LiikeMieliNuuskaTupakkaYleinen

Syöpääkin pahempaa olisi katkeruus

Syöpääkin pahempaa olisi katkeruus

Aapeli Myllynen, 27 oppi, että katkeruus olisi vienyt kaiken ilon elämästä.

Sairastin vanhusten syöpää.

”Olin 21-vuotias, kun sairastuin syöpään. Olin juuri päässyt ammattikoulun jälkeen armeijasta ja allekirjoittanut ensimmäisen vuokrasopimukseni. Treenatessa tulokseni alkoivat laskea. Vatsaani kirveli ja poltti. Olin väsynyt, vaikka olin juuri herännyt. Ei kukaan parikymppinen ajattele, että syynä voisi olla syöpä. Se on niin epätodennäköistä. Sairastin vanhusten syöpää. Paksusuolen syöpä on 70-vuotiaan, ylipainoisen ja alkoholia käyttävän tupakoijan sairaus. Tulin todella katkeraksi, koska en sopinut muottiin.

Katkeruus on lopulta pahempaa kuin syöpä. Se olisi vienyt kaiken ilon elämästä. Asuin hoitojen aikana äidilläni, muutoin omassa kodissani. Asunnostani tuli henkinen voimavarani. Se loi uskoa, että pääsen vielä omaan kotiin rakentamaan omaa elämääni. En masentunut, vaikka olin fyysisesti loppu. Kävin kävelyillä vointini rajoissa. Päivästä toiseen ei vain voinut voivotella, miten kurjaa oma elämä on. Perhe ja läheiset olivat tukenani. Kaverit kävivät luonani, vaikka en itse käynyt missään. Ihmissuhteet kuihtuvat ilman syöpääkin, jos niitä ei vaali.

Lopetin nuuskan käytön silti omasta halustani.

Nuuskaamiseni ei ollut syöpäni syy, mutta lopetin nuuskan käytön silti omasta halustani. Nuuska on hidasta itsemurhaa. Sillä ja luodilla on vain eri nopeus.

Nyt 27-vuotiaana olen terve. Käytän alkoholia mahdollisimman vähän, urheilen ja mietin, mitä syön. Ei ole keneltäkään pois, jos kaverini syövät einespizzaa ja minä en.

Kaverit arvostavat itsekuriani. Joskus minulta kysytään, miksi en juo. Vastaan takaisin, että miksi en näe sinua koskaan kuntosalilla.

Porukassa täytyy muistaa omat syyt lopettamiselle.

Pahinta on tapariippuvuus. Niin kauan kuin potee luopumisen tunnetta, ei pääse irti yhtään mistään. Porukassa täytyy muistaa omat syyt lopettamiselle. Silloin ei ole väliä, vaikka kaikki ympärillä tuputtaisivat. Jos nuoret tapaisivat keuhkoahtaumatautipotilaita, tupakointi loppuisi todennäköisesti kuin seinään. Nämä ihmiset yrittävät hengittää, mutta eivät saa ilmaa.

Syövän voittaminen opetti nauttimaan pienistä asioista. Jos menettää terveyden, kaikki muu on vähäpätöistä. Silloin ei ole mitään väliä, montako nollaa on tilillä. Sairausajasta muistuttavat lähinnä vain tunnottomat sormet ja varpaat sekä perheeltäni saama Elämän roihu -kaulaketju. Lisäksi käsivarteeni on tatuoitu latinaksi ’Vaikka­ mitä tapahtuisi, älä ikinä luovuta’. Se oli minun taistelulauseeni.”

 

Teksti: Niina Kellinsalmi

Kuva: Juha Valkeajoki

”Herätä mut unesta”

Pienetkin äänet häiritsevät Tessa Tuomelan, 18, nukahtamista. Kun hän lopulta nukahtaa, herääminen ei ole ihan helppoa.

› Lue lisää

Oma kysymys

Miten pääsisin eroon nuuskasta?

K

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että mietit nuuskan käytön lopettamista! Lopettamispäätöksen tekeminen ja siihen motivaation löytäminen ovat ensimmäiset ja jopa tärkeimmät askeleet lopettamisessa.

Nuuskan käytön lopettamisessa eri ihmiset kokevat erilaiset tavat toimiviksi. Tähän vaikuttavaa se, kuinka riippuvainen olet nikotiinista ja esimerkiksi se, millainen nuuskan merkitys on itsellesi.

Joillekin toimii lopettaminen kuin seinään. Jos se tuntuu toimivalta sinulle, niin kannattaa rohkeasti vain kokeilla! Toisilla onnistumista auttaa hyvä valmistautuminen.

Tässä muutamia vinkkejä:

  1. Motivoidu: tee itsellesi selväksi, miksi haluat lopettaa.
  2. Aseta selkeä lopettamispäivä, josta lähtien et enää käytä nuuskaa.
  3. Valmistaudu lopettamispäivään vähentämällä nuuskan käyttöä ja miettimällä, millaisiin tilanteisiin ja tunteisiin nuuskan käyttö liittyy. Näin voit valmiiksi päättää, miten korvaat nuuskan.
  4. Kerro lopettamisesta esim. kaverille, vanhemmalle tai muulle läheisellesi, jotta hän voi olla tukenasi.
  5. Riippuvuuden tasosi voit selvittää tekemällä Fressiksen riippuvuustestin. Sen avulla saat käsityksen siitä, olisiko sinun hyvä harkita nikotiinikorvaustuotteiden käyttöä.
  6. Kun lopettamisen hetki tulee, kannattaa pitää itsensä sopivan kiireisenä ja keksiä mukavaa tekemistä esim. kavereiden kanssa. Kaikki nuuskatuotteet kannattaa hävittää. Hyvä arkirytmi, kunnon ruokailut ja liikkuminen auttavat myös lopettamisessa.

Fressiksestä löydät tietoa nuuskan käytön lopettamisesta täältä. Lue myös 10 X näin eroon nuuskasta ja katso Sammon keskuslukion vinkkivideo.

Nuuskan käytön lopettaneiden kokemuksiin voit tutustua tästä haastattelusta ja näistä videoista.

Maksutonta henkilökohtaista tukea lopettamiseen saat halutessasi Stumpista.

Tsemppiä lopettamiseen!

5 faktaa nikotiinista

Nikotiini on myrkky, jolla on monia pahoja vaikutuksia aivoihin ja elimistöön.

› Lue lisää

#eiseoonoloo: Laskettelu

Miltä tuntuu olla vuosien tauon jälkeen hiihtohississä? Metropolialaisilla oli lomalla mahdollisuus kokeilla laskettelua Levillä.

Fressis

#eiseoonoloo: Kiipeily (osa 2)

Mitä mieltä metropolialaiset ovat seinäkiipeilystä? Katso fiilikset Salmisaaresta.

Fressis