Ruoka

IBS-oireista kärsivä Siiri: ”Miten helppoa elämä olisikaan terveenä!”

IBS-oireista johtuvat kipu vie Siiri Kinnarilta, 18, usein voimia, mutta perhe ja harrastukset auttavat jaksamaan. Ärtyvän suolen kanssa eläminen vaatii armeliasta päivärytmiä ja tarkkaa ruokavalioita.

IBS-oireista kärsivä Siiri: ”Miten helppoa elämä olisikaan terveenä!”

”Kärsin ärtyvän suolen oireyhtymästä eli IBS:stä. Tunnen paksusuoleni koko ajan, joudun käymään vessassa jatkuvasti ja kärsin kivusta, joka on ajoittain todella kovaa. Lääkärini mukaan tulen kärsimään IBS:stä jollain tavalla koko elämäni ajan.

Olen usein tosi väsynyt, mutta teen silti mahdollisimman paljon normaaleja asioita, koska ne auttavat minua jaksamaan ja tuovat elämääni iloa. Iltaisin kuuden jälkeen suoli yleensä rauhoittuu, ja silloin käyn harrastuksissa, esimerkiksi ratsastamassa ja tanssimassa.

Olen myös alkanut harrastaa joogaa, koska se rentouttaa ja auttaa kipuihin. Olen myös itsenäisesti oppinut keskittämään ajatukseni muualle kipukohtauksien aikana.

Kaikkein rakkain harrastukseni on teatteri, joka vie ajatukseni lähes täysin pois suolen ongelmista. Näytellessä tunnen itseni joskus jopa ihan terveeksi, mikä on ihanaa.

Perhe ja kissa tukena

Perheen tuki on minulle todella tärkeää. Äitini ja isäni auttavat minua jaksamaan ja pärjäämään oireiden kanssa.

Myös kissani Sysi merkitsee minulle todella paljon ja on luonani vaikeinakin hetkinä. Se nukkuu kainalossani ja jopa istuu vessassa kanssani, jos siellä menee pitkään. Kissa ilahduttaa ja lohduttaa.

Jotkut ystävistäni ymmärtävät, miten paljon kärsin ärtyneestä suolesta, ja pystyvät tukemaan minua. Mutta koska IBS ei välttämättä näy päälle ja yritän näyttää iloiselta, vaikka olisinkin ihan loppu, moni ei tietenkään voikaan tajuta, mitä käyn läpi. Ajattelen tosinaan, että miten helppoa elämä olisikaan terveenä!

IBS hankaloittaa koulunkäyntiä

Opiskelen Kallion lukiossa, mutta IBS on haitannut koulunkäyntiäni melkoisesti. Erityisesti aamut ovat minulle vaikeita, joten poissaoloja on kertynyt.

Olen silti toiveikas, että ylioppilaskirjoitukset menevät hyvin. Olen saanut luvan kirjoittaa yksityishuoneessa, jossa on vessa, ja saan lisäaikaa kirjoituksiin. Lukeminen on sujunut mukavasti, koska voin aikatauluttaa tahdin itselleni sopivaksi.

Haaveilen erityispedagogiikan opinnoista Jyväskylässä. Toivon, että kun se aika tulee, olen riittävän hyvässä kunnossa muuttamaan omilleni.

Iloa syömiseen

Taudin puhjettua pari vuotta sitten en kiinnittänyt huomioita ruokavalioon. Olin tosin jo valmiiksi gluteiinittomalla ruokavaliolla keliakian takia.

Ruokavalio on kuitenkin aika monelle tapa hoitaa ärtyvän suolen oireyhtymää ja itsekin huomasin jossain vaiheessa, että tietyt ruokalajit huonontavat oloani todella, kuten maitotuotteet, sipulit, kaalit ja palkokasvit. Alkoi jopa tulla olo, etten uskalla syödä mitään. Minulla on aina eväät mukana, ja esimerkiksi kahvilassa katson, kun muut syövät – olen tottunut siihen.

Emme enää kotona keksineet, mitä voisimme kokata, ja kaikki alkoi maistua pahalta. Siitä syntyi idea: teimme äitini Minnan ja kotitalousopettaja Elina Ovaskaisen kanssa Herkkävatsaisen keittokirjan. Se perustuu niin kutsuttuun FODMAP-ruokavalioon ja gluteiinittomaan ruokavalioon – eli reseptit on tehty juuri minulle sopiviksi.

FODMAP-ruokavaliossa suositaan ja vältetään tietynlaisia hiilihydraatteja. Keliakiassa ei voi syödä kotimaisia viljoja, joten niitäkään ei ole ohjeissa. Jokaisen kuitenkin kannattaa suunnitella lääkärin ja ravintoterapeutin kanssa itselle sopiva ruokavalio, koska nämä ovat todella henkilökohtaisia asioita ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

Kirjan tekeminen oli todella kivaa ja tuntui upealta, kun pystyin syömään kaikkea, mitä valmistimme! Se palautti ilon syömiseen ja ruuan laittoon.

Fakta: IBS-oireisiin saa apua

IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä on niin sanottu toiminnallinen vaiva. Se tarkoittaa, että perusteellisissakaan tutkimuksissa suolesta ei löydy mitään vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt. Suolistoon syntyy kaasua, kipua ja kramppeja. Toisilla tulee ripulia ja toisilla ummetusta.

IBS on myös varsin yleinen vaiva. Siirin oireet ovat erityisen rajuja – hänen ensimmäinen IBS-oireensa kaksi vuotta sitten oli niin raju vatsakramppi, että siitä aiheutunut kipu vei tajun – mutta miedompikin oireisto voi todella haitata normaalia elämää.

Jos siis kärsii epämääräisistä vatsavaivoista ja ne haittaavat elämää, kannattaa hakeutua suoliston ongelmiin perehtyneelle lääkärille eli gastroenterologille. IBS:ään on olemassa lääkkeitä, joista myös Siiri saa helpotusta. Yksi lääke esimerkiksi tekee paksusuoleen kalvon tukemaan suolen toimintaa. Osa lääkkeistä auttaa kipuun.

Ravinnolla on vaikutusta IBS-oireiden laatuun. Monet saavat apua niin kutsutusta FODMAP-ruokavaliosta, jossa vältetään etenkin kaasuja tuottavia ruokia. Tarkempia ohjeita kannattaa kysyä suoliston sairauksia ymmärtävältä lääkäriltä tai ravintoterapeutilta. Ruokarajoitteet vaihtelevat ihmisen mukaan, eikä yhtä kaikille sopivaa ruokavaliota ole.

Tarkalleen ei tiedetä, mistä ärtyneen suolen oireyhtymä aiheutuu. Siirillä epäiltiin syyksi rankkaa antibioottikuuria, joka tappoi suolistosta sinne kuuluvat bakteerit. Joillakin syyksi epäillään stressiä tai masennusta.

 

Teksti Susanna Cygnel

Mistä on terveet tyypit tehty? Fressiksen vinkit monipuoliseen ateriaan.

Arjen perusraaka-aineista voi koota monipuolisen aterian joka sisältää kaikki tarvittavat ravintoaineet. Nappaa talteen Fressiksen ateriavinkit.

Fressis

Juomilla on väliä

Sillä on väliä mitä juomia juot. Tässä infograafissa on tiivistettynä suositeltavat ja vältettävät juomat.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Hyvä, että otit yhteyttä ja kerroit tilanteestasi. Laihdutit siis jo muutama vuosi sitten niin, että painosi putosi roimasti. Sen jälkeen kertomasi perusteella ajatuksesi ovat liikkuneet paljon ja toistuvasti syömisen, painon ja lihomisen pelon ympärillä. Kertomasi mukaan liikut paljon ja useamman kerran viikossa. Joinakin päivänä liikut jopa kaksi kertaa. Laskujeni mukaan olet koko ajan ollut normaalipainoinen ja nyt olet hoikka. Kerroit myös toistuvista ahmimiskohtauksista ja tarpeesta ahmia.

Syömisen ja painon jatkuva tarkkailu, lihomisen pelko, liikunnan runsas harrastaminen sekä ahmiminen viittaavat siihen, että syömiseen ja omaan kehoon liittyvät ajatukset eivät ole enää terveellä pohjalla. Pohdit itsekin, kuinka saisit syömisen kuriin. Olet siis itsekin tunnistanut, ettei tilanne ole ehkä enää hallinnassasi. Omia syömiseen ja painoon liittyviä ongelmia ja mahdollisia syitä sen taustalla ei ole helppo tunnistaa. Joskus ahdistavat ajatukset tai ikävät kokemukset elämässä voivat heijastua syömiseen. Nuoruusiässä myös keho muuttuu ja mieli käy läpi aikamoista myllerrystä. Vaikeita ajatuksia saattaakin päätyä hallitsemaan esimerkiksi laihduttamalla tai ahmimalla. Vähitellen syömisen ja painon kontrollointi voi ruveta hallitsemaan arkea ja viedä tilaa kaikelta muulta. Tällöin voidaan puhua syömishäiriöstä.

Syömiseen ja kehonkuvaan liittyvät ongelmat aiheuttavat inhimillistä kärsimystä ja rajoittavat elämää. Syömishäiriö on myös sairaus, jossa mielen hyvinvoinnin lisäksi vaarantuu fyysinen terveys. Sen vuoksi syömishäiriöön sopivaan oireiluun olisi tärkeää saada apua ajoissa. Nuorella naisella säännöllinen ja riittävä ravitsemus ja sekä terveet liikuntatottumukset ovat tärkeitä esimerkiksi luuston terveyden ja hormonitoiminnan kannalta.

Kuvaamasi tilanteen perusteella tarvitset ammattilaisen apua ja tukea. Sinun tulisi hakeutua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolle juttelemaan tilanteestasi. Myös koulukuraattori tai –psykologi osaavat auttaa. Avun pyytäminen ei aina ole helppoa ja ahmiminen saattaa esimerkiksi aiheuttaa häpeää. Jos avun hakeminen tuntuu vaikealta yksin, voisit jutella asiasta ensin vaikka vanhempasi tai jonkun muun luotettavan aikuisen kanssa.

Sekasin-chat on nuorille tarkoitettu palvelu, jossa voi myös nimettömänä jutella mieltä askarruttavista asioista. Voit lisäksi keskustella Syömishäiriöliiton tukipuhelimessa tilanteestasi.

Halutessasi voit lukea lisää aiheesta Nyyti ryn sivuilta tai Nuorten mielenterveystalon sivuilta.

Toivottavasti uskaltaudut ja rohkaistut hakemaan apua!

Fressis
Kysymys & vastaus

Moikka ja kiitos hyvästä kysymyksestäsi!

On totta, että useiden raaka-aineiden koostumus ja ravintoaineiden pitoisuudet muuttuvat valmistettaessa. Luotettava lähde tämän tyyppiseen vertailuun on kansallinen koostumustietopankki Fineli.fi, josta voit hakusanoilla hakea tarkempia vastauksia tähän kysymykseen. Esimerkiksi 100 grammassa keitettyä riisiä, jossa ei ole lisättyä suolaa, on hiilihydraatteja 90%, proteiinia 7%, kuituja 1% ja rasvaa 2%.

Jos tarkastelet internetissä olevien kilokalorilaskureiden energiatietoja, niissä pääsääntöisesti ilmoitetaan erikseen, onko kyseessä kypsennetty vai kypsentämätön ruoka-aine. Kilokalorilaskureiden lähteet ovat kuitenkin usein epäselviä ja mahdollisesti epäluotettavia, joten suosittelemmekin hyödyntämään mm. edellä mainittua Fineli.fi-palvelua omatoimiseen vertailuun.

Fressis
Kysymys & vastaus

Moi, ja kiitos kysymyksestäsi!

Ensinnäkin todella hienoa, jos pystyt rajaamaan herkuttelusi yhteen päivään viikossa. Kysymykseesi voi melko suoraan vastata, että on ok syödä kerran viikossa jäätelöä jos syöt muutoin tasapainoisesti ja säännöllisesti sekä muistat myös liikkua päivittäin riittävästi. Pitää kuitenkin huomioida, että jos syöt jotakin muuta makeaa, kuten vaikkapa irtokarkkeja tai leivoksia muina päivinä, pitää pohtia uudestaan sokeristen herkkujen syömistä viikon aikana. Sanot kuitenkin, että muina päivinä et juuri syö sokeria eli yleisterveyden ja suun terveyden osalta jäätelö-herkuttelu kerran viikossa on ok, eikä sinulla ole tämän takia hätää diabeteksen suhteen.

Diabetes-tyypeistä yleisimmin tunnettuja ovat tyypin 1 diabetes ja tyypin 2 diabetes. Kaikilla diabetestyypeillä voi olla erilaisia ilmenemismuotoja ja siksi hoitomuoto voi vaihdella ruokavalion ja insuliinin välillä. Tyypin 1 diabetes vaatii elinikäisen insuliinihoidon, kun taas tyypin 2 diabetesta sairastavan on toisinaan mahdollista ylläpitää verensokeritasonsa normaalin rajoissa painonhallinnan ja liikunnan avulla.

Diabetes-tyypistä riippuen sen puhkeamiseen voi vaikuttaa geneettinen alttius ja elintavat. On yleensä mahdotonta sanoa, mistä tietystä syystä ihmisellä puhkeaa diabetes: yleensä tämä sairaus on monen tekijän summa, eli yhtä tiettyä syytä diabetekselle ja sen puhkeamiselle ei välttämättä ole. Diabeteksen ennaltaehkäisyn kannalta on todella tärkeää muistaa säännöllinen liikunta, tasapainoinen ateria (esimerkiksi lautasmalli) ja säännöllinen ateriarytmi: eli muista syödä aamupalaa, lounas, välipaloja ja päivällinen. Myös tupakoimattomuus on tärkeä asia, koska tupakointi lisää normaalipainoisten riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Halutessasi voit lukea lisää monipuolisesta ravitsemuksesta Fressiksen tietopankista.

Tsemppiä kevääseen!

Fressis

Loihdi nyhtökaurasta tomaattikastike ja kaksi jämäruokaa

Kokkaa ensin reilu annos nyhtökaura- tai härkistomaattikastiketta. Seuraavana päivänä kastikkeesta syntyy linssipata ja sitten linssipadasta pasteijoita.