Ruoka

IBS-oireista kärsivä Siiri: “Miten helppoa elämä olisikaan terveenä!”

IBS-oireista johtuvat kipu vie Siiri Kinnarilta, 18, usein voimia, mutta perhe ja harrastukset auttavat jaksamaan. Ärtyvän suolen kanssa eläminen vaatii armeliasta päivärytmiä ja tarkkaa ruokavalioita.

IBS-oireista kärsivä Siiri: “Miten helppoa elämä olisikaan terveenä!”

”Kärsin ärtyvän suolen oireyhtymästä eli IBS:stä. Tunnen paksusuoleni koko ajan, joudun käymään vessassa jatkuvasti ja kärsin kivusta, joka on ajoittain todella kovaa. Lääkärini mukaan tulen kärsimään IBS:stä jollain tavalla koko elämäni ajan.

Olen usein tosi väsynyt, mutta teen silti mahdollisimman paljon normaaleja asioita, koska ne auttavat minua jaksamaan ja tuovat elämääni iloa. Iltaisin kuuden jälkeen suoli yleensä rauhoittuu, ja silloin käyn harrastuksissa, esimerkiksi ratsastamassa ja tanssimassa.

Olen myös alkanut harrastaa joogaa, koska se rentouttaa ja auttaa kipuihin. Olen myös itsenäisesti oppinut keskittämään ajatukseni muualle kipukohtauksien aikana.

Kaikkein rakkain harrastukseni on teatteri, joka vie ajatukseni lähes täysin pois suolen ongelmista. Näytellessä tunnen itseni joskus jopa ihan terveeksi, mikä on ihanaa.

Perhe ja kissa tukena

Perheen tuki on minulle todella tärkeää. Äitini ja isäni auttavat minua jaksamaan ja pärjäämään oireiden kanssa.

Myös kissani Sysi merkitsee minulle todella paljon ja on luonani vaikeinakin hetkinä. Se nukkuu kainalossani ja jopa istuu vessassa kanssani, jos siellä menee pitkään. Kissa ilahduttaa ja lohduttaa.

Jotkut ystävistäni ymmärtävät, miten paljon kärsin ärtyneestä suolesta, ja pystyvät tukemaan minua. Mutta koska IBS ei välttämättä näy päälle ja yritän näyttää iloiselta, vaikka olisinkin ihan loppu, moni ei tietenkään voikaan tajuta, mitä käyn läpi. Ajattelen tosinaan, että miten helppoa elämä olisikaan terveenä!

IBS hankaloittaa koulunkäyntiä

Opiskelen Kallion lukiossa, mutta IBS on haitannut koulunkäyntiäni melkoisesti. Erityisesti aamut ovat minulle vaikeita, joten poissaoloja on kertynyt.

Olen silti toiveikas, että ylioppilaskirjoitukset menevät hyvin. Olen saanut luvan kirjoittaa yksityishuoneessa, jossa on vessa, ja saan lisäaikaa kirjoituksiin. Lukeminen on sujunut mukavasti, koska voin aikatauluttaa tahdin itselleni sopivaksi.

Haaveilen erityispedagogiikan opinnoista Jyväskylässä. Toivon, että kun se aika tulee, olen riittävän hyvässä kunnossa muuttamaan omilleni.

Iloa syömiseen

Taudin puhjettua pari vuotta sitten en kiinnittänyt huomioita ruokavalioon. Olin tosin jo valmiiksi gluteiinittomalla ruokavaliolla keliakian takia.

Ruokavalio on kuitenkin aika monelle tapa hoitaa ärtyvän suolen oireyhtymää ja itsekin huomasin jossain vaiheessa, että tietyt ruokalajit huonontavat oloani todella, kuten maitotuotteet, sipulit, kaalit ja palkokasvit. Alkoi jopa tulla olo, etten uskalla syödä mitään. Minulla on aina eväät mukana, ja esimerkiksi kahvilassa katson, kun muut syövät – olen tottunut siihen.

Emme enää kotona keksineet, mitä voisimme kokata, ja kaikki alkoi maistua pahalta. Siitä syntyi idea: teimme äitini Minnan ja kotitalousopettaja Elina Ovaskaisen kanssa Herkkävatsaisen keittokirjan. Se perustuu niin kutsuttuun FODMAP-ruokavalioon ja gluteiinittomaan ruokavalioon – eli reseptit on tehty juuri minulle sopiviksi.

FODMAP-ruokavaliossa suositaan ja vältetään tietynlaisia hiilihydraatteja. Keliakiassa ei voi syödä kotimaisia viljoja, joten niitäkään ei ole ohjeissa. Jokaisen kuitenkin kannattaa suunnitella lääkärin ja ravintoterapeutin kanssa itselle sopiva ruokavalio, koska nämä ovat todella henkilökohtaisia asioita ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

Kirjan tekeminen oli todella kivaa ja tuntui upealta, kun pystyin syömään kaikkea, mitä valmistimme! Se palautti ilon syömiseen ja ruuan laittoon.

Fakta: IBS-oireisiin saa apua

IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä on niin sanottu toiminnallinen vaiva. Se tarkoittaa, että perusteellisissakaan tutkimuksissa suolesta ei löydy mitään vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt. Suolistoon syntyy kaasua, kipua ja kramppeja. Toisilla tulee ripulia ja toisilla ummetusta.

IBS on myös varsin yleinen vaiva. Siirin oireet ovat erityisen rajuja – hänen ensimmäinen IBS-oireensa kaksi vuotta sitten oli niin raju vatsakramppi, että siitä aiheutunut kipu vei tajun – mutta miedompikin oireisto voi todella haitata normaalia elämää.

Jos siis kärsii epämääräisistä vatsavaivoista ja ne haittaavat elämää, kannattaa hakeutua suoliston ongelmiin perehtyneelle lääkärille eli gastroenterologille. IBS:ään on olemassa lääkkeitä, joista myös Siiri saa helpotusta. Yksi lääke esimerkiksi tekee paksusuoleen kalvon tukemaan suolen toimintaa. Osa lääkkeistä auttaa kipuun.

Ravinnolla on vaikutusta IBS-oireiden laatuun. Monet saavat apua niin kutsutusta FODMAP-ruokavaliosta, jossa vältetään etenkin kaasuja tuottavia ruokia. Tarkempia ohjeita kannattaa kysyä suoliston sairauksia ymmärtävältä lääkäriltä tai ravintoterapeutilta. Ruokarajoitteet vaihtelevat ihmisen mukaan, eikä yhtä kaikille sopivaa ruokavaliota ole.

Tarkalleen ei tiedetä, mistä ärtyneen suolen oireyhtymä aiheutuu. Siirillä epäiltiin syyksi rankkaa antibioottikuuria, joka tappoi suolistosta sinne kuuluvat bakteerit. Joillakin syyksi epäillään stressiä tai masennusta.

 

Teksti Susanna Cygnel

Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi! Kerrot, että sinulla on syömishäiriö ja olet laihtunut vuodentakaisesta painostasi. On hyvä asia, että pystyt kertomaan sairastavasi syömishäiriötä. Sen myöntäminen on jo iso askel häiriön voittamisessa.

Syömishäiriön oireina on vääristynyt ja vaikea suhtautuminen omaan painoon, kehonkuvaan ja syömiseen. Omaa painoa halutaan kontrolloida ja lihomisen pelko voi olla suuri. Oma keho nähdään todellista suurempana ja omaa kehoa on vaikea hyväksyä. Syöminen voi aiheuttaa syyllisyyttä ja ahdistusta. Syömisen jälkeen voi tulla tarve oksentaa, liikkua runsaasti tai tehdä jotain muuta, jolla voi kompensoida ruoasta saatua energiaa.

Pelkäät kovasti lihomista, vaikka olet laihtunut ja olet normaalipainoinen. Sinulla kuulostaa olevan edelleen syömishäiriön oireita ja hyötyisit varmasti ammattilaisen avusta. Jos sinulla ei ole tällä hetkellä hoitokontaktia syömishäiriön vuoksi, voisit käydä juttelemassa tilanteestasi esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Olisi tärkeää, että terveydenhuollon ammattilainen arvioi tilannettasi ja voitte miettiä, miten sinua voisi auttaa, jotta paranet ja voit paremmin. Jos sinulla on olemassa oleva hoitokontakti, sinun kannattaa keskustella painoon liittyvistä asioista sinua hoitavien ammattilaisten kanssa. Jos kärsii syömishäiriöstä, olisi tärkeää opetella joustavaa ja rentoa ruokailua sekä suhtautumista omaan kehoon. Tämä voi kuulostaa ahdistavalta ja jopa mahdottomalta, mutta hyvän hoidon ja ajan kanssa, syömishäiriö on mahdollista voittaa.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Heippa! Kiva että laitoit viestiä ja todella hienoa kuulla, että olet tiedostanut tilanteen ja kertonut siitä äidillesi, sekä saanut jo tapaamisen ravitsemusterapeutin kanssa sovittua. Saat varmasti ravitsemusterapeutilta yksityiskohtaisempia vastauksia omaan ruokavalioosi ja tilanteeseesi liittyen.

Kerrot, että pelkäät lihovasi, jos alat syödä enemmän tai epäterveellistä ruokaa. Koska ajatus syömisestä selkeästi ahdistaa sinua, niin tiedostamalla, että valitset terveellisiä ruokia, voi olla helpompaa suhtautua ruokailuun ja kehonkuvaan. Lisätietoa terveellisen ruokavalion kokoamiseen löytyy muun muassa täältä Fressiksen tietopankista.

On hyvä huolehtia siitä, että syö säännöllisesti, eikä ruokailujen väli veny liian pitkäksi. Mieluummin voit syödä tiheämmin ja pienempiä annoksia. Jos syö jatkuvasti liian vähän, on sillä negatiivisia vaikutuksia mm. ruoansulatuselimistön toimintaan, eikä välttämättä jaksa toimia arjen askareissa normaalisti.

Lisäksi on hyvä muistaa, että tasapainoisen ja terveellisen ruokavalion koostamisessa pätee 80–20 sääntö, eli jos noin 80 % ruokavalion sisällöstä on terveellistä ruokaa, niin lopulla 20 %:lla ei ole väliä. Tämä on tärkeää tiedostaa, että vaikka söisikin herkkuja, niin kokonaisuuden kannalta sillä ei ole vaikutusta esimerkiksi painoon, jos ruokavalion peruspohja on kunnossa. Lisätietoa herkuttelusta mm. täällä.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka, ja kiitos kysymyksestäsi!

Lähtökohtaisesti on aina hyvä huomioida, että tupakointi vahingoittaa koko elimistöä. Jos verrataan tupakointia ja ruokailua, niin nyrkkisääntö on seuraava: Monipuolinen ruokailu kannattaa aina, tupakointi ei koskaan. On totta, että jotkut kokevat tupakoinnin vievän nälän tunnetta – aterian ja ruoan korvaaminen tupakalla on kuitenkin äärimmäisen epäterveellistä. On hyvä huomioida, että jos jatkuvasti siirtää näläntunnetta ja jättää syömisen välistä, ihminen syö herkemmin rasvaisempia ja suurempia aterioita sitten, kun ruokailulle on aikaa. Säännölliseen ja monipuoliseen ruokailuun kannattaa siis ehdottomasti panostaa, kun taas tupakoinnista kannattaa ehdottomasti luopua. Painonhallinnan näkökulmasta säännöllinen syöminen on paras ratkaisu kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Ruoasta saat kehoosi elintärkeitä vitamiineja ja ravinteita, jotka tukevat terveyttäsi. Syömisestä tulee energinen olo, vastustuskyky paranee ja esimerkiksi opiskelu tuntuu paljon helpommalta. Tupakointi taas esimerkiksi heikentää vastustuskykyä, hapenottokykyä ja luuston lujuutta. Voit katsoa syömiseen liittyviä vinkkejä täältä. Jos haluat tutkailla lisää sitä, miten tupakointi vaikuttaa elimistöön, voit vierailla sivustolla Röökikroppa.fi.

Emme valitettavasti täällä Fressiksessä osaa vastata siihen, miksi tupakointi aiheuttaa sinulle nälän tunnetta. Ehkä liikut reippaasti, ja kehosi herää nälkään, kun liike hieman hellittää. Olisi kuitenkin paikallaan pohtia, jospa haluaisit lopettaa tupakoinnin! Kerroit, että olet polttanut vuoden verran. Se viittaa siihen, että sinun saattaisi olla vielä melko helppo irrottautua tupakasta. Voit kokeilla tupakoinnin lopettamisesta esimerkiksi uuden Erovirasto-sovelluksen avulla.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Viestistäsi päätellen harrastat runsaasti liikuntaa. Mahtavaa, jos liikkuminen on sinulle mielekäs harrastus ja viihdyt sen parissa. Koska liikut monta kertaa viikossa, on hyvä muistaa myös riittävä ravinnon saaminen ja huolehtia energiansaannista. Kirjoitat viestissäsi, että olet lähiaikoina ollut huolissasi kilokaloreista ja alkanut laskemaan kilokaloreita päivittäin – lisäksi tuot esiin sen, että koet syyllisyyttä syömisestäsi tai herkuttelusta. Mitään pahaa ei tapahdu, jos päivittäinen energiansaantisi silloin tällöin ylittyy ja kilokaloreita kertyy hieman enemmän, eritoten kaltaisesi paljon liikkuvan nuoren kohdalla. 14-18-vuotiaiden tyttöjen energiankulutuksen on arvioitu olevan noin 1480-2700 kilokaloria / vuorokausi. Siinä esiintyy siis suurta vaihtelua riippuen esimerkiksi siitä, kuinka paljon harrastaa liikuntaa viikon aikana ja millainen on nuoren kasvukäyrä tai muu päivittäinen aktiivisuus.

Kuvailusi perusteella tärkeintä kohdallasi olisi varmasti olla itseään kohtaan armollinen ja salliva – hyvinvoinnin kannalta on tärkeää syödä riittävästi ruokaa ja sallia itselleen myös satunnainen herkuttelu. Emme siis suosittele kasvavalle nuorelle kilokalorien laskemista, vaan liikunnasta ja ruoasta nauttimista. Jos vain suinkin pystyt, koita pikkuhiljaa pyristellä pienin askelin eroon kilokalorien laskemisesta ja ole itseäsi kohtaan lempeä – herkuttelusta ja ruokailusta ei tarvitse ahdistua, vaan ne tekevät sinulle hyvää niin yleisterveyden kuin mielen hyvinvoinnin kannalta! Tärkeintä kohdallasi on varmasti syödä riittävästi ja monipuolisesti päivittäin, joten älä huoli kilokaloreiden päivittäisestä saannista.

Jos koet kuitenkin haasteita syömisen kanssa jatkossakin, olisi sinun hyvä jutella asiasta esimerkiksi vanhemmillesi tai muulle lähiaikuiselle. Voit myös olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan. Lisäksi Syli Ry:llä on puhelin- ja chattipalvelu, jossa voit myös käydä juttelemassa aiheesta nimettömänä.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Kerroit, että olet epävarma painostasi ja lisäksi sinulla on tunne, että sinun pitäisi laihduttaa. Mittojesi perusteella olet täysin normaalipainoinen. Muutenkin on hyvä muistaa, etteivät nuorille sovi mitkään laihdutuskuurit. Kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Painoa tärkeämpi mittari on oma hyvinvointi ja jaksaminen sekä tunne siitä, että viihtyy kehossaan. Me kaikki olemme eri kokoisia ja näköisiä, eikä vertailu muihin sen vuoksi kannata.

Painon tarkkailun sijaan kannattaakin keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta liikkumalla säännöllisesti itselle mieluisalla tavalla, syömällä säännöllisesti ja monipuolisesti sekä nukkumalla riittävästi. Mikäli painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on siitä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Muistathan, ettei vaa`an lukemilla ole merkitystä sille, minkälainen olet ihmisenä. Me kaikki olemme erilaisia ja arvokkaita omina itsenämme.

Mukavaa alkanutta vuotta!

Fressis

Miksi energiajuomista valitetaan? | BuenoAsk

Miksi energiajuomista valitetaan? – Miksi energiajuomat ovat trendikkäitä ja cooleja? Mitä kaikkea energiajuomat sisältää?

BuenoTalk