Liike

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Tuukalle skuuttaus merkitsee vapautta. Kukaan ei tule sanomaan, mitä ja miten pitää tehdä, kunhan muistaa ottaa toiset huomioon.

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Espoolaisen Tuukka Lohen, 17, laji on skuuttaus eli temppupotkulautailu. Se on läheistä sukua skeittaukselle ja BMX-pyöräilylle, koska niissäkin kruisaillaan ja temppuillaan parkilla.

Lohi pitää skuuttauksesta erityisesti siksi, että harrastaminen on rentoa ja vapaata.

”Parkilla saa tehdä täysin oman pään mukaan ja omassa tahdissa. Voin pitää taukoja, kun huvittaa, ja tehdä sellaisia temppuja tai rullauksia kuin itse haluan. Ei ole koutsia käskemässä tai jotain määrättyjä pelipaikkoja.”

Muutama vuosi sitten hän näki luokkatoverilla skuutin ja kiinnostui. Sitten hän kokeili ja innostui – hankki oman menopelin. Laji tuntui alusta asti omalta.

Reilit ja lajin monipuolisuus koukuttavat

”Pidän eniten reileistä, joiden päällä on hieno liukua. Sopivia reilipaikkoja löytyy myös parkkien ulkopuolelta, esimerkiksi kadulta ja portaista.”

Häntä viehättää myös skuuttauksen monipuolisuus urheilulajina: se vaatii sekä vahvaa mieltä että kehoa.

”Eniten kehittyy tasapaino, erityisesti pienet tasapainolihakset. Myös koordinaatiosta ja hyvästä fyysisestä kunnosta on paljon hyötyä. Lihasvoimakin kasvaa.”

Kärsivällisyyttäkin vaaditaan, ja se myös kasvaa ihan väkisin harjoittelun myötä.

”Kun opettelee temppuja, voi joutua yrittämään monia satoja kertoja ja tulee paljon kaatumisia. Välillä voi mennä hermot.”

Skuuttaus yhdistää: parkille voi mennä yksinkin

Lohi skuuttaa tällä hetkellä mieluiten Espoon keskuksen uudessa betonisessa skeittipuistossa. Myös esimerkiksi Leppävaarassa sijaitsee hieno parkki.

”Meillä on oma skuuttausporukka. Kavereiden kanssa voidaan ottaa vaikka skabaa ja miettiä temppuja.”

”Mutta voi parkille mennä yksinkin ja alkaa vaan rohkeasti jutella muiden kanssa. Laji yhdistää siellä olevia – oltiin sitten skeittareita, skuuttareita tai BMX-pyöräilijöitä. Kun on ystävällinen ja ottaa muut siellä huomioon, niin samanhenkisiä kavereita alkaa löytyä.”

Skuuttausta voi harrastaa myös omalla kotipihalla, ja siellä kannattaakin kuulemma aloittaa.

”Ihan ensin pitää opetella pysymään skuutin päällä ja ajelemaan sillä. Sitten vasta voi mennä parkkiin.”

Lohi myöntää, että aluksi skeittiparkki voi tuntua vähän pelottavalta, mutta kun vaan uskaltaa mennä muiden sekaan, niin oppii nopeasti. Kypärä on ehdoton varuste ja polvisuojistakin on alussa hyötyä, jos tuntee olonsa epävarmaksi.

Parkilla pitää muistaa herrasmiessäännöt, kuten että toisen eteen ei saa mennä ja omaa vuoroa on odotettava.

”Niitä voi kerrata netistä, ennen kuin menee parkille”, Lohi neuvoo.

Osta skuutti alan liikkeestä

Skuuttaukseen tarvitaan skuutti eli potkulauta, joka on vahvistettu kestämään temppuja. Siinä tärkeintä on oikea koko, eli pitää ostaa omaa painoa kepeästi kantava skuutti.

Kokeneemmat harrastajat, kuten Lohi itse, kokoavat skuuttinsa osista, mutta vasta-alkajan kannattaa valita valmiiksi kasattu malli, eli complete. Sellaisen saa ala liikkeistä noin 100–200 euron hintaan – ja kaupan päälle arvokkaita neuvoja.

”Aloittelijalle tarkoitettu skuutti tulee yleensä kahdessa osassa, jolloin tarvitsee kiristää muutama pultti ja se on valmis käytettäväksi. Jos yrittää koota itse, muttei vielä tunne lajin vaatimuksia, voi kasata epätasapainoisen laudan”, Lohi kertoo.

Hän suosittelee skuutin hankkimista erikoisliikkeistä, kuten suomalaista FinScooterista tai brittiläisestä Scatehutista, joilla molemmilla on monipuolinen verkkokauppa ja laadukkaat välineet. Riittävän hyviä kypäriä ja polvisuojia saa myös ihan tavallisesta urheilukaupasta.

Entä ne kuteet?

”Pukeutumistyyli on vapaa, ja se näkyy parkeilla. Siellä ei ole muilla huutelemista, mitä kaverilla on päällä”, Lohi vakuuttaa.

7 nopeaa Tuukalle

Kotipaikka: Espoo
Ammatti: opiskelija, lukiolainen
Laji: skuuttaus
Suosikkitemppu: Reilit.
Tavoite: Nauttia harrastuksesta ja ehkä keksiä oma temppu. Haluan olla hyvä esimerkki kaikille junnuille parkilla. Kilpailut eivät kiinnosta.
Paras puolesi: Hyvä tasapaino.
Muut harrastukset: Fudista kavereiden kanssa ja uintia kesäisin. Soittanut selloa kymmenen vuotta.

 

Teksti Susanna Cygnel, kuva Luka Mikkanen

Katso myös

Kysymys
Liike
En tiiä Mistä voisin löytää uuden liikuntaharrastuksen? Millainen on hyvä harrastus oon ratsastaja mutta haluaisin tavoitteellisen ja kivan liikunta harrastuksen ja oon 12v?
Fressis

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi.

Hienoa kuulla, että harrastat jo ratsastusta, siinä saat myös mukavasti liikuntaa. 😊 Kysyit, millainen on hyvä harrastus ja vastaisin hyvin yksinkertaisesti, että sellainen, joka saa sinut hyvälle tuulelle ja voimaan paremmin. Tärkeää on siis, että harrastat sellaista asiaa, josta itse pidät.

Ratsastuksen ohelle käy hyvin monenlainen liikunnallinen harjoittelu aina ryhmätanssista salille ja juoksupolulta karateen. Ihan mikä vain, mikä sinua kiinnostaa 🙂 Oletko miettinyt, haluaisitko mieluummin yksilö- vai joukkuelajin? Entä paljonko haluat käyttää aikaa siihen ratsastuksen ohella? Kun olet pohtinut toiveitasi voit jatkaa tutustumalla asuinpaikkasi tarjoamiin harrastusmahdollisuuksiin – pohdi niistä erityisesti sitä, mikä sinusta voisi olla kivaa. Usein erilaisia harrastuksia pääsee myös kokeilemaan kerran, jos vain ottaa rohkeasti yhteyttä kyseiseen harrasteseuraan. Fressiksen tietopankkiin on koottu tietoa erilaisista liikuntaharrastuksista.

Puhuit myös siitä, että haluaisit tavoitteellisen harrastuksen. Mitä vain harrastusta voi harrastaa tavoitteellisesti – tavoitteet vain ovat erilaisia. Voitkin siis pohtia, mitä oikeastaan ajattelet tavoitteellisella harrastamisella? Millä tavalla toivoisit olevasi tavoitteellinen? Nämä ohjaavat uuden harrastuksen etsimistä. Harrastamiseen liittyvää ideointia ja tavoitteellisuutta kannattaa pohtia myös esimerkiksi huoltajan tai liikunnanopettajan kanssa. 😊

Tsemppiä uuden harrastuksen etsimiseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
Liike
E Liikunko liian vähän, sopivasti vai liikaa? Hei, olen vasta 15 vuotta täyttänyt tyttö ja haluaisin tietää että urheilenko liian vähän, sopivasti vai liikaa. Minulla on koripallotreenit 4krt viikossa noin 1,5...
Fressis

Moikka!

Tosi kiva kuulla, että olet löytänyt itsellesi mieleisiä harrastuksia. Liikkumisessa yksi tärkeimmistä asioista onkin liikkua sellaisilla tavoilla, joista itse tykkää.

Lapsille ja nuorille suunnatuissa liikkumissuosituksissa suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä. Liikkuminen voi koostua monista pienistä palasista pitkin päivää ja onkin hyvä pyrkiä olemaan aktiivinen päivän mittaan. Suurimman osan liikkumisesta olisi hyvä olla kestävyystyyppistä. Tämän lisäksi lihasvoimaa ja luustoa vahvistavaa liikkumista olisi hyvä tehdä vähintään kolmena päivänä viikossa. Tämä suositus täyttyy kohdallasi varmasti aika hyvin päivittäisten kävelyjen ja monipuolista liikkumista sisältävien harrastusten myötä. Liikkumisen määrä vaikuttaa siis tämän perusteella ihan sopivalta. Voit mielestäni ihan hyvin itse pohtia, tuntuuko sinusta siltä, että jaksat vielä yhdet lisätreenit viikkoon.

Liikkumisen lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota palautumiseen. Riittävä yöuni antaa keholle aikaa palautua päivän rasituksista. Nuori tarvitsee keskimäärin unta 8-9h joka yö. Myös säännöllinen ja monipuolinen syöminen tukee hyvinvointia ja palautumista, ja antaa keholle tärkeää polttoainetta liikkumiseen. Lisäksi on hyvä muistaa kuunnella omaa kehoa ja mieltä. Joskus ne saattavatkin rasittavan treenin sijaan kaivata lepoa.

Lisätietoa aiheesta löydät Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä kevääseen!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
LiikeYleinen
Huolestunut Pitääkö pistävästä rintakivusta olla huolissaan? Mistä johtuu pistävä kipu sydämessä? Voiko olla jotain hengenvaarallista??
Fressis

Hei ”Huolestunut” – ja kiitos viestistä.

Pistävä tunne rinnassa on harvoin oire mistään vakavasta sairaudesta. Rinnassa tuntuu monenlaisia oireita. Toiset myös aistivat pienetkin muljahtelut tai rytmin muutokset keskimääräistä paremmin, varsinkin maatessaan vasemmalla kyljellään.

Kun rintakipu on pistävää tai terävää ja sen voi selvästi paikallistaa (pystyt osoittamaan sormella, mihin pistää), ei oire mitä luultavimmin liity sepelvaltimotautiin. Ylävartalolla tuntuva pistävä kipu voi liittyä johonkin lihasvaivaan. Nuorilla ihmisillä rintakipu ylipäätään liittyy ennemmin lihaksiin ja luustoon (esimerkiksi lihasten rasituksen jälkeen) kuin itse sydämeen – ja erityisesti pistävä kipu on yleensä harmiton.

Toistuvat rintakivut voivat olla myös oireita ruoansulatuskanavan vaivoista tai liittyä paniikkihäiriöön. Vaikka pistävä kipu siis luultavimmin ei liity sydänsairauteen, voi olla hyvä puhua huolesta aikuiselle – esimerkiksi omalle huoltajalle tai kouluterveydenhoitajalle.

Aurinkoista kevättä!

Oliko vastauksesta hyötyä?