Liike

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Tuukalle skuuttaus merkitsee vapautta. Kukaan ei tule sanomaan, mitä ja miten pitää tehdä, kunhan muistaa ottaa toiset huomioon.

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Espoolaisen Tuukka Lohen, 17, laji on skuuttaus eli temppupotkulautailu. Se on läheistä sukua skeittaukselle ja BMX-pyöräilylle, koska niissäkin kruisaillaan ja temppuillaan parkilla.

Lohi pitää skuuttauksesta erityisesti siksi, että harrastaminen on rentoa ja vapaata.

”Parkilla saa tehdä täysin oman pään mukaan ja omassa tahdissa. Voin pitää taukoja, kun huvittaa, ja tehdä sellaisia temppuja tai rullauksia kuin itse haluan. Ei ole koutsia käskemässä tai jotain määrättyjä pelipaikkoja.”

Muutama vuosi sitten hän näki luokkatoverilla skuutin ja kiinnostui. Sitten hän kokeili ja innostui – hankki oman menopelin. Laji tuntui alusta asti omalta.

Reilit ja lajin monipuolisuus koukuttavat

”Pidän eniten reileistä, joiden päällä on hieno liukua. Sopivia reilipaikkoja löytyy myös parkkien ulkopuolelta, esimerkiksi kadulta ja portaista.”

Häntä viehättää myös skuuttauksen monipuolisuus urheilulajina: se vaatii sekä vahvaa mieltä että kehoa.

”Eniten kehittyy tasapaino, erityisesti pienet tasapainolihakset. Myös koordinaatiosta ja hyvästä fyysisestä kunnosta on paljon hyötyä. Lihasvoimakin kasvaa.”

Kärsivällisyyttäkin vaaditaan, ja se myös kasvaa ihan väkisin harjoittelun myötä.

”Kun opettelee temppuja, voi joutua yrittämään monia satoja kertoja ja tulee paljon kaatumisia. Välillä voi mennä hermot.”

Skuuttaus yhdistää: parkille voi mennä yksinkin

Lohi skuuttaa tällä hetkellä mieluiten Espoon keskuksen uudessa betonisessa skeittipuistossa. Myös esimerkiksi Leppävaarassa sijaitsee hieno parkki.

”Meillä on oma skuuttausporukka. Kavereiden kanssa voidaan ottaa vaikka skabaa ja miettiä temppuja.”

”Mutta voi parkille mennä yksinkin ja alkaa vaan rohkeasti jutella muiden kanssa. Laji yhdistää siellä olevia – oltiin sitten skeittareita, skuuttareita tai BMX-pyöräilijöitä. Kun on ystävällinen ja ottaa muut siellä huomioon, niin samanhenkisiä kavereita alkaa löytyä.”

Skuuttausta voi harrastaa myös omalla kotipihalla, ja siellä kannattaakin kuulemma aloittaa.

”Ihan ensin pitää opetella pysymään skuutin päällä ja ajelemaan sillä. Sitten vasta voi mennä parkkiin.”

Lohi myöntää, että aluksi skeittiparkki voi tuntua vähän pelottavalta, mutta kun vaan uskaltaa mennä muiden sekaan, niin oppii nopeasti. Kypärä on ehdoton varuste ja polvisuojistakin on alussa hyötyä, jos tuntee olonsa epävarmaksi.

Parkilla pitää muistaa herrasmiessäännöt, kuten että toisen eteen ei saa mennä ja omaa vuoroa on odotettava.

”Niitä voi kerrata netistä, ennen kuin menee parkille”, Lohi neuvoo.

Osta skuutti alan liikkeestä

Skuuttaukseen tarvitaan skuutti eli potkulauta, joka on vahvistettu kestämään temppuja. Siinä tärkeintä on oikea koko, eli pitää ostaa omaa painoa kepeästi kantava skuutti.

Kokeneemmat harrastajat, kuten Lohi itse, kokoavat skuuttinsa osista, mutta vasta-alkajan kannattaa valita valmiiksi kasattu malli, eli complete. Sellaisen saa ala liikkeistä noin 100–200 euron hintaan – ja kaupan päälle arvokkaita neuvoja.

”Aloittelijalle tarkoitettu skuutti tulee yleensä kahdessa osassa, jolloin tarvitsee kiristää muutama pultti ja se on valmis käytettäväksi. Jos yrittää koota itse, muttei vielä tunne lajin vaatimuksia, voi kasata epätasapainoisen laudan”, Lohi kertoo.

Hän suosittelee skuutin hankkimista erikoisliikkeistä, kuten suomalaista FinScooterista tai brittiläisestä Scatehutista, joilla molemmilla on monipuolinen verkkokauppa ja laadukkaat välineet. Riittävän hyviä kypäriä ja polvisuojia saa myös ihan tavallisesta urheilukaupasta.

Entä ne kuteet?

”Pukeutumistyyli on vapaa, ja se näkyy parkeilla. Siellä ei ole muilla huutelemista, mitä kaverilla on päällä”, Lohi vakuuttaa.

7 nopeaa Tuukalle

Kotipaikka: Espoo
Ammatti: opiskelija, lukiolainen
Laji: skuuttaus
Suosikkitemppu: Reilit.
Tavoite: Nauttia harrastuksesta ja ehkä keksiä oma temppu. Haluan olla hyvä esimerkki kaikille junnuille parkilla. Kilpailut eivät kiinnosta.
Paras puolesi: Hyvä tasapaino.
Muut harrastukset: Fudista kavereiden kanssa ja uintia kesäisin. Soittanut selloa kymmenen vuotta.

 

Teksti Susanna Cygnel, kuva Luka Mikkanen

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Mahtavaa, että olet löytänyt itsellesi mielekkään liikuntaharrastuksen. Ja hienoa kuulla, että kuntosalilla käymisen myötä olet saanut kehitettyä lihasvoimaasi, sillä lihasvoiman kehittymisellä on paljon positiivisia vaikutuksia terveyden kannalta.

Lihasvoimaharjoittelun lisäksi liikunnan olisi hyvä sisältää myös kestävyyskuntoa sekä liikkuvuutta kehittävää harjoittelua. Voisitkin kokeilla alkuun lisätä harjoitteluusi kuntosalin lisäksi muutaman kerran viikossa esimerkiksi pyöräilyä tai kävelyä. Liikkuvuutta tukevaa harjoittelua voit tehdä esimerkiksi kuntosaliharjoittelun yhteydessä vaikkapa alkulämmittelynä. Myös kaikenlainen arkiaktiivisuus, kuten portaiden kävely hissin käytön sijasta, on hyväksi terveydelle.

Liikunnan ohella myös terveellinen ravinto on tärkeä hyvinvoinnin kulmakivi. Ruokavaliossa kannattaa suosia kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljoja, hyvänlaatuisia rasvoja sekä hyviä proteiininlähteitä. Toitkin kysymyksessäsi esiin erityisesti proteiinin saannin. Proteiinit toimivat mm. lihaskudoksen rakennuspalikoina. Tavallisesta ruoasta, kuten kalasta, kanasta ja palkokasveista, saa usein riittävästi proteiinia, joten tarvetta esimerkiksi erillisille proteiinilisille ei yleensä ole. Liiallinen proteiini muuttuu energiaksi, joka varastoituu usein kehoon rasvakudoksena. Ravinnon sisällön lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota säännölliseen ateriarytmiin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun. Lisätietoa ravitsemuksesta voit lukea Fressiksen sivuilta.

Keho ja mieli tarvitsevat jaksaakseen myös unta ja lepoa. Oman hyvinvoinnin kannalta on myös tärkeä muistaa, että tekee asioita, joista tulee itselle hyvä mieli ja olo. On myös hyvä tiedostaa, ettei vaaka useinkaan kerro koko totuutta. Tärkeämpää on tuntea olonsa jaksavaksi ja hyvinvoivaksi.

Sama aihe on mietityttänyt myös nimimerkkiä Angela H.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis

3 tarinaa: hurahdin uuteen lajiin

Agility: ”Treenaan lajia – ilman omaa koiraa” Olen aina pitänyt koirista ja niiden kanssa touhuamisesta. Kun isotätini vei minut ensi kertaa katsomaan agilitykisoja, hurahdin lajiin heti. Minulla ei ole omaa koiraa, mutta kävin lenkittämässä erästä tuttua islanninlammaskoiraa. Sen omistaja kysyi, haluaisinko osallistua agilityn alkeiskurssille. Kurssi on hyvä tapa tutustua lajiin eikä yleensä sido mihinkään. Kurssi sai […]

ENCE:n Miikka Kemppi: ”Haluan olla paras versio itsestäni”

Miikka ”SuNny” Kemppi, 24, piti yli puoli vuotta pelitaukoa jätettyään saksalaisen Mousesportsin Counter Strike -joukkueen. Elokuussa uutisoitiin, että Kemppi on ostettu takaisin suomalaiseen ENCE-joukkueeseen, jossa hän pelasi viimeksi vuonna 2016. Miksi joukkueesi on nyt ENCE eikä Mousesports? Mousesports ei ollut riittävän hyvä tiimi siihen nähden, miten paljon siihen kuuluminen vei aikaa. Mousesports teki selväksi, ettei […]

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet löytänyt itsellesi mielekkään tavan liikkua.

Terveyden ja hyvinvoinnin kannalta liikunnan on hyvä olla säännöllistä ja monipuolista. Tästä näkökulmasta mainitsemiesi treenien vaihtelu voisikin olla hyväksi. Voit esimerkiksi kokeilla tehdä viikossa muutaman ”tehokkaamman” harjoituksen kuntopyörällä ja vastapainona tehdä matalammalla teholla muutaman pidemmän treenin esimerkiksi kävellen.

Terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta liikuntaan olisi hyvä sisällyttää kestävyysharjoittelun lisäksi myös lihasvoimaa ja liikkuvuutta tukevaa harjoittelua. Myös kaikenlainen arkiaktiivisuus, kuten portaiden kävely hissin käytön sijasta, on hyväksi terveydelle.

On hyvä muistaa, että jokaisen keho reagoi harjoitteluun eri tavalla. Tärkeää oman hyvinvoinnin kannalta on kuunnella omaa kehoa ja fiilistä siitä, mikä sopii itselle. Kerroitkin, että omaan aikatauluusi sopii paremmin lyhyet hikitreenit päivittäin. Muistathan kuitenkin pitää myös lepopäiviä, sillä kehittyäkseen keho tarvitsee myös lepoa.

Tsemppiä treeneihin ja mukavaa syksyä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Normaalipainolle on laskettu raja-arvot, jotka perustuvat nimenomaan terveydellisiin seikkoihin. Normaalipainoinen ihminen on todennäköisesti terveempi, kuin henkilö, jolla on yli- tai alipainoa. Toki on ihmisiä, joilla lievä ali- tai ylipaino ei aiheuta ongelmia, mutta yleisimmin, kun ihmisiä tarkastellaan isoina tuhansien ihmisten joukkoina, nähdään selvästi, että normaalipaino on terveyden ylläpitämisen kannalta hyvä tila.

Ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä sen suhteen, miten keho reagoi alipainoon. Osan kohdalla jo pienikin alipaino voi näkyä esimerkiksi kuukautiskierron häiriöinä, viluisuutena, ummetuksena, sydämen pulssin hidastumisena, matalana verenpaineena, väsymyksenä ja jaksamattomuutena.

Kerroit, että nykyisillä elintavoillasi painosi on pysynyt normaalipainon alarajalla. Miksi siis haluaisit vielä pudottaa painoa lisää? Koetko paineita pudottaa painoa ulkonäköön liittyvien asioiden vuoksi? On tärkeää muistaa, ettei kenenkään ulkonäkö tai ulkomuoto kuitenkaan määritä sitä, millaisia me olemme ihmisenä ja persoonana. Voit lukea lisää aiheesta Nuortennetin sivuilta.

Jos painoon liittyvät asiat mietityttävät sinua paljon, huomaat pohtivasi usein syömistäsi tai esimerkiksi olet lisännyt liikuntaa laihtuaksesi, olisi hyvä käydä juttelemassa asiasta esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa. Voit myös jutella asiasta nimettömänä esimerkiksi Nuortennetin chatissa tai  Sekasin-chatissa.

Tsemppiä syksyyn! Olet hyvä juuri sellaisena kuin olet!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet saanut kesän aikana voimiasi takaisin! On vaikeaa sanoa, kummasta pulssin lasku johtuu – kunnosta vai alhaisesta painosta. Joillakin ihmisillä pulssi on myös luonnostaan harva. Kannustaisin sinua keskustelemaan asiasta lääkärin tai hoitajan kanssa. Kannattaa myös muistaa, että toipuminen syömishäiriöstä vie aikaa ja on välttämätöntä, että se tapahtuu hallitusti. On tärkeää, että liikut vain sen verran, kuin toipuvalle kehollesi on sopivaa ja että ravitsemuksen määrä on liikuntamääriin nähden riittävä.

Syömishäiriöliiton SYLI-chat ja tukipuhelin tarjoavat myös keskusteluapua ja vertaistukea, jos koet sille tarvetta.

Tsemppiä syksyyn!

Fressis