LiikeNuuskaTupakka

Tim Sparv: ”Ei aina tarvitse tehdä samaa kuin muut”

Tim Sparv: ”Ei aina tarvitse tehdä samaa kuin muut”

Suomen futismaajoukkueen kapteeni Tim Sparv, 29, on pelannut ammattilaisena Englannissa, Hollannissa, Ruotsissa ja Saksassa. Tanskalaisseura FC Midtjyllandia edustava Sparv on edennyt huipulle kovalla työllä ja huippu-urheilijan elämäntavoilla.

 ”Olen kotoisin Oravaisista Pohjanmaalta. Kesäisin harrastin futista ja yleisurheilua, talvisin salibandyä. Olen varma, että olen päässyt näin pitkälle, koska harjoittelin enemmän kuin muut.

Urheilusta sain lajitaitojen lisäksi kavereita ja sosiaalisia taitoja. Opin ottamaan vastuuta ja toimimaan ryhmässä. Olin jo nuorena tosi motivoitunut, ja kun kaverit lähtivät ulos viikonloppuisin, minä lähdin metsään lenkille. Ensimmäisen kerran join alkoholia 20-vuotiaana. Tupakka ei kuulu huippu-urheiluun. Se heikentää kuntoa, ja tietenkin se on vaarallista terveydelle muutenkin. En ole ikinä käyttänyt tupakkaa tai nuuskaa.

Viime vuosina olen opetellut paljon oikeanlaiseen ravintoon liittyviä asioita asiantuntijoiden avulla. Jotta voi harjoitella kovaa, täytyy syödä oikein ja levätä kunnolla. Vielä täytyy kiinnittää parempaa huomiota sekä kehon että mielen lepoon. Tavoitteeni on mennä nukkumaan ennen yhtätoista – helpommin sanottu kuin tehty. Kun olen sekä syönyt että levännyt hyvin, olen heti energisempi ja palaudun paremmin.”

Gareth Bale, Theo Walcott ja Adam Lallana

 ”Lähdin 16-vuotiaana Englantiin Southamptonin akatemiaan. Pelikaverit siellä joskus ihmettelivät, miksi en juonut tai miksi menin vielä illalla yksin tekemään päivän kolmannen treenin. Mutta ei se haitannut minua – ei aina tarvitse tehdä samaa kuin muut.

Samassa joukkueessa pelasivat Gareth Bale (Real Madrid), Theo Walcott (Arsenal) ja Adam Lallana (Liverpool). Joskus jotkut akatemiapelaajat lähtivät salaa ulos iltaa viettämään, mutta nämä pelaajat eivät tehneet sellaista, vaan olivat tosi rauhallisia. Heillä oli kova työmoraali. Esimerkiksi Bale teki todella paljon ekstratreeniä.”

 ”On ihan ok, jos joskus pelaa huonosti”

 ”Nuorena uskomme, että tiedämme kaiken, vaikka emme tiedä juuri mitään. Olen oppinut, ettei kannata stressata liikaa. On ihan ok, jos joskus pelaa huonosti. Kannattaa olla kärsivällinen. Ura on pitkä, elämä myös. Tie huipulle ei ole suora ja helppo, vaan täynnä vastoinkäymisiä. Muista olla nöyrä, mutta itsevarma. Unelmoi. Ole itsekriittinen ja analysoi, mitä voisi kehittää. Olet utelias ja hanki lisää tietoa.

Rakastan jalkapalloa yli kaiken, ja tiedän olevani onnekas, kun sain harrastuksesta itselleni maailman parhaan ammatin. Toivon, että saan tehdä tätä vielä pitkään.”

 

Teksti ja kuva: Jussi Eskola

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestä!

Tosi hienoa, että olet lopettanut nuuskan käytön!

Sinua mietityttää kuitenkin vielä nuuskan käytön aiheuttamat mahdolliset haitat. Kerroit, että nuuskan käyttösi on ollut satunnaista ja kestänyt alle vuoden. Nuuskan käytön haitat ilmenevät jokaisella yksilöllisesti ja sen vuoksi haittojen ilmenemistä pidemmällä aikavälillä on valitettavasti vaikea tarkkaan arvioida. Sinulla ei kuitenkaan liene syytä sen suurempaan huoleen, koska nuuskan käyttö on ollut satunnaista ja melko lyhytaikaista, ja olet nyt lopettanut nuuskan käytön.

Kerroit, että huomasit nuuskaa käyttäessäsi jonkinlaisia oireita ikenissä. Nuuskan käytön aiheuttamat haitat näkyvätkin yleensä ensimmäisenä juuri suussa. Tavallisin nuuskan käytön aiheuttama vaurio on limakalvovaurio, joka ilmestyy siihen kohtaan, jossa nuuskaa pidetään. Pitkään käytettynä nuuska voi aiheuttaa pysyviä muutoksia suuhun, kuten hampaiden kiinnityskudoksen löystymistä. Lievemmät limakalvovauriot paranevat useimmiten sen jälkeen, kun nuuskan käytön lopettaa. Sinullakin ikenien oireet ovat luultavasti hävinneet käytön lopettamisen myötä.

Suun terveyden lisäksi nuuskan käyttö vaikuttaa toki haitallisesti koko kehon terveyteen. Säännöllisesti ja pidempään käytettynä se voi lisätä myös riskiä mm. 2 tyypin diabeteksen tai suun ja nielun alueen syöpien kehittymiselle. Mutta kuten aiemmin todettu, sinulla nuuskan käyttö on ollut melko lyhytaikaista ja satunnaista, joten vakavampia haittoja tästä tuskin on aiheutunut. Terveytesi ja hyvinvointisi kannalta on erittäin hyvä päätös, että jatkossakin pysyttelet erossa nuuskasta ja muista nikotiinituotteista!

Lisätietoa aiheesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Kivaa syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka! Kiitos kysymyksestä!

Tarkoitatkohan paperitupakalla paperin polttamista niin kuin tupakkaa? Se ei ole laitonta, mutta ei myöskään hyväksi elimistölle. Paperitupakan polttamisesta liikkuu uskomuksia, ettei se olisi haitallista, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Palamisesta syntyvän savun ja hään hengittäminen on aina terveydelle haitallista, riippumatta siitä mitä poltetaan, eikä sitä siksi kannata tehdä. Savu voi muun muassa aiheuttaa päänsärkyä ja huonovointisuutta sekä ärsyttää hengityselimiä.

En tiedä oletko itse kokeillut paperitupakan polttamista, mutta me täällä Fressiksessä haluamme rohkaista sinua pysymään erossa niin paperitupakasta kuin tupakkatuotteista. Se on terveytesi kannalta fiksu päätös.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka!

Koululiikunnassa tehdään ja kokeillaan erilaisia liikuntalajeja ja -harjoituksia, ja valitettavasti kaikki eivät aina tykkää kaikesta. Myöskään opettaja ei aina voi vaikuttaa siihen, mitä asioita liikuntatunneilla tehdään, koska tietyt jutut on tehtävä opetussuunnitelman mukaisesti.

Ikävä kuulla, että pitkän matkan juokseminen harmittaa sinua noin paljon. Onneksi liikuntatunneilla tehtävät jutut kuitenkin vaihtelevat, joten toivottavasti jokin toinen liikuntalaji olisi sinulle mieluisampi ja tuottaisi hyvää mieltä ja oloa. Jos et koe liikunnan iloa liikuntatunneilla, voisitko harrastaa vapaa-ajalla jotain sellaista liikuntaa, josta pitäisit? Liikuntamuotoja ja -lajeja on monia. Myös arkiliikunta, kuten pyöräileminen tai käveleminen kouluun, tai portaiden valitseminen hissin sijaan on hyvä tapa lisätä päiviin liikkumista.

Lisää liikkumisesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Aurinkoista syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

Kiva kuulla, että olet löytänyt itsellesi mukavia tapoja liikkua 😊

Lasten ja nuorten liikkumissuosituksissa suositellaan reipasta, rasittavaa ja monipuolista liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä. Kertomasi perusteella tämä täyttyy sinulla varmaankin monena päivänä lenkkien ja välituntipelien parissa. Todennäköisesti liikut siis pääsääntöisesti ihan riittävästi 😊 Tärkeää on myös se, että liikut tavoilla, joista itse tykkäät ja sinulle tulee hyvä mieli.

On myös hyvä muistaa, että ”liikuntaharrastuksia” voi täydentää arjessa liikkumisella. Päivittäinen liikkuminen voi siis rakentua lenkkeilyn ja pelailun lisäksi esimerkiksi koulumatkojen kulkemisesta kävellen/pyörällä tai portaiden käytöstä hissin sijaan.

Lisätietoa aiheesta voit lukea Fressiksen tietopankista.

Kivaa syksyä!

Fressis

Namikolinx: ”Vihasin koululiikuntaa”

Videolla Namikolinx kertoo koululiikunnan aiheuttamista negatiivista fiiliksistä ja siitä, miten hän kokee, ettei ole kovin liikunnallinen ihminen. Ala-asteella hän suorastaan kieltäytyi osallistumasta liikuntatunneille, mutta mitä tapahtui, kun lukioaikaan hän...

Julia Ahonen: ”Motivaatiota & Vinkkejä liikuntaan”

Julia Ahoinen kertoo Youtube-vidoellaan liikkumisen motivaation löytämisestä. Julia pohtii, miten motivoitua liikkumaan ja millaisia muutoksia rutiineihin voi tehdä helpoti. Kun liikkeen lisäämiseen lähtee pienillä teoilla, kuten rappusten valinnalla hissin...