Ruoka

IBS-oireista kärsivä Siiri: ”Miten helppoa elämä olisikaan terveenä!”

IBS-oireista johtuvat kipu vie Siiri Kinnarilta, 18, usein voimia, mutta perhe ja harrastukset auttavat jaksamaan. Ärtyvän suolen kanssa eläminen vaatii armeliasta päivärytmiä ja tarkkaa ruokavalioita.

IBS-oireista kärsivä Siiri: ”Miten helppoa elämä olisikaan terveenä!”

”Kärsin ärtyvän suolen oireyhtymästä eli IBS:stä. Tunnen paksusuoleni koko ajan, joudun käymään vessassa jatkuvasti ja kärsin kivusta, joka on ajoittain todella kovaa. Lääkärini mukaan tulen kärsimään IBS:stä jollain tavalla koko elämäni ajan.

Olen usein tosi väsynyt, mutta teen silti mahdollisimman paljon normaaleja asioita, koska ne auttavat minua jaksamaan ja tuovat elämääni iloa. Iltaisin kuuden jälkeen suoli yleensä rauhoittuu, ja silloin käyn harrastuksissa, esimerkiksi ratsastamassa ja tanssimassa.

Olen myös alkanut harrastaa joogaa, koska se rentouttaa ja auttaa kipuihin. Olen myös itsenäisesti oppinut keskittämään ajatukseni muualle kipukohtauksien aikana.

Kaikkein rakkain harrastukseni on teatteri, joka vie ajatukseni lähes täysin pois suolen ongelmista. Näytellessä tunnen itseni joskus jopa ihan terveeksi, mikä on ihanaa.

Perhe ja kissa tukena

Perheen tuki on minulle todella tärkeää. Äitini ja isäni auttavat minua jaksamaan ja pärjäämään oireiden kanssa.

Myös kissani Sysi merkitsee minulle todella paljon ja on luonani vaikeinakin hetkinä. Se nukkuu kainalossani ja jopa istuu vessassa kanssani, jos siellä menee pitkään. Kissa ilahduttaa ja lohduttaa.

Jotkut ystävistäni ymmärtävät, miten paljon kärsin ärtyneestä suolesta, ja pystyvät tukemaan minua. Mutta koska IBS ei välttämättä näy päälle ja yritän näyttää iloiselta, vaikka olisinkin ihan loppu, moni ei tietenkään voikaan tajuta, mitä käyn läpi. Ajattelen tosinaan, että miten helppoa elämä olisikaan terveenä!

IBS hankaloittaa koulunkäyntiä

Opiskelen Kallion lukiossa, mutta IBS on haitannut koulunkäyntiäni melkoisesti. Erityisesti aamut ovat minulle vaikeita, joten poissaoloja on kertynyt.

Olen silti toiveikas, että ylioppilaskirjoitukset menevät hyvin. Olen saanut luvan kirjoittaa yksityishuoneessa, jossa on vessa, ja saan lisäaikaa kirjoituksiin. Lukeminen on sujunut mukavasti, koska voin aikatauluttaa tahdin itselleni sopivaksi.

Haaveilen erityispedagogiikan opinnoista Jyväskylässä. Toivon, että kun se aika tulee, olen riittävän hyvässä kunnossa muuttamaan omilleni.

Iloa syömiseen

Taudin puhjettua pari vuotta sitten en kiinnittänyt huomioita ruokavalioon. Olin tosin jo valmiiksi gluteiinittomalla ruokavaliolla keliakian takia.

Ruokavalio on kuitenkin aika monelle tapa hoitaa ärtyvän suolen oireyhtymää ja itsekin huomasin jossain vaiheessa, että tietyt ruokalajit huonontavat oloani todella, kuten maitotuotteet, sipulit, kaalit ja palkokasvit. Alkoi jopa tulla olo, etten uskalla syödä mitään. Minulla on aina eväät mukana, ja esimerkiksi kahvilassa katson, kun muut syövät – olen tottunut siihen.

Emme enää kotona keksineet, mitä voisimme kokata, ja kaikki alkoi maistua pahalta. Siitä syntyi idea: teimme äitini Minnan ja kotitalousopettaja Elina Ovaskaisen kanssa Herkkävatsaisen keittokirjan. Se perustuu niin kutsuttuun FODMAP-ruokavalioon ja gluteiinittomaan ruokavalioon – eli reseptit on tehty juuri minulle sopiviksi.

FODMAP-ruokavaliossa suositaan ja vältetään tietynlaisia hiilihydraatteja. Keliakiassa ei voi syödä kotimaisia viljoja, joten niitäkään ei ole ohjeissa. Jokaisen kuitenkin kannattaa suunnitella lääkärin ja ravintoterapeutin kanssa itselle sopiva ruokavalio, koska nämä ovat todella henkilökohtaisia asioita ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

Kirjan tekeminen oli todella kivaa ja tuntui upealta, kun pystyin syömään kaikkea, mitä valmistimme! Se palautti ilon syömiseen ja ruuan laittoon.

Fakta: IBS-oireisiin saa apua

IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä on niin sanottu toiminnallinen vaiva. Se tarkoittaa, että perusteellisissakaan tutkimuksissa suolesta ei löydy mitään vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt. Suolistoon syntyy kaasua, kipua ja kramppeja. Toisilla tulee ripulia ja toisilla ummetusta.

IBS on myös varsin yleinen vaiva. Siirin oireet ovat erityisen rajuja – hänen ensimmäinen IBS-oireensa kaksi vuotta sitten oli niin raju vatsakramppi, että siitä aiheutunut kipu vei tajun – mutta miedompikin oireisto voi todella haitata normaalia elämää.

Jos siis kärsii epämääräisistä vatsavaivoista ja ne haittaavat elämää, kannattaa hakeutua suoliston ongelmiin perehtyneelle lääkärille eli gastroenterologille. IBS:ään on olemassa lääkkeitä, joista myös Siiri saa helpotusta. Yksi lääke esimerkiksi tekee paksusuoleen kalvon tukemaan suolen toimintaa. Osa lääkkeistä auttaa kipuun.

Ravinnolla on vaikutusta IBS-oireiden laatuun. Monet saavat apua niin kutsutusta FODMAP-ruokavaliosta, jossa vältetään etenkin kaasuja tuottavia ruokia. Tarkempia ohjeita kannattaa kysyä suoliston sairauksia ymmärtävältä lääkäriltä tai ravintoterapeutilta. Ruokarajoitteet vaihtelevat ihmisen mukaan, eikä yhtä kaikille sopivaa ruokavaliota ole.

Tarkalleen ei tiedetä, mistä ärtyneen suolen oireyhtymä aiheutuu. Siirillä epäiltiin syyksi rankkaa antibioottikuuria, joka tappoi suolistosta sinne kuuluvat bakteerit. Joillakin syyksi epäillään stressiä tai masennusta.

 

Teksti Susanna Cygnel

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hienoa, että olet aloittamassa terveellistä ja ilmastoystävällistä elämäntapaa. Se voi tuntua isolta muutokselta, mutta on varmasti mahdollinen. Jos uuden ruokavalion aloittaminen tuntuu aluksi vaikealta, voit aloittaa elämäntapamuutoksen hiljalleen, ja siirtyä vegaaniseen ruokavalioon asteittain. Voit esimerkiksi syödä vegaanista ruokaa 1-2 päivänä viikossa, ja hiljalleen kasvattaa näiden päivien määrää. Tämä antaa sinulle aikaa opetella uusia ruokia ja ruokalajeja, mutta samalla myös kehosi sopeutuu uudenlaiseen ruokavalioon.

Vegaaniruokavalio perustuu pelkkien kasvikunnan tuotteiden käyttöön, jolloin siis eläinperäiset tuotteet kuten liha, broileri ja lehmänmaito jäävät pois. Pituuskasvusi tuskin kärsii vegaanisesta ruokavaliosta, mutta kasvuiässä sinun on tärkeää opetella koostamaan ateriasi niin, että se sisältää kaikkia tarvitsemiasi ravinteita ja huomioida, että ateriarytmisi on tasapainoinen.

Vegaani tarvitsee 5–6 täysipainoista ateriaa päivässä energian, proteiinin ja muun ravinnonsaannin takaamiseksi. Riittävän proteiininsaannin turvaamiseksi kannattaa suosia kasvikunnan proteiinin lähteitä usealla aterialla. Hyviä proteiinin lähteitä ovat täysjyvävilja, palkokasvit eli pavut, herneet, linssit sekä soija eri muodoissaan eli mm. tofu ja soijasuikaleet. Vegaanin ruokavaliota on suositeltavaa täydentää B12-vitamiinilisällä ja D3- tai D2-vitamiinilisällä, joiden ostamiseen voi kysyä apua apteekissa olevilta työntekijöiltä.

Hyvin suunniteltu vegaaniruokavalio on monipuolinen ja sisältää:

  • Viljatuotteita: esimerkiksi ruisleipää ja täysjyväpastaa
  • Vihanneksia ja juureksia: esimerkiksi perunaa, bataattia, porkkanaa ja punajuurta
  • Palkokasveja: esimerkiksi linssejä, papuja, soijaa ja soijasta jalostettuja tuotteita, kuten tofua
  • Sieniä: esimerkiksi kantarelleja, herkkutattia tai herkkusieniä
  • Erilaisia pähkinöitä ja siemeniä
  • Erilaisia hedelmiä ja marjoja
  • Kasvirasvoja: esimeriksi rypsiöljyä tai oliiviöljyä
  • Maitoa korvaavan ravitsevan ruokajuoman, kuten D-vitamiinilla täydennetyn soija- tai kaurajuoman. Maitojuoman lisäksi kaupoissa on nykyään runsaasti eläinperäisiä maitotuotteita korvaavia elintarvikkeita, kuten kaura- ja soijapohjaisia jogurtteja ja juustoja, joita kannattaa syödä aamu- ja välipaloina.

Herkullisia ja ravitsevia vegaanisia ruokareseptejä löytyy internetistä paljon, joten niitä kannattaa etsiä, lueskella ja kokeilla. Lisää voit lukea Vegaaniliiton sivuilta. On varmasti tärkeää myös keskustella asiasta huoltajasi kanssa: hän voi auttaa sinut alkuun ja ostaa kotiin sellaista ruokaa, joka sopii vegaaniseen ruokavalioon. Lisäksi koulussa kannattaa tuoda asia esille, jotta voit varmistaa täysipainoisen vegaanisen aterian itsellesi myös koulupäivän aikana.

Hyvää alkanutta vuotta!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Olet ollut todella hyvä ystävä ja tehnyt jo paljon ystäväsi tilanteen eteen. On raskasta katsella, kun itselleen läheinen ystävä on selvästi avun tarpeessa, muttei ole vielä valmis vastaanottamaan apua. Sellaiset tilanteet ovat terveydenhuollon ammattilaisillekin vaikeita. Ystävälläsi vaikuttaa kertomasi perusteella olevan selvä ongelma syömisensä suhteen ja hän voi kärsiä syömishäiriöstä, joka on hoitoa vaativa vakava sairaus.

Olet toiminut tähän mennessä hienosti: olet kertonut hänelle ääneen huolestasi ja olet jopa tukenut häntä syömisessä ja painon nostamisessa. Hän myös tuntuu luottavan sinuun, koska on voinut kertoa sinulle syömisensä rajoittamisesta. Voit jatkossakin puhua huolestasi ääneen. Voit kertoa hänelle, että huolesi on sen verran suuri, että mielestäsi hänen olisi hyvä hakeutua lääkärin tai jonkun toisen terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Lääkärin lisäksi opiskeluterveydenhuollossa terveydenhoitaja, psykologi tai kuraattori voi osata alkuun auttaa. Terveyskeskuksissa on lisäksi psykiatrisia sairaanhoitajia. On myös paikkakunnasta riippuen paikkoja, joihin voi hakeutua matalammallakin kynnyksellä juttelemaan nuoriin perehtyneen työntekijän kanssa (nuorisoasemat tai muut vastaavat nuorisovastaanotot). Lisäksi tietoa syömishäiriöistä ja tukea itsellesikin voit saada Syömishäiriöliiton sivuilta.

Jos ystäväsi ei ole valmis lähtemään ammattilaisen puheille, voit edelleen olla hänelle tukena ja valmiina kuuntelemaan. Voit myös edelleen kertoa huolestasi ääneen. Muista kuitenkin, ettei hänen toipumisensa ole sinun vastuullasi. Olet ystävä, et lääkäri tai psykologi – senkin voi sanoa hänelle. Se ei tarkoita, että olisit hylkäämässä häntä vaan yrität päinvastoin auttaa häntä ammattiavun piiriin tilanteessa, jossa hän sitä todella tarvitsee ja jossa sinun pelkkä tukesi ei enää riitä. Joskus henkilö, jolla on ilmiselvästi avuntarvetta, ei sitä heti näe tai pysty hyväksymään. Usein syömishäiriöön liittyy häpeää, itseinhoa ja alemmuuden tunnetta. Syömishäiriöstä kärsivä ei myöskään usein koe olevansa sairas ja hänen kehonkuvansa on vääristynyt. Ystävälläsi voi olla siksi todella vaikeaa puhua asiasta ulkopuoliselle.

Jos tilanne käy sinulle liian raskaaksi, kerro siitä jollekin läheiselle ja vedä myös raja siihen, mitä pystyt ja mitä et pysty tekemään. Tarvittaessa esimerkiksi Syömishäiriöliiton chatissa voit jutella asiaan perehtyneen ammattilaisen kanssa tilanteesta. Uskon, että ystäväsi on lopulta sinulle todella kiitollinen tuestasi ja siitä, että olet uskaltanut ottaa hänestä vaikealta tuntuvan asian puheeksi.

Fressis

Justimusfilms x Fressis.fi

Justimuksen Sami, Juho ja Joose tekivät ensimmäisen podcastinsa ikinä aiheesta hyvinvointi. Aiheessa päästään pintaa syvemmälle ja kuullaan miten he itse pitävät huolta omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Lisäksi kuullaan myös hyviä vinkkejä pieniin tekoihin joilla saa boostattua omaa hyvinvointiaan.

Fressis

8 × harhaluulo energiasta ja jaksamisesta

Nikotiini, proteiini, kofeiini, ravintolisät…Fressis tarkastelee eri elintarvikkeiden sisältämiin aineisiin liittyviä harhaluuloja. Lue, niin tiedät paremmin!

3 × helppo makupala

Näillä herkullisilla välipalaresepteillä et voi epäonnistua!

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Sydänmerkki on elintarvikepakkauksista löytyvä merkki, joka on kehitetty helpottamaan arkea. Se ohjaa tekemään terveyden kannalta parempia vaihtoehtoja helposti. Elintarvikkeille myönnetään Sydänmerkki hakemuksen perusteella ja kaikki valmistajat eivät sitä hae. Tällöin rinnakkaisilla elintarvikkeilla voi olla ihan sama koostumus ja siten samat ravintoarvot, kuten esimerkiksi kaurahiutaleilla. Sydänmerkin puuttuminen ei tee elintarvikkeesta automaattisesti huonompaa. Voi olla, että siihen ei vain ole haettu Sydänmerkkiä.

Rasvojen osalta terveellisiä vaihtoehtoja päivittäiseen käyttöön ovat margariinit eli pääosin kasvirasvaa sisältävät rasvat, joissa on vähintään 60 % rasvaa. Voi ja erilaiset ”riinit” eli voita sisältävät rasvat sisältävät epäterveellistä tyydyttynyttä rasvaa, jonka päivittäistä käyttöä ei suositella. Elintarvikkeen ainesosaluettelosta voi helposti tarkistaa, sisältääkö kyseinen rasva voita. Kauppojen omien merkkien margariinit ovat siis myös hyviä vaihtoehtoja, vaikka niissä ei olisikaan Sydänmerkkiä. Kysyit myös oliiviöljystä. Oliiviöljy on kasviperäinen tuote ja terveyden kannalta myös hyvä valinta. On hyvä kuitenkin huomioida, että oliiviöljy sisältä enemmän energiaa kuin margariini.

Fressis