LiikeRytmiYleinen

Katso, että pääsi ei roiku – vältä someniska

Röhnötätkö sohvalla kännykkäsi kanssa, ja hetken kuluttua niskaan sattuu? Sinulla voi olla someniska.

Katso, että pääsi ei roiku – vältä someniska

Mikä someniska?

Someniska voi tulla, jos tuijotat puhelinta liian paljon ja huonossa asennossa. Pääsi painaa vain noin viisi kiloa, mutta se, että tuijotat kännykkää pää alaspäin, kohdistaa niskaan keskikokoisen koiran painon.

Ehkäise someniska näin

  • Nosta kännykkä ylemmäs, suun tasolle, niin niska pysyy suorempana. Käytä molempia käsiäsi viestien naputteluun.
  • Jos makoilet selälläsi sängyssä, laita pään alle tyynyjä ja nosta polvet koukkuun. Asettele vielä vatsan päälle tyyny, jotta et joudu kannattelemaan kännykkää.
  • Ruuhkabussissa reppu on hyvä koroke: lepuuta kyynärvarsia laukun päällä, kun näpräät kännykkää. Nojaa taaksepäin, jolloin asento on tukevampi.
  • Älä makaa vatsallasi, koska silloin niskaan kohdistuu paljon painetta. Toinen huono asento on kyljellään makaaminen, jossa nojataan kämmeneen. Niskan lihakset ovat toiselta puolelta venytettynä ja toiselta lyhentyneenä.
  • Käytä välillä pöytäkonetta ja pidä taukoja kännykästä. Tee ääniviestejä ja käytä kuulokkeita, kun puhut puhelimessa.

Jos niskaan sattuu, kokeile tätä helppoa jumppaa

  1. Mene kylkimakuulle ja vie polvet noin 90 asteen kulmaan.
  2. Laita pallo tai pyyherulla polvien väliin. Vie kädet niskan taakse. Kierrä ylävartaloa siten, että kasvosi kääntyvät kattoa kohti.
  3. Älä anna lantion kiertyä liikkeen aikana. Säilytä polvet kuten alkuasennossa.
  4. Toista 15 kertaa ja vaihda puolta.

 

Teksti Leena Seppinen

 

Asiantuntijana jutussa Selkäliiton järjestö- ja liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kerrot, että olet 15-vuotias ja huolissasi, koska olet löytänyt rinnastasi n. 4cm sileän litteän patin.

Hienoa, että tutkit ja tarkkailet rintojasi. Rintasyöpä ikäiselläsi on erittäin harvinaista. Rinnoissa tuntuvista muutoksista suurin osa on täysin hyvänlaatuisia.

Nuoren rintarauhaskudos on usein tiivistä ja kyhmyistä. Löytämäsi patti saattaakin liittyä rintojen normaaliin kehittymiseen ja murrosikään. Hormonitoiminnalla on myös vaikutusta rintoihin, siksi esimerkiksi ennen kuukautisia rinnat tuntuvat aristavilta ja turvonneilta. Rinnoissa voi  esiintyä myös erilaisia hyvänlaatuisia rasvapatteja, hyvälaatuisia kasvaimia, sekä hyvänlaatuisia nesterakkuloita.

Käy kouluterveydenhoitajan vastaanotolla näyttämässä löytämääsi rinnan pattia. Käymällä kouluterveydenhoitajan vastaanotolla saat terveydenhuollon ammattilaisen mielipiteen löytämääsi rinnan pattiin ja samalla mielenrauhan itsellesi. Terveydenhoitaja tunnustelee rintasi ja arvioi, mistä voisi olla kyse.

Tarvittaessa voit myös soittaa maksuttomaan neuvontapuhelimeemme,  0800 19414, ma ja to klo 10–18,  ti- ke- pe klo 10–15. Voit myös keskustella maksutta neuvontahoitajan kanssa chatissa varaamalla ajan osoitteesta www.kaikkisyovasta.fi

Fressis

Katsasta kassis! Tutki kiveksesi säännöllisesti

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Olet vielä 12-vuotias ja todennäköisesti pituuspyrähdys on vielä edessäsi. Pojilla se yleensä ajoittuu suunnilleen 14 ikävuoden tienoille. Sinun siis kuuluukin vielä olla kehityksesi puolesta vielä lapsen eikä lihaksikkaan aikuisen miehen näköinen. Kun kasvusi alkaa olla lopuillaan, alkaa ruumiinrakennekin usein vahvistumaan ja lihasmassaakin kertyy helpommin. Murrosiässä pojat kasvavat ja kehittyvät kukin omassa tahdissaan ja voi olla, että osa ikätovereistasi on kasvanut enemmän pituutta tai näyttää muuten kehityksensä puolesta erilaiselta kuin sinä. Varsinkin sinua jo muutaman vuoden vanhemmat pojat ovat jo hyvinkin eri näköisiä.

Kaikista meistä tulee aikuisina vähän eri näköisiä. Toiset ovat solakoita ja pitkäraajaisia, toiset vankempia ja lyhyempiä. Lihasmassaa on kaikkien kuitenkin mahdollista kasvattaa liikkumalla säännöllisesti ja syömällä hyvin. Sinulla energiaa kuluu nyt ensin pituuskasvuun, sen jälkeen on helpompi kasvattaa vähän lihastakin. Sinun kannattaakin syödä säännöllisesti ja monipuolisesti ja huolehtia, että nukut riittävästi. Yön aikana kasvuhormonia nimittäin erittyy kaikkein eniten. Jokin liikuntaharrastus on myös hyvä idea, sillä liikunnan avulla pidät huolta lihastesi kunnosta. Syömisen ja nukkumisen lisäksi lihaksia täytyy treenata, jos haluaa saada vähän habaa. Toisilla on lahjoja voimaa ja räjähtävyyttä vaativiin urheilulajeihin ja toisilla taas kestävyyttä ja hyvää kuntoa vaativiin lajeihin. Toiset ovat taas hyviä jossain taitoa ja tasapainoa vaativissa tempuissa. Sinullakin on omat vahvuutesi – mietipä, mitä ne olisivat!

Fressis

Justimusfilms x Fressis.fi

Justimuksen Sami, Juho ja Joose tekivät ensimmäisen podcastinsa ikinä aiheesta hyvinvointi. Aiheessa päästään pintaa syvemmälle ja kuullaan miten he itse pitävät huolta omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Lisäksi kuullaan myös hyviä vinkkejä pieniin tekoihin joilla saa boostattua omaa hyvinvointiaan.

Fressis

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kysymyksessäsi toivot siis vinkkejä liikkumisen lisäämiseen, hienoa! Sinulla on jo liikunnallisia harrastuksia, mikä on erittäin hyvä pohja liikunnan lisäämisen kannalta. Suomen syksy ja alkutalvi ovat monelle haasteellisia ulkokelien ja pimeyden vuoksi. Kuitenkin liikkumista voi harrastaa monella eri tapaa, sisällä tai ulkona. Liikkumisen lisäämisessä kannattaa ensin miettiä, mistä asioista sinulle tulee hyvä olo ja mieli. Oli kyse sitten hyötyliikunnasta, hikijumpasta, ulkoilusta tai vain höntsäliikunnasta kavereiden kanssa, tärkeintä on, että se on kivaa.

Liikkumisen lisääminen kannattaa toteuttaa vähitellen, pieniä asioita muuttamalla. Esimerkiksi ensimmäisenä tavoitteena voi olla, että lisää viikkoon yhden lyhyen kotijumpan. Kun tavoitteet on asettanut itselleen sopiviksi, on tavoitteiden saavuttaminen helpompaa. Tällä tavalla liikkumisesta tulee helpommin säännöllistä ja liikkuminen tulee osaksi omaa arkea. Liikkumisen lisäämisestä ja eri liikkumismuodoista voit lukea Fressiksen tietopankista.

Täältä löytyy myös monipuolisia harjoitusohjelmia kotona tehtävään harjoitteluun, jos sellaiset kiinnostavat. Koulun liikunnanopettajalta saat varmasti myös hyviä vinkkejä oman asuinalueen muista liikuntamahdollisuuksista. Myös monet nuorisopalvelut tarjoavat erilaisia liikkumismahdollisuuksia. Näistä kannattaa kysyä oman asuinalueen nuorisotaloilta.

Oikein hyvää loppuvuotta!

Fressis

Justimus: ”Mikään ei ole meille pyhää”

Justimuksen Sami, Juho ja Joose ammentavat energiaa terveistä elintavoista.