilö hoitaa tupakoinnin ulkona, jolloin hän ei altista teitä muita tupakansavun merkittäville haitoille.

Fressis