LiikeNuuskaRuokaRytmiTupakkaYleinen

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

Vapaaottelija Olli Santalahti aloitti vapaaottelun 13-vuotiaana ja ottelee nykyään ammattilaisena. Treenejä hän ei jätä koskaan väliin – ei edes rippi- tai ylioppilasjuhlapäivänään.

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

”Innostuin nuorena vapaaottelusta, koska siinä tuntui olevan kaikkein realistisimmat kamppailumuodot eri lajeista yhdistettynä.

Aloitin kamppailulajit 10-vuotiaana judolla, ja sen jälkeen mukaan tulivat jujutsu, karate, potkunyrkkeily ja lukkopaini. Harrastin lapsena myös uintia, yleisurheilua ja telinevoimistelua.

Vapaaottelun löysin jo 13-vuotiaana. Luin lajista netistä, ja samoihin aikoihin tuli telkkarista Ultimate Fighter- realitysarja. Vapaaottelu vei mennessään, ja halusin olla siinä hyvä.

Vapaaottelussa treeni, lepo ja ravinto tärkeitä

Menin nuorenakin aina urheilu edellä, koska menestymisen halu oli niin kova. Koskaan ei ole ollut sellaista ajattelua, että treenit voisi jättää väliin. Rippi- ja ylioppilasjuhlatkin on aseteltu niin, että samana päivänä pääsee harjoittelemaan.

Vapaaottelussa lajiharjoittelu on esimerkiksi nyrkkeily- ja potkunyrkkeilytekniikkaa ja pystypainia. Myös oheisharjoitteet ja huoltotoimenpiteet täytyy tehdä hyvin: kehonhuolto, lihaskuntoharjoitteet, lenkit ja venyttelyt.

Monipuolisen urheilutaustan kautta kroppa on kestänyt kovaakin treeniä ja matseja. Minulla ei ole ollut kuin kaksi pienempää loukkaantumista 12 vuoden aikana.

Vapaaottelija Olli Santalahti

Vapaaottelija valitsee kotiruokaa, ei lisäravinteita

Aikuisten amatöörisarjassa aloin kisata 15-vuotiaana, ja ammattilaisurani yhdestätoista ottelusta olen voittanut kahdeksan. Tavoitteenani on kansainvälinen ura huippuorganisaatiossa, kuten esimerkiksi UFC:ssä tai Bellatorissa

Vapaaottelussa kilpaillaan painolukissa, ja 13 kilon pudottaminen 6–8 viikossa vaatii tarkkaa ruokavaliota. Treenin, levon ja ravinnon suhde täytyy pystyä optimoimaan, jotta on ottelupäivänä valppaana, virkeänä ja hyvässä kunnossa.

Syön monipuolista puhdasta kotiruokaa. Kun treenaa kovaa kaksi kertaa päivässä, riittävä ravinnonsaanti on tärkeää, jotta saa tarpeeksi hiilareita, proteiinia, rasvoja ja makroravintoaineita. Lisäravintoaineita en juuri käytä.

Pyrin nukkumaan vähintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Kun treenaa kovaa, se on jopa ravintoakin tärkeämpi asia. Siten jaksaa keskittyä harjoitteluun ja opintoihin. Opiskelen tuotantotalouden insinööriksi.

Tupakka ja nikotiini eivät sovi urheilijalle

Opiskelijat ja nuoret muutenkin käyttävät alkoholia aika paljonkin, ja olen aina ihmetellyt, miksi sitä täytyy juoda niin paljon. Jossain juhlissa voi tilaisuuden mukaan juoda maltillisesti, mutta säännöllinen ja viikoittainen alkoholinkäyttö ei johda mihinkään positiiviseen tai tulokselliseen suuntaan.

Koska pyrin optimoimaan omat elämäntapani, suhtaudun negatiivisesti tupakkatuotteisiin. Lääkärivanhempienikin kautta tiedän tupakan ja nuuskan haitat.

Vapaa-ajalla minua kiinnostaa ruoka ja matkustelu. On kiinnostavaa nähdä maailmaa ja kulttuureita monipuolisesti eikä vain käydä niissä perushelpoissa kohteissa.

 

Teksti Jussi Eskola, kuvat Rabbit Visuals / Niko Sieppi.

 

Abdul Hussein: vapaaottelija ja autonasentaja

 

Fakta: vapaaottelu

Kamppailu-urheilulaji, jossa tavoitteena on voittaa ottelu käyttämällä sallittuja iskuja sekä lukkoja.

Vapaaottelun nykyaikainen läpimurto tapahtui vuoden 1993 Ultimate Fighting Championship -turnauksen myötä. Suomessa vapaaotteluja on järjestetty vuodesta 1997 alkaen.

Ottelut käydään kehässä tai vaihtoehtoisesti häkissä.

Amatöörit käyttävät tyypillisesti hyvin pehmustettuja hanskoja sekä jalkasuojia. Ammattilaisotteluissa käytettävä suojavarustus rajoittuu vapaaotteluhanskoihin sekä hammas- ja alasuojiin.

Lajissa pääset alkuun hakeutumalla paikalliseen kamppailulajiseuraan.

 

Lähde: Suomen Vapaaotteluliitto

 

Katso myös

Nikotiinin haitat

Nikotiini ja sen aiheuttama riippuvuus ovat keskeisiä syitä sille, miksi ihmiset jatkavat haitallisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä. Nikotiini pystyy imeytymään elimistöömme... Lue lisää
NuuskaSähkötupakkaTupakka

Nikotiinikoukku iskee aivot kanveesiin

Kun haluaa saada itsestään kaiken irti, kannattaa pysyä kaukana tupakasta, nuuskasta ja sähkötupakasta.

Nuuska

Jos haluaa urheilussa huipulle, ei voi käyttää nuuskaa

Mitä tiukempi pelitilanne kentällä, sitä enemmän lihakset tarvitsevat happea. Jos on ennen peliä pistänyt nuuskan huuleen tai imaissut tupakan, hapen pääsy lihakseen huononee, ja se näkyy suorituksessa.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Seurustellessa joutuu usein tilanteeseen, jossa huomaa toisessa ihmisessä piirteitä tai tapoja, jotka ovat erilaisia kuin itsellä ja joskus ärsyttäviä. Moniin tapoihin voi tottua ja kuuluukin tottua, silloin kun ne eivät ole haitaksi itselle, parisuhteelle tai omalle kumppanille. Sellaisia tapoja voisi olla vaikka erot musiikkimaussa. Kerroit, että ihastuksesi käyttää päihteitä, etkä tykkää siitä ollenkaan. On tosi tärkeää, että kuuntelet nyt itseäsi ja uskallat toimia, vaikka se voi tuntua vähän itsekkäältäkin.

Ensiksi olisi varmaan hyvä, että sanoisit pojalle saman, mitä tässä viestissäkin kerrot. Voit hyvin kertoa hänelle, että hän on kaikin puolin hyvä tyyppi, mutta päihteiden käytöstä et tykkää. Kerro hänelle, että olisit valmis seurustelemaan, mutta sinua harmittaa päihteiden käyttö ja sen takia emmit asiaa. Poika, josta kerrot on nuori, niin kuin olet sinäkin. Päihteiden käyttö tuossa iässä (ja vanhemmalla iällä) on haitaksi. Niin alkoholiin kuin nuuskaan liittyy terveysriskejä. Saattaahan olla, että kun kerrot hänelle mielipiteesi, se saattaa innostaa poikaa lopettamaan tai ainakin vähentämään päihteiden käyttöä.

Kannustan sinua siis ottamaan asia hänen kanssa reilusti puheeksi. Jos hän on oikeasti vakavissaan ihastunut, hän ottanee viestisi tosissaan ja muuttaa tapojaan.

Tsemppiä!

 

Fressis

Terveysvisa

Testaa taitosi pienellä terveysvisalla!
Testin lopussa mahdollisuus osallistua Instagram tunnuksella arvontaan, jossa on palkintona Marshall Major 3 bluethooth kuulokkeet tai Fujifilm instax mini 9 kamera ja sille kuvauspaperia.

Avaa testi uudessa välilehdessä

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit unentarvettasi. Nuoren yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä ja oman unentarpeen selvittäminen onnistuu parhaiten kuuntelemalla omaa kehoaan. Kerroit, että vaikka olet nukkunut yli 8 tuntia, koet olevasi herätessäsi väsynyt. Sinun kannattaa siis kuulostella, onko 8 tunnin yöunet sinulle riittävät? Myös arjen kiireet ja stressi sekä muu fyysinen ja psyykkinen kuormitus vaikuttavat tarvitsemaamme unen ja levon määrään. Siksi onkin tärkeää muistaa riittävien yöunien lisäksi antaa itselleen aikaa palautua ja rentoutua myös hereillä ollessaan. Luppoaika ja pelkkä oleminen ja rentoutuminen ovat tärkeä osa arkea ja auttavat palautumisessa.

Oman unen tarpeen selvittämisen lisäksi kannattaa siis tarkastella, kuinka paljon arjessa on menoa ja melskettä. Myös ruudun ääressä olemista ja älypuhelimen selaamisen määrää kannattaa miettiä. Somessa tai pelatessa saattaa helposti vierähtää pidempikin aika. Yhteydenpito kavereiden kanssa on toki tärkeää, mutta on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa.

Kysyit, mitä voisit tehdä, ettet olisi niin väsynyt. Riittävien yöunien lisäksi kannattaa huolehtia monipuolisesta ja säännöllisesti ruokavaliosta sekä liikkumisesta. Myös kavereiden kanssa hengailu IRL, luonnossa liikkuminen ja vaan oleminen tukevat jaksamistasi. Jos väsymykseen ei tunnu kotikonstit auttavan, kannattaa kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, onko jokin muu syy, mikä voisi aiheuttaa väsymystä.

Nimimerkki minä on myös kysynyt väsymyksestä. Fressiksen tietopankista voi lukea lisää arkirytmistä ja unen tarpeesta.

Ihanaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Meikkien vaihtoon ei ole tarvetta. Mykoplasma on sitkeä tauti ja bakteeri viipyy hengitysteiden limakalvoilla pitkään. Siksi hoitoon käytettävät lääkekuuritkin ovat pitkiä. Taudin ehkäisyssä tai tarttumisen vähentämisessä tehokkaimmat keinot ovat hyvä käsihygienia ja yskiminen nenäliinaan niin, ettei ilmaan pääse bakteereita.

Bakteeri tuskin säilyy pitkiä aikoja kehon ulkopuolella, joten meikkien vaihtamiselle ei ole tarvetta. En kuitenkaan lainaisi omaa huulikiiltoa terveelle kaverille, jos itse tautia sairastaisin.

Mukavaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka! Kiitos kysymyksestä herkutteluun liittyen. Herkut kuuluvat olennaisesti osaksi elämää ja etenkin juhlahetkiin, mutta toki kohtuullisissa määrin. Sopiva määrä on esimerkiksi yksi pieni herkku päivässä tai kohtuullinen herkkupäivä viikossa – sen mukaan mikä omalla kohdalla tuntuu järkevältä.

On tärkeää, että ruokavalion perusta on kunnossa. Eli paljon kasviksia ja hedelmiä, kuitupitoista täysjyvää sekä proteiinia ja pehmeää rasvaa. Herkut ovat niin sanottua sattumaosastoa, joita voi syödä nimensä mukaisesti satunnaisesti. Nälän kurniessa kannattaa syödä monipuolista perusruokaa ja vasta kylläisenä vähän herkutella. Herkkujen määrää on helpompi kontrolloida, kun niitä ei syö nälkäänsä.

Joillekin ihmisille toimii hyvin tyyli, että syö joka päivä yhden pienen herkun. Toiset taas keskittävät herkuttelun esimerkiksi viikonlopulle. Tällöin kuitenkin riskinä on, että kun koko arkiviikon odottaa viikonvaihteen herkkuhetkeä, lähtee viikonloppuna herkuttelu lapasesta. Toimivampi tyyli voisi olla niin, ettei herkkujen syöminen ole milloinkaan kiellettyä, mutta samalla kiinnittää huomiota määrään – suuria herkkumääriä ei tule syödä päivittäin.

Herkuista ovat kysyneet myös nimimerkit t19 ja Makea-addiktoitunut. Vinkit helppoihin makupaloihin Fressiksestä.

Fressis