LiikeNuuskaRuokaRytmiTupakkaYleinen

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

Vapaaottelija Olli Santalahti aloitti vapaaottelun 13-vuotiaana ja ottelee nykyään ammattilaisena. Treenejä hän ei jätä koskaan väliin – ei edes rippi- tai ylioppilasjuhlapäivänään.

Vapaaottelija Olli Santalahti: ”Kun treenaa kovaa, uni on ravintoakin tärkeämpi asia”

”Innostuin nuorena vapaaottelusta, koska siinä tuntui olevan kaikkein realistisimmat kamppailumuodot eri lajeista yhdistettynä.

Aloitin kamppailulajit 10-vuotiaana judolla, ja sen jälkeen mukaan tulivat jujutsu, karate, potkunyrkkeily ja lukkopaini. Harrastin lapsena myös uintia, yleisurheilua ja telinevoimistelua.

Vapaaottelun löysin jo 13-vuotiaana. Luin lajista netistä, ja samoihin aikoihin tuli telkkarista Ultimate Fighter- realitysarja. Vapaaottelu vei mennessään, ja halusin olla siinä hyvä.

Vapaaottelussa treeni, lepo ja ravinto tärkeitä

Menin nuorenakin aina urheilu edellä, koska menestymisen halu oli niin kova. Koskaan ei ole ollut sellaista ajattelua, että treenit voisi jättää väliin. Rippi- ja ylioppilasjuhlatkin on aseteltu niin, että samana päivänä pääsee harjoittelemaan.

Vapaaottelussa lajiharjoittelu on esimerkiksi nyrkkeily- ja potkunyrkkeilytekniikkaa ja pystypainia. Myös oheisharjoitteet ja huoltotoimenpiteet täytyy tehdä hyvin: kehonhuolto, lihaskuntoharjoitteet, lenkit ja venyttelyt.

Monipuolisen urheilutaustan kautta kroppa on kestänyt kovaakin treeniä ja matseja. Minulla ei ole ollut kuin kaksi pienempää loukkaantumista 12 vuoden aikana.

Vapaaottelija Olli Santalahti

Vapaaottelija valitsee kotiruokaa, ei lisäravinteita

Aikuisten amatöörisarjassa aloin kisata 15-vuotiaana, ja ammattilaisurani yhdestätoista ottelusta olen voittanut kahdeksan. Tavoitteenani on kansainvälinen ura huippuorganisaatiossa, kuten esimerkiksi UFC:ssä tai Bellatorissa

Vapaaottelussa kilpaillaan painolukissa, ja 13 kilon pudottaminen 6–8 viikossa vaatii tarkkaa ruokavaliota. Treenin, levon ja ravinnon suhde täytyy pystyä optimoimaan, jotta on ottelupäivänä valppaana, virkeänä ja hyvässä kunnossa.

Syön monipuolista puhdasta kotiruokaa. Kun treenaa kovaa kaksi kertaa päivässä, riittävä ravinnonsaanti on tärkeää, jotta saa tarpeeksi hiilareita, proteiinia, rasvoja ja makroravintoaineita. Lisäravintoaineita en juuri käytä.

Pyrin nukkumaan vähintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Kun treenaa kovaa, se on jopa ravintoakin tärkeämpi asia. Siten jaksaa keskittyä harjoitteluun ja opintoihin. Opiskelen tuotantotalouden insinööriksi.

Tupakka ja nikotiini eivät sovi urheilijalle

Opiskelijat ja nuoret muutenkin käyttävät alkoholia aika paljonkin, ja olen aina ihmetellyt, miksi sitä täytyy juoda niin paljon. Jossain juhlissa voi tilaisuuden mukaan juoda maltillisesti, mutta säännöllinen ja viikoittainen alkoholinkäyttö ei johda mihinkään positiiviseen tai tulokselliseen suuntaan.

Koska pyrin optimoimaan omat elämäntapani, suhtaudun negatiivisesti tupakkatuotteisiin. Lääkärivanhempienikin kautta tiedän tupakan ja nuuskan haitat.

Vapaa-ajalla minua kiinnostaa ruoka ja matkustelu. On kiinnostavaa nähdä maailmaa ja kulttuureita monipuolisesti eikä vain käydä niissä perushelpoissa kohteissa.

 

Teksti Jussi Eskola, kuvat Rabbit Visuals / Niko Sieppi.

 

Abdul Hussein: vapaaottelija ja autonasentaja

 

Fakta: vapaaottelu

Kamppailu-urheilulaji, jossa tavoitteena on voittaa ottelu käyttämällä sallittuja iskuja sekä lukkoja.

Vapaaottelun nykyaikainen läpimurto tapahtui vuoden 1993 Ultimate Fighting Championship -turnauksen myötä. Suomessa vapaaotteluja on järjestetty vuodesta 1997 alkaen.

Ottelut käydään kehässä tai vaihtoehtoisesti häkissä.

Amatöörit käyttävät tyypillisesti hyvin pehmustettuja hanskoja sekä jalkasuojia. Ammattilaisotteluissa käytettävä suojavarustus rajoittuu vapaaotteluhanskoihin sekä hammas- ja alasuojiin.

Lajissa pääset alkuun hakeutumalla paikalliseen kamppailulajiseuraan.

 

Lähde: Suomen Vapaaotteluliitto

 

Katso myös

Nikotiinin haitat

Nikotiini ja sen aiheuttama riippuvuus ovat keskeisiä syitä sille, miksi ihmiset jatkavat haitallisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä. Nikotiini pystyy imeytymään elimistöömme... Lue lisää
NuuskaSähkötupakkaTupakka

Nikotiinikoukku iskee aivot kanveesiin

Kun haluaa saada itsestään kaiken irti, kannattaa pysyä kaukana tupakasta, nuuskasta ja sähkötupakasta.

Nuuska

Jos haluaa urheilussa huipulle, ei voi käyttää nuuskaa

Mitä tiukempi pelitilanne kentällä, sitä enemmän lihakset tarvitsevat happea. Jos on ennen peliä pistänyt nuuskan huuleen tai imaissut tupakan, hapen pääsy lihakseen huononee, ja se näkyy suorituksessa.

Hyvä syy lopettaa tupakan ja nuuskan käyttö

Pyöräytä pyörää niin saat hyvän syyn pysyä erossa nikotiinituotteista!

Pyöräytä pyörää
Kysymys & vastaus

Moikka! Kiitos viestistä.

Kysymyksesi ei ole yksinkertainen, ja herättää paljon lisäkysymyksiä. Lyhyt vastaus kysymykseesi on kyllä, teit tilanteessa mielestämme väärin. Toimit tietoisesti koulun sääntöjen ja yhteisten toimintatapojen vastaisesti, eikä luvan kysyminen muutamalta pojalta tässä tilanteessa riitä. Koulun säännöt ovat olemassa syystä. Se, että kysyit luvan pojilta tulla heidän pukuhuoneensa suihkuun, on hieno asia, ja olet siinä toiminut aivan oikein. Paikka tällaiselle yhteissuihkulle oli kuitenkin väärä, ihan jo senkin vuoksi, että jollekin toiselle pojalle, keltä asiaa ei kysytty, ei yhteissuihku välttämättä ollut ok.

Kysymykset, joita viestisi meissä herättää, liittyvät siihen miksi halusit mennä suihkuun poikien kanssa? Koska emme voi jutella aiheesta täällä, mielestämme olisi hyvä, että kävisit keskustelemassa siitä vielä Väestöliiton seksuaalineuvontachatissa. Chatissa voit keskustella kaikesta seksuaalisuuteen liittyvästä seksuaalineuvojan kanssa, ja keskustelut ovat kahdenkeskisiä ja käydään nimettöminä. Sieltä voit saada myös vinkkejä siihen, miten jatkossa voisit tällaisissa tilanteissa toimia.

Kivaa syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestä!

Tosi hienoa, että olet lopettanut nuuskan käytön!

Sinua mietityttää kuitenkin vielä nuuskan käytön aiheuttamat mahdolliset haitat. Kerroit, että nuuskan käyttösi on ollut satunnaista ja kestänyt alle vuoden. Nuuskan käytön haitat ilmenevät jokaisella yksilöllisesti ja sen vuoksi haittojen ilmenemistä pidemmällä aikavälillä on valitettavasti vaikea tarkkaan arvioida. Sinulla ei kuitenkaan liene syytä sen suurempaan huoleen, koska nuuskan käyttö on ollut satunnaista ja melko lyhytaikaista, ja olet nyt lopettanut nuuskan käytön.

Kerroit, että huomasit nuuskaa käyttäessäsi jonkinlaisia oireita ikenissä. Nuuskan käytön aiheuttamat haitat näkyvätkin yleensä ensimmäisenä juuri suussa. Tavallisin nuuskan käytön aiheuttama vaurio on limakalvovaurio, joka ilmestyy siihen kohtaan, jossa nuuskaa pidetään. Pitkään käytettynä nuuska voi aiheuttaa pysyviä muutoksia suuhun, kuten hampaiden kiinnityskudoksen löystymistä. Lievemmät limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskan käytön lopettaa. Sinullakin ikenien oireet ovat luultavasti hävinneet käytön lopettamisen myötä.

Suun terveyden lisäksi nuuskan käyttö vaikuttaa toki haitallisesti koko kehon terveyteen. Säännöllisesti ja pidempään käytettynä se voi lisätä myös riskiä mm. 2 tyypin diabeteksen tai suun ja nielun alueen syöpien kehittymiselle. Mutta kuten aiemmin todettu, sinulla nuuskan käyttö on ollut melko lyhytaikaista ja satunnaista, joten vakavampia haittoja tästä tuskin on aiheutunut. Terveytesi ja hyvinvointisi kannalta on erittäin hyvä päätös, että jatkossakin pysyttelet erossa nuuskasta ja muista nikotiinituotteista!

Lisätietoa aiheesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Kivaa syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka! Kiitos kysymyksestä!

Tarkoitatkohan paperitupakalla paperin polttamista niin kuin tupakkaa? Se ei ole laitonta, mutta ei myöskään hyväksi elimistölle. Paperitupakan polttamisesta liikkuu uskomuksia, ettei se olisi haitallista, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Palamisesta syntyvän savun ja hään hengittäminen on aina terveydelle haitallista, riippumatta siitä mitä poltetaan, eikä sitä siksi kannata tehdä. Savu voi muun muassa aiheuttaa päänsärkyä ja huonovointisuutta sekä ärsyttää hengityselimiä.

En tiedä oletko itse kokeillut paperitupakan polttamista, mutta me täällä Fressiksessä haluamme rohkaista sinua pysymään erossa niin paperitupakasta kuin tupakkatuotteista. Se on terveytesi kannalta fiksu päätös.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

Koululiikunnassa tehdään ja kokeillaan erilaisia liikuntalajeja ja -harjoituksia, ja valitettavasti kaikki eivät aina tykkää kaikesta. Myöskään opettaja ei aina voi vaikuttaa siihen, mitä asioita liikuntatunneilla tehdään, koska tietyt jutut on tehtävä opetussuunnitelman mukaisesti.

Ikävä kuulla, että pitkän matkan juokseminen harmittaa sinua noin paljon. Onneksi liikuntatunneilla tehtävät jutut kuitenkin vaihtelevat, joten toivottavasti jokin toinen liikuntalaji olisi sinulle mieluisampi ja tuottaisi hyvää mieltä ja oloa. Jos et koe liikunnan iloa liikuntatunneilla, voisitko harrastaa vapaa-ajalla jotain sellaista liikuntaa, josta pitäisit? Liikuntamuotoja ja -lajeja on monia. Myös arkiliikunta, kuten pyöräileminen tai käveleminen kouluun, tai portaiden valitseminen hissin sijaan on hyvä tapa lisätä päiviin liikkumista.

Lisää liikkumisesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Aurinkoista syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Kiva kuulla, että olet löytänyt itsellesi mukavia tapoja liikkua 😊

Lasten ja nuorten liikkumissuosituksissa suositellaan reipasta, rasittavaa ja monipuolista liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä. Kertomasi perusteella tämä täyttyy sinulla varmaankin monena päivänä lenkkien ja välituntipelien parissa. Todennäköisesti liikut siis pääsääntöisesti ihan riittävästi 😊 Tärkeää on myös se, että liikut tavoilla, joista itse tykkäät ja sinulle tulee hyvä mieli.

On myös hyvä muistaa, että ”liikuntaharrastuksia” voi täydentää arjessa liikkumisella. Päivittäinen liikkuminen voi siis rakentua lenkkeilyn ja pelailun lisäksi esimerkiksi koulumatkojen kulkemisesta kävellen/pyörällä tai portaiden käytöstä hissin sijaan.

Lisätietoa aiheesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Kivaa syksyä!

Fressis