Ruoka

IBS-oireista kärsivä Siiri: ”Miten helppoa elämä olisikaan terveenä!”

IBS-oireista johtuvat kipu vie Siiri Kinnarilta, 18, usein voimia, mutta perhe ja harrastukset auttavat jaksamaan. Ärtyvän suolen kanssa eläminen vaatii armeliasta päivärytmiä ja tarkkaa ruokavalioita.

IBS-oireista kärsivä Siiri: ”Miten helppoa elämä olisikaan terveenä!”

”Kärsin ärtyvän suolen oireyhtymästä eli IBS:stä. Tunnen paksusuoleni koko ajan, joudun käymään vessassa jatkuvasti ja kärsin kivusta, joka on ajoittain todella kovaa. Lääkärini mukaan tulen kärsimään IBS:stä jollain tavalla koko elämäni ajan.

Olen usein tosi väsynyt, mutta teen silti mahdollisimman paljon normaaleja asioita, koska ne auttavat minua jaksamaan ja tuovat elämääni iloa. Iltaisin kuuden jälkeen suoli yleensä rauhoittuu, ja silloin käyn harrastuksissa, esimerkiksi ratsastamassa ja tanssimassa.

Olen myös alkanut harrastaa joogaa, koska se rentouttaa ja auttaa kipuihin. Olen myös itsenäisesti oppinut keskittämään ajatukseni muualle kipukohtauksien aikana.

Kaikkein rakkain harrastukseni on teatteri, joka vie ajatukseni lähes täysin pois suolen ongelmista. Näytellessä tunnen itseni joskus jopa ihan terveeksi, mikä on ihanaa.

Perhe ja kissa tukena

Perheen tuki on minulle todella tärkeää. Äitini ja isäni auttavat minua jaksamaan ja pärjäämään oireiden kanssa.

Myös kissani Sysi merkitsee minulle todella paljon ja on luonani vaikeinakin hetkinä. Se nukkuu kainalossani ja jopa istuu vessassa kanssani, jos siellä menee pitkään. Kissa ilahduttaa ja lohduttaa.

Jotkut ystävistäni ymmärtävät, miten paljon kärsin ärtyneestä suolesta, ja pystyvät tukemaan minua. Mutta koska IBS ei välttämättä näy päälle ja yritän näyttää iloiselta, vaikka olisinkin ihan loppu, moni ei tietenkään voikaan tajuta, mitä käyn läpi. Ajattelen tosinaan, että miten helppoa elämä olisikaan terveenä!

IBS hankaloittaa koulunkäyntiä

Opiskelen Kallion lukiossa, mutta IBS on haitannut koulunkäyntiäni melkoisesti. Erityisesti aamut ovat minulle vaikeita, joten poissaoloja on kertynyt.

Olen silti toiveikas, että ylioppilaskirjoitukset menevät hyvin. Olen saanut luvan kirjoittaa yksityishuoneessa, jossa on vessa, ja saan lisäaikaa kirjoituksiin. Lukeminen on sujunut mukavasti, koska voin aikatauluttaa tahdin itselleni sopivaksi.

Haaveilen erityispedagogiikan opinnoista Jyväskylässä. Toivon, että kun se aika tulee, olen riittävän hyvässä kunnossa muuttamaan omilleni.

Iloa syömiseen

Taudin puhjettua pari vuotta sitten en kiinnittänyt huomioita ruokavalioon. Olin tosin jo valmiiksi gluteiinittomalla ruokavaliolla keliakian takia.

Ruokavalio on kuitenkin aika monelle tapa hoitaa ärtyvän suolen oireyhtymää ja itsekin huomasin jossain vaiheessa, että tietyt ruokalajit huonontavat oloani todella, kuten maitotuotteet, sipulit, kaalit ja palkokasvit. Alkoi jopa tulla olo, etten uskalla syödä mitään. Minulla on aina eväät mukana, ja esimerkiksi kahvilassa katson, kun muut syövät – olen tottunut siihen.

Emme enää kotona keksineet, mitä voisimme kokata, ja kaikki alkoi maistua pahalta. Siitä syntyi idea: teimme äitini Minnan ja kotitalousopettaja Elina Ovaskaisen kanssa Herkkävatsaisen keittokirjan. Se perustuu niin kutsuttuun FODMAP-ruokavalioon ja gluteiinittomaan ruokavalioon – eli reseptit on tehty juuri minulle sopiviksi.

FODMAP-ruokavaliossa suositaan ja vältetään tietynlaisia hiilihydraatteja. Keliakiassa ei voi syödä kotimaisia viljoja, joten niitäkään ei ole ohjeissa. Jokaisen kuitenkin kannattaa suunnitella lääkärin ja ravintoterapeutin kanssa itselle sopiva ruokavalio, koska nämä ovat todella henkilökohtaisia asioita ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

Kirjan tekeminen oli todella kivaa ja tuntui upealta, kun pystyin syömään kaikkea, mitä valmistimme! Se palautti ilon syömiseen ja ruuan laittoon.

Fakta: IBS-oireisiin saa apua

IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä on niin sanottu toiminnallinen vaiva. Se tarkoittaa, että perusteellisissakaan tutkimuksissa suolesta ei löydy mitään vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt. Suolistoon syntyy kaasua, kipua ja kramppeja. Toisilla tulee ripulia ja toisilla ummetusta.

IBS on myös varsin yleinen vaiva. Siirin oireet ovat erityisen rajuja – hänen ensimmäinen IBS-oireensa kaksi vuotta sitten oli niin raju vatsakramppi, että siitä aiheutunut kipu vei tajun – mutta miedompikin oireisto voi todella haitata normaalia elämää.

Jos siis kärsii epämääräisistä vatsavaivoista ja ne haittaavat elämää, kannattaa hakeutua suoliston ongelmiin perehtyneelle lääkärille eli gastroenterologille. IBS:ään on olemassa lääkkeitä, joista myös Siiri saa helpotusta. Yksi lääke esimerkiksi tekee paksusuoleen kalvon tukemaan suolen toimintaa. Osa lääkkeistä auttaa kipuun.

Ravinnolla on vaikutusta IBS-oireiden laatuun. Monet saavat apua niin kutsutusta FODMAP-ruokavaliosta, jossa vältetään etenkin kaasuja tuottavia ruokia. Tarkempia ohjeita kannattaa kysyä suoliston sairauksia ymmärtävältä lääkäriltä tai ravintoterapeutilta. Ruokarajoitteet vaihtelevat ihmisen mukaan, eikä yhtä kaikille sopivaa ruokavaliota ole.

Tarkalleen ei tiedetä, mistä ärtyneen suolen oireyhtymä aiheutuu. Siirillä epäiltiin syyksi rankkaa antibioottikuuria, joka tappoi suolistosta sinne kuuluvat bakteerit. Joillakin syyksi epäillään stressiä tai masennusta.

 

Teksti Susanna Cygnel

Kysymys & vastaus

Hyvä kysymys! Juomissa on erilaisia happoja ja osa niistä on hampaille haitallisia, koska ne ohentavat hampaan kiillettä. Kun kiille ohenee, hampaat haurastuvat ja lohkeilevat helpommin.

Hapoista haitallisia ovat askorbiinihappo (E300), omenahappo (E296), sitruunahappo (E330) ja fosforihappo (E338). Näitä voi olla juomissa luonnostaan tai lisättynä. Hapot laskevat juoman pH:ta ja alhainen ph (alle 5,5) taas aiheuttaa kiilteen ohenemista.  Jos siis juoman ainesosaluettelossa on mainittu jokin seuraavista hapoista tai niiden E-koodi, tietää, että juoma on hampaille haitallinen eikä sitä kannata juoda säännöllisesti.

Tavallinen, maustamaton vissy on turvallinen valinta hampaiden kannalta, koska kuplivuuden aiheuttava hiilihappo on hampaille turvallista. Sen sijaan maustetut vissyt saattavat sisältää edellä mainittuja haitallisia happoja. Samoin monet limsat ja energiajuomat sisältävät näitä haitallisia happoja, mahdollisen sokerin lisäksi, joka on myös hampaille haitallista. Janojuomaksi hyvä valinta on vesi tai maustamaton vissyvesi.

Hyvää syksyn jatkoa!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymykseesi ei voi vastata suoraan, koska sekä vegaani- että sekaruokavalion voi muodostaa hyvin tai huonosti. Eli pelkän ruokavalion nimen perusteella on hankalaa, ellei mahdotonta arvioida ruokavalion terveellisyyttä. Siksi enemmän kannattaa miettiä sitä, miten hyvä ruokavalio muodostuu.

Yleisesti ottaen paljon kasviksia sisältävä ruokavalio on terveydelle hyväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että joka aterialla kannattaisi syödä jotain kasviksia, mielellään mahdollisimman monipuolisesti. Hyvään ruokavalioon kuuluu muitakin ”perusjuttuja” kuten, että kannattaa pyrkiä syömään säännöllisesti (noin 5 ateriaa päivässä) ja syödä sen verran, kun on nälkä.

Myös monipuolisuus kuuluu terveelliseen ruokavalioon, noudattaa sitten vegaani- tai sekaruokavaliota, tai aivan jotain muuta ruokavaliota. Kasvisten syönnin lisäksi olennaista on saada ruoasta hiilihydraatteja (hyviä lähteitä mm. peruna, pasta, leipä, puurot, jotkut murot ja myslit) ja proteiineja (kasviproteiineista, maitotuotteista, kalasta, munista ja lihasta). Rasvan suhteen kannattaa valita pehmeän rasvan lähteitä eli margariineja ja öljyjä. Eri tuoteryhmissä Sydänmerkki auttaa löytämään terveelliset valinnat. Vegaaniruokavaliota ovat myös pohtineet nimimerkit S.S. ja meow.

Karkkia tai mitä tahansa muita, suolaisia ja makeita herkkuja mahtuu hyvään ruokavalioon, mutta ei kovinkaan paljon. Asian voi miettiä vaikka niin, että jos oma ruokavalio olisi kolmion mallinen, niin herkut saisi olla vain yksi kolmion kärki. Muu osa kolmiota tulisi olla ”oikeaa ruokaa”.

Kysymyksessäsi pohdit myös lapsen/ teinin unen määrää. Unen tarve on jossain määrin yksilöllistä, mutta keskimäärin nuori tarvitsee unta 8–10 tuntia joka yö. Unen tarve voi kasvaa, kun fyysinen ja psyykkinen kuorma lisääntyy. Unen aikana keho palautuu fyysisestä rasituksesta ja lataa akkuja seuraavaa päivää varten. Myös aivot tarvitsevat unta, sillä unen aikana aivot käsittelevät edellisenä päivänä opitut asiat ja päivän tapahtumat. Riittävä uni tukee siis uuden oppimista, luovuutta ja tunteiden käsittelemistä. Unen merkityksestä voit lukea lisää täältä ja täältä. Myös nimimerkki S.K. on pohtinut nuoren unen tarvetta.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

Fressis

Kun syöt, pysyt tahdissa!

Kun verensokerisi pysyy tasaisena, pysyt hyvällä tuulella ja jaksat keskittyä sekä tehdä hyviä päätöksiä.

Emmiina: ”Kokin työn rankkuus tulee monelle yllätyksenä”

Kun Emmiina Lehtonen sai kutsun nuorten kokkien SM-kilpailuihin, hän kieltäytyi kunniasta – ensin. Syyskuussa 2018 vuoden nuori kokki kisaa MM-kisoissa.

Ravitsemus: Myös medialukutaito on terveystaitoa osa 4

Myyntipuheisiin uskominen – niinpä. Joskus aivan arkiset valinnat, kuten sokerisen virvoitusjuoman vaihtaminen veteen riittää! Mielenkiintoista faktaa ruoasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä Fressiksen Ruoka-kanavalla.

Fressis

Ravitsemus: Myös medialukutaito on terveystaitoa osa 3

Kasvipohjainen ruokavalio tosiaan on järkiruokaa ja hyvä valinta – jatkuvasti muuttuvassa maailmassa ei kuitenkaan meinaa pysyä kaikkien ruokatrendien perässä. Mielenkiintoista faktaa ruoasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä Fressiksen Ruoka-kanavalla.

Fressis