Liike

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Tuukalle skuuttaus merkitsee vapautta. Kukaan ei tule sanomaan, mitä ja miten pitää tehdä, kunhan muistaa ottaa toiset huomioon.

Skuuttaus – parasta lajissa: ”Ei ole koutsia käskemässä”

Espoolaisen Tuukka Lohen, 17, laji on skuuttaus eli temppupotkulautailu. Se on läheistä sukua skeittaukselle ja BMX-pyöräilylle, koska niissäkin kruisaillaan ja temppuillaan parkilla.

Lohi pitää skuuttauksesta erityisesti siksi, että harrastaminen on rentoa ja vapaata.

”Parkilla saa tehdä täysin oman pään mukaan ja omassa tahdissa. Voin pitää taukoja, kun huvittaa, ja tehdä sellaisia temppuja tai rullauksia kuin itse haluan. Ei ole koutsia käskemässä tai jotain määrättyjä pelipaikkoja.”

Muutama vuosi sitten hän näki luokkatoverilla skuutin ja kiinnostui. Sitten hän kokeili ja innostui – hankki oman menopelin. Laji tuntui alusta asti omalta.

Reilit ja lajin monipuolisuus koukuttavat

”Pidän eniten reileistä, joiden päällä on hieno liukua. Sopivia reilipaikkoja löytyy myös parkkien ulkopuolelta, esimerkiksi kadulta ja portaista.”

Häntä viehättää myös skuuttauksen monipuolisuus urheilulajina: se vaatii sekä vahvaa mieltä että kehoa.

”Eniten kehittyy tasapaino, erityisesti pienet tasapainolihakset. Myös koordinaatiosta ja hyvästä fyysisestä kunnosta on paljon hyötyä. Lihasvoimakin kasvaa.”

Kärsivällisyyttäkin vaaditaan, ja se myös kasvaa ihan väkisin harjoittelun myötä.

”Kun opettelee temppuja, voi joutua yrittämään monia satoja kertoja ja tulee paljon kaatumisia. Välillä voi mennä hermot.”

Skuuttaus yhdistää: parkille voi mennä yksinkin

Lohi skuuttaa tällä hetkellä mieluiten Espoon keskuksen uudessa betonisessa skeittipuistossa. Myös esimerkiksi Leppävaarassa sijaitsee hieno parkki.

”Meillä on oma skuuttausporukka. Kavereiden kanssa voidaan ottaa vaikka skabaa ja miettiä temppuja.”

”Mutta voi parkille mennä yksinkin ja alkaa vaan rohkeasti jutella muiden kanssa. Laji yhdistää siellä olevia – oltiin sitten skeittareita, skuuttareita tai BMX-pyöräilijöitä. Kun on ystävällinen ja ottaa muut siellä huomioon, niin samanhenkisiä kavereita alkaa löytyä.”

Skuuttausta voi harrastaa myös omalla kotipihalla, ja siellä kannattaakin kuulemma aloittaa.

”Ihan ensin pitää opetella pysymään skuutin päällä ja ajelemaan sillä. Sitten vasta voi mennä parkkiin.”

Lohi myöntää, että aluksi skeittiparkki voi tuntua vähän pelottavalta, mutta kun vaan uskaltaa mennä muiden sekaan, niin oppii nopeasti. Kypärä on ehdoton varuste ja polvisuojistakin on alussa hyötyä, jos tuntee olonsa epävarmaksi.

Parkilla pitää muistaa herrasmiessäännöt, kuten että toisen eteen ei saa mennä ja omaa vuoroa on odotettava.

”Niitä voi kerrata netistä, ennen kuin menee parkille”, Lohi neuvoo.

Osta skuutti alan liikkeestä

Skuuttaukseen tarvitaan skuutti eli potkulauta, joka on vahvistettu kestämään temppuja. Siinä tärkeintä on oikea koko, eli pitää ostaa omaa painoa kepeästi kantava skuutti.

Kokeneemmat harrastajat, kuten Lohi itse, kokoavat skuuttinsa osista, mutta vasta-alkajan kannattaa valita valmiiksi kasattu malli, eli complete. Sellaisen saa ala liikkeistä noin 100–200 euron hintaan – ja kaupan päälle arvokkaita neuvoja.

”Aloittelijalle tarkoitettu skuutti tulee yleensä kahdessa osassa, jolloin tarvitsee kiristää muutama pultti ja se on valmis käytettäväksi. Jos yrittää koota itse, muttei vielä tunne lajin vaatimuksia, voi kasata epätasapainoisen laudan”, Lohi kertoo.

Hän suosittelee skuutin hankkimista erikoisliikkeistä, kuten suomalaista FinScooterista tai brittiläisestä Scatehutista, joilla molemmilla on monipuolinen verkkokauppa ja laadukkaat välineet. Riittävän hyviä kypäriä ja polvisuojia saa myös ihan tavallisesta urheilukaupasta.

Entä ne kuteet?

”Pukeutumistyyli on vapaa, ja se näkyy parkeilla. Siellä ei ole muilla huutelemista, mitä kaverilla on päällä”, Lohi vakuuttaa.

7 nopeaa Tuukalle

Kotipaikka: Espoo
Ammatti: opiskelija, lukiolainen
Laji: skuuttaus
Suosikkitemppu: Reilit.
Tavoite: Nauttia harrastuksesta ja ehkä keksiä oma temppu. Haluan olla hyvä esimerkki kaikille junnuille parkilla. Kilpailut eivät kiinnosta.
Paras puolesi: Hyvä tasapaino.
Muut harrastukset: Fudista kavereiden kanssa ja uintia kesäisin. Soittanut selloa kymmenen vuotta.

 

Teksti Susanna Cygnel, kuva Luka Mikkanen

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Voimistelu onkin monipuolinen ja haastava liikuntalaji. Voimistelu kehittää mm. vartalon hallintaa, ketteryyttä, lihaskuntoa ja liikkuvuutta. Kerrot harrastaneesi voimistelua päivittäin viimeisen puolen vuoden aikana ja nyt tuntuu, että sitä taitaa olla liikaa. Hienoa, että olet pysähtynyt pohtimaan omaa jaksamistasi.

Kysymyksessäsi pyydät vinkkiä, miten voisit vähentää liikkumista. Päivittäinen liikkuminen on hyvä juttu, mutta on hyvä pitää mielessä se, mistä tulee oikeasti itselle hyvä olo ja mieli. Liikutko näin paljon itsesi vuoksi vai sen vuoksi, että voit näyttää taitojasi muille? Yleisesti suositellaan, että nuori liikkuisi vähintään tunnin päivässä. Viikon aikana on hyvä liikkua myös eri tavoin, niin että noin puolet olisi reipasta ja hengästyttävää liikkumista ja puolet kehonhallintaa, voimaa ja liikkuvuutta kehittävää. Kaikista tärkeintä on kuitenkin löytää itselleen sopiva yhdistelmä eri liikkumisen tavoista, niin että kroppa ja mieli jaksaa. Lepo on myös tärkeää palautumisen kannalta. Jos seuravana päivänä kroppa tuntuu väsyneeltä, voisi päivän aikana kokeilla esimerkiksi kevyempää kävely- tai pyöräilylenkkiä.

Toivottavasti tästä on sinulle apua ja löydät itsellesi sopivan tavan ja määrän liikkua. Mukavaa kesän jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!

9-vuotiaan unentarve on vuorokaudessa noin kymmenen tuntia, mutta yksilölliset vaihtelut voivat olla suuria. Lapsi tarvitsee kuitenkin riittävästi unta kehittyäkseen ja kasvaakseen. Myös aivot tarvitsevat unta levätäkseen ja palautuakseen viriketulvasta.

Liikkua tulisi vähintään 1,5-2 tuntia päivässä. Liikunta voi olla muutakin kuin urheiluharrastus, esim. leikkimistä, koulumatkojen kävelyä tai pyöräilyä sekä pihahöntsäilyä. Puolet tuosta 1,5-2 tunnista tulisi kuitenkin olla reipasta liikkumista, eli sellaista missä hengästyy edes jonkin verran.

Kivaa kesän odotusta!

Fressis

Kotitreeni – helppo kunto-ohjelma koko viikoksi

Kaipaatko salille tai harjoituksiin? Kokeile monipuolisesti eri lajeja! Kokosimme viikkolukujärjestyksen, jonka avulla löydät liikkumisen ilon.

Kysymys & vastaus

Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!

Pohdit kysymyksessäsi, miten paljon urheileva nuori voi syödä herkkuja viikossa ja vaikuttaako herkkujen syöminen lihasten kasvuun? Urheilevan nuoren ja oikeastaan kaikkien nuorten ravitsemuksessa tärkeää on monipuolinen perusravinto ja säännöllinen ateriarytmi. Monipuoliseen ravintoon kuuluu paljon kasviksia ja hedelmiä, kuitupitoista täysjyvää sekä proteiinia ja pehmeää rasvaa. Ja näitä kun nauttii päivän mittaan säännöllisesti (3-5h välein), voi myös herkutella kohtuullisin määrin. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena, auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun.

Joillekin sopii, että sallii itselleen pienen herkun joka päivä (vaikka se pullapala päivässä), toiset taas keskittävät herkuttelun esimerkiksi yhdelle päivälle. Tärkeintä kuitenkin on, että herkut ovat herkutteluhetkiä varten, ei nälän sammuttamiseen. Kun ravitsemuksen perusta on kunnossa, ei herkuttelu vaikuta lihasten kehitykseen tai kasvuun. Urheilevan nuoren ravinnosta voit lukea lisää esim. Terve urheilija -sivulta.

Kysyit myös lihaskuntoharjoittelusta. Lihaskunnon harjoittamisessa ja kehittämisessä on hyvä muistaa kaksi perusasiaa: säännöllinen ja monipuolinen harjoittelu. Liikuntasuositusten mukaan monipuolista lihaskuntoharjoittelua on hyvä tehdä noin 3 kertaa viikossa. Kerrot tekeväsi vatsalihasharjoittelua joka toinen päivä 10 minuutin ajan. Kun haluaa kehittää lihaskuntoa, harjoittelu kannattaa toteuttaa niin, että harjoittelun jälkeen lihaksissa tuntuu väsymystä. Kropan täytyy kuitenkin tuntua palautuneelta edelliseltä harjoituskerralta, kun aloittaa seuraavan treenipäivän harjoituksen. Olisi hyvä, että lihaskuntoharjoitteluusi sisältyisi monipuolisesti kehoa kuormittavia harjoitteita. Tämän lisäksi omaan harjoitteluun olisi hyvä sisällyttää hengästyttävää liikkumista. Vinkkejä lihaskuntoharjoitteluun löydät esimerkiksi Smart Movesin sivuilta.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis

”Elämääni mahtui vain treenaaminen”

Katariina sairastui ylikuntoon lukiossa. Omaan kehoon rakastuminen on vaatinut aikaa, mutta nyt Katariina on onnellisempi kuin koskaan.

”Haluan tehdä historiaa paralympialaisissa”

Synnynnäinen selkäydinvamma ja pyörätuoli ei ole hidaste, kun Helmi innostuu uudesta lajista. Hänen unelmansa on hypätä benjihyppy.