/ Kysymys & vastaus
Ruoka

Syön liian paljon makeaa

Mitä teen, kun minusta on nykyään tullut todella perso makealle. Juon oikeastaan päivittäin limua (pepsi max) ja syön karkkia monta kertaa viikossa. Haluaisin vähentää tätä huomattavasti, miten se onnistuisi helposti? Haluaisin vähentää sitä sillä olen urheilija ja tiedän että juon/syön LIIAN paljon makeaa, mutta en saa lopetettua sen syömistä. Eli mitä siis teen?

Makea-addiktoitunut

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Olet siis sitä mieltä, että makeaa tulee naposteltua jopa päivittäin. Mukava huomata, että olet kiinnittänyt asiaan huomiota ja haluaisit muuttaa tottumuksiasi terveellisempään suuntaan. Makean naposteluun jää helposti moni koukkuun. Tavasta eroon pääseminen vaatii ennen kaikkea itsekuria ja alkuun se ei välttämättä valitettavasti ole ihan helppoa. Sen eteen kannattaa kuitenkin nähdä vaivaa! Tässä muutama vinkki, joista voisi olla sinulle apua:

Syö säännöllisesti ja riittävästi normaalia ruokaa. Kun ruokailurytmi on tasainen, pysyy kylläisenä eikä teekään enää mieli herkutella makealla. Urheilijalle on erityisen tärkeää oikeanlainen ja riittävä ravitsemus. Treeni kulkee paremmin ja kehityt lajissasi eteenpäin, kun ruokavalio on kunnossa!

Pidä varalla terveellisiä välipala- ja naposteluvaihtoehtoja. Kun makean himo iskee, voit korvata karkit ja muut makeat välipalat esimerkiksi hedelmillä, voileivällä tai smoothiella. Ne saa tarvittaessa myös kätevästi mukaan välipalaksi vaikka kouluun tai treeneihin.

Kun sinun rupeaa tekemään mieli karkkia, voisit kokeilla sen sijaan ksylitolipurkkaa tai –pastillia. Hampaasi kiittävät ja säilytät samalla kauniin hymysi! Suussa oleville reikiä ja kariesta (eli hammasmätää) aiheuttaville bakteereille sokeri on nimittäin herkkua. Sokerittomat limpparitkaan, kuten Pepsi Max, eivät ole hampaille hyväksi happamuutensa vuoksi, koska happo syövyttää hampaan kiillettä. Arjessa hyvä janojuoma on siis vesi.

Päätä viikosta vaikka yksi päivä, jolloin suot itsellesi luvan vähän herkutella karkilla ja limpparilla. Makeiden herkkujen suhteen ei tarvitse olla liian ehdoton, kunhan ne eivät ole osa jokapäiväistä ruokavaliota.

Karkkiin ja limppariin taitaa mennä myös jonkin verran rahaa. Voisitko valita jonkin itsellesi mieluisan asian tai unelman, johon ryhdyt säästämään? Saisiko se sinut pitämään karkkirahat lompakossa kaupassa ollessasi?

Makean himon yli voi päästä ja tunne on hetkellinen. Kun jaksaa tsempata ja valita sokeriherkun sijaan vaikka hedelmän ja maukkaan voileivän, terveellisistä välipaloista tuleekin tapa ja karkkihimo onkin aina vain helpompi ja helpompi voittaa. Itseään voi siis opettaa terveellisille ruokailutottumuksille ja pian makeaa ei enää edes tee mieli!

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Ruokahaluttomuus voi johtua monista asioista. Väliaikainen ruokahaluttomuus on melko yleistä. Ihmiset saattavat reagoida esimerkiksi stressiin tai flunssaan ruokahaluttomuudella. Lyhytaikaisella ruokahaluttomuudella tai syömättömyydellä ei ole terveyden kannalta suurta vaikutusta perusterveelle nuorelle, mutta kerrot kuitenkin, että ruokahaluttomuutta on jatkunut sinulla jo useamman kuukauden ajan.

Harrastatko liikuntaa? Liikunta ja ulkoilu lisäävät energiankulutusta ja kasvattavat luontaisesti nälkääsi. Voisit esimerkiksi kokeilla lyhyttä kävely- tai juoksulenkkiä kerran päivässä ja katsoa saako ulkona liikkuminen ruokahalusi kasvuun. Miten jaksamisesi muuten? Nukutko riittävästi vai kärsitkö unettomuudesta? Tuntuuko, että jaksat keskittyä päivittäisissä askareissa? Uupumuksen tunne yhdistettynä ruokahaluttomuuteen voi olla merkki raudanpuutoksesta, joka on etenkin nuorilla naisilla melko yleinen. Voisit käydä kouluterveydenhoitajan tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolla mittauttamassa hemoglobiiniarvosi.

Hyvä, että pyrit ruokahaluttomuudesta huolimatta syömään säännöllisesti. Hyvä ajatus voisi olla pienten annosten syöminen useammin. Valitse mieluiten esimerkiksi terveellisiä lempiruokiasi. Voisit myös päivän ajan pitää aina laukussa mukana esimerkiksi hedelmää tai muuta välipalaa, ja laittaa vaikka kännykkään muistutuksen sen syömisestä. Aamuisin syöminen voi tuntua joidenkin mielestä epämiellyttävältä ajatukselta, kun taas toiset eivät voisi kuvitella starttaavansa päivää syömättä. Aamupalan syömisen voi opetella ja pienikin aamupala helpottaa päivän käyntiin saamista. Varsinkin jos edellisenä iltana ei ole ruoka maistunut, niin aamulla kannattaa syödä edes jokin pieni jugurtti tai leipä. Tältä videolta löydät vinkkejä aamu- ja välipalojen helppoon koostamiseen. Kannattaa myös lukea artikkelimme siitä, miksi säännöllinen ateriarytmi on niin tärkeä asia.

Pitkäaikainen ruokahaluttomuus voi liittyä myös johonkin sairauteen, kuten masennukseen. Jos yhtään epäilet, että saattaisit kärsiä masennuksesta tai muusta terveysongelmasta, kannattaa sinun ehdottomasti mennä juttelemaan lääkärille näistä oireista, etenkin jos kotikonstit eivät toimi eikä ruokahalusi palaa tulevien viikkojenkaan aikana.

Mukavaa joulun odotusta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Aktiivinen liikkuminen tosiaankin lisää ruokahalua ja energiantarvetta. Liikunnan harrastaminen vaikuttaa energiankulutukseesi myös lepopäivinä, sillä kehon palautuminen ja lihasten energiavarastojen täyttyminen jatkuu useamman päivän ajan harjoituksen jälkeen. Syömisen suhteen on hyvä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan.

Kaikista tärkeintä on ruokailun säännöllisyys. Kun ateriat ajoittaa tasaisesti pitkin päivää, noin kolmen tunnin välein, eivät nälkä ja herkkuhimo pääse yllättämään. Jos tuntuu, että ateriavälit venyvät liikaa, voit pitää vaikka treenilaukussa välipalapatukkaa tai muuta pikku evästä mukana, ja syödä sen heti liikuntasuorituksen jälkeen pahimpaan nälkään. Harjoituksen jälkeen on hyvä syödä melko pian jotain hiilihydraattipitoista välipalaa tai ruokaa, jotta kehon palautuminen alkaa tehokkaasti. Lisätietoa säännöllisestä ateriarytmistä löydät Fressiksen sivuilta.

Toinen tärkeä asia on ruokavalion koostaminen terveellisestä perusruoasta. Herkkuja ja sattumia mahtuu ruokavalioon, mutta perusta koostuu terveellisistä ruoista: paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvää (kuten tummaa riisiä ja pastaa, täysjyväleipää), proteiinia (kuten kala, kana ja kasviperäiset proteiinit) sekä pehmeitä rasvoja. Aterioiden koostamisessa auttavat lautasmalli ja ruokapyramidi. Riittävän suurten annosten syöminen auttaa herkkuhimon taltuttamisessa.

Jos painoon ja syömiseen liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, voisi olla hyvä käydä juttelemassa asiasta vielä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Herkuttelu on askarruttanut Fressiksen palstalla myös nimimerkkejä t19 ja Makea-addiktoitunut.

Mukavaa loppuvuotta!

Fressis

Dokke Tas: Pelitubettajan arki

Videota katsomalla saat  selville, mitä tarkoittaa Dokken vinkki 20-20-20 sekä miten hän virkistää mieltään. Oletko ikinä miettinyt mitä vinkkiä voisit itse jakaa läheisillesi arjen hyvinvointia varten?

Dokke Tas

3 x välipala – Justimus-kolmikon helpot reseptit

Nappaa heidän reseptinsä, jotka syntyvät helposti keneltä tahansa.

Mitä tiedät syömisestä ja ruoasta? Testaa ja voit voittaa smoothie-blenderin!

Testaa tietosi ruokaan ja syömiseen liittyvistä asioista. Muista jättää yhteystietosi niin osallistut smoothie-blenderin arvontaan!