LiikeMieliRytmiTupakkaYleinen

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Matti 8 ja Handshaking muuttivat kimppakämppään Töölöön – ja kas, Töölön Ketterä oli syntynyt. Duo päivittää kuulumisiaan tiuhaan somessa eikä piittaa negatiivisista palautteista.

Töölön Ketterä: ”Menestys tuli yllättäen”

Töölön Ketterä on energistä rap-elektromusaa esittävä duo, jossa Matti 8 tekee ja esittää rapit sekä Handshaking tuottaa kappaleet ja uurastaa keikoilla dj:nä.

Töölö Ketteränä he ovat olleet vasta puolitoista vuotta, mutta ehtineet jo saatella ilmoille tukun biisejä, kuten Kiska kiinni, Valitsemaanne numeroon ja Kuplii. Kesällä Töölön Ketterä kiertää Suomea.

”Festarikeikkoja odotamme itse ehkä kaikkein eniten, koska kesä ja festarit yksinkertaisesti kuuluvat yhteen, Handshaking sanoo.

Kesällä syntyy myös uutta musiikkia.

”Erityisesti alkukesästä teemme biisejä. Välillä ehdimme ehkä mökkeilläkin, sillä voihan sitä livahtaa maalle tekemään musaa”, Matti 8 paljastaa.

 

Töölön Ketterän nimi hioutui painiessa

Töölön Ketterä syntyi, kun leiriohjaajina toisiinsa tutustuneet kaverukset Matti 8 ja Handshaking muuttivat samaan solukämppään. Molemmat olivat sitä ennen tehneet musiikkia tahoillaan, mutta vasta saman katon alla he alkoivat tehdä sitä yhdessä. Se oli hyvä veto.

”Maaliskuussa 2016 julkaisimme omakustanteisesti Ludoo-biisin ja pian jo teimme levysopimuksen PME Recordsin kanssa sekä julkaisimme Töölön Ketterä EP:n. Siitä se ura lähti tosissaan käyntiin. Viime kesänä oltiin jo keikoilla”, Matti 8 kertoo.

”Menestys tuli yllättäen. Saimme tosin puskettua Ludooa moneen mediaan, mutta silti suosio oli odottamaton. Luulen, että meillä oli alusta asti brändi kunnossa ja valmis kokonaisuus, johon oli helppo tarttua”, Handshaking miettii.

Duon nimi hioutui muuttotohinoissa: Handshaking paini kimppakämpässä asuvan isomman kaverin kanssa ja tuli uhonneeksi, että ”ihan sama, miten iso ja vahva olet – minä olen aina ketterämpi ja nopeampi”.

Ja koska Töölöön muutettiin, niin nimi oli sillä selvä.

 

”Ikäviltä palautteilta pitää vaan sulkea silmänsä”

Keikkailun alkutaipaleella odotti yllätys: Matti 8 ja Handshaking odottivat katsomoon lähinnä sällejä, mutta eturivi täyttyikin nuorista naisista ja tytöistä.

”Keikkojen jälkeen otetaan yhteiskuvat ja heitetään rennosti läppää”, Handshaking kertoo kohtaamisista fanien kanssa.

”Helsingissä saa olla melko rauhassa, mutta muulla Suomessa keikoilla on isompi vastaanotto”, Matti 8 huomauttaa.

Sekä Matti 8 että Handshaking viettävät paljon aikaa sosiaalisessa mediassa. Siispä myös Töölön Ketterä näkyy somessa ja molemmat duon jäsenet päivittävän kuulumisia kiivasta tahtia.

”Handshaking hoitaa hyvin kuvapostaukset, enkä puutu niihin”, Matti 8 kiittää.

”Teemme molemmat aika tasaisesti päivityksiä sen mukaan, kummalla on aikaa. Levy-yhtiö ei vaikuta siihen, mitä somessa teemme”, Handshaking kertoo.

Somen kautta tulee negatiivistakin kommentointia, mutta Töölön Ketterää ei kiinnosta.

”Ikäviltä palautteilta pitää vaan sulkea silmänsä. Ihmiset puhuvat siellä kaikenlaista meistäkin, mutta ei sitä tarvitse katsoa tai lukea”, Handshaking painottaa.

 

Matti 8 ja Handshaking: ihan erilaiset elämänrytmit

Matti 8 ja Handshaking tekevät töitä yhdessä, mutta vapaa-aika kuluu omissa puuhissa ja omassa rytmissä. Siinä missä Matti 8:n päivärytmi on säännöllisen epäsäännöllinen, Handshaking menee ajoissa nukkumaan ja herää ajoissa.

”Olen ollut myös jossain vaiheessa elämääni yökyöpeli, mutta tämä rytmi sopii minulle. Yhdeksän tunnin yöunen jälkeen olen skarppi”, Handshaking toteaa.

”Minulla unirytmi vaihtelee eli menen nukkumaan vähän miten sattuu. Päivätkin ovat erilaisia. Esimerkiksi nyt olimme koko viikonlopun menossa keikoilla, joten päivällä pitää päästä relaamaan”, Matti 8 painottaa.

Sama erilaisuus pätee aamupalaan: Handshaking ei pääse liikenteeseen ilman aamupalaa, kun taas Matti 8:n ruokapäivä alkaa lounaasta.

”Minä en syö ikinä aamupalaa. Olen huomannut, että pysyn virkeämpi, kun aloitan lounaalla”, Matti 8 kuittaa.

”Minun on pakko saada jotain kiinteä syötävää, ennen kuin kone lähtee käyntiin”, Handshaking korostaa.

 

Salihemmo ja fillarijäbä

Matti 8 on intohimoinen sporttailija, joka käy ahkerasti salilla.

Kesällä myös tykkään uida salitreenin jälkeen ja lenkkeillä”, hän paljastaa.

Handshaking taas kääntää kampea kesät talvet.

”Pyöräilen kaupungissa, enkä käytä muita kulkuneuvoja. Jos on oikein paha keli, kävelen, mutta muuten menen aina pyörällä.”

Tupakkatuotteita Matti 8 ja Handshaking myöntävät käyttävänsä silloin tällöin, vaikka eivät sillä ylpeile.

”Minulla ei ole nuuskaamisesta mitenkään erityisen positiivista näkemystä. Olen pyrkinyt vähentämään ja lopettanutkin muutaman kerran nikotiinikorvaustuotteiden avulla”, Matti 8 kertoo.

Handshaking tupakoi satunnaisesti, muttei ole ikinä polttanut päivittäin.

”Minulla on tietynlainen kielteisyys tupakointia kohtaan, sillä se ei ole mielestäni mitenkään siisteintä hommaa. Välillä olen lopettanut kokonaan esimerkiksi vuodeksi, kun olemme lyöneet kavereiden kanssa vetoa. Se lopetustapa eli vedonlyönti toimii minulla”, Handshaking vinkkaa.

 

Teksti: Susanna Cygnel

Kuva: ALT Agency & Management

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Seurustellessa joutuu usein tilanteeseen, jossa huomaa toisessa ihmisessä piirteitä tai tapoja, jotka ovat erilaisia kuin itsellä ja joskus ärsyttäviä. Moniin tapoihin voi tottua ja kuuluukin tottua, silloin kun ne eivät ole haitaksi itselle, parisuhteelle tai omalle kumppanille. Sellaisia tapoja voisi olla vaikka erot musiikkimaussa. Kerroit, että ihastuksesi käyttää päihteitä, etkä tykkää siitä ollenkaan. On tosi tärkeää, että kuuntelet nyt itseäsi ja uskallat toimia, vaikka se voi tuntua vähän itsekkäältäkin.

Ensiksi olisi varmaan hyvä, että sanoisit pojalle saman, mitä tässä viestissäkin kerrot. Voit hyvin kertoa hänelle, että hän on kaikin puolin hyvä tyyppi, mutta päihteiden käytöstä et tykkää. Kerro hänelle, että olisit valmis seurustelemaan, mutta sinua harmittaa päihteiden käyttö ja sen takia emmit asiaa. Poika, josta kerrot on nuori, niin kuin olet sinäkin. Päihteiden käyttö tuossa iässä (ja vanhemmalla iällä) on haitaksi. Niin alkoholiin kuin nuuskaan liittyy terveysriskejä. Saattaahan olla, että kun kerrot hänelle mielipiteesi, se saattaa innostaa poikaa lopettamaan tai ainakin vähentämään päihteiden käyttöä.

Kannustan sinua siis ottamaan asia hänen kanssa reilusti puheeksi. Jos hän on oikeasti vakavissaan ihastunut, hän ottanee viestisi tosissaan ja muuttaa tapojaan.

Tsemppiä!

 

Fressis

Terveysvisa

Testaa taitosi pienellä terveysvisalla!
Testin lopussa mahdollisuus osallistua Instagram tunnuksella arvontaan, jossa on palkintona Marshall Major 3 bluethooth kuulokkeet tai Fujifilm instax mini 9 kamera ja sille kuvauspaperia.

Avaa testi uudessa välilehdessä

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit unentarvettasi. Nuoren yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä ja oman unentarpeen selvittäminen onnistuu parhaiten kuuntelemalla omaa kehoaan. Kerroit, että vaikka olet nukkunut yli 8 tuntia, koet olevasi herätessäsi väsynyt. Sinun kannattaa siis kuulostella, onko 8 tunnin yöunet sinulle riittävät? Myös arjen kiireet ja stressi sekä muu fyysinen ja psyykkinen kuormitus vaikuttavat tarvitsemaamme unen ja levon määrään. Siksi onkin tärkeää muistaa riittävien yöunien lisäksi antaa itselleen aikaa palautua ja rentoutua myös hereillä ollessaan. Luppoaika ja pelkkä oleminen ja rentoutuminen ovat tärkeä osa arkea ja auttavat palautumisessa.

Oman unen tarpeen selvittämisen lisäksi kannattaa siis tarkastella, kuinka paljon arjessa on menoa ja melskettä. Myös ruudun ääressä olemista ja älypuhelimen selaamisen määrää kannattaa miettiä. Somessa tai pelatessa saattaa helposti vierähtää pidempikin aika. Yhteydenpito kavereiden kanssa on toki tärkeää, mutta on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa.

Kysyit, mitä voisit tehdä, ettet olisi niin väsynyt. Riittävien yöunien lisäksi kannattaa huolehtia monipuolisesta ja säännöllisesti ruokavaliosta sekä liikkumisesta. Myös kavereiden kanssa hengailu IRL, luonnossa liikkuminen ja vaan oleminen tukevat jaksamistasi. Jos väsymykseen ei tunnu kotikonstit auttavan, kannattaa kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, onko jokin muu syy, mikä voisi aiheuttaa väsymystä.

Nimimerkki minä on myös kysynyt väsymyksestä. Fressiksen tietopankista voi lukea lisää arkirytmistä ja unen tarpeesta.

Ihanaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Meikkien vaihtoon ei ole tarvetta. Mykoplasma on sitkeä tauti ja bakteeri viipyy hengitysteiden limakalvoilla pitkään. Siksi hoitoon käytettävät lääkekuuritkin ovat pitkiä. Taudin ehkäisyssä tai tarttumisen vähentämisessä tehokkaimmat keinot ovat hyvä käsihygienia ja yskiminen nenäliinaan niin, ettei ilmaan pääse bakteereita.

Bakteeri tuskin säilyy pitkiä aikoja kehon ulkopuolella, joten meikkien vaihtamiselle ei ole tarvetta. En kuitenkaan lainaisi omaa huulikiiltoa terveelle kaverille, jos itse tautia sairastaisin.

Mukavaa kesää!

Fressis

Plogging ja 4 muuta ulkotreeniä luonnossa – tunnetko jo nämä hauskat ja tehokkaat lajit?

Aivot saavat happea, kroppa treeniä ja mieli rauhoittuu. Polkujuoksu saattaa kuulostaa tutulta, mutta mitä ihmettä on plogging?