RytmiYleinen

Syntymäpäivälahjaksi saatu taikurinlaatikko muutti Aatun elämän

Kun tekee sitä, mistä tykkää, siivet voivat kantaa vaikka kuinka pitkälle. Niin kävi kouvolalaiselle Aatu Itkoselle, 17, joka keikkailee koulun ohessa viihdetaiteilijana pitkin Suomea.

Syntymäpäivälahjaksi saatu taikurinlaatikko muutti Aatun elämän

Kun Aatu Itkonen saapuu esiintymispaikalle, häneltä kysytään usein ensimmäisenä, millä autolla hän tuli tai minkä drinkin haluaisi juoda. Aatu ei kuitenkaan autoile itse keikoilleen saatikka nautiskele siellä drinkkejä, sillä hän on vasta täyttänyt 17 vuotta.

Yleisö, usein juhlahumussa olevia yritysten aikuisia työntekijöitä, ei Aatun nuorta ikää ihmettele – päinvastoin. Nuorukainen on tehnyt yleisöönsä vaikutuksen kerta toisensa jälkeen.

”Taikurishowni on viime vuosina muuttunut yhä enemmän stand up -komiikaksi. On ihan parasta, kun monta sataa ihmistä nauraa hetkessä tempaistulle kommentilleni.”

Esiintyminen on aina ollut Aatulle mieluisaa – ja tietenkin myös itse taikuus.

”Taikuruudessa kiehtovat sen lukemattomat mahdollisuudet. Temppuja on olemassa niin älytön määrä. Olen aina ollut kiinnostunut tietämään, miten ne rakentuvat.”

Eka keikka lastensynttäreillä

Kun Aatu oli 11, hän sai syntymäpäivälahjaksi taikurinlaatikon. Pari vuotta Aatu esitti temppuja perhepiirissä, kunnes sana kiiri puskaradion kautta ja hänelle alkoi tulla esiintymispyyntöjä lasten syntymäpäiväjuhliin.

Lasten synttäreillä oli myös aikuisia, jotka pyysivät Aatua esiintymään työpaikoillaan. Ja niin käynnistyi nuoren taikurin ura.

”Puhelimeni alkoi soida ja sähköposti täyttyä esiintymiskutsuista. Aluksi perheeni auttoi minua esimerkiksi mainosjulisteiden tekemisessä, joita veimme kauppojen ilmoitustauluille. Se oli vielä silloin sellaista ruohonjuuritason toimintaa.”

Tällä hetkellä Aatu opiskelee Tampereella audiovisuaalista alaa – ja keikkailee ympäri Suomea. Ohjelmistoon kuuluu taikurishown lisäksi juontotöitä sekä luentoja nuorena yrittäjänä olemisesta.

Hyvät unet auttavat jaksamaan

Kiireisessä työ- ja opiskeluarjessa jaksamisen edellytys on tasainen viikko- ja vuorokausirytmi. Aatulta se sujuu ihan luontaisesti: illalla yhdentoista maissa nukkumaan ja aamulla ylös. Koska Aatu ei juurikaan viihdy iltariennoissa, hänen on helppo päästä ajoissa unten maille.

Myös ruokavalio tukee Aatun jaksamista. Kiireisinä päivinä Aatu pyrkii tankkaamaan hyvän aamupalan leipineen ja kahveineen, ja hän huolehtii muutenkin riittävästä ja säännöllisestä syömisestä.

”Keikkapäivinä varmistan ruokailujärjestelyt etukäteen. Syöminen on tärkeää, jotta energiaa riittää koko päiväksi.”

Some luo myös paineita

Vapaa-ajallaan Aatu tykkää soittaa pianoa, kuunnella musiikkia – niin ja kuvata järjestelmäkamerallaan.

”Kun istuskellaan kavereiden kanssa kahvilassa, saatan kysyä heiltä, haluavatko he kuvia itsestään vaikkapa Instagramiin. Tykkään tosi paljon ottaa potretteja.”

Aatu on erittäin aktiivinen myös omalla instatilillään ja pitää sometusta oleellisena osana työntekoa.

”Sosiaalinen media on yksi parhaimmista markkinointikeinoista ja tavoista olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Toisinaan some luo myös paineita, sillä kuka tahansa voi antaa siellä helposti negatiivista palautetta.”

Opiskelu menee töiden edelle

Työhönsä vakavasti suhtautuvan Aatun ajatuksissa opiskelu on silti aina ykkönen. On tärkeää saada ihan oikea ammatti. Sitä voi tehdä tulevaisuudessa, jos vaikka esiintyjän työt jäisivät vähemmälle.

”Priorisoin aikatauluni niin, että asiat sujuvat ajallaan. Näin pidän huolen myös siitä, etten ole joku päivä burn outin partaalla.”

Aatu ei ole vuosiin tarvinnut viikkorahaa kotoaan. Suuri osa tuloista menee taikurin välineisiin sekä asumiskuluihin.

”On hienoa, että pärjään taloudellisesti omillani. Elän silti ihan normaalisti ja törsään lähinnä vaatteisiin.”

Kun koulut on käyty, Aatu voisi nähdä itsensä media-alan taustajoukoissa vaikkapa ohjaajana tai kuvaajana.

”Keikkailua aion jatkaa niin kauan kuin intoa ja kysyntää riittää.”

Aatu haluaa tsempata muitakin nuoria uskomaan unelmiinsa, sillä niistä voi tehdä vaikka ammatin itselleen:

”Usko itseesi ja asioihin, joita tahdot, ja toteuta ne.”

 

Teksti Henna Helne

 

Aatun nettisivut

Aatun fb-tili

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Seurustellessa joutuu usein tilanteeseen, jossa huomaa toisessa ihmisessä piirteitä tai tapoja, jotka ovat erilaisia kuin itsellä ja joskus ärsyttäviä. Moniin tapoihin voi tottua ja kuuluukin tottua, silloin kun ne eivät ole haitaksi itselle, parisuhteelle tai omalle kumppanille. Sellaisia tapoja voisi olla vaikka erot musiikkimaussa. Kerroit, että ihastuksesi käyttää päihteitä, etkä tykkää siitä ollenkaan. On tosi tärkeää, että kuuntelet nyt itseäsi ja uskallat toimia, vaikka se voi tuntua vähän itsekkäältäkin.

Ensiksi olisi varmaan hyvä, että sanoisit pojalle saman, mitä tässä viestissäkin kerrot. Voit hyvin kertoa hänelle, että hän on kaikin puolin hyvä tyyppi, mutta päihteiden käytöstä et tykkää. Kerro hänelle, että olisit valmis seurustelemaan, mutta sinua harmittaa päihteiden käyttö ja sen takia emmit asiaa. Poika, josta kerrot on nuori, niin kuin olet sinäkin. Päihteiden käyttö tuossa iässä (ja vanhemmalla iällä) on haitaksi. Niin alkoholiin kuin nuuskaan liittyy terveysriskejä. Saattaahan olla, että kun kerrot hänelle mielipiteesi, se saattaa innostaa poikaa lopettamaan tai ainakin vähentämään päihteiden käyttöä.

Kannustan sinua siis ottamaan asia hänen kanssa reilusti puheeksi. Jos hän on oikeasti vakavissaan ihastunut, hän ottanee viestisi tosissaan ja muuttaa tapojaan.

Tsemppiä!

 

Fressis

Terveysvisa

Testaa taitosi pienellä terveysvisalla!
Testin lopussa mahdollisuus osallistua Instagram tunnuksella arvontaan, jossa on palkintona Marshall Major 3 bluethooth kuulokkeet tai Fujifilm instax mini 9 kamera ja sille kuvauspaperia.

Avaa testi uudessa välilehdessä

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Päivät ovat usein täynnä kaikenlaista ja yö tulee aina yhtä nopeasti, vaikka kuinka yrittää päästä ajoissa nukkumaan. Siksi onkin tosi hyvä, että kiinnität huomiota, että saisit riittävästi unta ja lepoa.

Ensinnäkin nukahtamisen helpottamiseksi voi tehdä jo monta asiaa. Meillä jokaisella on oma sisäinen keskuskello ja jokaisella on oma yksilöllinen luontainen vuorokausirytmi. Sen vuoksi jotkut meistä ovat enemmän aamuvirkkuja tai jotkut kukkuvat helposti myöhään yöhön. Toki unen tarpeeseen vaikuttavat myös monet muut asiat. Mutta nukahtamisen helpottamiseksi hengästyttävä liikkuminen pari tuntia ennen nukkumaan menemistä voi jo auttaa. Myös iltaisin on hyvä rauhoittaa tekemisiään, esimerkiksi jättää puhelin syrjään, vähentää valaistusta ja puuhastella jotain rauhallista ennen nukkumaanmenoa. Joillekin toimii esimerkiksi kirjan lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu. Nukahtamista eivät edistä puhelimen selaaminen vuoteessa tai television katselu. Näyttöpäätteiden sininen valo enemmänkin virittää aivoja kuin rauhoittaa. Usein myös somesta ja televisiosta tulee kiinnostavia tai jännittäviä asioita, mitkä eivät auta kehoa ja mieltä rauhoittumaan.

Muutoin riittävän unen määrän turvaamiseksi auttavat tasapainoinen arkirytmi ja liikkuminen sekä monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio. Kun arjessa on riittävästi lepoa, työtä/ opiskelua ja vapaa-aikaa, sujuvat arjen askareetkin paremmin. Nuorella yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä. Unen tarpeeseen vaikuttavat arjen fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät. Jos arjessa on paljon erilaisia kuormitustekijöitä, kuten esimerkiksi raskas fyysinen liikuntaharrastus, stressaava jakso koulussa ja kärhämää ystäväpiirissä, on unentarve myös usein suurempi.

Eli nukahtamisen helpottamiseksi ja riittävien yöunien takaamiseksi kannattaa huolehtia, että arjessa on sopivasti fyysistä rasitusta, riittävästi lepoa sekä riittävästi rentoa ja mielekästä tekemistä. Kun keho saa tarpeeksi monipuolista ravintoa ja kropan pistää liikkeelle ja hengailee kavereiden kanssa, niin myös uni maistuu paremmin.

Lisää vinkkejä riittävään uneen ja lepoon Fressiksen tietopankista.

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että pohdit unentarvettasi. Nuoren yöunen tarve vaihtelee 8-10 tunnin välillä ja oman unentarpeen selvittäminen onnistuu parhaiten kuuntelemalla omaa kehoaan. Kerroit, että vaikka olet nukkunut yli 8 tuntia, koet olevasi herätessäsi väsynyt. Sinun kannattaa siis kuulostella, onko 8 tunnin yöunet sinulle riittävät? Myös arjen kiireet ja stressi sekä muu fyysinen ja psyykkinen kuormitus vaikuttavat tarvitsemaamme unen ja levon määrään. Siksi onkin tärkeää muistaa riittävien yöunien lisäksi antaa itselleen aikaa palautua ja rentoutua myös hereillä ollessaan. Luppoaika ja pelkkä oleminen ja rentoutuminen ovat tärkeä osa arkea ja auttavat palautumisessa.

Oman unen tarpeen selvittämisen lisäksi kannattaa siis tarkastella, kuinka paljon arjessa on menoa ja melskettä. Myös ruudun ääressä olemista ja älypuhelimen selaamisen määrää kannattaa miettiä. Somessa tai pelatessa saattaa helposti vierähtää pidempikin aika. Yhteydenpito kavereiden kanssa on toki tärkeää, mutta on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa.

Kysyit, mitä voisit tehdä, ettet olisi niin väsynyt. Riittävien yöunien lisäksi kannattaa huolehtia monipuolisesta ja säännöllisesti ruokavaliosta sekä liikkumisesta. Myös kavereiden kanssa hengailu IRL, luonnossa liikkuminen ja vaan oleminen tukevat jaksamistasi. Jos väsymykseen ei tunnu kotikonstit auttavan, kannattaa kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, onko jokin muu syy, mikä voisi aiheuttaa väsymystä.

Nimimerkki minä on myös kysynyt väsymyksestä. Fressiksen tietopankista voi lukea lisää arkirytmistä ja unen tarpeesta.

Ihanaa kesää!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Meikkien vaihtoon ei ole tarvetta. Mykoplasma on sitkeä tauti ja bakteeri viipyy hengitysteiden limakalvoilla pitkään. Siksi hoitoon käytettävät lääkekuuritkin ovat pitkiä. Taudin ehkäisyssä tai tarttumisen vähentämisessä tehokkaimmat keinot ovat hyvä käsihygienia ja yskiminen nenäliinaan niin, ettei ilmaan pääse bakteereita.

Bakteeri tuskin säilyy pitkiä aikoja kehon ulkopuolella, joten meikkien vaihtamiselle ei ole tarvetta. En kuitenkaan lainaisi omaa huulikiiltoa terveelle kaverille, jos itse tautia sairastaisin.

Mukavaa kesää!

Fressis

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

Kotihiiri, aloitteleva eränkävijä, auringonpalvoja, historian ystävä, sporttaaja tai konkarivaeltaja – täältä löydät itsellesi sopivan luontoretkikohteen.