LiikeRytmiYleinen

Katso, että pääsi ei roiku – vältä someniska

Röhnötätkö sohvalla kännykkäsi kanssa, ja hetken kuluttua niskaan sattuu? Sinulla voi olla someniska.

Katso, että pääsi ei roiku – vältä someniska

Mikä someniska?

Someniska voi tulla, jos tuijotat puhelinta liian paljon ja huonossa asennossa. Pääsi painaa vain noin viisi kiloa, mutta se, että tuijotat kännykkää pää alaspäin, kohdistaa niskaan keskikokoisen koiran painon.

Ehkäise someniska näin

  • Nosta kännykkä ylemmäs, suun tasolle, niin niska pysyy suorempana. Käytä molempia käsiäsi viestien naputteluun.
  • Jos makoilet selälläsi sängyssä, laita pään alle tyynyjä ja nosta polvet koukkuun. Asettele vielä vatsan päälle tyyny, jotta et joudu kannattelemaan kännykkää.
  • Ruuhkabussissa reppu on hyvä koroke: lepuuta kyynärvarsia laukun päällä, kun näpräät kännykkää. Nojaa taaksepäin, jolloin asento on tukevampi.
  • Älä makaa vatsallasi, koska silloin niskaan kohdistuu paljon painetta. Toinen huono asento on kyljellään makaaminen, jossa nojataan kämmeneen. Niskan lihakset ovat toiselta puolelta venytettynä ja toiselta lyhentyneenä.
  • Käytä välillä pöytäkonetta ja pidä taukoja kännykästä. Tee ääniviestejä ja käytä kuulokkeita, kun puhut puhelimessa.

Jos niskaan sattuu, kokeile tätä helppoa jumppaa

  1. Mene kylkimakuulle ja vie polvet noin 90 asteen kulmaan.
  2. Laita pallo tai pyyherulla polvien väliin. Vie kädet niskan taakse. Kierrä ylävartaloa siten, että kasvosi kääntyvät kattoa kohti.
  3. Älä anna lantion kiertyä liikkeen aikana. Säilytä polvet kuten alkuasennossa.
  4. Toista 15 kertaa ja vaihda puolta.

 

Teksti Leena Seppinen

 

Asiantuntijana jutussa Selkäliiton järjestö- ja liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Jos suu ei aukea kunnolla, on syytä käydä hammaslääkärin vastaanotolla näyttämässä tilannetta. Kotona oireita voi helpottaa hieromalla ja venyttelemällä puremalihaksia, johon ohjeet löytyvät täältä.

Hampaiden yönarskuttelu on ikävä vaiva, mutta sitä voi yrittää hoitaa mm. terveellisillä elintavoilla, venyttelyllä, hieronnalla sekä stressin vähentämisellä ja purentakiskolla. Smart Movesin sivuilta löytyy vinkkejä kropan harjoitteluun. Fressiksestä löytyy vinkkejä muun muassa monipuoliseen ravitsemukseen ja tasapainoiseen arkirytmiin. Mielenterveysseuran sivuilta löytyy ohjeita rentoutumiseen ja stressin hallintaan.

Mukavaa kevättä!

Fressis

Röökikroppa.fi menee ihon alle

Sukella sisään Röökikroppaan ja tutki miten tupakka ja nuuska vaikuttavat kehoon.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Harmillista, että olet joutunut kuvaamaasi tilanteeseen. Raskauden keskeytys voidaan toteuttaa lääkkeellisesti tai kirurgisesti kaavinnalla nukutuksessa. Keskeytystavasta keskustellaan sairaalassa gynekologin eli naistentauteihin perehtyneen lääkärin kanssa. Keskeytystavan valintaan voi lääketieteelliseltä kannalta vaikuttaa esimerkiksi raskauden kesto ja tila sekä raskaana olevan naisen terveys. Jos keskeytysmenetelmän valinnalle ei ole erityistä lääketieteellistä perustetta, nainen voi valita keskeytystavan saatuaan ensiksi riittävästi tietoa aiheesta. Ongelmitta sujuneen raskaudenkeskeytyksen ei pitäisi vaikuttaa hedelmällisyyteen eli voit tulla raskaaksi ja saada lapsia raskaudenkeskeytyksen jälkeenkin.

Tarvitset ensin lähetteen terveyskeskuslääkäriltä, jotta pääset sairaalaan naistentautienpoliklinikalle arvioon raskaudenkeskeytystä varten. Sinulla on mahdollisuus keskustella keskeytystavoista sekä sinua askarruttavista asioista poliklinikalla gynekologin kanssa. Gynekologi ottaa kantaa muun muassa siihen, vaikuttaako epilepsia keskeytystavan valintaan. Voitte myös keskustella siitä, mikä olisi sinulle paras ehkäisykeino jatkossa. Raskaudenehkäisyn suunnittelu on kohdallasi tärkeää, jos elämäntilanteesi on tällä hetkellä sellainen, ettet toivo raskautta.

Sinun kannattaa ottaa siis nyt ensimmäiseksi yhteyttä terveyskeskukseen, jos et ole jo sitä tehnyt. Kysy ja kerro rohkeasti huolistasi ja sinua mahdollisesti pelottavista asioista sinua hoitaville lääkäreille ja hoitajille. Lääkärin tehtävänä on huolehtia siitä, että raskaudenkeskeytys toteutuu kohdallasi turvallisesti. Sinulla on oikeus tulla kuulluksi ja saada tietoosi erilaiset hoitovaihtoehdot sekä niiden valintaan vaikuttavat seikat.

Saat lisää luotettavaa ja puolueetonta tietoa raskaudenkeskeytyksestä Terveyskylän Naistalosta.

Tietoa keskeytystavoista.

Tietoa raskaudenkeskeytykseen hakeutumisesta.

Tietoa keskeytyksen vaikutuksesta hedelmällisyyteen.

Voimia kevääseen!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi. Jos ymmärsin oikein, toivoisit Fressiksen sisältöjä myös ruotsin kielellä. Toistaiseksi sisällöt ovat suomen kielellä, mutta myös muunkielinen (esim. ruotsi, englanti, selkokieli) terveyskasvatusmateriaali ja sen puute on asia, joka on tiedossamme. Pyrkimyksenämme on tuottaa joitakin sisältöjä muun muassa ruotsin kielellä, mutta tästä ei kuitenkaan tällä hetkellä ole tarkempaa tietoa. Folkhälsan on ruotsikielinen organisaatio, joka toimii suomalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Sitä kautta saattaa löytyä ruotsinkielistä tietoa ja materiaaleja. www.ungdomsliv.fi/levande-livet -osoitteesta löydät myös nuorten hyvinvointia tukevia palveluita.

Hyvää kevättä!

Fressis
Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Iho on elimistömme suurin ja näkyvin elin, joka myös muuttuu iän karttuessa. Se on täysin normaalia. Aikuisen ihmisen iho on erinäköinen kuin vastasyntyneen vauvan iho. Vanhemmilla ihmisillä ihon kimmoisuudesta huolehtivan sidekudoksen, elastiinin, määrä vähenee ja siksi iho rypistyy.

Sen sijaan juuri otsan ja suun alueen juonteet sekä silmäkulmien niin sanotut naururypyt johtuvat kasvolihasten käytöstä ja niitä on nähtävissä nuoremmillakin ihmisillä. Otsallasi olevat mahdolliset uurteet aiheutunevat siis siitä, että käytät kasvojesi lihaksia etkä ole ilmeetön vahanukke.

Ihon kunnosta pystyy ja kannattaa kuitenkin huolehtia. Parhaiten ihoaan vaalii välttämällä tupakointia ja suojautumalla auringon UV-säteilyltä. Ne vanhentavat ihoa kaikkein tehokkaimmin. Myös riittävä uni, terveellinen ruokavalio sekä säännöllinen liikunta auttavat ihoa pysymään terveen näköisenä. Ikäisesi nuoren olisi hyvä nukkua vähintään 8 tuntia yössä. Kasvot on myös hyvä pestä ja rasvata päivittäin itselleen sopivilla tuotteilla. Jos iho on kovin kuiva, se näyttää ryppyisemmältä.

Voit pohtia, oliko tuolla listalla jotain sellaista, josta voisit ottaa vinkkiä omaan arkeesi – voisitko esimerkiksi pidentää yöuniasi? Riittävät yöunet vaikuttavat myös positiivisesti mielialaasi ja jaksamiseesi esimerkiksi koulussa ja harrastuksissa.

Nyt keväällä auringonpaisteen lisääntyessä on hyvä muistaa suojata iho liialta auringonpaisteelta. Halutessasi voit lukea lisää auringolta suojautumiseen Fressiksen tietopankista.

Mukavaa kevättä!

Fressis

Liikunnan lyhyt matikka

Katso infograafista vinkit siihen miten liikut helposti tunnin päivässä.